Evropský letoun nové generace FCAS

Letouny, vrtulníky a jiné létající stroje, výzbroj, rakety a bomby
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Evropský letoun nové generace FCAS

Příspěvek od Rase »

1-FCAS_in-Luftwaffe-colous__artists-impression-1068x624.jpg

Evropský letoun nové generace

Tak se zdá, že Evropské státy opravdu budou vyvíjet letoun šesté generace (!) Nový stroj vstoupí do služby kolem roku 2040, nahradí francouzské stíhačky Dassault Rafale a německé Eurofighter Typhoon. V polovině roku 2017 francouzský prezident Emmanuel Macrona a kancléřka Angela Merkelová společně uvedli, že do poloviny roku 2018 vznikne oficiální plán vývoje nové společné evropské stíhačky. Pro evropské země je společný postup při vývoji nového stíhacího letounu nutností. Jediným dostupným a konkurenceschopným bojovým proudovým letounem pro 30. až 50.léta 21.století je americká stíhačka F-35 Lightning II. Pokud nechce Evropa zůstat závislá na Washingtonu, musí jednoduše začít s vývojem stíhacího letounu co nejdříve. Osobně se domnívám, pro Airbus není problém postavit do pár let prototyp letounu 5. generace. U generace šesté jsem ale docela skeptický, přeci jen tam se mluví o až moc futuristických technologiích. Tedy čekám že to bude stroj, který bude označovaný jako 6. generace, ale bude z nícpřejímat jen některé prvky. Američtí odborníci ze společnosti Northrop Grumman a Boeing, pracují na vývoji konceptu stíhacího letounu šesté generace. Již byly zahájeny zkoušky technologií, které budou použity pro vývoj letounů nové generace. V této chvíli je projekt v nejranější fázi vývoje konceptu. Tedy jsou vybírány technologie a formují se požadavky na nový stroj. Tyto letouny by měly být vybaveny stealth technologií nové generace, výkonným systémem pro elektronický boj, sofistikovaným hardwarem a softwarem, včetně specializovaných umělých inteligencí, zvýšenou autonomií řízení, hyperosonickými a laserovými zbraněmi, a také "chytrou kůží", tedy sestavou miniaturních senzorů přímo na povrchu trupu. Otevírají se nové možnosti také pro zbraňové systémy, manévrování a komunikaci se sdílením velkého množství dat. Letoun šesté generace by měl být k dispozici někdy v polovině 30. let 21. století. Tedy u Evropského letounu sice můžeme počítat s laserem (od Rheinmetallu), schopnost nést hypersonické střely, otázkou je motor s proměnlivým tahem (ten bych vynechal), nejspíš i tu chytrou kůži. Věřím ale že do roku 2040 zvládneme pilotovanou i nepilotovanou verzi (tedy i autonomní). Konstrukci samokřídla (bez ocasu) což je další prvek letounů 6.generace.

Future Combat Air System

V současné době, kdy většina států nakupuje, nebo vyvíjí letouny nové generace, stálo Německo poněkud stranou. Dokonce zde nebyl zájem nakoupit letouny F-35 nebo jiný typ stroje. Již minimálně od roku 2015 se intenzivně řeší nutnost náhrady letounů Panavia Tornado, od roku 2016 pak Německo intenzivně jedná se dalšími státy, které by se mohly do projektu zapojit. Nyní se zdá, že nový stroj by měl nahradit jak letouny Tornado, tak i Eurofighter Typhoon. Opět by se tedy mělo jednat o evropský projekt. tak jako v případě letounů, které má nahradit. Objednávku na vývoj nového letounu 5.generace, získala Společnost Airbus Defence and Space (AirbusDS). Projekt dostal název Future Combat Air System (FCAS), v polovině roku 2018 byl přejmenovaný na SCAF (Système de Combat Aérien du Futur) nebo též FG-FCAS (Franco-German Future Combat Air System). Letoun by měl mít dva motory, klasický ocas a dvojčlennou osádku. Tak jako u ostatních letounů této generace, by mělo být možné, aby letoun mohl létat jak s osádkou, tak i autonomně (UCAV), v rámci společné jednotky. Dvojčlenná osádka má být v letounu i z důvodu, že první pilot řídí vlastní letoun a druhý pilot již ovládá bezosádkové stroje UCAV (Unmanned Combat Air Vehicle), nebo jiná moderní UAV. Samozřejmostí je pak vyspělá schopnost stealth. Zde se hodí připomenout, že prvním německým stealth letounem, byl MRMF Lampyridae vyvíjený v roce 1980 u společnosti Messerschmitt-Bölkow-Blohm (MBB). Bundeswehr počítá s tím, že nový stroj by mohl být operačně způsobilý již ve 30.letech. Schopnosti nového stroje by tak měly být vyspělejší, než je tomu u letounů F-22 Raptor od Lockheed Martin, nebo letounů F-35. Stealth schopnosti by tak měly být na takové úrovni, aby převyšovaly nejmodernější radary a pátrací systémy. Dle původních plánů měl nový letoun nahradit pouze bombardovací letouny Tornado, nyní se ale zdá, že by měly nahradit i stíhací letouny Typhoon. Future Combat Air System by tak měl kombinovat schopnosti obou strojů. Luftwaffe také uvažuje o prodloužení životnosti letounů Panavia Tornado, až do poloviny 30.let, přičemž tento letou měl být původně vyřazen již v polovině 20.let. Velice zajimavou paralelou může být vývoj náhrady letounů Tornado v Británii.

