Vývoj ponorek od počátku k první moderní ponorce

Moderátoři: jarl, Pátrač

Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Cernakus: jistě, ale je vhodné výrazně upozornit, že se jedná o práci někoho jiného.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

to je práve to slovo "výrazně". To se dá přebrat různými způsoby a žádný z nich nemusí být správný, či odpovídat představám toho druhého. Nicméně budu se držet předchozí návodky.

A ted zpět k tématu:-)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Při rozsahu informací je jasné že na to autoři příspěvků nepřišli sami. Takže pracovali s internetem a s literaturou. Ale pravda je že chlubit s cizím peřím není korektní. takže pokd jsou uvedeny zdroje má to dvě východy:
- autor projeví charakter
- my ostaní pak víme kde najít případné další informace. H lavně pro to se i já přimlouvám o sdělení alespoň základních zdrojů.

A jinak co nám pane kolego nabídnete jako další chod?
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Pátrač píše:A jinak co nám pane kolego nabídnete jako další chod?
Sice jsem chtěl tady skončit, ale když už tu jsou Hollandovy ponorky, asi by se nemělo zapomínat na výrobky jeho konkurenta a souseda Simona Lakea. Tož se na něj podívám a zítra sem něco dám. A protože na Hollandech i Lakech sloužili i naši pradědci, tak na ně nezapomenu a kapánek je vypíchnu. A asi dodám i nějakou tu lovestory, aby i naše polovičky mohly slzet nad něčím jiným než Ordinací v růžové zahradě.
さようなら。
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Simon Lake

