Evropský tank MGCS

Tanková a obrněná technika

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Evropský tank MGCS

Příspěvek od Rase »

germany-and-france-announces-main-ground-combat-system-mgcs-contract.jpg

"Německé obrněné síly se nyní skládají z pouhých 225 tanků Leopard 2. Čelit současným komplexním politickým rizikům vyžaduje přezkoumání počtu tanků, jejich modernizaci a rozvoj programu tanku Leopard 3. Federální ministerstvo obrany žádá, aby byly program zahrnuty do střednědobého finančního plánování" - zpráva rozpočtového výboru německého Bundestagu (2015) "Alianční státy by se už neměly zabývat dalšími modernizacemi dosavadních tanků jako Abrams nebo Leopard, ale provést něco podobného jako Rusko. Uznat, že i naše konstrukční škola dospěla na své limity, v tomto případě hmotnostní, protože většina tanků NATO má váhu blížící se strašlivým 70 tunám. Odpovědí na T-14 by už neměla být další modernizace, nýbrž vozidlo úplně nové konstrukce." - vojenský expert a publicista Lukáš Visingr

Projekt Main Ground Combat System (MGCS)

Tento článek ma za cíl, postupně shromažďovat informace, které se budou postupně objevovat k projektu nového tanku, kterým bude evropský hlavní pozemní bojový systém MGCS (Main Ground Combat System), chceme-li Leopard 3, Leclerc 2 atd. Hlavním bojovým tankem Bundeswehru a velké části Evropských zemí, je postarší typ Leopard 2. Tento typ zařadila německá armáda do výzbroje v roce 1979 a technická životnost nejstarších tanků vyprší v roce 2030. Je sice možné stávající stroje modernizovat, prodlužovat jejich životnost, ale základní rozvržení tanku i celkový koncept, je poplatný době vývoje. Kvůli cenovým nákladům, nemá smysl obnovovat výrobu Leopardu 2 a je celkově výhodnější obnovit práce na jeho nástupci - Leopardu 3. Německá firma Kraus-Maffei Wegmann GmbH & Co. a francouzská státní společnost Nexter Systems SA oficiálně podepsaly vytvoření společného holdingu, který se zaměří především na výrobu obrněných vozidel a dělostřeleckých zbraní. Holding ponese jméno KNDS (KMW and Nexter Defense Systems). Dohoda mezi Nexter Systems SA a KMW o vytvoření společného podniku byla podepsána v Paříži dne 29. července 2015. Na začátku roku 2015 předstoupil předseda KMW, Frank Haun, před francouzský národní výbor pro obranu, že pokud vlády Francie a Německa, projeví zájem, dokáže koncern KNDS, během pěti let vyvinout nový hlavní bojový tank. Ten by nahradil tanky Leclerc a Leopard 2, již mezi léty 2025 až 2030. Práce na projektu budou probíhat od roku 2015 do roku 2017. Kdy budou specifikovány požadavky, určeno jaké technologie budou použity a ujasní se celkový koncept nového tanku.
Dodám, že v roce 2016 vyjádřila i Polská vláda ochotu zapojit se do projektu MGCS (patrně jen jako odběratel) a potencionálními zákazníky jsou v podstatě všichni provozovatelé tanků Leopard 2 a většina evropských států. Otázkou také zůstává, zda se do projektu později nezapojí i USA, kde plánují provozovat modernizované tanky Abrams až do let 2030-2040. Nyní ale zpět ke společnosti KNDS (dříve KANT). Podle Franka Hauna si Nexter a KMW mohu při vývoji nového tanku vyměnit velmi zajímavé technologie. "Plně automatizované dělostřelecké systémy, inteligentní munice a koncern KANT (nyní KNDS) má také začít vyvíjet laserové zbraně". Mnohé zajímavé technologie, jako třeba teleskopická munice, jsou již vyvinuty. Jiné čekají na dopracování, jako třeba konvenční kanón ráže 140 mm, ETC (elektro-termo-chemický) kanón a mnohé další. Dle mého je jasně vylíčeno jakým směrem se konstruktéři koncernu KNDS vydají. Koncepce již tedy existuje, zbývá jí dát jen finální tvar. Mám trochu obavu aby projekt nenarazil právě na enormní finanční náročnost (jako třeba Strv 2000 - plány skvělé, vše futuristické jen nebylo dost peněz na pokračování projektu) a nutnost začít celý projekt prakticky od nuly. Další mou obavou je, zda výsledek může přinést takové zlepšení oproti modernizovaným Leopardům 2. Případná snaha osadit vozidlo budoucnosti nejmodernějšími technologickými vynálezy patrně naráží na technická omezení současných materiálů, zdrojů energie, váha by se měla držet v rozumných mantinelech a existuje mnoho dalších limitů. Základní požadavek tedy je, že Bundeswehr potřebuje víc tanků aby mohl plnit požadavky ze strany NATO, ale patrně je neekonomické obnovat výrobu modernizovaného Leopardu 2 a tak se rozhodlo zahájit práce na novém tanku, dle moderních měřítek a zkušeností s provozem Leopardu 2. Otázkou jen je, zda se bude jednat o tank s klasickou koncepcí a vnikne stroj ideově podobný s bojovým vozidlem Puma, nebo se koncern KNDS pustí do ambiciózního plánu, zcela přelomového tanku, jako měl být švédský projekt Strv2000, revoluční projekt MBT-70 nebo pozdější americký projekt FMBT.

Během schůzky v Mesebergu, v polovině roku 2018, se setkali ministři obrany Florence Parly a Ursula von der Leyen, podepsali zde prohlášení o spolupráci při projektu FCAS (letoun nové generace) a MGCS (tank nové generace). Programy jsou součástí modernizačních programů armád obou států, ve francii je pojmenován SCORPION a v německu HEER. Práce na demonstrátoru má začít do poloviny roku 2019 a patrně si bude komise vybírat z několika návrhů. Výběr by měl být dokončen v roce 2022. Do roku 2024 má být dohodnut objem výroby. Nové tanky vstoupí do služby v roce 2035. Stéphane Mayer, ředitel Nexteru (součást KNDS) nedávno zmínil, že probíhají práce na šesti odlišných konceptech nového tanku a výroba je možná v roce 2030. Podle posledních zpráv z francouzského deníku La Tribune, má o projekt zájem i Itálie, které by nový tank nahradil zastarávající Ariete. Dříve zájem vyjádřilo Polsko a předpokládá se, že by měli o nový tank zájem i další státy, minimálně v Evropě.

Časový rozvrh

2012 - dohoda o společném postupu při vývoji (Nexter a KMW)
2015 - oficiální vznik společného holdingu KNDS
2015 - první zmínka politiků o plánu na nový tank
od 2015 - specifikace a možné technologie
2018 - existuje ideový koncept a patrně různé návrhy
2019 - práce na demonstrátoru (patrně 6 různých)
2019-2025 - francie vyčleňuje finanční prostředky
do 2020 - hledání prostředků na kompletní vývoj
po 2020 - bude představen prototyp
2022 - výběr vítězného prototypu
2024 - dohodnut objem výroby
2030-2035 - tanky začnou vstupovat do služby


