AČR kampak kráčíš?

Komentáře aktuálního dění ...

Moderátor: jarl

Pravidla fóra
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.

Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".

Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.

Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
Odpovědět
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: AČR kampak kráčíš?

Příspěvek od Kouzelnik »

Zemakt píše:
Státní podnik LOM by měl do všech 15 vrtulníků zabudovat nové palubní odpovídače a u osmi vrtulníků by měl vyměnit radiostanice a namontovat nový radionavigační systém.
https://www.novinky.cz/domaci/clanek/na ... paign=null

Chápu-li správně, tak vesměs se v této zakázce úloha LOMu (či jiné opravárenské firmy) redukuje na montáž nakoupených dílů..., tj. defacto ta firma dodává
a) práci svých odborníků-instalatérů, testerů
b) práci svých odborníků-nákupčích/znalců technické dokumentace konkrétních verzí MiLů
a celkově je její přidaná hodnota na celé zakázce dost malá... výrazně menší než jaká je hodnota zakázky připadající na dodavatele nakoupených dílů...

Něco jako když mi instalatér připojuje plynový kotel, tak jeho podíl na zakázce je rovněž méně významný (odhaduji tak 15-20% dle typu, složitosti kotle a taky dle nákupní inteligence/preference zákazníka)

Konkrétně v případě LOMu se bavíme o tom, že hrubá marže za posledních pár roků byla cca 20% (někdy víc třeba v 2018 = cca 25%, někdy míň a to cca 15% v roce 2017). Hrubou marží myslím rozdíl mezi nákupní cenou (plus cenou za dopravu, pojištění při přepravě) mínus prodejní cenou. A rovněž je zřejmé, že samotný objem nákupu a prodeje dosahoval v LOMu cca 200 až 300 milionů Kč. Zdroj: výroční zprávy LOM Praha

(pozn: že zamontované díly vykazuje LOM Praha jako prodej zboží, tj. že LOM Praha dodržuje, že když zamontuje nakoupený díl do Mi-171, tak že jde o prodej zboží, a leda když zamontuje díl na kterém něco upravoval/dodělávatl, tak jde o prodej výrobků... ale bez dalších vnitrofiremních detailů není možné postavit najisto jak to přesně je).

Dílčí závěr 1: Hrubá marže na přeprodávané zboží v LOM Praha
U zakázky, kdy LOM Praha přeprodá nakoupené díly se zhruba jeví, že LOM Praha může ovlivnit o něco méně než cca 15% až 25% z ceny zakázky. Tj. při původní odhadované hodnotě zakázky cca 0,75 miliardy Kč, tak LOMu šlo o hrubou marži zhruba 100 až 190 milionů Kč. Ovšem při nynějších zdražení na zhruba dvojnásobek (zhruba na 1,5 miliardy), tak hrubá marže LOMu z této zdražené zakázky by celkově činila dvojnásobek tj. zhruba něco mezi 200 až necelými 400 miliony Kč.

Dílčí závěr 2: Obrat dosahovaný u přeprodávaného zboží v LOM Praha
Jeví se, že diskutovaná zakázka (aktuálně za 1,5 miliardy) z hlediska LOM Praha je velmi výjimečná. A to s ohledem na dosavadní (spíše malý v ročních částkách 100 až ) objem přeprodávaného zboží s montáží ve firmě LOM Praha se jeví, že u nynější velké zakázky na přeprodej nakoupeného zboží za zhruba 0,75 miliardy (za půl roku zdražené na dvojnásobek, tj. 1,5 miliardy).



Celkový závěr:
IMHO příčina dvojnásobného zdražení nevznikla kvůli individuálnímu jednání nákupčího na MOČR za poslední půlrok. Ale jde o kombinaci více faktorů, kdy hlavním problémem není "co kdo udělal". Ale příčina je "co kdo neudělal"

Z mého pohledu je chybou, že už pár roků zpátky neprobíhala:

a) reálná a konkrétní jednání LOM Praha s dodavateli dílů ... předpokladem by bylo, že LOM Praha by věděl, že když nakoupí za tuto maximální cenu, tak do roku do dvou si od něj MOČR koupí nakoupené díly včetně marže... Tj. kdyby MOČR vědělo co přesně chce a kdyby už před pár roky uzavřelo smlouvu s LOM, která by byla podmíněna výhodnou (nízkou) cenou.

b) IMHO je rovněž druhá nevyužitá příležitost...
A to koordinovat snahu o modernizaci s uživateli vrtulníků od geograficky podobných vývojářských firem = z Ruska, z Ukrajiny.
Konkrétně je podle škoda, že o dodávce odpovídačů atd. nebylo vyjednáváno společně s
- s Chorvaty (viz jejich loňské kutání na tamních cca 10x Mi-171)
http://afterburner.com.pl/overhaul-of-1 ... completed/

