Německé bojové vozidlo Puma

Tanková a obrněná technika

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Německé bojové vozidlo Puma

Příspěvek od Rase »

ie-Konfiguration-Puma-VJTF-2023-ist-der-Vorlaeufer-für-die-zukuuenftig-einheitliche-Konfiguration-aller-Schuuetzenpanzer-Puma-der-Bundeswehr_Foto_Bundeswehr-e1657879333112.jpg

Schützenpanzer Puma

V polovině 90.let, se ukázalo, že bojová vozidla pěchoty (Schützenpanzer) SPz Marder, již rychle zastarávají brzy nebudou ideálním prostředkem pro mechanizovanou pěchotu Bundeswehru. Přeci jen vozidla pocházela ideově z konce 60.let a armáda požadovala těžší platformu, která poskytne výsadku vyšší balistickou ochranu. Poněkud zapomenutým předchůdcem vozidla SPz Puma, byla pozoruhodná podvozková platforma NGP (Neue Gepanzerte Plattform). Historie projektu NGP se datuje až od roku 1990, cílem bylo vytvořit jednotnou platformu moderních obrněných vozidel, pro zjednodušení logistiky a snížit tak náklady na údržbu. Platforma, která nahradí veškeré dosavadní pásové podvozky. Plattform A: varianta určená pro tanky, Plattform B: varianta určená pro bojová vozidla pěchoty (Puma), Plattform C: varianta určená pro podpůrná vozidla (protiletadlová, ženijní atd.). Základní typ podvozku se dělil na tři typy, které se odlišovaly uspořádáním vnitřního prostoru, dle určení. Časový plán (uvedený roku 1996) se zaváděním Nové Platformy byl následující:

do roku 1996: Vývoj taktické koncepce (TAK)
do roku 1999: vypracování dokumentů k taktickým a technickým požadavkům (TTF)
mezi roky 1999-2005: Začátek vývoje Platformy
od roku 2005 do roku 2009: zahájení prací na typu B (obrněný transportér)
rok 2015: zahájení prací na typu A (tank)
od roku 2020: zahájení prací na typu C (podpůrná varianta)


Spolkový úřad obraných technologií a zadávání veřejných zakázek (BWB), oslovil potencionální výrobce roku 1995, aby zahájili práci na vytvoření konceptů. Byli jimi společnosti: Krauss-Maffei, Wegmann & Co., MaK Systemgesellschaft mbH a Henschel-Wehrtechnik s KUKA Wehrtechnik GmbH. Výsledkem bylo vozidlo s dvoučlennou posádkou, dieslovo-elektrickým pohonem, modulárním řešením podvozku atd. Hmotnost jednotlivých návrhů kolísala mezi 55-77 tun u tanku a 51-72 tun u bojového vozidla. Mezi léty 1997 až 2002 probíhaly vývojové práce pohonu, zbraňových systémů a řídícího prostoru. Právě prostor pro osádku se testoval od konce roku 1999, v testovacím polygonu v Münsteru (zabudován do starého pásového podvozku). Napjatá rozpočtová situace roku 1998 ukázala, že vývoj tří paralelních projektů není možný. Projekt byl tedy 26.února 1998 upraven a do popředí se dostaly plány na nový obrněný transportér - Taktische Konzept Neuer Schützenpanzer (NeSPz), na němž se mělo dál pracovat. Tak vznikl předek bojového vozidla pěchoty - Puma.
Roku 2001 se změnil koncept nasazení vojenských jednotek NATO a prim začala hrát potřeba letecké přepravy i u těžké vojenské techniky. Projekt NGP byl tedy zastaven, jelikož předpokládaná hmotnost vozidel byla 51-77 tun. V roce 2002 probíhaly zkoušky vozidel, které by mohly nahradit zastaralá vozidla Marder. Předvedeno bylo i upravené švýcarské vozidlo CV90 (CV9030CH). Komise kritizovala nedostatečnou ochranu dna korby proti minám, vysoká váha vzhledem ke špatné balistické ochraně korby, a nedostatečný potenciál ku zvyšování hmotnosti (přídavné pancéřování). Bylo vyhodnoceno několik možností, ale CV9030CH byl nakonec odmítnut a skončil na posledním místě všech testovaných vozidel. Německá armáda považovala za špatnou ochranu proti protipěchotním minám, že vysoká váha ve vztahu k její úrovni ochrany a nízkému růstovému potenciálu podvozku jsou klíčovými faktory, které mluvily proti nákupu CV90. Vzhledem k tomu, že žádné z vozidel splňovalo německé požadavky, byl zahájen projekt Neuer Schützenpanzer. Projekt využíval některé prvky z vozidla NGP a byl několikrát přejmenován. Nejprve nesl název Panther, později Igel a nakonec Puma.
Bojové vozidlo pěchoty Puma se od původního projektu NGP v mnoha detailech liší. Kvůli požadavku na vzdušnou přepravu bylo nutno snížit hmotnost, čímž se velmi snížila čelní ochrana vozidla a musel být navrhnut lehčí motor. Druhým problémem je u samotné výzbroje. Kanon Rheinmetall MK 30-2 ráže 30 mm funguje na principu odběru plynů z hlavně a v případě zaseknutí nábojnice, vadné nebo jiné závady, nemá posádka přístup ke zbrani (v bezosádkové věži). Navíc výkony použité zbraně jsou nižší než u ráže 35 mm, která byla původně plánována. Důvodem byla opět váhová omezení. Dalším rozdílem je omezení velikosti vozidla, které bylo příčinou toho, že se musí do užší korby vměstnat hydropneumatické odpružení, navíc jiného, lehčího typu než bylo plánováno. Pohonné ústrojí je také ke korbě připojeno gumovými díly, které omezují hluk a zvyšují komfort osádky. Všechny tyto úpravy podvozku vozidla znatelně omezily prostor pro vezený výsadek, díky čemuž se do vozidla vejde pouze 6 motostřelců (Panzergrenadierů), oproti osmi, u jiných bojových vozidel (CV90 a ASCOD). Takto si tedy můžete lépe představit, jak měl vypadat původní vzhled bojového vozidla pěchoty platformy NGP, který se nemusel vyrovnávat s omezeními jako výsledné vozidlo Puma. Nyní krátce k vnitřnímu uspořádání.

Vnitřnímu uspořádání

Celý vnitřní prostor má objem 10 m³. Osádku tvoří velitel, řidič a střelec, usazení v přední části vozidla. Pokud jde o vezený výsadek, tak Puma uveze šest členů výsadku, ale po úpravě je možné zvýšit počet členů roje na sedm vojáků. V tomto případě vzniká další plnohodnotné sedadlo v prostoru pod bojovou věží. V jednom starším článku (Naše vojsko č. 4/2006 s. 33) je uvedeno, že v prostoru rampy mohou být v případě nouze převáženi dva vojáci. Jedná se ale jen o nouzová místa. Maximální výšku vojáka výsadku byla zvýšena ze 184 cm na 194 cm a na 198 cm pro řidiče, střelce a velitele. Řidič má k dispozici monitor, na kterém může sledovat venkovní situaci z vnějšího kamerového systému. Střed a pravou část přídě zabírá pohonná jednotka. Pohon tvoří desetiválcový dieselový motor MTU V10 892. Palivové nádrže jsou integrovány do podvozku, pro zvýšení ochrany osádky. Za řidičem sedí střelec, vedle něj přibližně ve středu podélné osy korby má své stanoviště velitel. Oba mají k dispozici displeje, na kterých mohou sledovat zobrazení ze zaměřovačů ve věži a další informace předávané vozidlovým informačním systémem. Zajímavostí jsou také pokročilé výcvikové funkce. Samotné vozidlo Puma funguje jako realistický bojový simulátor - dokáže modelovat posádce různé bojové situace za použití palubních elektronických systémů a zobrazovacích přístrojů. Takto lze pro potřeby výcviku propojit až čtveřici vozidel.