Tož když už tu jsou zmíněny ponorky páně Hollanda, myslím, že by se nemělo zapomínat ani vynálezy jeho kolegy, konkurenta a v neposlední řadě i souseda z New Jersey – Simona Lakea (1866-1945). Žertovné pásmo pohádek a povídek, kterému pracovně říkám „Z kocourkovských luhů a hájů“ tak pokračuje dalším – a snad už posledním dílem.
Za prvé bych chtěl podotknout, že pánové Holland a Lake zpočátku konkurenty nebyli. Zatímco Holland se pokoušel vynalézat ponorky válečné, Lake napřel své úsilí do ponorek záchranných. Jenže US Navy o žádné záchranné ponorky zájem nemělo a jestli chtěl Lake kromě vynalézání i prodávat, musel se volky nevolky pustit do ponorek válečných. To se ve finále ukázalo jako velice užitečné – z „kapitalistického soutěžení“ obou vynálezců vzešla celá řada nápadů a patentů, které nakoply vývoj o pořádný kus vpřed. Vítězem se nakonec stal Holland – jeho pátý prototyp (to je ten, o kterém výše psal Kacermiroslav) koupilo americké námořnictvo za 150 tisíc dolarů a zařadilo ho do služby jako „třídu A“. A nejen to, licenci koupila firma Vickers a stavěla „Hollandy“ pro Velkou Británii. Lake utřel nos a musel hledat odbyt jinde.
Rozjel se tedy do Evropy. Licence na výrobu dvou ponorek prodal v Rakousku-Uhersku a s deseti kousky byl úspěšný v Rusku (šest třídy Osetr, čtyři třídy Kajman). Pak navštívil Německo, kde o jeho výrobky projevil zájem admirál Tirpitz a dokonce i sám císař Vilém. Ti pověřili jednáním s Lakem firmu Krupp a její ostřílení obchodní šíbři dokázali Lakea doslova oškubat. Koupili od něj za pár šupů jeho patenty a Němci si pak začali ponorky stavět sami. To však nic nemění na tom, že celá slavná historie německých U-bootů de facto začíná v Lakeově loděnici v New Jersey.
Lake se z nepříliš úspěšné mise v Německu vrátil do USA a pokračoval v soutěži s Hollandem. Oba už tou dobou byli ve svých pokusech finančně podporováni americkým námořnictvem, takže se dalo vynalézat jedna radost. Jenže většinou stejně vyhrávala firma Electric Boat Company založená právě Hollandem – například ve srovnávací soutěži v roce 1907 ponorka Octopuss na hlavu porazila Lakeovu ponorku Lake. A tak to šlo pořád dokola – americké námořnictvo zařazovalo nové a nové ponorky (kromě zmiňované třídy A to pokračovalo třídami B, C, D, E a F) a všechno to pocházelo z rýsovacích prken Electric Boat Co. Teprve třída G (ponorky Seal, Tuna a Tarbot) pocházely z Lakeovy konstrukční kanceláře. Ovšem další třídy (H a K) stavěla opět stará známá Electric Boat Co.
Dá se tedy říci, že v soutěži s Hollandem Lake většinou stále prohrával. Ale finančně určitě netrpěl – některé čluny konkurenční konstrukce byly stavěny v jeho loděnicích a i konkurence běžně používala jeho patenty. A ještě po WW1 se Lake podílel na vývoji ponorek třídy S, které se ve službě dožily WW2. Tak například S-44 (kapitán John R. Moore) v srpnu 1942 potopila japonský těžký křižník Kako, když se zrovna vracel z vítězné Bitvy u ostrova Savo. To však byla už jen labutí píseň třídy S. V průběhu let 1942-43 byly všechny tyto ponorky staženy z bojové služby (obvykle pak sloužily k výcviku) a byly nahrazeny ponorkami tříd Gato a Balao. Ale to už jsem zas někde jinde. Tož zpět.
A jak to bylo s Lakeovými ponorkami v Evropě? Ani tam moc neobstály. V Rusku šly Osetry do šrotu už před válkou, Kajmany během WW1 absolvovaly dohromady 54 bojových plaveb, provedly 19 neúspěšných torpédových útoků a celkem zajaly tři parníky. Tři ponorky této třídy – Kajman, Krokodil a Drakon – byly jako zastaralé vyřazeny v listopadu 1916, Aligator ještě nějaký čas fungoval jako nabíječka baterií, ale za bolševické revoluce i jeho stopy mizí. Obecně se dá říci, že ruské Lakey byly pro bojovou službu příliš neohrabané, měly špatné a nespolehlivé motory a třeba i ponoření jim trvalo moc dlouho.
V Rakousko-Uhersku to bylo podobné. Lakey byly sice zařazeny do služby (pod označením U-1 a U-2), ale záhy se poznalo, že se hodí leda tak k výcviku. Jejich jediným operačním nasazením za WW1 se tak stalo jen občasné strašení Italů při jejich ofenzívách na Terst. Jen ještě prozradím, že Lakeovy rakouské ponorky měly dvě pozoruhodné zvláštnosti pocházející ještě z dob, kdy Lake stavěl ponorky záchranné. Byly vybaveny kolovým podvozkem pro jízdu po dně (?) a také přechodovou komorou, díky níž mohl potápěč z ponorky libovolně vystupovat a nastupovat! Zatímco vychytávka s podvozkem se nepoužívala (z ponorky není vidět lautr nic a nikdo tudíž nemohl vědět, jestli nenabourá do nějakého balvanu, nebo jestli ji nerozpáře nějaká zapomenutá utržená kotva), fígl s přechodovou komorou - pokud vím - minimálně jednou použit byl. Potápěč touto cestou posádce doručil zapomenutý oběd!
Takže víceméně není divu, že i v Evropě nakonec Lakea převálcovala dravější firma Electric Boat Co. Ta některé své pozdější typy prodala i do Ruska, jiné si Rusové vyráběli v licenci sami. Říkali jim AG (= amerikanskij goland) a sloužily jak za WW1, tak za občanské války a některé i za WW2. Ačkoli v tom třetím případě to bylo spíš už jen v případech čirého zoufalství.