- s Poláky (viz jejich loňské rozhodnutí, že protáhnou službu Mi-2 (a možná Mi-24) o dalších až 10 roků).
https://www.defence24.pl/wybrano-serwis ... owcow-mi-2
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=307 ... &start=340

V oboru leteckých agregátů (elektroniky,...) jsem úplně obyčejný laik. Ale z mé zkušenosti z různých oborů bych si dovolil zobecnit, že téměř vždy má blahodárný efekt pro zákazníka, když poptává větší množství ve srovnání s nakupováním po troškách... IMHO by mohlo přinést dosti velkou množstevní úsporu, kdyby bylo poptáváno podobné/identické vybavení pro někalikanásobek vrtulníků, než pro těch 15 Mi-171 v AČR (... tj. taky poptávat pro několik desítek polských a v desítku Mi-171 v chorvatské armádě).
R.I.P.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3821
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: AČR kampak kráčíš?

Příspěvek od Scotty87 »

Podle zdroje Práva se cena za čtyři měsíce vyšplhala na 1,4 miliardy. Státní podnik LOM by měl do všech 15 vrtulníků zabudovat nové palubní odpovídače a u osmi vrtulníků by měl vyměnit radiostanice a namontovat nový radionavigační systém.
Navigační systém a radiostanice za za 1.4 miliardy? To určíte nebude všechno, o tom že se sjednotí avionika a některé vybavení všech Mi-171 na jeden standard se mluví dlouho. Ta částka by tomu tak odpovídala.
juhelak
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 187
Registrován: 28/2/2017, 15:08

Re: AČR kampak kráčíš?

Příspěvek od juhelak »

dokud nepřijdou s analýzou ceny zakázek..tak nemůžeme vedet jestli byla zakázka předražená a nebo byl odhad ceny podhodnoceny případně nebyla odhadní cena na vše co obsahovala výsledná zakázka..to že výboru dali odhadní cenu a druhý den rešili skoro dvojnásobnou je chyba a snad to během toho kolegia i padlo a vysvětlilo se..ale neznamená to ze ta cena odhadu se stanovila ten den..ale mozna i měsíce nebo roky předtím jako průzkum.
Ideální by bylo aby zverejnili objednávku tech Ver a vedle toho postavili objednávku pro nato..ciste pro srovnání.
Každopádně VeraNG i ty rušičky budou zřejmě špička a ACR to přidá na schopnostech i když výzkumáku a jeho projektům moc neverim..dělají tam dost věci které se nakonec hodí do koše a stojí to desítky milionu.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: AČR kampak kráčíš?

Příspěvek od Kouzelnik »

Juhelak píše:dokud nepřijdou s analýzou ceny zakázek..tak nemůžeme vedet jestli byla zakázka předražená a nebo byl odhad ceny podhodnoceny případně nebyla odhadní cena na vše co obsahovala výsledná zakázka..to že výboru dali odhadní cenu a druhý den rešili skoro dvojnásobnou je chyba a snad to během toho kolegia i padlo a vysvětlilo se (...)
@juhelak... Tvoje reakce se týká té stopnuté zakázce na modernizaci Mi-171š (o které je výše v tomto vlákně debata co asi tak je obsahem zakázky)?

Scotty87 píše:
Podle zdroje Práva se cena za čtyři měsíce vyšplhala na 1,4 miliardy. Státní podnik LOM by měl do všech 15 vrtulníků zabudovat nové palubní odpovídače a u osmi vrtulníků by měl vyměnit radiostanice a namontovat nový radionavigační systém.
Navigační systém a radiostanice za za 1.4 miliardy? To určíte nebude všechno, o tom že se sjednotí avionika a některé vybavení všech Mi-171 na jeden standard se mluví dlouho. Ta částka by tomu tak odpovídala.
@Scotty87... moc nerozumím.
R.I.P.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3821
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: AČR kampak kráčíš?

Příspěvek od Scotty87 »

Kouzelnik píše:@Scotty87... moc nerozumím.
Že cena 1.4 miliardy jen za navigační systém a radiostanice je příliš vysoká. To určitě není celý obsah té zakázky. Stejně jako u tanků nejde jen o SŘP a radiostanice. Budou se měnit minimálně i motory, možná celé powerpacky.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: AČR kampak kráčíš?

Příspěvek od Skeptik »

Scotty87 píše: Že cena 1.4 miliardy jen za navigační systém a radiostanice je příliš vysoká.
No však ano, vysoká, proto se to má prošetřovat, ne?
Kdyby byla cena odpovídající, dle původního odhadu (a každý "plánovač" si nechává buffer), tak není problém.