Obrázek

Obrázek

Elektronické a optické vybavení

Velice zajímavé a raritní je řešení bezosádkové věže RCT 30 na vozidle Puma. Věž má pro lepší rozlišení vzdálených cílů integrovánu mimo TV větve ještě "klasickou" optickou větev. Jedná se o složitý opticko-mechanický prvek, který ale poskytuje osádce výborné rozlišení cílů v dálce, které nemají TV obrazové systémy přístrojů střelce a velitele. U ostatních vozidel je nutno se spoléhat pouze na TV systémy, s vývojem techniky se ale díky kamerám o vysokém rozlišení rozdíl postupně snižuje. Optický přístroj je stále lepší, ale zároveň se pravděpodobně jedná o nejdražší prvek celé věže. Stabilizovaný panoramatický zaměřovač velitele PERI-RTWL (vyvinutý ze zaměřovačů řady PERI pro tanky Leopard 2, PERI-RTWL naopak dostávají poslední verze Leopardu jako A7) má přímý optický denní kanál s vyústěním do pozorovacího monokuláru (primárně u velitele nalevo, lze ho přetočit ke střelci). Panoramatický zaměřovač velitele na věži (výrobce ho označuje jako periskop) je ale jen jeden z plejády senzorů. Puma je navržena tak, aby mohla vidět a přežít na bojišti s věží i bez věže (má nejslabší pancéřování v rámci vozidla). Velitel vozidla má k dispozici celkem 6 pozorovacích optických bloků (výrobce rozlišuje optický blok a periskop). Velitel sice nevidí 360% stupňů, ale vidí dopředu, vpravo a pod kanónem i doleva. Tam má pak lepší výhled střelec. Nalevo sedící střelec (sedí cca pod maskou věží vlevo od kanónu) má tedy k dispozici jeden pozorovací blok a jeden periskop. Řidič sedící před ním má své 3 vlastní periskopy. U Bundeswehru má zadní polosféru na starosti výsadek, proto má výsadek k dispozici 4 periskopy a velké okno (opticky blok) v záďové rampě. Hlavní úlohu v sitačním povědomí hraje velitel výsadku, který je napojen na komunikační systém vozidla. Pak jsou tu všemožné elektrooptické kamery s výnosem na obrazovky – zaměřovači velitele (FLIR, CCD kamera snímající obraz optického kanálu), zaměřovač střelce (FLIR, CCD kamera) 4 CCD kamery snímající zadní polosféru, couvací CCD kamera. Jeden noční zesilovač jasu pro řidiče a jeden v protoru výsadku. Obrazovku s výnosem těchto EO kanálů má velitel, střelec, řidič (couvací kamera) a dvě obrazovky jsou v prostoru výsadku. V rámci upgradu S1 vozidla Puma dostanou od roku 2020 lepší senzory, barevné zobrazení, lepší nočního vidění, fúzi zobrazení. Nová elektronika bude vyhovovat moderním standardům, přičemž současné černobílé monitory budou nahrazeny nejmodernějšími, vysoce výkonnými barevnými displeji. Ty poskytnou veliteli a střelci vysoce detailní pohled na okolní terén a aktuální taktickou situaci. Rovněž bude znamenat zlepšení průzkumných schopností vozidla. Tyto rozšířené schopnosti zvyšují bojové schopnosti vozidla, ale rovněž poskytnou lepší možnosti výcviku osádek. Elektronika a systémy tak budou patrně schopny simulovat bojovou činnost, což výrazně urychlí výcvik. Na zádi bude usazena pomocná couvací infrakamera, usnadňujících rychlou jízdu vzad i v nočních podmínkách.

Balistická ochrana

Z hlediska balistické ochrany nemá bojové vozidlo Puma ve své kategorii konkurenci a dle zástupců PSM disponuje lepší protipancéřovou ochranou než tanky Leopard 2. Korba je vyrobena technologií přesně svařovaných ocelových pancéřových plátů a metodou "Dünnblech-Biegetechnologie" (thin metal bending technology), tedy technologie ohýbání "tenkých" plechů, která šetří velké množství svárů, má pozitivní vliv na hmotnost a strukturální pevnost. Základní konstrukce je tedy vyřezána na velkém CNC a následně se ohýbá do potřebného tvaru. Na dodávkách pancéřování se podílí několik německých firem. Různé typy pancířů typu AMAP jsou dodávány společností IBD Deisenrot (detailně níže), Rheinmetall dodává pasivní pancéřování Chempro, Dynamit Nobel má zodpovědnost za složené výbušné pancéřování - údajně jde o další generaci ERA uzpůsobenou proti tandemovým kumulativním hlavicím. Společnost Geke je zodpovědná za proti minovou ochranu spodní části vozidla. Pancéřová ochrana je modulární - tvořená kombinací pasivního a reaktivního pancíře (v blocích). Jedná se o kombinaci AMAP-B (proti kinetický střelám) a AMAP-SC (proti kumulativním střelám), vyrábí a dodává je německá společnost IBD Deisenroth. Toto modulární řešení umožňuje vytvoření balistické ochrany v závislosti na plnění mise a způsobu přepravy na místo určení. Přídavný kompozitní pancíř AMAP (Advanced Modular Armor Protection) vychází ze staršího MEXAS a využívá pokročilé slitiny oceli, hliníku, titanu a keramických příměsí. V základním provedení poskytne ochranu proti munici ráže 14,5 mm ze všech směrů, čelo korby dokonce vůči projektilu ráže 30 mm. S tímto stupněm ochrany je hmotnost vozidla 31,5 tuny a je schopná přepravy vyvíjeným letounem Airbus A400M. V maximálním stupni odolnosti je zajištěna ochrana proti kumulativním hlavicím pancéřovek a některých protitankových střel. U této verze je možnost přepravy lodí nebo po železnici, případně velkokapacitními letouny. Hmotnost plně opancéřované pumy stoupá na 41 tun, s růstovým potenciálem až 43 tun.

Samostatnou kapitolou je samotný podvozek, který tvoří dva samostatné monobloky, které se připevňují zvnějšku na korbu (ta má na sobě upevňovací konzoly, čep zadního vodícího/napínacího kola, příruby pro soustrojí předního hnacího kola). Protože korba je šikmá, jsou i podvozkové monobloky šikmé. Tedy ve spodní části je dostatek místa na uložení pouzder vahadel podvozku. Většinu prostoru těchto monobloků pak tvoří palivové nádrže (další je ve předu v motor převodovém prostoru). Palivo tedy není v prostoru osádky a výsadku a současně přidává na boční ochraně. Rozvody hydrauliky hydropneumatického systému jsou vedeny po pancéřovanými flexi hadicemi po horní straně monobloků. Elektricky poháněná čerpadla systému jsou pak v schránkách na zadní stěně korby. Propojení rozvodů pravého a levého bloku se odehrává vepředu přes motorový prostor. Puma používá pro ovládání věže a zbraní elektrický pohon, hořlavá vysokotlaká hydraulická kapalina tak není v prostoru pro osádku a výsadek. Hlavní startér-generátor výkon 170kW a pracuje s napětím 600 V DC. Bloky jsou v motorovém prostoru a za vnitřním bočním tunelem, který je za hlavami sedícího výsadku. Elektrické a datové rozvody se tahají primárně právě v těchto bočních tunelech. Podlaha Pumy je dvojitá. Spodní a horní plát má rozestup minimálně pár desítek centimetrů, aby byl prostor na deformaci spodního pancéřovaného plátu. V tomto prostoru je jen nezbytné minimum elektrických svazků, bloků a husích krků rozvodu klimatizace. Tyto komponenty se ale hlavně vedou pod příčnou výztuhou horní podlahy v místě dělení na prostor osádky a výsadku. Ve výrobě dávají na dolní plát ještě další, do šedivě zbarvenou, ochrannou vrstvu. Další zajímavostí pumy je že osádka a výsadek sedí na zavěšených látkových sedačkách, které zcela oddělují lidské tělo od konstrukce. Nepoužívají tak těžké tlumící sedačky. Výhodou je, že dokáží absorbovat víceosé působení rázů. Zatímco klasické miny jsou z hlediska osy působení jasné, tak různé umístěné IED to velmi komplikují. Vozidlo zaručuje posádce přežití při výbuchu miny s ekvivalentem 10 kg TNT. Jak Puma přesně řeší EFP (Explosively Formed Penetrator) miny není veřejně známá informace. Jisté je, že se konstruktéři snažili minimalizovat následné škody, pokud nakýkoliv projektil pronikne do vnitřního prostoru. Pohotovostní munice vozidla je mimo korbu v bezosádkové věži (kanónová a kulometná munice). Zbylá zásoba kanonová munice je také mimo vnitřní prostor korby. Tato vnější schránka má navíc výbuchem odhazovaný kryt, aby se účinek případné exploze uložené munice směřoval mimo korbu. Pochopitelně uvnitř prostoru jsou zbraně a munice osádky a výsadku. Uvnitř korby jsou dva různé hasící systémy – jeden je v motorovém prostoru a druhý v prostoru osádky a výsadku. Ten je spouštěn infračervenými čidly detekujícími výbuch a používá plynnou inertní směs, které není nebezpečná lidskému organismu. Další hasící systém je určen pro vnější povrch vozidla jako obrana proti Molotovovým koktejlům a jiným zápalným IED.