Historie

Obecně vzato, vývoj tanků na Západě, poněkud ustrnul, ale pokud budeme hledat, nalezneme mnohé projekty, které se dostaly do velmi pokročilé fáze vývoje, ale z různých důvodů byly ukončeny. Tyto koncepty a zkušební stroje, ale zanechaly rozpracované mnohé technologie, nové typy zbraní a cenných poznatků. Při hledání počátků německých tanků 4.generace a toho v jakém stavu byly plány na nahrazení Leopardů 2 (koncem studené války), jsem narazil na pozoruhodnou podvozkovou platformu: Neue Gepanzerte Plattform (NGP) jejiž historie se datuje od roku 1990. Nová platforma vznikla s cílem vytvořit jednotnou platformu moderních obrněných vozidel, pro zjednodušení logistiky a snížit náklady na údržbu. Platforma která nahradí veškeré dosavadní pásové podvozky (navrhnuté v 70.letech). Základní typ podvozku se dělil na tři typy, které se odlišovaly uspořádáním vnitřního prostoru. Varianta A určená pro tanky, varianta B určená pro bojová vozidla pěchoty a varianta C určená pro podpůrná vozidla (protiletadlová, ženijní atd.). V případě Platformy A byla osádka umístěna v přední části vozidla a oddělena od zbraňových systémů. Velká část činností má být automatizovaná a většinu funkcí obstará počítač. Díky tomu se počet obsluhy sníží na dva. Osádka byla tvořena dvěma operátory, kterou mohli doplňovat dva vojáci pěchoty, motostřelci, pro které byl vyčleněn prostor v zadní části vozidla. Konkrétně se mělo jednat o 140 cm délky - (obdobně jako u izraelské Merkavy). Pohon vozidla měl obstarávat dieslovo-elektrický powerpack a jako výzbroj se zmiňuje ETC (elektro-termo-chemický) kanon ráže 140 mm, tato technologie se vyvíjí od roku 1980. Spolkový úřad obraných technologií a zadávání veřejných zakázek (BWB), oslovil potencionální výrobce již roku 1995, aby zahájili práci na vytvoření konceptů. Byli jimi společnosti: Krauss-Maffei, Wegmann & Co., MaK Systemgesellschaft mbH a Henschel-Wehrtechnik s KUKA Wehrtechnik GmbH. Výsledkem bylo vozidlo s dvoučlennou posádkou, dieslovo-elektrickým pohonem, modulárním řešením podvozku atd. Hmotnost jednotlivých návrhů kolísala mezi 55-77 tun u tanku a 55-72 tun u bojového vozidla. Mezi léty 1997 až 2002 probíhaly vývojové práce pohonu, zbraňových systémů a řídícího prostoru. Právě prostor pro osádku se testoval od konce roku 1999, v testovacím polygonu v Münsteru (zabudován do starého pásového podvozku). Napjatá rozpočtová situace roku 1998 ukázala, že vývoj tří paralelních projektů není možný. Projekt byl tedy 26.února 1998 upraven a do popředí se dostaly plány na nový obrněný transportér - Taktische Konzept Neuer Schützenpanzer (NeSPz), na němž se mělo dál pracovat. Tak vznikl předek bojového vozidla pěchoty - Puma. Na projekt NGP navázal projekt EGS (Experimentalwanne Gesamtschutz), pocházejícími z přelomu století. Je to obdobný stroj jako platforma NGP, jen se jedná o samostatný tank. K tomuto projektu zmíním, že se počítalo s váhou kolem 48 tun a výzbroj měla být 140 mm kanon klasické koncepce nebo 120 mm ETC kanon. EGS i NGP si jsou velice podobné, jsou zhruba i ze stejné doby, nejspíš se jedná o dílo stejného týmu. Patrně pochází z doby, kdy byly omezovány ambiciozní plány na celou platformu nových vozidel (NGP). Za zmínku stojí především rozvržení vnitřního prostoru osádky (kapsle) nebo bezpečnostní tvarování korby. Fotografie testovaného podvozku, mají být právě EGS (ne NGP) - nenapadá mě ale žádný rozdíl. Upozorňuji že jsou tyto návrhy (viz níže) staré více než 15 let. Více o historii hledání náhrady za tanky Leopard 2 naleznete zde: http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=324 ... 48#p254448

Holding KNDS (KMW and Nexter Defense Systems)

V úvodu článku již byl výrobce projektu MGCS zmíněn, ale rád by se k němu vrátil a přinesl víc detailních informací. Počátky Německo-francouzského projektu MCGS se dají dohledat zhruba do roku 2012, kdy byla podepsána dohoda o společném postupu při vývoji nového tanku, náhradě těch stávajících. Dohoda mezi Nexter Systems SA a KMW o vytvoření společného podniku byla podepsána v Paříži dne 29. července 2015. Francouzská státní společnost Nexter Systems SA a německá firma Kraus-Maffei Wegmann GmbH & Co. KG (KMW) oficiálně oznámily vytvoření společného holdingu, který se zaměří především na výrobu obrněných vozidel a dělostřeleckých zbraní. Holding ponese jméno KNDS (KMW and Nexter Defense Systems). Již při zahájení vojenské výstavy Eurosatory 2016 v Paříži dne 13. června 2016 budou obě společnosti působit pod značkou KNDS ve společné expozici. Obě společnosti mají v holdingu stejný podíl. Sídlo holdingu se bude nacházet v nizozemském Amsterdamu. Původně se předpokládalo, že holging ponese jméno KANT (KMW and Nexter Together), ale pak bylo rozhodnuto přijít s novou značkou nepřipomínající jméno německého filosofa Immanuela Kanta. Na konci roku 2015 se pracovalo i s návrhem jména "Honosthor", což byla kombinace jména římského boha vojenské cti Honose a jména severského boha hromu Thora. Nově vytvořená společnost KNDS má více než 6100 zaměstnanců (3200 KMW a 2900 Nexter) a bude mít tržby ve výši zhruba 2 miliardy EUR ročně. V současné době má ve svém portfoliu údajně objednávky asi ve výši 9 miliard EUR. Předpokládá se, že firemní spojení přinese 60 až 70 milionů EUR dodatečných příjmů v průběhu pěti let, a to díky optimalizaci a centralizaci pořizování materiálů a komponentů, společné činnosti na exportních trzích a společnému výzkumu a vývoji. KNDS - holdingová společnost je společně vlastněna francouzskou vládou prostřednictvím státního podniku GIAT Industries SA (jediný vlastník Nexter Systems SA) a německou rodinou Bode, prostřednictvím skupiny Wegmann GmbH & Co. (jediný vlastník KMW). Holdingová společnost bude řízena představenstvem skládajícím se ze sedmi členů - dva budou jmenováni francouzskou vládou, dva společností KMW a tři budou nezávislý nepocházející z Francie ani Německa. Můžeme se tedy těšit, že nový hlavní bojový tank a samohybná houfnice, vzniknou již v režii tohoto holdingu. Předpokládá se, že základní příprava nového Německo-francouzského konceptu bude probíhat minimálně do roku 2017. Současně se také nevylučuje možnost přistoupení dalších zemí, které by se chtěly na projektu podílet. Dodám, že zájem zatím ohlásilo Polsko.
Firma Rheinmetall navrhuje rozdělit cestu k samotnému tanku MGCS do tří fází. V první fázi trvající asi do roku 2030, pracovat na modernizaci stávajících tanků, jejich vybavením vylepšeným kanónem ráže 120 mm, novým systémem řízení palby a aktivním systémem ochrany. Ve druhé fázi vytvořit pro tanky zcela nový kanón ráže 130mm, s účinností zvýšenou asi o 50% proti kanónu Rheinmetall L/55. Ve třetí fázi, zahájené již kolem roku 2017, začít konečné práce na vytvoření nového tanku. Do této doby by mělo být již jasné, jaké technologie budou použity a tedy v této fázi začnou probíhat práce na dokončení některých technologií a jejich zakomponování do celého projektu MGCS.
První náznaky nového stroje patrně uvidíme, nejprve u hloubkové modernizace tanků Leopard 2 nebo Leclerc, u niž se zmiňuje i možnost osazení novým kanónem ráže 130mm. V tomto případě by bylo nutno vyvinout zcela novou věž a je tedy přirozené, že by ona nová věž byla osazena i na nový podvozek projektu MCGS. Nyní se tedy pokusím popsat jednotlivé komponenty, z niž by mohl být nový tank složen. Často jsem oprášil různé starší projekty od společnosti KMW, Rheinmetall, nebo GIAT, případně různé technologické novinky, který by mohly přicházet v úvahu. Snažil jsem se o co největší objektivitu - čas ukáže co bude opravdu použito.