Jinak nemají být ty IFF, navigační systémy a radiostanice náhodou z USA?
Další splátka tributu, po předražených vrtulnících, by to mohla vysvětlovat ... v USA budou prezidentské volby a vojensko-průmyslový komplex je vždy štědrý sponzor (když dostane"líznout")
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3821
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: AČR kampak kráčíš?

Příspěvek od Scotty87 »

Skeptik píše:
Scotty87 píše: Že cena 1.4 miliardy jen za navigační systém a radiostanice je příliš vysoká.
No však ano, vysoká, proto se to má prošetřovat, ne?
Kdyby byla cena odpovídající, dle původního odhadu (a každý "plánovač" si nechává buffer), tak není problém.
My přece neznáme obsah tech zakázek. To že novináři napíší ve zkratce navigační systémy a radiostanice neznamená že neobsahují i další položky. Navíc nové spojovací a navigační systémy už modernizované Mi-171 mají.
viz. Czech Air force
Vzhledem k rozsahu investic do rampových Mi-171ŠM je tedy více než zřejmé, že armáda počítá s provozem „Stosedmdesátjedniček“ i nadále, bez ohledu na pořízení víceúčelových vrtulníků z USA. Navíc, upgrade čeká i zbylé stroje Mi-171Š ve verzi s dvoudílnými vraty, které začnou od roku 2020 podstupovat modernizaci avionických a radionavigačních systémů pro splnění podmínek Eurocontrol. Výbava obou verzí by se tak měla více méně sjednotit.
Skeptik píše:Jinak nemají být ty IFF, navigační systémy a radiostanice náhodou z USA?
Další splátka tributu, po předražených vrtulnících, by to mohla vysvětlovat ... v USA budou prezidentské volby a vojensko-průmyslový komplex je vždy štědrý sponzor (když dostane"líznout")
Jasně Američani nečekají na nic jiného. :roll:
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17790
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: AČR kampak kráčíš?

Příspěvek od skelet »

Skeptik: už první modernizace byla provedena za pomocí amerických komponent, a dokonce nám na ně USA přispělo. Ta tvá obsese tributem už je poměrně legrační.
ObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: AČR kampak kráčíš?

Příspěvek od Kouzelnik »

Scotty87 píše:
Skeptik píše:
Scotty87 píše: Že cena 1.4 miliardy jen za navigační systém a radiostanice je příliš vysoká.
No však ano, vysoká, proto se to má prošetřovat, ne?
Kdyby byla cena odpovídající, dle původního odhadu (a každý "plánovač" si nechává buffer), tak není problém.
My přece neznáme obsah tech zakázek. To že novináři napíší ve zkratce navigační systémy a radiostanice neznamená že neobsahují i další položky. Navíc nové spojovací a navigační systémy už modernizované Mi-171 mají.
viz. Czech Air force
a taky asi není úplně vhodné, aby AČR zveřejňovala podrobnosti. Holt jsou otázky, které mají (dočasně) mají zůstat utajeny, před námi, daňovými poplatníky.

@Scotty87... netroufnu si spekulovat o detailních změnách modernizace Mi-171Š (krovkami/vraty do boku). IMHO totiž se budou jednotlivé zakázky provádět současně - jak (prostá) údržba, tak hlubší modernizace probíhala/proběhne současně.




@Skelet ... IMHO je klíčové, že modernizace starších vrtulníků/nákup nových vrtulníků primárně pomůže nám, občanům ČR. A sekundárně pomůže našim spojencům (a snad je pobídne, např. ty v Polsku, aby taky modernizovali). Jestli jde o "tribut" je v této souvislosti úplně mimoběžné. Dávalo by smysl diskutovat o alternativách jak s "transportními" vrtulníky (=např. alternativu pro jakou se rozhodli v Maďarsku nebo v Chorvatsku).

No a samozřejmě je k diskuzi to co jsem nadhodil už několikrát... = že nejbližší pomocnou ruku člověk najde na konci svého ramene... tj. pracovat na tom jak by šlo využít v rámci ozbrojených sil ty desítky civilních vrtulníků a jejich pilotů... Např. odpovídačů pasujících do nejrozšířejších 2 až 3 typů vrtulníků, létajících v ČR, by AČR měla mít do zásoby.
https://www.caa.cz/letadlova-technika/letecky-rejstrik/
Samozřejmě, že tím nemířím na Robinson R-22, jejichž využití v nějakém konfliktu si moc neumím prakticky představit. Ale mířím na Robinsony R-66 (popř. na různé verze R-44) a zejména na EC-135 (v souvislosti s policejními EC-135 se kterými snad AČR nějak počítá), plus Belly
Se zkušební zástavbou IFF na "prototypu" (např. na policejním EC-135) plus s nákupem části hardware pro případnou zástavbu do části z těchto vrtulníků měla počítat zakázka na modernizaci vrtulníků pro AČR
R.I.P.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17790
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: AČR kampak kráčíš?