V Británii se zaobírali náhradou již na počátku 90.let. Nejprve vznikl projekt útočného letounu Tornado 2000, který by byl operačně způsobilý na přelomu tisíciletí a měl již prvky stealth. Jednalo se ale jen o hloubkově přepracovaný koncept letounu Tornado. Alternativou pak byl výzkumný program FOA (Future Offensive Aircraft), datující se do začátku 90.let, kdy RAF hledala náhradu za letouny Tornado a Harrier. Obdobný cíl si stanovilo i Royal Navy se svým projektem FCBA (Future Carrier Borne Aircraft). Projekt FOA se dostal do velice pokročilé fáze, kdy se na vývoji podílela agentura DERA, tak i konstruktéři BAE Systems. Práce probíhaly v přísně tajném zařízení ATDC (Advanced Technology Demonstration Centre) ve Wartonu v Lancashiru. Jednalo se o dvousedadlový letoun s uspořádáním V-tail, pro snížení radarového odrazu a hmotnosti. Vlastní vývoj se ale začal poněkud zamotávat. Vyvstala otázka, zda má smysl vyvíjet vlastní stroj, nebo bude výhodnější, zapojit se do amerického programu JSF (Joint Strike Fighter). Britské královské námořnictvo vidělo v programu JSF ideální prostředek, jak pomocí letounů s krátkým startem a svislým přistáním, nahradit stroje Sea Harrier F/A2. Oproti tomu vedení RAF, mělo o tomto programu značné pochybnosti a kritizovalo jednomotorový koncept, nedostatečnou nosnost výzbroje a krátký dolet. Když byly jako stíhací stroje RAF, vybrány letouny Eurofighter Typhoon, rozhodlo se BAE vytvořit útočnou variantu tohoto letounu, známou jako Eurofighter 2000. Tento záměr ale narazil na představitele britského ministerstva obrany, kteří požadovali od letounu FOA právě prvky stealth, což by znamenalo v podstatě nový letoun. V roce 1997 pak k požadavku na pilotovaný stroj, přišel i požadavek na možnost bezpilotní verze a možnost nést rakety s plochou dráhou letu CALCM (Conventionally Armed Air Launched Cruise Missile). Právě zavedení stíhací verze letounu Eurofighter, z programu FOA odtrhly potřebu stíhacího stroje. Nutnost náhrady letounů Tornado byla vyřešena modernizací na standard GR.4, díky čemuž se s nimi počítá až do roku 2020. Plány na bezpilotní stroje se pak transformovaly do projektu Taranis, což je ale již jiný příběh.
Německo tedy řeší identický problém, jako tomu bylo v Británii, nyní ale mají poměrně slušný přehled o slepých uličkách a jiných úskalích. Zdá se, že FCAS začne tam, kde skončil projekt FOA a FCBA. Myšlenka zkombinovat schopnosti stíhacího stroje Typhoon, původně projekt FEFA (Future European Fighter Aircraft) a víceúčelového letounu Tornado, není tedy bizarní. Původně se zdálo, že si Německé letectvo ponechá stroje Typhoon a bude vyvíjet pouze náhradu za stroje Tornado, ale nyní se zdá, že se rozhodli vytvořit jednotnou platformu. Možná se zdá podivné, vyvíjet nový stroj 6.generace, pouze pro jeden stát, ale připomenu, že Luftwaffe provozuje celkem 87 letounů ve verzi IDS a 29 strojů ECR + 112 letounů Tornado od námořnictva (Marineflieger). Letounů Eurofighter Typhoon provozuje Luftwaffe, celkem 143 kusů. Celkem by se tak mohlo jednat o náhradu až 371 strojů. Technicky vzato by se mohlo jednat o mnohem menší počet (pár stovek), ale i tak se jedná o velice zajímavé číslo. Osobně ale vidím problém v tom, že prakticky všichni provozovatelé letounů Tornado, již pořídili, nebo pořizují náhradu v podobě letounů F-35. Potenciál by ale mohl být v náhradě strojů Typhoon, ty jsou ale enormně náročné na provoz a tak se nikdy nedočkaly rozšíření, jaké bylo původně plánováno. V případě nového stroje 6.generace, by se tak mělo jednat o méně náročnou konstrukci, která by byla dostupnější i pro chudší letectva, nebo minimálně levnější na provoz.

