Stránka 1 z 26

Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 31/8/2020, 17:17
od skelet
Juraj Tichý píše:Pisal som si s ministrom a na otázku k nakupu ulozeniek Hakov RAF, mi odpisal, že zvažujú všetky možnosti.
VzS presne vedia co chcú. Druha vec je ako to zapada do spojeneckých zavazkov a financovania.

Zemakt: vy sa nás snažíte presvedčiť na suprčupr L-39NG. Zatiaľ čítame o ješitnosti, ako to budeme mat blizko do Pardubic a ako Penta polozila Aero na kolena.

Bae s Hawkom je podľa mna najslabší hráč az pokiaľ nepojdeme do uložených Hawkov. Ak sa pojde do uloženiek, majú šancu to vyhrať. RAF sa ich bude chcieť zbaviť, lebo pojdu do T-7, mohli by byť najlacnejší.
nejdřív musíte vlastně vědět co chcete.
1) Pokud chcete letoun pro základní a pokračovací výcvik, tak je to L-39NG, M345, PC-7/9/21, EMB-314, T-6, PZL-130, KT-1. Z těchto jste zatím ofiko a neofiko dostali nabídku od Aero (L-39NG) a Leonardo (M345).
2) Pokud chcete pro pokračovací výcvik, tak je tu M346, Hawk AJT, Jak-130, T-50, T-7. Pokud koupíte tyto letouny, tak si někde potřebujete zajistit základní výcvik, viz bod 1 (pokud by jste skákali z pístových cvičných letounů rovnou na pokračovací výcvik, tak by jste byli takové světové unikum)
3) pokud chcete trenéra s COIN vlastnostmi, tak tyto dneska nabízí jen L-39NG, EMB-314, AT-6, M346FA a TA-50. Přičemž certifikaci mají hotovou jen EMB-314, AT-6 a TA-50.

Mimochodem OSSR může jít i cestou L-39CW, což by měla být nejlevnější varianta. Podstatné je, aby jste věděli co chcete. Zatím máte rozstřel od M345 po Hawk.

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 31/8/2020, 18:53
od HONZIK11
Takže popíšeme posloupnost vývoje v rozhodování zdejších nákupčích vojenské techniky,Slovenské komunity a zároveň jejich myšlenkové pochody končící dopisem ministrovi.
Slovensko nechce cvičit v USA v další dekádě,vyjde to draho a lety v dvoumístne variantě F16 V ještě dráž.
1.jejich uvaha. Cvicny speciál je luxus, chtělo by to nejmíň T7A abychom mohli i bombardovat navíc jste se v Česku již v přesvědčili, že nemusíme kupovat,, levnou nekvalitu,, Nejsme tak bohatí abychom kupovali levné věci.
Odpověď. T7A bude potřebovat predskokana. A není doposud potvrzena jeho nesena výzbroji.
Slovensko. Aha tak to bude malý Ital a pokračovací výcvik na velkem Italovi.Maji zkušenosti s F16. A možná že koupíme velkého dvoumotoroveho Itala.
Odpověď, tak to bude snad jedno, jestli budete cvičit v USA nebo v Itálii a navíc Italové neměli nikdy F16V. A ani Poláci nemají velkého Itala s výzbroji.
Aha tak to bude Hawk. Ale z uloženek. :lej: :lej:
No a jsme na začátku.
Úmyslně jsem vynechal vše o Aeru L39 Ng a L159 v Pardubicích. Nemaji co nabídnout protože houfnice. :mrgreen:

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 31/8/2020, 20:04
od Zemakt
Zemakt: vy sa nás snažíte presvedčiť na suprčupr L-39NG. Zatiaľ čítame o ješitnosti, ako to budeme mat blizko do Pardubic a ako Penta polozila Aero na kolena.
Nikoliv Juraji, zatím si jen čteme, že NG vlastně nic nenabízí, Leonardo má mj. "třídu vybavenou počítači" a o Hawku je ticho po pěšině. Přičemž jediná oficiální deklarace co se týče rozsahu nabídky je od Aera.

