Ferrari F333E Lizard

Tanková a obrněná technika

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Ferrari F333E Lizard

Příspěvek od kopapaka »

Ferrari F333E Lizard


Obrázek


Kdo by nechtěl Ferrari? No pár lidí by si určitě tuhle radost odřeklo i kdyby byla zadarmo, ale tento článeček nebude pojednávat o sportovních vozech Ferrari.


Jako spousta jiných firem s poněkud jednostranným zaměřením zkoušelo i Ferrari koncem sedmdesátých let najít skulinu na trhu, ve které by mohlo uplatnit své zkušenosti s motory a konstrukcí automobilů.
Poměrně logicky se zaměřilo do oblasti vojenských vozidel. V kategorii vysokovýkonných terénních to nemělo smysl zkoušet, všeobecně se už vědělo, že pro tuto oblast chystá Lamborghini svůj stroj, pozdější ( nepříliš úspěšný ) Lamborghini LM-002 .


Při zkoumání co na trhu zrovna chybí, bylo rozhodnuto že nejlepší variantou by měl být moderní lehký průzkumný stroj. Na západě se tahle kategorie moc nedělala a i ve světě šlo většinou o poměrně velká vozidla a většina z nich byla poměrně stará, případně šlo o víceméně provizorní přestavby z terénních ( v tom lepším případě ) automobilů.


Obrázek

Obrázek

Při návrhu na to Ferrari šlo trochu jinak než výše zmíněné Lamborghini, protože mělo jít o normální OT ( nikoli o luksusní teréňák pro šejky jako LM-002 ), takže díly použité v konstrukci nepocházely ani částečně ze sportovních aut Ferrari.
Postupně byly vyrobeny tři prototypy, první v roce 1980 a počátkem roku 1983 byla v přípravách patnácti kusová před sériová produkce. Nakonec to bohužel dopadlo jinak, Ferrari poněkud předběhlo dobu a marně očekávalo zájem o podobná vozidla. Většina armád té doby požadovala buď těžší stroje ( a pokud možno na pásech ) a zákazníci potřebující něco lehčího obvykle sáhli po něčem jednodušším na podvozku Land Rover.


Popis F333E

Lizard patří do kategorie lehkých obrněných vozidel se schématem pohonu 4 x 4.
Plně uzavřená korba je vyrobena svařováním z hliníkového pancíře, tloušťka zaručovala odolnost proti lehkým ručním zbraním a střepinám granátů a díky zdvojené podlaze i proti lehčím minám.


Obrázek

V přední části vozidla má pracoviště řidič, který má výhled přes tři " neprůstřelná " okna s odolností na úrovni pancéřování korby. Na pravo od řidiče, vedle čelního okna je kulová lafeta lehkého kulometu ( 5,56 x 45 mm NATO ), kulomet může po zastavení ovládat řidič, případně kdykoli volný člen osádky a to podle dispozic verze a okolností. Ve vozidle bylo uloženo 2000 ks nábojů 5,56 x 45 mm NATO.


Obrázek

Ve střední části vozidla je bojový prostor který je podle verze určen pro 1 - 2 členy posádky. Na bocích vozidla jsou nástupní dveře otvírané směrem v před a na stropě kruhový poklop s lafetou zbraňových systémů. Lafeta je dimenzovaná pro kulomety 5,56 - 12,7 mm, z těžších zbraní můžu s jistoto jmenovat 80 mm tarasnici ( BzK ) Folgore s 8 náboji, případně PTŘS Milan se 4 raketami. Je samozřejmě jasné, že v případě potřeby by bylo možné tyto zbraně nahradit čímkoli v podobné kategorii.


Obrázek

V zadní části vozidla je motorový prostor s čtyřválcovým benzínovým motorem Fiat o výkonu 115 ks ( při 5600 ot/min ) a manuální pětistupňovou převodovkou. Jak už bylo řečeno, schéma náhonu je nevypínatelný 4 x 4. V zadním části je nad motorem prostor běžně využívaný pro uložení munice, do jeho horní části bylo možné namontovat výklopné odpalovací zařízení pro 2 - 4 ks PTŘS Milan.


Obrázek


Verze:

všechny mají základní 5,56 mm kulomet v čele korby:
Průzkumná - 2 osoby, 12,7 mm kulomet s 500 náboji v lafetě
Protitanková - 2 osoby, BzK - 80 mm Folgore s 8 náboji
Protitanková - 2 osoby, PTŘS Milan 4 rakety ( při použití zadní výklopné lafety je možná i kombinace s dalšími zbraněmi ).
Bojová - 2 - 3 osoby, 7,62 mm kulomet v lafetě, v bočních dveřích střílny.
Přepravní: pouze základní výzbroj, 3 osoby a 200 kg nákladu.
Plamenometná - plamenomet bylo možné namontovat místo základního 5,56 mm kulometu.