Dynamická ochrana

Vozidlo Puma je také chráněno soft-kill systémem MUSS kategorie DAS (Defensive Aids System) od společnosti Airbus Defense and Space. Elektronický systém DAS synchronizovaně a podle určitého vzorce využívá zadýmovací granáty ráže 76 mm na věži, fléry a elektronické rušení IRJH. Doplňkem jsou čidla MILTAS upozorňující na ozáření laserem či radarem. Systém MUSS skvěle funguje především proti moderním PTŘS naváděným laserem, například na PTŘS 3G je funkce horší, větší problémy má s RPTZ nebo staré 9M-14. To je pak úplně bezcenný. Proti 9M-113 by fungoval, ale musel by vědět, že je proti němu odpálený. Naproti tomu takový Hard-Kill funguje úplně proti všemu, co letí na vozidlo. Systém hard-kill by měl být na vozidla osazen až v druhé výrobní sérii kolem roku 2020. Zde by se mělo jednat o upravený systém AVePS od společnosti Diehl, který je rozpracováván již od roku 1997. Dokáže likvidovat hrozby v podobě ATGM, HE (AT), APFSDS a střel RPG. Zajímavostí je, že energetická spotřeba celého systému AVePS je pouze 1,5 kW a řídící počítač ubere z vnitřního prostoru vozidla pouze 80 litrů (0,08 m3). Reakční doba systému je 300 až 350 milisekund a později byla snížena pod 300 ms. Antirakety lze doplňovat z otevřeného poklopu, aniž by osádka musela zcela opustit vozidlo. V roce 2011 byl systém úspěšně otestován na vozidle M113 a později vozidle Fuchs. Systém začíná reagovat na hrozbu již ve vzdálenosti 10 až 35 m. Následně se ve vzdálenosti 2 až 4 m, sledovací systémy přepnou do jemného sledování. K samotnému zničení hrozby dochází ve vzdálenosti 1 m nebo méně. Reakční doba systému je dostatečná i proti APFSDS o rychlosti 1 750 m/s.

Obrázek

Pohon a jízdní vlastnosti

Vynikající pohyblivost zajišťuje výkonný dieselový desetiválec MTU Friedrichshafen (MTU V10 892) o výkonu 800 kW (1100 hp) 4250 otáček/min. Motor má speciální sešikmený tvar, který přesně lícuje s čelním pancířem Pumy, což dovoluje maximálně využít prostor vozidla. Elektronika motoru je rovněž odolná proti elektromagnetickému (EM) pulzu, jenž vzniká při jaderném výbuchu nebo při použití nové generace EM Pulzních zbraních. Šestistupňová převodovka Sechsgang-Getriebe HSWL 256 pochází od společnosti RENK a je obdobná jako u tanku Leopard 2. Elektřinu pro napájení elektronických systémů, zajišťuje přídavná jednotka APU o výkonu 170 kW. Protipožární ochranu zajišťuje automatický hasící systém od firmy Kidde Deugra Brandschutzsysteme. V základní verzi (31,5 t) je poměr výkon/hmotnost 25,4 kW/t, při plném bojovém zatížení (41,5 t) je poměr 19,3 kW/t. Například u ruského bojového vozidla pěchoty BMP-3 je to pouze 19,9 kW/t. Maximální rychlost na silnici je 70 km/h, dojezd činí 550 km na komunikaci a 250 km v terénu. Výrobce motorů firma MTU již vyladil motor na výkon 1000 kW pouze úpravou turba, tedy bez zvýšení spotřeby. Zajímavé je nové hydropneumatické odpružení "Hydrops" (hydropneumatische Federn) od společnosti Krauss-Maffei Wegmann, které je usazené zcela mimo korbu vozidla a s podvozkem je spojené pouze pomocí pryžových prvků, čímž se snižuje hluk z 120 dB na cca 96 dBA. Zmíněné opatření zvyšuje komfort osádky a umožňuje delší pobyt ve vozidle. Světlá výška podvozku je udržována na konstantní výšce 450 mm, bez ohledu na úroveň ochrany nebo zatížení podvozku. Pokud jde o podvozek, tak původně bylo plánováno pouze 5 pojezdových kol na každé straně, po jízdních zkouškách bylo upřednostněno použití šesti pojezdových kol. Pásy DLT 464d od společnosti DIEHL jsou vyrobeny z moderní kombinace oceli, gumy a pryže, váží až o 40 % méně než pásy u tanku Leopard 1. Vozidlo je schopno brodění až do hloubky 1,5 m, bez přípravy.

Výzbroj bojových vozidel

Hlavní výzbroj tvoří rychlopalný kanón Rheinmetall MK 30-2/ABM ráže 30 mm s kadencí 200 ran za minutu (certifikován je i kanon ráže 35 mm) usazený v bezosádkové věži RCT 30. Vezená zásoba munice je 400 nábojů, přičemž 200 kusů je připraveno v zásobníku a v nábojové schránce v zadní části pravé sestavy pancíře je prostor pro uskladnění dalších 200 ks munice pro kanón. Přebití hlavní zbraně trvá vycvičené posádce do deseti minut, ale je nutno opustit vozidlo. Schránka se záložní sadou munice je opatřena bezpečnostním víkem, jež je při výbuchu odmrštěno, což opět zvyšuje bezpečí osádky. Pokud jde o samotnou střelbu, tak nabíjecí zařízení dokáže okamžitě volit mezi dvěma druhy munice APFSDS-T a KETF (ABM). Střelec má k dispozici střely jak protipancéřové (APFSDS-T), tříštivo-trhavé (KETF), tak i s možností exploze ze vzduchu (air burst ammunition). Programování munice zajišťuje prstencový senzor umístěný před ústím hlavně kanónu. Senzor tak měří skutečnost úsťovou rychlost střely po opuštění kanónu, což výrazně zlepšuje přesnost střelby. Ve vzduchu explodující munice ráže 30×173 mm obsahuje 80 wolframových pelet a je účinná proti měkkým cílům, proti lehce pancéřovaným cílům, dronům, ale i proti jakékoliv optice na tancích, bitevních vrtulnících i letounech. SŘP rovněž automaticky měří předsazení zbraně proti pohyblivým cílům. Posádka při střelbě na bitevní vrtulník drží pouze záměrný kříž na cíli, laserový dálkoměr změří vzdálenost a rychlost cíle, a systém provede automatické předsazení zbraně. Efektivní dostřel rychlopalného kanónu MK 30-2/ABM činí až 3 000 m.
Sekundární výzbroj tvoří spražený kulomet Heckler & Koch MG4 ráže 5,56x45 mm se zásobou 2 000 nábojů a efektivním dostřelem 1 000 m. Do budoucna se však počítá s nahrazením kulometu MG4 vykonější zbraní ráže 7,62x51 mm z produkce Heckler & Koch (MG5 A1) nebo Rheinmetall (RMG 7,62). Na vozidle je také 6 výmetníků granátů SKWA (Sprengkörperwurfanlage) ráže 76 mm. V původní verzi Pumy se nacházela čtveřice 76 mm zadýmovacích granátometů na každé straně věže, a šestice v zadní části korby. V zadní části však nově přibylo 18 ks elektronický ovládaných 40 mm multifunkčních granátometů Wegmann WS-40 schopných vystřelovat širokou škálu munice, včetně protipěchotní.

Proti tankům, vrtulníkům a pevným objektům, je vozidlo vybaveno systémem protitankových řízených střel systému MELLS (Spike LR1). Poslední kvalifikační testy proběhly na specializovaném polygonu v Unterlüss na počátku ledna 2018. Testy zahrnovaly ostré střelby více PTŘS Spike LR1 na cíle ve vzdálenosti od 2000 m do 4000 m v obou palebných módech, tedy FF (Fire and Forget) a FO (Fire and Observe). Minimální vzdálenost vozidla od cíle je 200 m. Hlavním kontraktorem odpovědným za integraci a kvalifikaci tohoto systému je společnost Rheinmetall. Na základě pozitivního ukončení a vyhodnocení testů bude zahájena plná výroba odpalovacích zařízení dle požadavků Bundeswehru. Výrobu zajišťuje společnost EuroSpike. Střely budou osazeny v pancéřovém boxu na levé straně věže RCT 30. Odpalovací zařízení s příslušnými mechanickými a elektronickými součástmi, je umístěno na tlumičích, které absorbují vibrace a nárazy, jež by mohly poškodit citlivou elektroniku nebo jiné součásti řízených střel. Zajímavostí je, že Bundeswehr již připravuje přechod ze systému Spike LR1 na výkonnější LR2 s dostřelem až 5,5 km. Obě střely jsou plně kompatibilní a nutná je pouze drobná softwarová úprava, která vzhledem k otevřené systémové architektuře vozidla, může být provedena přímo u bojových útvarů.