Ješitnost mne nechává klidným, neřeším kraviny, ale fakta.

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 31/8/2020, 21:57
od Juraj Tichý
Skelet: VzS evidentne vedia čo chcú, len nám to nejako neoznámili :D a tak sa špekuluje.

1) "ponuky" boli tri. Rokuje sa aj s Bae. Ale o realnych ponukach nemoze byť ani reči. Zatial je to sondáž, čo sa dá a čo nie. Analýza a report majú byť predstavené budúci rok a až potom budú výrobcovia môcť dať oficálnu ponuku, zabezpečiť si partnerov na Slovensku atď.

2) Ak naša požiadavka bude na CAS, čo zrejme od nás spojenci NATO, chcieť nebudú, tých spôsobilostí je v NATO habadej. Jedine kde vidím skulinku je, že OSSR dostanú Hawky veľmi lacno a minister im na to kývne, lebo to bude lacné. A základný výcvik si zaplatia v TUKE, STA, CLV, IFTS,... možností je v európe habadej.

3) OSSR nepotrebuje lietadla na COIN. Potrebuje lietadlá na CAS. A to L-39NG ani M-345 nikdy nebudú. Nechceme robit frantíkom krovie v Mali.
L-39NG bude zrejme vždy bez radaru, bez datalinku, bez riadnej a modernej sebaochrany. Ak by to aj lietadlo dostalo, tak už neunesie žiadnu normálnu výzbroj. Predpokladám, že ozbrojená verzia L-39NG bude v prázdnej hmotnosti tažšia, lebo kanon, lebo spevnenie krídel.
M-345 je tiež stavany v sekundárnej ulohe ako lahke bojove lietadlo.
Obrázok s plánovanou výzbrojov, ešte pod označením M-311
Zatiaľ však platí, že v obidvoch prípadoch sú do vzdušné zámky a žiadna takáto verzia nie je dokončená, nie to certifikovaná.
Zemakt píše: Nikoliv Juraji, zatím si jen čteme, že NG vlastně nic nenabízí, Leonardo má mj. "třídu vybavenou počítači" a o Hawku je ticho po pěšině. Přičemž jediná oficiální deklarace co se týče rozsahu nabídky je od Aera.
Jedine čo Aero vydalo boli platené články potom, čo ste oznámili nákup húfnic. Evidentne ich to vyplašilo a tak v nich blábolili o vzajomnosti, dlhodobej spolupráci a tradícii. Takej vzájomnosti , spolupráci a tradícii, že v minulosti sa Aero snažilo vyšachovať LOTN z údržby L-39 VzS :lol:
Aero nie je Leonardo. Nema finančné problémy dotiahnut certifikaciu lietadla. Naša skeptickosť je k Aeru úplne na mieste.

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 31/8/2020, 22:08
od skelet
Hehe.. L-39 i M345 je vždy lehké bojové letadlo. A cvičné byly vždy COIN, to neošulíš.
L-39NG má mít maximální nosnost 1.6tuny. není proč tomu věřit. L-39 se v podpůrné roli používá od verze ZO.
Pokud chcete CAS a zároveň cvičné letadlo, tak máte v současnosti na výběr jen TA-50. Nic víc. Šmitec.
I ta koketérie s L-39 a Hawkem ukazuje, že moc nevíte co chcete. Rozdílné kategorie letadel.
Btw. To Mali raději přejdu.

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 31/8/2020, 22:19
od Zemakt
Jedine čo Aero vydalo boli platené články potom, čo ste oznámili nákup húfnic
A? Zatím se jedná o nejkonkrétnější háček z toho minima co je.
Nema finančné problémy dotiahnut certifikaciu lietadla.
Zdroj? zzz/Kouzelník :D ?

