Stránka 1 z 1

Britské bojové vozidlo Warrior

PříspěvekNapsal: 26/6/2017, 20:06
od Rase
Obrázek

Britské bojové vozidlo Warrior

Britská cesta k vlastnímu bojovému vozidlu pěchoty, byla poněkud spletitá. Od roku 1963 využívala armáda obrněné transportéry FV432 od společnosti GKN Sankey. V roce 1971 došlo ke zrušení britsko-německo-nizozemského projektu nového transportéru MRAV (Multi Role Armoured Vehicle) a ještě téhož roku byly britské zbrojovky vyzvány k zahájením prací na projektu PD1 (Projekt Definition 1). K předložení svých projektů nového BVP, byly v roce 1976 vybrány společnosti Vickers a GKN Defence. V roce 1979 byl vítězem vybrán projekt od společnosti GKN a nové vozidlo dostalo označení MCV-80. Nové vozidlo mělo být víceúčelové, pohyblivost srovnatelnou s tanky Challenger 2 a poskytovat desetičlenné osádce ochranu před ručními palnými zbraněmi, střepinami granátů a ZHN. Po vojskových zkouškách prototypů, bylo v roce 1984 vozidlo zařazeno do armády pod jménem Warrior. Sériová výroba začala v roce 1986 a ještě téhož roku bylo vyrobeno první vozidlo. Převzato armádou bylo na začátku roku 1987. Původně bylo objednáno 1048 vozidel, později byla objednávka snížena na 789 kusů. Pro Kuvajtskou armádu bylo vyrobeno 254 vozidel upravených pro boj v poušti. Výzbroj tvoří stabilizovaný kanón L21A1 RARDEN s účinným dostřelem 1 500 m. Používá průbojnou, zápalno-trhavou a podkaliberní protipancéřovou munici. Sekundární výzbroj tvoří kulomet ráže 7,62 mm a 8 vrhačů dýmových granátů. Posádka je tvořena velitelem, střelcem a řidičem. Převážený pěchotní výsadek činí 7 mužů s plnou výzbrojí a výstrojí na 48 hodin. Pancéřování je odolné proti střelám do ráže 14,5 mm, střepinám dělostřeleckého granátu a protitankovým minám do 9 kg. Vozidlo je rovněž vybaveno filtroventilační soustavou pro působení v podmínkách použití zbraní hromadného ničení. Všechny podstatné systémy jsou modulární a lze jejich výměnu provést dvěma muži během jedné hodiny. Posádka má k dispozici přístroje pro noční vidění a lze je doplnit termovizí pro střelce. Vozidla Warrior byla nasazena v obou válkách v Perském zálivu (1991 a 2003), v Afgánistánu, v rámci sil OSN v Bosně a Kosovu. Bojové nasazení prokázalo vysoké kvality, především odolnost a pohyblivost. V rámci původního programu MCV-80 (Mechanised Combat Vehicle for the 1980's) bylo v letech 1987 až 1995 vyrobeno celkem 769 bojových vozidel Warrior v následcích pěti konfiguracích:

- 489 vozidel BVP typu FV510 Infantry Section Vehicle (z toho 105 pro protinkové týmy)
- 84 velitelských BVP typu FV511 Infantry Command Vehicles
- 105 opravárenských vozidel typu FV512 Mechanized Combat Repair Vehicles
- 39 vyprošťovacích vozidel typu FV513 Mechanized Recovery Vehicle (Repair)
- 52 dělostřeleckých pozorovatelen FV514 Mechanized Artillery Observation Vehicles
- 19 velitelských dělostřeleckých vozidel typu FV515 Battery Command Vehicles


Ty sloužily k vyzbrojení 9 těžkých mechanizovaných praporů (v originále Armoured Infantry / obrněná pěchota, britská armáda má více kategorií mechanizovaných pěchotních jednotek). V každém praporu bylo tabulově 63 vozidel Warrior (47 FV 510, 9 FV 511, 4 FV513, 3 FV 512) + další obrněná a neobrněná vozidla. Zatímco BVP verze sloužily jen u praporů obrněné pěchoty, tak ostatní verze sloužily/slouží i u tankových, ženijních a dělostřeleckých jednotek. Verze FV515 Battery Command Vehicles se už nepoužívá a během války v Afghánistánu jich byla část upravena na provizorní sanitní vozidla.