ETC kanón od Rheinmetallu

U celého projektu, je často zmiňován klasický kanón ráže 140 mm, který je dnes již zastaralou koncepcí, ale také se mluví o mnohem ambicióznější tzv. elektro-termo-chemické zbrani (ETC). Dá se narazit i na označení vysokotlaký kanón, což v podstatě opisuje jeho funkci. Jedná se o princip, jímž dnes se zabývají též USA, Rusko a Čína a jehož podstatou je elektrické zažehování a řízení spalovacího procesu, jenž tak dosahuje podstatně větší efektivity. Velkou výhodu koncepce ETC představuje skutečnost, že takto lze upravit už existující kanóny v zavedených vozidlech, resp. není třeba vyvíjet zcela nové zbraně a tanky Počítá se s nimi u modernizace německých tanků Leopard (na 2A8). ETC zbraně mají na Západě poměrně dlouhou tradici. V Americe byla tato technologie zpracovávána od druhé poloviny 80.let. Byla určena právě proti vyvíjeným nejmodernějším sovětským tankům. V rámci programu Future Combat Systems (FCS), vyvinula americká společnost Watervliet Arsenal, novou generaci tankových kanónů (XM360) pro vozidla XM1202. I když byl program FCS zrušen roku 2011, je dost možné, že nový kanón v úpravě XM360E1, bude použit pro modernizaci tanků M1A3, které mají být představeny roku 2017. Tak jako v případě kanónu M68 (105 mm), měl být i kanón Rheinmetall L44 (120 mm), postupně nahrazen novým kanónem domácí výroby. ETC kanóny mají u Rheinmetallu poměrně dlouhou tradici. Konkrétně už v 90.letech byly testovány různé řešení ETC kanónů, pro tanky 4. generace (NGP a EGS). V roce 1995 byl zkonstruován kanon ráže 105 mm, který dokázal vystřelit projektil o hmotnosti 2 kilogramy rychlostí 2.400 m/s. Později měl být vypálen projektil o hmotnosti 4.2 kg rychlostí 1.900 m. Ještě jsem našel, že podle původní projektu, měl být v první fázi (1995-1999) vyvinut ETC kanon ráže 120 mm. Práce na vylepšení tohoto kanonu, nabíjecí mechanismy a různé dílčí komponenty, se vyvíjely i po přelomu letopočtu (2002). Další informace k Německému projektu naleznete zde: http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/p012452.pdf (úsťové rychlosti, tlaky atd.). Nebo přímo od Rheinmetallu zde: http://www.fprado.com/armorsite/Leo2_Fi ... .kruse.pdf Užitečné informace o Německých a jiných ETC kanonech, je zde: http://z4.invisionfree.com/NSDraftroom/ar/t1644.htm Není mi známo, jak hluboce byl celý projekt utlumen, ale je velice pravděpodobné, že když byla omezena finanční podpora, byl projekt uspán. Je velice pravděpodobné, že v současnosti je projekt přezkoumáván a hodnotí se výsledky prací. Přeci jen dnes jsou technologie dál než před 15-ti lety, ale základy byly položeny více než kvalitní. Koncern KNDS tak nezačíná práci na ETC kanonu na zelené louce a podkladů mají více než dost. Tohle všechno ale byly jen informace k ETC kanonu z Německé strany. Dočetl jsem se, že i Nexter (AMX) počítal pro tanky Leclerc, s osazením ETC kanonem (patrně 120 mm). V době, kdy Nexter pracoval na Leclercu, byly ETC kanony ve vývoji - pro Francouze byly důležité výsledky práce v Americe i Německu. Francouzi nejspíš vlastní konstrukci nevyvíjeli, nebo to dobře tají. Nexter má také zkušenosti z poslední doby, kdy společně s BAE pracovali na vývoji kanónů s teleskopickou municí. Tu využijí pro vyvíjená obrněná kolová vozidla, ale tuto technologii používají i Britové u pásových vozidel Ajax. Kombinací různých technologií je tedy víc než dost a když si uvědomíme, jaké problémy byly ve své době s klasickým kanonem ráže 140 mm (váha zbraně, nižší zásoba munice atd.), má ETC kanon ráže 120 mm větší potenciál (níže zmíním i vyvíjený kanón ráže 130 mm). Nejsem si jistý, zda je možné použít technologii teleskopické munice i u tankových děl (?) Připomenu, že v roce 1999 odhadovali představitelé Rheinmetallu (Dr. Josef Kruse a Dr. Thomas Weise), že kanon ráže 140 mm bude dokončen roku 2007, u ETC kanonu počítali s rokem 2017 a na rok 2030 pak odhadovali nasazení EM kanónu (railgun).

Rheinmetall L/51 ráže 130mm

Pozadu nezůstávají ani projekty využívají standardní typ munice, ať již v ráži 120 mm, 130 mm nebo ráže 140 mm. U Rheinmetallu se již nějaký čas pracuje na modernizaci kanónu ráže 120 mm, určeného pro modernizaci tanků Leopard 2. Modernizovaný kanón má zvýšit výkon až o 20 %, oproti původnímu kanónu L55. Zatím se neví, zda se bude jednat o novou konstrukci, prodloužení původního kanonu L55 (o metr), nebo jen doplnění o moderní díly, které zlepší výkony původního kanónu L55. Dle mého je zvýšení výkonu tak razantní, že je dost možné, že se bude jednat o využité technologie ETC, ale kvůli omezením původní konstrukce tanku, se možná bude jednat o klasickou koncepci kanónu, jen nějak upravenou (ETC kanón prý nejde použít u věže s osádkou). Patrně vznikne i nová, modernější munice. Rheinmetall představil na armádním veletrhu Eurosatory 2016 technologický demonstrátor nového kanónu ráže 130 mm. Kanón je plánován k použití u projektu Main Ground Combat System (MGCS), který vzniká u společnosti KNDS (KMW a Nexter) o kterém vás informuji pod pracovním názvem Leopard 3. Tento kanón je zatím jen ve vývoji a práce budou trvat až do roku 2017, již by měl být ale funkční. Připomenu, že do roku 2017, mají být uzavřeny vývojové práce na tanku Leopard 3, kdy má být jasné, jaké technologie a tedy i kanón, budou využity. Do roku 2030 mají konstruktéři koncernu KNDS dost času vytvořit sériovou variantu kanónu ráže 130 mm. Odhaduje se, že nový kanón MGCS by měl mít o 50 % lepší průbojnost než kanóny L55 ráže 120 mm, který byl vyvíjen v polovině 70.let. Podle Rheinmetallu lze nový kanón využít nejen u nových vozidel, ale například i u starších Leopard 2, M1 Abrams a všech moderních tanků využívajících kanóny Rheinmetall ráže 120 mm, ať již v délce 44 ráží (L44) nebo v délce 55 ráží (L55). Tankový kanón ráže 130 mm je dlouhý 51 ráží (6630 mm). Celková hmotnost kanónu, včetně vratného mechanismu, je 3300 kg (L55 má 3t). Samotná hlaveň váží 1400 kg. Jde o velmi nízké hmotnosti a lze využít stávajících závěsných mechanismů věže a elektrických pohonů. Standardní kanón Rheinmetall L44 (o délce 5280 mm) váží 3317 kg, hmotnost hlavně je 1190 kg. Délka 51 ráží byla zvolena záměrně, protože je v podstatě stejná jako u L55 120mm, lze tedy využít stejné obráběcí stroje. Zvýšení výkonu munice nebude dosaženo jen prostým zvětšením ráže, ale také novými konstrukčními materiály, které dovolí použití silnějších prachových náplní - tedy dosažení větších úsťových rychlostí. Otázkou ale je hmotnost munice, která by mohla být (v případě podkaliberní střely) vyšší než 25 kg a přiblížit se ke 30 kg (starší munice váží pouze 21 kg). Tato hmotnost již vyžaduje osazení novým nabíjecím automatem a patrně i celou novou věží.