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 31/8/2020, 22:35
od mikojan29
Skelet
Ja viem, že Hawk je vyššia liga ako L-39NG a M-345. Ale je to tiež jednomotorák a VzS OSSR sa o neho zaujímajú, takže je potencionálnym konkurentom vo výbere.
Nepoznáme úplné požiadavky, snažíme sa tu odhaliť pre a proti jednotlivých lietadiel, ale dôležité sú aj body priemyselnej spolupráce, čo môžeme mať z nákupu tohto systému pre náš obranný alebo všeobecný priemysel. Preto som chcel, aby ste ma presvedčili, že kúpa L-39NG bude pre nás aj iným prínosom ako len samotnými lietadlami!? Čo môže Aero okrem lietadiel ponúknuť? A zatiaľ ste ma ničím nepresvedčili, aby som sa priklonil k Vášmu názoru.
Je to aj o politike, treba si to priznať.
Pre Aero by malo byť prvoradé, aby si lietadlo docertifikovali a zaviedlo sa v domácich vzdušných silách a potom môžu čakať na nejakú zákazku. Zatiaľ jediný istejší kupec by mohlo byť asi Maďarsko, vzhľadom k jeho polovičnému podielu vo fy.
Ja nemám nič proti lietadlu, ale pozerám sa na to zo širšieho uhla pohľadu. :lej:

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 31/8/2020, 22:37
od Juraj Tichý
Zemakt píše:
Jedine čo Aero vydalo boli platené články potom, čo ste oznámili nákup húfnic
A? Zatím se jedná o nejkonkrétnější háček z toho minima co je.
Nie, zatial je to stale len plateny clanok, bez akejkolvek informacnej hodnoty.
Iní vyrobcovia žiadne taketo clanky platit nemusia. Akurat sa vyberu hufnic potesili :lol:
Zemakt píše:
Nema finančné problémy dotiahnut certifikaciu lietadla.
Zdroj? zzz/Kouzelník :D ?
Strata za 2018 223milionov. Aka bude za 2019 este nevieme.

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 31/8/2020, 22:48
od skelet
Juraj. Je jedno, že je to jednomotorak. Je to jiná třída :)
Ja tě nehodlám přesvědčovat, ty už dávno přesvědčený jsi ;)
Jinak co vlastně Slovensko může v leteckém průmyslu nabídnout? Krom opraven.

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 31/8/2020, 23:20
od Juraj Tichý
To je to. V leteckom priemysle toho moc nie je. Aj ked Aero sniva o vyrabani štrukturálnych celkov na Slovensku.
Dá sa investovať do služieb v leteckom priemysle. Opravy, vycvik. Ochota vytvarat konkurenciu CLV v Košiciach vsak bude miziva.

Naproti tomu Bae a Leonardo si mozu vybrat aj ine firmy z obranneho priemyslu, kedze ich portfolio, je ovela vacsie.
SR by letecky priemysel malo nechať tak ako je, vacsie staty sa v nom nevedia udrzat a orientovat sa na to, co vieme a co nam moze nieco priniest.

O jednomotoraku pise Mikojan ;-)

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 31/8/2020, 23:33
od skelet
Jsem zvědav jak Vaše sny o cvičnom letectve dopadnou.

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 1/9/2020, 00:34
od Skeptik
skelet píše:Jsem zvědav jak Vaše sny o cvičnom letectve dopadnou.
Jako každý sen ... probuzením :lol:
Doufám že "dosáhnou" alespoň na L-39NG, protože jinak jim zbydou jen uloženky L-39 maximálně upgradované na standard L-39CW.

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 1/9/2020, 01:55
od Suger
Skeptik, a možno by to bolo za súčasných podmienok najlepšie riešenie, dolietať staršie L-39ZAM a L-39CM ... A nové cvičné lietadlá/CAS obstarávať až po roku 2025. Skôr sa teraz sústrediť na 3D radary, pozemné sily - BVP / IFV 8x8 / ATV 4x4, prípadne MBT...

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 1/9/2020, 06:25
od Zemakt
Strata za 2018 223milionov. Aka bude za 2019 este nevieme.
Takže spekulace, respektive přání otcem myšlenky.

Suger, možné je vše. Ale nerad bych aby se u vás schopnost provádět základní výcvik úplně zanikla, bez ohledu na to, jaký zvolíte stroj. Jsou věci přes které by neměl jet vlak.