Výcvik osádek

Výcvik osádek vozidel Puma, probíhá ve výcvikovém středisku ve městě Munster - Truppenübungsplatz Munster, které je již plně vybaveno k tomuto účelu. Jde především o školení řidičů, střelců, velitelů, vezeného mechanizovaného družstva, koordinaci vozidel na úrovni četa, rota, prapor, vojenských servisních specialistů v různých úrovních údržby apod. Výcvikové materiály zahrnují počítačové programy obsahující studijní skripta a pomůcky, které je možné využívat v rámci samostudia vojáků přes špičkové simulátory a trenažéry, až po speciální verze BVP určené pro jízdu v terénu a ostrou střelbu za všech podmínek. Součástí výcvikového centra Munster pro SPz Puma, jsou mimo jiné:

+ System Integrated Training Equipment (SIAM – Simulator) (systémově integrovaný výcvikový prostředek – propojení čtyř BVP Puma umožňující simulaci a výcvik metodou "Train as you fight")
+ Driver Training Vehicle (vozidlo pro výcvik řidičů)
+ Driver Motion simulator (pohyblivý 3D simulátor pro výcvik řidičů)
+ Replica of Drivers WorkStation (replika pracovního prostoru řidiče)
+ Training Equipment Maintenance Turret (trenažér věže určený pro výcvik údržby)
+ Training Equipment Maintenance Chassis (trenažér podvozku určený pro výcvik údržby)
+ Training Unit Maintenance Hydrop-System (trenažér hydro-pneumatického odpružení)
+ Digital Training Equipment (digitální výcvikové vybavení)
+ Computer Assisted Training and Teaching Tool (CAT3) (počítačově podporované zařízení pro výcvik a školení)
+ Electronic Weapon and Effect System (elektronický simulátor zbraně – záblesk a zvuk výstřelu)
+ Firing Indicator (indikátor palby)
+ Training Equipment Ammunition (cvičná munice)


Podle společnosti PSM se ale jedná jen o malý výčet možností střediska. Bundeswehr využívá i technickou školu v Cáchách, kde jsou školeni techničtí a logističtí specialisté na vyšší úrovně údržby a provozního plánování BVP Puma. Pokud jde o Truppenübungsplatz Munster, tak to se nachází na severozápadě Německa, stát Dolní Sasko, poblíž města Munster, vzdáleného 6 hodin jízdy autem z Prahy. V rámci modernizace již vyrobených vozidel, o níž je text níže, se i ze samotných vozidel stane výcvikový systém osádek. Pokročilá elektronika a nové systémy budou schopny simulovat bojovou činnost, což výrazně urychlí výcvik. několik vozidel bude moci být propojeno do jednoho scénáře, což zlepší kooperaci osádek.

Sériová výroba vozidel

Vozidla vyrábí a distribuuje společnost PSM (Projekt System Management), což je joint venture firem Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme. Sériová výroba SPz Puma začala 6.července 2009 a první vozidla Puma pro ověřovací zkoušky, převzal Bundeswehr již v prosinci 2010. Od té doby bylo vyrobeno 20 vozidel v rámci počáteční výrobní série. Sériová vozidla, na základě výsledků testování německou armádou, však doznaly podstatných konstrukčních změn, došlo k úpravě konstrukce korby i výzbroje dálkově ovládané věže. V roce 2017 se podařilo zefektivnit rychlost výroby na plný stav - 66 vozidel za rok. Výroba vozidel pro Bundeswehr, by měla probíhat až do roku 2020, kdy mají být nahrazeny poslední stroje SPz Marder. Následně bude zahájena výroba druhého baličku, který by měl obsahovat jak podpůrná, tak i modernizovaná bojová vozidla. Vozidla Puma byly oficiálně zařazeny do výzbroje Bundeswehru dne 24. června 2015. Vozidlo Puma je určeno pro bojové operace nízké i vysoké intenzity, kde bude působit po boku hlavních bojových tanku Leopard 2.
V srpnu 2020 budou dle plánu dodány Bundeswehru zbývající z 350 vozidel Puma. Celkově armáda požaduje 560 těchto vozidel, která nahradí dosluhující Mardery (budou vyřazeny do roku 2030). V druhé fázi tedy bude pořízeno dalších 210 vozidel Puma, byť zatím není jisté, kdy bude kontrakt uzavřen. V mezičase budou již vyrobená vozidla modernizovány (nové senzory, barevné monitory, Spike LR, TSWA a možnost působení se systémem pěšáka budoucnosti Gladius). Navíc se do roku 2023 počítá s extra modernizací 41 vozidel Puma pro alianční síly Síly velmi rychlé reakce VJTV (Very High Readiness Joint Task Force).

Obrázek

Technické parametry:
typ: Schützenpanzer (SPz)
výrobce: PSM (Projekt System Management GmbH)
návrh vozidla: 2002–2007
výroba: od roku 2009
cena: cca 7 mil eur dle konfigurace
produkce za rok: 66 vozidel (od 2017)
posádka: 9 (3+6)
délka: 7,6 m
šířka: 3,9 m
výška celková (včetně MUSS): 3,57 m
výška palná (výška kanónu v 0 elevaci): 2,44 m
hmotnost 31,5 t
s přídavným pancířem: 43 t
pancéřování: bloky pasivního a reaktivního
kompozitní pancíř: AMAP od IBD
proti kinetický střelám: AMAP-B
proti kumulativním střelám: AMAP-SC
soft-kill systém: MUSS kategorie DAS
hard-kill systém: plánován (patrně AVePS)
typ věže: bezosádková RCT 30
hlavní zbraň: MK30-2/ABM ráže 30 mm
zásoba munice: 200 + 200
kadence: 200 ran/min
schopnost Hunter-killer
sekundární zbraně:
1x kulomet HK MG4 ráže 5,56x45 mm / 7,62x51 mm
zásoba munice: 2000 kusů
6x 76 mm výmetník granátů
18x 40 mm granátomet Wegmann WS-40
2x PTŘS Spike LR (EuroSpike)
čidla MILTAS
pohon: vznětový motor MTU V10 892
výkon: 800 kW (1088 hp) 25,4 kW/t
převodovka: Renk HSWL 256
přídavná jednotka: APU o výkonu 170 kW
palivové nádrže: integrovány v podvozku
protipožární systém: od Kidde Deugra Brandschutzsysteme
odpružení: hydropneumatické od KMW
světlá výška podvozku: 450 mm
rychlost na silnici: 70 km/h
rychlost couvání: 30 km/h
dojezd: 600 km
pásy: kompozitní DLT 464d
brodění bez přípravy: až 1,2 m


Obrázek

Cena bojových vozidel

Velkým problémem tohoto vozidla je velice vysoká cena. Dříve se hovořilo o jednotkové ceně až 8,85 mil.eur (cca 10 mil.$) a nově se zmiňuje cena 7 mil.euro, což z Pumy činí nejdražších bojové vozidlo pěchoty na světě. Celkem Bundeswehr utratí za 350 vozidel 4,3 mld.euro (116 mld.Kč), cena tak vychází na 12,3 mil.euro za vozidlo, ale téměř polovina této částky půjde na vybudování komplexního provozního a výcvikového zázemí. Takto vysoká cena je oprávněně kritizována, ale je výsledkem nízkého počtu objednaných vozidel, kdy původní počet 405 kusů byl v roce 2012 snížen na 350 strojů a vývojové náklady se tak musely rozpočítat na menší množství vozidel. Po všech průtazích s vývojem a výrobou, je zpoždění oproti původnímu plánu 57 měsíců (necelých 5 let). Původně tak měla být všechna vozidla dodána do roku 2015, ale budou do 2020. Náklady se zvedly oproti plánu o 1,22 mld euro, tedy Puma stojí o 55 % víc než se původně plánovalo. Cena za vozidla druhé série a exportní vozidla Puma, bude cena výrazně nižší a mnohem více konkurenceschopnou.

