Stránka 1 z 145

F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 15/6/2019, 21:43
od Rase
1400x699_FP150855-0157_PR.jpg

Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Armáda České republiky provozuje od roku 2004 celkem čtrnáct kusů pronajatých švédských stíhacích letounů JAS-39 Gripen. Cena pronájmu tehdy činila 20,68 mld Kč s PDH, včetně nákladů na dodatečný výcvik létajícího a pozemního personálu v hodnotě 150 mil. V první fázi zahájili v srpnu 2004 ve Švédku přeškolení první dva piloti JAS-39 na funkci pilot-instruktor a následně v letech 2004-2006 prošlo přeškolením dalších 19 pilotů. V květnu 2014 byla podepsána nová smlouva mezi Českou republikou a Švédskem v ceně 21,4 mld Kč včetně DPH, na jejímž základě byl pronájem Gripenů prodloužen až do roku 2027, s opcí na další dva roky (2028-2029). Samotný pronájem je za 19,6 mld Kč a zbytek částky jde na modernizace, další výcvik a jiné služby. Při pohledu na současnou dobu schvalovacích procesů při nákupu armádní techniky je tedy nejvyšší čas začít řešit, jak to bude s naším nadzvukovým letectvem po tomto roce. Nabízí se samozřejmě celá řada řešení a jedním z nich je i pokračování provozu stávajících letounů JAS-39C/D. Ať již by se jednalo o další pronájem či odkup za zbytkovou cenu, nebo pořízení zcela jiného stroje. Pokud jde o odkup použitých Gripenů, tak výhoda této volby jednoznačně spočívá v mnohaleté zkušenosti se švédskými letadly, odpadla by tak nutnost přeškolovat piloty a technický personál či budovat nové logistické zázemí. Původní české stroje budou mít v roce 2027 stáří 22-23 let a průměrný nálet cca 3200 hodin na draku. Sám výrobce udává maximální životnost draku 8000 letových hodin a čistě teoreticky je bude možné provozovat až někde k horizontu let 2035-2040, výrobce dokonce zmiňuje, že letouny vydrží až do roku 2050. Na druhou stranu je však diskutabilní, nakolik budou Gripeny po roce 2030 schopny držet krok s nejmodernějšími stíhačkami jak potenciálních soupeřů, tak spojenců. Přeci jen požadavky na tento letoun byly definovány v roce 1980 a mělo se jednat o nové víceúčelové letadlo, které by bylo menší a úsporné, ale dokázalo by provádět veškeré úkoly jako větší Viggen. Byť jde o poměrně úspěšný stroj, je jasné že nevydrží ve službě věčně. Samotné švédské letectvo plánuje, že letouny JAS-39C/D vyřadí z výzbroje přibližně v roce 2026, kdy se předpokládá dosažení plných operačních schopností FOC nových strojů JAS-39E (IOC v roce 2023). Celkově zatím bylo pro švédský Flygvapnet závazně objednáno 60 strojů JAS-39E a v budoucnu se předpokládá rozšíří o dalších 60 kusů (na 8 letek). Švédská armáda nicméně plánuje, že si letouny Gripen verze C/D ponechá v záloze pro případ zdržení dodávek novější verze. Nyní se ale krátce zamyslíme nad možností nákupu jiných a modernějších stíhaček.