Existující a navrhované verze:
bojové vozidlo pěchoty
velitelské vozidlo
vyprošťovací a opravárenské vozidlo
minometné vozidlo
ženijní vozidlo
vozidlo pro řízení dělostřelecké palby
nosič protitankových nebo protiletadlových střel


Technická data:
délka: 6,3 m
výška: 2,8 m
šířka: 3,03 m
šířka pásu: 0,49 m
osádka: 3+7
hmotnost 25,4 t
hlavní výzbroj: L21A1 RARDEN (30 mm)
sekundární výzbroj: L94A1 (7,62 mm)
vrhače dýmových granátů: 2x4 vrhače
rychlost: 75 km/h
zrychlení 0 na 48 km/h: za 16 s
sklon vpředu i vzadu: až 60%
sklon příčný: až 40%
vertikální překážka: až 75 cm
překonání příkopu: až 250 cm
motor: Perkins Condor CV-8 TCA
výkon: 410 kW (550 hp)
převodovka: automatická 4 rychlostní
dojezd: až 600 km


Modernizační program WCSP - Warrior Capability Sustainment Programme

Bojová vozidla MCV-80/FV510 Warrior byla již dříve osazena modernizačním balíčkem, skládajícím se z nového komunikačního systému od společnosti Bowman a noční zobrazováním Battle Group Thermal Imaging (BGTI) od společnosti Thales. Dalším vylepšením má být nový digitální systém hašení požáru a nový zdroj napájení, patrně APU, nová termovize pro střelce, laserový dálkoměr, systém GPS navigace a digitální systém řízení palby. Jelikož má Britská armáda v plánu prodloužit životnost vozidel Warrior až do roku 2025, byl vyhlášen program WCSP (Warrior Capability Sustainment Program). Ten má zahrnovat modernizaci 380 vozidel Warrior, jejich osazení modulárním pancéřováním WMPS (Warrior Modular Protection System) a novou elektronikou WEEA (Warrior Enhanced Electronic Architecture). Vozidla budou určena k přezbrojení 4 plánovaných těžkých mechanizovaných praporů obrněné pěchoty (Armoured Infantry). Pokud jde o palebnou sílu, tak tu bude řešit program WFLIP (Warrior Fightability Lethality Improvement Program), kdy celkem 245 vozidel bude osazeno novou bojovou věží s novou výzbrojí. Zbylých 135 vozidel bude přestavěno na ženijní a opravárenská vozidla ABSV (Armored Battlefield Support Vehicles).
Z kanónových verzí tak zde jde modernizaci bojových vozidel FV510 na verzi FV520 a velitelské verze FV511 na FV521. Dále opravárenské vozidlo FV512 bude modernizováno na standard FV522, vyprošťovací vozidlo FV513 na FV523 a vozidlo dělostřeleckých pozorovatelů FV514 na FV524. Dříve byl součástí programu WCSP také podprogram vozidel Armoured Battlegroup Support Vehicle (ABSV) s vlastním rozpočtem. Tato verze měla nahradit obrněná vozidla řady FV432 v sestavě obrněných jednotek. Na základě přestavěných vozidel Warrior mělo vzniknout minimálně sanitní vozidlo FV525 (Warrior Ambulance) a obrněný transportér FV526 (Warrior APC). Současný status tohoto samostatného podprogramu není znám.

V rámci programu WFLIP bude zastaralý kanón L21A1 Rarden nahrazen novým kanónem CTA International CT40. Jedná se o nový plně stabilizovaný kanón od britsko-francouzské společnosti CTA International, používající novou teleskopickou munici ráže 40 mm. Tato zbraň bude osazena rovněž na vyvíjená britská vozidla Ajax a francouzská vozidla Jaguar. O zakázku v programu WCSP měla zájem společnost BAE Systems a Lockheed Martin. Pokud jde o výzbroj, tak společnost Lockheed Martin navrhla v rámci programu WFLIP možnost osazení původní věže novým kanónem. Oproti tomu BAE navrhlo věž zcela novou. V březnu 2011 byla jako cenově nejvýhodnější zvolena nabídka společnosti Lockheed. V říjnu 2011 bylo usneseno, že rozpočet na modernizaci bude navýšen na 1 mld.Liber a životnost má být prodloužena až za rok 2040. V lednu 2015 bylo oznámeno, že bude muset být navrhnuta zcela nová věž. Jako subdodavatel se zapojila i společnost SciSys, která dodá pro Lockheed Martin UK software pro správu řídících systému, které zlepší provozní efektivitu modernizovaných vozidel. Modernizované Warriory mají vstoupit do služby od roku 2018.

