Britský tank Centurion

Tanková a obrněná technika

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Britský tank Centurion

Příspěvek od YAMATO »

Obrázek

Britský tank Centurion

VZNIK LEGENDY

- V roce 1943 byly oddělením tankových konstrukcí (The Department of Tank Design) formulovány základní podmínky nového těžkého křižníkového tanku, označeného A41 Centurion. Ty byly dány firmě AEC pro další vývoj. Tank se měl vyznačovat vysokou mírou pancéřové ochrany (čelně měl odolat německé "88", požadován byl, konečně, balisticky dobře řešený pancíř) a co nejúčinnější výzbrojí...to vše při zachování dostatečné pohyblivosti. Stroj měl výrazně překonávat všechny předchozí křižníkové tanky a také střední tanky hlavního protivníka, Německa, tedy hlavně PzKpfw V Panther. Do jeho konstrukce byly vloženy všechny zkušenosti z předchozích konstrukcí, stroj měl být vyvinut bez kompromisů, typických pro své předchůdce (rychlost na úkor ochrany a pod.).
- Koncepce tanku je klasická (záměrně píši v přítomném času, neboť v některých zemích tanky Centurion stále, i více jak 60 let po svém vzniku, slouží!). V přídi, za značně skloněným pancířem, je místo řidiče (vpravo) a část munice, ve středním úseku korby je bojový prostor, kde je umístěna věž s velitelem, střelcem a nabíječem. Korba je svařovaná, věž odlévaná s navařeným stropem.
- Podvozek je tvořen trojicí párů pojezdových kol na každé straně, odpružených systémem Horstmann (horizontální koncentrické pružiny pro každý pár pojezdových kol). Pro pohon byl zvolen motor Rols-Royce Meteor Mk.IVB o výkonu 485 kW a převodovka typu Merrit-Brown Z51R Mk.F. Byla požadována maximální rychlost 35 km/h (25 mil/hod), což nebylo, po pravdě, zas tak mnoho, a také dojezd pouhých 105 km (65 mil). Tyto dva parametry se později ukázaly být jedinou větší chybou tanku...a častým místem modernizací.
- Jako základ výzbroje byl zvolen kanon 17 pdr OQF (ráže 3 palce/76,2 mm), jedna z nejlepších tankových zbraní WW II. Lafeta kanonu byla řešena tak, aby umožnila pozdější bezproblémovou montáž jiných zbraní. To se ukázalo být jedním ze základů velkých úspěchů typu. Kanon byl doplněn malorážovým kanonem Polsten ráže 20 mm, umístěným v samostatné lafetě na levé straně přídě věže.
- Do konce války vzniklo šest prototypů. Ty byly vyslány na prověření kvalit přímo na bojiště, ale válka skončila dříve, než tam dorazily.


BOJOVÉ VERSE

Centurion Mk.1
- První sériové provedení, zařazené do výzbroje v roce 1946. Zaveden již nebyl jako křižníkový tank (Cruiser Tank), ale jako universální tank (Universal Tank), neboť v sobě spojoval pohyblivost křižníkových a pancéřovou ochranu pěchotních (Infantry) tanků.
- Výzbroj tvořil kanon 17 pdr OQF Mk.3. Mohlo by se zdát, že tento kanon byl v druhé polovině 40. let již za zenitem svých možností, verse Mk.3 však představovala v porovnání s druhoválečnými značné zlepšení. Ve srovnání s versí Mk.2 (ve výzbroji např. tanků Sherman Firefly) bývá uváděno zlepšení průraznosti o až 55 %! Vezeno pro něj bylo 70 kusů munice. Doplňkovou výzbrojí byl zpočátku kanon Polsten, u posledních 100 kusů byl však nahrazen kulometem Besa ráže 7,92 mm, který byl montován koaxiálně s hlavním kanonem v jeho štítu. Ovšem podle některých zdrojů nebyl Polsten u sériových tanků vůbec použit...
- Pancéřování tanku bylo na dobré úrovni, velmi skloněné čelo korby bylo silné 76 mm, čelo věže a štít kanonu 152 mm. Boční a zadní pancíř byl na korbě i věži silný 38 mm.

