Čínský základní bojový tank Typ 59

Vše, co patří do této zajímavé země
Odpovědět
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Čínský základní bojový tank Typ 59

Příspěvek od TonyHazard »

Čínská bojová technika v období studené války

Čínský základní bojový tank Typ 59

Obrázek

ÚVOD
Úplně první tanky, které se objevily v Číně byly francouzské Renault FT-17. Čína ve dvacátých letech objednala z Francie 36 strojů a prvních 10 vozidel bylo dovezeno jako „zemědělské traktory“ v roce 1924. Tyto vozidla se nedočkala bojového nasazení, ale sloužila jako výcviková. V tomto roce bylo také objednáno 24 tanků Vickers Carden Loyd. V 30. letech působily v Číně němečtí poradci a ti zajistili nákup 10 tanků PzKpfw I (se zásilkou přišel i nezjištěný počet obrněných vozidel SdKfz 221 a 222). Z Itálie bylo dovezeno 20 tanků CV 33 a CV-35, a Britové se letech 1935 a 1936 zbavili zastaralých vozidel (16 Vickers 6-ton, 29 Vickers Carden Loyd). Tanky byly rozděleny asi takto : 1. tankový prapor v Šanghaji dostal 32 obojživelných tanků Vickers a několik strojů Vickers 6-ton, 2. tankový prapor, taktéž dislokovaný v Šanghaji zbytek tanků Vickers 6-ton (asi 20) a 3. tankový prapor v Nankingu obdržel 20 italských vozidel CV-33/35 a 10 německých Pzkpfw I. V roce 1937 bylo část tanků zničena nebo ztracena v bojích s Japonskem, v roce 1938 z původních 96 vozidel zůstala asi polovina. V tomto roce začalo Číně pomáhat Rusové a prodali 87 tanků T-26 Model 1933. Sovětský svaz po podepsání smlouvy o neútočení s Německem svoji výpomoc silně omezil, a tak v roce 1941 to byli Američané, kteří v rámci programu Lend Lease začali čínskou armádu zásobovat vozidly. V říjnu 1941 bylo dovezeno 36 lehkých tanků M3A1 Stuart, později byly dovezeny tanky M4 Sherman a stíhače tanků M18 Hellcat. Tyto vozidla se pak podepsala na zastavení mnoha japonských útoků v dalších etapách války. Nepodložený fakt zůstává, že tyto typy vozidel pak po ukončení druhé světové války složily v tankových jednotkách čínské armády až do jejich nahrazením tankem Typ 59. (Jiný zdroj uvádí, že Čína po druhé světové válce nakoupila přebytečná vozidla od Sovětského svazu, patrně tanky T-34/85, SU-76, SU-122, JS-2). Část vozidel, tanky M24 Chaffee a samohybné houfnice M41 získala čínská armáda jako kořist v korejském konfliktu.

Obrázek Obrázek
< Francouzský tank Renault FT17 v čínské armádě.
> Jeden ze 32 tanků Vickers nakoupených ve Velké Británii.

V osmdesátých letech se v čínských tankových jednotkách pravděpodobně nacházelo až deset tisíc tanků. V devadesátých letech tento počet poklesl asi na 7000 strojů, ale víc jak šedesát procent tvořily tento počet tanky Typ 59 a Typ 69, rozdělené do 11-ti obrněných brigád. Průběžně jsou nahrazovány tanky druhé generace a to vozidly Typ 88 a Typ 96, přičemž stávající starší stroje Typ 59/69 jsou modernizovány novými systémy a prvky (řízení palby, spojovací prostředky, noční vidění, reaktivní pancíř, pohon aj). Nejmodernější čínský tank Typ 99 byl do výzbroje v roce 2001. V čínské armádě je také stále v provozu asi 2000 lehkých tanků, mezi které se počítají lehké tanky Typ 62 a obojživelný tank Typ 63, který je modernizován novými systémy (řízení palby, noční vidění, satelitní navigace, protitankovými střelami a výkonnějším motorem) na verzi označenou Typ 63A.
První verze čínského hlavního bojového tanku Typ 59 je vlastně kopie sovětského bojového tanku T-55A. Sovětský svaz a Čína podepsaly v roce 1956 smlouvu o přátelství a vzájemné pomoci, součást ujednání byla také pomoc při vybudování závodu na výrobu tanků. Vycházelo se z tanku verze T-55A a první prototyp byl pravděpodobně zkonstruován v roce 1957. První tanky byly montovány výhradně z dílů dodávaných sovětskou stranou a postupně nahrazovány čínskými komponenty. Čínská armáda přijala vozidlo do výzbroje v roce 1959, což se odrazilo na jeho označení, Typ 59 (Některé zdroje používají označení jmenovaného stroje jako Type 59). Tank Typ 59 je brán jako vývojový typ první čínské generace moderních tanků. V průběhu výroby byl mnohokrát vylepšován a modernizován a to nejen domácími ale i cizími technologiemi. Nejvíce byla sledována hlavní zbraň, zkušenosti byly pak použity při vývoji tanků Typ 69 a Typ 79. Podle nepodložených informací měla čínská armáda při pohraničním konfliktu se sovětskými jednotkami v roce 1969 získat téměř nepoškozený tank T-62. Ten byl později využit na vývoji tanku Typ 69, a po spolupráci se západními zeměmi vznikl další v typové řadě, stroj Typ 79.

Obrázek Obrázek
< Americký lehký tak M5 Stuart v čínských službách.
> Jednotka čínské armády vyzbrojená americkými tanky M4 Sherman.

Obrázek Obrázek
Kořistní technika, samohybná houfnice M41 a tank M24 Chaffee, z Korejské války z období říjen 1950 až červenec 1953).
Část první : Základní bojový tank Typ 59

Obrázek
Základní verze tanku Typ 59, vlastně téměř nezměněná verze tanku sovětské výroby T-55A.
Sériová výroba tanku Typ 59 začala asi v srpnu roku 1963 a pokračovala až do června 1980, přičemž první předsériová vozidla vznikla už v roce 1958. Celkově bylo vyrobeno asi 10 tisíc tanků verzí Typ 59 (jiný zdroj uvádí číslo kolem 9500 strojů. Tank Typ 59 používal tovární označení WZ-120 a jako jeho vzor T-55A byl vyvážen po stovkách strojů. Čínská armáda do výzbroje postupně převzala asi 5000 tanků, stroje tvořily páteř čínské lidové osvobozenecké armády téměř do roku 2000. V současné době se v čínských ozbrojených silách nachází asi 5 tisíc strojů, převážně ve verzích Typ 59-I a Typ 59-II, z nich část je využívána k výcviku a zbytek tvoří rezervu. Jmenovaná vozidla budou pomalu nahrazována moderními tanky Typ 96 a Typ 99.

