Francouzský tank AMX-30

Tanková a obrněná technika

Moderátor: Rase

Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Francouzský tank AMX-30

Příspěvek od TonyHazard »

Tank z období studené války

Francouzský základní bojový tank AMX-30

Obrázek

Předmluva
V období mezi válkami se dá říci, že to byla Francie, která diktovala směr vývoje obrněných vozidel. Ať to byl podařený, dobře ovladatelný tank FT17 Renault, který ovlivnil konstrukci tanků i Československu nebo celá řada počínaje lehkým tankem AMR 33 pro průzkum, konče těžkým útočným tankem Renault B-1 s dvojí výzbrojí (kanony ráže 37 a 75 mm). V třicátých letech se tanky rozdělovaly do tří základních skupin, lehké, střední a těžké, Po vypuknutí druhého světového konfliktu toto standardní rozdělení sice nebylo zrušeno, ale řada zemí určovala skupiny podle vlastního hmotnostního klíče. Určující požadavky pro toto období byly, mobilní stroj s výkonnou zbraní a silnou pancéřovou ochranou, jako například německý PzKpfw V Panther, sovětský T-34 nebo britský A34 Comet. Ve Francii byl vývoj obrněných vozidel z důvodu obsazení německými vojsky dočasně zastaven, ten však tajně pokračoval až do osvobození v polovině roku 1944. Výsledky tajného výzkumu po dobu okupace později převzala firma ARL (Atelier de construction de Rueil). Jednalo se o projekt těžkého tanku ARL 40 z roku 1940, nyní s označením ARL 44. Jeho nové parametry vykazovaly ve výzbroji a pohonu srovnání s stávajícími tanky shodnost, ale jeho celková konstrukce byla zastaralá. Byl poháněn motorem Maybach HL 230 s výkonem 429 kW (575 HP), vyzbrojen kanonem DCA 45 ráže 90 mm, s hmotností 48 t a do výroby byl zařazen v roce 1946. Plánovaná produkce byla 600 strojů, avšak do konce roku 1950 bylo vyrobeno pouze 60 tanků. Těmito tanky byl převážně vyzbrojen 503. tankový pluk, ale zanedlouho byly tyto tanky z útvaru staženy. Vzhledem k tomu, že tank ARL 44 byl francouzským velením považován jen jako nouzové řešení vyzbrojit tankové jednotky vlastními obrněnými vozidly, bylo nařízeno už od března 1945 rozjet vývoj úplně nového tanku. V první řadě se jednalo nahradit americkou a kořistní techniku, kterou byla francouzská armáda vyzbrojena po ukončení druhé světové války.


Pokračování o pár příspěvků níže.......
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 10/10/2009, 19:33, celkem upraveno 4 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Hele Tony, AMX-30 je sice francouzký tank, ale toto je sekce STÁTY A JEJICH ARMÁDY 1918-1945 » FRANCIE. Prostě sem to nepatří, patří to do sekce ARMÁDY PO ROCE 1945 » Státy NATO mimo USA.

Takto v tom bude zanedlouho hokej, proto to rozdělím
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

Přihodil jsem "pár" fotek a pustil na Portál.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Tank AMX-30

Příspěvek od TonyHazard »

Pro sa58 : To se stalo , asi proto , že jsem na dolním menu zadal ,,tanky - Francie,, a mě to hodilo na toto téma , že to má v hlavičce napsané ,,Státy a jejich armády 1918 - 1945 ,, jsem si nevšiml. Mohl by se taky sem přetáhnout článek ,,Tank tří států,, není taky z toho období.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Ekolog
rotný
rotný
Příspěvky: 86
Registrován: 13/2/2007, 21:12
Bydliště: Náchodsko

Příspěvek od Ekolog »

Dobrý článek. ke kanonu M 693 připomínám. V článku je údaj o kadenci. "Kanon M693 je rychlopalný ( 7 000 střel/min)". Dovoluji si opravit údaj o kadenci uvedeho kanonu, kde došlo asi k překlepu, přidáním jedné 0. Kadence je v rozmezí 740 - 900 r/min.
Jedná se o klasickou zbraň využívající pro pohon automatiky částečně impulzu plynů odebraných z hlavně pro odemykání a současně zbytkového tlaku plynů v komoře. Uzamykání je destičkami na boku závěru. Hlaveň je zakluzující a iniciace je prováděna za předkluzu hlavně. Tím je dosaženo poměrně vysoké kadence, při použití výkonného střeliva 20x139.
Nejedná se tedy o tzv. vysokokadenční typ jako Gatling, spřažené hlavně, revolver nebo vysokokadenční systémy ruských konstruktérů na bázi klasického principu jako je GŠ 301 aj.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Tank AMX-30

Příspěvek od TonyHazard »

Pro Ekolog : Skutečně šlo o překlep, opravil jsem to, ať to nikoho dále nemate. Jsem rád, že se moje články čtou skutečně poctivě a někoho zaujmou.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Tank AMX-30

Příspěvek od TonyHazard »

Pokračování - tank AMX-30

Část první : Poválečné projekty

Obrázek
Lehký francouzský tank AMX-13, předchůzce tanku AMX-30, zde je s dvoumístnou věží vybavenou kanonem ráže 75 mm (existovaly také verze s kanonem ráže 90 mm). Stroj AMX-13 byl hodně vyvážen, což znamenalo jeho oblibu.

První z projektů s označením AMX-50 byl zadán najednou pěti výrobcům, Atelier de construction d'Issy-les-Moulineaux (AMX), Forges Chantiers et de la Méditerranée (FCM), Renault, Societe de Lorraine Dietrich (SLD) a Société d'Outillage Mécanique et d'Usinage d'Artillerie (SOMUA), aby jej podrobně rozpracovaly. Vzápětí odstoupily od projektu tři výrobci (Renault později, 1946) a zbývající dva (AMX a SOMUA) pokračovaly ve vývoji prototypů označených M4S. Společnost AMX dokončila prototyp v roce 1949, kdežto Somua jej nedokončila ani do roku 1956. Projekt čerpal z prověřených konstrukcí jakými byly německé tanky Panther a Tiger II, byl zámysl vytvořit stroj s mobilností Panthera a pancéřovou ochranou Tigera. Proto se korba a zavěšení podvozku podobalo tanku Panther, kterým byly po válce vyzbrojeny některé francouzské tankové jednotky. I když projekt čerpal z konstrukce německých tanků, a byl také použit motor Maybach HL 295 s výkonem 750 kW (1000 HP), měl novátorsky řešenou věž. Tato věž kyvadlového typu byla vyloženě originální, neboť se skládala ze dvou částí. První část byla uložena na kluzném ložisku, upevněná na stropě korby, s horizontálním pohybem. Druhá část s kanonem ráže 100 mm, byla zavěšena na dvou čepech a pohybovala se vertikálně. První prototyp od AMX byl lafetován kanonem ráže 90 mm, druhý už obdržel kanon ráže 100 mm a označení AMX-50A. Zpočátku bylo plánováno pustit tento stroj do sériové výroby jako standard pro západní státy společenství NATO, ale to vše zhatila vojenská výpomoc Spojených států v podobě 856 tanků M47 Patton. Po zvážení byly v roce 1956 všechny (i nedokončené od firmy Somua) projekty z důvodu velkých výrobních nákladů a údržby zrušeny. Po roce 1951 byly postaveny tři prototypy označené AMX-50B s kanonem ráže 120 mm, a nápadně se podobající sovětskému tanku IS-3, ale ani ty se nedočkaly sériové výroby.
Tyto konstrukční manévry se nakonec zúročily v dalším stroji, lehkém tanku AMX-13. Tento docela vydařený tank s hmotností do 15 t nesl kanon ráže 75 mm, později, od roku 1967 se dočkal ráže 90 mm. Byl produkován ve velkých počtech, když nepočítáme francouzské tankové jednotky, nakoupily ho také belgická, italská, nizozemská, argentinská, izraelská a indonéská armáda. Na jeho podvozku byla později vyráběna speciální vozidla, například samohybná houfnice AMX-13 F2, samohybný raketový nosič LAR-160 nebo mostní tank. Po zhodnocení parametrů sovětských tanků T-54 a T-55 přehodnotilo francouzské velení vzniklou situaci a dál hledalo tank, který byl konkurenční těmto tankům. Francouzi ještě rozpracovali projekt AMX-38, na jehož konci by měl být kvalitnější stroj než AMX-13, ale byl zrušen z důvodu spolupráce s Německem.

Obrázek Prototyp francouzského tanku AMX-30.

Kooperace ve vývoji a produkci úplně nového tanku byla mezi vládami Francie a Německa uzavřena v roce 1957, a zde uvedené důvody byly výhodné pro obě jmenované strany :
Busdeswehr, nově vytvořená armáda požadoval vlastní tank, který by obnovený silný a zkušený průmysl byl schopen postavit. Politický důvod, spojit dva státy, které nedávno spolu válčily. Ekonomický důvod, spolupráce by výrazně zrychlila vývoj a snížila celkové výdaje,
Dalším důvodem bylo odtržení od závislosti na americké technice, které konkurovala pouze Velká Británie, protože ostatní země společenství NATO vyzbrojovaly své tankové útvary tanky M48, následně pak M60 Patton.
V roce 1953 byl založen výbor náčelníků štábů FINBEL, složený z některých zemí západní Evropy (FINBEL – zkratka účastnických států : Francie, Itálie, Nizozemí, Belgie, Lucembursko), a při zasedání v roce 1956 vypracoval soubor specifikací pro nový střední tank, který by konkuroval americkým a britským tankům. V průběhu téhož (1956) roku se do skupiny přidalo Německo a zkratka FINBEL se změnila na FINABEL (franc. překl. Německo – Allemagne, proto to „A“). Dne 27. října 1956 byla uzavřena dohoda mezi Francií a Německem o spolupráci na vývoji středního tanku s označením Europa-Panzer (Standard-Panzer) a ostatní členové FINABEL byli přizváni k návrhům a hodnocení (možný nákup). Na konferenci v Bonnu dne 12. února 1957 se francouzští a němečtí konstruktéři dohodli na parametrech budoucího tanku.
Dohodnutá technická data Standard-Panzeru :
> hmotnost : do 30 t
> rozměry : šířka 3100 mm, výška 2150 mm (Němci si určili šířku 3250 mm)
> výzbroj : kanon ráže 105 mm
> pohon : zážehový motor chlazený kapalinou
> standardní korba : bojový oddíl ve středu, motorový vzadu
> věž : standardní, zaoblená, ne kyvadlová
> dojezd do 350 km
V květnu 1957 se ke spolupráci přidala Itálie, ale bez materiálního přispění. Ke konci roku, dne 28. listopadu 1957 se zástupci francouzského a německého ministerstva obrany dohodli na stavbě prototypů, každá se stran po dvou strojích (později zvýšeno na pět).