Centurion Mk.2 (A41A, F4007)
- Došlo k výraznému zlepšení pancéřování, čelo korby bylo zesíleno na 118 mm, boční pancíř korby i věže na 51 mm. Zavedena byla otočná velitelská věžička. Kanon dostal stabilizaci v náměru i odměru. Později došlo u části k modernizaci na standart Mk.3 (viz. níže).

Centurion Mk.3 (FV4007)
- Tato verse byla vyzbrojena výrazně výkonnějším kanonem 20 pdr (ráže 83,4 mm, délka hlavně 64 ráží). Kanon byl stabilizován v náměru i odměru a vybaven hlavní typ A (Type A Barrel) s protizávažím u ústí. Vezeno pro něj bylo 64 kusů munice. Později byla část modernizována na versi Mk.5 (viz. níže).

Centurion Mk.4
- Předpokládaná verse pro palebnou podporu na bázi Mk.3, ale s houfnicí OQF Mk.1 ráže 95 mm (3,7 palce). Zrušena ještě před stavbou prototypu.

Centurion Mk.5 (FV4011)
- Tato verse byla vyzbrojena 20 pdr kanonem, vybaveným ejektorem (Type B Barrel) a bez protizávaží. Kulomet Besa byl nahrazen kulometem Browning M1919A4 ráže 7,62 mm (standartní ráže NATO). Druhý kulomet stejného typu byl montován na velitelskou věžičku.

Centurion Mk.5/1
- Verse se zlepšeným pancéřováním, jinak odpovídající základnímu provedení.

Centurion Mk.5/2
- K zavedení do výzbroje došlo v roce 1959. Provedeno bylo množství zásahů do konstrukce tanku, které výrazně zvýšily jeho bojové možnosti. Především byl vyzbrojen kanonem Royal Ordonance Factory L7 ráže 105 mm. Jde bez přehánění o jednu z nejlepších tankových zbraní všech dob. Vezeno pro něj bylo 64 kusů munice. Zajímavá byla možnost zaměřování pomocí zástřelného kulometu Browning M2HB ráže 12,7 mm. Ten byl upraven tak, aby byla jeho balistika shodná s hlavním kanonem. Dosti výrazným způsobem zvyšoval pravděpodobnost zásahu první ranou. Vezeno pro něj bylo 600 nábojů. Spřežený kulomet Browning, stejně jako druhý na velitelské věžičce, ve výzbroji zůstaly. Pro ně bylo vezeno 4750 nábojů.
- Z dalších zlepšení jmenujme zadýmovací granátomety (dva svazky po šesti vrhačích po stranách čela věže, dostaly se zpětně i na starší verse) a možnost zavěsit za tank přívěsný pancéřovaný vozík s nádrží o oběmu 909 litrů (200 galonů) pro zvětšení dojezdu (který byl opravdu nedostačující) na 185 km. Zpětně se dostal i na starší verse.

Centurion Mk.6
- Odpovídal versi Mk.5/2, lišil se zesíleným pancířem a zvětšenou vnitřní zásobou paliva, která výrazně zvýšila dojezd na 190 km.

Centurion Mk.6/1
- Odlišoval se montáží koše na zádi věže a montáží infračerveného zařízení.

Centurion Mk.6/2
- Byl vybaven zástřelným kulometem (viz. Mk.5/2).

Centurion Mk.7 (FV4007)
- Nepříliš odlišný od verse Mk.5.

Centurion Mk.7/1 (FV4012)
- Byl zesílen pancíř.

Centurion Mk.7/2 (FV4012)
- Verse s kanonem L7.

Centurion Mk.8
- Odvozen od Mk.7, upravena byla lafetace kanonu, poklopem velitele byl dvojitý a umožňoval částečnou ochranu při pozorování.

Centurion Mk.8/1 (FV4007)
- Odpovídal Mk.7/1 se zlepšeními z Mk.8.

Centurion Mk.8/2 (FV4007)
- Odpovídal Mk.7/2 se zlepšeními z Mk.8.

Centurion Mk.9 (FV4015)
- Odpovídal versi Mk.7/2 sel zlepšeným pancéřováním.

Centurion Mk.9/1
- Verse s vylepšeními z Mk.6/1.

Centurion Mk.9/2
- Vybavený zástřelným kulometem.

