OSSR, kampak kráčíte?

Komentáře aktuálního dění ...

Moderátor: jarl

Pravidla fóra
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.

Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".

Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.

Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
Odpovědět
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: ASR kampak kráčíš?

Příspěvek od Hektor »

A 10 rokov od definitívneho rozhodnutia sa to pohne...
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1440
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: ASR kampak kráčíš?

Příspěvek od Flader »

Tak Spartany už mohli lietať, boli nám predsa núkané už vyrobené kusy dokonca za nižšiu sumu...
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4102
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: ASR kampak kráčíš?

Příspěvek od niko »

Flader moja kritika smerovala skor na margo talianskej Alenie/Leonardo ako našho MO. Aj ked samozrejme nase MO je kapitola sama o sebe. Prekvapuje ma postoj Talianov. Pre lietadlo, z ktoreho bolo predanych len zopar desiatok kusov by som cakal iny pristup. Ocividne ich vyrobne kapacity Spartana nedosahuju uroven jeho marketingu. hmm ...
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1440
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: ASR kampak kráčíš?

Příspěvek od Flader »

Aspoň, že to je zmluvne ošetrené a prejaví sa o na znížení ceny. Aj keď už za také meškanie by nám mali dať tretie lietadlo zdarma :D
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: ASR kampak kráčíš?

Příspěvek od Skeptik »

A kdy mělo být dodáno první letadlo?
Pokud vím, tak dle smlouvy to mělo být v prosinci 2016, ale pak probíhaly ještě nějaká jednání o technickém vybavení. Nemělo to nějaký dopad na termín dodávky?
Shodou okolností známý z Neapole u Leonarda dělá (sice je logistik, ale letadla jsou jeho koníčkem), a když jsem s ním v červnu mluvil, tak říkal že Spartana budou na Slovensko dodávat v září. O zpoždění nemluvil.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1440
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: ASR kampak kráčíš?

Příspěvek od Flader »

Naposledy sa hovorilo, že do októbra, to už je v podstate tretí termín. Najprv to mal byť koniec roka 2016, potom júl 2017 a teraz október. Dôvod zdržania mali byť nejaké problémy u subdodávateľa.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4102
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: ASR kampak kráčíš?

Příspěvek od niko »

Flader to znizenie ceny este zavisi od sikovnosti pravnikov MO. Ale kedze ich nema najhorsich, tak verim, ze aspon nieco vyjednaju. Aj ked s Talianmi clovek nikdy nevie.

Ak sa pozrieme kolko penazi vynaklada MO na sukromne prepravne spolocnosti (vid. posledna zmluva s KÜHNE& Nagel za 6,8 mil. €, alebo hoci aj Travel Servis atd. atd.), tak dva Spartany + jeden A 319 (autobus) spolu so schopnym managementom Narodneho centra vojenskej dopravy by boli pre armadu hototovym vykupenim. Sucasna situacia uz je nie kriticka, ale uz "havarijna". Meskanie Spartanov sposobuje OS SR realne financne skody, kedze prepravne kapacity su dneska 0 ton nakladu a 0 pasazierov-vojakov a nie je mozne meskanie dodavky Spartanov nahradit inymi strojmi. O 14 dni pride do sluzby aspon ten Airbus. Tak bude prepravna kapacita aspon na urovni 90 vojakov. Tym bude mozne zacat ciastocne obsluhovat misie.

Inak OM BYK (A 319) preletel vcera v Indianopolisu do Bratislavy bez medzipristatia. 8000 km a 10 hodin letu. Nasledne bez dotankovania do Ostravy. Nie je zle. Viem, ze to nie je "svetovy rekord", ale schopnost transportu na taketo vzdialenosti (do 11.000 km) je pre nase ozbrojene zlozky uplne nova.
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1440
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: ASR kampak kráčíš?

Příspěvek od Flader »

Niko, nezabúdaj, že ten "autobus" bude lietať "vo farbách" MV, takže oficiálne to pre armádu nič nerieši. Inak nevie niekto, či sa plánuje aj využiť opcia na ten tretí Spartan, alebo sa plánuje fungovať na tom minimálnom počte 2?
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4102
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: ASR kampak kráčíš?

Příspěvek od niko »

Flader ten autobus bude vozit vojakov na misie rovnako ako pred tym Tu 154. To je zauzivana prax. Nehovoriac o tom, ze v poslednom case vojaci, napr. VP, alebo 5. psu vyuzivaju policajne MI 171 na vycvyk. Argumentom je co som pocul, ze tych vojenskych je malo a policajne su nevyuzite. Je tam medzirezortna dohoda.
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1440
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: ASR kampak kráčíš?