Hollandovy ponorky - licenčně vyrobené v loděnici Whitehead ve Fiume (dnes Rijeka) - mělo i Rakousko-Uhersko. Konkrétně se jednalo o čluny U-5 a U-6. A byla to právě von Trappova „pětka“, která 27.4. 1915 potopila pancéřový křižník Léon Gambetta a 5.8. 1915 ponorku Nereide. Až 16.5. 1917 se jí stal průšvih. Při zkušební plavbě po generální opravě narazila ve Fažanském kanálu (jeden z přístupů do Puly) na minu. To už jí ale velel poručík Schlosser, ne von Trapp. Posádka se až na šest nešťastníků dostala ven dřív než ponorka klesla do hloubky 36 metrů. Za pár týdnů pak byla „pětka“ vyzvednuta a po nezbytné opravě sloužila jako školní plavidlo. To Von Falkhausenova „šestka“ dopadla trochu jinak. 13.5. 1916 se v Otrantské úžině zamotala do sítí a musela být potopena vlastní posádkou, což byl jeden z mála úspěchů, kterým se slavná a po čertech drahá Otrantská blokáda mohla chlubit.
A když už jsem se takhle rozežvanil, prásknu, co s Hollandovými patenty Rakušáci ještě vyváděli. Nóó, bylo toho docela dost. Ve Whiteheadově loděnici ještě před WW1 vyrobili tři ponorky pro Dánsko (třída Havmanden), které Dánům bez větších dobrodružství sloužily až do konce dvacátých let. A nejen to, Whitehead vyrobil ještě jednu „havmandenku“ bokem a nabídl ji c. k. Kriegsmarine za stejnou cenu jako Dánům – tedy za 1 350 000 korun. Ta ji však nechtěla, a to ani když Whitehead slevil na pouhý půlmiliónek. Avšak když vypukla válka, ponorka byla promptně koupena a zařazena do služby pod názvem U-12.
A když jsem zmínil U-12, musím zmínit i příběh jejího velitele poručíka Egona Lercha. Je totiž jako vystřižený z nějakého Shakespearova dramatu nebo ze zamilovaného románu pro ženy. Tak tedy: Co se týče osobního života, rozhodně se nedá říct, že by to byl nějakej troškař. Žil „na hromádce“ s originál nefalšovanou princeznou, arcivévodkyní Alžbětou Marií - vnučkou samotného France Josefa! A vůbec jim nevadilo, že Alžběta Marie je vdaná a má čtyři děti! Jejich láska byla až tak veliká, že se že Alžběta Marie chtěla rozvést a Lercha si vzít!
To však byl problém, tedy spíš dva. Ten menší byl rozvod. K jeho svolení by musel dát svolení císař, ale „Franta Pepa Jednička“ by se snad ukecat dal. Kór kdyby ho Alžběta Marie zkusmo prubla vydírat, že jestli nebude po jejím, udělá podobnej tyjátr jako kdysi její tatík korunní princ Rudolf v Mayerlingu. A kdyby „Starej Procházka“ vyskakoval jako opice na flašinetu a svolení by nedal, mohlo se jednoduše počkat až stařičký mocnář odkráčí do věčnejch lovišť. Jeho nástupce Karel byl znám celkem jako pohodář a lidumil a dalo se reálně předpokládat, že svému příbuzenstvu po rodinném štěstí šlapat nebude.
Druhý problém byl ten, že že Alžběta Marie si jako arcivévodkyně mohla vzít jen a pouze šlechtice. Třeba malýho a chudýho, ale – jen a pouze šlechtice. S tím se holt nedalo dělat nic. A Lerch coby synek sice relativně bohatýho, ale přece jen neurozenýho pražskýho židovskýho obchodníka šlechtic samozřejmě nebyl. Nicméně jakási šance tu přece jen existovala. Kdyby se Lerch nějak skvěle vyznamenal na válečném poli, mohl by dostat Řád Marie Terezie a k tomu se šlechtický titul dával automaticky. U ponorkářů byla kritéria pro udělení Řádu pevně stanovená – musel by potopit nepřátelský křižník nebo bitevní loď. Nu, jeden pokus se Lerchovi naskytl. Se svou U-12 torpédoval 21.12. 1914 francouzskou bitevní loď Jean Bart. Jenže měl smůlu – Jean Bart se nepotopil a Lerch dostal „jen“ Rytířský kříž.
Situace se pro milence stala zoufalou v momentě, kdy von Trapp potopil křižník Léon Gambetta a Singule rovněž křižník Giuseppe Garibaldi (oba Řád Marie Terezie dostali). To by koneckonců Lerchovi mohlo bejt jedno, problém byl ten, že po ztrátě křižníků Dohoda zavřela své větší lodě do přístavů a Lerch jaksi neměl na moři co potkat! Proto naplánoval šílenou a v konečném důsledku sebevražednou akci. Když nemohl torpédovat nějaký ten křižník na moři, rozhodl se, že ho potopí přímo v přístavu! Společně se svým přítelem Gottfriedem von Banfieldem (rovněž nositelem Řádu Marie Terezie, zemřel až v roce 1986 jako jeho poslední žijící nositel) naplánoval plavbu do zaminované Benátské zátoky. Nu, něco na tom bylo – Banfield byl zkušený námořní pilot, Benátky mnohokrát bombardoval a vyznal se tam. A tak se 11.8. 1915 ponorka U-12 pokusila proniknout minovými poli. Musím přiznat, že Lerch to zkusil mazaně. Ponořil se na periskopovou hloubku a následoval torpédový člun směřující do Benátek. Jenže italští námořníci si periskopu všimli a naschvál vjeli do minového pole. Oni si to totiž mohli dovolit, měli malý ponor a nějaké miny jim byly buřt. U-12 měla ponor větší a – celá posádka zahynula. Alžběta Marie držela dva roky smutek a až do své smrti v roce 1963 měla na stolku Lerchovu fotku… No není to dojemné?