Centurion Mk.10 (FV4017)
Odpovídal Mk.8, ale vyzbrojen byl kanonem L7, pro který vezl 70 nábojů. Vylepšeno bylo pancéřování.

Centurion Mk.10/1
- S vylepšeními z Mk.6/1.

Centurion Mk.6/2
- Vybaven zástřelným kulometem.

Centurion Mk.11
- Odpovídal Mk.6 se všemi zlepšeními z Mk.6/1 a Mk.6/2.

Centurion Mk.12
- Vcelku odpovídal versi Mk.11.

Centurion Mk.13
- Odpovídal Mk.10 s vylepšeními z Mk.6/1 a Mk.6/2.


SPECIÁLNÍ VERSE

Centurion ARV Mk.1
- Vyprošťovací verse (Armoured Recovery Vehicle) na bázi Centurionů Mk.1 a Mk.2. Věž byla odstraněna, na korbě vznikla pevná nástavba. Naviják byl poháněn samostatným motorem Bedford QL o výkonu 53 kW. Vzniklo 180 těchto strojů. Po roce 1959 byly používány jen pro výcvik.

Centurion ARV Mk.2
- Vznikl na bázi Centurionů Mk.1, Mk.2 a Mk.3. Základním řešením odpovídal versi Mk.1. Naviják byl schopen táhnout až 90 tun. Velitel měl k dispozici kulomet Browning ráže 7,62 mm.

Centurion Bulldozer
Centurion Mk.5, vabavený buldozerovou radlicí z typu AVRE. Vznikl v roce 1961. Radlice byla použitelná i na dalších versích.

Centurion ARK
- Nosič útočného můstku (Armored Ramp Carrier), vznikl v roce 1963. Můstek byl dlouhý 22,8 m (75 stop) a unesl přes 80 tun.

Centurion AVRE 105
- Ženijní tank (Armoured Vehicle Royal Engineers), přestavěný z Centurionů Mk.5, sloužících jako dělostřelecká pozorovací vozidla (Forward Artillery Observer Vehicles).

Centurion AVRE 165 (FV 4003)
- Ženijní tank na bázi Centurionu Mk.5, vybavený demoličním kanonem ráže 165 mm a hydraulicky ovládanou buldozerovou radlicí. Mohl být také vybaven pro pokládání svazků hatí (Fascine) nebo kovových rohoží (Class 60 Trackway) nebo pro odminovávání systémem Giant Viper. Tyto stroje byly později vybaveny přídavným pancéřováním (viz. foto).

Centurion AVLB (Bridgelayer) (FV 4002)
- Mostní tank (Armoured Vehicle Launched Bridge) bázi Centuriona Mk.5. Vznikl v roce 1963. Vybaven byl mostem No.5 o délce 13,7 m (45 stop) a nosnosti přes 80 tun. Byl schopen jej položit během dvou minut.

Centurion BARV
- Varianta ARV s možností hlubokého brodění (Beach Armoured Recovery Vehicle), používaná Royal Marines


- Celkem bylo vyrobeno od roku 1945 do roku 1962 4423 tanků Centurion všech versí, z nichž cca 2500 bylo určeno pro vývoz. Výroba probíhala u Leyland Motors (Leyland), Royal Ordnance Factory (Leeds), Vickers (Elswick), Royal Ordnance Factory Woolwich (Woolwich).


UŽIVATELÉ

AUSTRÁLIE
- Tanky Centurion Mk.3 byly používány v období 1952-1977, bojově byly nasazeny v období 1968-1971 ve Vietnamu. Od roku 1967 byla část vozidel modernizována na standart Mk.5/1, navíc byl instalován zástřelný kulomet a inrazařízení. Nahrazeny byly tanky Leopard 1AS.

DÁNSKO
- 1953-1993, zavedeno 216 kusů. O rok později začaly být modernizovány na standart MK.5. V roce 1959 došlo k instalaci zástřelného kulometu. V roce 1964 bylo 106 tanků přezbrojeno kanonem L7, kulomety byly zaměněny za typ MG62 ráže 7,62 mm. V roce 1985 byl u 90 strojů modernizován systém řízení palby.

EGYPT
- Nepodařilo se mi bohužel zjistit žádné informace...

