Italské bojové vozidlo pěchoty Dardo

Tanková a obrněná technika

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Italské bojové vozidlo pěchoty Dardo

Příspěvek od TonyHazard »

Bojová vozidla pěchoty
( Itálie )


Bojové vozidlo pěchoty DARDO

Úvod
V roce 1982 italská armáda udělila společnostem IVECO a Otobreda zakázku na vývoj a stavbu tří prototypů moderního bojového vozidla pěchoty, schopného úspěšného bojového nasazení na moderním bojišti s vysokou intenzitou bojové činnosti.

Obrázek

Prototypy s oficiálním označením VCC-80 byly dokončeny v roce 1988 a předány k testování. Typ byl vybaven dvoumístnou věží s 25 mm kanonem a 7,62 mm spřaženým kulometem. Střelbu zbraní řídí systém řízení palby obdobného provedení, jaký je použit v tanku Ariete a stíhači tanků Centauro.

Nový model
Poté bylo rozhodnuto použít podvozek VCC-80 ke stavbě bojového vozidla pěchoty s výkonnou výzbrojí, s věží vyzbrojenou kanonem a kulometem, doplněnou odpalovacím zařízením pro protitankové střely TOW.
Koncem roku 1988 byla zakázka na výrobu nového vozidla udělena konsorciu Iveco Otobreda. Armáda objednala 200 vozidel Dardo dvou standardních verzí (s dvoumístnou věží s 25 mm kanonem a 7,62 mm spřaženým kulometem) a čtyř speciálních vozidel, protitankového nosiče 120 mm minometu, velitelského a sanitního. Protitankový model měl jedno odpalovací zařízení pro protitankové střely TOW po obou stranách věže. Vozidlo mohlo být vybaveno systémem řízení palby Galileo Avionica (původně Officine Galileo) HITFIST, zatímco vozidla pro italskou armádu byla vybavena systémem Kollsman s denní a noční větví.
Všechny věže bojového vozidla pěchoty Dardo jsou připraveny pro instalaci odpalovacího zařízení pro protitankové řízené střely TOW. Varianta vybavená italským systémem řízení palby se označuje jako Dardo HITFIST.

Pancéřování a věž bojového vozidla pěchoty Dardo
Korba a věž bojového vozidla pěchoty Dardo jsou svařeny z hliníkových pancířů, které jsou na nejvíce exponovaných místech zesíleny přídavnými ocelovými pancíři. Řidič má své místo vpředu po levé straně. Motorový prostor je napravo od pracoviště řidiče. Vozidlo je poháněno vznětovým motorem IVECO o výkonu 388 kW (520 k). Stejný motor pohání i stíhač tanků Centauro.

Hlavní výzbroj bojového vozidla pěchoty Dardo
Věž vozidla, s elektricky poháněným otáčením, je uložena uprostřed vozidla. V levé polovině věže má své pracoviště velitel, v pravé střelec. Věž však může obsluhovat i jeden muž. Hlavní výzbroj bojového vozidla pěchoty představuje 25 mm kanon Oerlikon Contraves typ KBA s duálním přísunem střeliva. S kanonem je spřažen kulomet ráže 7,62 mm MG 42 / 59. Pro zbraně je ve vozidle uložena zásoba 200 (resp. 700) nábojů, kanon je stabilizován ve dvou rovinách. Náměr kanonu se mění v rozsahu od -10˚ do +60˚. Po obou stranách věže je upevněna hlaveň odpalovacího zařízení protitankových střel TOW, s náměrem měnitelným v rozsahu od -7,5˚ do +30˚ , a dále řada 80 mm dopředu namířených vrhačů dýmových granátů.
V zádi vozidla je prostor pro přepravu šesti vojáků. Do vozidla vstupují po motoricky ovládané rampě v zadní stěně korby, nebo dveřmi, které jsou do rampy vsazeny. Sedadla po levé a po pravé straně v přední části přepravního prostoru jsou obrácena dopředu, další sedadla jsou uspořádána do dvou řad uprostřed přepravního prostoru, proti bočním stěnám korby. V přepravním prostoru je pět střílen vybavených pozorovacími hranoly. Střílny umožňují přepravovaným vojákům střílet ze svých ručních zbraní. Nad přepravním prostorem je jednodílný příklop odklápěný dozadu. Příklop se využívá také k zasouvání protitankových řízených střel do hlavní odpalovacího zařízení TOW.
Zdvojená pojezdová kola jsou odpružena zkrutnými tyčemi, vpředu jsou hnací a vzadu napínací kola. Horní větev pásu je podepřena třemi kladkami a skryta za představnými pancíři. Standardní vybavení vozidla zahrnuje pasivní přístroje nočního vidění, klimatizaci, systém ochrany proti zbraním hromadného ničení, automatické hasící zařízení prostoru osádky a poháněcí soustavy a sadu pro hluboké brodění, která vozidlu umožňuje překonávat vodní toky o hloubce do 1,5 m.

Budoucnost bojového vozidla pěchoty Dardo
V současné době se nevyrábějí žádné speciální varianty základního provedení bojového vozidla pěchoty Dardo, ačkoli jeho podvozek může posloužit jako základ celé typové řady vozidel, například prostředku protivzdušné obrany, ženijního vozidla, spojovacího vozidla nebo pojízdného velitelského stanoviště. K vozidlu se nabízí i jiné věže, například dvoumístná svařovaná věž Otobreda 60 / 70A se 60 mm kanonem s vysokou počáteční rychlostí, případně standardní věž Otobreda HIFIST vyzbrojená 30 mm kanonem Bushmaster.
Jak je zde již uvedeno, bojové vozidlo pěchoty Dardo je vybaveno odpalovacím zařízením protitankových řízených střel TOW, Dardo je schopno těmito střelami ničit tanky nepřítele do vzdálenosti 3430 m. Při poškození ovládané výstupní rampy je možno použít nouzové dveře otevírané ručně.

Základní technické údaje bojového vozidla pěchoty Dardo HITFIST :
<> osádka : 2 + 7 mužů
<> hmotnost : 23 t, 26 se všemi přídavnými pancíři
<> pohon : kapalinou chlazený vznětový vidlicový šestiválec IVECO 8260 o výkonu 388 kW (520 k)
<> rozměry : délka 6710 mm, šířka 3000 mm, výška - celková 2640 mm,
<> rychlost : silnice 70 km/h
<> dojezd : 500 km
<> překážky : brodivost 1,5 m, stoupavost 60 %, svislá stěna 0,85 m, příkop 2,5 m. <><><>


Obrázek

<> Zdroj informací : kn. Tanky, nakl. Naše vojsko, 2006 (aut. Chris Chant, vyd. Amber Books Ltd.) <>
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“