Obrázek Tank AMX-30, používající munici OCC (Heat), která je schopna prorazit pancéřovou desku o tloušťce 400 mm.

Pokračování
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 10/10/2009, 20:13, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Tank AMX-30

Příspěvek od TonyHazard »

Pokračování - tank AMX-30

Část druhá : Nepodařená spolupráce

Obrázek
Tank AMX-30 při palbě z kanonu, zde je dobře vidět zadní část korby vozidla.

Oficiální smlouva byla podepsána 1. dubna 1958 a odstartovala vývoj a stavbu prototypů. Francouzské prototypové stroje se stavěly ve společnostech AMX a DEFA, první byl hotov v září 1960 a druhý (s lepším dálkoměrem a periskopy) v červenci 1961. Jejich věže se zaoblenými tvary se nápadně podobaly sovětským tankům T-54. Další prototypy byly postaveny v rozmezí let 1961 až 1963. V Německu byly na stavbu prototypů vytvořeny dvě skupiny. Ve Skupině A se nacházely firmy F. Porsche KG, Atlas-MaK, Luther Werke a Jug-Jungenthal, a Skupinu B zastupovaly společnosti Ingenieurbüro Warnecke, Ruhrstahl, Rheinstahl Hanomag a Rheinstahl Henschel, Dřevěná maketa německého prototypu byla hotova v roce 1959, a první kompletní prototypové stroje pak v průběhu roku 1961. Srovnávací testy proběhly na polygonech v Mailly-le-Camp, Meppen, Bourges a Satory v období od srpna do října 1963 za dohledu komisí z armád Spojených států, Itálie, Nizozemska a Belgie. Francouzské tanky byly označeny AMX-30 a německé dostaly název Leopard, a při zkouškách byly lepší než francouzské stroje, a to celkově v mobilitě a akceleraci (i když byly těžší o 6 t). Po vyhodnocení následovalo zrušení kooperace, neboť :
> Francouzi : neuznali výhru německého prototypu, ani jej nechtěli vyrábět (a už vůbec německou munici).
> Němci : odmítli tank z francouzskou výzbrojí (neboť už v roce 1962 objednali britský kanon L7).
Neprošel ani návrh na tank s francouzskou věží a německou korbou. Každá ze stran si začala vyrábět svůj vlastní tank, Francouzi AMX-30 a Němci Leopard 1. Tichý společníci Italové koupili licenci na výrobu amerického M60, později však začali licenčně vyrábět Leopard 1.

Část třetí : Francouzský tank AMX-30 a jeho modernější varianty

Obrázek
Tank AMX-30 ve francouzských barvách při cvičení na polygonu. Mínusem prvních verzí tohoto tanku byla absence dvojroviného stabilizátoru kanonu, což mu prakticky neumožňovalo střílet za jízdy.

Sériová výroba tanku AMX-30 začala v roce 1966 ve firmě ACR ( Atelier de Construktion Roanne) s měsíčním průměrem 10 tanků. Tato firma, založená už za 1. světové války vyráběla dělostřelecké granáty. Od roku 1952 se zaobírala výrobou tanků AMX-13 (1900 strojů různých variant). Zde byla prováděna závěrečná montáž tanků AMX-30, různé díly nebo části se vyráběly ve zde uvedených firmách :
Atelier de construction de Limoges – pohonné jednotky
Ateliers et de la Loire – korby nebo její části
Atelier de construction de Tarbes – tankové věže
Atelier de construction de Bourges – kanony
Atelier d'Armes de Saint-Étienne – velitelské věžičky a kulomety
Atelier de construction de Puteaux – optika
a spousta dalších subdodavatelů, které později dodávaly společnosti Giat.

Obrázek Tank AMX-30, vybavený systémem pro překonávání vodních překážek jízdou po dně.

Korba tanku je svařena z pancéřových desek, na čelní pancíř byla použita deska s tloušťkou 79 mm. Ve středu korby se nachází odlévaná věž o síle čelního pancíře 81 mm. V zadní části věže jsou po obou bocích upevněny vrhače dýmovnic. Věž se otočí (360°) za dvanáct vteřin, k jejímu pohonu a zaměřování kanonu slouží hydraulický systém CH-27-1S.
Na třímístné věži je nainstalována velitelská věžička TOP 7 s deseti periskopy a jednodílným průlezem. Velitele tanku používá k pozorování periskop M270 Sopolem, se zvětšením 10x ve dne, 4x v noci a dálkoměrem M208. Systém zaměřovače veliteli přenáší zobrazení terénu do modulu denního pozorování M267 a nočního pozorování OB-23A. Stanoviště střelce obnáší optický zaměřovač M271, se zvětšením 8x a dva periskopy. V noci nebo při snížené viditelnosti střelec používá zaměřovač typu OB-17A se zvětšením 5,4x, který pracuje v součinnosti s reflektorem PH-8-B, vyzařujícím v infračerveném pásmu (není stabilně namontován). Účinný dosah zaměřovače se pohybuje v rozmezí 800 - 1 00 m. Reflektor je účinný také v pásmu viditelného světla. Nabíječ má pracoviště po levé straně kanonu, a k panoramatickému pozorování využívá dva stálé periskopy. Na levém boku věže je vytvořen otvor, který je využíván při doplnění munice a také zde vypadávají nábojnice po výstřelu.
Francouzský tank AMX-30 jako hlavní zbraň používá kanon CN-105 F-1 ráže 105 mm s drážkovanou hlavní, která je opatřena tepelnou ochranou ze slitiny magnézia. Kanon používá klínový závěr se svislým pohybem klínu, brzdovratné zařízení se dvěma hydraulickými zákluzovými brzdami a jeden pneumatický vratník. Zpětný ráz se zastavuje na hodnotě 385 mm. Náměr kanonu se pohybuje od -8° do +20 °. Palebný průměr munice je 47 kusů, z toho se 19 se nachází v bojovém prostoru, zbytek je uložen po pravé straně řidiče v přední části korby. Druhy munice : OFL-105-F1 (protipancéřová střela, podkaliberní, s wolframovým jádrem, stabilizované těleso), kumulativní střela č. 132, tříštivá střela OF-105-F1 a dýmovnice PH-105-F1. Jako spřažená zbraň kanonu slouží kanon M693 ráže 20 mm, který byl později nahrazen velkorážným kulometem M2 ráže 12,7 mm. Kanon je používán k likvidaci lehkých obrněných vozidel a má dvoucestný systém dodávky střeliva, což umožňuje volbu typu střeliva (protipancéřového, nebo tříštivého ze skupiny HS 820 ) v závislosti na ničeném cíli. Kanon M693 je rychlopalný, s kadencí 700 ran/min) s náměrem v hodnotách od -8˚ do +40˚. Z kanonu střílí velitel tanku nebo střelec a palebný průměr je 480 nábojů pro kanon nebo 1050 nábojů pro kulomet ráže 12,7 mm.
Podvozek tanku je složen z pěti párů dvojitých pojezdových kol, první a poslední pojezdové kolo je opatřeno tlumičem. Hnací kola jsou umístěná vzadu, napínací vpředu, horní část pásu je podpírána pěti kladkami. Nosná kola jsou na torzních tyčích a pružinou spojena s vahadly. Pás tanku o šířce 570 mm váží 1585 kg a je seskládán z 83 článků.
Na rozdíl od prototypu sériový tank používá jako pohon nový dieselový (vícepalivový) motor Hispano - Suiza HS 110-2 s výkonem 536 kW (720 HP) od firmy Renault, který k pohonu používá i jiné paliva, což by v případě válečného konfliktu ulehčovalo jeho zásobení. V září roku 1974 byl v jednom z tanků testován turbínový motor GT 601, ale zůstalo jen u pokusu.
Motor HS 110-2, který byl vyvinut v 60. letech jako modul s pohonným systémem typu 5SD, je úplná novinka. Pohonný systém se skládá z automatické hlavní spojky excentrického typu, pětirychlostní převodovky (zpátečka je také 5-ti rychlostní) a trojité diferenciály. Pro zvýšený točivý moment byly na hnacích kolech použity dvojité postranní rozvodovky, které jsou složeny z čelních a planetových převodovek. V polních opravnách uvedený modul vymění tři vojáci za 45 minut.

Obrázek

Technická data tanku AMX-30 :
> posádka : 4 muži
> bojová hmotnost : (prázdná) 34 t, (bojová) 36 t
> rozměry : délka (celkem) 9480 mm, délka korby 6590 mm, šířka 3100 mm, výška 2860 mm, výška (po strop věže) 2290 mm, světlost 450 mm
> výzbroj : kanon GIAT CN-105 F-1 ráže 105 mm o délce 56 ráží (47 nábojů ), spřažený velkorážný kulomet 12,7 mm (1050 nábojů), nebo kanon M693 ráže 20 mm ( 480 nábojů) a protiletadlový kulomet FN1 ráže 7,62 mm (2050 nábojů), 2x2 vrhače zadýmovacích granátů
> náměr kanonu : od-8° do +20°, odměr 360° (plně otočná věž)
> pohon : dvanáctiválcový motor Hispano-Suiza HS 110 s výkonem 536 kW (720 HP) při 2 000 ot./min
> šířka pásů : 570 mm
> momentální výkon : 14,9 kW/t
> tlak na podloží : 0,77 kg/cm2
> maximální rychlost : silnice 65 km/hod., terén až 45 km/hod.
> dojezd : silnice až 600 km, terén až 450 km
> obsah nádrží : 920 litrů
> stoupavost : 60%, boční náklon 30%
> překážky : příkop 2,90 m, kolmá stěna 0,93 m, brod (bez přípravy) 1,30 m, (s přípravou) 2,27 m, (pomocí přípravku) 4,00 m
> pancéřování : korba čelo 79 mm, boky 57 mm, záď 30 mm, dno až 20 mm, věž čelo 81 mm, boky 42 mm, záď 50 mm, strop 20 mm
Od roku 1971 byly do sériových tanků montovány novější typy stabilizátoru kanonu a počínaje rokem 1972 podle přání zákazníka byl instalován automatický kanon ráže 20 mm, tyto verze dostaly označení AMX-30B (AMX-30B1).

