F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Odpovědět
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Skeptik »

niko píše:Chlapi ja vam zelam tie F-35, ....
Dost poťouchlé "želanie" :lej:
Rase píše:Američané sondují zájem ČR o své nové letouny
..........................
"Platíme za pronájem Gripenů velmi draze a stíhačky přitom nejsou naše. Jejich nasazení limituje i smlouva se Švédy," konstatuje například bývalý náčelník Generálního štábu Jiří Šedivý.
Ajajaj, Jirka "cítí krev" ... jako u UH-1Y :down:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od niko »

Skeptik píše: Dost poťouchlé "želanie" :lej:
Skeptik neviem odkial si prisiel na to, ze ja jak Slovak budem vediet, co znamena vyraz "poťouchle". :lol:
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3818
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Gripeny, nebo něco jiného? Otázka budoucnosti letectva je zpět, zodpovědět ji musí vojáci i politici
Podle vedoucího komise Petra Čepelky připadají v úvahu tři varianty. Buď by mohli čeští stíhači dále létat na gripenech ve stávajících počtech, druhou možností je ponechání gripenů, ale zvýšení jejich počtu. „Další varianta je přechod na jinou platformu,“ nastínil Petr Čepelka, že není vyloučena ani naprostá proměna letového parku.

Komise by se podle něj zároveň měla vyjádřit i k otázce méně palčivé, ale i tak důležité – podzvukovému letectvu. Čeští piloti létají kromě gripenů také na bitevnících L-159 Alca, které nejsou pronajaté, ale pozvolna stárnou. Letos je to dvacet let od jejich zařazení do výzbroje, až skončí pronájem gripenů, potáhne jim již na třicítku. Předchozí bitevníky – Su-25, případně bombardovací Su-22 – přitom armáda v takovém věku již vyřazovala.

O budoucnosti nadzvukového letectva by měla vláda rozhodnout nejpozději po roce 2024, aby o tři či pět let později nezůstali vojenští stíhači uzemněni. Odborná komise by své doporučení měla dát politikům do konce příštího roku.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11543
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Dzin »

niko píše: Skeptik neviem odkial si prisiel na to, ze ja jak Slovak budem vediet, co znamena vyraz "poťouchle". :lol:
potmehúdský :?:
:D
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od niko »

Dzin diki moc za preklad. :D
:lej:
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2506
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Lynx »

Myslím, že stoja za sledovanie aj Finske testy náhrady ich F18.

https://www.janes.com/article/94025/saa ... or-finland
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2506
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Lynx »

Analýza súbojov thajských gripenov vs čínskych su27 (na záver, rôznych verzii). Zaujímavý článok.

https://www-ainonline-com.cdn.ampprojec ... e-rtaf?amp
Uživatelský avatar
Ejdou Rotacak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1218
Registrován: 23/7/2012, 14:54
Bydliště: Praha - Zbraslav

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Ejdou Rotacak »

Wasp postoval nedávno českou, rozšířenou verzi do topicu s Gripenem
Hall
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 267
Registrován: 30/10/2018, 23:31

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Hall »

Saab začal v apríli 2020 s testovaním AESA X-band radaru s T/R modulmi na báze GaN. Skenovacie pole je uchytené napevno, zadná časť radaru vychádza z PS-05/A Mk 4. Testovacím nosičom je JAS 39D.

Saab odhaduje, že do 12 až 18 mesiacov ukončí vývoj a testovanie, pripraví výrobu a uvedie radar na trh.

Primárnym cieľom je retrofit Gripenov C/D, ale modulárna konštrukcia radaru potenciálne umožňuje inštaláciu aj v iných typoch lietadiel.

Radar je "ITAR-free" (nepodlieha US reguláciám obchodu vojenským materiálom), prakticky všetky časti radaru vyrába Saab vo vlastnej réžii.

Aktuálne sa neplánuje upgrade radarov Gripenov E/F (GaAs Leonardo ES-05 Raven) na GaN technológiu.

Povedal by som, že dobrá správa pre AČR..

Zdroj:
https://www.ainonline.com/aviation-news ... hter-radar
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Na czechairforce.cz najdete opravdu zajimavé články ohledně budouctnosti Gripenu v ČR i jejich modernizací. Jsou aktualizované, vydané před pár dny.
A na konci jednoho se píše že ČR má primární zájem o Gripen E, ale že vlivem Korona viru možná zůstane u Griupenu C, a tam je otázka jestli budou finance na AESA radar, protože je jednoduše drahý.
Řeší se nástupce Aim-9M a vypadalo to na IRIS-T a pořízení Meteoru, ale opět, finance.
Taky tam najdete shrnutí vývoje letectva po roce 89, a pan Žantovský, ten baví i po těch letech stále.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Skeptik »