Projekt letounu - NGWS

Manažer společnosti Airbus, Dirk Hoke oznámil, že společnost Airbus již připravila studie na nový letoun, který nahradí stíhací bombardéry Tornádo a dle předchozích oznámení, patrně i stíhací letouny Typhoon. Airbus už o projektu intenzivně jedná krom německé vlády, i s vládami dalších evropských zemí. Projekt nese označení NGWS - zbraňový systém nové generace. Projekt NGWS má disponovat zásadními technickými inovacemi. Stroj by armády mohly nasazovat v součinnosti s hejny miniaturních dronů, jaké již na zkoušku vypustila americká stíhačka v únoru 2017. Jde o postup získávání informací o pozicích nepřítele založený na předpokladu, že protivník nezlikviduje každý z desítek malých průzkumníků, které navíc i unikají pozornosti nepřátelských radarů. Design je již rozpracovaný, konstruktéři již pracují s modely a jsou zajišťovány finance pro vstupy. Na zmíněných vstupech v hodnotě miliard eur se má podílet několik států. O tom, zda připravovaný bojový letoun bude používat Bundeswehr, rozhodne německá vláda pravděpodobně po volbách do spolkového sněmu, které se uskuteční v září 2017. Vzhledem k tomu, že nový letoun by měl být schopný nasazení do roku 2035, tak definitivní rozhodnutí o nové platformě, musí padnout během dalších dvou až tří let. Na začátku roku 2018 má být dokončena rozsáhlá studie celého projektu. K tomu, aby se projekt mohl uskutečnit, bude ale zapotřebí, aby nad ním převzaly záštitu vlády několika evropských zemí. Podle Hokeho to budou Německo a Francie.
Společnost Dassault Aviation má na starost vývoj letounu, společnost Airbus zajistí vývoj dalších systémů rodiny FCAS. Ten zahrnuje mimo jiné nový evropský dron s dlouhou výdrží pro střední výšky, průzkumné a úderné stealth drony, nové zbraně vzduch-vzduch i vzduch-země a původní letecké platformy (Eurofighter, Rafale) modernizované pro budoucí bojiště. Vývoj proudového motoru nové generace zajistí společně francouzská firma Safran a německá MTU Aero Engines. Francie pažaduje schopnost nést jaderné střely s plochou dráhou letu ASMP (Air-Sol Moyenne Portée) a schopnost operovat z paluby letadlových lodí. Zmíněné funkce sice prodražují vývoj a výslednou cenu letounu, ale zdá se, že Německo v tomto ohledu svému partnerovi ustoupí. Výhodou má být rovněž modulární koncepce, kdy letoun bude velmi rychle osazen novými bloky s elektronikou a operovat s novým softwarem.

Projekt letounu - MEPHISTO

Co se týče zmíněné varianty UCAV, tak je potřeba zmínit, že ač Německo nemá prakticky žádný aktivní projekt stroje typu UCAS a ani není přímo zapojeno do mezinárodních projektů, probíhá i zde velice zajímavý vývoj. Národní výzkumné centrum DLR, respektive jeho oddělení SISTEC (Simulation and Software Technology), pracuje od roku 2007 na projektu UCAV 2010 a podobných letounech. Cílem tohoto projektu je identifikace relevantních technologií pro vývoj bezpilotního bojového prostředku a jejich matematická i experimentální realizace. v praxi to znamená hlavně navrhnout modelové mise, které by měl takový prostředek uskutečňovat a na základě nich definovat požadavky na samotný létající exemplář systému. Stejná pozornost je věnována i vývoji různého podpůrného softwaru. Studovány byly různé konfigurace trupu, křídla, vnitřního uspořádání či alternativních ocasních ploch, z nichž byla vybrána malá skupina těch nejperspektivnějších pro další výzkum. Jeho výsledkem má být plnohodnotný návrh virtuálního prototypu letadla typu UCAV, které bude testováno v prostředí letových simulátorů. Má splňovat požadavky pro extrémní manévrovatelnost či minimální pravděpodobnost zachycení nepřátelskou protiletadlovou obranou. Práce probíhají od začátku roku 2007 a financování bylo zajištěno minimálně do 31.prosince 2010. Podle odhadů by se reálný poptávka po bezpilotních bojových strojích mohl objevit někdy kolem roku 2020 a probíhající práce mohou vytvořit znalostní bázi pro značné budoucí urychlení jejich vývoje. Tímto projektem ale vývoj u DLR neskončil. Z projektu UCAV 2010 a FaUSST vychází novější projekt MEPHISTO, který získané poznatky dále rozvíjí. Pro program FCAS (Future Combat Air System), by tak mohly být velice cenné jak stealth technologie, tak i software a další zařízení pro výrobu bezpilotního letounu, od DLR. V podstatě by tak bylo možné, aplikovat některé tyto technologie do mnohem většího, dvoumotorového letounu. Jisté je, že koncem 20.let již snad budeme vědět víc.