INDIE
- Tanky Centurion Mk.5 a Mk.7 byly zavedeny pod jménem Bahadur v celkovém počtu snad až 1700 kusů(dodávky vyřazených britských tanků?...jinak by neodpovídaly počty vývezených Centurionů). Dodávky začaly v roce 1960. Bojově nasazen ve válkách s Pakistánem v roce 1965 a 1971 a v operaci v Bangladéži v roce 1971. V bojích s Pakistánem byl velmi úspěšný a vysloužil si přiléhavou přezdívku Pattonkiller.

IRÁK
- Nepodařilo se mi bohužel zjistit žádné informace...

ISRAEL
- Používány v období 1966-2002, dodáno 1080 kusů(1230?...včatně tanků z Nizozemska?-viz.). Bojově nasazen v Šestidenní válce, v Yom-Kipurské válce, v bojích v Libanonu...
- Sho't Meteor: israelské označení Centurionů Mk.3 a MK.5, dodávaných od roku 1959. Tanky byly od roku 1962 postupně přezbrojovány na kanon L7, přičemž některé byly přechodně vyzbrojeny americkým kanonem M36 ráže 90 mm.
- Sho't Kal (Alef / Bet / Gimet / Dalet) (více známý jako Ben-Gurion Centurion): výrazně modernizované stroje, vybavené novým dieselovým motorem Continental AVDS-1790-2A o výkonu 560 kW a automatickou převodovkou Allison CD850-6. Díky tomu se radikálně zvýšily výkony, především maximální rychlost a dojezd. Došlo také z zvětšení množství vezené munice pro kulomety na 7500 nábojů, zlepšení klimatizace a instalaci účinnějšího hasícího systému. Subvarianty se lišili novým ovládáním věže, novým stabilizátorem kanonu, modernějším systémem řízení palby a instalací reaktivního pancéřování Blazer.
- Nagmashot / Nagmachon / Nakpadon: přestavby na těžké obrněné transportéry.
- Puma: přestavba na bojové inženýrské vozidlo. Existuje několik subvariant. Na příď lze umístit buldozerovou radlici či odminovávací rolovací zařízení, na záď jeřáb nebo odminovávací zařízení Carpet.
- MAR-290: raketomet ráže 290 mm na bázi Centurionu. Neseny jsou čtyři rakety. Dostřel je 40 km.
- M-72: v roce 1986 bylo menší množství tanků Sho't přestavěno na samohybnou kanonovou houfnici ráže 155 mm. Vyřazeny byly v roce 1998.

JAR
- Tanky dodány koncem 50. let. Bojové nasazení v bojích s Angolou (Bush War).
- Semel: první modernizace jihoafrických Centurionů, která proběhla na počátku 70. let na základě israelských zkušeností. Tanky dostaly stejný motor a převodovku, jako tanky Sho't Kal, dále byla zlepšena klimatizace a hasící systém.
- Olifant Mk.1: byla modernizovaná verse, zavedená do výzbroje v roce 1979. Došlo k vylepšení závěsů pojezdových kol, modernizaci pohonu věže a instalován byl lepší systém palby.
- Olifant Mk.1A: zaveden v roce 1985. Přinesl výrazné zvýšení palebné síly instalací kanonu L7, pro který je vezeno 72 kusů munice. Pro dva kulomety je vezeno 5600 nábojů. Mimo to byly instalovány dva svazky vrhačů zadýmovacích granátů (po osmi kusech).
- Olifant Mk.1B: zaveden v roce 1991. Bylo instalováno přídavné pabcéřování, nový motor V12 o výkonu 670 kW a automatická převodovka AMTRA III. Zvýšena byla kapacita nádrží, z toho důvodu pokleslo množství vezené munice na 68 kusů pro kanon a 4800 pro kulomety.
- Olifant Mk.2: ačkoliv JAR původně počítala s nákupem nových tanků (Leclerc či Challenger 2), tak z tohoto sešlo a prováděna je další modernizace Olifantů. Především je instalována nová věž, vzhledově poněkud podobná věži tanku Leopard 2 A5 / A6. Instalován v ní je kanon GT8 ráže 105 mm. Jde o vylepšený kanon L7. Do budoucnosti se však počítá s kanonem ráže 120 mm s hladkým vývrtem hlavně, který je vyvíjen. Dále byl instalován ještě výkonnější motor o výkonu 770 kW, ještě zlepšeno pancéřování, výrazně modernizován systém řízení palby. Tank, vyvinutý na konci WW II a desítky let sloužící v tvrddých podmínkách včetně bojů, se po těchto modernizacích vyrovná většinou parametrů tankům 3. poválečné generace!
- Olifant ARV: vyprošťovací bezvěžová verse (Armoured Recovery Vehicle) na bázi Olifantu Mk.1. Na přídi je buldozerová radlice, na místě věže jeřáb o nosnosti 10 tun, na zádi naviják s tažností až 80 tun. Pro obranu slouží dva kulomety ráže 7,62 mm ve dvou věžičkách a zadýmovací granátomety.