Příspěvek od skelet »

Poláci ještě létají na starých Mi-17, které se podobně jako ty naše blíží ke konci životnosti. Tedy pro ně tudy cesta nevede a také je chtějí nahradit. Naše situace je jiná, jelikož provozujeme poměrně nové vrtulníky Mi-171, které mají před sebou ještě dlouhý život. Otázka jak s transportními vrtulníky je v AČR již zodpovězena. Budou se provozovat Mi-171 až do třicátých let. Takže jediné překvápko může spočívat v potvrzení spekulací, že kbelské Mi-17 nahradí podobně velká západní mašina.
ObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: AČR kampak kráčíš?

Příspěvek od Kouzelnik »

skelet píše:Poláci ještě létají na starých Mi-17, které se podobně jako ty naše blíží ke konci životnosti. Tedy pro ně tudy cesta nevede a také je chtějí nahradit.
@Skelet, jestli reaguješ na mě... tak já v souvislosti s Poláky zmiňoval něco jiného. Loňské rozhodnutí polských ozbrojených sil protáhnout službu několika desítek Mi-2 (a možná dalších několika desítek Mi-24) až o cca 10 roků, k čemuž prý by v Polsku měla proběhnout jakási modernizace... V souvislosti s AČR/OSSR jsem mluvil o skupinovém nákupu těch agregátů, které jsou identické či podobné = tak aby velká zakázka pokud možno přilákala víc dodavatelů.

Proto jsem zdlouhavě popisoval situaci generálního dodavatele modernizace Mi-171 pro AČR - fimy LOM Praha. Když si totiž rozebereme jejich činnost za období 2016-2018, tak:
- zhruba půl miliardy ročně od AČR pro LOM Praha jsou z opravárenství Mi-17/171 a těch pár L-39 (gró těchto zakázek spočívá v činnosti odborníků z LOMu plus další část jejich know-how tvoří nákup náhradních dílů/kooperace po všech čertech po světě, bo z RF jsou prý problémy s garancí dodávek. Plus dalších asi 200 milionů Kč ročně jsou z opravárenství pro jiné zákazníky a to zejména zahraniční
- další zhruba půl miliardy ročně jsou z výcviku pilotů v pardubickém CLV
- dalších 100 až 200 milionů za prostý prodej nakoupeného zboží (patrně je zboží dodáno včetně instalace/montáže)

A proto tvrdím, že zakázka na dodávku a instalaci agregátů do Mi-171 (patrně zejména do těch s krovkami) je na poměry LOMu dost výjimečná svým rozsahem.

To je důvod proč mi chybí spolupráce se zahraničím (na úrovni české (a slovenské) MO plus polské anebo plus chorvatské MO), tak aby velcí dodavatelé agregátů nabídli lepší podmínky pro české/slovenské/polské/chorvatské opravárenské firmy díky skupinovému nákupu.

A když už shánět odpovídače pro MiLy-171, tak proč nevyzkoušet (a poté nakoupit) do zásoby odpovídače pro část civilních vrtulníků ... které v případě války se, doufám, zapojí do obrany ČR/SR/Polska/Chorvatska, budeme-li napadeni (nebo bude-li napadeno Rusko a my půjdeme Rusku na pomoc).
R.I.P.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17790
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: AČR kampak kráčíš?

Příspěvek od skelet »

Po pravde nerozumim. S Polaky muzeme resit leda Mi-24 a Mi-17. Oba dva typy jsou odsouzeny k zahube, tedy je nadale resit nemusime. Mi-171 nikdo okolo nas nema, takze neni ke komu se primknout. Navic my odebirame dily z Ruska, Polaci kdo vi odkud.
A militarizovat policejni vrtulniky? To mi prijde jako mrhani penezi.
ObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: AČR kampak kráčíš?

Příspěvek od Kouzelnik »

Moc nerozumím tomu, čemu brání odlišné typy vrtulníků při společném nákupu (sdružit poptávky od více uživatelů vrtulníky) u podobných nebo stejných druhů agregátů resp. při jednání s více dodavateli? Nemluvím o motorech. Mluvím o univerzálnějších agregátech jako např. výškoměr, DVR, meteorologický radar

viz už proběhlá zakázka, která zahrnovala kutání na Mi-171 č. 9813 a 9767 viz článek II. https://smlouvy.gov.cz/smlouva/soubor/1 ... mlouva.pdf a to v množství: 2x rádiovýškoměr, 2x DVR, jeden meteoradar, jeden FLIR...