Zdroje:
http://www.lockheedmartin.co.uk/uk/what ... ramme.html
http://www.military.cz/british/armour/w ... arrior.htm
https://forum.valka.cz/topic/view/13178
https://www.vojsko.net/index.php/pozemn ... 80-warrior
https://books.google.cz/books?id=kltbxa ... or&f=false
http://defense-update.com/20111026_brit ... grade.html

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Re: Britské bojové vozidlo Warrior

PříspěvekNapsal: 27/6/2017, 09:11
od Rase
Vozidlo Warrior je v dnešní době hodně opomíjené a nikdy nevzbuzovalo moc zájmu, právě díky podobnosti s americkým vozidlem Bradley, u kterého se britští konstruktéři nemálo inspirovali. Ona optická podobnost je patrně největší příčinnou zmíněného nezájmu ze strany veřejnosti. Jisté ale je, že modernizovaná vozidla Warrior zůstanou ve službě velice dlouho (hluboko do 40.let) a tak se musí jednat o zdařilou konstrukci. Přeci jen krom původního kanónu RARDEN, nemá vozidlo žádnou vadu, která by stála za řeč. Docela mě zaujalo, že nikdo si nestěžuje na výšku vnitřního prostoru (celková výška 2,80 m), přitom u vozidla Bradley se vyloženě mluví o nutnosti zvýšit korbu (celková výška 2,98 m) kvůli pohodlí výsadku. Důvodem může být jiný sklon pancíře v oblasti hlavy vojáků, kdy u vozidla Warrior je mnohem kolmější než u vozidla Bradley, které má hodně patrný sklon. Ten je sice i u Warrioru, ale díky lavicím blíže k ose, mají vojáci očividně víc místa pro hlavu. Z vnějšku je totiž Bradley výrazně širší (o 57 cm) ale to může být způsobené započítaným přídavným pancéřováním. Bohužel jsem nenašel rozměry vnitřního rozměru obou vozidle, tak můžu jen odhadovat, ale přijde mi, že Warrior má strop o něco výš.

Warrior:
Obrázek Obrázek

Bradley:
ObrázekObrázek

Re: Britské bojové vozidlo Warrior

PříspěvekNapsal: 27/6/2017, 09:23
od Aaron Goldstein
Jako perličku si dovolím připomenout britský film "Warriors" (v české distribuci pod názvem "Válečníci") o jednotce na vozidlech Warrior v Bosně v roce 1992...

https://www.csfd.cz/film/46826-valecnici/prehled/

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Navíc se tento film natáčel převážně v České republice... Zejména v kraji kolem Stráže pod Ralskem. První scéna příjezdu britských vojáků do Bosny byla natočena právě ve Stráži. Jako exteriéry byly také použity prostory bývalé základny Sovětské armády, též nedaleko Stráže pod Ralskem. Některé záběry vznikly také v ulicích města Český Dub a v obcích Loukov, Sezemice či Zábrdí... Ale také v v Praze... V jednom záběru (po příjezdu vojáků do města) je v pozadí dokonce vidět nápis Řeznictví...

Re: Britské bojové vozidlo Warrior

PříspěvekNapsal: 27/6/2017, 09:29
od klingy
Rase nezaznametal som, zeby Bradley mal problem s vyskou, ale hovorilo sa o vnutornom objeme, jednoducho sa do Bradleyho nevojde pechotne druzstvo s dnesnou vystrojou, ono Bradley bol projektovany v case, ked vystroj pesiaka bol standardom ALICE a mozna PASGT prilba a vesta...