Zdroj:
http://www.armadninoviny.cz/evropska-st ... ml#diskuze
http://www.janes.com/article/75550/airb ... er-concept
http://www.thedrive.com/the-war-zone/12 ... ighter-jet
https://www.aerosociety.com/news/airbus ... for-2040s/
http://www.autoblog.com/2016/07/07/airb ... nd-drones/
http://www.dlr.de/as/desktopdefault.asp ... read-8080/
http://www.hitechweb.genezis.eu/UCAV03.htm
http://nationalinterest.org/blog/the-bu ... many-14755
http://defence-blog.com/news/germany-lo ... r-jet.html
https://en.wikipedia.org/wiki/MBB_Lampyridae
https://cs.wikipedia.org/wiki/Eurofighter_Typhoon
http://www.janes.com/article/61628/airb ... bundeswehr
http://battlebrotherhood.com/news-en/br ... aft-focac/
https://fas.org/man/dod-101/sys/ac/ucav.htm
http://rodrigoavella.deviantart.com/
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=341&t=7505

fcas_infographic-1068x620.jpg
NGWS-front-2_Airbus-e1630491606857.jpg
Dassault-New-Generation-Fighter-NGF-Concept.jpg
Naposledy upravil(a) Rase dne 14/12/2022, 19:58, celkem upraveno 4 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
stetula
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 154
Registrován: 25/7/2014, 17:52

Re: Německý projekt FCAS - Future Combat Air System

Příspěvek od stetula »

možná by naše vláda vstoupit do tohoto projektu ( pokud by němci chtěli ), měli bychom náhradu za naše Gripeny kterým cca 2030 končí životnost
Obrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německý projekt FCAS - Future Combat Air System

Příspěvek od Rase »

Problém vidím v tom, že Němci neumí dělat marketing. Zase to padne tak, že nejdřív si něco pracně ukuchtí a až dodatečně začnou hledat případné zákazníky. Když se tento projekt rozjížděl, první informace jsou už pár let staré, tak se mělo jednat jen o náhradu Tornado, tedy když si Británie vybrala na stejné úkoly F-35, stejně tak Itálie, tak se řada potencionálních zájemců hodně smrskla. Tehdy mi ale bylo jasné, že "útočný letoun" (5.generace) Němci zvládnou i sami a jako stíhač si nechají Typhoon. Teď to má být multifunkční letoun 6.generace, navíc stealth. Osobně jsem k tomu docela skeptický, ale rozhodně něco vznikne, jen je otázkou, jak bude náročný provoz a údržba. Za sebe, bych do toho rizika šel
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Ejdou Rotacak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1218
Registrován: 23/7/2012, 14:54
Bydliště: Praha - Zbraslav

Re: Německý projekt FCAS - Future Combat Air System

Příspěvek od Ejdou Rotacak »

Pěkný článeček díky Rase :-)

sice se nejedná o aktuální články (pan Ing. Furda zdá se přestal s aktualizacemi stránky hitechweb), ale tady přikládám pár doplňujících informací k německým programům z 80., 90. let 20. stol a začátku 21. stol. Docela dost informací v mateřském jazyce :-) na stránku jsem narazil při brouzdání asi před 10 lety. Pro valnou většinu z Vás palbáků se nejedná o nic nového, ale třeba některý čtenář ještě nezná "provařený" servery jako hitechweb a ruslet.webnode. Před 10 lety tam pan Furda psal o věcech, které "jakože prej CIA odtajnila teprve nedávno" ;)))

http://www.hitechweb.genezis.eu/stealth4e.htm
http://www.hitechweb.genezis.eu/stealth4f.htm
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německý projekt FCAS - Future Combat Air System

Příspěvek od Rase »