Pokročilá munice

Nexter rovněž pracuje na technologii, která může výrazně zvýšit přesnost tankové munice a tedy zvýšit efekt v cíli. Společnost vyvíjí podkaliberní SHARD a kumulativní POLYNEGE munici, která může letět po naprogramované dráze nebo být naváděná pomocí laserového paprsku. Laserové navádění například umožní zasahovat slabá místa tanku, jako jsou mezery mezi reaktivním pancířem nebo prostor mezi podvozkem a věží. Na výstavě IDEX 2019 ve Spojených arabských emirátech má Nexter představit koncept spolupráce tanku a malého dronu. Ten může sloužit ke značkování cílů a navádění zmíněných typů nové munice. Zmíněné technologie budou patrně využity rovněž v projektu MGCS. Je dost možné, že zmíněný malý dron nebude vypouštěn pouze z nějakého tubusu na věži, ale bude vystřelován přímo z kanónu. Na obdobném konceptu pracují v USA a bude pravděpodobně aplikován u tanků Abrams M1A3.

Technologie stealth

Francouzská společnost GIAT, z niž později vznikla společnost Nexter, byla překvapivě známá i testováním moderních technologií. Na konci 90.let vznikl pozoruhodný prototyp na podvozku tanku AMX-30, pod názvem AMX-30DFC (Démonstrateur Furtif à Chenille). Na něm byly zkoušeny technologie stealth. Jako další bylo vyzkoušeno chlazení povrchu tanku nebo vizuální maskování. Jeden z prototypů měl celý povrch korby a věže pokryt deskami vyrobených z materiálů pohlcující radarové signály. Konstrukce je vytvořena tak, aby propouštěla co nejméně tepla (má nechávat i velice nízkou tepelnou stopu). Jak můžete vidět, jsou i ukryty všechny vnější součástky, zbraně a vystouplé senzory, které by kazily stealth vlastnosti stroje. Zkoušky proběhly úspěšně a později prý Nexter experimentovali i s využitím stealth technologií pro tanky Leclerc. U nástupce tanků AMX-30, se sice tyto technologie nerozšířily v takové míře, v jaké by stály za širší popis, ale některé prvky by mohly být použity u nového stroje. Přeci jen v tomto směru je velice aktivní společnost BAE, která přišla již s několika zkušebními prototypy, postavenými na základě lehkého tanku na upraveném podvozku CV90. Některé stealth prvky byly představeny i na prototypu lehkého tanku PL-01. Je tedy dost možné, že některé technologie budou využity u projektu MGCS. Téměř s jistotou se dá tvrdit, že povrch nového tanku by měl být co nejčistší, s čidly a systémy ukrytými pod pancířem (ať již přídavným, nebo reaktivním). Obdobně jako je tomu u některých modernizačních balíčků od Rheinmetallu. Možnost využití některých stealth prvků, je tedy velice lákavá. Patrně ale nebude prioritou, záleží na ceně, do které by se měl nový tank dostat.

Hybridní pohon

Pohon pro projekt MCGS je velkou otázkou, poněkud zpátečnický je nápad využít moderní EuroPowerPack. Ten je kombinací dieslového motoru MTU MT 883 (výkonově nad 1100 kW) a automatické, pětistupňové převodovky Renk HSWL 295TM. Jeho výhodou je velice malá velikost, ale výkonově je srovnatelný, nebo i vyšší než u nejmodernějších tankových motorů. Kvůli nárokům moderní elektroniky na elektrickou energii, je lákavé, aby měl motor integrovaný zdroj elektřiny, který by mohl běže i když je hlavní motor vypnutý. V současnosti se k tomuto účelu používají APU (Auxiliary Power Unit) - pomocné energetické jednotky. Kupříkladu americký tank M1A2 SEPv3 má APU (malý motor s generátorem) ukrytý pod pancířem a poskytuje elektrický výkon 6 kW a šetří tak palivo plynové turbíny, především pokud tank stojí na místě.
Po roce 2021 se v USA počítá s vývojem hybridních pohonných jednotek pro pohon tanků a je jisté, že obdobný vývoj je i v Evropě. Přeci jen benzíno-elektrický pohon má v Německu dlouhou tradici a u především je proslavil, rodák z Vratislavic nad Nisou, Ferdinand Porsche (1875-1951). Ten navrhnul a zkonstruoval zkušební těžký tank VK3001 (P), jehož pohonná soustava se skládala ze dvou deseti válcových motorů Porsche 100 každý o výkonu 210 koní, dvou generátorů a dvou elektromotorů Siemens. U tohoto uspořádání nepoháněl spalovací motor přímo hnanou nápravu ale pouze elektrický generátor. Ten potom dodával energii elektromotoru jež teprve poháněl nápravu. Výhodou tohoto složitého řešení byla o poznání větší plynulost jízdy. Řízení těžkých pásových vozidel, obzvláště v náročném terénu, nebylo vůbec snadnou záležitostí a tento systém pohonu jej měl usnadnit. V praxi však byla tato výhoda převážena nešvary kombinovaného pohonu, zejména zvýšenou poruchovostí a velkými ztrátami energie. V dnešní době, kdy jsou materiály mnohem kvalitnější a elektronické systémy mnoho problémů mohou vyřešit, jsou Porscheho konstrukční řešení znovu moderní a postupně se oprašují (kupříkladu elektromotory v kolech atd.). Podobné řešení by tak nabízelo mnoho výhod, obejití problémů s převodovkou a zásobením systému elektřinou. Přímý pohon hnacích kol pásu tanků zajistí elektrické motory, které poskytují maximální kroutící moment od nulových otáček. Odpadne tak nutnost přenášet výkon motoru přes převodovku a složitou transmisi. Obdobný hybridní pohon je zavedený již u moderních osobních automobilů, ale od Porscheho časů nebyla využita. Vzhledem k tomu, že v současnosti hodlá Německo do roku 2030 opustit pohon na fosilní paliva (u automobilů) tak se dá čekat, že budou snahy osadit i tanky atypickým pohonem. Vzhledem k tomu, že se Němci povětšinou drží konvenčních řešení, očekával bych že zvolí dieslo-elektrický hybridní pohon. Alternativou pak může být pohon elektrický, nebo hybridní vodíkovo-elektrický a existují i vodíkové spalovací motory. Otázkou ale je, zda je to princip efektivní i pro takto těžkou techniku, jako jsou tanky. Další možností pak je oprášit projekty tanků poháněných malým jaderným reaktorem, pocházející z 60.let 20.století. Zdá se to být velice divoký nápad a vzhledem k neoblibě jádra v Německu i nereálný, ale toto odvětví jde rychle vpřed a není to tak dávno, kdy se rozvíjela myšlenka malých reaktorů dodávající energii pro rodinné domy. Nějakou dobu to ale zůstane sci-fi. Z dnešního pohledu se tak jeví nejefektivnější možností, využití hybridního pohonu kombinující dieslový motor a elektromotor. Případně klasický EuroPowerPack, nebo jeho nástupce. Tuto variantu bych ale očekával spíše u modernizací již stávajících tanků Leopard 2 nebo Leclerc. V případě projektu MCGS bych očekával něco pokročilejšího.