Pokud jde o možnost náhrady letounů Gripen jinými stroji, tak určitou inspiraci bychom mohli hledat v blízkém okolí. Slovensko podepsalo koncem roku 2018 kontrakt na dodávku čtrnácti letounů F-16 Block 70/72 za celkovou cenu přes 40 mld Kč, zahrnující výcvik personálu, munici i dvouletou logistickou podporu. Polsko, které již provozuje 48 kusů F-16, se chystá vyřadit zbývající Migy-29 a Su-22 a nahradit je nejmodernějšími americkými stíhačkami páté generace F-35A. Rovněž o Maďarsku se spekuluje, že by nákupem amerických letounů řešila jednak otázku nástupce svých pronajatých Gripenů a jednak umlčela kritiku některých západních představitelů, kteří Maďarsku vytýkají nadměrnou inklinaci k Moskvě. Bude rovněž velice zajímavé sledovat tendry na nové stíhací letouny v Rakousku, Švýcarsku a Finsku. Jisté je, že nákupy vojenské techniky můžou velmi účinně sloužit jako nástroj zahraniční politiky. Spojené státy již za Evropou nestojí tak pevně jako kdysi a současný americký prezident Donald Trump v mezinárodním prostoru provozuje spíše tzv. reálpolitiku. Nákupy amerických zbraní tak mohou zvyšovat pozornost a angažmá USA a jejích představitelů v regionu, což při zásadní roli Spojených států v kolektivní obraně NATO samo o sobě zvyšuje a upevňuje stabilitu a bezpečnost. Nákup F-35 by tak mohl z hlediska ČR významným způsobem posílit vztahy a spolupráci s USA. Vyvstává však otázka politické poptávky po tomto kroku na české straně, jelikož by se zcela jistě jednalo o jeden z největších kontraktů v historii naší armády. Cena za jednu F-35 se dnes pohybuje kolem 80 mil dolarů (1,8 mld Kč), přičemž zhruba na stejnou částku vyjde výcvik a logistická podpora po celou dobu provozu. Na druhou stranu – vzhledem k přechodu našich blízkých partnerů na americké stroje by se dalo ušetřit na nákladech na provoz a výcvik, kdy se řada položek může se spojenci sdílet. Ať již se naše nadzvukové stíhací letectvo vydá jakoukoliv cestou, je jasné, že je třeba tuto otázku řešit co možná nejdříve a ne až na poslední chvíli.

Zdroj:
https://forum24.cz/musime-zacit-uvazova ... -internetu
https://www.armadninoviny.cz/moznosti-d ... l-acr.html
https://www.armadninoviny.cz/nazor-nejv ... ng-ii.html

210919-F-AF248-9084.JPG
H3OTMDLXB5E2LHIVFZFF3FN67Y.jpg
quovadis3_article_01_small-800x445.jpg

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 16/6/2019, 18:50
od Lynx
Buducnost nielen samotneho letectva lezi v spolupraci. Saab ukazal, akym smerom ide vyvoj - aktivne hladanie moznosti spoluprace. Uz ani giganty ako Boeing, LM, Bae neskumaju, nevyvijaju a neprodukuju sami.

https://aviationweek.com/paris-airshow- ... le-tempest

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 16/6/2019, 19:07
od Rase
Tak tohle je myslím velice zajímavé - SAAB a BAE Systems + Španělé a snad ještě někdo (snad Indie nebo Japonsko), by už mohli dotáhnout projekt Tempest do nějaké funkční podoby. Bylo by to opravdu lepší, pokud by v Evropě vznikla nějaká zdravá konkurence k letounu od Dassaultu a Airbusu. než aby se všechny letecké firmy v Evropě spojily a zase se nedokázaly na ničem shodnout.
Akorát jsem moc nepochopil ten Švédský plán připravit peníze na vývoj letounu nové generace, který by koncem 30. let nahradil Gripen C/D. Předpokládal jsem, že ty má kompletně nahradit Gripen E/F, tak to teď vypadá, že pořídí jen 60 kusů (4 letky), které mají závazně objednané a s druhou šedesátkou nebudou spěchat. Z našeho pohledu by to znamenalo, že by i Švédi provozovali Gripeny C/D až do této doby a tedy by nebyl takový problém s průběžnou modernizací i našich Gripenů, pokud bysme je odkoupili nebo tak něco. Rozhodně to je celé zajímavé.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 16/6/2019, 21:10
od Zemakt
Ale Rase, na czechairforce.com je přece poměrně excelentní článek věnující se budoucnosti Céček.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 16/6/2019, 21:22
od skelet
Mimochodem Švýcaři "E" odmítli s tím, že chtějí jen již zavedené stroje
https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=28305