Obrázek


TTD:

Délka--------------------3,3 m
Šířka---------------------1,7 m
Výška ( jen korba )-----1,4 m
Světlá výška-------------0,3 m
Hmotnost-----------------2100 kg
Palivo---------------------2 x 50 l
Max. rychlost------------120 km/hod
Dojezd-------------------800 km ( při 60 km/hod )
Hloubka brodu-----------0,6 m


Zdroje:

http://en.wikipedia.org
http://www.darkroastedblend.com
http://modern-war.suite101.com
http://www.secretprojects.co.uk
www.janes.com
Naposledy upravil(a) kopapaka dne 29/7/2010, 20:42, celkem upraveno 3 x.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17709
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Pozor na to LM-002! :wink:
Lambo jej vytvořilo primárně jako vojenský stroj pro US Army, a pak jej přizpůsobila jiným vojenským zájemcům. A až pak se dostala do výroby civilní verze LM-002. Vojenské verze se exportovaly na Blízký východ, myslím že do Libye nebo Spojených arabských emirátů.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Sancho
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 201
Registrován: 28/7/2010, 23:03

Příspěvek od Sancho »

Možná to je jen mnou, ale krapet mi to připomíná křížence mezi Renaultem Twingo a Tumblerem z Batman Begins :)
Si vis pacem, para bellum
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Skelet: Lambo pár kousků LM-002 prodalo, ale za nějaký extra úspěch bych to nepovažoval.
Řekl bych, že to ani nezaplatilo vývojové náklady, to spíš ta civilní verze...

Sancho: Takový dvotunový Tvingo bych si dal líbit :D
Oblíbený komentář jednoho známého při setkání s nějakým, hmm... blbcem řidičem je:
" Proč nemám nárazník z traverzy jak Jeep... "
Tohle je taková " mírně " vylepšená varianta :D
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17709
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

O tom žádná, jak vojenských tak civilních bylo tak na jedno malé parkoviště, ale napsal jsi to tak, že neznalý čtenář si mohl snadno pomyslet, že terénní Lambo bylo jen a pouze luxusním offem :wink:
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Příspěvek od Scrat »

Pro americkou armádu byl vyvíjen Cheetah kdežto model LM 002 byl od počátku koncipován jako velmi luxusní off-road pro arabské šejky. A s Cheetahem je společná pouze idea, jinak se jedná konstrukčně o zcela odlišné vozy. Mají jiné motory i podvozkové skupiny. Vojenská verze se začala vyrábět o něco později když pochopili že šlápli vedle. A v nějakém motoristickém časopise jsem před jistou dobou četl že téměř celou civilní produkci (cca 330 ks) skoupily Saúdská Arábie a Libye pro své ozbrojené složky. A ani vojenská verze se nechytla, Američané ji zprvu chtěli jako náhradu za již nevyhovující Jeepy Willys ale později sáhli po konkurenčním HMMWV.

Scrat
All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.
Winston Leonard Spencer-Churchill
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17709
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

NO řekneme to chronologicky
Lamborghini Cheetah - rok 1977, určené pro US Army (nepřijato pro vysoké náklady na provoz)
Lamborghini LM001 - prototyp z roku 1981 (dvanáctiválec z Countach vzadu)
Lambo LMA-002 - prototyp z roku 1981 (dvanáctiválec z Countach vpředu)
Lambo LM-002 - rok 1986; 40 kousků si koupila Saudsko arabská armáda, vyzbrojené kulomety, Dalších sto koupila libyjská armáda. Zbývající vozy pak vyráběny jako luxusní civilní. Vyráběly se do roku 1992 a při ceně 100000USD se jich vyrobilo celkem 328.
Lambo LM-003 - verze LMA-002 s turbodieselem
Lambo LM-004 - rok 1986, verze odvozená z LMA-002, ale má jiný motor.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

skelet: Tak jen tu omáčku okolo, pár fotek a byl by zajímavý článek.
Ten počet vypadá na poměrně velké parkoviště...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17709
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Nu směle do toho a jen o něm piš, piš:lol:

P.S: Uprav si obrázky a hodíme ti to na portál
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

To ti rád přenechám, když o něm tolik víš a ještě ho bráníš :D

Tak sem to zmenšil, ale chtělo by to ještě jednu velikost mezi, tyhle jsou zas moc malé...

EDIT: tak to si mohl napsat hned? zvětšovat už to nebudu...
Škoda, že tu není možnost náhledu na portálu a ani ten normální " náhled " není nic moc.
Naposledy upravil(a) kopapaka dne 29/7/2010, 20:33, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17709
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

na titulek může jen jedna fotka .. to by nás Sapík roznesl na kopytech
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“