Obrázek Modernizovaný tank AMX-30B2 francouzské armády, výměnou systému řízení palby se měla zvednout jeho bojová hodnota. Zde je testovací prototyp.

Verze tanku AMX-30 B2 : V roce 1979 byla francouzská armáda dotlačena k modernizaci stávajících vozidel. Stalo se tak po druhé nepodařené spolupráci s Německem, zahájené v roce 1978. Projekt se oficiálně nazýval 1/Kpz Napoleon, u německé strany PzKpfw 90 a měl sloužit jako zbraň proti narůstající americké a sovětské konkurenci. Kooperace skončila v roce 1982, ale francouzské velení jakoby s tím počítalo, zahájilo modernizaci tanků AMX-30 už tři roky předtím. Modifikace propůjčila tanku označení AMX-30B2 a vyměněn nebo vylepšen :
> elektronický systém : doplněn nový systém řízení palby APX M581 COTAC (složen ze zaměřovače střelce M544 se zvětšením 10x, spojeného s elektronickým kontrolním systémem M579, a laserového dálkoměru M ( TCV-80 ) , který může měřit do maximální vzdálenosti 900 m s přesností 5 m. Pro velitele tanku tu byl stabilizovaný zaměřovač M496 se zvětšením 8x a zaměřovač OB-49, pro kanon ráže 20 mm proti vzdušným cílům. Velitel si může nechat doplnit přístroje panoramatického pozorování a zaměřování M527.
> optický systém : stanoviště střelce a nabíječe obdrželo nové pozorovací přístroje M282, noktovizor DITV 13 a kameru zbytkového světla LLLTV. Kamera má v noci pozorovací dosah 1500 m, v jasné měsíční noci až 3000 m. Obraz noktovizoru se objevuje na monitorech TMV563 velitele a střelce.
> pohonná jednotka : nový převodový systém Minerva ENC 200, skládající se z hydrokinetického převodu s blokující spojkou, mechanické převodovky, dvojitých diferenciálů a postranních převodovek
> munice : náboj s podkaliberní střelou s wolframovým jádrem OFL-105-G2 a v průběhu 90. let s jádrem z ochuceného uranu OFL-105-E2.
Systém COTAC obsahuje čidla náklonu tanku, úhel hlavně kanonu ve svislici a rychlost náměru, rychlost pohybu k cíli, vzdálenost cíle a senzory teploty a rychlosti větru. Data z těchto čidel jsou přenášena do analogového balistického kalkulátoru, který automaticky upravuje data v zaměřovači velitele a střelce a nastavuje hlaveň kanonu do správné pozice vzhledem k cíli a nastavuje zaměřovací linii. Střelec je schopen vypálit do 12 sekund. Hlavní zbraně tanku, kanon ráže 105 zůstal beze změny. Do roku 1992 bylo modernizováno na verzi B2 660 tanků AMX-30.

Obrázek Francouzský modernizovaný tank AMX-30 B2.

Technická data tanku AMX-30 B2 :
> posádka : 4 muži
> bojová hmotnost : (prázdná) 34,8 t, (bojová) 37 t
> rozměry : délka (celkem) 9480 mm, délka korby 6590 mm, šířka 3100 mm, výška 2860 mm, výška (po strop věže) 2290 mm, světlost 450 mm
> výzbroj : kanon GIAT CN-105 F-2 ráže 105 mm o délce 56 ráží (47 nábojů ), spřažený velkorážný kulomet M2 ráže 12,7 mm (1050 nábojů), nebo kanon M693 ráže 20 mm ( 480 nábojů) a protiletadlový kulomet FN1 ráže 7,62 mm (2050 nábojů), 2x2 vrhače zadýmovacích granátů
> náměr kanonu : od-8° do +20°, odměr 360° (plně otočná věž)
> pohon : dvanáctiválcový motor Hispano-Suiza HS 110 s výkonem 536 kW (720 HP) při 2 000 ot./min
> šířka pásů : 570 mm
> momentální výkon : 14,5 kW/t
> tlak na podloží : 0,85 kg/cm2
> maximální rychlost : silnice 65 km/hod., terén až 40 km/hod.
> dojezd : silnice až 600 km, terén až 450 km
> obsah nádrží : 970 litrů
> stoupavost : 60%, boční náklon 30%
> překážky : příkop 2,90 m, kolmá stěna 0,93 m, brod (bez přípravy) 1,30 m, (s přípravou) 2,27 m, (pomocí přípravku) 4,00 m
> pancéřování : korba čelo 79 mm, boky 57 mm, zaď 30 mm, dno až 20 mm, věž čelo 81 mm, boky 42 mm, záď 50 mm, strop 20 mm
V devadesátých letech byly na tanky instalovány reaktivní pancíře Brennus (typ G2) skládající se z bloků o hmotnosti 10 kg, přičemž z toho 400 g výbušniny. Ekvivalent reaktivního pancíře pro kumulativní střelu je 400 mm a pro podkaliberní střelu se stabilizovaným jádrem se rovná 100 mm ocelového pancíře, přičemž reaktivní pancíř nereaguje na střely do ráže 20 mm. Tímto pancířem byly osazeny pouze tanky 1. a 2. tankového pluku a další dva pluky měly na vozidlech pouze přivařeny úchyty na možné připevnění pancíře. Hmotnost tanku se tímto zvedla o 1,7 t.

Obrázek Tank AMX-32 byl určen převážně pro vývoz do zahraničí.

Verze tanku AMX- 32 : Při modernizaci tanku AMX-30 na variantu B2 nebyl vyměněn ani jinak vylepšen kanon ráže 105 mm, z toho důvodu (samozřejmě také, se zvyšováním ráže u novějších tanků) bylo naplánováno provést změnu kanonu. Jelikož do staré věže by byl problém instalovat nový kanon Rheinmetall RhV-120 G-1 ráže 120 mm s hladkým vývrtem hlavně, dostal tank nejenom novou věž TMS32, ale i nový název, AMX-32. Spřažený kanon ráže 20 mm zůstal, ale větší ráže snížila počet převážené munice na (ze 47) 38 kusů. Rozdělení bylo pak následující, 21 nábojů bylo uloženo v korbě a 17 ve věži. Na rozdíl od původní odlévané věže, nová věž tanku AMX-32 byla svařovaná z válcovaných pancéřových desek, kde byla také upevněna nová velitelská věžička TOP7VS. Tank dostal nový systém řízení palby M527 (se zvětšením 20x ve dne a 12x v noci), laserový dálkoměr HL 10 a na stanoviště střelce zaměřovač M581 se zvětšením 10x. Tyto změny zvýšily hmotnost tanku na 40 t. Stroj AMX-32 byl určen na export, ale zájemce se nenašel.
Technická data tanku AMX-32 :
> posádka : 4 muži
> bojová hmotnost : (prázdná) 36,2 t, (bojová) 40 t
> rozměry : délka (celkem) 9850 mm, délka korby 6590 mm, šířka 3240 mm, výška 2860 mm, výška (po strop věže) 2290 mm, světlost 450 mm
> výzbroj : kanon Rheinmetal RhV-120 G-1 ráže 120 mm s hladkým vývrtem (37 nábojů ), kanon M693 ráže 20 mm (480 nábojů), kulomet FN1 ráže 7,62 mm (2160 nábojů)
> náměr kanonu : od-8° do +20°, odměr 360° (plně otočná věž)
> pohon : dvanáctiválcový motor Hispano-Suiza HS 110 5 2 s výkonem 597 kW (800 HP) při 2 000 ot./min
> šířka pásů : 570 mm
> momentální výkon : 14,9 kW/t
> tlak na podloží : 0,92 kg/cm2
> maximální rychlost : silnice 65 km/hod., terén 40 km/hod.
> dojezd : silnice až 530 km, terén až 400 km
> obsah nádrží : 970 litrů
> stoupavost : 60%, boční náklon 30%
> překážky : příkop 2,90 m, kolmá stěna 0,93 m, brod (bez přípravy) 1,30 m, (s přípravou) 2,27 m, (pomocí přípravku) 4,00 m
< pancéřování : jako u AMX-30

Obrázek Tanky AMX-30 mají výhodný poměr hmotnosti k výkonu motoru. Díky tomu mají dobré zrychlení a výtečné manévrovací schopnosti v terénu.

Pokračování
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 10/10/2009, 20:53, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Tank AMX-30

Příspěvek od TonyHazard »

Pokračování - tank AMX-30

Část čtvrtá : Služba, export a nasazení tanku AMX-30

Obrázek
Samohybný systém protivzdušné obrany AMX-30SA Shahine při odpálení střely Crotale.

Služba tanku AMX-30 : Prvními tanky v počtu pěti kusů AMX-30 byl vyzbrojen 501. tankový pluk dne 14. srpna 1966. První zakázka pro sériovou výrobu zněla na 300 tanků, zanedlouho však byla zvýšena o dalších 600 strojů. Firma ACR začínající v roce 1966 produkovat tanky AMX-30, zvládla měsíčně vyrobit pouze 10 strojů, po rozdělení mezi další závody se výroba zvýšila na 15, maximálně 20 vozidel. I když výroba pokračovala se stejnou intenzitou, ve stejných společnostech, klesla produkce v roce 1969 na původních 10 strojů/měsíc. Do prosince 1971 bylo armádě předáno dalších 180 tanků AMX-30 a v roce 1975 to bylo 143 vozidel. K 31. 12. 1985 vykazovala francouzská armáda na 1173 tanků AMX-30 a do zastavení výroby se jejich stav dostal k číslu 1355 tanků. Navíc zde bylo 166 tanků ve verzi AMX-30B2 a 493 tanků bylo modernizováno na verzi AMX-30B2. Plán nařizoval zkompletovat dalších 271 tanků AMX-30B2, a na tuto verzi (B2) modernizovat zbytek tanků AMX-30. Mimo to se ve francouzské armádě nacházelo mnoho dalších variant tanku AMX-30 jako byly například AMX-30GCT samohybné houfnice (195 strojů), AMX-30EBG ženijní tanky (48), AMX-30D vyprošťovací tanky (134), AMX-30R samohybné protiletadlové raketové komplety s raketami Roland (183), AMX-44 Pluton mobilní odpalovací stanoviště taktických jaderných střel (30 vozidel). Sériová výroba strojů typové řady AMX-30 zakončilo v roce 1989 posledních 10 tanků ze zakázky 35 tanků AMX-30B2 pro kyperskou armádu a objednávka 20-ti modernizovaných samohybných houfnic AMX-30GCTS pro francouzskou armádu (poslední dodané kusy v roce 1994).
V 90. letech začaly do francouzské armády nastupovat moderní bojové tanky Leclerc, které pomalu nahrazují zastaralé tanky AMX-30. První tankové jednotky, které disponují tanky Leclerc jsou 501. a 503. tankový pluk, později pak 6. a 12. kyrysnický pluk.
Celkově sjelo z výrobních linek 3571 strojů všech bojových verzí tanků AMX-30.