Na druhej strane, moze byt problem, ten, ze Bradley ma v hornej casti boky skosene, Warrior ma boky kolme k streche...

Re: Britské bojové vozidlo Warrior

PříspěvekNapsal: 27/6/2017, 10:23
od Rase
Máš pravdu, koukám, že modernizační koncept Bradley NG má mít vylepšenou korbu, ochranu proti minám ahlavně víc užitného prostoru. Ani tento koncept ale neřeší kritizovaný malý prostor pro výsadek. V současných M2 Bradley je místo maximálně pro šest osob, ale ve skutečnosti se do bojového prostoru vejdou sotva čtyři plně vyzbrojeni a vystrojeni vojáci. Tedy zhruba polovinu družstva Americké armády, které má devět vojáků - dva palebné týmy po čtyřech vojácích a jednoho velitele. Rovnou dám i obrázek experimentálního vozidla M2 Bradley s norskou věží PROTECTOR MCT-30 od Norské společnosti Kongsberg, které je asi nejvíc podobné konceptu modernizovaného Warrioru. Připomenu, že i věž Kongsberg je koncipovaná na kanón ráže 40 mm, zde má ale jen kanón XM813 ráže 30 mm. vlevo Warrior WCSP a vpravo zmíněný Bradley:

Obrázek Obrázek

Re: Britské bojové vozidlo Warrior

PříspěvekNapsal: 27/6/2017, 20:48
od Vlastimil Čech
Tedy specialistou nejsem, ale udivuje mne, že moderní obrněná technika má přinejmenším boky zcela svislé. Chápu, dává to víc prostoru uvnitř. Ale nám kdysi říkali, že právě zkosené boky pancéřových vozidel velmi výrazně zlepšují jejich odolnost... střela se odrazí, ztěží pronikne...
Jak je to vlastně?

Re: Britské bojové vozidlo Warrior

PříspěvekNapsal: 27/6/2017, 21:00
od Rase
Tak ona není zcela svislá, v horní části je zkosená. Ono to ale není moc vidět, jelikož na bocích jsou ještě různé přihrádky atd. Dojem ještě umocňuje prodloužený přídavný pancíř, který onen sklon překrývá. Jde i o to, že ten boční sklon nejde udělat moc velký, jelikož pak není dostatek místa pro výsadek. Řekněme, že čím větší sklon, tím méně prostoru pro vojáky uvnitř. U vozidla Bradley je ten sklon jasně patrný (viz druhá fotka interiéru). Spodní část boku ani není možné dostatečně skosit, kvůli pásům a uchycení pojezdových kol. Hlavně ale matou ty bloky přídavného pancéřování.

Re: Britské bojové vozidlo Warrior

PříspěvekNapsal: 28/6/2017, 13:01
od davidjak
Příklad Warioru ukazuje, jakou životnost má obrněná technika, přitom kdysi se počítalo s provozním cyklem 25-30 let. Vzhledem k probíhající modernizaci je pravděpodobné, že britské Wariory se dožijí padesáti let v aktivní službě. Nebylo by to přitom nic výjimečného, takový FV-432 se podle plánů má dožít šedesáti let činné služby. A to jde jen o samotnou britskou armádu. Je pravděpodobné, že po skončení služby v britské armádě budou Wariory prodány nějakému spřátelenému státu, rozvojové zemi typu Keňa, kde může sloužit ještě dál. Některá technika je prostě " nesmrtelná"

Re: Britské bojové vozidlo Warrior

PříspěvekNapsal: 30/6/2017, 18:57
od pbla4024
davidjak píše:Je pravděpodobné, že po skončení služby v britské armádě budou Wariory prodány nějakému spřátelenému státu, rozvojové zemi typu Keňa, kde může sloužit ještě dál. Některá technika je prostě " nesmrtelná"

No třeba T-34 bojovaly loni v Jemenu.