Alžběta Marie se svým mužem (pardon, paroháčem) knížetem Windischgrätzem

Obrázek

Egon Lerch

Obrázek

A jejich kámoš Gottfried von Banfield (1890 – 1986). Banfieldův válečný účet: 400 bojových letů, 9 uznaných sestřelů, několik zranění a sbírka medailí hodná velitele ruský ponorky. Po WW1 ale měl Banfield zabíjení už dost, oženil se s bohatou nevěstou, usadil se v Terstu a věnoval se zvláštnímu koníčku: kdykoli se nějaká loď nevrátila do přístavu, Banfield bez ohledu na počasí vyplouval se svou jachtou na moře a zachraňoval trosečníky. Záchranáře-amatéra dělal dlouhé desítky let, vlastně až do té doby, než mu stáří vyrazilo kormidelní kolo z rukou. Za to od svých spoluobčanů získal uctivou přezdívku „Homo Adriaticus“ (člověk jadranský) a když umřel, šla se s ním rozloučit snad půlka města.

Obrázek

Ještě dodám, že nakonec Rakušáci Hollandovy patenty v podstatě ukradli a postavili si podle nich čtyři ponorky. Ale to už psát nebudu, to už jsem kdysi jednou sepsal, a protože jsem od přírody línej jak vandrák v červenci, nerad dělám něco dvakrát.

Pro zajímavost napíšu ještě TTD třeba těch rakouskejch Lakeů, k nim máme koneckonců tak nějak docela blízko, no ne?
U-1, postavena v loděnici Seearsenal Pola
Zahájení stavby: 2.7. 1907
Spuštěna: 10.2. 1909
Do služby: 15.11. 1911
Rozměry: 30,76 x 4,8 metru
Výtlak: 230/270 tun
Motory: 2 x benzín (od r. 1915 2 x diesel) / 2 x elektro
Výkony motorů: 560/200 HP
Rychlost: 10/6 uzlů
Dosah: 950/40 námořních mil
Výzbroj: 3 x 450 mm torpédomet (5 torpéd), 1 x 37 mm dělo
Posádka: 17 mužů
Velitelé U-1: Egon Marchetti (15.4. 1911 – 20.9. 1911), Otto Zeidler (20.9. 1911 – 8.7. 1913), Narciss Blessich (18.7. 1913 – 2.5. 1914), Franz Nejebsy (26.6 1914 – 17.12. 1915), Klemens Ritter von Bézard (17.12. 1915 – 27.5. 1916), Franz Nejebsy (27.5. 1916 – 18.1. 1917), Eugen Hornyák Edler von Horn (18.1. 1917 – 13.9. 1917), Othmar Prinz (28.3. 1918 – 31.10. 1918)
V roce 1920 U-1 připadla Itálii a někdy v letech 1922-23 šla do šrotu
U-2 na tom byla prakticky totožně, jen její stavba začala 18.7. 1907, na vodu šla 3.4. 1909 a do služby 22.6. 1911. Do šrotu šla přibližně ve stejné době jako U-1.
Velitelé U-2: Klemens Ritter von Bézard (22.3. 1909 – 10.5. 1912), Karl Edler von Unczowsky (10.5. 1912 – 23.10. 1914), Otto Zeidler (23.10. 1914 – 15.2. 1915), Karl Edler von Unczowsky (15.2. 1915 – 22.6. 1915), Otto Kaseroller (22.6. 1915 – 13.9. 1917), Johann Ulmansky von Vracsevgaj (13.9. 1917 – 15.3. 1918), Othmar Printz (28.3. 1918 – 1.9. 1918), Johann Ulmansky von Vracsevgaj (1.9. 1918 – 31.10. 1918)

Lakeova ještě záchranná ponorka Argonaut z roku 1897. Jak je vidět, i ona už měla kola, a jak není vidět, i ona měla přechodovou komoru pro potápěče.