Wasp píše:Taky tam najdete shrnutí vývoje letectva po roce 89, a pan Žantovský, ten baví i po těch letech stále.
:up: Díky za připomenutí. Já tenkrát čuměl jak puk, když jsem ho viděl drápat se ven :lol:

Jinak za upozornění na ty články taky dík ... fakt skvělý.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

:lej: Já tam nebyl, ale v dobové reportáži L+K to bylo už tehdy úsměvný
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3818
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Wasp píše:Řeší se nástupce Aim-9M a vypadalo to na IRIS-T a pořízení Meteoru, ale opět, finance.
Osobně si nenyslí že dojde k nákupu IRIS-T. To mi v případě AČR nepřijde jako dobrá volba vzhledem k L-159 a AH-1Z které používají střely AIM-9. Ostatně se to v členku také zmiňuje.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Uvidí se, rozhodně tvůj příspěvek logiku má.
Ale ty by ČR musela zaplatit softwarovou aktualizaci pro tuto střelu.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3818
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Ono je vůbec zvláštní že ještě nebyla do Gripenu C integrovaná. Nejspíš opravdu Švédaové čekají na někoho kdo jim to zaplatí. Ovšem ještě před nákupem těchto stel by měli být naše Gripeny vybaveny přilbovým zaměřovačem. Jinak naprosto nevyužijeme jejich potenciálu. Trochu se divím že se tohle neobjevuje v žádném modernizačním plánu.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Viděl bych to asi takto,
švédi mají Iris T, oni Aim-9x nepotřebují, a pokud chce někdo jiný Aim-9x, ať si ho integruje.
Přilbový zaměřovač třeba jednou bude, tam kde je vůle..
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3818
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Zajímavé že do Éčka tu střelu integrovali ačkoli ji údajně napotřebují. Pokud je Gripen tak modulární jak se tvrdí, tak by integrace jakékoli střely neměla být problém. Ovšem pro Švédy je jstě výhodnější nechat si to od někoho draze zaplatit. Ostatně nebylo by to v našem případě poprvé.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

USA z toho těží, vyrábí si zbraně samo, tedy integrace pro zahraníční zájemce je v ceně. Ale je levnější celkově ??

V devadesátých letech byly ČR nabídnuty F-15A, jen ta představa že by ČR měla a provozovala tato letadla... :-) Polsku by jsme dělali CAP mise, vlastně celému natu...

Taky ČR obdržela nabídky na F-16A, prvních bloků, ještě že tehdy sáhli politici po Gripenu...
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13126
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Rase »

Docela mě zajímalo, co nám bylo tehdy nabízeno a našel jsem že výběrového řízení se účastnilo pět firem:

EADS - Západoevropské konsorcium, vyrábějící letoun EF2000 Typhoon
Dassault Aviation - Francouzská firma, vyrábějící letoun Mirage 2000-5
Boeing - Americká firma, vyrábějící letoun F/A-18E/F Super Hornet
Lockheed Martin - Americká firma, vyrábějící letoun F-16C/D Fighting Falcon
BAE/Saab - Britsko švédské konsorcium, vyrábějící letoun JAS-39 Gripen


V období 1995-1997 byl prý velkým favoritem F/A-18C/D Hornet a v roce 2000 byla představena nabídka k odkoupení starších letounů F-15A/B Eagle. Letouny měly mít po nutné modernizaci údajně označení F-15R. Pokud jde o Lockheed Martin, tak možnost prodeje moderní varianty F-16C/D Block 50/52 nebyla výrobcem příliš preferována. Patrně nám byly nabízeny nedodané "pákistánské" F-16A/B Block 15OCU, které v roce 1999 odmítlo novozélandské vojenské letectvo, nebo nadbytečné F-16A/B Block 15 ADF z výzbroje letecké gardy (ANG), které už třeba získalo Portugalsko a Jordánsko. Těsně před "odstoupením" se ještě objevily zprávy o případném zprostředkování nákupu nemodernizovaných F-16A/B belgického letectva, které ale měly být značně poruchové. Obecně vzato by bylo nutné F-16 zmodernizovat a v podstatě by pouze šlo o oddálení nákupu nových letounů. Další věcí je, že američané prý nechtěli splnit dva základní požadavky, tedy dokumentaci v češtině a platbu v Kč.

https://www.mapell.cz/nadzvuk.htm

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

F-15 by ČR muselo modernizovat, draze. Ale pokud by ČR stačila starší avionika a slabší možnosti letadla než u modernějších strojů F-15 po MSIP, tak už jenom zbývá nejnákladnější údržba a provoz z daných nabízených letadel :D
Ale, s Eagly by ČR byla docela macho. Nic výkonějšího tady ve středu evropy nebylo.
Vlastně by ČR mohla zajišťovala CAP slovenským F-16V po roce 2025 až budou bombardovat státy 3000 km daleko :D
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“