Myslím, že oba vrtulníky jsou ty s rampou (tj. už byly modernizovány a výše odkazovaná zakázka byla s cílem sjednotit vybavení s ostatními Mi-171š s rampou - celkem AČR provozuje 7 rampových Mi-171 a tuším, že se jim říká Mi-171šm).

Tj. bavíme-li se o jednorázové velké modernizaci těch 8x Mi-171 s krovkami (s bočními vraty) po vzoru těch 7xMi-171šm s rampou, tak si lze udělat obrázek co asi tak modernizace bude obnášet = Zejména půjde o zástavbu nakoupených agregátů, které LOM nevyrábí a IMHO ani je nedokáže servisovat.

Tj. když si srovnáme nakupování po troškách (viz výše ta odkazovaná zakázka k Mi-171 číslo 9813 a 9767) ve srovnání skupinovým nákupem agregátů pro desítky vrtulníků...tak kterápak zakázka bude zajímavější pro dodavatele agregátů pro vrtulníkovou opravnu (jako např. LOM nebo LOTN)? Ta jednokusová nebo desítky kusů?


P.S. Ale nemůžu vyloučit, že vycházím z chybného předpokladu o tom čeho přesně se má týkat zakázka na modernizaci 15xMi-171 jejíž finalizaci směrem k podpisu smlouvy, bylo stopnuto. Z mého pohledu totiž jednorázová modernizace krovkových 8xMi-171 na standart těch rampových 7xMi-171 znamená výjimečně velké JEDNORÁZOVÉ nakupování agregátů od různých dodavatelů. Výjimečné myslím v podmínkách LOMu který ty jednotlivé modernizační etapy těch rampových 7xMi-171 dělal hodně pomalu (v podstatě něco jako prototypová výroba, nikoliv sériová). Mě totiž nenapadá jiný důvod zdražení z cca 0,75 miliardy na dvojnásobek, než ten, že LOM Praha se blbě zeptal dodavatelů agregátů... Nebo se původně zeptal dobře, ale dodavatelé agregátů si řekli že u pár kousků se jim nevyplatí vyjít vstříc zákazníkovi (LOMu Praha) = moc drobná zakázka, která je nezajímavá a tak napálili cenu pro LOM. Jestli má někdo lepší info té o obsahu té stopnuté zakázky na modernizaci krovkových Mi-171, tak sem s tím (bo mě není úplně jasné, co dalšího by se mělo modernizovat na těch už zmodernizovaných Mi-171 s rampou).


P.P.S. To jen mě se přestal zobrazovat fan-web czechairforce.com?
R.I.P.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17790
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: AČR kampak kráčíš?

Příspěvek od skelet »

Polsko chce Mi-17 vyřadit (asi S-70)
Slovensko chce Mi-17 vyřadit (UH-60)
Maďarsko chce Mi-17 vyřadit (H225m)
Chorvatsko zvažuje, že své Mi-171 spolu s Mi-17 vyřadí a nahradí je s UH-60 (Mi-17 bude vyřazovat určitě)

Takže jednak nemáš s kým se domluvit, a za další vzhledem k počtu kusů ten benefit nemusí stát za problémy během koordinace s partnerskou stranou. Plus krovkáče se mají dodělat na částečný standard již modernizovaných vrtulníků, tedy my potřebujeme už určité typy výbavy.
ObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: AČR kampak kráčíš?

Příspěvek od Kouzelnik »

skelet píše:Polsko chce Mi-17 vyřadit (asi S-70)
Slovensko chce Mi-17 vyřadit (UH-60)
Maďarsko chce Mi-17 vyřadit (H225m)
Chorvatsko zvažuje, že své Mi-171 spolu s Mi-17 vyřadí a nahradí je s UH-60 (Mi-17 bude vyřazovat určitě)
a) Ad Poláci a jejich plány na kutání na olétanínách vrtulníků
Já mluvil o Mi-2 (a možná o Mi-24). Odkazy s detaily o zvažovaných formách dočasné modernizace už jsou v této diskuzi. Nevím proč spouštíš monolog (=bo já mluvil o společném nákupu víceméně univerzálních agregátů resp. o společném vyjednávání s dodavateli téhož sortimentu... jako např. FLIR, tj. jsem si vědom, že modernizace Mi-17 v Polsku patrně nebude, narozdíl od Mi-2 (a možná Mi-24))

b) O Maďarech jsem nemluvil, bo si zvolili jinou cestou, kde patrně není možná synergie s modernizací různých MiLů v jednotlivých opravnách ve Střední Evropě

c) Ad Chorvati
Byl by zdroj, že chorvatské Mi-171 (cca 10 kousků) budou v dohledné době vyřazeny? Dodány byly v cca 2007 a loni na nich probíhalo kutání ohledně jejich generálky (odkaz s info je už v této diskuzi).