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 1/9/2020, 08:59
od Flader
Páni, ono to je omnoho jednoduchšie ako to vyzerá. VzS chcú jednoducho +- L-159. Lenže tú Aero neponúka a miesto toho sa stále snaží niekde konečne záväzne udať L-39NG. To, či nám Taliani ponúkajú M-345 alebo Mastera je teraz čistá špekulácia. M-345 z toho vychádzala logicky, lebo je to ekvivalent NG. Lenže to tak byť nemusí.
Komu sa teda v tej diskutovanej trojke nezdá Hawk, tak si skúste postaviť vedľa seba Hawk, ALCA, Master a zrazu sú to stroje jednej kategórie.
Jediné isté info sú, že zatiaľ sú v hre určité predbežné ponuky z Česka, Talianska a Británie. Konkrétny stroj bol spomenutý len L-39NG. Ak by sme brali ako smerodajný ten článok v Sme, tak potom práve Master a Hawk.
A to, že minister povie, že to bude niekoľko desiatok miliónov €, je politická hra. ČR taktiež začínala pri nákupe vrtuľníkov s oveľa nižšou cenou ako nakoniec zaplatí. Nákupy je treba voličovi predkladať postupne a cenu nenápadne postupne zvyšovať. Lebo ak sa na začiatku povie, že maximálne to bude stáť toľko a toľko, tak sa potom môžu objaviť rôzni "experti" a kritizovať cenu...

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 1/9/2020, 09:26
od Matesaax
Já si to také myslím od začátku,že ideální stroj by byla ne L-39NG,ale L-159 v modernizované variantě s novým křídlem.Otázka však je,kdy či zda vůbec by ji Aero dokázalo vyrobit.Ale jak píše Flader realita je taková,že Aero vše sází na novou L-39 a stará dobrá 159 je dávno zapomenuta..

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 1/9/2020, 10:33
od Skeptik
Myslíš L-159 T2 (či T2S) ?
No Aero by jistě bylo schopno jej vyrobit ... ale to už není cvičný letoun pro základní výcvik, ale letoun pro pokročilý (bojový) výcvik. A to by se OSSR vyplatilo pouze v případě, že by pořídily i bojové jednomístné L-159 A (či AS nebo jak by se nazvaly).

To by ale byl princip jako u VS AČR ... základní výcvik na L-39 (v budoucnu L-39NG), pak pokročilý výcvik na L-159 T2, pak bojová služba na L-159 A ... a nejlepší z pilotů L-159 A, po získání zkušeností, přestup na JAS-39C.

Obdobné by to samozřejmě mohlo být v řadě M-345 > M-346 > M-346FA > F-16V ... jen by to bylo "trochu" dražší, ale asi i o něco výkonnější (M-346FA)

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 1/9/2020, 11:22
od skelet
Flader: díky, ale pokud místo L-39C budete mít dejme tomu Hawk, tak kde si zabezpečíte základní výcvik? L-39C přesunute do TUKE? TUKE dostane úvěr na nákup M345? Základní výcvik si zakoupíte v cizině?
Skeptik: 346FA je dvoumístná, takže nepotřebuješ předskokana v podobě obyčejné 346. Toho předskokana nepotřebuješ ani u nás v rámci L-159. T1/T2 bohatě stačí.

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 1/9/2020, 11:39
od Flader
Na základný výcvik budeme potrebovať jednotky pilotov ročne. Takže kľudne je možné, že to bude príležitosť pre STA, alebo aj vaše CLV. Ani teraz si základný výcvik pilota vrtuľníku nerobia OSSR vo svojej réžii ale subdodávateľsky.

Re: Cvičné letouny pro OSSR

Napsal: 1/9/2020, 11:48
od Matesaax
Stačí se podívat na Chorvatsko,kde piloti přechází s Pc-9 rovnou na Mig-21 a to není vůbec pilotážně jednoduchá mašina.Takže přechod s nějakého vrtulového stroje na L-159 či Hawk by nebyl zas takový problém.