Obrázek

Exportní potenciál

Dle zástupců PSM by měla být vozidla pro zahraniční zájemce, výrazně levnější než ta pro Bundeswehr z první série, budou nabízena za konkurenceschopnou cenu. Na anglické wikipedii a hlavně deagel.com je kupříkladu zmiňována částka 4.3 mil.eur (4.7 mil.$) za kus, což mi přijde již mnohem realističtější (!) Což může být cena, za kolik byla vozidla nabízena v USA nebo Izraeli - což jsou jedny z mála tendrů, kde se Puma objevila. Vozidlo Puma bylo v USA prezentováno již v roce 2011, kdy se ucházelo o vítězství v programu GCV Ground Combat Vehicle, jako náhrada za vozidla M113 a M2. Vozidlo nabízela společnost SAIC-Boeing. V srpnu 2011 nezískali kontrakt a podali protest. Protest byl zamítnut v prosinci 2011 s odůvodněním, že bylo shledáno 20 nedostatků. Náročným požadavkům nevyhovoval systém aktivní ochrany (APS), pancéřování atd. tedy části, které se daly docela snadno nahradit nebo upravit. Zkrátka byly zde příliš velké tlaky na vývoj nového futuristického "supervozidla". Konkurenční koncepty si můžete snadno dohledat pod zkratkou GCV. Dne 2.dubna 2013 rozpočtový úřad Kongresu vydala zprávu, která doporučila modernizaci stávajících vozidel a zrušila program GCV. Nákup vozidel Puma mohl údajně ušetřit 14,8 miliard USD a jednalo se o nejvyspělejší nabízené vozidlo. Zástupci US Army ale reagovali slovy, že žádné existující vozidlo nedokázalo nahradit M2 Bradley tak, jak požadovali (v podstatě generační skok). Pokud se podíváme do Evropy, tak je pozoruhodné, že tradiční odběratelé Německé techniky, jako jsou holanďané, dali přednost nákupu CV9035 od konkurenční BAE. Dle zástupců PSM by měla být vozidla pro zahraniční zájemce, výrazně levnější než ta pro Bundeswehr z první série, budou nabízena za konkurenceschopnou cenu. Společnost PSM předpokládá, že nabídne své pásové bojové vozidlo Puma, australské armádě do výběrového řízení Land 400 Phase 3 na celkem 450 obrněných vozidel. Vozidlo Puma by se mohlo v australském tendru střetnout s konkurencí v podobě nové verze CV90, vozidla ASCOD a Lynx od Rheinmetallu. Vozidlo Puma ale bude nabídnuto i pro AČR jako náhrada za vozidla BVP-2. AČR poptává celkem 210 vozidel a pokud si vezmeme cenu pro Bundeswehr (116 mld.Kč za 350 vozidel) a přepočteme ji na 210 poptávaných vozidel, vyjde to na cca 67 mld.Kč. Zde musíme zohlednit, že se jedná o cenu za první sérii, kde byly započítány i náklady za vývoj a druhá série má být levnější, tak oněch cca 50 mld. není až tak nereálná částka. Navíc i MO mluví o minimálně 50 miliard za ona nová BVP. Puma tedy není tak úplně nereálná, jak se často tvrdí, navíc společnost PSM věděla, kolik za vozidla hodláme utratit.

Chorvatsko hledá náhradu za 128 zastaralých vozidel M80A. Celkem má být pořízeno 108 vozidel, z toho 88 bojových vozidel pěchoty, 4 výcviková vozidla pro řidiče, 8 obrněných sanitek a 8 velitelských vozidel. Celková cena ještě nebyla zmíněna, ale je odhadována zhruba na 400 mil euro za vozidla. Vozidla mají být vyzbrojena kanónem ráže 30 mm a dvěma protitankovými střelami. Nákup má být uskutečněn po roce 2021. Mezi uchazeči je společnost BAE System s vozidlem CV90 a PSM s Pumou.
Pohrál jsem si a udělal vizualizaci, jak by musela vypadat ideální úprava Pumy pro potřeby AČR. Korba je prodloužena o jedno pojezdové kolo (víc jak půl metru), což výrobce zmiňuje jako proveditelné. Patrně by ale stačilo 6 kol, přičemž by někde vznikla mezera. Vozidlo nyní pojme požadované 6+2 specialisty. Místo původní bezosádkové věže je použita osádková věž Lance (stejná jako jde na australské Boxery). Je posunuta do přední části a zakrývá tak bývalé poklopy velitele a střelce, kteří se přesunuli do věže. Muselo by zůstat místo pro poklop řidiče, ale myslím že by se nemusel posouvat. Věž je rovněž vyosena, ale jen lehce, kolem věnce je prostor pro bedny s elektronikou, které byly pod původní bezosádkovou věží.

Obrázek

Vylepšená verze Puma S1

Na pařížském zbrojním veletrhu Eurosatory byla v červnu 2018 představena Puma s první dílčí modernizací, pod označením Puma S1. Tento typ je nabízen AČR a ve vývoji je modernizace Puma S2. Písmeny S jsou značeny dílčí změny, kdežto zásadní změny jsou uvedeny písmenem A a číslicí. Modernizace S1 vychází ze tří let provozu vozidel Bundeswehrem a jde o následující úpravy:

Integraci protitankových řízených střel do palebného systému
Modernizaci optiky snímající celý prostor okolo vozidla
Zlepšení ergonomie řízení a ovládání
Instalace komunikačního systému pozemních sil Bundeswehru, který je certifikován v rámci NATO


Zmíněný komunikační systém zahrnuje vylepšenou radiostanici, SDR (umožňuje pouhou změnou softwaru používat různá kmitočtová pásma a různé komunikační kanály a protokoly) a SATCOM (satelitní komunikace). Konfigurace kterou AČR upřednostní se ale může změnit. Čím víc změn, tím větší potřeba vše integrovat do vozidla, což stojí finanční prostředky a čas. Tohle ale není případ jen Pumy, ale všech ostatních vozidel. Bundeswehr patrně nakoupí, po dokončení výroby současné verze (cca 2020), vozidla Puma, patrně ve verzi Puma S1 nebo S2. Nová série se liší od té současné v osazení odpalovacího boxu pro střely EuroSpike, také současný systém aktivní ochrany bude doplněn o automatický granátomet a patrně i systém "hard-kill", patrně podobný systému IronFist, ale německé konstrukce. Dále pak spřažený kulomet větší ráže (7,62x51 mm NATO), nějaké novější systémy a elektroniku. Pokud jde o verzi "střední tank" tak zde jsem byl usazen a tyto verze jsou jen takovým konstruktérským cvičením jiných firem. Problém je totiž ve váze munice a samotné tankové věže, zkrátka není to ideální. Výrobce rozhodně neplánuje verzi Pumy osazené věží s kanónem ráže 105-130mm. Vozidlo Puma je oproti konkurenci velice nízké a kompaktní ("malé"), dle výrobce je to díky použití systému odpružení, kdy nebyly použity torsní tyče. Systém odpružení je snadno vyměnitelný i v polních podmínkách a nezasahuje do konstrukce vozidla.

Modernizace vozidel pro Bundeswehr

Bundeswehr uzavřel v roce 2017 smlouvu se společností Rheinmetall Group, na modernizaci vybavení vozidel Puma. Zakázka se pohybuje v hodnotě 260 mil.euro (218 mil.bez DPH). Krom toho je vyčleněno 108 mil.euro na dodatečnou montáž dalších komponentů. Společnost má rovněž připravit vše potřebné pro montáž modernizačního balíčku, která bude probíhat v letech 2020 až 2023. Modernizace bude zahrnovat instalaci nových optických pozorovacích přístrojů a nových barevných zobrazovacích displejů s vysokým rozlišením pro osádku. Na zádi bude usazena pomocná couvací infrakameru, usnadňujících rychlou jízdu vzad i v nočních podmínkách. Nová elektronika bude vyhovovat moderním standardům, přičemž současné černobílé monitory budou nahrazeny nejmodernějšími, vysoce výkonnými barevnými displeji. To poskytne veliteli a střelci vysoce detailní pohled na okolní terén a aktuální taktickou situaci. Rovněž bude znamenat zlepšení průzkumných schopností vozidla. Tyto rozšířené schopnosti zvyšují bojové schopnosti vozidla, ale rovněž poskytnou lepší možnosti výcviku osádek. Elektronika a systémy tak budou patrně schopny simulovat bojovou činnost, což výrazně urychlí výcvik. Věž bude osazena novou bezosádkovou zbraňovou stanicí TSWA, která zvýší obranné schopnosti vozidla i v případě nasazení na špatně manévrovatelném prostoru, jako je třeba městská zástavba atd. kdy by byl problém použít hlavní výzbroj vozidla. Dálkově ovládaná věžička TSWA bude osazena automatickým granátometem ráže 40 mm, které budou sloužit i k obraně zadní polosféry vozidla a krom klasické munice bude moci používat i neletální munici (např. slznou nebo zábleskovou) s maximálním dosahem 400 metrů. Objednávka zahrnuje integraci všech zmíněných systémů do tří vozidel Puma, s tím, že krom modernizace původních vozidel, budou nové systémy integrovány i do druhé série vozidel Puma, jejíž výroba bude zahájena od roku 2020. Vzhledem k informacím (viz výše) o vozidle Puma druhé série, je velice pravděpodobné, že současné vozidla budou osazena i odpalovacím boxem pro střely EuroSpike a absolvují výměnu původního spřeženého kulometu za kulomet ráže 7,62x51 mm NATO. V podstatě se bude jednat o modernizaci vozidel první série na standard druhé série.