Systém aktivní ochrany AVePS a KAZ

Poněkud překvapivě ale stálo Německo při zrodu systému hard-kill. Málo známý je Německý systém aktivní ochrany AWiSS, jehož počátky se datují do roku 1993, kdy byly koncipovány požadavky na tank nové generace NGP. V roce 1997 získala společnost Diehl zakázku na vývoj dvou systémů aktivní ochrany. Prvním byl označený jako AFSS a měl chránit vozidlo pře střelami RPG a jiným raketám. Druhý byl označený jako AKESS a měl likvidovat tankové průbojné střely. V roce 1999 byl představen systém AWiSS, který kombinoval oba systémy. Na tento systém částečně navazuje i izraelský systém Iron Aist APS, jehož základy najdeme ve spolupráci společnosti Diehl a izraelským vojenským průmyslem. AWiSS se skládá z centrální počítačové jednotky, čtyřmi milimetrovými radarovými jednotkami typu Ka umístěnými kolem vozidla a až dvěma raketami s integrovanými IR senzory. AWiSS zachycuje hrozby ve vzdálenosti 10 až 25 metrů. Reakční doba systému AWiSS je údajně 355 milisekund. Systém využíval dva druhy antiraket, jednu s tvarovanou náloží a druhou tříštivou. Antiraketa váží 3 kg a dokáže ničit střely RPG, ATGM, HE (AT) tanková munice a APFSDS. Systém je možno integrovat do věže vozidla, což zvyšuje kompaktnost systému. Hmotnost kompletu je nižší než 500 kilogramů. První testy proběhly v roce 2001, následujícího roku byl osazen na tank Leopard 2AV a v roce 2006 byl otestován proti střele MILAN. Vývoj AWiSS byl později přerušen ve prospěch nového systému AVePS, který využívá pouze antirakety s výbušným obsahem HE, což snižuje vedlejší škody. Zajímavostí je, že energetická spotřeba celého systému AVePS je pouze 1,5 kW a řídící počítač ubere z vnitřního prostoru vozidla pouze 80 litrů (0,08 m3). Reakční doba systému je 300 až 350 milisekund a později byla snížena pod 300 ms. Antirakety lze doplňovat z otevřeného poklopu, aniž by osádka musela zcela opustit vozidlo. V roce 2011 byl systém úspěšně otestován na vozidle M113 a později vozidle Fuchs. Systém začíná reagovat na hrozbu již ve vzdálenosti 10 až 35 m. Následně se ve vzdálenosti 2 až 4 m, sledovací systémy přepnou do jemného sledování. K samotnému zničení hrozby dochází ve vzdálenosti 1 m nebo méně. Reakční doba systému je dostatečná i proti APFSDS o rychlosti 1 750 m/s.
Vlastní systém aktivní ochrany testoval v prosinci 2014 i Rheinmetall ADS GmbH, kteří ale spolupracovali s Izraelci, výsledkem byl projekt KAZ. Jedná se o kombinaci systémů od Rafael, IAI (Trophy), IMI (Iron Fist) a vlastního vývoje u Rheinmetallu. KAZ byl testován v Unterluess, v Severním Německu, za přítomnosti 120 odborníků z 10 zemí. Rafael bude působit jako hlavní dodavatel, zajistí integraci systémů a část vývoje. systémový integrátor. Společnosti IAI a IMI mít na starost subdodávky jako je radar a elektronické systémy. Také zajistí zařízení pro odpalování antiraket. Teoreticky by se tak jeho derivát mohl ukázat i na projektu nového tanku MCGS, nebo u modernizace tanků Leopard 2.


Postupně se tedy před námi rozkrývá projekt nového Evropského tanku 4.generace.
O nových poznatcích vás budu informovat a pokusím se nové údaje doplňovat do původního článku


Zdroj:
http://www.patent-de.com/pdf/DE19644524A1.pdf
https://de.wikipedia.org/wiki/Neue_Gepanzerte_Plattform
https://en.wikipedia.org/wiki/Puma_%28IFV%29
http://wartank.narod.ru/foreign.htm
http://www.militarybox.cz/news/knds-nov ... kem-svete/
http://www.liveleak.com/view?i=1c2_1420396467
https://en.wikipedia.org/wiki/Electroth ... technology
http://skorpion9x19.wz.cz/challenger.html
http://z4.invisionfree.com/NSDraftroom/ar/t1482.htm
http://www.military-today.com/tanks/nkpz.htm
http://www.ointres.se/strv_2000.htm
http://palba.cz/viewtopic.php?f=324&t=842
http://www.armadninoviny.cz/tank-leopar ... =Leopard+3
http://www.armadninoviny.cz/leopard-3-n ... =Leopard+3
http://www.ciar.org/ttk/mbt/armor/armor ... wehr01.pdf

51obun2hyph71.jpg
image009.jpg
MGCS-Konzept-130-mm-Turm-ohne-BEsatzung-211361_1_Rheinmetall.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
stetula
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 154
Registrován: 25/7/2014, 17:52

Re: Německý tank Leopard 3

Příspěvek od stetula »

když vidím ty požadavky na Leo 3 tak v tom vidím Armatu, dále je tu odklon od těžkých západních tanků k lehčí koncepci východních tanků
s elektrochemickým kanonem se už exparimentuje jak na západě tak na východě je rozumnější cesta než laserové zbraně to je hudba budoucnosti,
každopádně Leo 3 bude kopie Armaty a je vidět , že Rusové jsou o krok ve předu a západní státy zaspaly vývoj. Bohužel mnozí armádní odborníci tvrdily že tanky už nebudou potřeba , ale je vidět že se hluboce mýlili

PS: ale byl bych rád kdyby naše armáda v budoucnosti disponovala alespoň 125 tanky Leo 3 , ale to je asi jenom můj vlhký sen :cry:
Obrázek
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Německý tank Leopard 3

Příspěvek od kenavf »

stetula píše:když vidím ty požadavky na Leo 3 tak v tom vidím Armatu, dále je tu odklon od těžkých západních tanků k lehčí koncepci východních tanků
s elektrochemickým kanonem se už exparimentuje jak na západě tak na východě je rozumnější cesta než laserové zbraně to je hudba budoucnosti,
každopádně Leo 3 bude kopie Armaty a je vidět , že Rusové jsou o krok ve předu a západní státy zaspaly vývoj. Bohužel mnozí armádní odborníci tvrdily že tanky už nebudou potřeba , ale je vidět že se hluboce mýlili

PS: ale byl bych rád kdyby naše armáda v budoucnosti disponovala alespoň 125 tanky Leo 3 , ale to je asi jenom můj vlhký sen :cry:
Niekde bolo spomínané že ten elektrochemický kanón mal byť už testovaný v roku 2016.

S tou podobnosťou na Armatu je to pravda len čiastočná,myslím že Dzin sem dal niekde odkaz na nejaký starší návrh západného tanku(tuším nemeckého) ktorému ako keby Armata vypadla z oka.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německý tank Leopard 3

Příspěvek od Rase »

Při hledání počátků německých tanků 4.generace a toho v jakém stavu byly plány na nahrazení Leopardů 2 (koncem studené války), jsem narazil na pozoruhodnou podvozkovou platformu: Neue Gepanzerte Plattform (NGP) jejiž historie se datuje od roku 1990.
Nová platforma vznikla s cílem vytvořit rodinu moderních obrněných vozidel pro zjednodušení logistiky a snížit náklady na údržbu. Platforma která nahradí veškeré dosavadní pásové podvozky (navrhnuté v 70.letech - Leopard 2). Základní typ podvozku se dělil na tři typy, které se odlišovaly uspořádáním vnitřního prostoru, dle určení:

Plattform A: varianta určená pro tanky
Plattform B: varianta určená pro bojová vozidla pěchoty (Puma)
Plattform C: varianta určená pro podpůrná vozidla (protiletadlová vozidla, Bergerpanzer atd.)