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 16/6/2019, 21:31
od Rase
Zemakt:
Ten jsem nečetl, ale chtěl jsem tady mít nějaký smysluplný základ pro sledování budoucího vývoje. Mě tyhle "časosběrná" témata baví po pár letech procházet .)

skelet:
tak tohle je myslím hodně nepříjemné. Ono se vlastně může snadno stát, že se E/F ukáže jako slepá ulička a skončí s nevalným exportním úspěchem.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 16/6/2019, 21:40
od Zemakt

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 16/6/2019, 21:43
od Starlight
Jenže nejslabší stránkou článku http://czechairforce.com/news/moznosti- ... h-sil-acr/ je právě kapitola Modernizace platformy JAS-39C/D v roce 2025.

Důležité je přečíst si zdroje na konci článku. Autor hodně čerpal z marketingových materiálů firmy SAAB. A SAAB to v jiných médiích řekl jasně – švédská vláda po MS20 bude financovat už jen MS21 pro JAS-39E.

MS20+ si budou muset zahraniční zákazníci financovat sami. SAAB udělá možná technologické demo, ale nebude to ze svého dotahovat do sériového konce. SAAB tak už mnoho let slibuje řadu vylepšení – jenže slibuje je v rámci různých tendrů (Slovensko, hodně podkladů pochází z Bulharského tendru)na stíhačky, kde se střetává s americkým vývojovým parním válcem (platformy F-16 a další). Jenže zatím neuspěl, takže jsou to všechno zatím jen vize.

Stávající zákazníci s tím také moc nepomůžou. AČR v průběhu dosavadního nájmu žádný další upgrade (kromě těch oznámených a jsme zvědavý na řešení situace okolo končící životnosti PLŘS AIM-9M a AIM-120C-5) už financovat nebude. To není o penězích, ale o systému MO ČR, který neumí regulérní dlouhodobé modernizační programy drahé techniky (umí to jen schovat do akcí typu generální opravy, nová nájemní smlouva a podobně). Až se bude blížit ke konci stávající nájem a bude se řešit co dál, tak možná něco z rozpočtu pustí. To ale budou i tak jen relativně rychlé akce.

Představa, že například ČR zafinancuje dlouhodobí vývoj a integraci EASA radaru PS-05/A Mark 5 (je jiný než mají JAS-39E/F, stejně jako HMD a většina avioniky), jeho sériové provedení a pak ještě vymění všechny radary (na stále pronajatých letounech?, s jakou zbytkovou životností?) a logistiku a potáhne náklady na udržení dodavatelské sítě je podle mě z říše snů. To už spíše uvěřím, že AČR začne používat i funkce, které má MS20 už dnes, ale AČR je nechce (průzkumné kontejnery, pumy SDB I).

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 16/6/2019, 22:03
od Zemakt
No jo no, firemní marketing. Ale z toho vychází 90 procent takovýchto článků. S tím asi nic nenaděláme. Švédská armáda by byl relevantnější zdroj. Uvidíme, těch 60 Éček taky není žádný hodobóžo.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 17/6/2019, 18:57
od mrfelix
V odkazovaném článku ...
http://czechairforce.com/news/moznosti- ... h-sil-acr/
...co přesně znamená fráze "operačně použili AMRAAM", to znamená jenom hlídkový let s podvěšením, nebo něco jiného?
"operační úkol byl plněn od 5. do 31. října 2016. Tato mise je zajímavá ještě jedním prvenstvím, kdy při misi Air Policing české Gripeny poprvé operačně použily střely středního dosahu AIM-120C-5 AMRAAM"

zajímavé, že i v
http://czechairforce.com/exercises/geri ... fort-2015/
je napsáno:
"maďarské letectvo během ní poprvé operačně použilo řízené střely středního dosahu AIM-120C-5 AMRAAM"