Puma jako základ konceptu Recon Strike Group

Americký plukovník ve výslužbě Douglas Macgregor, je vlivným americkým vojenským myslitelem a autorem mnoha knih. Významě kritizuje současnou podobu americké pozemní armády, která se opírá o tzv. brigádní bojové týmy BCT (Brigade Combat Teams). Macgregor již dříve navrhl koncept tzv. průzkumných bojových týmů RSG (Recon Strike Group), které mají tvořit základní stavební kámen US Army. Základní platformou RSG jsou střední pásová vozidla. Ve své koncepci Macgregor vysloveně uvádí německé bojové vozidlo pěchoty (BVP) Puma. Díky výkonnému motoru lze německé obrněnce osadit bojovou věží s tankovým kanónem ráže 120 mm nebo dokonce kanónem ráže 130 mm. Nabízí se například věž BAE Systems projektu lehkého tanku M8 Armored Gun System. RSG získá vlastní letecké křídlo s bitevními vrtulníky Apache, dopravními stroji Blackhawk a čtveřicí taktických průzkumných dronů s doletem 1000 km (výdrž až 18 h). V jedné RSG brigádě s počtem cca 4000 lidí má sloužit 161 obrněných vozidel s dělem ráže 120 mm, 242 BVP s 30mm kanónem, 60 samohybných minometů (120 mm), 36 velitelských vozidel a 23 systémů blízké protivzdušné obrany (PVO) s kanóny ráže 35 mm - vše na platformě Puma. Palebnou podporu zajistí zejména 12 samohybných raketometů MLRS, 24 bitevních dronů (případně "kamikadze" drony), 18 odpalovacích vozidel PVO se střelami středního dosahu (např. NASAMS 2), 12 bitevních vrtulníků Apache a 30 vozidel návodčích palby a návodčích kompletů PVO. Bojovou podporu zajistí 12 Blackhawků, osm mostních vozidel a 12 protiminových vozidel. Zabezpečení pak 58 vozidel pro evakuaci zraněných, 48 pojízdných dílen, 228 nosičů kontejnerů a 132 cisternových vozidel (palivo i voda). Ve výsledku má mít RSG 12x větší palebnou sílu než BCT (bez ohledu na typ), a pět krát lepší poměr palebné síly na celkovou tonáž. Podle Macgregora v palebné síle dominují BVP Puma nad současnými BVP Bradley a samohybné minomety Puma nad minomety M1064. Ničivost RSG významně vzroste i díky použití bitevních dronů (případně tzv. loudavé munice) a raketometům MLRS. Výstavba a personální/technické vybavení 4 RSG má přijít na 21,4 miliardy dolarů.

Zdroj:
http://www.militarybox.cz/news/puma-se- ... australii/
http://www.douglasmacgregor.com/rsggeneralpublic.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/Puma_(IFV)
http://www.deagel.com/Tracked-Armored-F ... 44001.aspx

1297888715_PumaMELLS(1).jpg.7fd03cd3571c44206df114f41588d500.jpg
KMW-company_01.jpg
Panzer.jpg
Puma_Bildgalerie-5.jpg


Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Argonantus
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 417
Registrován: 13/12/2013, 15:13

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Puma

Příspěvek od Argonantus »

Skvělé, to jsem právě na Palbě hledal. Dík.

1) Vývojem BVP na těžké pancéřování kolem 40 tun (ten Lynx je to samé a zjevně jde o trend) a funkční (nevíme jak moc) obranu proti HEAT střelám jasně povede k renesanci APFSDS, které je stále dost všeřešící zbraň. Takže tanky. Mohlo by se stát, že dvě BVP se vzájemně nedokážou efektivně zničit.
Dualita, kterou skončila studená válka - starý tank bez APFSDS a nový tank s APFSDS - se dnes přesouvá mezi hranici tank - BVP.

2) Vývojem BVP na těžké pancéřování 40 tun končí dohady o možnostech plavání a znamená vyřešit ty samé logistické otázky, co u tanku - přeprava na větší vzdálenosti, například.

3) Ten zablokovaný přístup osádky ke zbrani v bezosádkové věži je problém, který jsem si neuvědomil a může být všeobecný.

4) Docela by mne zajímalo víc podrobností o té přepravě letadlem.

5) Uvažovalo se o 105 mm kanónu? Já vím, ona je to velká kráva, kadence nic moc, ale když už je to na těch 40 tunách...
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Puma

Příspěvek od klingy »

No ono existuju riesenia bezosadkovych vezi, s prielezom na doplnovanie municie atd, problem u bezosadkovych vezi je, ze pokial sa odide elektronika (elektrika) tak je vozidla vyradene z boja, inak na tieto BVP, by sa dala osadit aj kanon 120mm, ked si to tak zoberies tak tieto vozidla maju hmotnost Sovietskych/Ruskych tankov, otazne by bolo porovnanie ochrany....
Uživatelský avatar
Smutná krabice
praporčík
praporčík
Příspěvky: 348
Registrován: 26/12/2014, 21:40
Bydliště: Outsourcovaný logistický sklad

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Puma

Příspěvek od Smutná krabice »

Argonantus:
Už v 80. letech se některá BVP považovala za něco jako lehké tanky.

Kupříkladu varianta BVP M2 Bradley, M3 "Devers", byla označována jako "Light Cavalry Tank", tedy lehký tank jezdectva. Jediný rozdíl od M2 přitom byl, že namísto výsadku 6 mužů měl jen dva průzkumníky, zato palebný průměr hned 12 PTŘS TOW.

Pro BVP jsou již připravené věže se 105 a někdy i 120mm kanony. Zde:

Obrázek
(BVP ASCID-PIzarro 105mm. Zdroj: ArmyRecognition.com)

Obrázek
(BVP K-21 se 105mm kanonem ve věži Cockerill XC-8. Zdroj: MaxDefense)

Obrázek
(Polský projekt BVP Anders, varianta se 105mm kanonem. Zdroj: W54.biz)
Argonantus
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 417
Registrován: 13/12/2013, 15:13

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Puma

Příspěvek od Argonantus »

klingy píše:No ono existuju riesenia bezosadkovych vezi, s prielezom na doplnovanie municie atd, problem u bezosadkovych vezi je, ze pokial sa odide elektronika (elektrika) tak je vozidla vyradene z boja, inak na tieto BVP, by sa dala osadit aj kanon 120mm, ked si to tak zoberies tak tieto vozidla maju hmotnost Sovietskych/Ruskych tankov, otazne by bolo porovnanie ochrany....

To jsou přesně otázky, které v rámci technologického běsnění ("vše automaticky, vojáků netřeba" ) napadnou leckoho. Za nás to byly úplné zárodky podobných technických divů, a pokud bych měl třeba shrnout zkušenosti s automatickým nabíjením T-72, což bývá uváděno jako "zásadní výhoda" proti starším modelům, tak mi tato výhoda připadá velmi sporná a nepřesvědčivá; výhoda bylo podle mne naopak všechno ostatní (výška, motor, kanon, munice, pancéře).
Němci s Leopardem 2 to tenkrát vyřešili daleko lépe. Nebo ten systém Kladivo v T 55 - když to krachlo, tak se střílelo dál prostě klasikou (a stále ještě se stabilizátorem).

Podobně konzervativní obavy chovám proti všeobecnému jásání nad všemi virtuálními pozorovacími systémy s kamerami a bezosádkovými věžemi. Jako dobrý, když to funguje, je to skvělé, ale chce to vypracovat alternativy, co dělat, když to krachne. "Vleze tam čenda a přepne to na ruční", třeba. Mít plán B.

Jinak ty BVP se superkanóny jsou zvláštní věc, hybrid tanku s BVP. Je to otázka. Fakt nevím, jestli to není volovina. Ale je možné, že pokud se vývoj BVP bude ubírat tímhle monstrózním směrem, může se stát, že 30 a 35 mm rychlopalný kanón, ideál naší minulé doby, nebude mít pomalu do čeho střílet.
A pak je otázka další, nakolik to bude schopné suplovat tank. Palebnou silou by se to vyrovnalo, pancéřováním asi nikdy ne, protože ta poznámka o těch 70 tunách jasně ukazuje, kam by se to řítilo.
Uživatelský avatar
Smutná krabice
praporčík
praporčík
Příspěvky: 348
Registrován: 26/12/2014, 21:40
Bydliště: Outsourcovaný logistický sklad

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Puma

Příspěvek od Smutná krabice »

Argonantus: je třeba podotknout, že ta BVP se 105mm kanony jsou zpravidla relativně nízkotlaké zbraně. Tzn. neumí střílet munici, která by byla s to ublížit moderním tankům. Tzn. jsou dobré proti BVP, nebo jako prostředek přímé palebné podpory. Jednoduše resurgence lehkých tanků, vlastně odpovídají kategorii Sprut-DS/M-551 Sheridan/M-8 AGS.