Obrázek Samohybná houfnice AMX-30 GCT při přesunu k dalšímu palebnému postavení.

Prodej tanku AMX-30 do zahraničí
Francouzské tanky AMX-30 byly hodnoceny ve své třídě a ve své době velmi dobře, a proto byl o něj zájem ve společenství NATO, ale i mimo něj.


> Jako první vývoz francouzských tanků do zahraničí si zajistilo ŘECKO. Stalo se to roce 1969 a zakázka zněla na 190 bojových tanků AMX-30 a 14 vyprošťovacích tanků AMX-30D.
> S nejvíce tanky pravděpodobně vyzbrojilo svoji armádu ŠPANĚLSKO. Už v roce 1964 velení španělské armády zamýšlelo vyrábět vlastní tanky. A když Britové odmítli prodat licenci na kanon L7, nakoupily Španělé tanky AMX-30, s tím, že jim Francouzi prodají také licenci na výrobu . Nejdřív, v roce 1970 nakoupili pouze 19 tanků AMX-30, později, v roce 1974 to už bylo 180 zkompletovaných tanků z dílů dodaných Francouzi. V roce 1979 na to navazovala výroba tanků AMX-30, ale už dílů vlastní výroby. Celkem sloužilo v tankových útvarech na 299 strojů AMX-30. Ve Španělsku zhotovené tanky obdržely označení AMX-30E. K bojovým tankům armáda nakoupila 10 vyprošťovacích tanků AMX-30D a 10 protiletadlových kompletů AMX-30R. V roce 1987 rozjela španělská armáda rozsáhlou modernizaci, první část označenou jako ,,rekonstrukce“, druhou jako modernizace. První část zahrnovala výměnu opotřebovaných částí, nebo montáž novějších systémů (brzdy, ukazatele a ovládací prvky). Stroje přijaly označení AMX-30E-M1 a bylo jich takto vylepšeno na 149. Druhá část, v kooperaci s německými společnostmi, modernizace už instalovala nové motory, vyměnila systémy řízení palby a vylepšila chlazení a tlumiče u podvozků. Stroje převzaly označení AMX-30E-M2 a dostalo se tak na 150 vozidel. Od 90. let jsou tanky AMX-30 ve výzbroji tankových jednotek nahrazovány kolovými vozidly Centauro B1.
> Tanky verze AMX-30 S byly určené pro arabské státy. Byl v nich uložen motor o výkonu 462 kW (620 HP ) a modernější chladící systém. V roce 1972 SAUDSKÁ ARÁBIE podepsala smlouvu o vývozu 190 tanků AMX-30S, kterou následně zvýšila o další stroje. Bojové tanky AMX-30S dostaly jednotky v období let 1973 až 1979, vyprošťovací tanky AMX-30D v počtu 59 v letech 1975 – 1979, 59 samohybných houfnic AMX-30GCT v době 1979 – 1980. Byly také nakoupeny protiletadlové systémy, v roce 1980 AMX-30SA (30) a 50 vozidel AMX-30C1 Shanine v 1989. Tanky AMX-30 začaly nahrazovat americké tanky M1 Abrams, ale z nedostatku financí nakoupila armáda pouze 315 těchto tanků, a tak zastaralé tanky AMX-30 ještě slouží.
> Původní objednávka v roce 1972 pro venezuelské tankové jednotky byla 142 tanků AMX-30, skutečně bylo prodáno jen 81 bojových tanků a 4 vyprošťovací vozidla AMX-30D. Po určité době VENEUZELA tyto tanky modernizovala, výměnou motoru za dieselový agregát Continental AVDS-1790-5A s výkonem 677 kW (908 HP) s převodovkou Allison CD-850-6A. Modernizované tamky mají i větší nádrže, které umožní dojezd 720 km a nový systém řízení palby.
> Po roce 1977 nakoupilo katarské velení armády 24 tanků AMX-30S, později další na celkový stav 54 strojů a v roce 1987 Francie dodala do KATARU 30 modernějších bojových tanků AMX-30B2.
> SPOJENÉ ARABSKÉ EMIRÁTY nakoupily v roce 1977 ve Francii tanky na vyzbrojení kompletní obrněné brigády, tedy 64 bojových tanků AMX-30 a jeden vyprošťovací tank AMX-30D.
> Válečné napětí mezi CHILE a Argentinou způsobilo, že chilská armáda objednala 46 tanků AMX-30, ale po dovezení 21 tanků, Francie smlouvu zrušila. Chilská armáda si další tanky AMX-30 zajistila jinde (nezjištěno, pravděpodobně ze Saúdské Arábie nebo Řecka)
> V roce 1982 nakoupil KYPR 16 tanků AMX-30B2, později objednal dalších 36 těchto bojových vozidel.

Obrázek Na pravé straně korby ženijního tanku AMX-30 EBG je nainstalováno otočné rameno, podle potřeby osazené kleštěmi nebo vrtákem.

Byly také prodávány již používané tanky, Kypr koupil 52 tanků AMX-30 z Řecka, Bosna 32 tanků AMX-30 ze Spojených arabských emirátů, a Chorvatsko 42 tanků AMX-30 z Francie.
Nepodařený prodej :
Ze začátku byla domluvená společná výroba (Izrael – kompletní nástavby, Francie - věže), ale hlavní velení upřednostnilo licenční výrobu tanků Chieftain.
Po odmítnutí vlastní výrobu tanků AMX-30 v Belgii, nakoupila tato německé tanky Leopard 1.

STAVY TANKŮ AMX-30 (nepřesné – odhad za celou dobu, číslo za lomítkem jiný zdroj)
AMX-30 : Francie (1700 / 700)*, Niger (6), Řecko (105 / 154), Chorvatsko (42), Bosna (40 / 36), Španělsko (299 / 327), Venezuela (81 /85), Kypr (52)
AMX-30B1 : Senegal (12), Mali (5),
AMX-30S : Chile (90 / 50), Irák (90), Katar (54 / 35), Saudská Arábie (290 / 572), Spojené arabské emiráty (64 / 68),
AMX-30B2 : Maroko (150), Katar (30), Kypr (102),
AMX- 30D : Řecko (14) Španělsko (10), Venezuela (4), Saudská Arábie (59),
)* Francie, v současnosti asi 250 tanků verze AMX-30B2

Obrázek Francouzský tank AMX-30B2 s taktickým označením 323, foto pochází z bojové činnosti v operaci ,,Pouštní bouře" v roce 1991.

Bojové použití tanku AMX-30 : Tanky AMX-30 byly nasazeny v různých akcích, ale použití ve válce v Perském zálivu patřilo k nejdůležitějším.
V průběhu roku 1991 bylo do operace „ Pouštní bouře“ nasazeno asi 50 tanků AMX-30, z toho 44 verze AMX-30 B2 a 6 tanků verze AMX-30. Tanky starší verze AMX-30 zde fungovaly jako odminovací stroje, protože byly osazeny odminovacími válci sovětské výroby (odminovače byly dovezeny z Německa, ze zásob bývalé východoněmecké armády). Pro tuto akci byly označeny jako AMX-30 Demin.
Tanky verze AMX-30B2 v počtu 44 tanků z francouzského 4. dragounského tankového pluku (4éme Régiment de Dragons) bylo zařazeno do 6. lehké obrněné divize (6e divize Legere Blindé ), která ve spolupráci s americkou 82. výsadkovou divizí zajišťovala levé křídlo koaličních vojsk. V této operaci bylo experimentálně vyzkoušeno nové uspořádání v jednotce (pluku), kde byly místo standardních 52 vozidel postaveny 3 roty po třinácti tancích a mimo tank velitele měla jednotka 4 vozidla v záloze.
První akce : 24. února 1991 – oblast severozápadního Kuvajtu (cíl „Rochambeau")
protivník – jednotky irácké 45. pěší divize
zničeno irácké techniky – 6 tanků, 8 bvp, 15 nákladních vozidel, aj techniky (tanky zničeny s pomocí vrtulníků Gazelle) z toho důvodu žádný zničený tank AMX-30B2
Druhá akce : 25. února 1991 – oblast severního Kuvajtu, základna Salman (cíl „White)
protivník – ustupující irácké jednotky
zničeno irácké techniky : 10 tanků. 12 bvp, a další technika
Ve válce v Perském zálivu se objevily v akci také tanky AMX-30B2 armády Kataru, kde v boji o město Khafji při ztrátě jednoho tanku zničily tři irácké tanky T-55 a čtyři další poškodily.

Obrázek Francouzský tank AMX-30B2 nasazený v první válce v zálivu, rok 1991. Před zahájením operace se zdržovaly v Saudské Arábii.

Pokračování
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 12/10/2009, 12:54, celkem upraveno 3 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Tank AMX-30

Příspěvek od TonyHazard »

Pokračování - tank AMX-30

Část pátá : Verze a další varianty na podvozku tanku AMX-30

Obrázek
Odminovací tank AMX-30 DT, tato verze nemá výzbroj a je nastálo vybavená upevněným odminovacím zařízením a generátorem magnetického pole.