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 19/6/2019, 17:13
od Lynx
SAAB velmi spravne uvazuje o diverzifikovani svojho portfolia spolupracou so zahr. partnermi. Okrem Gripenoc C, D, E, F bude produkovat aj T-X a ohlasil spolupracu s BAe. Niet sa co cudovat, Gripenov C, D vzniklo do cca 300 ks, Gripenov E, F nech vznikne do 100ks. Tato strategia je jasne odzrkadlenie faktu, ze pocitacove modelovanie (min. tvaru, pevnosti, mozno aj co-to stealth) maju zvladnute aj staty, ktore nepovazujeme za hi-tech spicku.

https://www.airforce-technology.com/pro ... h-fighter/

Uz len disponovat spravnymi materialmi, postupmi a schopnostou vyrobit to.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Napsal: 12/9/2019, 07:47
od skelet
Kouzelnik píše:
skelet píše:F-16A/B MLU jsou staré vrány v roce 2019, na tož o skoro deset let později. To by nám je museli nabídnout za cenu šrotu.

Posuzování výhradně optikou stáří bych nechal na levné věci, které se příliš nevyplatí udržovat/opravovat, protože je za ně levná náhrada resp. protože při konstrukci není priorita na komplikování konstrukce za účelem snadnějšího/trvanlivějšího servisování.

U komplikovanějších věcí jako jsou nadvzuky je rozhodování IMHO mnohem komplikovanější. V takových případech může leckdy být předražený nákup relativně zánovní věci za 1 dolar/euro/korunu/zlotý/....

Pro vyhodnocení jsou potřeba mj. data. Které asi nejde snadno získat sesumírované "na podnose" a okamžitě "na lusknutí prstů", protože dosavadní uživatelé (=potencionální prodávající) i když jde o spojence, patrně nemají primární motivaci se dělit o informace, zvláště když jde o vojenské prostředí (tradičně směřující k utajování atd.) notabene v situaci kdy narůstá agresivity v okolí Evropy.

Konkrétně ke Gripenům.... , proč nezjišťovat jestli např. SAAF bude nějak dlouhodobě (=?prodejem) reagovat na aktuální situaci https://www.defenceweb.co.za/featured/f ... st-budget/?

Jde o trvalý jev? Pramenící např. z příčin popsaných na str. 15 http://www.thebrenthurstfoundation.org/ ... ce-review/ (což já si překládám rovněž jako odpověď proč aktuálně SAAF má nadproporčně velký podíl dvoumístných Gripenů D vzhledem ke zbytku leteckého parku.... nedokázal jsem ozdrojovat, jestli to pramenilo z toho, že původně bylo součástí dohody i možnost dodatečné objednávky dalších 20 Gripenů pro SAAF). Nebo redukce nalétaných hodin je spíše přechodná, tj. nejde o skandální využití Gripenů (s náklady na letovou hodinou ve stovkách tisíc Kč), za účelem, aby honili pytláky v pohraničí?

A proč nezjišťovat jestli by AČR/maďaři využili "přizpůsobené" Gripeny od SAAF viz např. jejich datalink (Link ZA) https://www.flightglobal.com/news/artic ... ab-438456/

Proč nevyužít že Gripeny obecně teďka patrně utrpěli šrám na PR vzhledem k vývoji ve Švýcarsku? Přece to vysvětlení, že Švýcarsko dlouhodobě dává přednost dvoumotorovým letadům vzhledem k hornatému povrchu... vždyť to je parodie = de Havillandy, Huntery, a hlavně Mirage III+Northorp F-5 (za patrně dosti draho vyráběné ve švýcarské licenci) + všechny ty jednomotorové Pilatusy....