Netvrdím, že pořízení UH-60M namísto Mi-171 je nereálné. Viz dar 2xUH60 plus poptávka po dalších dvou (která patrně už byla podepsána v závěru loňského roku). Akorát těch Mi-171 Chorvati provozují 10, ovšem UH-60 mají 2 (plus 2). Tak nevím.

c) Ad ty zbývající 2 policejní Mi-171 u slovenské policie
O jejich případné modernizaci/společném nákupu agregátů jsem psal podmíněně. Neboť předpokládám, že LOTN tlačí, aby zůstali v provozu, aby si udržel kvalifikaci na MRO z rodiny Mi-171 (nechci tvrdit, že oba vrtulníky Mi-171 jsou optimálně využité ve službách slovenské policie a tudíž nevím zda-li slovenské Ministerstvo vnitra chce dávat peníze na nějakou jejich modernizaci). Jestli je zde někdo znalejší, mohl by prosím potvrdit, zda-li oba policejní slovenské Mi-171 byly vyrobeny v 2002 resp. v 2003 (=jestli nejsou náhodou o pár roků starší, nejsem si tím jist)?
https://www.helis.com/database/cn/19966/
https://www.helis.com/database/cn/19967/



Závěr: Jak je vidět, tak pořád v Evropě ve státech NATO jsou kromě AČR minimálně 2 další provozovatelé starých MiLů vyvinutých v Rusku/Ukrajině.

A celou dobu kritizuji to, že MOČR za posledních pár roků patrně neudělalo nic pro to, aby zkontaktovalo ostatní MO s dotazem jestli plánují modernizaci starých/olétaných MiLů a jestli chtějí zrealizovat společný nákup agregátů... Přece těch Mi-171 s krovkami kterých se patrně týká gró zakázky, aktuálně stopnuté, není překvapivé, že by měly být modernizovány/dovybaveny.

Peněz má MOČR docela dost už delší dobu. A ochota dávat peníze také je.... ovšem patrně MOČR v minulosti nic neudělalo, aby předešlo této situaci, že patrně výrazně zdražili dodavatelé pro LOM, který následně také zdražil pro AČR a to na dvojnásobek původní částky. Tj. kritizuji za nicnedělání v minulosti.. Netroufnu si odhadnout který z těch vyměných náměstků na MOČR (za Stropnického v Sobotkově vládě 2013-2017) mohl pracovat, ale nepracoval (resp. nepracoval optimálně)... Jádrem celého je, že na MOČR se neustále střídají "jak andělé na orloji"... Doufám, že se to změní a začnou si předávat informace a) případní odvolaní plus b)jejich nástupci (tj. oba budou pracovat spolu).

skelet píše: Takže jednak nemáš s kým se domluvit, a za další vzhledem k počtu kusů ten benefit nemusí stát za problémy během koordinace s partnerskou stranou. Plus krovkáče se mají dodělat na částečný standard již modernizovaných vrtulníků, tedy my potřebujeme už určité typy výbavy.
Bingo... vzhledem k prťavému množství v podstatě jde o kusovou výrobu, kdy LOM je pouhou opravnou, tj. nikoliv výrobcem/vývojářem kompletního vrtulníků. Prostě se kombinují nevýhody, což tlačí cenu modernizací nahoru. Bohužel. Ideální mělo být, aby po třetí fázi modernizací rampových Mi-171 následovala modernizace krovkových (=obávám se, že některé agregáty v rampových Mi-171š už byly nahrazeny novou generací, takže modernizace krovkových Mi-171š zase bude prototypová "práce"...)

Ale nemám dost info, abych si troufnul vyhodnotit, že nemodernizované Mi-171š s krovkami jsou "zadarmo drahé"... K tomu by byly potřeba detaily a zejména by se na MOČR měli rozhodnout = zda těch 8x velkých vrtulníků jsou fakt potřeba v AČR kromě těch 7-mi Mi-171šm s rampou

A právě proto měla probíhat koordinace na úrovni zákazníků (jednotlivé MO v ČR, Polsku, Chorvatsku a snad i MinVnitra na Slovensku) jestli chtějí modernizovat. Plus následně zprostředkovat dohodu na úrovni opraven v jednotlivých státech (např. Chorvati si generálku nechali dělat v Chorvatsku, kteří se ale část prací najali ruskou firmu ... takže je otázkou co vlastně ta chorvatská opravna zajišťovala... jestli vůbec něco).
R.I.P.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17790
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: AČR kampak kráčíš?

