Britské bojové vozidlo Warrior
Napsal: 26/6/2017, 21:06
Britské bojové vozidlo Warrior
Britská cesta k vlastnímu bojovému vozidlu pěchoty, byla poněkud spletitá. Od roku 1963 využívala armáda obrněné transportéry FV432 od společnosti GKN Sankey. V roce 1971 došlo ke zrušení britsko-německo-nizozemského projektu nového transportéru MRAV (Multi Role Armoured Vehicle) a ještě téhož roku byly britské zbrojovky vyzvány k zahájením prací na projektu PD1 (Projekt Definition 1). K předložení svých projektů nového BVP, byly v roce 1976 vybrány společnosti Vickers a GKN Defence. V roce 1979 byl vítězem vybrán projekt od společnosti GKN a nové vozidlo dostalo označení MCV-80. Nové vozidlo mělo být víceúčelové, pohyblivost srovnatelnou s tanky Challenger 2 a poskytovat desetičlenné osádce ochranu před ručními palnými zbraněmi, střepinami granátů a ZHN. Po vojskových zkouškách prototypů, bylo v roce 1984 vozidlo zařazeno do armády pod jménem Warrior. Sériová výroba začala v roce 1986 a ještě téhož roku bylo vyrobeno první vozidlo. Převzato armádou bylo na začátku roku 1987. Původně bylo objednáno 1048 vozidel, později byla objednávka snížena na 789 kusů. Pro Kuvajtskou armádu bylo vyrobeno 254 vozidel upravených pro boj v poušti. Výzbroj tvoří stabilizovaný kanón L21A1 RARDEN s účinným dostřelem 1 500 m. Používá průbojnou, zápalno-trhavou a podkaliberní protipancéřovou munici. Sekundární výzbroj tvoří kulomet ráže 7,62 mm a 8 vrhačů dýmových granátů. Posádka je tvořena velitelem, střelcem a řidičem. Převážený pěchotní výsadek činí 7 mužů s plnou výzbrojí a výstrojí na 48 hodin. Pancéřování je odolné proti střelám do ráže 14,5 mm, střepinám dělostřeleckého granátu a protitankovým minám do 9 kg. Vozidlo je rovněž vybaveno filtroventilační soustavou pro působení v podmínkách použití zbraní hromadného ničení. Všechny podstatné systémy jsou modulární a lze jejich výměnu provést dvěma muži během jedné hodiny. Posádka má k dispozici přístroje pro noční vidění a lze je doplnit termovizí pro střelce. Vozidla Warrior byla nasazena v obou válkách v Perském zálivu (1991 a 2003), v Afgánistánu, v rámci sil OSN v Bosně a Kosovu. Bojové nasazení prokázalo vysoké kvality, především odolnost a pohyblivost. V rámci původního programu MCV-80 (Mechanised Combat Vehicle for the 1980's) bylo v letech 1987 až 1995 vyrobeno celkem 769 bojových vozidel Warrior v následcích pěti konfiguracích:
- 489 vozidel BVP typu FV510 Infantry Section Vehicle (z toho 105 pro protinkové týmy)
- 84 velitelských BVP typu FV511 Infantry Command Vehicles
- 105 opravárenských vozidel typu FV512 Mechanized Combat Repair Vehicles
- 39 vyprošťovacích vozidel typu FV513 Mechanized Recovery Vehicle (Repair)
- 52 dělostřeleckých pozorovatelen FV514 Mechanized Artillery Observation Vehicles
- 19 velitelských dělostřeleckých vozidel typu FV515 Battery Command Vehicles
Ty sloužily k vyzbrojení 9 těžkých mechanizovaných praporů (v originále Armoured Infantry / obrněná pěchota, britská armáda má více kategorií mechanizovaných pěchotních jednotek). V každém praporu bylo tabulově 63 vozidel Warrior (47 FV 510, 9 FV 511, 4 FV513, 3 FV 512) + další obrněná a neobrněná vozidla. Zatímco BVP verze sloužily jen u praporů obrněné pěchoty, tak ostatní verze sloužily/slouží i u tankových, ženijních a dělostřeleckých jednotek. Verze FV515 Battery Command Vehicles se už nepoužívá a během války v Afghánistánu jich byla část upravena na provizorní sanitní vozidla.
