F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Odpovědět
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Příspěvek od skelet »

proto jsem napsal "relativně". Zcela běžné nejsou ani fyzické střelby, a ty jsou také prováděny "relativně" běžně. Jediné co je pro AČR novum je to, že teď budou spoluvlastnit část tankovací flotily a nemusejí "prosit" alianční partnery.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Příspěvek od Skeptik »

A zacvičí si hodně, když vezmu, že jsme si předplatili 150 hodin ročně.
Jak dlouho může trvat nácvik tankování 4 letadel? Dvě letové hodiny tankeru?
100 letových hodin, to je nácvik cca 300 tankování. Při 12-ti letadlech je to cca 24 tankování na letadlo resp. 12 na pilota = každý měsíc jednou :wink:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
mikojan29
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 907
Registrován: 27/1/2019, 22:51

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Příspěvek od mikojan29 »

Páni, ja netvrdím, že je to u Vás novinka, práveže je len dobre, že takéto spôsobilosti v ČR máte a rozvíjate.
Ja som chcel len poukázať, že by sme mohli u nás s príchodom novej techniky skorej začať cvičiť a riešiť túto spôsobilosť, nakoľko by mal byť výcvik nových pilotov v USA komplexnejší (asi aj s tankovaní vo vzduchu i keď nepoznáme detaily zmluvy).
Nič viac.
"Alea iacta est"
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Příspěvek od niko »

Skeptik píše:A zacvičí si hodně, když vezmu, že jsme si předplatili 150 hodin ročně.
Jak dlouho může trvat nácvik tankování 4 letadel? Dvě letové hodiny tankeru?
100 letových hodin, to je nácvik cca 300 tankování. Při 12-ti letadlech je to cca 24 tankování na letadlo resp. 12 na pilota = každý měsíc jednou :wink:
Skeptik a je to len 150 hodin tankovania ? Lebo jednak tie lietadla maju sluzit aj ako airlift a tiez budu mat nejake hluche cvicne lety, zalietavacky atd. tiez.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Příspěvek od Skeptik »

Pochopil jsem, ze jde o 150 letových hodin jako celek, ale k čemu by nám byla přeprava. Těch pár vojáků co máme v pohodě odvezou "šedivky" (A319) a vozidla do MRTT stejně nedáš.
A pokud bychom chtěli A330 MRTT pro přepravu, museli bychom zaplatit mnohem víc než 150 hodin (přepravní lety jsou dlouhé).
Tak se domnívám, že těch 150 hodin je jen air refuelling. A ano myslím, že je nakonec ani nevyčerpáme, jen zaplatíme.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1441
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Příspěvek od Flader »

Tak pokiaľ by L-159 dostali možnosť tankovať za letu, pripadne ste navýšili počet Gripenov, tak by vám to bolo ešte aj málo. Aj keď možno sa r=ata aj s takouto možnosťou do budúcna, preto taký počet hodín.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Příspěvek od kenavf »

Skeptik píše:A zacvičí si hodně, když vezmu, že jsme si předplatili 150 hodin ročně.
Jak dlouho může trvat nácvik tankování 4 letadel? Dvě letové hodiny tankeru?
100 letových hodin, to je nácvik cca 300 tankování. Při 12-ti letadlech je to cca 24 tankování na letadlo resp. 12 na pilota = každý měsíc jednou :wink:
Ale do tých 150 hodín sa bude asi počítať aj prílet toho lietadla z materskej základne napríklad v Nemecku a aj odlet na základňu+ alikvótna časť letov do servisu a pod.?.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Příspěvek od Skeptik »

Píše se o provozních hodinách = měly by to být čisté letové hodiny pro AČR.
Pro nácvik tankování stačí když přiletí do určeného prostoru. Letiště vzletu a přistání je irelevantní.

Technické přelety v tom myslím nebudou.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13143
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Příspěvek od Rase »