Jak už zde bylo uvedeno, první sériová vozidla Typ 59 jsou téměř shodná se sovětským tankem verze T-55A, avšak jsou zde určité rozdíly. Tank Typ 59 neměl ve výbavě infračervený reflektor a jeho hlavní zbraň neměla stabilizátor. Vozidlo, tak jak jeho vzor, má řídící část vpředu, bojovou uprostřed, motorovou v zadní části korby a charakteristicky zakulacenou věž. Svařovaná korba tanku má proměnou tloušťku pancíře od čela korby 150 mm k podlaze o síle 20 mm. Věž má na čele sílu pancéřování 203 mm a boky dosahují 39 mm. Řidič má stanoviště v přední části korby vlevo a průlez je opatřen poklopem otvíratelným doleva. Ke sledování používá dva periskopy. Velitel tanku se střelcem a nabíječem se nachází ve věži, která nemá podlahu. Střelec má svoje místo vlevo, velitel sedí za ním a o něco výše a k opuštění vozidla používají průlez na jejich straně. Nabíječ má stanoviště po pravé straně kanonu a vlastním průlezem. První vozidla byla vybavena původním kanonem D-10T ráže 100, který byl později nahrazen kanon Typ-59 shodné ráže (100 mm), ale postrádal noční pozorovací zařízeni a stabilizátor. Střelec používal sovětskou munici i domácí čínskou typu APFSDS-T s dosahem až 2 400 m. Věž tanku má pohon srovnatelný s tankem T-55, který je schopen ji otočit o 360° za 21 vteřin. Pozdější výrobní série dostaly vertikální stabilizátor kanonu, aby mohla posádka střílet i za jízdy. Byly také dovybaveny infračerveným reflektorem a periskopy pro jízdu a vedení střelby.
Tank má nainstalovaný vznětový dvanáctiválcový kapalinou chlazený motor Typ 12150L s výkonem 520 HP při 2000 ot/min. Motor je spojen s pětistupňovou převodovkou s jednou zpátečkou. Nádrže mají obsah 815 listů, s přídavnými nádržemi (400 l) je vozidlo schopno po zpevněném povrchu ujet vzdálenost až 600 km. Podvozek tanku se skládá s pěti párů pojezdových kol, a párem hnacích kol vzadu a napínacím vpředu. Výfuk se nachází na shodném místě jako u tanku T-55, to je na levém blatníku. Uložení munice je stejné, takže posádka při zásahu má stejně nízkou možnost přežití jako u sovětských strojů.
Technická data tanku Typ 59 :
> posádka : 4 muži (velitel, řidič, střelec a nabíječ)
> hmotnost : 34 t (prázdná), 36 t (bojová)
> rozměry : délka celkem 9000 mm, délka korby 6040 mm, šířka 3270 mm, výška 2590 mm, světlost 425 mm
> výzbroj : kanon Typ-59 (D-10T) ráže 100 mm s drážkovanou hlavní (34 nábojů), spřažený a příďový kulomet Typ-59T ráže 7,62 mm (3500 nábojů), protiletadlový kulomet Typ-54 ráže 12,7 mm (500 nábojů)
> náměr kanonu : od -5° do +18°, odměr 360° (plně otočná věž)
> úsťová rychlost : 1435 m/s
> kadence kanonu : až 7 výstřelů/min
> šířka pásu : 580 mm
> pohon : vznětový dvanáctiválcový motor Typ 12150L s výkonem 382 kW (520 HP)
> obsah nádrží : 815 l
> hmotný výkon : 10,6 kW/t
> měrný tlak : 0,80 kg/cm2
> rychlost : silnice 50 km/h, terén až 25 km/h
> dojezd : silnice až 440 km
> překážky : příkop 2,70 m, kolmá stěna 0,79 m, brod 1,4 (bez přípravy), 5,5 m (s přípravou), stoupavost 58%, náklon 30%

Část druhá : Verze a další varianty tanku Typ 59

Obrázek
Čínský tank verze Typ 59-I.
Verze tanku Typ 59
Typ 59 : téměř shodná kopie tanku verze T-54A z roku 1957 (bez infrareflektoru). Sloužila jako předsérie.
Typ 59 (WZ-120) : licenční tank T-54A (zařazen do výzbroje v roce 1959 – odtud označení typu).
Typ 59-I (WZ-120A) : modernizovaná verze Typ 59 na standard Typ 69-II. (toto označení skrývá několik variant).
Typ 59-II (WZ-120B) : verze s kanonem Typ 81 ráže 105 mm, s dalšími novinkami.
Typ 59-IIA : modifikovaná verze Typ 59-II ( například kompozitní pancíř).
Typ 59 Gai (B59G): experimentální varianta na testy různé západní technologie. Vyrobeny dva stroje B59G a BW120K. Vozidlo BW120K je shodný stroj, ale vyzbrojený čínským kanonem ráže 120 mm s hladkým vývrtem hlavně.
Typ 59D (WZ-120C) : Typ 59D byl vyvinut v roce 1990. Použito mnoho moderních prvků. Varianty vozidel jsou Typ 59D a Typ 59D1 (podle vybavení).
Typ 59P : vývozní verze tanku Typ 59D.

Vozidla z konstrukce tanku Typ 59
Typ 62 : lehký tank vyvinutý na základě tanku Typ 59 (menší a tím s nižší hmotností).
Typ 69 : modernější varianta Typu 59, avšak pouze prototyp.
Typ 69-I : prototyp testující technologie okopírované z tanku T-62 (například světlomet Luna a systém OPZHN).
Typ 69-II : první sériová verze z roku 1982 s novým systémem řízení palby (mimo jiné s laserovým dálkoměrem a balistickým počítačem) a dalšími vylepšeními.
Typ 69-IIA, -IIB, -IIC : různě upravovaná a doplňovaná základní verze, Písmeno „C“ označuje velitelský tank s rozšířenou spojovací technikou.
Typ 73 : vyprošťovací tank na podvozku tanku Typ 59.
Typ 59 Marksman : britský protiletadlový komplex s dvěma kanony ráže 35 mm, řízený radary, posazený na podvozku tanku Typ 59, nenalezena zmínka o vyzbrojení čínské armády touto technikou.
Typ 84 : mostní tank na podvozku Typ 69. Shodné označení Typ 84 používá také mobilní most na podvozku tanku Typ 69.
Typ 79 : cizími prvky vylepšená verze tanku Typ 69-II, s továrním označením WZ-121D. (Jiný zdroj uvádí, že tento typ je označován také jako Typ 69-III)
Na podvozku tanku Tyo 69 mělo patrně vzniknout také několik prototypů (nebylo zjištěno zda-li se také vyráběly) :
PGZ88 : protiletadlový tank s dvěma rychlopalnými kanony ráže 37mm.
GSL130 : ženijní speciál.
GCZ110 : multifunkční vozidlo
IRÁK
Typ 69-QM : tank verze Typ 69-II s kanonem ráže 100 mm, dodatečným pancířen na čele korby (některé vybavené minometem ráže 160 mm). Stroje také využívány jako velitelské tanky s reaktivních pancířem (podobně jako T-55 Enigma). Změny provedené v průběhu let 1986 -1988. (je také používáno označení T-55B)
Typ 69-QM1 : tank Typ 69-II modernizovaný kanonem ráže 105 mm a laserovým dálkoměrem. Vylepšení proběhlo v letech 1984 - 1988.
Typ 69-QM2 : tank Typ 69-II modernizovaný kanonem ráže 125 mm s hladkým vývrtem hlavně a laserovým dálkoměrem. Vylepšení provedeno v letech 1986 -1991.

Obrázek Pákistánský tank Typ 59 MII při cvičení.

PÁKISTÁN
Typ 59 MII : vylepšený tank Typ 59, bývá označován také jako T-59 MII. Vzat do výzbroje armády v roce 1998.
Typ 69-II : pákistán toto vozidlo nejen licenčně vyráběl, ale i úspěšně vyvážel, Thajská armáda nakoupené stroje označila jako Typ 30.
Al Zarrar : rozsáhle modernizovaný tank Typ 59 MII. Výroba zahájena v roce 2003.
ÍRÁN
Typ 72Z : vylepšený tank Typ 59. (Jiný zdroj jej uvádí jako T-72Z)
SEVERNÍ KOREA
M1978 Koksan : dělo ráže 170 mm na podvozku tanku Typ 59. Existuje modifikovaná verze označená M1989.

Obrázek Bangladéšské tanky verze Typ 69- IIG.