Verze a varianty na podvozku tanku AMX-30
AMX-30 : základní verze tanku
AMX-30B : modifikovaná varianta (značená taky jako AMX-30B1), od roku 1971 stabilizátor kanonu, od roku 1972 možnost montáže automatického kanonu ráže 20 mm (pro létajícím cílům) s náměrem od -8° do +40°
AMX-30S : verze vyvinutá pro pouštní podmínky
AMX-30B2 : modernizovaná verze s novým systémem řízení palby s laserovým dálkoměrem a TV kamerou s velkou světelnou citlivostí a rovněž zdokonaleným pohybovým ústrojím (od roku 1982), modernizováno 700 tanků
AMX-30 Brenus F1 : verze tanku doplněná reaktivním pancířem typu Brenus
AMX-30B2 Daguet : verze tanku speciálně upravená pro operaci Pouštní bouře, vylepšená IR rušičem a zadýmovacím zařízením
AMX-30DFC : prototyp testování technologie Stealth
AMX-30B2 Forad : upravené stroje znázorňující tanky protivníka (T-72)
AMX-30D : vyprošťovací stroj na podvozku tanku AMX-30
AMX-30DT : konstrukce shodná s verzí AMX-30D, vozidlo má nastálo upevněné odminovací zařízení
AMX-30H : mostní tank na podvozku tanku AMX-30
AMX-30GCT : samohybná houfnice ráže 155 mm (označená také jako AuF1)
AMX-30GCTS : modernizovaná samohybná houfnice ráže 155 mm
AMX-30EBG : ženijní tank na podvozku tanku AMX-30
AMX-30DT Demineur : odminovací vozidlo s možností dálkového ovládání
AMX-30DCA : samohybný protiletadlový dvojkanon ráže 30 mm
AMX-30R : samohybné protiletadlové raketové komplety s raketami Roland
AMX-30SA : samohybné protiletadlové raketové komplety s raketami Crotale (verze pro Saudskou Arábii byla označena Shanine)
AMX-30C1 Shanine : modernější verze s raketami Shanine-2.
AMX-30 Pluton / Hades : mobilní odpalovací stanoviště taktických jaderných střel na podvozku tanku AMX-30. Pluton (1974) Hades (1988 ) (jiný zdroj uvádí označení této techniky jako AMX-44 Pluton / Hades)
AMX-32 : modernizovaná exportní verze s kanonem ráže 120 mm
AMX-40 : postaven počátkem 80. let pro vývoz, ale k sériové výrobě nedošlo. AMX-40 měl vylepšené pancéřování, nový stabilizovaný kanon ráže 120 mm se zaměřovacím systémem, laserovým dálkoměrem a nízkoúrovňovou televizi pro noční boj. Munice se převážela oddělená od bojového oddílu přepážkou.
AMX 30 ACRA : prototyp tanku s kanonem ráže 142 mm, s možností palby protitankových raketových střel. V roce 1972 z finančních důvodů zastaven.

Obrázek Houfnice GCT ráže 155 mm postavená na podvozku tanku AMX-30.

Samohybná houfnice AMX-30GTC (AuF1) : Francouzi pracují na vývoji samohybných houfnic od počátku padesátých let, s určující ráží 155 a 105 mm. Jako výzbroj měly sloužit houfnice F3 ráže 155 mm a Mk61 ráže 105 mm.
Plánované podvozky tanků AMC-12 a M48 nevyhovovaly a projekt byl zrušen. V roce 1959 byla vyvinuta a postavena samohybná houfnice na podvozku tanku M41 (základem byl podvozek lehkého tanku M24) s lafetací houfnice F3, která byla produkována ve větším množství a také zařazena do služby. V roce 1972 vznikl prototyp samohybné houfnice GTC ráže 155 mm (nová verze houfnice F3 od společnosti Giat) na podvozku tanku AMX-30. Hlavní zbraň, houfnice F1 byla instalována do objemné uzavřené plně otočné věže (rychlost 10°/s). Počet vezené dělené dělostřelecké munice (granát a nábojnice s hnací náplní) je 42 kusů. Nabíjení je možné jak automatické ( 8 střel za min.), tak ruční ( 2 - 3 střely za min.). Posádka může používat standardní munici NATO ráže 155 mm. Maximální účinný dostřel činí 23 500 m. Výzbroj francouzského dělostřeleckého pluk tvoří 18 samohybných houfnic AMX-30GTC, rozdělených do tří baterií po šesti strojích. V roce 1977 byla zahájena sériová výroba a zastavena po splnění těchto zakázek : 190 houfnic pro francouzskou armádu, 85 strojů pro Irák, 18 pro Kuvajt a 51 vozidel pro Saudskou Arábii
Obrázek
Technická data samohybné houfnice AMX-30GTC
> posádka : 4 muži ( velitel, střelec, nabíječ a řidič )
> bojová hmotnost : bojová 43,5 t
> rozměry : délka (celkem) 10 230 mm, délka korby 6600 mm, šířka 3100 mm, výška 3250 mm, světlost 440 mm
> výzbroj : houfnice GCT ráže 155 mm (42 nábojů ), velkorážný kulomet M2 ráže 12,7 mm nebo kulomet FN1 ráže7,62 mm
> dostřel houfnice : 23 500 m
> náměr houfnice : od -4° do +66° (5°/s), odměr 360° (plně otočná věž)
> pohon : dvanáctiválcový motor Hispano-Suiza HS 110 s výkonem 537 kW (720 HP) při 2 000 ot./min
> šířka pásů : 570 mm
> momentální výkon : 14,9 kW/t
> tlak na podloží : 0,92 kg/cm2
> maximální rychlost : silnice 65 km/hod., terén 40 km/hod.
> dojezd : silnice až 530 km, terén až 400 km
> obsah nádrží : 970 litrů
> stoupavost : 60%, boční náklon 30%
> překážky : příkop 2,90 m, kolmá stěna 0,93 m, brod (bez přípravy) 1,30 m, (s přípravou) 2,27 m, (pomocí přípravku) 4,00 m
> pancéřování : korba čelo 79 mm, boky 57 mm, záď 30 mm, dno až 20 mm, věž čelo 81 mm, boky 42 mm, záď 50 mm, strop 20 mm

Obrázek Houfnice GiaT GCT ráže 155 mm prošla v 80. letech modernizací. Byla prodloužena hlaveň, vyměněn systém řízení palby a provedeny další drobné změny. Po modernizaci používala označení AMX-30 GCTS.

Obrázek Vozidlo jednotek PVO, AMX-30R Roland.

Samohybný raketový systém PVO AMX-30R (Roland) : Od roku 1977 zařazovala francouzská armáda do své výzbroje raketové zařízení protivzdušné obrany Roland-1, a velení armády nařídila postavit nosič těchto střel. S ohledem na probíhající sériovou výrobu tanků AMX-30 měl být využit jeho tankový podvozek. Prototyp byl kompletní na začátku roku 1980 a než proběhly jeho testy, vyvinuli francouzští technici modernější variantu raketového systému Roland-2. V březnu 1981 byla zahájena jeho sériová výroba a nosič raketových střel byl upraven na tento novější systém. Naváděcí systém soupravy vyzbrojené střelami Roland-2 je schopen současně zaútočit na čtyři cíle, letící ve dvou skupinách v letové výšce od 120 m do 3000 m. Operační dolet raket je 500 - 6300 m. Radarový systém sleduje oblast o rozloze 100 km2, s maximálním dosahem radaru 16 km. Rakety Roland-2 vyvinou rychlost až Mach 1,6. Hmotnost střely Roland-2 je 66,5 kg, samotná hlavice pak váží 6,5 kg. Souprava bojového systému se skládá ze dvou vozidel, mobilní odpalovací stanice AMX-30 Roland a pomocné vozidlo. Mobilní odpalovací stanice AMX-30 Roland obnáší 10 střel, přičemž dvě se nachází v bojové pohotovosti a zbytek je uložen ve vozidle ve čtyřech zásobnících. Od roku 1998 jsou postupně systémy Roland-2 vylepšovány modifikovaným systémem zjišťování a sledování cíle typu Roland M3S. Francouzská armáda vlastní 181 takových vozidel , která se nachází u dvou dělostřeleckých pluků ( Régiment d' Artillérie ) a to v Hyéres a Bitche. Systémy AMX-30 Roland využívá k výcviku také dělostřelecká škola se sídlem v Draguignanu. V zakázce pro španělskou armádu se mimo jiné nacházelo 18 systémů AMX-30 Roland, jako výzbroj pluku protiletadlového dělostřelectva.
Technická data systému PVO AMX-30 Roland :
> posádka : 3 muži
> bojová hmotnost : bojová 33 t
> rozměry : délka (celkem) 6550 mm, šířka 3100 mm, výška 4450 mm, světlost 440 mm
> výzbroj : 2 rakety ROLAND ( zásoba 10 střel )
> operační výška : 120 - 3000 m
> operační dolet rakety : 500 - 6300 m
> dosah radaru : 16 km
> pohon : dvanáctiválcový motor Hispano-Suiza HS 110 s výkonem 507 kW (580 HP) při 2 400 ot./min
> maximální rychlost : silnice 60 km/hod., terén až 40 km/hod.
> dojezd : silnice až 530 km, terén až 400 km
> obsah nádrží : 970 litrů
> stoupavost : 60%, boční náklon 30%
> překážky : příkop 2,90 m, kolmá stěna 0,93 m, brod (bez přípravy) 1,30 m,

Obrázek Provedený odpal protivzdušné střely z mobilního odpalovacího stanoviště AMX-30R Roland.

Obrázek Raketový komplet AMX-30SA Shahine vyvážený do Saudské Arábie.

Samohybný raketový systém PVO AMX-30SA (Shahine) : Od roku 1973 společnost Thomson-CFS vyvíjela raketové střely Crotale, které měly létat rychlostí Mach 1,2 s dostupem 3000 m. Bojová hlavice střely byla naplněna 15-ti kg tříštivé výbušniny a k pohonu byl použit motor R440. V roce 1975 firma vyrobila novější variantu střely, která měla dosáhnout rychlosti Mach 2,3 a operační výšky doletu 5 000 m při vzdálenosti doletu 8 km.
V roce 1975 francouzské velení armády uskutečnilo zakázku na 20 kusů těchto protivzdušných systémů, aby ji následně zrušilo. V roce 1979 projevila zájem o systém Crotale armáda Saudská Arábie a systém si označila jako Shahine. Systém byl instalován na podvozek tanku AMX-30 a obnášel šest odpalovacích ramp a automatický kanon ráže 30 mm. Souprava se skládala ze dvou vozidel, samohybné odpalovací rampy a radar spolu se zařízením k řízení palby se nacházel v druhém samostatném vozidle. Rakety mohou být odpalovány v intervalu 4,5 sek.V letech 1982 - 1983 bylo dovezeno do Saudské Arábie 26 protivzdušných souprav Shahine.

Obrázek Mobilní odpalovací stanice taktických nukleárních střel AMX-30 Pluton.