Budoucnost stíhacího letectva dle KVAČR

Na dvoudenním výjezdním zasedání sněmovního Výboru pro obranu se projednával nový dokument Koncepce výstavby armády České republiky (KVAČR) do roku 2030. Klíčovým bodem u leteckých sil je pořízení nových stíhaček. Pronájem letounů JAS-39 Gripen končí v roce 2027. Před pěti lety ještě za ministra obrany Martina Stropnického byl pronájem Gripenů prodloužen o 13 let. Předsedkyni výboru a poslankyně Jana Černochovou zajímalo, jak se s tím vypořádá armáda. Černochová podotkla, že v novém KVAČRu je věnováno vzdušným silám poněkud překvapivě málo prostoru a zajímalo ji, jak bude řešena ochrana našeho vzdušného prostoru, až pronájem Gripenů za 8 let skončí. "Může se zdát, že pronájem skončí za velmi dlouhou dobu, ale ona to tak dlouhá doba zase není," připomněla na jednání výboru Černochová. Poslankyně vznesla dotaz na Opatu, jakým způsobem budeme po roce 2027 zabezpečovat náš vzdušný prostor. Opata jí odpověděl, že cílem armády je v tomto směru vybudovat vyvážené vzdušné síly. Podle něho se buď se může uplatnit opce na další pronájem o dva roky, nebo přijde na pořad dne výběr nového letounu. To není v tomto případě varianta, která se dá vyloučit. "Co se týče Gripenů, situace je zřejmá. Známe dva směry, jeden směr je ten, že využijeme opci a budeme pokračovat dál s tímto letounem, druhou variantou je stroj nového typu nové generace," odpověděl Opata. K problematice Gripenů dále poznamenal, že již nechal zřídit pracovní tým, který bude posuzovat další postup. Tým už podle Opaty začal k tomu provádět analýzy a hodnocení. Rozhodnutí, jestli se uplatní opce, nebo ČR přistoupí k pořízení nového letounů, má padnout nejpozději na konci roku 2024, nebo začátkem roku 2025, doplnil Opata. Podle Černochové je to však pozdě. Předsedkyně výboru pro obranu argumentovala tím, že o zmíněném prodloužení pronájmu strojů v roce 2014 se jednalo 5 let. Rok 2025 je "hodně pozdní termín", podotkla Černochová. Ta doporučuje rozhodnout o Gripenech co možná nejrychleji, nejlépe do konce funkčního období nynější Poslanecké sněmovny, tedy roku 2021.

https://www.securitymagazin.cz/defence/ ... 64349.html

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Příspěvek od kenavf »

Ohľadom polských F-16 sa vedie polemika, čo bolo spomínané aj v polských médiách, že bojaschopnosť polských F-16 je 30%. Či to je alebo nie je pravda, nechajme teraz bokom.
Otázka znie:
Pri eventuálnom budúcom výbere stíhačky v Česku, dostane sa česká armáda k skutočnému údaju o bojaschopnosti, prevádzkových nákladov a prevádzkových vlastnostiach týchto lietadiel v Polsku alebo je nejako zmluvne (USA/Polsko) podpísaná podmienka o utajovaných skutočnostiach? Je bežná takáto výmena informácií o technike, keď sa jedná tiež o člena NATO a blízkeho dobrého suseda?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1745
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Příspěvek od Nesher »

kenavf píše:Ohľadom polských F-16 sa vedie polemika, čo bolo spomínané aj v polských médiách, že bojaschopnosť polských F-16 je 30%. Či to je alebo nie je pravda, nechajme teraz bokom.
Otázka znie:
Pri eventuálnom budúcom výbere stíhačky v Česku, dostane sa česká armáda k skutočnému údaju o bojaschopnosti, prevádzkových nákladov a prevádzkových vlastnostiach týchto lietadiel v Polsku alebo je nejako zmluvne (USA/Polsko) podpísaná podmienka o utajovaných skutočnostiach? Je bežná takáto výmena informácií o technike, keď sa jedná tiež o člena NATO a blízkeho dobrého suseda?
Nějak moc nechápu k čemu by nám ta data byla. Pokud to dopadne tak, že bude tendr na nová letadla (což je dnes ve hvězdách), budou v reálné soutěži asi jen dva typy, JAS 39 Gripen E a F 35A. Rozhodně ne F 16 C/block 52
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3947
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Příspěvek od HONZIK11 »

Přesně tak, Evropský letoun ještě nebude.Gripen E bude logickým postupem dal se stejnou logistikou a navyky pilotů. Když už je měnit, tak ne kvůli F16 ale určitě kvůli F35. A kdyby se to zkombinovalo tak je tady ještě Švédsko- americká varianta a to velice efektivní dle mého nazoru:Boeing T-X.
Taková F5tka budoucnosti.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Příspěvek od kenavf »

No ak by si mal 10ks Gripenov s bojaschopnosťou 60%=6ks a iné lietadlo s bojaschopnosťou 30%, tak na plnenie úloh potrebuješ 20ks a aj mať peniaze a kúpiť a prevádzkovať 20ks. A vtedy je dôležité k ako vierohodným prevádzkovým a finančným údajom sa dostaneš.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1745
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Příspěvek od Nesher »

kenavf
To nikdo nepopírá, ale znovu opakuji, že od Poláků bychom mohli získat data o provozu F 16, tak se znovu ptám k čemu by nám to bylo, když F 16 rozhodně Gripeny u VS AČR nenahradí? Daleko zajímavější by byla data třeba od Dánska či Belgie ohledně provozu F 35. U Gripenu E by to byl větší problém, vzhledem k malému rozšíření se moc není kde ptát, u dát od švédského letectva bych se trochu bál o validitu.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Příspěvek od Skeptik »

V roce 2027 budou naše Gripeny staré cca 22 let.
Páteř amerického stíhacího letectva, letadla F-15C, byla vyrobena v letech 1980-85 ... je jim tedy 35 až 40 let, a v provozu ještě nějaký ten rok vydrží.
Není žádný zásadní důvod měnit Gripeny JAS-39C před rokem 2035 / 2040, zvláště pak, když Saab garantuje jak servis, tak upgrady.