BVP s rychlopalným kanonem ale jsou a budou potřeba i dál, protože je na nich úžasná vlastnost ta rychlopalnost. Nic není tak dobré pro ničení vysoce mobilních cílů, které jinak pomalu střílející tanky vymanévrují a zničí jako Toyoty Hilux somálské T-55 v "Toyotové válce".

Proto se mi moc nelíbí posun ke 40mm munici, protože na lehké cíle jí takové BVP nese významně méně, než 30mm munice, a přitom tím již brzy zase většinu BVP neprostřelí.
Argonantus
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 417
Registrován: 13/12/2013, 15:13

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Puma

Příspěvek od Argonantus »

Smutná krabice píše:Argonantus: je třeba podotknout, že ta BVP se 105mm kanony jsou zpravidla relativně nízkotlaké zbraně. Tzn. neumí střílet munici, která by byla s to ublížit moderním tankům.
A pokud budou BVP stále obéznější, pak už možná ani jim.
Myšlenka lehkého tanku, která mne odjakživa fascinovala, ale jde zjevně proti trendu "stále monstrózněji". Pokud taková zbraň nedá už ani BVP, pak to nikam nevede.
BVP s rychlopalným kanonem ale jsou a budou potřeba i dál, protože je na nich úžasná vlastnost ta rychlopalnost. Nic není tak dobré pro ničení vysoce mobilních cílů, které jinak pomalu střílející tanky vymanévrují a zničí jako Toyoty Hilux somálské T-55 v "Toyotové válce".
To by byl předčasný závěr. Stačí vylepšit u tanku kulomety, a je hotovo. U tankové věže se stabilizátorem toho moc neumanévrujete. Umí se otáčet náramně hbitě a problém je pro ni jenom něco opravdu rychlého (letadlo) a něco na dvou místech současně (sychronizovaní bigoši s PTŘS, třeba). Jo, a něco nad úhlem náměru (čenda na střeše baráku ve městě).

Rychlopalnost má zásadní vliv hlavně, když pošilháváte po těch letadlech a hlavně vrtulnících. Pokud se vám BVP změní v malou Šilku, je to taktická schopnost jako hrom. Tedy, s příslušným elektronickým vybavením.
Proto se mi moc nelíbí posun ke 40mm munici,

Tohle bych potřeboval vysvětlit, v úvodním článku to zaznělo taky (35 mm má větší výkon). na jaký cíl má taková změna ráže podstatný vliv?
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Puma

Příspěvek od klingy »

smutna krabice nemozem s tebou suhlasit vsetky 105mm kanony vo veziach pre "Kolesove tanky" a BVP su derivatom L7 s upravenym sytemom zaklzu ci je to M68 pri Stryker MGS alebo GT 7 pri Rooikate alebo Centaure, Rovnako ako 120mm pouzivane v tychto vozidla su bud od Ruagu CTG vo (vezi XC-8) alebo derivatom Rheinmetall L44 (Centauro) II

Rovnako ako Rusky Sprut SD ma plnotucny protitankovy kanon s obodbnymi parametrami ako 2A46 znovu s upravou dlzky zaklzu
Uživatelský avatar
Smutná krabice
praporčík
praporčík
Příspěvky: 348
Registrován: 26/12/2014, 21:40
Bydliště: Outsourcovaný logistický sklad

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Puma

Příspěvek od Smutná krabice »

Argonantus:
nikoli. Doporučuji přečíst věci o "Toyota war", ve které Toyoty porazily stovky tanků:
Čad použil kombinaci diverze a nájezdů aby demoralizoval a porazil libyjské jednotky. Odřady čadských Toyot s objevily v jednom směru a přitáhly pozornost Libyjců. Hlavní čadské síly pak přijely z opačného směru a, útočíc raketami, zničily předtím neporazitelné libyjské tanky.

V bitvě o Fada porazilo asi 4-5 tisíc čadských vojáků na Toyotách libyjskou obrněnou brigádu a její spojence. Libyjci ztratili 784 mužů, 100 tanků a 30 obrněných transportérů. Čad ztratil pouze 18 mužů a 3 pick-upy Toyota.
Kulomety nemají stejný efekt jako rychlopalné kanony a nelze je tak "vylepšit". Kulomet dovede cílové vozidlo prostřílet, ale musí trefit kritický bod nebo každého člověka zvlášť (plus minus, samozřejmě teď nezohledňuji střepiny ani odražené střely.) Navíc má menší dosah.

Oproti tomu kanon sice funguje jako kulomet s průbojnou municí, ale kromě té má ještě trhavě-zápalnou HEI. A nic takového kulomet nemá a mít nemůže. A právě HEI je neuvěřitelně účinná proti různým guerillám, jeepům s kulomety (Technicalům) apod. Stačí, aby jeden HEI náboj ze 30mm kanonu dopadl vedle postupujícího pěchotního družstva a polovina vojáků je mrtvá díky střepinám. Stačí jediný zásah Technicalu kamkoli a dojezdil.
Stačí vylepšit u tanku kulomety, a je hotovo. U tankové věže se stabilizátorem toho moc neumanévrujete.
Na manévrující cíle ve větší vzdálenosti se musí počítat předsazení a chvilku trvá, než tam střela/munice doletí. Pokud cíl za tu dobu změní rychlost či směr, střela snadno mine. Tank má smůlu: než přebije a zopakuje pokus, Technical může být o stovku metrů blíž nebo odpálit raketu. Ale BVP prostě koriguje a pálí dál a dál, klidně dvě rány za sekundu.
Nebo střelec vystřelí jednu ránu před příčně k němu jedoucí vozidlo a druhou za v rozestupu půl vteřiny.

To prostě tanky neumí a nikdy umět nebudou.

Takže já si za 30mm rychlopalnými kanony velmi stojím, považuji je za nenahraditelnou a společně s tanky kriticky důležitou část výzbroje jakékoli vševojskové armády. A koneckonců, fakt, že Rusové namontovali na těžce vyzbrojené BMP-T právě rychlopalné kanony když měli na výběr i 57 a 110 kanony o něčem svědčí ;-)
Tohle bych potřeboval vysvětlit, v úvodním článku to zaznělo taky (35 mm má větší výkon). na jaký cíl má taková změna ráže podstatný vliv?
Změna munice má vliv jen na střelbu na BVP stojící přímo proti sobě. Nová BVP mají balistickou ochranu na čele podvozku a věže do 30mm AP, takže se zvyšuje ráže kanonu na 40-45mm. K ničemu jinému to dobré není.
Jenže, když se podívám na CV90, zatímco 30mm munice uvezlo toto Bevko 160+240ks, 35mm munice už jen 70/280 a 40mm pouhých 24+210 (kde číslo před '+' je ke střelbě připravený palebný průměr a druhé číslo rezerva v korbě pro přebití.)

24ks munice do rychlopalného kanonu? To v intenzivnějším boji zmizí za pár vteřin, kdežto 160ks, tzn. 6x více, za minuty!

klingy:
měl jsem za to, že ty kanony sice jsou standardní L7, ale právě kvůli tomu zákluzovému mechanismu, resp. brzdě, nemohou využívat celé spektrum munice, ale jen tu s menšími tlaky - podobně jako M8 AGS. Mohu se plést, ale minimálně u věže Cockerill 105 jsem zmínku o "low pressure" zachytil.
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Puma

Příspěvek od klingy »

No porzrel som letak od CV CT a pisu, ze moze pouzivat vsetky standardne naboje 105mm NATO
http://www.cmigroupe.com/en/repository/download/47

Rovnako Stryker MGS zvlada podkalibrovku M900, takze nechapem preco M 8 AGS
Argonantus
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 417
Registrován: 13/12/2013, 15:13

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Puma

Příspěvek od Argonantus »

Smutná krabice píše: Odřady čadských Toyot s objevily v jednom směru a přitáhly pozornost Libyjců. Hlavní čadské síly pak přijely z opačného směru a, útočíc raketami, zničily předtím neporazitelné libyjské tanky.
Já to čtu, brejlím do toho a vidím, že je to další historka na téma vítězství lepší taktiky, vydávaná - jak je v podobných případech obvyklé - za vítězství lepší techniky.
Neb Toyota fakt není obvyklý a doporučitelný přostředek proti tanku, i když je to přesně to, co jakoby vypadlo z té Gatesovy koncepce.
Kulomety nemají stejný efekt jako rychlopalné kanony a nelze je tak "vylepšit".