Re: Britské bojové vozidlo Warrior

PříspěvekNapsal: 9/10/2017, 14:46
od Rase
V roce 2004 získala vozidla Warrior určená pro službu v zahraničních misích doplňkové pancéřování typu Chobham, nový poklop řidiče, systém RCIED ECM a novou klimatizaci. Armáda ale požadovala i zvýšení palebných schopností a tak se zvažovalo osazení novou bojovou věží s kanónem ráže 40 mm. Jednalo se o program MTIP (Manned Turret Integration Programme) který měla vyřešit společnost CTAI (Cased Telescoped Ammunition International) do roku 2006. Se společností CTAI uzavřela obdobnou smlouvu i Francouzká společnost DGA (Délégation Général pour l'Armement) a výsledkem této smlouvy měla být věžička TOUTATIS. Práce na těchto věžích probíhaly od roku 2003. Při hmotnosti 3,5 tuny, poskytují ochranu na úrovni Level IV dle normy STANAG. Mnohem zajímavější je ale verze s ochranou Level III, která váží pouze 1,5 tuny. Tyto bezosádkové věže měly veškerou munici uvitř a mohly převážet až 68 nábojů ráže 40 mm. V případě použití osádkové věže se zásoba munice zmenšila na 42 kusů. Samotné věže byly později různě upravovány jednotlivými zákazníky. O samotných vozidlech a kanónu jsem se již zmiňoval v hlavním textu. http://www.thinkdefence.co.uk/from-scim ... 0-to-2005/

Obrázek Obrázek
bojové věže MTIP a TOTATIS na vozidle Warrior

Re: Britské bojové vozidlo Warrior

PříspěvekNapsal: 29/1/2018, 21:57
od Rase
Na londýnské výstavě IAV 2018 (International Armoured Vehicles 2018) firma Lockheed Martin představila osm modernizovaných bojových vozidel pěchoty (BVP) Warrior 2.

Obrázek

Obrázek

Re: Britské bojové vozidlo Warrior

PříspěvekNapsal: 6/2/2018, 09:49
od Rase
Starlight píše:V průběhu života vozidla řady Warrior už prodělaly několik dílčích modernizací.

Modernizace pancéřování

Vozidla Warrior mají korbu z hliníkových slitin, stejně jako souputníci také koncipovaní v 70. letech (M2 Bradley, BMP-3). Udává se, že základní pancéřování odolá celokruhově ruské ráži 14,5 mm a střepinám 155 mm granátů. Spekuluje se, že zepředu je odolnost vyšší. Už krátce po vstupu do služby byly pro válku v Perském zálivu v roce 1991 dodatečně opancéřovány návěsným vrstveným pancířem (boky, čelo) typu Chobham a na věž přibylo odpalovací zařízení na PTŘS Milan. Návěsné pancéřování se osvědčilo, posádka Warrior přežila i zásah 120 mm střelou typu HESH vypálenou vlastním tankem Challenger. Toto pancéřování se používalo i v následující bojových nasazení Warriorů v Bosně a Herzgovině, Iráku (2003). Později během COIN válek v Iráku a Afghánistánu se objevilo pancéřování kombinující přídavné pláty a mřížovou ochranu okolo korby a věže. V roce 2008 pak bylo urychleně zavedeno ještě lepší návěsné pancéřování WRAP-2 (Warrior Reactive Armour Plating 2) na bázi izraelského systému ASPRO-HMT. WRAP-2 kombinuje standardní, explozivní a mřížové pancéřování. Britská armáda vozidla kvůli ochraně sice přetěžuje, ale tato přídavná pancéřování navěšuje pouze v boji. V míru (včetně aktuálního nasazení v Pobaltí) jezdí na lehko a vozidla šetří. Součástí současného programu modernizačního programu WCSP je další zlepšení odolnosti korby a věže, neboli tzv. Warrior Modular Protection System (WMPS). To zahrnuje vnější úchyty na montáž různého pokročilého pancéřování (včetně WRAp-2), nová vnitřní protistřepinová výstelka, protivýbuchové bezpečnostní sedačky a fyzické oddělení munice ve věži od posádky.