Nosič jaderných střel AMX-30 Pluton / Hades: Už při vývoji atomových zbraní se počítalo s jeho mobilní variantou, jako u amerických raket typu Honest John. Francouzské rakety NA-20 se daly osadit hlavicí s konvenční výbušninou nebo s nukleární o síle 15 či 25 kt TNT. Následně byly označeny jako Pluton a do výzbroje armády byly uvedeny v červnu roku 1974. Střela s hmotností 2423 kg, s délkou 7640 mm má průměr 650 mm. Rakety startují z mobilních ramp, instalovaných na upraveném tankovém podvozku AMX-30 s doletem 120 km (minimálně však 10 km). Francouzská armáda si nechala postavit na 30 odpalovacích stanic AMX-30 Pluton, které jsou rozmístěny u pěti dělostřeleckých pluků a to 3. v Maily-le-Camp, 4. v Laonu, 15. v Suippes, 32. v Oberhoffen-sur-Moder a 74. v Belfortu. Každý pluk má ve výzbroji šest odpalovacích systémů. V roce 1984 byl zahájen vývoj nukleární střely s maximálním doletem 480 km a minimálním 250 km. Střely převzaly označení Hades, a ve francouzské armádě slouží od roku 1988. Střela s hmotností 1850 kg, délkou 7500 mm, průměrem 530 mm může nést bojovou hlavici o 80 - 90 kt TNT. Francouzská armáda vlastní (-la) 15 mobilních odpalovacích zařízení na podvozku tanku AMX-30 upravených pro odpalování taktických jaderných střel Hades.
Technická data mobilního odpalovacího stanoviště taktických jaderných střel AMX-30 Pluton (1974) AMX-30 Hades (1988 ) :
> posádka : 2 muži
> bojová hmotnost : bojová 23,5 t
> rozměry : délka 9500 mm, šířka 3100 mm,
> výzbroj : taktická jaderná raketa PLUTON (15/25kt TNT) nebo HADES (80/90 kt TNT )
> operační dolet rakety : PLUTON 120 km, HADES 480 km
> dosah radaru : 16 km
> pohon : dvanáctiválcový motor Hispano-Suiza HS 110 s výkonem 507 kW (580 HP) při 2 400 ot./min
> maximální rychlost : silnice 60 km/hod., terén až 40 km/hod.
> dojezd : silnice až 530 km, terén až 400 km
> obsah nádrží : 970 litrů
> stoupavost : 60%, boční náklon 30%
< překážky : příkop 2,90 m, kolmá stěna 0,93 m, brod (bez přípravy) 1,30 m,

Obrázek Vyprošťovací tank AMX-30D.

Vyprošťovací tank AMX-30D ( Depannage) : Jako první speciální vozidlo, které si vyžádala francouzská armáda pro zajištění svých vojsk byl vyprošťovací tank AMX-30D. I když se začal vyvíjet v roce 1967, u jednotek začal svoji službu až v roce 1976. Je využíván k odtahu nepojízdné techniky i za bojové činnosti. Odstraněním věže a úpravou korby byl získán potřebný prostor pro osádku a potřebné vybavení. Na výměnu součástí tanku slouží jeřábové rameno s nosností do 15 t. Na přední části vozidla je uchycena víceúčelová dozerová radlice, která je využívána nejen k terénním úpravám, ale i ke stabilizaci při práci s navijákem. Tato výbava je u stroje nutná, hlavní naviják má tažnou sílu 35 t a pomocný s tahem 3,5 t. K pozorování bojiště používá řidič tři periskopy a velitel pak vestavěnou věžičku TOP7 s deseti periskopy, ale bez infrapřístrojů. V zadní části se pak nachází dva periskopy a trojice vrhačů dýmových granátů ráže 80 mm. K obraně vozidla používá posádka kulomet FN1 ráže 7,62 mm. Na stropě motorového prostoru je plošina na přepravu dílů, schránky na nářadí, náhradní díly a pomůcky potřebných k činnosti. Na pravé přední části je instalováno rameno jeřábu, které se při přesunu uchycuje na pravé straně. Boky korby slouží k uložení dalších pomůcek (soupravy tažných tyčí, lan, kladek k navijáku a ženijního nářadí).
Technická data vyprošťovacího tanku AMX-30D :
> posádka : 4 muži
> hmotnost : 40 t
> rozměry : délka 7530 mm, šířka 3150 mm, výška (přepravní) 2650 mm (při použití jeřábu) 6150 mm, světlost 450 mm
> dozerová radlice : výška 1100 mm, šířka 3500 mm, pracovní výkon 150 m3/h
> rameno jeřábu : dosah 4,50 m, rozsah 270°, nosnost 15 t
> naviják : tažná síla 35 t, délka lana 100 m
> pomocný naviják : tažná síla 3,5 t, délka 120 m
> výzbroj : protiletadlový kulomet FN1 ráže 7,62 mm (500 nábojů), 3 vrhače dýmových granátů ráže 80 mm
> rychlost : silnice až 60 km/h, terén (podle možnosti) 30 – 45 km/h
> dojezd : silnice až 600 km, terén až 450 km
> ostatní parametry (pohon, pancéřování, překážky) jako u tanku AMX-30

Obrázek Francouzské obrněné ženijní vozidlo AMX-30 EBG, postavené na podvozku tanku AMX-30, vybavené radlicí, zvedákem a dalšími pomůckami.

Ženijní tank AMX-30EBG (Egin Blindé de Genie ) : Podobně potřebným vozidlem na podvozku tanku AMX-30 je ženijní tank AMX-30EBG, sloužící k úpravě terénu, pokládání min, ničení pevných cílů (bunkry) a přípravě palebných postavení pro tanky nebo samohybné houfnice. Je schopen nahradit vyprošťovací tank při odsunu techniky. V roce 1979 se začalo s vývojem, sériová výroba pak začala v roce 1984 (vyráběl se až do roku 1993) a o rok později byl zařazen do výzbroje. Také zde byla uzpůsobena korba a na místo standardní věže nastoupila zvláštní stupňovitá věž s vrhačem demoličních náloží ráže 142 mm a čtveřicí vrhačů protitankových min ráže 139 mm. Vozidlo je vyzbrojeno protiletadlovým kulometem FN1 ráže 7,62 mm a vrhači dýmových granátů. Ve věži jsou pozorovací periskopy velitele a ženisty, věž je zakončena velitelskou věžičkou s dalšími periskopy. Tak jak u vyprošťovacího vozidla zadní část, strop motorového oddílu slouží jako přepravní plošina pro různé pomůcky (součástí vrtné soupravy, soupravy pro řezání dřeva, výstroj osádky) a jsou zde také objemné schránky na další speciální přípravky, náhradní díly aj. Na rozdíl od vyprošťovacího tanku je zde rameno s nižší nosností osazované podle potřeby speciálními kleštěmi nebo vrtákem. Při přepravě je také složeno k pravému boku vozidla, a oba boky jsou využity k uchycení dalších pomůcek (soupravy tažných lan, kladek k navijáku a ženijního nářadí), přičemž zemní vrták se nachází na korbě, nalevo od věže. U tohoto vozidla samozřejmě nechybí dozerová radlice, která může být osazena šesti hroty na lepší narušení terénu.
Technická data ženijního tanku AMX-30EBG :
> posádka : 3 muži (velitel, řidič a ženista)
> hmotnost : 40 t
> rozměry : celková délka 7560 mm, šířka 3500 mm, výška (přeprava) 3000 mm, výška (při použití bagru) 8300 mm, světlost : 450 mm
> dozerová radlice : šířka 3500 mm, výška 1100 mm, pracovní výkon 120 – 250m3/h
> pracovní rameno : délka vysunutého ramena 7500 mm, pracovní rozsah 270° (kleště nebo vrták)
> naviják : tažná síla 20t, délka lana 100 m
> zemní vrták : výkon 10 vrtů/h, hloubka vrtu : 3,0 m
> výzbroj : vrhač demoličních náloží ráže 142 (5 kusů), kulomet FN1 ráže 7,62 mm (500 nábojů), 4 minové vrhače ráže 139 mm, s dostřelem v rozmezí od 60 do 250 m (60 protitankových min typu LANCE uložených ve 12 kontejnerech po 5 kusech),
> ostatní parametry shodné s tankem AMX-30B2 (rychlost, dojezd, překážky)

Obrázek Ženijní tank AMX-30 EGB, francouzská armáda za celou dobu odebrala asi 1000 těchto vozidel, poslední až v roce 1993.

Mostní tank AMX-30P (Poseur de point), označován také jako AMX-30H (Bridge Layer), obě tyto slovní spojení (angl. i franc.) v překladu znamenají – vrstvený (skladač) mostu.
Vývoj mostního tanku AMX-30P začal na podzim roku 1969, do výzbroje armády se dostal po náročných testech až za 6 let (1975). Slouží k rychlému překonávání terénních překážek do 20 m položením mostu. Také zde byla použita upravená korba tanku AMX-30 bez věže. V zadní části nástavby se nachází zařízení na pokládání mostu, a vlastní most je přepravován složený ve vodorovné poloze. Tankový podvozek AMX-30 má velmi dobré jízdní parametry, za nedostatek se považuje výška tohoto kompletu. Mostní tank neveze žádnou výzbroj, neboť při jeho nasazení bude v okolí nacházet obrněná technika s dostatečnou výzbrojí. Tank je vybaven automatickým hasícím systémem a tlakovým filtroventilačním zařízením OPZHN.
Převážená mostovka je nůžkového typu, skládající se ze dvou částí, pokládaná pomocí hydraulického zařízení, jehož mohutné nosné rameno se nachází v zadní části korby nad motorovým oddílem. Mostovka je vyrobena ze slitin lehkých kovů s nosností přes 50 t. Posádka položí most do 5 minut a složí zpět do 10 minut. Standardní šířka mostu je 3,10 m a lze podle potřeby rozšířit na šířku 3,92 m.
Technická data mostního tanku AMX-30H :
> posádka : 3 muži
> hmotnost : 43 t
> rozměry : délka (celková) 11 400 mm, (bez mostovky) 6700 mm, šířka 3150 mm (s mostovkou) 3950 mm, výška 4290 mm, světlost 400 mm
> mostovka : nůžkový typ, délka (celkem) 22 m (účinná) 20 m, hmotnost 22 t, nosnost 50 t,
> rychlost : silnice až 60 km/h (s mostovkou) do 50 km/h, terén až 40 km/h (s mostovkou) do 35 km/h
> dojezd : silnice až 600 km, terén až 450 km
> ostatní parametry jako u tanku AMX-30 (jen žádná výzbroj, boční náklon pouze 22%)

Obrázek Tank, který měl nahradit AMX-30, zde je prototyp vozidla AMX-40 vyzbrojený kanonem ráže 120 mm.