Projekt MEPHISTO od DLR

Ač má Německo vysoce rozvinutý letecký průmysl, nemá prakticky žádný aktivní projekt pro stroj typu UCAS a ani není přímo zapojeno do mezinárodních projektů. Toto se alespoň částečně snaží kompenzovat národní výzkumné centrum DLR, respektive jeho oddělení SISTEC (Simulation and Software Technology), ve svém projektu UCAV 2010. Jeho hlavním cílem je identifikace relevantních technologií pro vývoj bezpilotního bojového prostředku a jejich matematická i experimentální realizace. v praxi to znamená hlavně navrhnout modelové mise, které by měl takový prostředek uskutečňovat a na základě nich definovat požadavky na samotný létající exemplář systému. Stejná pozornost je věnována i vývoji různého podpůrného softwaru. Studovány byly různé konfigurace trupu, křídla, vnitřního uspořádání či alternativních ocasních ploch, z nichž byla vybrána malá skupina těch nejperspektivnějších pro další výzkum. Jeho výsledkem má být plnohodnotný návrh virtuálního prototypu letadla typu UCAV, které bude testováno v prostředí letových simulátorů. Má splňovat požadavky pro extrémní manévrovatelnost či minimální pravděpodobnost zachycení nepřátelskou protiletadlovou obranou. Práce probíhají od začátku roku 2007 a financování bylo zajištěno minimálně do 31.prosince 2010. Podle odhadů by se reálný poptávka po bezpilotních bojových strojích mohl objevit někdy kolem roku 2020 a probíhající práce mohou vytvořit znalostní bázi pro značné budoucí urychlení jejich vývoje. Tímto projektem ale vývoj u DLR neskončil. Z projektu UCAV 2010 a FaUSST vychází novější projekt MEPHISTO, který získané poznatky dále rozvíjí. Pro program FCAS (Future Combat Air System), by tak mohly být velice cenné jak stealth technologie, tak i software a další zařízení pro výrobu bezpilotního letounu, od DLR. V podstatě by tak bylo možné, aplikovat některé tyto technologie do mnohem většího, dvoumotorového letounu.

http://www.dlr.de/as/desktopdefault.asp ... read-8080/
http://www.hitechweb.genezis.eu/UCAV03.htm

FFD-V1-a15-b0-Field-Q-Criteria-Vx-cp_web.jpg
mephisto-600.jpg
Naposledy upravil(a) Rase dne 14/12/2022, 19:59, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Ejdou Rotacak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1218
Registrován: 23/7/2012, 14:54
Bydliště: Praha - Zbraslav

Re: Německý projekt FCAS - Future Combat Air System

Příspěvek od Ejdou Rotacak »

2 rase
není za co děkovat - jsem rád, že na palbu přispíváš spoustou aktualit :-)

hitechweb.genesis.eu se mi hodně líbil, protože si mohl člověk přečíst dost informací o projektech Gusto, A-12, Have Blue, Hopeless Diamond, Tacit Blue, Lampyridae, Senior Trend, ATF, Bird of Prey atd. atd. atd. Je tam toho na poměry středoevropských webů opravdu, ale opravdu hodně.

Respective neznám žádnou jinou stránku v CZ nebo SK jazyce, kde si můžeš o těchto projektech přečíst stovky a stovky stran. Pokud máte někdo typ, prosím sem s ním :) Já nic ucelenějšího (V MATEŘSKĚM JAZYCE) než ruslet.webnode.cz (pro sovětské, ruské a čínské letectvo) a hitechweb.genesis.eu (pro tajné studenoválečné projekty) neznám.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německý projekt FCAS - Future Combat Air System

Příspěvek od Rase »

Jj, ty stránky jsou skvělé. Už jsem si tam vyzobal informace k pár článkům.
Hlavně mě totiž baví neznámé evropské projekty, které jsou nebo byly na vysoké úrovni
BAE Replica a britský projekt FOA: http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=325&t=7351
Britský projekt Novel Air Concept: http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=325&t=7450
+ tady ten článek o Německém projektu FCAS a v plánu mám i nějaké kuriozitky
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německý projekt FCAS - Future Combat Air System

Příspěvek od Rase »