Obrázek

U-1 v doku. Kola nejsou vidět – pokrok šel kupředu a podvozek už byl vysunovací.

Obrázek

U-2

Obrázek

Simon Lake

Obrázek

Nu a teď tedy k těm zdrojům. Kdysi jsem byl taky takovej idealista jako Pátrač a zdroje jsem pečlivě uváděl. To pro případ, že by mé blouznění někoho zaujalo natolik, že by o tématu chtěl vědět víc. Já idiot měl za to, že je to takovej informační servis pro zvídavé čtenáře. Jenže pak jsem kdesi narazil na blbě převyprávěnej a v podstatě šlohnutej můj článek. Ten člověk to vzal fakt zgruntu, opsal ode mě jak můj závěrečnej osobní názor na věc, tak dokonce i členění odstavců (hehehe) a dokonce i zdroje uvedl - byly stejný jako ty moje a dokonce i ve stejným pořadí. Jen ten můj článek tam jakýmsi „nedopatřením“ chyběl… A tak jsem se nasral a od té doby zdroje uvádím jen někdy. Obvykle v případech, že se jedná o nějakou rozsáhlejší sérii a případná krádež by dala moc práce. A proč to tak dělám? Pravda, o své „literatuře“ nemám valné mínění, ale dělám to zadarmo ve svém volném čase a kašpárky si ze mě nikdo dělat nebude.
Naposledy upravil(a) Destroyman dne 7/12/2008, 15:40, celkem upraveno 1 x.
さようなら。
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Destroyman - no vidíš jak jsi šikovný chlapec. Jsem rád, že jsi se ještě nevyčerpal. A doufám že se ještě dlouho nevyčerpáš.

Velmi pěkné čtení. Opravdu velmi pěkné. :up:
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od El Diablo »

Argonaut není vidět.. :( Jinak moc pěkný, chopit se toho Cameron, tak je z toho druhý Titanic... :lol:
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Pátrač píše:A doufám že se ještě dlouho nevyčerpáš.
No já bych právě řekl, že už je toho dost. Jsme přece v tématu "novověk do r. 1914". A já už tu psal po druhoválečnejch ponorkách Gato a Balao... tak já napíšu zase někdy jindy a někam jinam. Zatím ahoj!
El Diablo: Nevím, já ten Argonaut vidím dobře... no, kdyby to nešlo, stejná fotka je i tady - http://www.submarine-history.com/NOVAargonaut.jpg
Jinak US Navy měla ještě jednu ponorku jménem Argonaut. Byla postavená ve dvacátých letech a je známá hlavně tím, že za WW2 odvezla Carlsonovy raidery (něco jako commandos) k přepadu atolu Makin. A o půl roku později - 10. ledna 1943 - ji Japonci potopili u Nové Británie. No a je to tady zase. Já tu papulu prostě nezavřu a nezavřu!
さようなら。
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od El Diablo »

Jo teď už ho taky vidím, předtím se mi nezobrazil, ani když sem dal refresh...
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Sic je to tu OT, ale nechtěl by se někdo vrhnout na japonské ponorky? Dík
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

skelet píše:nechtěl by se někdo vrhnout na japonské ponorky? Dík
Ufff... ty tředa nejsi žádnej troškař, to je téma na pěkně tlustou knížku! :wink:
Vždyť jen ty jejich miniponorky by zabraly tak 3-4 články, k tomu připočti hromady ponorek I, o něco menší hromady ponorek RO, operační nasazení taky není zrovna malý, a aby to bylo komplet, nesměly by chybět kaiteny.
Čili: pokud by to mělo k něčemu vypadat, zabralo by to tak rok práce...
さようなら。
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Stejně se nudíš :mrgreen:
Jestli budeš moct (nebo jiný ponorkář), zkuste se do tohoto tématu zakousnout. Zdá se mi, že až na lidská torpéda, je to opomíjené téma.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4075
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Objevil jsem článek, kde se píše, že ponorky se v téhle době pokoušelo stavět dokonce i Peru. Inženýr Blume měl v roce 1879 na vlastní náklady sestrojit ponorku jménem Toro. Tuhle ponorku převzalo o rok později peruánské námořnictvo, vyzbrojilo jí torpédy, a pokusilo se s ní zaútočit na chilské lodě blokující peruánský přístav Callao. Útok byl však neúspěšný a Peruánci svou ponorku později sami potopili, aby nepadla do nepřátelských rukou.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