Nejpravděpodobnější variantou je tedy buď prodloužení pronájmu, nebo odkup stávajících letadel.
Pro air policing ve vzdušném prostoru ČR jsou naprosto dostačující, k jinému nasazení stejně nedojde.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Příspěvek od kenavf »

Nesher píše:kenavf
To nikdo nepopírá, ale znovu opakuji, že od Poláků bychom mohli získat data o provozu F 16, tak se znovu ptám k čemu by nám to bylo, když F 16 rozhodně Gripeny u VS AČR nenahradí? Daleko zajímavější by byla data třeba od Dánska či Belgie ohledně provozu F 35. U Gripenu E by to byl větší problém, vzhledem k malému rozšíření se moc není kde ptát, u dát od švédského letectva bych se trochu bál o validitu.
Tak sa opýtam inak, bez ohľadu čo bude v ponuke a čo bude kto potrebovať.
"Predávajú si jednotlivé letectvá NATO údaje o bojaschopnosti, prevádzkových nákladov a prevádzkových vlastnostiach svojích lietadiel? Nie je s dodávateľmi podpísaná mlčanlivosť?"
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3819
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Příspěvek od Scotty87 »

Skeptik píše:V roce 2027 budou naše Gripeny staré cca 22 let.
Páteř amerického stíhacího letectva, letadla F-15C, byla vyrobena v letech 1980-85 ... je jim tedy 35 až 40 let, a v provozu ještě nějaký ten rok vydrží.
Není žádný zásadní důvod měnit Gripeny JAS-39C před rokem 2035 / 2040, zvláště pak, když Saab garantuje jak servis, tak upgrady.

Nejpravděpodobnější variantou je tedy buď prodloužení pronájmu, nebo odkup stávajících letadel.
Pro air policing ve vzdušném prostoru ČR jsou naprosto dostačující, k jinému nasazení stejně nedojde.
V tom případě by bylo dobré alespoň usilovat o rozšíření jejich počtu. Právě aby mohlo dojít k jejich smysluplnému nasazení i mimo prostor ČR a plnění jiných úkolů než jen air policing. Například zintenzivnění AG výcviku.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13143
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Příspěvek od Rase »

Pokud budeme JAS-39C odkupovat / nebude možné dál prodlužovat pronájem, tak by bylo více než vhodné pořídit víc letounů i než budeme potřebovat. Přeci jen se servisem to bude všelijaké a vždycky se hodí nějaký počet na kanibalizaci náhradních dílů. To nepočítám, pokud budeme chtít navýšit samotné počty nasaditelných strojů. Zkrátka nepočítal bych s tím, že budeme mít nasaditelné počty jako za současného pronájmu, kdy se pronajímatel snaží na 100 %.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Příspěvek od Wasp »

Gripenům C stačí v horizontu pár let nakoupit pořádnou výzbroj, přilbové zaměřovače a stali by se špičkou.
SAAB sice o budoucích aktualizacích mluví, stejně jako o AESA radaru ale otázka je spíše jestli by to ČR byla schopná zaplatit. Přeci jen, nové radary, vrtulníky, BVP, k tomu státní výdaje strany ANO a krize na dohled.
Boeing T-X zní zajimavě, a vlezli by jsme zase do prdele, což je třeba, F-16V by byla až sloní prdel. Pro ČR je podle mě z těchto letadel pro budouctnost nejlepší zůstat u verze C, koupit, dokoupit, dovybavit a modernizovat. Gripen E by byl zajimavej ale je potřeba zjistit jak na tom to letadlo je.
F-35 je blbost.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13143
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR, OSSR a okolí

Příspěvek od Rase »

Uvidíme jak dopadnou tendry na nové letouny v Rakousku, Švýcarsku a Finsku. Pokud se nikde neuchytí JAS-39E, tak by se mu zdaleka vyhnul. Pak to bude o tom, zda zůstat u současných céček a koupit si tak čas na rozmyšlenou, nebo jít cestou F-35A. Zase taková blbost to není, ale jde o nový stroj, který bysme si museli koupit. Což by bylo hodně drahé i v případě Gripenu E nebo čehokoliv jiného. To spíš Typhoon a F-16V nemá ani cenu řešit.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“