Projekt zbraňového systému nové generace - NGWS

Manažer společnosti Airbus, Dirk Hoke oznámil, že společnost Airbus již připravila studie na nový letoun, který nahradí stíhací bombardéry Tornádo a dle předchozích oznámení, patrně i stíhací letouny Typhoon. Airbus už o projektu intenzivně jedná krom německé vlády, i s vládami dalších evropských zemí. Projekt nese označení NGWS - zbraňový systém nové generace. Projekt NGWS má disponovat zásadními technickými inovacemi. Stroj by armády mohly nasazovat v součinnosti s hejny miniaturních dronů, jaké již na zkoušku vypustila americká stíhačka v únoru 2017. Jde o postup získávání informací o pozicích nepřítele založený na předpokladu, že protivník nezlikviduje každý z desítek malých průzkumníků, které navíc i unikají pozornosti nepřátelských radarů. Design je již rozpracovaný, konstruktéři již pracují s modely a jsou zajišťovány finance pro vstupy. Na zmíněných vstupech v hodnotě miliard eur se má podílet několik států. O tom, zda připravovaný bojový letoun bude používat Bundeswehr, rozhodne německá vláda pravděpodobně po volbách do spolkového sněmu, které se uskuteční v září 2017. Vzhledem k tomu, že nový letoun by měl být schopný nasazení do roku 2035, tak definitivní rozhodnutí o nové platformě, musí padnout během dalších dvou až tří let. Na začátku roku 2018 má být dokončena rozsáhlá studie celého projektu. K tomu, aby se projekt mohl uskutečnit, bude ale zapotřebí, aby nad ním převzaly záštitu vlády několika evropských zemí. Podle Hokeho to budou Německo a Francie. Bundeswehr disponuje nejméně 85 stíhacími bombardéry z 80.let. Tornada Německo nasazovalo ve válce v Kosovu i v Afghánistánu. Od roku 2016 má větší počet těchto strojů na turecké základně Incirlik, odkud míří na průzkumné lety do Sýrie a do Iráku.

http://www.euro.cz/byznys/nastupce-torn ... ku-1340104

ngws-image01.jpg
Naposledy upravil(a) Rase dne 14/12/2022, 20:00, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německý projekt FCAS - Future Combat Air System

Příspěvek od Rase »

Německo požádalo o tajné informace k F-35

Podle informací zpravodajské agentury Reuters, požádalo Německo Spojené státy o utajované informace o schopnostech stíhaček F-35. Berlín chce pochopit všechny technologické možnosti F-35. Doslova "Abychom pochopili nejmodernější technologie F-35, německé letectvo požádalo o informace o utajovaných schopnostech F-35 a speciálně o schopnostech senzorového vybavení, informačního managementu a operačních schopnostech." Agentura Reuters měla šanci nahlédnout do žádosti zaslaném do Washingtonu. Stojí v ní, že německé ministerstvo obrany provede na konci roku 2017 "hloubkové hodnocení dostupných řešení na trhu" včetně stíhaček F-35. V polovině roku 2018 německé letectvo dokončí podrobnou analýzu všech dostupných řešení a následně Berlín přijme politické rozhodnutí. Tady jde i o to, zda Němcům nejde jen o některé technologie a systémy z F-35, které by bylo možno použít pro vlastní letoun NGWS (FCAS). Je zde ale možnost, že pokud se F-35 ukáže být nejlepší volbou, je možné že nahradí stroje Tornado a plánovaný letoun šesté generace by nahradil pouze Typhoony.

http://www.armadninoviny.cz/stihacky-f- ... ml#diskuze http://augengeradeaus.net/2017/05/f35-f ... -bestellt/

F-35-Luftwaffe.jpg
Naposledy upravil(a) Rase dne 14/12/2022, 20:03, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německý projekt FCAS - Future Combat Air System

Příspěvek od Rase »

Tak i jen pouhá informace o tom, že si Luftwaffe ve Spojených státech vyžádala informace o F-35, vylekala evropské partnery, zejména Francouze. Tamní výrobce Dassault Aviation v této souvislosti poukazuje na to, že kromě vlastního stroje Rafale se od evropských dodavatelů nabízejí ještě Eurofighter a Gripen, a k nákupům mimo starý kontinent proto nevidí důvod. Pokud Německo nakoupí stíhačky v Americe, nelze už mluvit o svébytné evropské obraně, nechal se slyšet jeden z manažerů společnosti Dassault. Tato společnost by ráda dodala Němcům letouny Rafale, jako náhradu za stroje Tornado. Rafale se už osvědčil v boji vzduch-země, obstál ve vzdušných soubojích i průzkumných letech. Německo si ale zatím ponechává všechny možnosti otevřené. Včetně vize, že do výzbroje zařadí systém nové generace, patrně FCAS / NGWS, tvořený rojem bezpilotních letounů provázených jedinou pilotovanou stíhačkou. Německá vláda stejně tak může nakoupit opět letouny Eurofighter, v protipozemní úpravě, které jsou s americkým strojem kompatibilní. To je důležitá podmínka, neboť letoun F-35 už mají ve výzbroji či jej objednaly Velká Británie, Itálie, Nizozemsko, Norsko a Dánsko. Celkově je docela zajímavé zjištění, že projekt FCAS není zcela potvrzený a i to kdyby již probíhal vývoj evropského letounu 6.generace. Jinými slovy, Němci možná financují vývoj FCAS, ale zároveň si nechávají možnost nákupu F-35 nebo upraveného Eurofighteru pro protipozemní akce, jak měli v plánu i Britové.