BANGLADÉŠ
Type 69-IIG : Bangladéšskou armádou vylepšený tank verze Typ 69II, (kanon s hladkým vývrtem hlavně ráže 120 mm, poloautomatické nabíjení, nové systémy, reaktivní pancíř aj
SÚDÁN
Al Zubair 2 : vylepšená verze tanku Typ 59D.

pokračování ve 2. části
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Re: Čínský základní bojový tank Typ 59

Příspěvek od TonyHazard »

Čínská bojová technika - pokračování - 2. část

Část třetí : Služba a bojové použití tanku Typ 59

Obrázek
Služba tanku Typ 59
Provozovatelé tanku Typ 59
(v uvedených armádách se samozřejmě nachází různé verze, jelikož nebyly uvedeny jejich počty, je to shrnuto pod toto jednotné označení Typ 59, uvedené počty v současnosti už nemusí platit)
Albánie : V neuvedeném čase objednáno a z Číny dovezeno 721 tanků Typ 59. Spolu se 75 kusy sovětských tanků T-54 a 300 stroji T-55 tvořily základ albánské armády. V současné době většina sešrotována, zbytek pravděpodobně uložen.
Bangladéš : V roce 1980 objednáno 36 tanků Typ 59 v Číně, armáda stroje převzala v letech 1980 a 1981. V počtech armády se k začátku roku 2001 uvádí 240 tanků v typech T-54, T-55, Typ 59 a Typ 62, v roce 2003 to bylo 180 uvedených vozidel. V letech 2004 a 2006 je zjištěn stav 80 strojů verze Typ 59 a Typ 69. Do tohoto počtu je zahrnuto 30 tanků T-54A (asi dar z Egypta, jiný zdroj uvádí z bývalé Jugoslávie), s čínskou pomocí následně upraveny na Typ 59. V roce 2010 vykazuje armáda 264 tanků verze Typ 59 a Typ 59II, starší stroje typu T-54 v počtu 30 vozidel, bylo přestavěno na těžký transportér pěchoty.
Kambodža : Na začátku roku 2001 měla kambodžská armáda v provozu 150 tanků ve verzích T-55, Typ 59 a PT-76. O dva roky později (2003) to bylo 170 jmenovaných strojů, v letech 2004 a 2006 se uvádí 50 vozidel Typ 59 (jiný zdroj uvádí 200 neupřesněných vozidel ke konci roku 2006).
Čína : V průběhu let 1985 až 2000 se stav vozidel Typ 59 pohyboval okolo počtu 6-ti tisíc. Do roku 2010 stav strojů různých verzí Typ 59 ustálil na čísle 5000. Nynější počet tanků verzí Typ 59 odhaduje mezi 5500-6000 stroji.
Írán : Čína po objednávce z roku 1981 vyvezla do Íránu v letech 1982 a 1984 na 300 tanků Typ 59. S tanky T-54 a T-55 byla vozidla Typ 59 v počtu 200 kusů předělána na standard Safir-74 (označován jako T-72Z- nezaměnit s iráckou verzí), v počtu je začleněno 20 strojů pro súdánskou armádu. Íránská armáda přiznává k roku 2000 stav 220 tanků, v období let 2004 až 2008 vykazuje stav 540 tanků ve verzích T-54, T-55 a Typ 59.
Severní Korea : Objednávka z Číny v roce 1972 zněla na 50 tanků Typ 59, pravděpodobně zvýšena na 175 strojů. Tanky byly dovezeny v následném roce 1973. V roce 1967 severokorejská vláda objednala v Sovětském svazu 250 věžiček ZSU-57-2, dovoz proběhl následném roce 1968 a v roce 1977 byly věžičky montovány na podvozky Typ 59. V roce 1973 byl pravděpodobně v SSSR uzavřen kontrakt na 500 tanků T-55, jiný zdroj uvádí, že tuto objednávku nakonec získala Čína, která dodala tanky Typ 59. Další údaje také nejsou přesné, počty tanků Typ 59 v roce 1985 (asi 175), v období let 1990 až 2000 asi 500 vozidel jmenované verze, v roce 2001 asi 3500 strojů ve verzích T-34, T-54, T-55, T-62 a Typ 59, v roce 2006 je počet jmenovaných vozidel odhadován na víc jak 3500 strojů.
Pákistán : Čína po objednávce v roce 1964 dodala v letech 1965 a 1966 místní armádě 80 vozidel Typ 59. Následovala objednávka v roce 1968, dodávka 210 tanků Typ 59 vyřízena v letech 1970 a 1972. Dalších 159 shodných tanků dodáno v roce 1974, objednáno u čínského dodavatele přechozí rok. Další kontrakt uzavřen v roce 1975, tanky Typ 59 dorazily ve dvou vlnách, tedy v roce 1978 a 1988. Neupřesněný počet (odhaduje se 80 až 400 vozidel) byl upraven na standard tanku Al-Zarar. Počty (odhad), Typ 59 asi 1300 kusů (1990), o 100 vozidel méně v letech 1990 až 2000, 1100 strojů (2002), 1000 Typ 59 a 80 Al-Zarars (v roce 2005), 600 Typ 59 a 300 Al-Zarars (v roce 2008). Poslední údaj v roce 2100 uvádí asi 400 tanků Typ 59 a 400 tanků Al-Zarars v roce 2010. Nyní asi 1200 tanků verzí vycházejících z Typ 59.
Zkráceně státy a počty
Afghánistán : 100 tanků Typ 59, Demokratická republika Kongo (20), Republika Kongo (15), Srí Lanka (80), Súdán (10), Tanzanie (30), Thajsko (158), Vietnam (350), Zambie (20), Zimbabwe (30), Myanmar (Barma) (160t anků Typ 59D/D1).
Bývalý vlastníci
Albánie : 721 tanků Typ 59 (všechny pravděpodobně vyřazeny)
Irák : 1500 tanků Typ 59 a Typ 69 (v roce 1990). Všechny zničeny nebo vyřazeny.

Obrázek Pákistánské tanky Typ 59 na polygonu.

Bojové použití tanku Typ 59
Tank Typ 59 za dobu své existence byl plně využíván a prošel mnoha konflikty. Pravděpodobně první nasazení si tank odbyl v řadách severovientnamské armády ve vietnamské válce, kdy Vietnam měl podporu komunistické Číny. Paradoxem bylo, že se také účastnil čínsko-vietnamského konfliktu v roce 1979. Byl nasazen také v irácko-íránské válce, v indicko-pákistánském konfliktu, proti koaličním vojskům v Perském zálivu v roce 1991 a nechvalně proslavil na incidentu na náměstí Tien Men v červenci 1989.
Konflikt v roce 1979 (Severní Vietnam – Čína)
Hlavní směr útoku čínské armády směřoval na Hanoj, přes města Lang Son a Dong Dang, Čínské velení se rozhodlo pro standardní útok s nasazením velkého počtu tanků a dělostřelectva. Tanky Typ 59 sloužily převážně jako likvidátoři vietnamských bunkrů a dovozci materiálu pro pěchotu, i když jim hornatý terén dělal velké problémy. Naopak vietnamští obránci jej využívali a s pomocí sovětských protitankových raketových systémů je a úspěchem ničili. Jen při začátku útoku na Muong Khoung bylo za krátkou dobu ztraceno na 18 tanků Typ 59. Největší překvapení ale způsobilo předávání signálů mezi čínskými tankovými jednotkami, ty byly předávány pomocí praporků (pravděpodobné důvody tohoto řešení bylo elektronické rušení od sovětských lodí z Tonkinského zálivu. Později bylo vyhlášeno příměří.

Obrázek Ve směru na Lang Son se musely čínské jednotky s tanky Typ 59 dostat přes řeku Khi Khong.

Konflikt v roce 1971 (Indie – Pákistán)
> v roce 1971 : To už Indie nasadila nově nakoupené tanky T-54 a T-55 v počtu 500 strojů, pákistánské jednotky nasadily do boje až 700 čínských vozidel Typ 59. Jelikož si tyto tanky jsou dost podobné, pákistánští tankisté svoje vozidla pomalovali bílými pásy, indické tankové jednotky nasazovaly na kanony svých strojů velké makety ejektorů.
Konflikt v roce 1988 (Irák – Írán)
> 1988 : zahájen protiútok iráckých tankových jednotek, na jihovýchodě úspěšně zakončen, poté uzavřeno příměří. Na počátku války měl Irák velké množství tanků T-54, T-55 a T-62, Írán disponoval 400 tanky typu M60A1, a 300 tanky Chieftain. Oba státy pak v průběhu konfliktu dokupovaly další vozidla. Írán : 750 tanků Typ 59. Irák : 600 tanků Typ 69 (do roku 1988), po uzavření příměří pak 700 tanků Typ 59.

Obrázek V operaci Pouštní bouře tažení koaličních sil lemovala zničená irácká technika, zde je tank Typ 69.