Obrázek

V případě Platformy A byla osádka umístěna v přední části vozidla a oddělena od zbraňových systémů. Velká část činností má být automatizovaná a obstaraná počítači, díky tomu se počet obsluhy sníží na dva. Osádka byla tvořena dvěma operátory, kterou mohli doplňovat dva vojáci pěchoty, motostřelci, pro které byl vyčleněn prostor (140 cm) v zadní části vozidla - obdobně jako u Merkavy. Pohon vozidla měl obstarávat dieslovo-elektrický powerpack a jako výzbroj se zmiňuje ETC (elektro-termalní-chemický) kanon ráže 140 mm, tato technologie se vyvíjí od roku 1980. Časový plán (uvedený roku 1996) se zaváděním Nové Platformy byl následující:

do roku 1996: Vývoj taktické koncepce (TAK)
do roku 1999: vypracování dokumentů k taktickým a technickým požadavkům (TTF)
mezi roky 1999-2005: Začátek vývoje Platformy
od roku 2005 do roku 2009: zahájení prací na typu B (obrněný transportér)
rok 2015: zahájení prací na typu A (tank)
od roku 2020: zahájení prací na typu C (podpůrná varianta)

Spolkový úřad obraných technologií a zadávání veřejných zakázek (BWB), oslovil potencionální výrobce již roku 1995, aby zahájili práci na vytvoření konceptů. Byli jimi společnosti: Krauss-Maffei, Wegmann & Co., MaK Systemgesellschaft mbH a Henschel-Wehrtechnik s KUKA Wehrtechnik GmbH. Výsledkem bylo vozidlo s dvoučlenou posádkou, dieslovo-elektrickým pohonem, modulární řešení podvozku atd. )jak již bylo zmíněno na začátku). Hmotnost jednotlivých návrhů kolísala mezi 55-77 tun u tanku a 55-72 tun u bojového vozidla. Mezi léty 1997 až 2002 probíhaly vývojové práce pohonu, zbraňových systémů a řídícího prostoru. Právě prostor pro osádku se testoval od konce roku 1999, v testovacím polygonu v Münsteru (zabudován do starého pásového podvozku).
Napjatá rozpočtová situace roku 1998 ukázala, že vývoj tří paralelních systémů není možný. Projekt byl tedy 26.února 1998 upraven a do popředí se dostaly plány na nový obrněný transportér - Taktische Konzept Neuer Schützenpanzer (NeSPz), na němž se mělo dál pracovat - tak vzniklo bojové vozidlo Puma. Roku 2001 se změnil koncept nasazení vojenských jednotek NATO a prim začala hrát potřeba letecké přepravy vojenské techniky. Projekt NGP byl nakonec zastaven.
Bojové vozidlo Puma se ale od projektu NGP v několika věcech liší. Kvůli požadavku na vzdušnou přepravu bylo nutno snížit hmotnost, čimž se velmi snížila čelní ochrana vozidla a musel být navrhnut lehčí motor. Druhým problémem je u samotné výzbroje. Kanon Rheinmetall MK 30 ráže 30mm funguje na principu odběru plynů z hlavně a v případě zaseknutí nábojnice, vadné nebo jiné vady, nemá posádka snadný přístup ke zbrani (v bezosádkové věži) navíc výkony jsou nižší než u ráže 35mm, která byla původně plnánována pro toto vozidlo (důvodem byla úspora váhy). Dalším rozdílem je omezení velikosti vozidla, které bylo příčinou toho, že se musí do užší korby vměstnat hydropneumatické odpružení (navíc jiného, lehčího typu než bylo plánováno). Pohoné ústrojí je také ke korbě připojeno gomovými díly, které omezují hluk a zvyšují konfort osádky.
Všechny tyto úpravy podvozku vozidla znatelně omezily prostor pro vezený vásadek, díky čemuž se do vozidla vejde pouze 6 motostřelců (chcete-li Panzergrenadierů), oproti osmi, u jiných bojových vozidel (CV90). Takto si tedy můžete lépe představit, jak měl vypadat původní vzhled bojového vozidla pěchoty platformy NGP, který se nemusel vyrovnávat s omezeními jako výsledné vozidlo Puma.

Obrázek
bojové vozidlo pěchoty Puma ve finální podobě

Nyní se zdá že, představitelé Bundeswehru si uvědomili chybu a projekt NGP (Platformu A) opráší. Opět je politická vůle k tomu, aby mělo Německo moderní pásovou techniku a tanky které budou světovou špičkou. Ministryně obrany také zmínila, že tyto plány jsou prioritou ve střednědobém horizontu a zdá se že jsou i finance pro celý projekt.
Německo by dokázalo projekt dokončit samo (tak jej plánovalo od počátku) i bez mezinárodní asistence, ale z politických důvodů se rozhodlo vytvořit koncern KANT (Nexter a KMW) a zapojit do projektu Francii, díky čemuž vznikne "eurotank" a pokud výsledný stroj bude mít úspěch jako jeho předchůdce Leopard 2, mohl by se stát i hlavním tankem NATO (německá vojenská technika se často účastní vojenských tendrů i v USA - byly nabízeny Pumy atd.).
Otázkou je jak se na projekt promítne utlumení financování (od roku 2001), ale mohly by se zužitkovat poznatky ze zavádění a výroby bojových vozidel Puma (zápory atd.).
Je paradoxní že právě nyní, na konci roku 2015, měla dle původního harmonogramu (z roku 1996), začínat výroba nového německého tanku.
Pripomeňme že Frank Haun, předseda KMW, zmínil, že koncern KANT je schopen do pěti let (tedy do roku 2020) vyvinout nový tank. Čtrnáctileté zpoždění tedy není takovým problémem jak se může zdát - plány jsou a stačí jen navázat tam kde roku 2001 zkončili.

Obrázek
původní fotografie z testů Experimentalträger Gesamtschutz (EGS)
(podivná věž má patrně funkci závaží, pro potřeby jízdních vlastností podvozku)


Obrázek
transport ostatků demonstrátoru EGS z nedávné doby

http://www.patent-de.com/pdf/DE19644524A1.pdf
https://de.wikipedia.org/wiki/Neue_Gepanzerte_Plattform
https://en.wikipedia.org/wiki/Puma_%28IFV%29
http://wartank.narod.ru/foreign.htm
http://www.liveleak.com/view?i=1c2_1420396467
https://en.wikipedia.org/wiki/Electroth ... technology
Naposledy upravil(a) Rase dne 20/12/2015, 14:06, celkem upraveno 2 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německý tank Leopard 3

Příspěvek od Rase »

kenavf:
chvilku mi to trvalo ale dal jsem dokupy i text k onomu zapomenutému projektu NGP (Neue Gepanzerte Plattform) viz výše

stetula:
NGP a Německá tanková škola nezaspala, jen byla na 14 let zaměřena na jinou doktrínu (tanky nikdo nechtěl) - i tak Němcům ale plán skoro vychází (zaspali čtrnáct let, ale ztrátu rychle dohánějí). Leopard III začal vznikat od roku 1990 (a ani tehdy nevznikal z ničeho), Armata také vychází z konceptů konce studené války. Nejde tvrdit že by někdo byl opožděný nebo něco v tom smyslu. Stačí se podívat na jejich obdobu z Ameriky FMBT (Future Main Battle Tank) - změnila se koncepce a američané nevědí zda nedají přednost lehčím rychlejším vozidlům než klasickým tankům. Britové měli futuristický projekt tanku Modifier (Mobile Direct Fire Equipment Requirement), který by byl opravdovou revolucí (elektromagnetický kanon ráže 20-40mm, navíc i futuristický pancíř - elektrické pole, nebo co).
http://mainbattletanks.czweb.org/Tanky/Modifier.htm
Takže Ruskou tankovou školou se tady neohánějme (tou byl T-55 nebo T-72) - tanky 4.generace jsou zkrátka koncepčně obdobné. Rusům se jen podařilo vytvořit prototyp (ověřovací série) tanků 4.generace dřív, ale kdo začne jako první tanky sériově vyrábět se ještě uvidí a i jejich vzhled se patrně změní.
Klidně bych si vsadil že budou Němci rychlejší - paradoxně díky Moskvě
Díky sankcím uvaleným na Rusko se sériová výroba Armaty zpomalí, vzniku hrozby konvenčního konfliktu na kontinentu (Ukrajina), kdy se NATO probralo a začíná se rozkoukávat + zvyšovat finance. Co se Leopardů III pro AČR týče, tak uvidíme co bude po roce 2030 (tehdy naše tanky doslouží)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Německý tank Leopard 3