JORDÁNSKO
- Zaveden od roku 1966 v počtu 293 kusů pod jménem Tariq. Později byly výrazně modernizovány, montován byl motor AVDS 1790 V12, převodovka CD850 a nový systémem řízení palby.
- Temsah (AB14): přestavba na těžký obrněný transportér / bojové vozidlo pěchoty. Vyvinut byl v KADDB (King Abdullah II Design And Development Bureau). Jedná se o radikální přestavbu, motor a převodovka jsou přemístěny do přídě, výrazně je zlepšena pancéřová ochrana. Výzbroj tvoří kanon Giat M621 ráže 20 mm s 300 náboji, koaxiální kulomet MAG ráže 7,62 mm s 2600 náboji a PTŘS typu ZT-3 Swift. Posádku tvoří dva muži, řidič a velitel / střelec, do prostoru výsadku se vejde 10 mužů.

KANADA
- Používala tanky Centurion Mk.5 od roku 1952. Na konci 60. let byly modernizovány na standart Mk.11. V druhé polovině 70. let byly nahrazeny tanky Leopard 1C.

KUVAJT
- Používány od roku 1957, pouze 10 kusů.

NIZOZEMSKO
- Tanky byly vyřazovány v roce 1968. Za cenu "šrotu" byly prodány Israeli.

NOVÝ ZÉLAND
- Nepodařilo se mi bohužel zjistit žádné informace...

RAKOUSKO
- 200 stacionárně umístěných věží s kanonem L7.

SINGAPUR
- 63 kusů, pojmenovaných Tempest. Dříve byly umístěny na Tchaj-Wanu z důvodu výcviku, nyní je menší množství umístěno v Bruneji a zbytek v Singapuru. U tanků byla provedena modernizace po vzoru israelského Sho't Kal s reaktivním pancířem.

SOMÁLSKO
- Zavedeno 80 (30?) kusů.

ŠVÉDSKO
- 350 kusů Centurionu Mk.3 bylo zavedeno od roku 1955 pod označením Strv 81. Stroje byly v 60. letech přezbrojeny kanonem L7, poté byly označeny Strv 101 / 102.
- Strv 104 / 105 byly dále modernizované stroje, bylo doplněno přídavné reaktivní pancéřování, nový systém řízení palby, diesel AVDS 1790 2DC V12.

ŠVÝCARSKO
- Od roku 1954 do roku 1960 dodáno 226 kusů. Jednalo se o 26 Centurionů Mk.3, označených Panzer 55 (Pz 55), 100 Centurionů Mk.5 a 100 Centurionů Mk.7, které dostaly označení Panzer 57 (Pz 57). Po přezbrojení na kanon L7, provedeném v roce 1960, bylo označení změněno na Pz 55 / 60, respektive Pz 57 / 60.

VELKÁ BRITÁNIE
- Bojové verse používány v období 1945-1978, speciální verse i déle. Bojové nasazení v Korejské válce a v Suezské krizi, AVRE 165 ještě ve válce s Irákem v roce 1991.