Operace Pouštní bouře
> letecké akce zahájené 17. ledna 1991, pozemní operace pak 24. února téhož roku.
Stavy vozidel : Irák 4110 tanků (v bojové zóně 3700) – Spojenci 5100 (v bojové zóně 3500)
Mimo elitní divize Republikánské gardy vyzbrojené tanky T-72, byly ostatní divize vyzbrojeny tanky T-55, Typ 59 a Typ 69 Irácké pravděpodobné ztráty činily 2162 tanků. Ve druhé válce již tanky T-55 (Typ 59) nasazeny nebyly.
Podle vojenských odborníků měl Irák modernizovat stávající tanky Typ 69 kanony 105 a 125 mm (informace se ukázala jako pravdivá), tank s kanonem ráže 125 mm převzal označení Typ 69-QM1, vozidlo s kanonem ráže 125 mm pak bylo označeno jako Typ 69-QM2. Část vozidel sebou vezla i minomet ráže 160 mm. Všechny stroje dostaly na čelo korby dodatečný pancíř. Je potvrzeno, že tyto tanky se účastnily nejtěžších bojů, neboť Saddám si jednotky republikánské gardy vyzbrojené tanky T-72 nechával na obranu hlavního města. Tanky verzí Typ 69QM byly nasazeny v druhém konfliktu v roce 2003, při obraně města Nasiriyah v březnu 2003, kde sloužily jako dělostřelecká podpora. Oni byli klíčovými hráči, kteří se podepsali na velkých problémech 507. americké armády. Útočily převážně ze zálohy a po poškození nebo vyčerpání munice sloužily jako návnady či překážky. Velkou zásluhu na ničení těchto tanků měly vrtulníky AH-1 Cobra.
Část čtvrtá : Další varianty tanku Typ 59

Obrázek
Poslední čínský tank první generace čínských tanků, tank s označením Typ 79.
Verze tanku Typ 59-I : Vylepšená verze tanku osazená kanonem Typ-69-II ráže 100 mm, vybavená laserovým dálkoměrem a dalšími moderními systémy (protipožární, servo-hydraulický). Tank dostal na boky korby gumové protikumulativní zástěry, jelikož tanky měly různou tloušťku pancéřování a systémy řízení palby, měly mít také různé označení (přidané písmena k názvu). Vozidlo používalo také tovární označení WZ-120A, výroba probíhala v letech 1963 až 1980.
Verze tanku Typ 59-II : Tank byl vyzbrojen kanonem Typ 81 ráže 105 mm, což byla kopie britského kanonu L7, která měla ejektor na hlavni uprostřed nikoli na konci. Společnost Norinco pro kanon vyvinula průbojné střelivo s účinným dosahem 2500 m. Další vylepšení bylo doplnění modernějšími spojovacími prostředky a systémy (například protipožární). Tovární označení bylo WZ-120B, sériová výroba byla v letech 1982 až 1985. (zdroje informací se rozchází v instalaci hlavní zbraně, někde je uváděn americký kanon M68)
Technická data tanku Typ 59-II :
> posádka : 4 muži
> hmotnost : 34 t (prázdná), 36 t (bojová)
> rozměry : délka celkem 9194 mm, délka korby 6040 mm, šířka (s kryty) 3307 mm, výška 2590 mm, světlost 425 mm
> výzbroj : kanon L7 (M68) ráže 105 mm s drážkovanou hlavní (38 nábojů), spřažený a příďový kulomet Typ-59T ráže 7,62 mm (3500 nábojů), protiletadlový kulomet Typ-54 ráže 12,7 mm (500 nábojů)
> náměr kanonu : od -5° do +18°, odměr 360° (plně otočná věž)
> úsťová rychlost : 1455 m/s
> kadence kanonu : až 7 výstřelů/min
> šířka pásu : 580 mm
> pohon : vznětový dvanáctiválcový motor Typ 12150L s výkonem 382 kW (520 HP)
> obsah nádrží : 815 l
> hmotný výkon : 10,6 kW/t
> měrný tlak : 0,80 kg/cm2
> rychlost : silnice 50 km/h, terén až 25 km/h
> dojezd : silnice až 600 km
> překážky : příkop 2,70 m, kolmá stěna 0,79 m, brod 1,4 (bez přípravy), 5,5 m (s přípravou), stoupavost 58%, náklon 30%


Obrázek Čínský tank verze Typ 59-I.

Verze tanku Typ 59-IIA : Kanon tanku byl vybaven novým ejektorem a tepelnou ochranou. Jsou známy verze bojového, velitelského a odminovacího tanku, kde byl použit kompozitní pancíř.
Verze tanku Typ 59 Gai : Jedná se o experimentální variantu na které jsou testovány různé cizí moderní technologie. Existují verze B59G a BW120K, u druhé jmenované byl jako hlavní zbraň použit kanon s hladkým vývrtem hlavně ráže 120 mm, srovnatelný s americkým kanonem M256.
Verze tanku Typ 59D : Vývoj tohoto stroje byl ukončen v roce 1990, čínské velení armády rozhodlo místo, že místo náhrady tanku Typ 59 novými tanky bude tento modernizován novými systémy, aby splňoval požadavky pro budoucí bojiště. Tank Typ 59D je osazen reaktivním pancéřováním, novým kanonem, a dalšími prvky jako je noční vidění, novým protipožárním zařízením aj. Vozidlo také dostalo nový motor 12150L7, existují dvě varianty, Typ 59D a Typ 59D1, přičemž verze D1 je pravděpodobně velitelský tank s rozšířenou spojovací technikou.
Technická data tanku Typ 59D :
> posádka : 4 muži
> hmotnost : 35 t (prázdná), 37 t (bojová)
> rozměry : délka celkem 9200 mm, délka korby 6040 mm, šířka (s kryty) 3307 mm, výška 2590 mm, světlost 425 mm
> výzbroj : kanon Typ 83-1 ráže 105 mm s drážkovanou hlavní (44 nábojů), spřažený kulomet Typ-59T ráže 7,62 mm (3500 nábojů), protiletadlový kulomet Typ-54 ráže 12,7 mm (500 nábojů)
> náměr kanonu : od -5° do +18°, odměr 360° (plně otočná věž)
> pohon : vznětový dvanáctiválcový motor Typ 12150L7 s výkonem 432 kW (580 HP)
> obsah nádrží : 815 l
> hmotný výkon : 11,8 kW/t
> měrný tlak : 0,82 kg/cm2
> rychlost : silnice 50 km/h, terén až 25 km/h
> dojezd : silnice až 600 km
> překážky : příkop 2,70 m, kolmá stěna 0,79 m, brod 1,4 (bez přípravy), 5,5 m (s přípravou), stoupavost 58%, náklon 30%

Verze tanku Typ 59P : Rozsáhle modernizovaná verze tanku Typ 59 určená pro export, s moderními prvky použitými při vývoji tanku třetí generace. Přesné požadavky nejsou upřesněny, neboť výbava se mění podle přání zákazníka.

Obrázek Obrázek
Lehký tank čínské výroby Typ 62.

Verze tanku Typ 62 : V prosinci roku 1950 velení čínské armády předložilo požadavek na lehký tank, vhodný k bojové činnosti v jižních oblastech Číny. Konstruktéři vzali základ z tanku Typ 59, který byl zmenšen a konstrukčně zjednodušen. Stroj převzala armáda do výzbroje v roce 1962 a tím označení Typ 62. Vlastní vývoj vozidla byl zahájen hned v roce 1958, v roce 1963 vyjely první stroje a po osmi stech kusech v roce 1978 ukončena. Tank Typ 62 měl hmotnost 21 tun, jako výzbroj dostal kanon 62-85TC (Typ 55) ráže 85 mm a tři kulomety. V průběhu sériové výroby byl vylepšen novým systémem řízení palby s laserovým dálkoměrem, dodatečným pancéřováním na věži a tato varianta obdržela označení Typ 62-I. Na základě tanku byl sestrojen vyprošťovací (Typ 79) a ženijní tank (Typ 82), ale zůstalo pouze u prototypu. Čínská armáda použila lehké tanky Typ 62 v čínsko-vietnamské válce v roce 1979, ale ty utrpěly velké ztráty a to přesvědčilo velení, že je potřeba vyvinout střední tank nové generace. Navzdory tomu lehké tanky zůstaly ve službě a v roce 2000 se dočkaly modernizace. Ta se skládala z nové svařované věže, moderního systému řízení palby, nočního vidění, vrhačů dýmových granátů, reaktivního pancíře a pravděpodobně z kanonu ráže 105 mm se svislým stabilizátorem.
Technická data tanku Typ 62 :
> posádka : 4 muži
> hmotnost : 21 t (bojová)
> rozměry : délka celkem 8270 mm, šířka 3250 mm, výška (po strop věže) 2190 mm, světlost 425 mm
> výzbroj : kanon Typ 55 ráže 85 mm s drážkovanou hlavní, spřažený kulomet Typ 59T ráže 7,62 mm, další kulomet Typ 59T (3500 nábojů), protiletadlový kulomet Typ 55 ráže 12,7 mm (500 nábojů)
> náměr kanonu : od -5° do +18°, odměr 360° (plně otočná věž)
> pohon : vznětový dvanáctiválcový motor Typ 12150L-3 s výkonem 320 kW (430 HP)
> rychlost : silnice 60 km/h, terén až 32 km/h
> dojezd : silnice až 500 km
> překážky : příkop 2,70 m, kolmá stěna 0,79 m, brod 1,4 (bez přípravy), 5,5 m (s přípravou), stoupavost 58%, náklon 30%
> pancíř : homogenní ocelový s tloušťkou od 15 (dno korby) do 220 mm (čelo věže)