http://www.euro.cz/politika/nemecke-let ... n=copylink
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německý projekt FCAS - Future Combat Air System

Příspěvek od Rase »

Jako náhrada za Typhoon a evropské F/A-18 Hornet

Našel jsem zajímavý na popularmechanics.com o novém proudovém letounu od Airbusu. Text se odvolává na zprávy z Deutsche Welle, který cituje hospodářské noviny Handelsblatt. V nich se píše, že společnost Airbus pracuje na nespecifikovaných komponentech pro nejmenovaný letoun nové generace. Ten by měl v budoucnu nahradit jak evropské letouny Eurofighter Typhoon tak i Boeing F/A-18 Hornet. Vyroben by měl být za 10-15 let, tedy kolem roku 2030. Jeho předchůdci (Typhoon) kupříkladu trvalo 20 let, než se dostal z rýsovacího prkna (80.léta) k prvnímu letu. Zde je ale potřeba dodat, že na projektu FCAS se již nějakou dobu pracuje, letoun nevzniká na zelené louce a navazuje na různé starší projekty. Zdroj také úvádí, že Airbus doufá v zapojení Francie a patrně i dalších států. Z mého pohledu je zajímavé, že se již nemluví o tom, že by mohl nový stroj nahradit i letouny Tornado, ale primárně stíhače se schopností úderu proti pozemním cílům. Je tedy klidně možné, že jejich funkci u Luftwaffe zastanou letouny F-35. I v Evropě je totiž kombinace F-35 a plnohodnotného stíhače, velice běžná a oblíbená.

http://www.popularmechanics.com/militar ... -european/

FYh2-D3WYAERqwf.jpg
pěkný obrázek jehož autorem je Rodrigo Avella z Argentiny
Naposledy upravil(a) Rase dne 14/12/2022, 20:02, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
royal
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 118
Registrován: 19/4/2017, 15:21

Re: Německý projekt FCAS - Future Combat Air System

Příspěvek od royal »

Francie a Německo se v červenci 2017 dohodly na společném vývoji nového bojového letadla, které nahradí jejich stávajících stroje Rafale i Eurofighter Typhoon. Podle agentury Reuters je to součástí širší dohody o užší obranné a bezpečnostní spolupráci mezi oběma zeměmi. Tu v pátek v Paříži po společném zasedání potvrdili francouzský prezident Emmanuel Macron a německá kancléřka Angela Merkelová. Obě země souhlasily s přípravou plánu s cílem vývoje nového letounu do poloviny příštího roku 2018. Agentura Reuters k tomu poznamenala, že jde o významné sblížení poté, co se Paříž v 80. letech minulého století stáhla ze společného projektu NATO Eurofighter a začala vyrábět vlastní letouny Rafale. Francie se navíc s Německem podle Reuters dohodla na rámci spolupráce při vývoji nového modelu lehkého bitevního vrtulníku Eurocopter Tiger, který využívají síly obou zemí, i vývoji taktických raket země-vzduch. Počítá se i s dalšími zbraňovými systémy včetně tanků. Do roku 2009 by navíc měla být podepsána smlouva na společném vývoji bezpilotního stroje v rámci projektu Eurodrone vedeného Německem.

https://www.novinky.cz/zahranicni/evrop ... akety.html
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německý projekt FCAS - Future Combat Air System

Příspěvek od Rase »

Skvele zpravy, tak penize zacnou proudit. Me osobne hodne zaujalo zmineni noveho tanku, projekt "Leopard 3" (MGCS) + samohybne houfnice na jeho podvozku, novy bitevni vrtulnik -
nastupce Tigeru atd.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
redy
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 246
Registrován: 12/7/2011, 14:30

Re: Německý projekt FCAS - Future Combat Air System

Příspěvek od redy »

O nástupci, respektive nové verzi Tigeru se uvažuje už delší dobu (zpráva z ledna 2016):

https://www.flightglobal.com/news/artic ... ra-420936/
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německý projekt FCAS - Future Combat Air System

Příspěvek od Rase »

Zmíním, že o společný projekt letounu, má údajně zájem i Španělsko, Itálie a Belgie.
Důležité bude i jak dopadne soudní spor s Rakouskem, v případě prohry by Airbus utrpěl škodu 1,1 mld euro.