To nemají. Rychlopalný kanon je stopro lepší. Ale pokud někdo použije kulomet na Toyotu, tak to vidím dost zle pro tu Toyotu.
Na manévrující cíle ve větší vzdálenosti se musí počítat předsazení a chvilku trvá, než tam střela/munice doletí. Pokud cíl za tu dobu změní rychlost či směr, střela snadno mine. Tank má smůlu
Tank bez systému řízení palby by mohl mít smůlu (a mám i temnoui pochybnost, zda ty kdovíodkud vytažené tanky měly stabilizátory), tank s řízením palby computerem, což uměly naše staré T55 léta páně 1988 úplně všechny, vám zruší běžnou rychlostí jedoucí Toyotu na kilometr i více tak, že už ji nenajdete. Nepochybuji, že úplně všechny novější tanky to umějí tím lépe.
A sřízená třela na Toyotě se moc nechytá na moderní tanky a možná už ani na Pumy, čímž se plížím zpět k tématu. Viz ta HEAT ochrana.

Takže historka je to pěkná, ale moc bych z ní už pro dnešek nevyvozoval. Byl to prostě dobrý nápad v konkrétní situaci, který se nejspíš nebude opakovat.
Takže já si za 30mm rychlopalnými kanony velmi stojím, považuji je za nenahraditelnou a společně s tanky kriticky důležitou část výzbroje jakékoli vševojskové armády.
Jasně, Ty těžké kanńy mají smysl jedině s APFSDS, a je vůbec otázka, nakolik je cesta dělat z BVP ještě monstróznější verzi tanku (když se do něj mají vejít další maníci a kdovíco ještě).
A koneckonců, fakt, že Rusové namontovali na těžce vyzbrojené BMP-T právě rychlopalné kanony když měli na výběr i 57 a 110 kanony o něčem svědčí
Tehdy to bylo zcela jasné, moje pochyba se mihla, když vidím těch šílených 40 tun poancéřování. Trend je, navzdory Gatesově koncepci, přesně opačný; víc se pancéřuje, a na to se reaguje šílenějšími kanóny, aby měly vůbec nějaký efekt.
Takže se může stát, že za deset let touhle dobou se začne přezbrojovat BVP na větší kanóny (v malém se to zřejmě už děje s těmi 40 mm , díky).

Zatím se mi zdá být ideální ta Pátračova myšlenka smíšeného praporu, a případně i roty, kde se prostě vyskytují obě zbraně vedle sebe. Tankistům to řeší ty notoricky chybějící maníky, bigošům chybějící šílené kanony s APFSDS. A pro zvláštní situace se to dá vždycky rozdělit.
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Puma

Příspěvek od klingy »

Smutná krabice píše: Takže já si za 30mm rychlopalnými kanony velmi stojím, považuji je za nenahraditelnou a společně s tanky kriticky důležitou část výzbroje jakékoli vševojskové armády. A koneckonců, fakt, že Rusové namontovali na těžce vyzbrojené BMP-T právě rychlopalné kanony když měli na výběr i 57 a 110 kanony o něčem svědčí ;-)
Toto nieje tak celkom pravda, pred par rokmi bol v ATM preklad clanku z Ruskeho armadneho casopisu, bola to v podstate monografia o BMPT, kde sa k nej vyjadroval nejaky dostojnik OS RF, a vo vseobecnosti bola vyzbroj BMP-T hodnotena ako zbytocne draha a v podstate neucinna, tykalo sa to najma granatometov AGS zabudobvanych v krobe, vyhodnotene, ako vzhladom na sposob istalacie zbytocne a neucinne a dvojcat 2A42 vyhodnotene ako neucinne, vzhladom na skusenosti z Cecenska, kde 30x165 si nebol schopny poradit so stenami panelakov, okrem toho tam bola hodnotena slaba ochrana, raketnic PTRK (pre ucel debaty nepodstatne), a bola navrhovana prave zastavba autmatickeho kanonu na baze S-60(vyhodu to ma okrem ineho aj v cene municie, kde programovatelny zapalovac je omnoho lacnejsi ako pri razi 30) resp. kanonu raze 57mm, a par rokov po tejto kritike prichadza konstrukcna kancelaria Burevestnik s kanonom AU- 220M najpr. ako modernizacia pre PT-76, a v konecnej faze s vezou Baikal 57 a celkovej efektivnosti priebojneho resp. triestivo trhaveho granatu, prave tieto faktory viedli k tomu, ze BMPT ani BMPT-2 nebolo zaradene do vyzbroje OS RF, a caka na na BMPT-3 na zaklade platformy Armata vybavenej pravdepodobne AU-220M, vo vseobecnosti v Rusku vracaju k 57mm kanonu, ktory ma byt pouzity aj okrem ineho aj na prostriedku PVO velmy kratkeho dosahu....
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Puma

Příspěvek od Zemakt »

No ale to porovnání "bojového palebného průměru" se mi zdá poměrně zásadní :?:
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Puma

Příspěvek od klingy »

Zemakt myslis porovnanie palebneho priemeru veze s 30mm kanonom a Baikalu 57?
to mas priblizne na rovnaka prakticky vsetky bezosadkove veze maju palebny priemer do 300 ks pre kanon, Baikal ma 200ks cize rovnaky palebny priemer ako napr. Samson na Panduroch... Protector MCT-30 (ten, s ktoreho vychadza veza pre modernizaciu Strykerov ma zasobniky na 2x75ks)
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Puma

Příspěvek od Mirek58 »

30mm verzus 57mm( a více) ve výzbroji BVP
Zde se argumentuje, že střela 30mm si v Čečně neporadila s palebnými stanovišti v panelácích.
Ergo kladívko je zde požadavek nového kanonu větší ráže.
Jenže zcela zapadl poznatek, že ty palposty byly předem zpevněny, protože čečenci se 2. válku připravovali opravdu inenzivně.
A spolupráce mezi zbraněmi tento problém dokázala vyřešit. Sice ne tak elegantně, jak si někdo představuje, ale efektivně zcela jistě.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Puma

Příspěvek od Zemakt »

Klingy: aha tak to potom jo, to je jiná.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
kozlustechnykus
poručík
poručík
Příspěvky: 769
Registrován: 9/3/2014, 20:24

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Puma

Příspěvek od kozlustechnykus »

klingy: Beres celkovy pocet munice vezene ve vozidle, nebo jen to, co je "napaskovano" primo u zbrane a pak je to nutne nejak doplnit? Protoze jestli je to jak pise Smutná krabice, tak je to dost podstatnej rozdil.
„Je to skutečně tak, že Česká televize má určený úhel pohledu. Má ho určen na základě doporučení Evropské komise, která povoluje veřejnoprávním médiím fungovat z poplatků, nebo z daní jenom za předpokladu, že budou prosazovat, obhajovat a dívat se na všechno z úhlu pohledu tradic evropského humanismu a kritického myšlení."
Michal Jankovec clen rady CT
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Puma

Příspěvek od klingy »

Nie len palebny priemer v v podavaciom mechanizme (k okamzitemu pouzitiu)
Uživatelský avatar
Smutná krabice
praporčík
praporčík
Příspěvky: 348
Registrován: 26/12/2014, 21:40
Bydliště: Outsourcovaný logistický sklad

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Puma

Příspěvek od Smutná krabice »

Argonantus: libovolný SŘP spočítá palebné řešení nejdříve vteřinu po sledování cíle a pro předpoklad, že než k němu doletí munice, pojede dál přesně stejným směrem a rychlostí.

Pokud cíl tanku vzdálený alespoň pár set metrů každé 2-3 vteřiny znatelně změní směr či úhlovou rychlost vůči tanku, ten vždy mine a to zcela bez ohledu na SŘP: je to prostě záležitost fyziky.

Oproti tomu BVP to prostě našije rychlopalným kanonem na všechna místa, kde by cíl mohl být: tam kde by byl stávající rychlostí, tam kde by byl kdyby zpomalil i tam, kde by byl kdyby zrychlil. "bumbum, bumbum, bumbum." 6ks munice v háji, ale jeden se ujme.

Pročež považuji za lepší mít okamžitě k dispozici 160ks munice, než jen 24.

Ona totiž i ta třicítka dokáže zout pásy i těžkému BVP či tanku, nebo, v případě těch velmi podceňovaných trhavě-zápalných, "očesat" optiku i tanku či BVP. Samozřejmě proti tanku je to zoufalství hraničící se sebevraždou, ale pokud má Bevko na své straně moment překvapení a nemá šanci utéct, dokáže během dvou vteřin nasázet na věž takové T-72 klidně dvacet 30mm střel, a protože T-72 má TPD-K i 1K13 těsně u sebe, třicítky mají slušnou šanci zničit oboje a tank oslepit. A opět, na to je potřeba rychlopalný kanon a sviňsky hodně munice připravené k okamžitému použití.
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Puma

Příspěvek od arten »

Smutná krabice - zaujímave.
Čo hovoríš na 40mm CV-90 a čo na nový Britsko- Francúzsky teleskopický kanón?
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“