Obrázek Obrázek
< Asi nejslavnější a současně nejtragičtější foto tanků Typ-59. Neznámý student se snáží zabránit vjet tankům na náměstí Tien Men v červenci 1989
> Detail věže lehkého tanku Typ 62

Verze tanku Typ 69 : Tanky Typ 69 a Typ 79 jsou dva modely hlavních bojových tanků vzešlých z tanku Typ 59, který byl vlastně kopií sovětského tanku T-55A. Tyto stroje jsou víceméně první tanky vyvinuté čínskými konstruktéry, jejichž linii lze pozorovat prostřednictvím různých rozdílů mezi nimi. Další pak určovaly modernější systémy, nové motory a výkonnější kanony. Po ochladnutí vzájemných vztahů mezi Sovětským svazem a Čínou, sověti odvolali své technické poradce a zastavili i průmyslovou podporu. Za této situace, v roce 1963 nařídilo velení armády konstrukční kanceláři při závodě č. 617, aby vypracovalo modifikaci stávajícího tanku Typ 59. Vylepšení doneslo mimo jiné kanon s hladkým vývrtem hlavně ráže 100 mm a nový výkonnější motor. Avšak generalita nebyla s provedenými testy spokojena a sériovou výrobu tanku Typ 69, jak byl nový stroj označen, nespustila. Na skluzu vývoje se také podepsala Velká kulturní revoluce. V průběhu čínsko-sovětského konfliktu v roce 1969 se čínské armádě podařilo ukořistit nepoškozený sovětský tank T-62, který byl důkladně prozkoumán a některé jeho systémy (například infrareflektor Luna) byly použity při vylepšení vyvíjeného tanku. Nová verze tanku dostala označení Typ 69-I, ale náročnými testy vozidlo opět neprošlo. (Jiný zdroj uvádí, že bylo vyrobeno několik desítek tanku, s označením Typ 69-I) Sériové výroby se po dalších úpravách dočkal až tank s označením Typ 69-II. Určitou dobu před zahájením sériové výroby neměla armáda jasné či použít kanon s hladkým nebo drážkovaným vývrtem, po náročných testech bylo rozhodnuto pro drážkovanou hlaveň. Čínská armáda převzala omezené množství těchto vozidel, na druhou stranu, nepříliš složitý, odolný a výrobně levný tank se stal exportním trhákem a prodával se po desítkách, leckde i po stovkách kusů a do ukončení výroby se jich prodalo ke dvěma tisícům. Některé světové odborníky zmátla podobnost se sovětskými stroji a vozidlo Typ 69 bylo považováno za kopii tanku T-55 někdy i za vozidlo shodné s tankem T-62. Tank Typ 69 je na první pohled téměř tvarově shodný se svým předchůdcem Typ 59, odlišující se jen v drobnostech, rozdíly jsou uvnitř vozidla, tím jsou modernější systémy, které byly okopírovány nebo odkoupeny od vyspělejších zemí. Jsou známy další varianty tohoto stroje a to vylepšený Typ 69-IIA, dále to je verze Typ 69-IIB, což je vývozní typ s měnitelnou výbavou (dle přání zákazníka) a nakonec verze velitelského tanku Typ 69II-C s rozšířenou spojovací technikou.
Technická data tanku Typ 69-II :
> posádka : 4 muži
> hmotnost : 34,2 t (prázdná), 36,5 t (bojová)
> rozměry : délka celkem 9125 mm, délka korby 6243 mm, šířka (s kryty) 3270 mm, výška (s kulometem) 2807 mm, výška (po strop věže) 2590 mm, světlost 425 mm
> výzbroj : kanon Typ 79 ráže 105 mm s drážkovanou hlavní (44 nábojů), spřažený kulomet ráže 7,62 mm (3500 nábojů), protiletadlový kulomet ráže 12,7 mm (500 nábojů)
> náměr kanonu : od -5° do +18°, odměr 360° (plně otočná věž)
> pohon : vznětový dvanáctiválcový motor Typ 12150L7 s výkonem 435 kW (583 HP)
> obsah nádrží : 935 l
> hmotný výkon : 11,7 kW/t
> měrný tlak : 0,816 kg/cm2
> rychlost : silnice 50 km/h, terén až 25 km/h
> dojezd : silnice až 440 km
> překážky : příkop 2,70 m, kolmá stěna 0,79 m, brod 1,4 (bez přípravy), 5,5 m (s přípravou), stoupavost 58%, náklon 30%
> pancíř : homogenní ocelový s tloušťkou od 15 (dno korby) do 220 mm (čelo věže)


Obrázek Obrázek
< Čínský tank typové řady Typ 69.
> Čínský tank verze Typ 59D.

Verze tanku Typ 73 : Verze vyprošťovacího tanku s upravenou korbou tanku Typ 59, ze které byla odstraněna věž. Upravená korba je uzpůsobena na uchycení různých pomůcek, ale největším mínusem tohoto stroje je absence navijáku, takže vozidlo je určeno jen odtahu poškozených obrněných vozidel. Tříčlenná posádka má k obraně jeden protiletadlový kulomet ráže 12,7 mm.

Verze tanku Typ 79 : Zlepšení vztahů mezi komunistickou Čínou a západními mocnostmi na počátku 80. let se odrazilo na možnosti použít západní technologie na modernizaci čínských zbraňových systémů. Nový tank, který v této době vznikal v konstrukční kanceláři mohl tak tyto moderní prvky využít. Čínští konstruktéři vycházeli z posledního typu (Typ 69-II), který byl mimo jiné doplněn britským systémem řízení palby od firmy Marconi, nebo kanonem L7 s drážkovaným vývrtem hlavně ráže 105 mm (kanon byl dále upravován a přezval čínské označení Typ 83-I). I přes toto vylepšení je tank Typ 79 označován vojenskými odborníky jako poslední z první generace čínských tanků. Měla na tom podíl nejen podobnost s předchozími verzemi Typ 59 a Typ 69, ale i se sovětskými tanky T-54, T-55 a T-62, které lze zahrnout do jedné „rodiny“. Až o několik let později čínští technici získávají zkušenosti a experimentují s návrhy, které se odlišují od vzoru Typ 59/69/79 a na počátku 90. let začne Čína vyrábět skutečně moderní tanky. V současné době se v čínské armádě nachází jen několik set tanků Typ 69 a 79, které jsou buď uloženy nebo používány k výcviku nových posádek. U elitních tankových jednotek je nahradily tanky Typ 96 nebo Typ 99.
Sériová výroba tanku Typ 79 byla zahájena koncem 80.let (asi 1988), s továrním označením WZ-121D, používá se také označení Typ 69-III. Od předchozího typu jej při pohledu zvenku odlišovala tepelná ochrana hlavně kanonu a velké koše na výzbroj a výstroj na bocích věže. Uvnitř tanku to pak byly modernější systémy, jako byl systém řízení palby od společnosti Marconi (s laserovým dálkoměrem, balistickým počítačem), termovize a výkonnější motor Typ 79 s výkonem 730 HP.
Technická data tanku Typ 79 :
> posádka : 4 muži
> hmotnost : 34,2 t (prázdná), 36,5 t (bojová)
> rozměry : délka celkem 8657 (9125) mm, délka korby 6243 mm, šířka (s kryty) 3298 mm, výška 2580 mm, světlost 425 mm
> výzbroj : kanon Typ 81-I ráže 105 mm s drážkovanou hlavní (44 nábojů), spřažený kulomet ráže 7,62 mm (3500 nábojů), protiletadlový kulomet ráže 12,7 mm (500 nábojů)
> náměr kanonu : od -5° do +18°, odměr 360° (plně otočná věž)
> pohon : vznětový dvanáctiválcový motor Typ 12150L7BW s výkonem 730 HP
> obsah nádrží : 935 l
> měrný tlak : 0,825 kg/cm2
> rychlost : silnice 50 km/h, terén až 25 km/h
> dojezd : silnice až 440 km ?
> překážky : příkop 2,70 m, kolmá stěna 0,79 m, brod 1,40 (bez přípravy), 4,80 m (s přípravou), stoupavost 58%, náklon 30%