https://thaimilitaryandasianregion.blog ... er-to.html

screenshotAtUploadCC_1509836658169.png
další pěkný obrázek od - Rodrigo Avella
Naposledy upravil(a) Rase dne 14/12/2022, 20:01, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německý projekt FCAS - Future Combat Air System

Příspěvek od Rase »

Jak známo, Německo nyní hledá náhradu za stroje Tornado, přičemž vybrána má být do roku 2020. Zde je jako horký kandidát zmiňován F-35. Zde se ale již objevily obavy, že pokud německo nakoupí větší počet F-35, hrozí že ze společného projektu s Francouzi odstoupí. Zde si ale myslím, že i pokud by byly nakoupeny F-35 jako náhrada za letouny Tornado a možná i letouny pro elektronický boj (REB) bude se jednat o jednomotorové stroje, které se schopnostmi nebudou moci rovnat plnohodnotným stíhačům, jako je Eurofighter Typhoon. Vývoj nové francouzsko-německé víceúčelové stíhačky FCAS (Future Combat Air System) by měla především udržet high-tech schopnosti ve výrobě špičkových stíhacích letadel v Evropě. Nahradit starší stroje má ve 30. letech 21. století.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Německý projekt FCAS - Future Combat Air System

Příspěvek od skelet »

A vítězem se stává.. Rafale G nebo Typhoon SB (schnellbomber) :D
F-35 neuvěřím, dokud neukáží smlouvu. JInak jsem zvědav jestli spolu bude někdy jednat Airbus a Mitsubishi. O Mitsubishi a BAe se už cosi šuškalo..
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německý projekt FCAS - Future Combat Air System

Příspěvek od Rase »

myslím že spolupráce mezi Brity a Japonci na novém stroji (F-3) již probíhá. více druhý příspěvek zde: http://palba.cz/viewtopic.php?f=325&t=7351
Pochybuju, že by se Airbus přidal - tak nějak ani nejsou potřeba.

Taky si myslým, že to s F-35 je jen kachna, přeci jen pro Němce by to bylo trapné, nakoupit po X letech americký letoun. Akcie Airbusu by šly hodně dolů a F-35 by mělo téměř monopol (už zbývá v evropě jen Gripen). Škoda že se k té funkci nehodí Gripen E/F. Rafale by byl nejčistším řešením, ale je je dost drahý. Výhledově by to ale bylo potvrzení společného projektu FCAS - byť němci by museli překousnout nákup francouzského stroje. Typhoon by se dal taky překopat na stroj k protipozemním úderům (zvažovali to už dřív Britové), REB by asi taky nebylo problém, ale nějaký čas zabere vývoj, cena bude vysoká, provoz taky ale nemusí budovat zázemí pro nový stroj.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Německý projekt FCAS - Future Combat Air System

Příspěvek od skelet »

tož potřeba jsou.. pro rozvolnění výrobních nákladů .. navíc Airbus bude mít "problém" s motory. Rolls Royce potřebné znalosti má, francouzský Safran ne.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německý projekt FCAS - Future Combat Air System

Příspěvek od Rase »

No vidíš, nad motorem jsem se nezamýšlel. Konstrukčně Airbus určitě nemá problém přijít se zajímavým strojem, ale pohon je věc druhá. Přeci jen bez pořádného motoru dopadnou jak J-20 nebo PAK-FA (Su-57). Eurojet EJ200 by asi nebyl špatný, vektorování tahu má, ale letoun 6.generace by měl mít něco lepšího. Přeci jen je to vlastně Rolls-Royce XG-40 na kterém se začalo pracovat už v roce 1984. Rolls-Royce zajišťuje výrobu 34,5% dílů k těmto motorům. MTU Aero Engines 30%, Avio 19,5% a ITP 16%. Koukal jsem, jestli by nešlo použít francouzký motor, ale Rafal pohání jen slabší Snecma M88. Safran (dříve Snecma) dělá zajímavé motory, ale Rolls-Royce je v tomto směru dál. Osobně pochybuju, že by Němci a Francouzi koupili motor někde venku - třeba od velkých smerických společností. K vlastnímu vývoji nějakého supermotoru jsem poměrně skeptický, byť MTU Aero Engines umí určitě dost a v kombinaci se Safranem by to možná zvládli, ale otázkou kdy a za kolik. Motor by ale měl být základem dřív než se pustí do konstrukce trupu. Vázat se na vývoj Japonců a Britů, mi nepřijde zrovna šťastné, přeci jen vlastní motor by měl být prioritou kvůli exportu atd.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“