Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Odpovědět
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3761
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Scotty87 »

S první stížností u ÚOHS neuspěli tak to zkouší znova.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

petres píše:S odkazem na zprávu RUSI upozorním na jednu věc. V roce 2022 má dojít k celkem významnému rozšíření schopností AH-1Z a to přidáním Link16 ( spolu s možností digitálního integrovaného přenosu dat Full Motion Video viz https://www-ainonline-com.cdn.ampprojec ... airing?amp ) a UAS Interoperability , Je to zajímavé i pro nás, protože se udává termín dodání našich Viperů v roce 2023. Z toho vyplývá, že je vysoce pravděpodobné, že tyto schopnosti budou mít i naše stroje (jsem zvědavý jestli Link16 bude mít i Venom). Toto rozšíření schopností bude mít zcela jistě vliv i na jednotkovou cenu, takže nelze porovnat cenu minulých dodávek. Pokud budou mít naše Vipery i schopnost UAS Interoperability je potřeba počítat s tím, že (doufám) výběr dronů pro AČR se bude řídit tím, se kterými bude AH-1Z schopný kooperovat. Podotýkám, že u AH-64E jsou to RQ-7 Shadow a MQ-1C GreyEagle. U AH-1Z to bude zcela jistě ovlivněno tím, jaké UAS USMC používá. RQ-7 Shadow používá, zaváděný RQ-21 Blackjack se mi na to zdá málo výkonný, MQ-1C GreyEagle pokud vím neprovozuje a je na samé hranici maximální velikosti, o které se (alespoň neoficiálně) mluví . Ve výběru budoucích UAS pro AČR by bylo rozumnější jít z tohoto důvodu americkou cestou, než izraelskou a tím této schopnosti využít (např. pořízením RQ-7 Shadow), než ji nevyužít nebo si schopnost kooperaci s izraelskými typy zaplatit.
Myslím si, že vrtulníky H-1 jsou pro AČR dobrou volbou a mají perspektivu své schopnosti ještě rozvíjet (jenom škoda, že radar AN/APG-78 Longbow Fire Control Radar instalovaný prototypově, nakonec nedostal zelenou do sériové výroby). Používaný pod Intrepid Tiger II EW pro vedení EW, který může nést UH-Y, je také vybavení, které by mělo AČR zajímat.
Tím termínem dodávek ve 2023 bych nebyl úplně jistý. Možná by to mohlo být o rok či o rok-a-kousek dřív.

Podle oborové statistiky Bell dodal 26 vrtulníků z řady H-1. Což zhruba odpovídá dlouhobému ročnímu průměru dodávek H-1.

Pákistán nyní oznámil, že místo 15xobjednaných Viperů pravděpodobně koupí jiné vrtulníky. Pokud je to definitivní rozhodnutí, tak z objednávek ubylo 6 Viperů.

Bell loni ohlásil, že začíná pracovat na dodávce 12xViper pro Bahrain.

A jestli chápu správně, tak předposledních 29xH-1 a posledních 25 objednaných H-1 (a to Viperů) pro USMC (dle objednávky z 2019) by měly být dodány na začátku roku 2022. A jestli USMC objednají výrobu dalších H-1 nebo koupí těch 9xViperů původně vyrobených pro Pákistán, neodhadnu.

Tj. pokud by platilo, že Bell udrží dlouhodobé roční výrobní tempo cca 25xH-1, tak těch 12(Bahrain)+29(USMC)+25(USMC)+12(ČR) by mělo být dodáno zhruba ke konci roku 2022.. Plus čas na výcvik pilotů/operátorů na vyrobených H-1 pro ČR.

IMHO může "kartami" zamíchat, pokud by pro přebytečné (=vyřazené) AH-1W od USMC se našel kupec požadující co nejbližší termín dodávky (např. Turecko ke svým současným AH-1W, pokud by nechtělo čekat např.na T-129) a pokud by si objednal nějaké kutání na těchto vrtulnících od Bellu. Dalším možným vlivem, který by snad protáhnul dodávku H-1 pro ČR by snad mohlo být vytížení dodavatelů pro H-1, pokud by taiwanské dvoumotorové Belly (AH-1W) začaly být hromadně modernizovány zhruba na standard AH-1Z (bavíme se celkově o několika desítkách mašin).

Druhý z předchůdců H-1 u USMC, tj. Bell UH-1N byl mj. dodáván pro americkou Customs Border Patrol. Ovšem letos vyšlo info, že v jedné lokalitě nahrazují olétané UH-1N jiným olétaným armádním vrtulníkům (tentokrát od US Army) a to UH-60A. S tím, že vyřazené UH-1N budou "retired and sold"... tak nevím jestli lze očekávat, že závod Bellu (vyrábějící H-1) bude vytížen nějakým kutáním na UH-1N.


Na druhé straně je pravda, že loni byl zveřejněn názor, že objednávka 12xH-1 pro ČR udrží vytíženou výrobní linku Bellu pro H-1 do roku 2024, tak nevím.

https://www.flightglobal.com/helicopter ... 66.article
https://www.flightglobal.com/fixed-wing ... 41.article
https://www.verticalmag.com/news/czech- ... ough-2024/
https://www.edrmagazine.eu/bell-ready-t ... -1z-vipers
https://www.flightglobal.com/helicopter ... 44.article
https://www.cbp.gov/newsroom/local-medi ... operations




Spíše nepřímý vliv na rychlost dodávek Viper+Venom pro AČR bude mít vytížení příslušného texaského závodu Bellu výrobou Ospreyů (různé části pro finální montáž se vyrábí nejen v jednotlivých závodech Bellu a Boeingu). Loňské dodávky Ospreyů byly 15 kusů, což je výrazně pod dřívější dlouhodobou průměrnou roční výrobou. Podle info z loňského léta byly dodávky objednaných různých variant Bell Boeing Osprey rozvrženy do r. 2024. Podle info z roku 2018 by mělo jít o celkem dodávku 58 kusů, tj. odhaduji-li správně že to předloňské info o celkových objednávkách 58 kusů se vztahuje na dodávky od r. 2020, tak za těch cca 5 let (do r. 2024) by hypotetická roční výroba Osprey měla být cca 12 kusů ročně. Ovšem Starlight psal v roce 2017, že se vyjednávalo o větším objemu dodávek - až 137 Ospreyů... takže je možné, že není kompletní můj údaj o celkové objednávce 58 Ospreyů

https://news.usni.org/2018/07/02/navy-a ... r-aircraft
https://www.flightglobal.com/helicopter ... 07.article
https://digitaledition.rotorandwing.com ... tiltrotor/
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=298 ... 35#p259635
R.I.P.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

Kouzelnik píše:
petres píše:(...)Je to zajímavé i pro nás, protože se udává termín dodání našich Viperů v roce 2023. (...)
Tím termínem dodávek ve 2023 bych nebyl úplně jistý. Možná by to mohlo být o rok či o rok-a-kousek dřív.
(...)
Pro ty, kteří si chtějí hlavu vyčistit od aktuální situace s epidemií, tak je zde update o eventuelní změně termínu dodávek Viperů:
Garrett Reim pro FlightGlobal.com píše:(...)USMC (...)
Over the next 10 years, the service plans to drastically downsize its force, cutting 12,000 personnel and reducing its number of aircraft, including a significant number of its bespoke Lockheed Martin F-35B stealth fighters, Bell Boeing MV-22 tiltrotors and Sikorsky CH-53 heavy lift helicopters.(...)
It will also purge one V-22 Osprey tiltrotor squadron, one Sikorsky CH-53E Super Stallion heavy lift squadron and two Bell AH-1Z light attack squadrons.(...)

The Bell Boeing MV-22 programme of record is 360 examples and is nearly complete. The USMC had projected full operational capability by the end of 2020.

In 2019, the service ordered 25 additional Bell AH-1Z Viper attack helicopters which were to be delivered by January 2022.

Bell says it is ready to pitch the service on new aircraft ideas, but declined to comment on possible cuts and referred questions to the USMC.
zdroj: https://www.flightglobal.com/defence/wh ... 13.article
amatérský překlad píše: Námořní pěchota USA (USMC)
Během příštích 10 let plánuje (USMC) drasticky snížit své síly, snížit 12 000 zaměstnanců a snížit počet letadel, včetně významného počtu svých namíru přizpůsobených Lockheed Martin F-35B, konvertoplánů Bell Boeing MV-22 a těžkých vrtulníků Sikorsky CH- 53. (...)
Také zruší jednu peruť konvertoplánů V-22 Osprey, jednu těžkých vrtulníků Sikorsky CH-53E Super Stallion a dvě útočných Bell AH-1Z. (...)
Tabulkové počty (USMC) objednaných konvertoplánů Bell Boeing MV-22 jsou 360 kusů a dodávky jsou již téměř kompletní. USMC plánovalo plnou operační kapacitu do konce roku 2020.

V roce 2019 objednala (USMC) 25 dalších útočných vrtulníků Bell AH-1Z Viper, které měly být dodány do ledna 2022.

Bell říká, že je připraven reagovat na toto rozhodnutí (USMC) ohledně (těchto) vrtulníků, ale odmítl se vyjádřit k možným škrtům a nechal USMC, aby se vyjádřila k položeným otázkám.
R.I.P.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Nesher »

Kouzelník
Dovolím si to trochu doplnit. Ta redukce se nemá týkat jen Viperů, ale i Venomů. USMC systém H1 provozuje společně vždy v rámci jedné letky. Pro AČR se tak teoreticky otevírá možnost k nákupu dalších strojů, sice použitých, ale stále relativně nových. A to za přeci jen nižší náklady než při koupi zcela nových strojů.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

Nesher píše:Kouzelník
Dovolím si to trochu doplnit. Ta redukce se nemá týkat jen Viperů, ale i Venomů. USMC systém H1 provozuje společně vždy v rámci jedné letky. (...)
@Nesher...byl by zdroj, že na 100% budou redukovat i počet provozovaných Venomů? Nerozporuji to, bo logicky bych Tvůj názor plně chápal. Nicméně když jsem hledal info o případné redukci Venomů v USMC, tak jsem nic nenašel a článek na FG.com vyšel už před týdnem...tak nevím jestli jsem se nepřehlédnul při hledání.

Když si totiž pročtu zbytek článku na FG.com, tak redukci počtu Viperů (např. za nárůst počtu dronů) bych chápal. Redukcí počtu menších vrtulníků bych si nebyl úplně jistý ve smyslu obecně popsané nové strategie USMC.

Ohledně nabídky neodebraných/zánovních AH-1Z Viper si netroufnu spekulovat, bo jsem dosud překvapený, že olétané AH-1W si zatím nikdo nekoupil ... aspoň o tom nevím. Tj. nevím co bude. Např. možná proběhne transfer k jiných ozbrojeným složkám USA (podobně jako UH-1N od USMC)

Spíše je otázkou jaký dopad bude mít nově oznámená strategie USMC na budoucí upgrade schopností UH-1Y/AH-1Z... viz např. koment od @petres z března.
R.I.P.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Nesher »

Kouzelnik píše:
Nesher píše:Kouzelník
Dovolím si to trochu doplnit. Ta redukce se nemá týkat jen Viperů, ale i Venomů. USMC systém H1 provozuje společně vždy v rámci jedné letky. (...)
@Nesher...byl by zdroj, že na 100% budou redukovat i počet provozovaných Venomů? Nerozporuji to, bo logicky bych Tvůj názor plně chápal. Nicméně když jsem hledal info o případné redukci Venomů v USMC, tak jsem nic nenašel a článek na FG.com vyšel už před týdnem...tak nevím jestli jsem se nepřehlédnul při hledání.

Když si totiž pročtu zbytek článku na FG.com, tak redukci počtu Viperů (např. za nárůst počtu dronů) bych chápal. Redukcí počtu menších vrtulníků bych si nebyl úplně jistý ve smyslu obecně popsané nové strategie USMC.

Ohledně nabídky neodebraných/zánovních AH-1Z Viper si netroufnu spekulovat, bo jsem dosud překvapený, že olétané AH-1W si zatím nikdo nekoupil ... aspoň o tom nevím. Tj. nevím co bude. Např. možná proběhne transfer k jiných ozbrojeným složkám USA (podobně jako UH-1N od USMC)

Spíše je otázkou jaký dopad bude mít nově oznámená strategie USMC na budoucí upgrade schopností UH-1Y/AH-1Z... viz např. koment od @petres z března.
Předpokládám, že si to z prstu nevycucali
https://www.armadninoviny.cz/radikalni- ... choty.html

Jinak W byla už poněkud stará, moc se nedivím, že je nikdo nechtěl. Viper je přeci jen jinde. Ale museli bychom jednat rychle, těch zájemců a s lepší pozicí ve Washingtonu, např. Rumunsko.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

@Nesher... díky. AN.cz spíše nečtu, bo jako fan-web mají omezené možnosti ověřování kvality informací s ohledem na obrovský záběr tohoto webu (=chtějí fungovat jako Ferda Mravenec,ale bojím se, že občas sklouznou k Brouku Pytlíkovi)...což není kritika, jen racionální zhodnocení jejich možností = odvádí dobrou práci vzhledem k jejich amatérským podmínkám.


Z5 k tématu... já ten termín posunutí dodávek myslel na jak ve smyslu zrychlení tak ve smyslu zpomalení.

První možností je, že Vipery/Venomy budou dříve k odběru, bo výrobní linka Bellu nebude mít tolik práce a např. že USMC odprodá část Viperů, které objednala.

Druhou možností jak se projeví současná situace a to zejména rozhodnutí USMC bude, že Bell rozvolní tempo výroby...možná byto znamenalo že dojde ke zpomalení splácení kupní ceny za Venomy/Vipery pro AČR. S ohledem na relativně nízkou zásobu objednávek Viperů (na Venomy je objednávka jen pro těch 8 pro AČR) a dopad na budoucí objednávky Ospreyů, tj. tak aby Bell udržel klíčové lidi na výrobní lince vojenských vrtulníků, do té doby než se rozhodne jestli uspěje Bell s novinkami (=Invictus anebo Valor) v programech FARA/FLRAA.... Pokud neuspěje ani Invictus a ani Valor, tak tipuji, že Textron vojenskou divizi Bellu brzy prodá, tak aby prodával "divizi/fabriku" aspoň s nějakou zásobou objednávek a nechá si jen civilní divizi vrtulníků, která relativně "šlape"... soudě dle statistik dodávek do loňska.

"Výhodou" současné situace pro Bell (=zhoršuje se ekonomická situace zákazníků na vrtulníky/konvertoplány mj. kvůli současné ropné válce a souvisejícím dopadům epidemie) je patrně odloží nástup konkurenčního konvertoplánu https://en.wikipedia.org/wiki/AgustaWestland_AW609, tj. proto spíše předpokládám, že Bell bude tlačit na zpomalení dodávek objednaných vrtulníků, tak aby udržel v chodu linku vojenských vrtulníků/konvertoplánů - tj. spíše tipuji tu druhou variantu.
R.I.P.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3761
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Smlouva zní na dodání všech našich kusů do roku 2023. Takže jejich manévrovací možnosti jsou omezené. Spíš je tu opravdu šance získat část strojů určených pro USMC. Bohužel v téhle situaci není příliš reálné že se na to najdou volné prostředky.
Naposledy upravil(a) Scotty87 dne 1/4/2020, 20:00, celkem upraveno 1 x.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

@Scotty87... pohled od nás, z Česko-Slovenska, ze západní Evropy jsem úmyslně nepsal. Bo si naprosto netroufnu odhadnout úvahy MOČR viz to co bylo zveřejněno tento týden z pera pana ministra Metnara, ta logika mi prostě není jasná.

Z5 k pozici Bellu - to s tím, že Bell možná bude tlačit na rozvolnění tempa dodávek s ohledem na to, aby získal převahu nad konkurencí... tak ten konkurenční konvertoplán od Leonarda už začal být "tlačen" PR texty viz např. https://www.forbes.com/sites/jeremyboga ... a903285354 ... pro AW-609 v úplně počáteční fázi uvádění na trh, holt nevidím aktuální situaci moc nadějně... tj. nelze vyloučit nějaké pokusy o civilní předělávky konvertoplánů od Bellu+Boeingu.
R.I.P.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Rase »

Uvidíme i jak to půjde s tendry v Austrálii, Polsku a Rumunsku, kde mají (minimálně) Vipery velmi slušné šance.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Nesher »

Kouzelník
V tom článku z AN jsou i zdroje, můžeš si to ověřit
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od skelet »

Scotty malem jsem na to skocil :-)
ObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

Nesher píše:Kouzelník
V tom článku z AN jsou i zdroje, můžeš si to ověřit

@Nesher ... máš pravdu. TheDrive.com výslovně uvádí početní redukci taky u UH-1Y. https://www.thedrive.com/the-war-zone/3 ... s-missiles

Došlo k omylu mezi mojí židlí a klávesnicí :shock:
R.I.P.
snooper
desátník
desátník
Příspěvky: 47
Registrován: 23/3/2018, 16:05

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od snooper »

Americký námořní sbor uveřejnil záběry, které ukazují raketovou schopnost rakety vzduch-vzduch útočného vrtulníku Viper AH-1Z

https://defence-blog.com/news/u-s-marin ... ility.html
Uživatelský avatar
Arthur
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2249
Registrován: 26/9/2017, 21:52

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Arthur »

Nákup amerických vrtulníků: Za porušení zákona může hrozit obří pokuta
zdroj: https://www.armadninoviny.cz/americkych ... okuta.html
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3761
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Z twitteru Lubomíra Matnara.
Obdrželi jsme rozhodnutí předsedy ÚOHS, kterým zamítá rozklad společnosti Leonardo a její návrh na uložení zákazu plnění smlouvy na americké vrtulníky. Bylo tak potvrzeno původní rozhodnutí ÚOHS ze srpna 2020. Pro modernizaci naší armády je to dobrá zpráva.
https://twitter.com/metnarl/status/1328333121603989505
Uživatelský avatar
Arthur
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2249
Registrován: 26/9/2017, 21:52

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od Arthur »

A rozhodnutie o pokute?
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR

Příspěvek od skelet »

Ministerstvo obrany může pokračovat v nákupu vrtulníků Venom a Viper pro armádu za 17 miliard korun od amerického výrobce Bell. Úřad na ochranu hospodářské soutěže zamítl rozklad italské společnosti Leonardo, která si na nákup vrtulníků z USA opakovaně stěžovala.
O výši možné pokuty ovšem ministerstvo obrany dosud nemá žádné informace.
Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/nato/viper- ... r_nato_inc
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“