P.S. Ohledně F-16 - je to OT, takže jen stručně a nechávám na moderátorech jestli chtějí umáznout tento OT: AFAIK možná stejně důležitou otázkou jako posuzovat stav (olétanost, upgrady atd.)F-16 v konkrétním letectvu je taky posuzovat kdo bude servisovat motory (tj. včetně otázky konkrétně které motory), např. vzhledem k obecné ekonomické situaci ke ?středočeské? investici GE k vývoji a výrobě leteckých (turbovrtulových) motorů (přičemž GE je vystavena konkurenci ve své blízkosti viz proudové atd. motory v Rzeszów)
Ty F-16A/B MLU budeš muset prakticky okamžitě modernizovat. A to buď na F-16V nebo si uděláš vlastní modernizaci (například s Izraelem), ale u té modernizace musíš počítat s tím, že tam budeš mít méně výkonnou variantu F100-PW-220, která má tah okolo 105kN (s forsáží). Ale elektronika de facto půjde pryč, drak se musí komplet repasovat. Takže rozhodující bude za kolik ti prodají ty staré vrány. (to samé platí i pro Gripeny C/D)

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Napsal: 12/9/2019, 08:20
od Kouzelnik
skelet píše: Ty F-16A/B MLU budeš muset prakticky okamžitě modernizovat. A to buď na F-16V nebo si uděláš vlastní modernizaci (například s Izraelem), ale u té modernizace musíš počítat s tím, že tam budeš mít méně výkonnou variantu F100-PW-220, která má tah okolo 105kN (s forsáží). Ale elektronika de facto půjde pryč, drak se musí komplet repasovat. Takže rozhodující bude za kolik ti prodají ty staré vrány. (to samé platí i pro Gripeny C/D)
Proč nezbytně nutně AČR bude potřebovat schopnosti F-16V? Připomínám, že mj. kvůli nástupu F-35 a T-X a ... je F-16V Viper patrně poslední generací F-16, což znamená že začně klesat hlavní výhoda F-16, kterou je rozšířenost což patrně blahodárně přináší ochranu proti nekontrolovatelnému (=monopolnímu) zvyšování cen za MRO a to zejména za upgrade. Tj. jde o koncepční rozpor - nevidím po roce 2027 NAPROSTO NEZBYTNOU nutnost upgrade zbraní (=rozšíření schopností) F-16 starých verzí. Připomínám, že na air-policing v ČR jsem navrhoval používat olétané Gripeny A/B/C/D.

Navrhované řešení (=olétané vrány - F-16 jako stíhací bombardéry a Gripeny na air-policing/training v CLV) vnímám nikoliv na 30-40 let, ale jako mezityp.

A připomínám celkový kontext = nebudou prachy
- současná vláda v ČR "zabíjí" kreativní byznys.
- v ČR narůstá a bude narůstat zdanění vydělávajících lidí kvůli demografii ( řešením je nutnost podpořit vydělávající rodiče, kteří nemají na další dítě ke svému prvnímu či druhému)
- ozbrojené síly ČR rozjeli velké akviziční projekty (=tleskám) ale na příkladu vrtulníků je vidět že akviziční tým selhává v otázce rozpočtu (=zveřejněn vybraný typ vrtulníku A/UH-1, aniž by bylo sjednány konkrétní parametry MRO ... nelze odhadnout celkové náklady na vlastnictví).

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Napsal: 12/9/2019, 20:37
od Rase
Osobně jsem fanda spíš F-35. Sice všechny schopnosti nevyužijeme, ale z nových strojů se brzy bude jednat (pokud tomu tak již není) o nejlevnější. Jsem rovněž velmi zvědavý s čím přijdou Korejci, kteří kuchtí fungl nový letoun. Tak nějak jej beru jako vyšší level za T-50, určený pro státy co nepotřebují top mašinu, ale zase nechtějí jen F-16V (nové nebo modernizované).