jarl píše:Objevil jsem článek, kde se píše, že ponorky se v téhle době pokoušelo stavět dokonce i Peru. Inženýr Blume měl v roce 1879 na vlastní náklady sestrojit ponorku jménem Toro. Tuhle ponorku převzalo o rok později peruánské námořnictvo, vyzbrojilo jí torpédy, a pokusilo se s ní zaútočit na chilské lodě blokující peruánský přístav Callao. Útok byl však neúspěšný a Peruánci svou ponorku později sami potopili, aby nepadla do nepřátelských rukou.
Tak ono těch "pokusných" ponorek bylo opravdu habakuk:-) tahke jak správně píšeš byla sestrojena civilným německým inženýrem Federicem Blume Othonem (*1831 - +1901). První návrh ponorky pro peruánské loďstvo načtrl již v roce 1864. K sestrojení ponorky jej inspirovala válka proti Španělsku (1864-1866). Ta však skončila dříve, než byla ponorka postavena. Když pak v roce 1879 vypukla válka s Chile, nabídl Blume svou modifikovanou ponorku z roku 1864 peruánské vládě znovu. Během čtyřech měsíců byla ponorka postavena společností Piura-Paita Nothern Railroad.

Prvních zkoušech na nově postavené ponorce se zúčastnil Blume osobně i se svým synem a dalšími 8 zaměstnanci. Ponorka se zkoušela u pobřežé Paita 14.října 1879. Během následujících tří týdnů se podařil ponor až do hloubky 72 stop (cca 25 metrů) a pod vodou dosahovala rychlosti 4 uzlů (7 km/h). O této nové peruánské tajné zbrani se dozvěděl námořní ředitel Nicolas de Pierola, kterého myšlenka ponorné zbraně nadchla a rozhodl se pro její bojové využití. Ponorka byla tajně přepravena do Callao a v červenci 1880 byla připravena k předvedení bojové síly před nejvyššími místy (peruánský ministr války atd.). První bojová akce proběhla na ostrově San Lorenzo již s torpédy na palubě a proti zakotvené chilské válečné lodi Almirante Cochrane nebo Blanco Encalada. Chilští agenti se však o tajné perunské zbrani dozvěděli a rychle odeslali svá válečná plavidla z ohroženého prostoru. Tou dobou již byla "Toro" pod vodou a plula k cíli. Jelikož ale již po odplutí nepřátelských lodí nebylo na co útočit, byla celá mise odvolána.

Dne 16.ledna 1881 po bitvě u Miraflores byla Peruánská vláda nucena kapitulovat. Blumova ponorka byla s dalšími plavidli potopena vlastní posádkou, aby nepadli do chilských rukou. Někteří váleční analytici se domnívají, že případný úspěch ponorky mohl mít velký vliv na další průběh války. Jiní jsou naopak k možnostem ponorky "Toro" (býk) dosti skeptičtí.

TTD ponorka Toro
---------------------------------------
* výtlak: 7,5 tun
* délka: 15 m
* pohon: parní stroj typu Otto (nebo i ruční pohon)
* rychlost: 4 uzle (pod vodou)
* posádka: 1 důstojník, 10 námořníků
* výzbroj: torpédo

Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4075
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Takže opravdu nechybělo mnoho a Toro, se mohla stát prvním podmořským plavidlem, které potopilo nepřátelskou loď pomocí samohybného torpéda. A přitom vypadá spíše jako rekvizita k nějakému filmu Karla Zemana, nežli jako použitelná zbraň.
Dosud jsem se domníval, že jediné zajímavé námořní akce, které se za téhle války odehrály, byly Bitva u Iquique a následný souboj peruánského monitoru Huascar s chilskými pancéřovými loděmi.
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od El Diablo »

OBRAZEM: Rezavá ponorka z války Severu proti Jihu stále tají svůj osud
ts, jb 13. ledna 2012 16:22
Jižanská ponorka H. L. Hunley vstoupila do historie jako první podmořské plavidlo, které úspěšně torpédovalo nepřátelskou loď. Sama však posléze z neznámých důvodů klesla na dno. Téměř sto padesát let stará záhada nedá americkým vědcům dodnes spát.