Existující a navrhované verze:
bojové vozidlo pěchoty
velitelské vozidlo
vyprošťovací a opravárenské vozidlo
minometné vozidlo
ženijní vozidlo
vozidlo pro řízení dělostřelecké palby
nosič protitankových nebo protiletadlových střel
Technická data:
délka: 6,3 m
výška: 2,8 m
šířka: 3,03 m
šířka pásu: 0,49 m
osádka: 3+7
hmotnost 25,4 t
hlavní výzbroj: L21A1 RARDEN (30 mm)
sekundární výzbroj: L94A1 (7,62 mm)
vrhače dýmových granátů: 2x4 vrhače
rychlost: 75 km/h
zrychlení 0 na 48 km/h: za 16 s
sklon vpředu i vzadu: až 60%
sklon příčný: až 40%
vertikální překážka: až 75 cm
překonání příkopu: až 250 cm
motor: Perkins Condor CV-8 TCA
výkon: 410 kW (550 hp)
převodovka: automatická 4 rychlostní
dojezd: až 600 km
Warrior Capability Sustainment Programme (WCSP)
Bojová vozidla MCV-80/FV510 Warrior byla již dříve osazena modernizačním balíčkem, skládajícím se z nového komunikačního systému od společnosti Bowman a noční zobrazováním Battle Group Thermal Imaging (BGTI) od společnosti Thales. Dalším vylepšením má být nový digitální systém hašení požáru a nový zdroj napájení, patrně APU, nová termovize pro střelce, laserový dálkoměr, systém GPS navigace a digitální systém řízení palby. Jelikož má Britská armáda v plánu prodloužit životnost vozidel Warrior až do roku 2025, byl vyhlášen program WCSP (Warrior Capability Sustainment Program). Ten má zahrnovat modernizaci 380 vozidel Warrior, jejich osazení modulárním pancéřováním WMPS (Warrior Modular Protection System) a novou elektronikou WEEA (Warrior Enhanced Electronic Architecture). Vozidla budou určena k přezbrojení 4 plánovaných těžkých mechanizovaných praporů obrněné pěchoty (Armoured Infantry). Pokud jde o palebnou sílu, tak tu bude řešit program WFLIP (Warrior Fightability Lethality Improvement Program), kdy celkem 245 vozidel bude osazeno novou bojovou věží s novou výzbrojí. Zbylých 135 vozidel bude přestavěno na ženijní a opravárenská vozidla ABSV (Armored Battlefield Support Vehicles). Z kanónových verzí tak zde jde modernizaci bojových vozidel FV510 na verzi FV520 a velitelské verze FV511 na FV521. Dále opravárenské vozidlo FV512 bude modernizováno na standard FV522, vyprošťovací vozidlo FV513 na FV523 a vozidlo dělostřeleckých pozorovatelů FV514 na FV524. Dříve byl součástí programu WCSP také podprogram vozidel Armoured Battlegroup Support Vehicle (ABSV) s vlastním rozpočtem. Tato verze měla nahradit obrněná vozidla řady FV432 v sestavě obrněných jednotek. Na základě přestavěných vozidel Warrior mělo vzniknout minimálně sanitní vozidlo FV525 (Warrior Ambulance) a obrněný transportér FV526 (Warrior APC). Současný status tohoto samostatného podprogramu není znám.
V rámci programu WFLIP bude zastaralý kanón L21A1 Rarden nahrazen novým kanónem CTA International CT40. Jedná se o nový plně stabilizovaný kanón od britsko-francouzské společnosti CTA International, používající novou teleskopickou munici ráže 40 mm. Tato zbraň bude osazena rovněž na vyvíjená britská vozidla Ajax a francouzská vozidla Jaguar. O zakázku v programu WCSP měla zájem společnost BAE Systems a Lockheed Martin. Pokud jde o výzbroj, tak společnost Lockheed Martin navrhla v rámci programu WFLIP možnost osazení původní věže novým kanónem. Oproti tomu BAE navrhlo věž zcela novou. V březnu 2011 byla jako cenově nejvýhodnější zvolena nabídka společnosti Lockheed. V říjnu 2011 bylo usneseno, že rozpočet na modernizaci bude navýšen na 1 mld.Liber a životnost má být prodloužena až za rok 2040. V lednu 2015 bylo oznámeno, že bude muset být navrhnuta zcela nová věž. Jako subdodavatel se zapojila i společnost SciSys, která dodá pro Lockheed Martin UK software pro správu řídících systému, které zlepší provozní efektivitu modernizovaných vozidel. Modernizované Warriory mají vstoupit do služby od roku 2018.
Zdroj:
http://www.lockheedmartin.co.uk/uk/what ... ramme.html
http://www.military.cz/british/armour/w ... arrior.htm
https://forum.valka.cz/topic/view/13178
https://www.vojsko.net/index.php/pozemn ... 80-warrior
https://books.google.cz/books?id=kltbxa ... or&f=false
http://defense-update.com/20111026_brit ... grade.html