Příspěvek od Flader »

To je tak, keď MV musí mať všetko :D
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4102
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: ASR kampak kráčíš?

Příspěvek od niko »

No to je take slovenske specifikum. Jeden ma a nepotrebuje a druhy potrebuje a nema. Tie lietadla uz mali byt davno u armady. To by sme potom mozno nestretavali kapitanov vladnej letky v kokpitoch sukromnych spolocnosti. :roll:
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1440
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: ASR kampak kráčíš?

Příspěvek od Flader »

Bohužiaľ, Kaliňák je jeden z mála ministrov, ktorý si pre svoj rezort vždy vydupe všetko. Ak by nebol ministrom vnútra ale obrany, tak počítam už by asi na slovenskom nebi lietali 2-3 letky Typhoonov :D a po Lešti by sa preháňali Abramsy s pozlátenými hlavňami ...
Bolo by asi celkom vhodné ak by sa úlohy otočili a letka MV by bola na minimálnych stavoch ktoré vie reálne využiť a zvyšok šiel k armáde. Pre potreby krízového manažmentu (ako znie ta najobľúbenejšia, všetko obhajujúca fráza) je jedno či sa použije stroj MV alebo MO, takže by občan netratil a stroje by boli využité.
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: ASR kampak kráčíš?

Příspěvek od arten »

niko píše:Flader to znizenie ceny este zavisi od sikovnosti pravnikov MO. Ale kedze ich nema najhorsich, tak verim, ze aspon nieco vyjednaju. Aj ked s Talianmi clovek nikdy nevie.

Ak sa pozrieme kolko penazi vynaklada MO na sukromne prepravne spolocnosti (vid. posledna zmluva s KÜHNE& Nagel za 6,8 mil. €, alebo hoci aj Travel Servis atd. atd.), tak dva Spartany + jeden A 319 (autobus) spolu so schopnym managementom Narodneho centra vojenskej dopravy by boli pre armadu hototovym vykupenim. Sucasna situacia uz je nie kriticka, ale uz "havarijna". Meskanie Spartanov sposobuje OS SR realne financne skody, kedze prepravne kapacity su dneska 0 ton nakladu a 0 pasazierov-vojakov a nie je mozne meskanie dodavky Spartanov nahradit inymi strojmi. O 14 dni pride do sluzby aspon ten Airbus. Tak bude prepravna kapacita aspon na urovni 90 vojakov. Tym bude mozne zacat ciastocne obsluhovat misie.

Inak OM BYK (A 319) preletel vcera v Indianopolisu do Bratislavy bez medzipristatia. 8000 km a 10 hodin letu. Nasledne bez dotankovania do Ostravy. Nie je zle. Viem, ze to nie je "svetovy rekord", ale schopnost transportu na taketo vzdialenosti (do 11.000 km) je pre nase ozbrojene zlozky uplne nova.
Tak to som dosť prekvapený čo píšeš, lebo:

- "nelietanosť" letky MV je dlhodobý problém, piloti si "naháňajú" letové hodiny všeliako, rozvážaním poslancov a donedávna aj prezidenta...

- ďalej neviem o akých misiách píšeš, odkedy sa vybrali Spartany - cca 10 rokov sa situácia výrazne zmenila a počet našich vojakov v misiách klesá. Dnes pokiaľ viem tak v Afganistane je už len pár desiatok vojakov vo výcvikovej jednotke, podobný počet v Bosne, a nejakých pozorovateľov máme na Cypre. Zbytok sú úplne marginálne počty.

(A ten A 319 letel toľko prázdny, že?)

EDIT: no hlavne už dávno mali byť zlúčené letky MV a MO. Aj tak slúžia aj aj.
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1440
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: ASR kampak kráčíš?

Příspěvek od Flader »

Arten, lenže si povedzme pravdu ako to u nás je. Ak by sa tie dve letky úplne zlúčili tak by síce OSSR dostali stroje ale navýšenie financií aj na ich prevádzku už nie, Tie by zostali u "policajtov".
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4102
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: ASR kampak kráčíš?

Příspěvek od niko »

Flader suhlasim. Ono v podstate cela ta letka MV, allias vladna letka je taky relikt z cias komunizmu. No ale vedeniu MV velmi vyhovuje, ze si buduju taky ten stat v state. Vladna letka je uz davno mala byt v ramci OS SR. Zatial sa nad tym vobec neuvazuje.

Arten pokusim sa odpovedat na tvoje zmätocne pripomienky.