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Napsal: 13/9/2019, 07:04
od skelet
Kouzelnik:
1) přijde mi jako velký luxus mít jednu letku s Gripeny a druhou s F-16A/B, případně C/D starších verzí. Možné to je, ale žádný benefit v tom nevidím. Spíše naopak ti to bude prodražovat výcvik a logistiku u výkonově relativně podobných letounů.
2) pokud chceš provozovat jen air-policing a výcvik boje s pozemními cíly, tak je otázkou jestli i ty Gripeny nejsou příliš výkonné a drahé. Na to ti v podstatě stačí cokoliv co překoná M1,5.
3) Pokud máš ambice posílat letectvo i do mezinárodních cvičení, případně i co by je nabízet jako ochránce cizího vzdušného prostoru, tak do těch letounů musíš investovat do modernizačních balíčků. V tomto žel nežijeme v oblasti Třetího světa, ale ze všech stran začínáme být obklopováni letouny nejmodernějších variant. A nemylme se.. iluze svobody a míru skončí do čtvrt století (mimojiné kvůli problémům, které jsi vypsal výše, a které se týkají i našich sousedů).

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Napsal: 13/9/2019, 07:51
od Skeptik
add 1 ... Souhlas

add 2 a 3 ... a k čemu jinému bychom je v naší oblasti, se silami naší armády a geopolitickými zájmy naší republiky asi tak měli chtít používat?
Do mezinárodních cvičení posíláme hlavně L-159A ... a je to OK.
Ochrana vzdušného prostoru partnerských zemí (Pobaltí, Island ...) je také air policing ... tak když na to Gripeny stačí u nás ...
Ano, máš pravdu, že pro to, pro co je používáme a na 99,99% budeme používat, jsou Gripeny "zbytečně výkonné". Nesmíme ale opomenout, že jednou třeba budou muset zasahovat i proti vojenským letadlům některého ze sousedních států, pokud mezi námi vypukne nějaký spor. A tam se ty výkony pak hodí.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Napsal: 13/9/2019, 11:10
od Kouzelnik
Bohužel oba moje výše uvedené komenty jsou neúplné, protože navazují na předchozí komenty ve vlákně o Gripenu (protože toto vlákna před přejmenováním jsem přehlédnul). Chybí pár důležitých věcí, které nyní nemám čas nějak uceleně sepsat také do tohoto vlákna. Nicméně zejména bych vypíchnul, že já psal o tom, že nyní začít jednat a pokusit se s Maďarskými ozbrojenými silami koordinovat akvizici (a poté společně servisovat) letadla, která přijdou po konci pronájmu Gripenů C/D. http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=190 ... 96#p294096

skelet píše:Kouzelnik:
1) přijde mi jako velký luxus mít jednu letku s Gripeny a druhou s F-16A/B, případně C/D starších verzí. (...)
3) Pokud máš ambice posílat letectvo i do mezinárodních cvičení, případně i co by je nabízet jako ochránce cizího vzdušného prostoru, tak do těch letounů musíš investovat do modernizačních balíčků. V tomto žel nežijeme v oblasti Třetího světa, ale ze všech stran začínáme být obklopováni letouny nejmodernějších variant. A nemylme se.. iluze svobody a míru skončí do čtvrt století (mimojiné kvůli problémům, které jsi vypsal výše, a které se týkají i našich sousedů).
Pořád mi není jasný důvod nezbytnosti upgrade stařičkých F-16A/B např. od čtyřlístků Belgie/Dánsko/Nizozemí/Norsko. Předpokládám, že předmětem prodeje by byl celý balík včetně výzbroje/výstroje, bo nepředpokládám dědičnost např. senzorického vybavení ze stařičkých F-16A na F-35A.

Jen pro vyjasnění rozdílu mezi modernizačním vylepšením (upgrade) a jinými, menšími, servisními zásahy (update)
Upgrade je o přidání dalších funkcí nebo radikální zlepšení současných funkcí, což není update ve smyslu aktualizace/seřízení/vyladění starších F-16.