Příspěvek od kenavf »

Rase píše:.... Britové měli futuristický projekt tanku Modifier (Mobile Direct Fire Equipment Requirement), který by byl opravdovou revolucí (elektromagnetický kanon ráže 20-40mm, navíc i futuristický pancíř - elektrické pole, nebo co).
http://mainbattletanks.czweb.org/Tanky/Modifier.htm...
S tým elektromagnetickým kanónom je to ešte beh na dlhú trať,pretože ako uvádza aj ten jeden tvoj odkaz https://en.wikipedia.org/wiki/Electroth ... technology
a rail gun launching at 9 MJ of energy would need roughly 32 MJ worth of energy from capacitors. Current advances in energy storage allow for energy densities as high as 2.5 MJ/m³, which means that a battery delivering 32 MJ of energy would require a volume of 12.8 m³
Elektromagnetická zbraň pre vytvorenie prísunu 32MJ energie potrebuje kondenzátory(batérie) o objeme 12.8 m³ čo je problém do tanku dostať.

Rase píše:... Rusům se jen podařilo vytvořit prototyp (ověřovací série) tanků 4.generace dřív, ale kdo začne jako první tanky sériově vyrábět se ještě uvidí a i jejich vzhled se patrně změní.
Klidně bych si vsadil že budou Němci rychlejší - paradoxně díky Moskvě
Díky sankcím uvaleným na Rusko se sériová výroba Armaty zpomalí, vzniku hrozby konvenčního konfliktu na kontinentu (Ukrajina), kdy se NATO probralo a začíná se rozkoukávat + zvyšovat finance...
Podľa všetkého nemci majú možno zatiaľ len koncepciu o ktorej sa budú dohadovať s ostatnými členmi NATO(kvôli unifikácii) hlavne s francúzmi a angličanmi a to dokážu robiť niekoľko rokov.Rusom už funguje 24 prototypov a technologických demonštrátorov T-14 Armata a odhaduje sa možnosť seriovej výroby od roku 2016(koniec roku?).Takže už teraz majú náskok 7 až 10 rokov.Vplyv sankcií a cien ropy na Rusko je ako Colombova žena-všetci o ňom hovoria ale nikto ho nevidel a to si do toho ešte rusi dovolili nákladnú vojenskú pomoc v Sýrii.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Německý tank Leopard 3

Příspěvek od Zemakt »

Slušná práce Rase :up: . Hned v úvodu mne těch pět let bouchlo do očí, nyní to už dostává určité kontury.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Re: Německý tank Leopard 3

Příspěvek od michan »

Cením a dík pane kolego Rase.
Hledám vše nové a co se děje na naší straně - NATO a za oceánem v USA vyloženě Palba potřebuje. Svět není jen na jedné straně. Má přeci nejméně sever, jih, západ a východ.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Franz Trubka
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1815
Registrován: 14/10/2010, 04:16

Re: Německý tank Leopard 3

Příspěvek od Franz Trubka »

Kenavf,v cem maji rusaci 7-10 let naskok?
Ze maji 24 demonstratoru a chystaji seriovou vyrobu?
Od majove prehlidky je ticho po pesine a seriova vyroba Armaty je vic ve hvezdach nez realna.
Rusko se zmita v hospodarskych problemech a hluboke recesi. A valecne dobrodruzstvi soudruha Putina
v Syrii poradne ukroji z vojenskeho rozpoctu.
Takze zatim maji rusaci ten samy prd jako nemci a jeste jim to dlouho vydrzi.
A proti Rusku stoji cele NATO vcetne USA.Takze by se nasbiralo podstatne vic tanku, nez ma Budeswehr
:lej:
ObrázekObrázek

Pink Floyd-On The Turning Away
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Německý tank Leopard 3

Příspěvek od skelet »

No Franzi zatím ten náskok Rusko má, jestli ho udrží je pochopitelně otázkou, ale ... těch neznámých je poměrně dost.
ObrázekObrázekObrázek
stetula
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 154
Registrován: 25/7/2014, 17:52

Re: Německý tank Leopard 3

Příspěvek od stetula »

však Rusové vždy tvrdily , že to není konečná verze a budou nějakou dobu testovat, ale pochybuji , že budou testovat víc jak 5 let a za tu dobu němci možná namalují nějakej návrh , protože mají k sobě prudiče francii která je a byla problémová ve všech mezinárodních zbrojních projektech

koncepce elektromagnetického 20 - 40 mm děla je krásná věc v protitankovém boji , ale co pěchota , městská bitva , mekčí cíle ? tam je na prd tam bude vždy lepší 120 mm fragmentová střela
Obrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německý tank Leopard 3

Příspěvek od Rase »

Podľa všetkého nemci majú možno zatiaľ len koncepciu o ktorej sa budú dohadovať s ostatnými členmi NATO(kvôli unifikácii) hlavne s francúzmi a angličanmi a to dokážu robiť niekoľko rokov.
kenavf:
Angličané se do tohoto projektu nezapojí, ti mají vlastní plán a výhledově jim stačí modernizovat Challengery. Francouzům také stačí modernizované Leclerky. Němci zjistili že modernizovat staré Leopardy nemá smysl a obnovit výrobu také ne (nově vyráběné Leopardy má španělsko a řecko), navíc potřebují navýšit počty techniky (většinu přebytečných prodali).


Celý projekt Leopardu III je v Německé režiji. Přemýšlel jsem k čemu potřebují pomoc Francouzů a došel jsem k názoru, že nejde o spolupráci s Francií (že koupí nové tanky atd.) ale němcům se hodí využít některé technologie a vědce, které Nexter má. Především půjde o nabíjecí automaty, moderní munice (spolupracovali s Brity na teleskopické munici), moderní rychlopalné kanóny, různá elektronika a konzultace na nových řešeních (zmíněné dělo atd.).
Podvozek prakticky mají hotový, jde použít mnoho věcí z Pumy (pancíř, odpružení, některá elektronika atd.), změnit se musí motor (což pro němce není problém sehnat nebo vyrobit). Co se hlavní výzbroje týče, tak pokud by chtěli nový tank co nejrychleji, můžou použít bezosádkovou věž se 120mm kanonem (klasickým). Klasický kanon ráže 140mm již také mají (problémem je váha onoho děla). ETC kanon ráže 140mm se zdá být hodně futuristickým, ale když je zájem, vývoj se urychlí (všechno je o penězích a lidech).
Navíc Leopard III nemusí mít v první sérii ETC kanon. Armata má také jen 125mm a i Abrams měl na počátku jen 105mm.
Německo je nejbohatším státem v Evropě, KMV má také mnoho zkušeností a snadno si může přetáhnout vědce a odborníky, pokud bude třeba (z celé evropy, ameriky atd.). Pokud bude politická vůle, může vzniknout prototyp velice brzo (mnohem dřív než za pět let)

stetula:
Britský Modifier je hluboká budoucnost, spíš jen koncepční návrh. V jeho případě chybí technologie, politická vůle i finance
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Německý tank Leopard 3