Obrázek Vyprošťovací tank Typ 84, postavený na podvozku tanku Typ 69.

pokračování ve 3. části
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Re: Čínský základní bojový tank Typ 59

Příspěvek od TonyHazard »

Čínská bojová technika - pokračování - 3. část

Část pátá : Zahraniční varianty tanku Typ 59

Obrázek
SEVERNÍ KOREA
Samohybné dělo M1978 Kok'san : je zbraň severokorejské konstrukce a výroby. Jelikož Severní Korea neposkytla žádné údaje, existuje tak málo informací, mnohé jsou pouhým odhadem. Co je jisté, je že je to samohybné dělo ráže 170 mm s otevřenou věží, umístěnou na tankovém podvozku. Výrobci použily vícero podvozků, které měly k dispozici (z tanků T-54, T-55, Typ 59 možná i T-62). Podle jednoho zdroje použili konstruktéři při vývoji tohoto stroje podvozek tanku Typ 59 (T-54). Dělo samo je upravená varianta předtím neznámé zbraně, pravděpodobně z bývalé ruské pobřežní obrany nebo původní námořní kanon.
Zbraň ráže 170 mm je uložena na upravené nástavbě tanku a nemá žádné ochranné prvky (plně otevřena). Při střelbě je stabilizovaná dvěma velkými podpěrami. Stroj asi neveze žádnou munici. Označení je výmysl vojenských odborníků (zpravodajů), kteří vozidlo poprvé spatřili u města Koksan v roce 1978.
Severokorejská jednotka (brigáda) je složena z 36 vozidel, rozdělených do tří baterií. Kolik takových jednotek existuje, není známo. Na pozici jsou ukryty za náspy nebo betonovými zdmi o výšce 5 m. Účinná střelba samohybných děl Koksan je 40 km, je doložen dosah až 60 km, objevily se zprávy o dostřelu do 70 km, ale je možné, že je rozšiřují sami Severokorejci. Dělo Koksan používá trhavo-výbušnou munice, submunici a jsou vyrobeny střely s chemickou nebo biologickou náplní.
Jediným a známým nasazením samohybných děl Koksan je během irácko-íránské války v roce 1988, kde Írán těmito zbraněmi ostřeloval irácké pozice. Do Íránu byly tyto zbraně dodány v roce 1987.
M1989 Koksan : modifikovaná verze předchozího typu, který se odlišuje v použití tankového podvozku (pravděpodobně T-62) a možností převážet až 12 kusů munice.
(nepodložené informace) Podle jihokorejské zpravodajské služby severní Korea posiluje dělostřelecké jednotky (rok 1993). Byly zaznamenány trvalé pozice těchto zbraní v blízkosti demarkační linie a odhaduje se, že Severní Korea vlastní na 500 samohybných děl velké ráže, měla být také spatřena samohybná děla s hlavní zbraní ráže 240 mm (popřípadně raketomety ráže 170 mm).
Technická data samohybného děla M1978 Koksan : (u části dat jenom odhad)
> posádka : 2 + 4 muži
> hmotnost : 40 t (bojová) ?
> rozměry : délka celkem mm, délka korby 6040 mm, šířka 3270 mm, výška 2800 mm, světlost 425 mm (podle použitého podvozku (T-54, T-55, Typ 59 možná i T-62) ?
> výzbroj : dělo ráže 170 mm (asi původní námořní)
> náměr hlavní zbraně : od -7° do +85°
> pohon : V-54 nebo V-55 (podle použitého podvozku (T-54, T-55, Typ 59 možná i T-62) ?
> kadence zbraně : 1 až 2 za 5 minut
> účinný dostřel : 40 km
> maximální dosah : 60 km (střely s raketovou podporou)
> rychlost : silnice 40 km/h, terén až 22 km/h
> dojezd : silnice až 330 km


Obrázek Obrázek
< Torzo samohybného děla M1978 Koksan.
> Modernější verze samohybné děla Koksam, jeho nástupce označený M1989.

PÁKISTÁN
Bojový tank Al-Zarrar : Pákistánský tank Al-Zarrar je moderní hlavní bojový tank, kterému předchází vylepšený tank Typ 59 MII, oba stroje vyvinula a zmodernizovala pákistánská společnost Heavy Industries Taxila (HIT). Tank Al-Zarrar je rozsáhle zmodernizovaná verze čínského tanku Typ 59 a má být efektivní zastoupení základního tanku Typ 59, který je hlavní pateří pákistánských tankových jednotek. Byla do něj nainstalována moderní výzbroj, nové systémy a vylepšena balistická ochrana. Společnost HIT nabízí tento modernizační balíček armádám států vlastnící tanky Typ 59 nebo T-54 a T-55. Vývojový program Al-Zarrar započal na počátku 90. let (asi březen 1990) a první prototyp byl pravděpodobně hotov v roce 1997. První tanky Al-Zarrar převzala armáda dne 26. února 2004. Plán výroby je asi 320 strojů. Na konci 80. let pákistánská armáda zjistila, že má velké množství zastaralých čínských tanků Typ 59 a je třeba je nahradit. Nabízené nové, moderní tanky byly moc drahé a tak se velení armády rozhodlo pomocí vlastních firem vylepšit palebnou sílu, mobilitu a pancéřovou ochranu tanků Typ 59 na úroveň moderních tanků, což by výdaje srazilo na čtvrtinu. Vedoucí společností se stala Heavy Industries Taxila, která na začátku 90. let rozjela modernizační program a ke konci roku 1998 měla vyrobené tři prototypy, které byly následně náročně testovány, každý však na něco jiného (střelba, jízdní vlastnosti a prověrka systémů). Potom komise armády tank uznala a s označením Al-Zarrar byla v červnu 2003 zahájena jeho sériová výroba. (Jiný zdroj uvádí, že zde jmenovaný tank Typ 59 MII je pouze tovární označení prototypů, MII by měl být prototyp č.2)
Tank je vyzbrojen kanonem HIT ráže 125 mm s hladkým vývrtem hlavně s použitím munice typu APFSDS, HEAT-FS a HE-FS, DU Naiza (z ochuzeného uranu) a také je schopen vypouštět protitankové řízené střely. Samozřejmostí je dvojrovinný stabilizátor a tepelná ochrana hlavně kanonu. Doplňková výzbroj se od původního stroje nijak neliší, kanon má spřažený kulomet Typ 59T ráže 7,62 mm a protiletadlový kulomet Typ 54 ráže 12,7 mm, ovládaný zevnitř vozidla. Moderní systém řízení palby mimo jiné obsahuje laserový dálkoměr, balistický počítač, dále je vozidlo vybaveno termovizními zaměřovači pro velitele a střelce a systémem kontroly hlavně.
Tank má nainstalován dvanáctiválcový vznětový kapalinou chlazený motor 5TDF (V46-5M0) s výkonem 544 kW (730 HP). Motor je schopen rozjet vozidlo po zpevněném povrchu až do rychlosti 65 km/h, posádka díky vylepšenému pojezdovému systému si užívá pohodlnější jízdu. Pancéřová ochrana modulárního kompozitního pancíře zvyšuje reaktivní pancíř umístěný nejen na čele korby a věže, ale i na jejich bocích. Ochranu vozidla zvyšuje pákistánskou firmou vyvinutý výstražný systém proti laserovému zaměřovacímu osvitu ATCOPLTS-1 a vrhače dýmových granátů. Vylepšen byl také protipožární systém a se systémem potlačující výbuch zvyšuje přežití posádky.
První zájem o tanky Al-Zarrar, spíše o modernizační balíček přišel z Bangladéše. Dne 21. října 2008 se sešli vedoucí činitelé pákistánské a bangladéšské armády, aby domluvili přestavbu stávajících tanků Typ 59 na standard tanků A-Zarrar. Bangladéšská armáda plánuje vylepšení až 300 tanků, Zda-li se strany dohodly, není známo.
Technická data tanku Al- Zarrar : (většina údajů nepotvrzena, odhad)
> posádka : 4 muži
> hmotnost : 38,2 t (prázdná), 40 t (bojová)
> rozměry : délka celkem 10 000 mm, délka korby 6500mm, šířka 3400 mm, výška 2600 mm, světlost 425 mm
> výzbroj : kanon HIT ráže 125 mm s hladkým vývrtem hlavně ( nábojů), spřažený kulomet Typ 59T ráže 7,62 mm (3500 nábojů), protiletadlový kulomet Typ 54 ráže 12,7 mm (500 nábojů), 2x6 vrhače dýmových granátů
> náměr kanonu : od -4,5° do +18°, odměr 360° (plně otočná věž) ?
> pohon : vznětový dvanáctiválcový motor 5TDF (V46-5M0) s výkonem 544 kW (730 HP)
> obsah nádrží : 1015 l ?
> hmotný výkon : 18,3 kW/t
> měrný tlak : 0,89 kg/cm2
> rychlost : silnice až 65 km/h, terén až 30 km/h
> dojezd : silnice až 450 km (asi bez přídavných nádrží)
> překážky : příkop 2,70 m, kolmá stěna 0,80 m, brod 1,4 (bez přípravy), 5,5 m (s přípravou), stoupavost 58%, náklon 30%