Pro air-policing asi Gripeny C/D stačí (tj. nemyslím vybojování vzdušné převahy proti nadzvukům integrovaným do uceleného systému). Bohužel protizemní akce na ostro nikdy nedělali, přestože k tomu byla řada příležitostí (zamítnutí irácké poptávky po urgentní dodávce Gripenů k zastavení ofenzívy ISIL... údajně politicky motivované omezení nasazení Gripenů - omezeno pouze na hlídkování no-fly zone proti Kaddáfího letadlům, které stejně nelétaly... obava nasadit Gripeny v Afghánistánu přestože švédské ozbrojené síly se podíleli na Afghánských misích)

Ale stařičké F-16 A/B nebo Mirage 2000 v těchto protizemních akcích "strčily" Gripeny do kapsy a reálně fungovaly. Takže proč by byl nezbytný jejich upgrade, kdyby stařičké F-16 A/B či Mirage 2000 byli provozovány českým a/nebo maďarským letectvem?
https://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_mil ... ainst_ISIL
https://en.wikipedia.org/wiki/Op%C3%A9ration_Chammal

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Odyssey_Dawn
https://en.wikipedia.org/wiki/Op%C3%A9ration_Harmattan
a taky se zapojilo letectvo UAE

Francouzská sólo akce v Mali (v akci Mirage 2000), protože ostatní státy nedokázali tak rychle reagovat na rezoluci OSN
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation ... _Air_Force

P.S. Jiná věc je, že např. nyní patrně není prodej větší množství stařičkých F-16 od členů NATO https://www.romania-insider.com/romania ... ted-states "Romania failed to find other NATO states ready to sell such aircraft."

Anebo šlo k konkrétní podmínky transakce - viz rozdíl cenách: v druhé vlně za letadla včetně jakéhosi balíčku vybavení a ceně za za 1. vlnu (ale možná roli hrál i stav samotných mašin vzhledem k částce, kterou do letadel z 1. vlny následně Rumuni nasypali): https://adevarul.ro/news/eveniment/vide ... 3fd045be34
Snad proto, že o přebytečné stařičké F-16 byl zájem i v minulosti http://www.f-16.net/f-16_users_article11.html

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Napsal: 13/9/2019, 11:34
od skelet
To že by naše vláda měla vyjedávnat, respektive provádět jejich marketingový průzkum, v nejbližší možné době se shodneme

F-16A/B MLU je modernizace, která byla prováděna začátkem tohoto století. Což je už bratru nějakých 20let. Přičemž většina systémů byla modernizována, ale zachována. Její výkony jsou tedy stejné nebo horší, než Gripen A. A spíše horší jak u verze C. Dokonce Rumuni, kteří provozují F-16A/B MLU tvrdí, že se jim vyrovná a v lecčem i překonává jejich modernizace MiG-21 Lancer (s radarem EL2032)
Takže v letech 2027 bude vybavení F-16A/B MLU stačit leda na honění dopraváků. Ale už nebude stačit ani na polské F-16C/D, které si nyní naši piloti dávají "k snídani" (nadsázka, nechytat za slovíčko). A to samé bude platit i pro výzbroj, kde budeš chtít používat nejnovější verze, což v té době nebude F-16A/B MLU.
Jak si vedly Gripeny v útocích proti pozemním cílům nevím.. ani jsem nezaznamenal, že by je Švédové kdy nasadili mimo Skandinávii (krom Libye).

Já s nákupem F-16A/B/C/D, Mirage 2000, Rafele, Gripen A/B nemám v zásadě problém. Ale je třeba říct i to B. Tento nákup se vyplatí jen tehdy, pokud jejich nákupní cena bude nízká oproti nákupu nových letounů. Protože jen tehdy se mi může vyplatit jejich modernizace.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Napsal: 13/9/2019, 11:58
od niko
Skelet mas nejaky zdroj, ktory by tvrdil, ze by vase Gripen C rozsekali polske F-16 B50 ? Ja som zatial len cital ako americke F-16 B40 rozsekali ceske Gripen C.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Napsal: 13/9/2019, 12:05
od skelet
osobní pokec s technikem z Čáslavi. Postoval jsem to pod tématem JAS-39 Gripen. Jinak mě nepřekvapuje, že se toho chytil Slovák :mrgreen: