F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Odpovědět
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Mě připadá zvláštní že by měl mig-29 kratší interval. Ale nikde není psáno co to obsahuje, tedy se to porovnat takto nedá.
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2529
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Lynx »

Jedna vec je predpísaný interval a druha vec je, že Mig29 sa pokazí aj mimo predpísaný intreval udrzby. O spoľahlivosti ruskej nielen elektroniky nemám žiadne ilúzie.
Naposledy upravil(a) Lynx dne 12/10/2020, 21:58, celkem upraveno 1 x.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Kolik hodin udržby před vzletem mají letadla jako Gripen, -29, F-16 ?
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Skeptik »

Lynx
Každé letadlo se čas od času porouchá i mimo servisní interval, je to jen stroj.

Wasp
Pokud mi člověk, který má zkušenost se sovětskou i západní technikou napíše, že je to de-facto generální oprava, tak mu věřím.
Otázkou samozřejmě je, co všechno se v rámci generální opravy mění a co jen kontroluje a repasuje.
Ale vzhledem k tomu, že moderní letadla se všude, a tím myslím skutečně všude, opravují stylem ... vyjmu "black box" vložím "black box" ... tak v tom nejspíš velký rozdíl nebude.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Mám na mysli hlavně rozdíl jednoho a dvou motorů.
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Julesak »

Lynx píše:Jedna vec je predpísaný interval a druha vec je, že Mig29 sa pokazí aj mimo predpísaný netrval udrzby.
:mrgreen:
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4966
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Juraj Tichý »

Skeptik píše:Velmi zajímavý článek / rozhovor.
https://www.czdefence.cz/clanek/petr-to ... rou-volbou

Osobně mne zaujala tato otázka resp. odpověď
Jak náročný je servis těchto strojů (JAS-39)? Jak vypadá předepsaná údržba a lze ji případně porovnat kupříkladu se stroji F-16, či jinou zahraniční technikou?

Lze všeobecně říci, že běžná provozní obsluha letounu JAS-39 Gripen není v porovnání s ostatními letouny nijak náročná na personál nebo vybavení.

Údržba těchto strojů, tedy pravidelné prohlídky a předepsané práce, je zcela srovnatelná s moderními letouny jiných typů. Vynecháme-li drobnější prohlídky, první náročnější údržba je tzv. D-service, který se provádí po každých 100 nalétaných hodinách a její provedení trvá přibližně 1-2 týdny. Každých 200 nalétaných hodin je potřeba provádět vyšší stupně údržby, které mohou trvat přes 2 měsíce. Zde už se provádějí i vysoce specializované úkony, které vyžadují krátkodobou účast servisní skupiny specialistů od výrobce letounu. Nejvyšším stupněm údržby je práce po každých 800 hodinách letu a provádí ji výhradně výrobce letounu; tento typ údržby se dá srovnávat s generální opravou.
Chápu to tak, že vojenský D-service odpovídá našemu civilnímu C-checku. Dělat ho již po 100 letových hodinách mne překvapilo ... u airlinerů se dělá za cca 2 roky.
Zmiňovaný "vyšší stupeň údržby" po 200 letových hodinách pak tedy odpovídá D-checku ... u airlinerů se dělá za cca 8 roků.
A úplně nejzajímavější je údaj o "nejvyšším stupni údržby", který je dle slov plk.gš. Tománka "srovnatelný s generální opravou", a který se provádí po 800 letových hodinách (což fakticky odpovídá, ba je i menší, než u MiG-29 posledních generací).

Současně však plk.gš. Tománek říká, že to je v porovnání s jinými letouny tohoto typu celkem standardní.
Pichnemem do osieho hniezda, ale tu máme možno odpoveď, prečo je F-16 o 8% z dlhodobého hľadiska lacnejšia.

https://www.kleinebrogelairbase.be/inde ... e-squadron
https://www.afcent.af.mil/Units/455th-A ... or-flight/
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3822
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Práce na Gripenu po 200 hodinách se nezívají TS-200 a provádí se přibližně po roce a půl provozu. Co zhruba obsahuje je pěkně vidět ve známém videu německé televize.

C-service obsahuje například čištění některých součástí letadla, výměnu dusíku v akumulátoru či test systému vyhřívání. Při D-service se přidává motorová zkouška s testem vybírací motoru a boroskopická kontrola motoru.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Do budoucnosti letectva zasáhnou především ti nejméně povolaní, politici.

Můžeme si udělat hrubý obrázek o největších konkirentech na evropském trhu jednomotorových dvoumachových strojů z tohoto neúplného porovnání: https://www.youtube.com/watch?v=7UPOSzbwnn4
Je tam uvedena také cena za kus a cena jedné letové hodiny. Náklady při nákupu drahšího stroje se vrátí po odlétání 2 381 hodiny.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od zzz »

"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3822
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

My chceme zřizovat letku agresorů určenou pro výcvik stíhacích pilotů?
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od zzz »

Scotty87... takto lze řídit náklady a užitnou hodnotu...

a) přesně si ujasnit co využiju a co ne.
https://www.thedrive.com/the-war-zone/2 ... r-contract
b) následně (celosvětově) hledat ideální řešení z pohledu cena/užitná hodnota
https://www.defenseindustrydaily.com/su ... eet-05050/
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17794
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

Zzz: očividně jsi posedlý nákupem starých letounů a vrtulníků
ObrázekObrázekObrázek
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od zzz »

Když vidím ten přístup cena/užitná hodnota, co praktitují např. v ozbrojených silách USA (např. UH-60V, použité motory do nových Viperů/Venomů), tak se za to nestydím.

Ovšem ne za každou cenu. Např.mi není jasná ekonomická výhodnost u:
Nakonec je tedy možné, že pasažérské Mi-17 budeme vídat na naší obloze téměř do roku 2030. Každopádně i přestavba výkonnějších „Sedmnáctek“ není dlouhodobým řešením a armáda bude muset za necelých 10 let vymyslet, jak dále pokračovat s vrtulníkovou přepravou vládních a ústavních činitelů. V tomto případě již nezbude asi nic jiného než akvizice úplně nových strojů, nebo přestavět dvojici náměšťských Mi-171Š :o)
Jestli spíše nehraje roli zakázková náplň LOM s.p.
http://czechairforce.com/news/kbelske-s ... h-2023-25/
Ono by totiž v právě této době se spíše vyplatilo koupit uzemněné mašiny neboť v době ekonomických obtíží poklesne počet lidí, kteří si mohou dovolit "živit" provozně i údržbově drahé mašiny jako jsou VIP vrtulníky. viz např. diskuze na podobné téma
https://www.ainonline.com/aviation-news ... irm-formed


Podobně očekávám že poklesne cena starších F-16 s příchodem T-7 (bude-li to povedené a nebude-li to předražené)
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3822
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

zzz píše:Scotty87... takto lze řídit náklady a užitnou hodnotu...
Tak až bude armáda zakládat letku agresorů jistě se poučí....
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od zzz »

Fan-twitter GripenNews nahodil what-if debatu. Jestli chápu správně, tak autor níže uvedeného tweetu spekuluje, že Thajsko by mohlo mít zájem dokoupit další Gripeny 39C/D.
Thailand is probably the other most likely current user that could buy more Gripens. A replacement C/D jet is planned but also a decent chance to replace old F-16's in 102 & 103 sqns (4 batches x 6 a/c, RTAF plan to start this in 2023 budget) as decommissioning started this year.

Thajsko je pravděpodobně dalším nejpravděpodobnějším současným uživatelem, který by si mohl koupit více Gripenů. Plánuje se náhradní C / D proud, ale také slušná šance na výměnu starých F-16 ve 102 a 103 čtverečních (4 šarže x 6 a / c, plán RTAF to zahájí v rozpočtu na rok 2023), protože vyřazování z provozu bylo zahájeno letos.
zdroj: https://twitter.com/GripenNews/status/1 ... 0431121413

FlightGlobal.com napsal úvahu o aktuálně probíhajících nákupech nadzvuků v Evropě... Zda-li má větší šanci Eurofighter, Gripen (C/D či E) nebo Rafale
https://www.flightglobal.com/flight-int ... 74.article
Arguably, Saab is the most in need of a victory, given that its most recent international success with the Gripen – a Brazilian deal for 36 E/F models – was signed in October 2014.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13214
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Rase »

Momentálně to vypadá že MO začíná sondovat terén krom Gripenů (nespecifikovaný typ), tří amerických strojů (patrně F-35, F-16V a F-15 nebo F/A-18) a Typhoonu. Paradoxně se vůbec nezmiňuje Rafale, kterému se v současnosti exportně docela dobře daří. Minimálně si tak můžeme udělat docela dobrou představu o tom, co vůbec připadá v úvahu.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 643
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od tomas.kotnour »

Jestli je to reakce na článek v hospodářkách, tak tam je zmíněno americké trio F-35, F-16 a F/A-18 (jak je to nenápadně skryto i v odkaze), takže bohužel bez orla.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3822
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

QUO VADIS, nadzvukové taktické letectvo Vzdušných sil AČR? – 1. díl
Zatím pěkně rozebrané výhody ne nevýhody pokračování s Gripeny C případně akvizicí verze E. Je poměrně překvapivá zpráva že Saab neplánuje pro Gripen E integrovat žádnou americkou výzbroj. To je pro stát NATO poměrně závažný nedostatek.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Skeptik »

V článku je nastíněna poměrně zajímavá varianta převzetí stávajících Gripenů a náhrada zastarávajících L-159A další 12-kou Gripenů od švédského letectva.
Vzhledem k tomu, že jak naše, tak švédské, letouny budou v roce 2027 již reálně neprodejné, tak se nabízí možnost jejich přenechání AČR de-facto "za hubičku" ... s vidinou budoucích zisku za údržbu a upgrady.
Páteř taktického letectva by tak tvořila výhradně nadzvuková technika, čili 211. taktická letka s původní výzbrojí, věnující se výhradně úkolům vzdušného boje A2A, dále 212. taktická letka s dokoupenými 12-ti až 14-ti letouny JAS-39C/D, plnící převážně protizemní údery A2G plus úkoly přímé letecké podpory CAS, a konečně 213. výcviková letka by převzala cca 6-8 ks jednomístných L-159A, jež by doplnily osm kusů dvoumístných L-159T2.
Pro AČR a ČR naprosto ideální řešení ... do doby než budou k dispozici, resp. dostupná za rozumnou cenu, letadla/o 5. generace.

Samozřejmě bude záviset na tom, zda to stejně vidí / bude vidět i švédská strana.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“