Příspěvek od skelet »

ad a) Mi-2 nemáme, Mi-24 vyřazujeme. Takže to opět jde jen na vrub Mi-171, ty už částečně modernizované máme. Třeba mě Scotty opraví, ale krovkáče se mají modernizovat na úroveň již používaných modernizovaných Mi-171 (myšleno částečná modernizace na tentýž standard)
ad b) Maďaři jsou stejní jako zbytek našich spojenců. Prostě Míčka jdou pryč (Míčka co jsou podobná těm co máme a hodláme provozovat)
ad c) Napsal jsem, že uvažují o vyřazení Mi-171. Zatím vyřadí jen Mi-8MTV, které nahradí UH-60. Při současném počtu vrtulníků (23ks) a zvažovaném nákupu 15ks UH-60 15ks je ta úvaha racionální. A jak jsem si teď dohledal, tak chorvatské Mi-171 mají po čerstvé generálce (v Rusku). Tedy opět se dostáváme mimo náš časový rámec.
ad d) komplikovat si život kvůli domluvě komponentů dvou Mi-171 slovenského ministerstva vnitra? Víc peněz projednají , než ušetří.

LOM modernizuje poměrně dost vrtulníků, ale v okolí není dost vrtulníků, aby to stálo za to si komplikovat život koordinací.

Suma sumárum dovybavujeme vrtulníky na standard, který máme a který v dohledné době budeme mít zavedený. A navíc není s kým jednat.
ObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: AČR kampak kráčíš?

Příspěvek od Kouzelnik »

Když to shrnu, tak jsou úplně podružné debaty jestli za to či ono může náměstek A nebo B nebo C nebo... Dvojnásobná cena modernizace tanků a vrtulníků jde za Říhou, tvrdí resort. Exnáměstek to odmítá

Prostě za ty prachy bych čekal, že Akce Nespokojených Občanů už dávno armádu vybaví. Za těch 6 roků jsou jejich výsledky na MOČR spíše žalostné. Chápal bych, že potřebovali 2-3 roky na stabilizování lidí a zkontrolování po předchůdcích (někdy jsem nevěděl jestli paní Parkanová je fakt ministryní nebo jenom "hlavou" kterou otáčí někdo jiný ... a další žalostné příklady by se taky našly z éry předANO). Ale někdy kolem roku 2016/2017 té doby už měl úřad (MOČR) fungovat. A touhle dobou bych čekal, že budu hrdý, jak kvalitně funguje české Ministerstvo obrany.

Namísto toho, stydno mi je.

A co nejhorší, tak už jsem ztratil naději, že bude líp. Furt ty samé (nebo ještě horší) chyby. A řešení jedno a to samé - "střídat jak anděle na orloji".

Ach jo.

P.S. @skelet...
ke Tvému komentu - viz podtržené níže - jaký časový rámec?
Skelet píše:ad c) (...) A jak jsem si teď dohledal, tak chorvatské Mi-171 mají po čerstvé generálce (v Rusku). Tedy opět se dostáváme mimo náš časový rámec.
Vždyť celou dobu je řeč o tom že máme rok 2020 a výsledky od roku 2014 jsou žalostné, protože v minulosti nic (pořádně) nedělali, resp. na nepřesvědčivé výkony nominovaných lidí zvolili tu nejhloupější reakci - vyhodit a nominovat další "zelenáče" (to vůbec nemyslím jako urážku, spíše to myslím tak, že nově nominovaný posprávnu měl několik měsíců/roků fungovat v tandemu se svým předchůdcem, tak aby se "neztratily" zkušenosti - např. zkušenost "jak to nedělat")

Na Ministerstvu obrany vládne Akce Nespokojených občanů od 2014. Invaze na Krym proběhla ve 2014 plus cca ve 2013/2014 se projevily globální ambice darebáků z ISIL - a obratem celá vládní koalice (začali s tím KDU) velmi navýšila peníze na investice pro AČR.
Chorvati kutání na vrtulnících dodělali loni. Tj. když už dlouho víme, že půlka Mi-171 v AČR je nemodernizovaná, a prachy jsou... tak proč nebyly jednání mezi českých a chorvatským MO - třebas by to dopadlo společných nákupem agregátů.

... IMHO jenže to by na českém MOČR museli pracovat s rozmyslem.... což ale nedělají = ty neustálé výměny totiž způsobují akorát změny a restarty která úplně zmaří koncepční práci. A pak je tady výsledek, že ani jedna složka armády není vybavena dle plánů a někde je stav už přímo kritický (např. Kuby).