Verze bojového tanku AMX-40: Bojový tank s označením AMX-40 byl od začátku roku 1980 vyvíjen jako exportní verze, pokračovatel prodejně neúspěšného AMX-32. V roce 1983 byl první prototyp vystavován na zbrojním veletrhu Satory a do konce roku 1985 došlo k postavení dalších třech vozidel. V roce 1990 se o tank zajímala španělská armáda, ale z prodeje sešlo. Tank AMX-40 má standardní konstrukci, řidič vpředu, věž ve středu korby a vzadu motorový prostor. Tank měl poměrně malé rozměry a byl lafetován kanonem ráže 120 mm s hladkým vývrtem hlavně, se spřaženým automatickým kanonem M693 ráže 20 mm. Od verzí AMX-30 se odlišoval šesti páry pojezdových kol a za pohon mu sloužil výkonný dieselový motor Poyaud V12X s výkonem 820 kW (1100 HP), který stroji dával rychlost až 70 km/h. I když měl výjimečnou mobilitu, zákazníky odrazovala jeho velmi slabá pancéřová ochrana. (Tank by neměl být zaměněn s předválečným experimentálním Char Moyen AMX 40).
Technická data tanku AMX-40 :
> posádka : 4 muži
> bojová hmotnost : (bojová) 43,7 t
> rozměry : délka (celkem) 10 050 mm, délka korby 6800 mm, šířka 3280 mm, výška 2380 mm, světlost 450 mm
> výzbroj : kanon ráže 120 mm s hladkým vývrtem (35 nábojů ), kanon M693 ráže 20 mm (578 nábojů), kulomet FN1 ráže 7,62 mm (2170 nábojů)
> náměr kanonu : od-8° do +20°, odměr 360° (plně otočná věž)
> pohon : vznětový motor Poyaud V12X s výkonem 820 kW (1100 HP)
> šířka pásů : 570 mm
> momentální výkon : 15,6 kW/t
> tlak na podloží : 0,95 kg/cm2
> maximální rychlost : silnice 70 km/hod., terén 50 km/hod.
> dojezd : silnice až 850 km, terén až 400 km
> obsah nádrží : 970 litrů
> stoupavost : 60%, boční náklon 30%
> překážky : příkop 3,20 m, kolmá stěna 1,0 m, brod (bez přípravy) 1,30 m, (s přípravou) 2,27 m, (pomocí přípravku) 4,00 m

Pokračování
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 12/10/2009, 13:00, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Tank AMX-30

Příspěvek od TonyHazard »

Pokračování - tank AMX-30

Část šestá : Méně známé varianty tanku AMX-30 a doplňující informace

Obrázek
Francouzský tank AMX-30B2 s instalovaným reaktivním pancířem.

Verze tanku AMX-30 FORAD (Force Adverse) : Jedná se o verzi tanku AMX-30 sloužící k výcviku a znázorňující nepřátelský tank. Vozidla byla také označována jako OPFOR (Opposig Force – nepřátelské síly). V tomto případě šlo o co největší přiblížení podobou k ruskému tanku T-72. Aby se stroj co nejvíce podobal tomuto tanku byly na něj navařovány nebo odstraněny určité díly, samozřejmostí zde bylo i náležité maskování.

Obrázek Tank verze AMX-30 FORAD (tank upravený pro cvičení, znázorňující techniku protivníka, tank T-72).

Prototypy AMX-30DFC (Démonstrateur Furtif à Chenille) : Tanky AMX-30 se také účastnily různých pokusů a testů. Byly zkoušeny technologie stealth. Jako další bylo vyzkoušeno chlazení povrchu tanku nebo vizuální maskování. Jeden z prototypů měl celý povrch korby a věže pokryt deskami vyrobených z materiálů pohlcující radarové signály.

Odminovací tank AMX-30DT (Demineur Tank) : Na objednávku francouzské armády vyvinula společnost Giat odminovací tank. Zprvu probíhaly testy s upraveným tankem AMX-30B, ale nakonec bylo použito vozidlo verze B2. Ze standardního tanku byla odstraněna veškerá výzbroj a na vozidlo byl uchyceno odminovací zařízení. Bylo vyzkoušeno více variant, odminovací válce nebo pluh (izraelské zařízení Ramta, britské Pearson). Do tanku byl instalován magnetický systém firmy Giat, přivádějící k výbuchu pěchotní i protitankové miny. Tank může posádka ovládat i dálkově (jako verze tanku M60 Panther).

Prototyp tanku AMX-30 SUPER : Od roku 1979 Španělsko vyrábělo tanky AMX-30 v licenci, a když je v roce 1987 začalo modernizovat, přizvalo si k tomu německé firmy. S jejich spolupráci vznikl prototyp tanku označený jako AMX-30 Super s plně automatickou převodovkou a novým vznětovým motorem, který je možno v polních podmínkách vyměnit za nový v průběhu jedné hodiny. Tank má filtraci vzduchu, OPZHN, nový SŘP, nové chlazení motoru a další modernější elektrické systémy (ochrany, protipožární). Tank má nové odpružení a objemnější nádrže. Z tohoto prototypu vzešla modernější verze AMX-30E-M2.

Prototyp tanku GIAT AMX SUPER 30 : Společnost Giat jako reakci na španělský AMX-30 SUPER vyvinula prototyp vozidla pro export označený Giat AMX Super 30. Měl nový výkonnější motor, automatickou převodovku a vylepšený chladící systém. Nový stroj měl také laserový dálkoměr, nový protipožární systém, nové palivové nádrže a modifikovaný, elektrický pohon věže. U podvozku se změny týkaly pevnějších torzních tyčí a novějších tlumičů. Dále do vozidla přibyla termovize a atmosférická čidla. Zůstalo pouze u prototypu.

Protiletadlový komplet AMX-30 DCA : Podle verze protiletadlového kompletu AMX-13DCA byl vyroben téměř shodný protiletadlový tank AMX-30DCA. Na podvozek tanku AMX-30 byla posazena upravená věž S401A z tohoto kompletu. Věž je vybavena dvojicí rychlopalných kanonů HS 831 ráže 30 mm. Palebný průměr je 1500 nábojů, z toho 900 je rezerva. Kadence zbraně je 650 ran/minutu a je možné střílet dávkami po 5 nebo 15 nábojích. Posádka získává informace z Dopplerova radaru, přes počítač spojený se systémem řízení palby Oeil-noir. Vozidla byla vyvezena do Saúdské Arábie.

Obrázek Prototyp tanku verze AMX-30 ACRA.

Prototyp tanku AMX 30 ACRA (Anti-Char Rapide Autopropulsé) : V roce 1967 byl dokončen prototyp tanku AMX-30 ACRA. Jednalo se tank s kanonem ráže 142 mm, s možností palby protitankových raketových střel a vysoce výbušných nábojů s účinným dosahem 3800 m. Kanon ráže 142 mm byl lafetován v nové odlévané věži T142, která toto umožnila. V roce 1974 z finančních důvodů zastaven.

Obrázek Speciál od firmy Giat, těžký jeřáb na podvozku tanku AMX-30.

Verze tanku AMX-30 DEMIN : Při operaci Pouštní bouře byly s francouzskými tanky nasazeny také odminovací tanky, upravené pro tuto akci. Šlo o standardní tanky verze AMX-30B2 na které bylo připevněno odminovací zařízení sovětského původu, dovezené z Německa ze zásob bývalé východoněmecké armády. Šlo o 6 souprav odminovacích válců.

Kamufláže

Obrázek
Tank AMX-30B2, francouzského 4. pluku dragounů (4éme Régiment de Dragons), březen 1991. Z tohoto 4. pluku bylo dočasně přiděleno 44 tanků k francouzské lehké obrněné divizi, se kterou se účastnily operace "Pouštní bouře" v roce 1991. Spolu s americkou 82. výsadkovou divizí zde Francouzi zajišťovali levé křídlo koaličních vojsk.

Obrázek
Tank AMX-30B2 francouzského 6. - 12. pluku kyrysníků (6 - 12éme Regiment se Cuirassiers), s kamufláží používanou na francouzských obrněných vozidlech do konce 80. let. Zbarvení je téměř shodné s kamufláží vozidel americké armády, dislokované v Evropě. Název vozidla "Leclerc Cavalerie" je současně označení pluku, kde tento konkrétní tank sloužil.

Obrázek
Bokorys ženijního tanku AMX-30 EGB, je to víceúčelové vozidlo ženijní podpory. Může také pomocí čtyř minových vrhačů ráže 139 mm samostatně pokládat malá minová pole.

Obrázek
Bokorys francouzské samohybné houfnice AMX GCT 155 (Grande Cadence de Tir), ta byla zpočátku zařazana pouze do výzbroje armády Saudské Arábie, později ji využívali také Francouzi.

Modely tanku AMX-30

Obrázek Obrázek

Konkurenti, za určitých okolností možní protivníci tanku AMX-30
Tank Leopard 1
Leopard 1A4 německé armády. Verze A4 byla poslední výrobní verzí tohoto tanku, měla svařovanou věž s vylepšeným pancířem a s počítačovým systémem řízení palby
V Německu vyráběný tank Leopard 1 byl vyzbrojen vynikajícím britským kanonem L7A3 ráže 105 mm, vyráběným v licenci v závodech Rheinmetall. Pohonnou jednotkou byl vícepalivový motor MTU MB 838 CaM 500 o výkonu 619 kW. Tento motor dovoluje získat velký momentální výkon, dosahující až 14,6 kW/t. Přední pancíř má sílu 70 mm (korba) a 52 - 60 mm (věž). Boční pak 25 - 30 mm (korba) a 60 mm (věž). Tank byl konstruován v klasickém stylu. Vozidlo se v řadové službě těšilo velmi dobré pověsti, koupily ho kromě Bundeswehru rovněž armády Rakouska, Belgie, Norska, Dánska, Itálie, Řecka, Nizozemska, Turecka, Kanady, Chile, Brazílie a Libanonu.
Technická data Leopard 1A1 :
> posádka : 4 muži
> celková hmotnost : 42,4 t
> rozměry : délka 9 540 mm, šířka 3 370 mm, výška 2 640 mm
> pohon : motor : MTU MB 838 CaM 500, výkon 619kW při 2 000 ot./min.
> rychlost : 65 km/hod.
> dojezd : 440 km
> výzbroj : kanon Royal Ordnance L7A3 L/52 ráže 105 mm (55 nábojů.) 2 kulomety MG3 ráže 7,62 mm (5500 nábojů.)