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/obrazem-rezava-p ... ranicni_ts
Vladimír
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 486
Registrován: 9/7/2010, 10:34

Příspěvek od Vladimír »

El Diablo píše:OBRAZEM: Rezavá ponorka z války Severu proti Jihu stále tají svůj osud
ts, jb 13. ledna 2012 16:22
Jižanská ponorka H. L. Hunley vstoupila do historie jako první podmořské plavidlo, které úspěšně torpédovalo nepřátelskou loď. Sama však posléze z neznámých důvodů klesla na dno. Téměř sto padesát let stará záhada nedá americkým vědcům dodnes spát.

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/obrazem-rezava-p ... ranicni_ts
Úroveň českých novin. :-)

Je znám osud dvou posádek této ponorky, které po potopení (ne ponoru) museli rozřezávat pilou, aby mohli nebožtíky vytáhnout ven. Po útoku na USS Housatonic s největší pravděpodobností posádka zahynula na otravu oxidem uhelnatým - svítili lampami, posádka byla nalezena na svých místech, pravděpodobně pod vlivem otravy zamířili jiným směrem.

CSS Hunley nedá spát jiné kategorii lidí, než jsou vědci, politicky korektním politikům. Zvláště její muzeum vadí opáleným demokratům, kteří chtěli nechat tuto historickou památku zlikvidovat, nalezené kosti dvou předchozích posádek spálit atd... Ale "the South rise again"

Záchrana ponorky je ale také jednak ukázkou toho, jak si užít vydělané peníze a jednak toho, jak se liší literární představy od skutečnosti. Clive Cussler si ve svých knihách představuje funkci podmořských výzkumníků trochu jinak, než pracovala jím založená skutečná NUMA. Stačí si porovnat nalezení a vyzvednutí malé ponorky a román "Vyzvedněte Titanic".
Uživatelský avatar
IgorT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1467
Registrován: 25/6/2014, 12:48
Bydliště: BA

Re: Vývoj ponorek od počátku k první moderní ponorce

Příspěvek od IgorT »

SYDNEY. Francúzsko ponúkne Austrálii svoju ponorkovú technológiu stealth, ktorú dosiaľ nezdieľalo so žiadnym zahraničným štátom, ak uspeje v súťaži na lukratívnu zmluvu na vybudovanie novej generácie austrálskej ponorkovej flotily. Informovala o tom v stredu agentúra Reuters s odvolaním sa na francúzsky štátny zbrojársky koncern DCNS.

Čítajte viac: http://www.sme.sk/c/7914327/francuzi-po ... z3fwaDrWvP
Obrázek
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Vývoj ponorek od počátku k první moderní ponorce

Příspěvek od El Diablo »

Již více než 145 let, záhadná ponorka vrak byl "vynořil" při odlivu každý den

19.dubna 2016

Téměř před 14 roky archeolog a potápěč, Jim Delgado, něco našel nádherný. Byl na lodi procházející ostrov San Telmo v Perlové souostroví, Panama, když ho napadlo, že oblast byla známá pro potopené Japonský druhé světové války ponorky. Zaujal příběhu a historii za případné trosky, Delgado uvažoval o zahájení mise, aby ho najít. Naštěstí z jeho lodi viděl něco tyčící se na ostrově. To bylo všechno zrezivělý ven a Delgado cítil, musel jít prozkoumat.

Delgado podařilo najít břeh ponorku v oblasti uvedené v příbězích, které slyšel. Avšak to, co on netušil, bylo, že ponorka nebyla Japonci, protože příběhy vztahují. Ani bylo to ponorka z druhé světové války - to bylo mnohem starší. Delgado, více zaujatý než kdy jindy, věděl, že chce prozkoumat tajemnou ponorku.
Obrázek
Obrázek
https://www.thevintagenews.com/2016/04/ ... every-day/
https://en.wikipedia.org/wiki/Sub_Marine_Explorer
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Vývoj ponorek od počátku k první moderní ponorce

Příspěvek od kacermiroslav »

Jedná se o ponorku stavěnou v letech 1863 a 1866 Juliusem H.Kroehlem a Ariel Patterson v Brooklynu v počtu 3 až 6 kusů. Byla na ruční pohon a posádka kromě velké dřiny (rychlost stroje o rozměrech 12x3,3m a výtlaku 80 t) trpěla i problémy s dekompresí, která byla v té době neznámá, protože tlak v ponorce díky konstrukčnímu řešení byl úměrný tlaku vodu v hloubce, kde se ponorka zrovna pohybovala. V každém případě to je unikát, který by stálo za to zachránit. Dle fotek to vypadá, že se zachovala v relativně dobrém stavu.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“