TECHNICKÉ ÚDAJE (Centurion Mk.1 / Mk.5 / Mk.13 / Sho't Kal / Olifant Mk.1B / Temsah )

ROZMĚRY
Délka (bez kanonu): 7,56 m / 7,56 m / 7,56 m / 7,56 m / 8,61 m / 7,96 m
Celková délka: - / 9,83 m / 9,82 m / 9,82 m / 10,02 m / -
Šířka: 3,39 m / 3,39 m / 3,39 m / 3,39 m / 3,42 m / 3,76 m
Výška: 2,95 m / 2,95 m / 2,95 m / 2,95 m / 2,55 m / 2,08 m

HMOTNOST
Bojová: 42500 kg / 50730 kg / 51820 kg / 53800 kg / 58000 kg / 49500 kg

VÝKONY
Max. rychlost: 35 km/h / 35 km/h / 35 km/h / 50 km/h / 58 km/h / -
Max rychlost v terénu: 25 km/h / 20 km/h / 20 km/h / - / - / -
Dojezd: 105 km / 100 km / 190 km / 500 km / 350 km / -


Obrázek
Prototyp s kanonem Polsten

Obrázek
Prototyp
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Verse

Centurion Mk.3
Obrázek

Centurion Mk.10
Obrázek

vozík s palivem
Obrázek
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Speciální verse

Centurion Bridgelayer
Obrázek

Centurion ARV Mk.2
Obrázek

Centurion AVRE 165
Obrázek
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6824
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Ano, to byl skutečně tank mezi tanky. Izraelskou vojenskou literaturou a odbornými časopisy se o něm nese hodně pochval. Izraelci, jako mistři úprav si ještě uměli poradit a dělali z něj vždy skvělý tank. I to, co ukazuješ, kam všude byl vyvezen, hovoří jasnou řečí. Byl exportně zajímavý.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

JAR

Olifant Mk.1B
Obrázek

Olifant Mk.2
Obrázek
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Israel

Sho´t s reaktivním pancéřováním
Obrázek

Puma
Obrázek

Nagmachon
Obrázek
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Israel...

Nagmasho´t
Obrázek

Nakpadon
Obrázek

M-72
Obrázek
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Jiné...


Strv 105
Obrázek

Dánsky Centurion Mk.5
Obrázek
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Daver
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1573
Registrován: 5/10/2004, 21:11
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od Daver »

Mohli byste mi někdo objasnit, k čemu se užívá ten izraelský Nagmachon? to je nějaký pozorovací vozidlo?
"Nemůžeš-li střílet, staň se bunkrem, nemůžeš-li se hýbat, staň se zbraní, nemůžeš-li vyhrát, staň se hrdinou."
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Daver píše:Mohli byste mi někdo objasnit, k čemu se užívá ten izraelský Nagmachon? to je nějaký pozorovací vozidlo?

Yamo to tam napsal, je to těžké OT.

Někde sem o tom četl, nástavba snad fakt slouží k lepšímu "rozhledu". Ono jezdit s klasickým OT po městě není žádný med. Podobnou nástavbu sem snad viděl i na M-113, je to zároveň pozorovatelna a střílna.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6824
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Ano, je to tak sloužilo to pro boj v městské zástavbě ( prostě v městě) a snad i na tom snímku v pozadí je vidět ta úprava na M - 113.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17761
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Vážení tankisté! Máte někdo po ruce průraznosti kanónů Centurionu? Nebo tip na stránku, kde to najít. Díky.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Tak nejsou to žádné super zdroje, ale třeba ZDE a TADY něco je. Ale určitě někdo dodá lepší.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17761
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Díky moc
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Obrázek

Hmm, se mi to nějak divně zastřihlo... :)
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
zved
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 525
Registrován: 8/10/2008, 22:51
Bydliště: SV Čechy

Re: Britský tank Centurion a jeho varianty

Příspěvek od zved »

A sem to patří taky: http://www.denik.cz/liberecky-kraj/tank ... -w8h6.html

Máme Centurion v muzeu obrněné techniky Smržovka :up:
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13114
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský tank Centurion

Příspěvek od Rase »

Centurion osazený přídavným pancířem a úzkoprofilovou věží - ne nepodobnou jordánské věži Falcon

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13114
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský tank Centurion

Příspěvek od Rase »

Ze Švýcarska získaný Centurion ve Smržovce.
Vlakem byl dopraven do Liberce a na podvalníku do Smržovky.
Byla o tom prý i nějaká televizní reportáž.

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3934
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Britský tank Centurion

Příspěvek od HONZIK11 »

Mají druzbu i s obdobnými institucemi za Uralem. Kdyby se jim tak podařilo vyměnit, či získat Mig 31, tak bych tam hnedle jel.
Ale na toho Centuriona do Jizerek se taky chystám.
https://tankysmrzovka.cz/
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“