Příspěvek od klingy »

Rase: lenze keby sa Francuzi nechceli zapojit preco vzniklo spojenie Nexteru a KMW pre vyvoj noveho tanku 4. generacie?
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německý tank Leopard 3

Příspěvek od Rase »

klingy:
Nevím nakolik je Nexter navázaný na Francouzský stát, spíš chápu tyhle společnosti jako samostatně fungují konglomeráty, které se různě spojují a rozpojují. Obdobně když Nexter spolupracoval s Tatrou na vozidle Titus, česká vláda s tím neměla nic společného. Nebo OBRUM a BAE na projektu Anders. Jsou to soukromé projekty, které nejsou závislé na domovských zemích, těm jsou nabízeny až dotatečně nebo reagují na zadání. Vláda napíše co od nového vozidla chce, zaplatí vývoj a výsledkem jim je nabídnuto vozidlo k testům.
Zástupce společnosti KANT jasně řekl, že pokud Německá vláda nalije do projektu finance, dostane do pěti let výsledek (asi prototyp). Nexter spolupracoval s BAE na teleskopické munici pro nové kanony ráže 40mm, tak i z tohoto důvodu je pro KMW důležitým partnerem. Může nabídnout odborníky na různé odvětví, vědce a vývojové zázemí. Pro doplnění a navýšení možností KMW.

Co se moderních děl týče, tak před 9ti lety nastínil tohle téma Lord:
http://palba.cz/viewtopic.php?f=324&t=1474
(je tam i PDF firmy Rheinmetall z roku 1999, kde je pěkně vidět jak na tom byli němci s vývojem ETC děl - před 16ti lety)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Německý tank Leopard 3

Příspěvek od kenavf »

Franz Trubka píše:Kenavf,v cem maji rusaci 7-10 let naskok?
Ze maji 24 demonstratoru a chystaji seriovou vyrobu?
Od majove prehlidky je ticho po pesine a seriova vyroba Armaty je vic ve hvezdach nez realna.
Rusko se zmita v hospodarskych problemech a hluboke recesi. A valecne dobrodruzstvi soudruha Putina
v Syrii poradne ukroji z vojenskeho rozpoctu.
Takze zatim maji rusaci ten samy prd jako nemci a jeste jim to dlouho vydrzi.
A proti Rusku stoji cele NATO vcetne USA.Takze by se nasbiralo podstatne vic tanku, nez ma Budeswehr
:lej:
V čom majú ten nákok 7-10 rokov?No predsa v tom že tie Armaty už existujú a u Leopard III ešte nieje jasná ani koncepcia.
To že je ticho po pěšine neznamená že sa na nich nepokračuje.

"Proti Rusku stojí celé NATO včetne USA"? Bavíme sa tu o generáciách tankov a ak sa začneme baviť o konflikte,tak to už budeme mať iné starosti.

KMW sa spojilo s Nexterom že by to nemalo vplyv na budúcnosť tankov?V rámci zvýšenia sériovosti a zníženia ceny sa robil napríklad spoločný projekt Eurofighter alebo Airbus.To spojenie KMW s Nexterom naznačuje že aj projekt budúceho tanku bude asi spoločná vec.

Hospodárske problémy Ruska?Štátny rozpočet robia rusi v rubloch a nie v dolároch,cena ruskej bomby v Sýrii sa počíta na ruble a nie na doláre,určite by sa im lepšie fungovalo pri drahej rope ale neprecenujme zase vplyv sankcií pretože máme dokázané že na štát veľkosti ruska nemôžu fungovať.(Vláda na Kube ani v Severnej Kórei nepadla ani po pol storočí sankcií,aj keď to odskákali obyvatelia).Propaganda funguje v Rusku ale aj u nás,politici a média nám tvrdia ako ide Rusko na hubu vplyvom sankcií,a ja mám informácie z prvej ruky,(známy pracuje vo VW v Devínskej N. Vsi,že objednávky AUDI Q7 do ruska putujú aj naďalej v nezmenšenej miere ako pred dvoma rokmi a to je signál ktorý môže niečo vypovedať aké problémy májú ruskí podnikatelia(a ruské hospodárstvo) a čo bude len naša propaganda.To je obdobne ako sa u nás veľmi nehovorí ako v USA kolabujú ťažiari z bridlíc(je to propaganda alebo nie, neviem to by mohol napísať Franz).
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Sujky
rotný
rotný
Příspěvky: 81
Registrován: 23/1/2012, 21:17

Re: Německý tank Leopard 3

Příspěvek od Sujky »

Sorry za offtopic.
1, Rusky rozpocet je v rubloch..a co sa tym meni?
2, Ty mas zarucene informacie od nejakeho cloveka, a my ostatni mame bohuzial iba nazory odbornikov ktorym sa tym zaoberaju cely zivot. Hej su vsetci zaplateni, akurat ze si staci pozriet cisla zverejnovoane ruskou centralnou bankou atd a uz mi to moc logiku nedava v com nam tie media klamu lebo ten trend je ocividny, + sleduj ako na to reaguje retorika Putina.
3. O krachu tazobnych spolocnosti (bridlice) som sa v pohode docital ak som chcel..no nehovori sa vela lebo to nie je zase nijak extra zaujimava tema. To ti mozem hovorit ze media nam zatajuju pravdu lebo sa vela nehovori o Andore.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německý tank Leopard 3

Příspěvek od Rase »

Ještě jsem našel nějaké zmíňky o Experimentalwanne Gesamtschutz (EGS), pocházejícími z přelomu století. Je to obdobný stroj jako platforma NGP, jen se jedná o samostatný tank. Našel jsem nějaké výkresy viz níže. K tomuto projektu zmíním, že se počítalo s váhou kolem 48tun a výzbroj měla být 140mm kanon klasické koncepce nebo 120mm ETC kanon. EGS i NGP si jsou natolik podobné (jsou i ze stejné doby) tak se patrně jedná o dílo stejného týmu. Za zmínku stojí především rozvržení vnitřního prostoru osádky (kapsle) nebo bezpečnostní tvarování korby.
Fotografie testovaného podvozku, které jsem sem dával, mají být právě EGS (ne NGP) - nenapadá mě ale žádný rozdíl
Upozorňuji že jsou tyto návrhy staré více než 15 let:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Zdroj:
http://www.ciar.org/ttk/mbt/armor/armor ... wehr01.pdf
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Franz Trubka
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1815
Registrován: 14/10/2010, 04:16

Re: Německý tank Leopard 3

Příspěvek od Franz Trubka »

:lej:
Naposledy upravil(a) Franz Trubka dne 20/12/2015, 15:37, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Pink Floyd-On The Turning Away
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Německý tank Leopard 3

Příspěvek od Polarfox »

stetula píše:koncepce elektromagnetického 20 - 40 mm děla je krásná věc v protitankovém boji , ale co pěchota , městská bitva , mekčí cíle ? tam je na prd tam bude vždy lepší 120 mm fragmentová střela
Není to tak trošku omyl? O konceptu MODIFIER toho moc není, ale já to z těch střípků pochopil tak, že hlavní výzbrojí měl být standardně nějaký high tech kanón (odpalující řízené střely, případně na elektromagnetickém principu a bla bla) plus jako doplňková výzbroj klasické automatické kanóny ráže 20-40mm.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Německý tank Leopard 3

Příspěvek od skelet »

Sloučení Nexteru s KMW nemusí znamenat, že Leoš3 bude vyvíjen pro Francii a Německo. Jedná se o standardní fuzi společností. BAe System taky zkoupilo kde co, a přesto Velká Británie nenakupuje a ani se nepodílí na velké části až většině jejího portfolia. Navíc Francie svůj tank 4.generace má - Leclerc. Ten je nový, na počátku své kariéry.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“