Obrázek Obrázek
< Pákistánský modernizací protažený tank s označením Al Zarrar.
> Čínské tanky Typ 69 při cvičení.

Obrázek Obrázek
< Tank Al Zarrar, zkušební verze, při předvedení zájemcům.
> Pákistánský tank Typ 59 MII.

Typ 59 MII (T-59MII) : Pákistánká armáda za pomocí vlastních firem zmodernizovala zastarávající tanky Typ 59, která zarnovala výměnu hlavní zbraně, pohonné jednotky a dalších komponentů.
Technická data tanku Typ 59 MII (T-59MII) :
> posádka : 4 muži
> hmotnost : 35 t (prázdná), 37 t (bojová)
> rozměry : délka celkem 9200 mm, délka korby 6040 mm, šířka 3307 mm, výška 2590 mm, světlost 425 mm
> výzbroj : kanon HIT ráže 105 mm s drážkovanou hlavní (44 nábojů), spřažený kulomet Typ-59T ráže 7,62 mm (3500 nábojů), protiletadlový kulomet Typ-54 ráže 12,7 mm (500 nábojů), 2x6 vrhače dýmových granátů
> náměr kanonu : od -4,5° do +18°, odměr 360° (plně otočná věž)
> pohon : vznětový dvanáctiválcový motor Typ 12150L7 s výkonem 432 kW (580 HP)
> obsah nádrží : 1015 l
> hmotný výkon : 11,68 kW/t
> měrný tlak : 0,82 kg/cm2
> rychlost : silnice 50 km/h, terén až 25 km/h
> dojezd : silnice až 450 km
> překážky : příkop 2,70 m, kolmá stěna 0,79 m, brod 1,4 (bez přípravy), 5,5 m (s přípravou), stoupavost 58%, náklon 30%

Část šestá : Zajímavosti k tanku Typ 59

Obrázek
Albánské tanky Typ 59 tanky na hranicích s Jugoslávií (květen 1999).
Provoz tanků Typ 69
Bangladéš: Tanky Typ 69-II (240) a 60strojů Typ 79, většina vozidel Typ 69-II prošla úpravou na verzi Typ 69-II G.
Čína : Asi 200 tanků Typ 69 má uložených, část používá jako výcvikové.
Súdán : Vyrobeno v licenci v Súdánu a ČLR 100 tanků Typ 69 a 100 Typ 79.
Írán (200), Myanmar (260), Thajsko: 95 (25 v roce 2004 rozebráno na náhradní díly), Srí Lanka (20), Zimbabwe (10),
Bývalý vlastníci
Albánie : 150 tanků Typ 69-IIC získané ke konci 70. let, nyní už vyřazeny.
Pákistán: 250 tanků, dnes již vyřazeny (možná uloženy).

Modely tanků k tématu Typ 59.
Obrázek Obrázek
Tank M4A4 Sherman v čínských barvách a tank Typ 59.

Pár plků k tanku Typ 59
> K 20-ti tankům Vickers 6-ton, které Čína nakoupila ve Velké Británii v letech 1935 až 1936 přibylo také 32 obojživelných tanků Vickers, které Britové vyvinuli a vyrobili v roce 1932, ale nikdy nepoužili.
> Velkorážný protiletadlový kulomet Typ 54 je přesnou kopií ruského kulometu Model 1938/46 DŠKM ráže 12,7 mm.
> Jiný zdroj uvádí výzbroj některých tanků asi takto : tank základní verze Typ 59 (kanon Typ 59 ráže 100 mm), tank verze Typ 59-I (kanon Typ 69-II s drážkovaným vývrtem hlavně ráže 100 mm), tanky verzí Typ 59-II, Typ 59D1 (kanon Typ 79 ráže 105 mm), tanky verzí Typ 59-IIA, Typ 59D (kanon Typ 83-I ráže 105 mm).
> Licenční výrobou tanku Typ 69-II v Pákistánu se zaobírala společnost HIT ( Heavy Industries Taxila), byl také exportován, v thajské armádě nosil označení Typ 30.
> Tanky Typ 59 se osvědčily v průběhu indicko-pákistánské války v roce 1971, hlavně v bitvě o město Longenvalu.
> Pákistánem vyvinutá munice z ochuzeného uranu (DU) Naiza je schopná proniknout pancířem o tloušťce 550 mm až na vzdálenost 2000 m.
> Lehké tanky Typ 62 vyráběné v licenci v severní Koreji dostaly jako výzbroj místo kanonu ráže 85 mm kanon ráže 105 mm.
> Největší počet lehkých tanků Typ 62 odkoupil Vietnam, celkově 200 strojů.

Obrázek Čínské tanky před cvičením seřazené na polygonu.

Zdroje informací :
čas. Tanky, nakl. PMA.C, mainbattletanks.czweb,
wikipedia.info. (překlad z angličtiny), sinodefence.com,
army.cz, vojsko.net, military.cz, valka.cz, lvisingr.czveb,
fas.org, globalsecurity.org, russianwarrior.com,
wwpbooks.com, battle-fleet.com,mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/china,
kn. Tanky, nakl. Naše vojsko, Chris Chant, 2006
kn. Tanky 2. světové války, nakl.Naše vojsko, Leland Nees, 2009
Fotozdroje : čas. Tanky, nakl. PMA.C, armyrecognition.com,
military.cz, depo.org, globalsecurity.org, military-today, valka.cz
china-defense-mashup.com, mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/china, wikimedia.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Čínský základní bojový tank Typ 59

Příspěvek od Rase »