Prostě po těch 6-ti letech na MOČR to není výsledek práce odborníků.

edit: výše doplněno druhá příčina proč se vládní prioritou stalo vyzbrojení AČR (kromě ruské invaze na Ukrajinu byl možná ještě důležitějším motivem to že se darebákům z ISILa spol. začalo dařit viz Rakka, Mosul,...)
Naposledy upravil(a) Kouzelnik dne 20/2/2020, 17:34, celkem upraveno 1 x.
R.I.P.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17790
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: AČR kampak kráčíš?

Příspěvek od skelet »

Kouzelník: neustále vedeš monolog, promiň. Tvá základní myšlenka je správná, nicméně není proveditelná, neb nebyla (není) s kým provést. Neb okolí je vyřazuje nebo jim postačuje generální oprava. A ještě si dovolím připomenout, že Mi-171 modernizujeme od roku 2013.
ObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: AČR kampak kráčíš?

Příspěvek od Kouzelnik »

Jestli vedu monolog... Spíše se nezapojuji do kritiky konkrétních lidí na MOČR, bo
a) nemám info co za skutečně můžou (možná bych se jejich kritikou dopustil křivdy)
b) IMHO u dlouhodobých projektů téměř nikdy nejde o dílo jednotlivců kteří jsou determinováni činy svých předchůdců

Namísto této kritiky jsem výše popsal jeden ze způsobu nákupního chování, který velmi často prospěje zákazníkovi.

A pozor já netvrdím, že úvaha o společném nákupu agregátů/společném vyjednávání s prodejci, dodavateli agregátů je ta jediná správná. Možná je totiž lepší zahodit všech nemodernizovaných Mi-171 (ty s krovkami) a místo nich koupit jiné... ale k tomuto rozhodnutí bych čekal, že MOČR si předem obstará informace o nákladovosti jednotlivých variant (=což evidentně neudělalo kvalitně, když na MOČR jsou nyní šokovaní z dvojnásobné částky oproti odhadům).



Nicméně to hlavní co se snažím (neúspěšně) vysvětlit - je blahodárný efekt, pokud se malé státy dokážou domluvit a potáhnout za jeden provaz. Ano, Polsko považuji za malý stát ve smyslu tom že je do značné míry odkázáno na nákupu zbrojních technologií které byly vymyšleny jinde.

O prospěšnosti "Svatoplukových synů a jejich 3 prutů" vs. "hraní si na svém písečku" jsem hluboce přesvědčen. Že je třeba, aby se malí snažili se navzájem spojit.

Vycházím např. ze zkušenosti sólistů v poválečném Holandsku, ve Fokkeru (viz jejich neúspěšné projekty Mach Traineru a Universal Traineru).

A IMHO na oba neúspěchy reagovali IMHO správně = spojením s dalšími malými státy při vyjednávání s velkými (F-104,F-16) resp. už od začátku táhnout za jeden provaz s velkými viz jednotlivé soutěže NBMR (např. Breguet Atlantique=NBMR-2) - v každém případě si Holanďané vybírali z mnohem větší/širší nabídky než kdyby poptávali sólově... na což přišli např. i v Dánsku a nástupce Drakenů si vybírali společně s Holanďany.

Tj. lepší mít víc želízek v ohni než předem určit konkrétního dodavatele jako "vítěze" = efektem je, že se zákazník se nedoplatí, bo "předem vítězného" dodavatele nic nenutí, aby se snažil najít levnější/lepší řešení. Zhruba tak jak to vypadá,že se to stalo u té stopnuté zakázky na modernizaci vrtulníků Mi-171...
R.I.P.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17790
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: AČR kampak kráčíš?

Příspěvek od skelet »

1) Pokud zmiňuji jméno některého z ministrů, tak tím myslím celou jeho administrativu zde. Je to stejné jako když ty to celé hodíš na konkrétní stranu. Jen to tvé je více právně nepostihnutelné.
2) vyhodit část relativně nových vrtulníků, abych ušetřil je zvláštní. ještě zvláštnější je místo nich koupit vrtulníky s obdobnými výkony za vyšší cenu, a ještě podivnější je provozovat dva vrtulníky obdobné kategorie vedle sebe. To není úspora, ale ekonomická a hlavně logistická zrůdnost.
3) jak jsem podotkl, tvá hlavní myšlenka je dobrá, ale v praxi je nereálná, protože u daného programu se není s kým domluvit.
4) nevíš co stojí za stopkou. Jak víš, že je pochybení na straně ministerstva? Četl jsi podrobnou zprávu? Proč nemůže být pochybení na straně LOMu? A došlo vůbec k nějakému pochybení? Nevíme
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Aktuality“