1. "nelietanosť" letky MV je dlhodobý problém, piloti si "naháňajú" letové hodiny všeliako, rozvážaním poslancov a donedávna aj prezidenta...
Ano. Piloti vladnej letky lietaju rocne tusim nejako okolo 180 hodin, ak si dobre pamätam. To je na dopravakov fakt malo. Civil ma kludne aj 600-700 hodin rocne. Ich cinnost MV vykazuje aj vecami ako rozvazanim kadeakych poslancov, alebo napriklad aj HC Slovan Bratislava v ramci KHL. atd atd. Alebo aj vojakov. Paradoxne niektori ministri lietaju linkami Austrianu zo Schwechatu a Raineru z BTS.
2. Misie za poslednych 10 rokov asi hodnotit nebudeme. Na konci roku 2013- 2014 bol pocet slovenskych vojakov v Afganistane napriklad najvyssi. Ale to s tym nema nic spolocne. Dnes bezia misie v Afganistane - 40 vojakov, Cypre-160 vojakov, Bosna - do 10 vojakov, pripravuje sa Stredozemne more - 10 vojakov a Irak - 40 vojakov. Doplnte ma, ak som nieco zabudol. Cize vojakov nie je viac ako 300 momentalne. Vsetky tieto misie s vynimkou Bosny su obsluhovane zmluvnymi partnerami OS SR, kde naklady na prepravu su znacne. Ale nie len na misie, ale napr. aj na cvicenia, vycviky a rozvoz vojenskych pax a materialu, ktory je dost intenzivny. Vid napr. zmluva na hore uvedenych 6,8 mil. €. A to je len jedna zmluva z viacerych. Dovod je ten, ze v podstate nemame vojenske dopravne letectvo. Takze v podstate platime sukromne spolocnosti za prepravu vojakov a zaroven platime vojakom vycvyk na tralalajtoch typu L 410, ktore nic neunesu a nikde nedoletia a este k tomu lietaju prazdne, lebo vojaci lietaju linkami a chartermi. Po zavedeni Spartanov (a A 319) vieme obsluhovat misie a cely vojensky transport sami a tym setrit na vycvyku. Zaroven neplatit cudzych. Preto OS SR vznikaju neskorym zavedenim Spartanu do sluzby realne financne straty. To bola cela myslienka.


(A ten A 319 letel toľko prázdny, že?)
Tolko ? :lol: Pozri si parametre ACJ 319 115. Jeho preletove vzdialenosti, dolet s pridavnou nadrzou, s 90 pax atd. Je to lietadlo na stredne, pripadne az dlhe trasy. Byvaly majitel OM BYK uvadza preletovu vzdialenost cca. 11.000 km. S 19 masaziermi si stale este pri 5000 nm, co je niekde okolo 9500 km.
https://www.tagaviation.com/en/charter- ... leet-list/
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4102
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: ASR kampak kráčíš?

Příspěvek od niko »

Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1440
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: ASR kampak kráčíš?

Příspěvek od Flader »

Ona tá letka MV by nemohla tak či tak prejsť celá pod armádu, predsa len sú okrem lietadiel aj vrtuľníky používané PZ.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4102
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: ASR kampak kráčíš?

Příspěvek od niko »

No hej, vrtulniky by museli ostat pod MV. Alebo aj nemuseli. Co by branilo tomu aby armada lietala aj pre policiu v ramci VP ? Nieco ako talianski carabinieri.
Ono argument, ktory sa stale pouziva zo strany MV je, ze mohlo by sa stat, ze do krizovej oblasti by nevpustili vojenske lietadlo. No okrem toho, ze prax ukazuje, ze je to uplny nezmysel, nic nebrani tomu, aby mali lietadla civilnu imatrikulaciu a pravne by ich armada len vyuzivala.
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1440
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: ASR kampak kráčíš?

Příspěvek od Flader »

Ako je to vlastne v okolitých krajinách? V ČR keď sa nemýlim tak policajné zložky majú svoje vrtuľníky, ale prepravu ústavných činiteľov má armáda (ak sa mýlim prosím o opravu) ale ako to je v iných častiach Európy?
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1440
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: ASR kampak kráčíš?

Příspěvek od Flader »

niko píše:MSM kupila fabriku v Srbsku.
https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... -v-srbsku/
Ktovie, čo MSM plánuje. Mne to osobne pripadá ako jedne zo spôsobov pomerne rýchlo a lacno rozšíriť výrobné kapacity. Predsa len na Slovensku už začína byť veľký problém zohnať dostatok kvalifikovaných ľudí do strojárstva a asi aj tie výrobné kapacity nebudú také isté ako pred 30 rokmi. Toto by však určite nerobili keby nemali už istú minimálne jednu veľkú zákazku s krkolomným termínom.
Odpovědět

Zpět na „Aktuality“