Modernizace senzorů a elektroniky

Vozidla řady Warrior (361 vozidel FV510/511 a 94 vozidel FV 512/513) byly od roku 2005 modernizovány instalací moderního celoarmádního komunikačního/datového systému Bowman. Současně také proběhl upgrade navigačního systému a zaměřovačů. V rámci systému Battle Group Thermal Imaging (BGTI) od firmy Thales vozidla dostaly moderní inerciální navigaci a GPS. Zaměřovač střelce u kanonových vozidel nahradila sestava stabilizovaného FLIRu 2. generace, CCD kamery, laserového dálkoměru a systému řízení palby. Velitel pak dostal novou barevnou CCD kameru se zoomem a s možností zobrazovat si obraz ze zaměřovače střeelce. Velitel a řidič mají displeje s možností zobrazit navigační data. Řidiči ale zůstaly pro jízdu v noci jen zesilovače jasu.
Součástí současného modernizačního programu WCSP jsou části pojmenované jako tzv. Warrior Enhanced Electronic Architecture (WEEA) a pro kanónové verze také Warrior Fightability Lethality Improvement. To přináší další zlepšení senzorů. Pro zlepšení situačního povědomí posádky a výsadku budou namontovány kamery s 360° pokrytím. Řidič dostane dopředenou denní a noční (FLIR) kamery a couvací denní a noční (CCD) kamery. Co se týče věže, podklady jsou skromné a matoucí. Ale vypadá to, že velitel dostane systém nový FLIR zaměřovač CRONUS od britské firmy Elbit Instro. Velitel dostane CCD/FLIR systém BGTI 2. generace od Thalesu. Výsadek dostane také displeje pro zobrazení situace okolo vozidla.

Pohonný systém není předmětem modernizace. Vozidla dostanou pomocnou pohonnou jednotku APU pro činnost s vypnutým motorem a mnohem výkonnější generátor elektrické energie. Více systémů ale omezí počet míst pro výsadek ze stávajících míst na šest. Modernizovaný Warrior 2 bude mít hmotnost 28 tun a sada pancéřování WRAP 10 tun (jaké tuny mají britští autoři na mysli, jsem ale nezjistil), takže původně cca 25 tunová vozidla už dostanou hodně zabrat.

Nový kanón 40mm CTA je pouze částí zbraňového upgrade. Warriory dostanou poprvé v hostotii dvouosou stabilizaci zbraně pro přesnou střelbu za jízdy a nový systém řízení palby. Ve věži je pohotovostní zásoba munice 70 teleskopických nábojů ráže 40 mm. 55 nábojů je v nábojové schránce oddělené od posádky a 15 nábojů je rotačním podavači.

Obrázek
Ilustrační přehled většiny upgradů v rámci programu WCSP


Docela dost mě zaujalo, že Warrior osazený přídavným pancéřováním typu Chobham v roce 1991 ustál zásah 120 mm střelou typu HESH vypálenou vlastním tankem Challenger. Teda přežila osádka. To je hodně zajímavé zjištění, zvlášť když modernější pancíře mají ještě lepší schopnosti. Čekal jsem, že ta dodatečná ochrana je dobrá, ale nečekal jsem že až tak moc. Počítal jsem s tím, že odolá třeba ráži 30 mm, ale tohle je hodně super

Re: Britské bojové vozidlo Warrior

PříspěvekNapsal: 6/2/2018, 10:24
od Dzin
Ona munice HESH zase není proti modernímu pancéřování nějak světoborná. Heterogenní (vrstvený) pancíř špatně vede rázové vlny a pokud dokáže odolat samotné explozi, tak vlastně není jak by tato munice mohla uškodit.

Re: Britské bojové vozidlo Warrior

PříspěvekNapsal: 6/2/2018, 10:34
od Tomass
Osobně mi připadne, že se celkově od použití HESH upustilo s tím, že se ve vybraných případech ponechává jako munice pro likvidaci ženijních postavení či fortifikací.

Soudobá technika vybavená prostřepinovou vrstvou (většinou z kevlaru) v bojovém prostoru posádky je proti účinku této munice v podstatě imuní.

Re: Britské bojové vozidlo Warrior

PříspěvekNapsal: 6/2/2018, 10:38
od Dzin
Asi tak. Případně ještě proti starší obrněné technice, která je v zemích potenciálních protivníků stále hodně rozšířena. A myslím, že jsme někde i četl, že s HESH mají docela i dobré zkušenosti v rámci protipěchotního boje, což asi bude primárně znamenat výše napsané ničení zodolněných postavení.