Tank M60 Patton
Prototyp tanku M60, vyzbrojený kanonem ráže 105 mm, vznikl jako rozvinutá verze vozidla série M48. Verze M60 má zjednodušeně řečeno na překonstruovaném podvozku a korbě původního tanku M48 postavenu věž, jejíž tvar byl modifikován v zájmu zajištění důslednější ochrany.
Tank M60 vznikl jako americká odpověď na vývoj tanku T-62 s kanonem ráže 105 mm. Počátkem roku 1957 byl tank M48 přizpůsoben k montáži kanonu M68 ráže 105 mm a v roce 1960 byla zahájena sériová výroba těchto tanků s označením M60. Během řadové služby bylo provedeno mnoho změn ve verzích A1, A2 a A3. Sériová výroba tanku M60 byla ukončena v roce 1987 po vyrobení 15 00 kusů všech verzí a modifikací. Tanky M60 byly nasazeny do bojů ve Vietnamu a také na Blízkém východě, kde se jejich různé verze nacházely ve výzbroji izraelské armády.
Technická data M60A1 :
> posádka : 4 muži *
> celková hmotnost : 52 t
> rozměry : délka 6 900 mm, šířka 3 600 mm, výška 3 300 mm
> pohon : motor Continental AVDS-1790-2A, výkon 559 kW při 2 400 ot./min
> rychlost : 48 km/hod
> dojezd : silnice 460 km
> výzbroj : kanon M68 ráže 105 mm (60- 63 nábojů.), 1 kulomet ráže 7,62 mm a 1 kulomet M85 ráže 12,7 mm.

Pár plků nakonec
> Francouzská strana při dohodě o spolupráci na tanku AMX-30 odstoupila od montáže kyvadlové věže, neboť při její výhodě malého povrchu příčného průřezu měla více nedostatků. Mezi hlavní patřily problémy s instalací stabilizátoru kanonu, a ochranou proti chemickým zbraním a spadem radioaktivního prachu. Tzv. OPZHN byla v šedesátých letech důležitou nutností při vývoji obrněného vozidla.
> U tanků AMX-30 vyráběných do konce 70. let byly vrhači dýmových granátů používány granáty AFR FUN 80F1, od počátku let 80. to byly granáty AFR FUN VIR G2.
> Kanon tanku AMX-30 může používat německou munici tanků Leopard 1 i americkou munici tanků M60 ( všechny tyto tanky byly vyzbrojeny kanonem L7 nebo jeho verzemi), což přispělo, že tanky AMX-30 byly vyváženy do mnoha států.
> Na počátku 90.let byl v tancích AMX-30 B2 instalován systém Castor, který dokáže pozorovat cíl na vzdálenost 3900 m.
> Na francouzských prototypech tanku AMX-30 se mimo společnosti AMX také výrobně podílela firma DEFA (Direction des Études et d'Fabrications Armements), později přijala nový název DTAT (Direction Technique des Armements Terrestres).
> V roce 1987 rozjela španělská armáda modernizaci, ve které vyměnila původní pohonné jednotky za americké. Španělé k modernizaci přizvali německé firmy (které vyvinuly tzv. Super AMX-30, exportní tank na Blízký východ) a v kooperaci postavili verzi označenou AMX-30 E-M2. Tank měl motor MTU MB 833 KA-501 s výkonem 633 kW ( 850HP ) a pohonný systém ZF LSG-3000. Dále bylo vylepšeno chlazení, tlumiče a a použit americký systém řízení palby Hughes Mk9.
> Francouzský střední tank AMX-30 patří do skupiny shodně vypadajících tanků jako je německý Leopard 1 a sovětský T-62, se kterými sdílel jak tvar, tak technologii. Velmi dlouho sloužil jako základní tank francouzských tankových jednotek, prošel mnoha střety, například i operací Pouštní bouře.
> Druhý prototyp s označením Somua SM, byla prakticky korba tanku Tiger II s kyvadlovou věží (jako u AMX-50), se shodnou hmotností 55 t.
> Francouzský prototypový stroj měl hmotnost 32,5 t a byl poháněn zážehovým motorem Sofam 12 GS s výkonem 559 kW (750 HP), se zploštělou kuželovitou věží a samozřejmou šířkou 3100 mm (důvod, šířka postranic železničních vagonů). Kulomet u věžičky velitele a nad průlezem řidiče (na pravé straně) upevněn infrareflektor.

Zdroje informací :
čas. Tanky, nakl. PMA.C.,
mainbattletanks.cz, palba.cz, valka.cz,
wikipedie, vojsko.cz, military.cz, chars-francais.net,
kn. Tanky, nakl. Naše vojsko. Chris Chant, 2006


- Článek o tanku AMX-30 přepracován a upraven
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 11/10/2009, 18:50, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Francouzský bojový tank AMX-30

Příspěvek od TonyHazard »

Vytažen ze tmy archívu a náležitě upraven, je tu tank AMX-30 zpět mezi námi. Přihazuji pár detailů.

Obrázek Bližší pohled na velitelskou věžičku tanku AMX-30B2, vybavenou panoramatickým pozorovacím přístrojem M527.

Obrázek Na věži umístěný reflektor, část pozorovacího systému, umožňujícího bojovou činnost v noci.

Obrázek Pohled na průlez řidiče tanku AMX-30B2.

Zdroj :
čas. Tanky, nakl. PMA.C.,
chars-francais.net,
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Francouzský bojový tank AMX-30

Příspěvek od TonyHazard »

Detaily tanku AMX-30B2

Obrázek Detailní pohled na výfukový systém tanku AMX-30B2.

Obrázek Levá přední část tanku AMX-30B2, s detaily reflektoru a průlezu řidiče.

Obrázek Detaily přední části tanku AMX-30B2, reflektor a hasící systém.

Zdroj :
čas. Tanky, nakl. PMA.C.,
chars-francais.net,
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Příspěvek od Mantra »

Jenom malý detail, k jinak skvělé práci, tank EBG nemůže ničit nepřátelská minová pole. On má pouze demoliční kanón jak píšeš. Tento kanón se v současnosti nesmí používat - finanční důvody. Kanón byl používán k proražení barikád a závalů na cestách. Nálož má 10kg trhaviny.

Obrázek
munice do kanonu

Ještě v textu píšeš že má rameno bagru a jeřáb, ale EBG je nemá, má pouze kleště na odstraňování klád a ty se dají nahradit tebou zmíněným vrtákem.

Ta "nosnost jeřábu" 20t platí k navijáku. To rameno je hrozně chatrné a unese tak tu jednu kládu.
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Francouzský bojový tank AMX-30

Příspěvek od TonyHazard »

Mantra píše: Ještě v textu píšeš že má rameno bagru a jeřáb, ale EBG je nemá, má pouze kleště na odstraňování klád a ty se dají nahradit tebou zmíněným vrtákem.
S tím ramenem bagru (jeřábu) budeš mít pravdu, ale všude ve zdrojích se uvádí rameno s bagrovou lžicí, kterou lze vyměnit za jeřábový hák.

Obrázek
Zde jsou pěkně vidět ty kleště, to rameno je úplně jiné než u AMX-30D.
Mantra píše:Ta "nosnost jeřábu" 20t platí k navijáku. To rameno je hrozně chatrné a unese tak tu jednu kládu.
Tu informaci jsem opravil, bylo to uvedeno u jednoho z obrázků. Díky za upozornění.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Příspěvek od Mantra »

Tady to je problém všech zdrojů - hodit všechny do jednoho pytle.
90% těhle strojů tu bagrovou lžíci má, ale EBG je výjimka a belgicko-holandský Pipanzer, který má ten jeřáb s 20t.

Osobně jsem nic jiného na EBG kromě kleští a vrtáku neviděl a ani o tom nikdo nemluvil, myslím ve Francii.
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Příspěvek od TonyHazard »

Mantra píše:Tady to je problém všech zdrojů - hodit všechny do jednoho pytle.
90% těhle strojů tu bagrovou lžíci má, ale EBG je výjimka a belgicko-holandský Pipanzer, který má ten jeřáb s 20t.
Osobně jsem nic jiného na EBG kromě kleští a vrtáku neviděl a ani o tom nikdo nemluvil, myslím ve Francii.
Bude to asi ten fakt, že jeden zdroj přebírá informace od druhého, a vidí rameno, tak to ani neprověří a uvede samozřejmě bagrové (jeřábové). Na mou obranu mohu jen říci, že to uvádějí i důvěryhodné zdroje a také, že typ EBG má rameno s nízkou nosností osazené kleštěmi. Až důkladné prověřování na Tvůj popud jsem zjistil tyto podrobnosti. Nevíš nahodou nosnost ramene u EBG?

Zde je AMX-30D na porovnání toho ramene : Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Příspěvek od Mantra »

Tak jsem to našel, brožura uvádí:

Pracovní ruka zasunuta – dosah 5,835m a nosnost 3,75t.
Pracovní ruka vysunuta – dosah 7,535m a nosnost 2,39t

Toto jsou hodnoty když tank stojí na rovině, když je v náklonu tak se liší nosnost. Ovládání ruky je při otáčkách motoru 1800/min.

Jak správně píšeš, je pracovní prostor je 270 stupňů, ona sice brožura uvádí 360, ale měli problémy s rozbíjením jak pracovní ruky, tak věžičky a tak to omezili.
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Francouzský bojový tank AMX-30

Příspěvek od Rase »

Prototypy AMX-30DFC (Démonstrateur Furtif à Chenille) : Tanky AMX-30 se také účastnily různých pokusů a testů. Byly zkoušeny technologie stealth. Jako další bylo vyzkoušeno chlazení povrchu tanku nebo vizuální maskování. Jeden z prototypů měl celý povrch korby a věže pokryt deskami vyrobených z materiálů pohlcující radarové signály.
Našel jsem takovou zajimavůstku k tomuhle tanku. Giat (později Nexter) experimentoval s testováním stealth technologií pro tanky, výsledek si můžete prohlédnout na přiložené fotografii (není to maketa pro film nebo tak něco). Konstrukce je vytvořena tak, aby propouštěla co nejméně tepla (má nechávat i velice nízkou tepelnou stopu). Jak můžete vidět, jsou i ukryty všechny vnější součástky, zbraně a vystouplé senzory, které by kazily stealth vlastnosti stroje. Zkoušky proběhly úspěšně a později prý Nexter experimentovali i s využitím stealth technologií pro tanky Leclerc (nic bližšího bohužel nevím). Stealth AMX-30 MBT:

NmiEoc7.png
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Francouzský tank AMX-30

Příspěvek od Rase »

Francouzská houfnice AMX-30 AuF1 přišla na návštěvu.

Výstřižekrrttz.JPG
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“