Americko-čínský projekt tanku Jaguar

Během 70. let Spojené státy americké navázaly nečekaně přátelské vztahy s komunistickou Čínskou lidovou republikou. Jednalo se o strategický krok, kterak vytvořit nárazníkový prostor mezi USA a SSSR. Oba státy navázaly spolupráci ve vědecké, technologické i kulturní oblasti a bylo zahájeno velké množství společných programů. Do Číny začal proudit americký vojenský materiál i technologie. Jedním ze zbrojních programů byl i program modernizace čínských tanků Typ 59. Šlo o licenčně vyráběnou verzi sovětského tanku T-54A, která i přes řadu vylepšení začala zastarávat. V polovině 80. let tak americká společnost Cadillac Gage přišla s modernizačním balíčkem, která by Typ 59 činila konkurenceschopným i vůči moderním zahraničním tankům. Do USA byly proto dopraveny dva tanky Typ 59, na kterých Cadillac Gage zahájil vývoj za spolupráce čínských techniků. Podvozek byl dokončen v polovině roku 1989 a k osazení nově vyvinutou věží došlo v říjnu téhož roku. Nově vzniknuvší tank byl pojmenován "Jaguar". Hned na první pohled šlo vidět, že tank byl od základu přepracován. Na standardní ocelový pancíř Typu 59 byla instalována přídavná vrstva z kompozitních materiálů. Její složení je dodnes utajováno, podle všeho ale nabízí výrazně lepší ochranu proti kinetickým i kumulativním střelám, možností je i dodatečná montáž reaktivních plátování ERA. Vnitřní stěna pancíře je pak doplněna tzv. spall linerem, neboli speciální elastickou vrstvou určenou pro zastavení střepin po zásahu výbušnou municí a municí typu HESH. Podvozek Typu 59 s pěti pojezdovými, jedním hnacím a jedním napínacím kolem na každé straně byl zachován, stejně jako čínské celokovové pásy. Američané nicméně zabudovali vylepšené torzní tyče, které zlepšily komfort za jízdy. Rovněž bylo možné do odpružení zabudovat hydropneumatický systém HR Textron, který dokázal výrazně zlepšit jízdní vlastnosti v terénu. Dieselový dvanáctiválec 1250L, byl nahrazen dieselovým osmiválcem Detroit Diesel 8V-92TA o výkonu 750 koní s hydraulicky poháněným chlazením a plně automatickou převodovkou Allison XTG-411. Původní kanón D-10T ráže 100 mm byl nahrazen americkým kanónem M68 ráže 105 mm (licenční verze britského Royal Ordnance L7), vybaveným odvodem povýstřelových spalin a termálním obalem hlavně. Kanón je schopen používat standardní 105 mm tankovou munici států NATO včetně stabilizovaných střel typu APFSDS a kumulativních HEAT-FS, disponuje elektrohydraulickým ovládáním elevace a deprese a je vybaven stabilizací ve všech osách. Střelec má k dispozici digitální systém řízení palby GEC-Marconi DFCS, který zahrnuje integrovaný systém nočního vidění a laserový dálkoměr s dosahem až 9 990 metrů, na kterou má dálkoměr odchylku menší než 10 m. Systém je navržen pro možnost střelby za jízdy vysokou rychlostí, kdy výrobce garantuje odchylku menší než 0,75 miliradiánu v závislosti na terénu. Dvojice kulometů ráže 7,62 mm původního tanku byla nahrazena jedním kulometem M240 stejné ráže, spřaženým s kanónem. Kulomet DŠK na věži ráže 12,7 mm, určený pro střelbu na vrtulníky a nízko letící letouny byl pak nahrazen zbraní Browning M2 stejné ráže. Na obou stranách věže je také umístěno šest elektricky odpalovaných vrhačů zadýmovacích granátů. Počet členů posádky je nezměněn, byla ale změněna jejich pozice. U původního Typu 59 seděl velitel společně se střelcem na levé straně věže, zatímco nabíječ byl napravo. U Jaguaru jsou pozice prohozeny, velitel a nabíječ mají navíc k dispozici každý jeden poklop v zadní stěně věže. Řidič sedí na levé straně přídě a má k dispozici soustavu periskopů, která může být doplněna pasivním systémem nočního vidění. Napravo od něj je pak umístěna muniční schránka. Prostor osádky je chráněn před účinky zbraní hromadného ničení, tank je navíc vybaven detektory požáru a automatickým hasícím systémem, který požár v tanku likviduje bez nutnosti zásahu osádky.
Projekt vypadal nanejvýš slibně, nakonec jej ale zastavila politika. V červnu 1989 čínská armáda brutálním způsobem rozehnala protesty na náměstí Nebeského klidu v Pekingu. Tato událost způsobila, že čínsko-americké vztahy klesly pod bod mrazu - Číňané začali obviňovat Američany z konspirace proti komunistickému režimu, zatímco Američané začali protestovat proti porušování lidských práv v Číně. Veškeré dodávky zbraní a technologické programy byly přerušeny. To se týkalo i čínských techniků spolupracujících na vývoji Jaguaru, kteří se z USA vrátili zpět do Číny. Firma Cadillac Gage se nicméně rozhodla vývoj dokončit na vlastní pěst. Cílem bylo nabídnout všechny úpravy Jaguaru jako jednotný modernizační balíček, který bylo možné využít na všechny tanky stavěné na základu tanků T-54/55. Rozpad SSSR na počátku 90. let ale znamenal, že zbrojní trh byl zahlcen obrovským množstvím obrněných vozidel sovětské výroby. Mezi nimi byly i plně bojeschopné hlavní bojové tanky, leckdy prodávané za zlomek jejich původní ceny. Jaguar oproti tomu měl cenu 2,4 milionu dolarů za kus a nemohl levným ex-sovětským strojům konkurovat. Do dnešního dne proto konverzí prošel pouze originální Typ 59 a druhý byl užíván jako zdroj náhradních dílů.

Technická data
- váha: 41,7 tuny
- celková délka: 9,6 m
- šířka: 3,13 m
- výška: 2,62 m
- motor: Detroit Diesel 8V-92TA
- výkon: 750 koní
- převodovka: Allison XTG-411
- rychlost na silnici: 55 km/h
- dojezd na silnici: 540 km
- brodivost bez přípravy: 110 cm
- brodivost s přípravou: 4,5 m
- stoupání: 60°
- boční náklon: 30°
- osádka: 4 muži (velitel, střelec, nabíječ, řidič)
- kanón M68 ráže 105 mm
- vezená munice 34 kusů
- laserový dálkoměr
- digitální systém řízení palby
- spřažený kulomet M240 ráže 7,62 mm
- kulomet Browning M2 ráže 12,7 mm
Pancéřování
- čelo korby: 100 mm pod sklonem 60°
- boky korby: 80 mm
- záď korby: 60 mm
- kryt motorového prostoru: 33 mm
- čelo věže: 205 mm
- boky věže: 130 mm
- záď věže: 60 mm
- strop věže: 30 mm
- přídavná kompozitní pancéřová vrstva s utajovaným složením po celém obvodu trupu
- možnost instalace reaktivního pancíře ERA


https://forum.warthunder.com/index.php? ... ect-1980s/

jaguar.jpg
9.jpg
192443-ac03cee7bccbfe780ad9e59b4b1951e7.jpg
jaguar_l2.jpg
Naposledy upravil(a) Rase dne 11/11/2023, 17:27, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Čínský základní bojový tank Typ 59

Příspěvek od Rase »

Nevídaný objev učinil roku 2017 britský sběratel tanků Nick Mead, který si do sbírky pořídil tank Type 69 (vylepšený Type 59). Mead tank získal výměnou za samohybnou houfnici FV433 Abbot a britský vojenský náklaďák, v celkové hodnotě cca 37 000 liber (milion Kč). Sběratel a majitel zhruba 150 vojenských vozidel měl v plánu tank opravit a půjčovat filmařům. Jelikož tank sloužil v Iráku a do Británie ho dopravila nejspíše armáda po válce v Zálivu, bylo nutno jej důkladně prohledat pro případ nálezu munice. Po otevření palivové nádrže ale nenarazili na další zrezivělé náboje, nýbrž na zlaté cihly. Celkem jich z nádrže vytáhli pět. Vážily přes 30 kg a jejich hodnota se odhaduje na 2 miliony liber (58 mil Kč). Do tanku je s největší pravděpodobností schovali iráčtí vojáci při invazi do Kuvajtu v roce 1990. Nález byl nahlášen úřadům, které následně kontaktovaly Kuvajtské úřady, zda nejde o jejich majetek. Pod dohledem OSN bylo po válce navráceno 3 216 ukořistěných zlatých cihel a prutů. Bohužel se mi nepodařilo zjistit, jak příběh dopadl a zda byl Nick Mead za nález odměněn.

https://allthatsinteresting.com/iraqi-t ... IMYzHfzBZA

tank-gold.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Čína (ČLR)“