Vrtulníky pro OSSR

Odpovědět
mikojan29
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 907
Registrován: 27/1/2019, 22:51

Re: Vrtulníky pro OSSR

Příspěvek od mikojan29 »

zzz

Bell je len jedna z možností. To že urobil nejakú predvádzačku pre MO SR ešte neznamená, že sa bude obstarávať. A ohľadne servisu, ja som dal len info, že v Prahe je jedno, bude záležať, akú značku vrtuľníka si VzS OSSR vyberú (Bell alebo Lakotu). Ostatné sa dozvieme potom.
"Alea iacta est"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17794
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Vrtulníky pro OSSR

Příspěvek od skelet »

nevím proč se tady zmiňuje R66 a Enstrom. Ty jsou pro armádu vhodné jen pro počáteční výcvik. Jinak o ničem. Nejmenší vrtulník o kterém se dá vážně uvažovat je MD530. Pokud se nebudete snažit přetáhnout Bell z Prahy na Slovensko a budete chtít vybudovat servisní zázemí na Slovensku i pro civily, tak mi nejlépe vychází MDHelicopter a jejich MD902, respektive MD969. Ač tak, či onak v tomhle segmentu nelze špatně koupit.
edit: MD902 a MD969 jsem zmínil kvůli dvoumotorové koncepci. MD530 je sice skvělý prcek, ale nevím jestli je to do hornatého terénu to pravé ořechové.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4964
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Vrtulníky pro OSSR

Příspěvek od Juraj Tichý »

Offsety nie sú predsa, len v podobe servisu.
Bell má v Prahe vybudované servisné centrum a jeho sťahovanie by bolo drahé a tým pádom zbytočné. Týmto smerom sa najskôr nepôjde. Aj keď bude tlak na zapojenie LOTN do servisu slovenských Bell-429.
Je bambilión ďalších možností offsetu. Napríklad, že Bell bude všetok výcvik posádok pre svoje predané kusy v regióne (možno aj celú Európu,...) organizovať v Košiciach. Tam aj smeroval post Naďa na FB z nedávna, pri návšteve STA.
Alebo si nájdu slovenské spoločnosti, ktoré budú pre Bell vykonávať subdodávky.
mikojan29
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 907
Registrován: 27/1/2019, 22:51

Re: Vrtulníky pro OSSR

Příspěvek od mikojan29 »

Tiež som nepochopil Enstrom alebo Robinson, ale nechcel som to rozpitvávať.
Tak či tak, v hre je LUH - každý si môže pozrieť, ktoré značky a tomu zodpovedajúce typy sa vyrábajú v USA, prípadne pre USAF, podľa toho si môžete urobiť obraz, čo sa bude obstarávať. Nechajme tomu ešte trochu času, všetko sa postupne dozvieme.
"Alea iacta est"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17794
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Vrtulníky pro OSSR

Příspěvek od skelet »

Juraj obávám se, že v případě Bellu máme na něj silnější páky, než Slovensko. Tedy pokud si to nenecháme utéct..
ObrázekObrázekObrázek
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1441
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: Vrtulníky pro OSSR

Příspěvek od Flader »

Asi skôr otázka na niekoho z vnútra VzS, ale možno bude vedieť odpoveď aj niekto tu. Ešte stále platí, že vrtuľníky VzS nemôžu byť jednomotorovej koncepcie?
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4964
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Vrtulníky pro OSSR

Příspěvek od Juraj Tichý »

skelet píše:Juraj obávám se, že v případě Bellu máme na něj silnější páky, než Slovensko. Tedy pokud si to nenecháme utéct..
To sa nejako vylučuje?
Veď píšem, že možností offsetov je množstvo a Bell bude hladať také, ktoré jemu vyhovujú. Výcvik v STA bude pre neho určite výhodnejší ako v LOM. Lebo počet pilotov a intenzita výcviku je na strane STA a tým pádom aj pokles fixných nákladov.

A je tu jeden zásadný rozdiel, Slovensko suťaží a Bell sa musí snažiť. U Vás mu stačilo rozdať zopár obálok a pozvať ŠTBáka do Bieleho domu. :lol: Bohvie či o tom napísal zvodku. :razz:
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17794
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Vrtulníky pro OSSR

Příspěvek od skelet »

vylučuje i nevylučuje.. záleží na asertivitě ČR, respektive LOM. Uvážíme-li, že ve státních službách lítá v ČR 6, respektive v blízké budoucnosti 18 vrtulníků Bell, tak jak na kusy, tak i na finanční objem máme na Bell silnější páky. Jestli jich budeme umět využít je druhá věc.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4964
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Vrtulníky pro OSSR

Příspěvek od Juraj Tichý »

No tak vam nechaju výcvik na UH1 a AH1 a nam Bell-429. :lol:
Na kusy by to mohla byt remiza, 9 OSSR a 9 MVSR (jeden lieta, jeden padol, 8 plánujú)
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4117
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Vrtulníky pro OSSR

Příspěvek od niko »

Chlapi STA uz na Bell skoli dneska. Zaroven to cele prebieha pod hlavickou slovenskej statnej univerzity. Skolenia na Bell teda takmer urcite budu prebiehat na Slovensku a pravdepodobne s ich ucastou. Skor si myslim, ze podmienkou nasich OS bude aj servis v LOTN podobme ako u BH.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4964
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Vrtulníky pro OSSR

Příspěvek od Juraj Tichý »

Prehliadol som, že sa aktivizuje aj MV SR.
Ministerstvo vnútra (MV) SR plánuje vyhlásiť nové verejné obstarávanie na vrtuľníky pre hasičov a záchranárov. V rámci platnej rámcovej dohody z roku 2017 s dodávateľmi Bell Helicopter Textron a Leonardo nebude zadávať zákazky. Podľa rezortu nezodpovedá aktuálnym potrebám z hľadiska ponúkaných parametrov a výkonov. Pre TASR to uviedla Petra Friese z tlačového oddelenia kancelárie MV SR.
Takže Lakota je opäť v hre aj u MVSR.

https://www.teraz.sk/slovensko/mv-sr-pl ... lanok.html
mikojan29
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 907
Registrován: 27/1/2019, 22:51

Re: Vrtulníky pro OSSR

Příspěvek od mikojan29 »

Juraj Tichý píše:Prehliadol som, že sa aktivizuje aj MV SR.
Ministerstvo vnútra (MV) SR plánuje vyhlásiť nové verejné obstarávanie na vrtuľníky pre hasičov a záchranárov. V rámci platnej rámcovej dohody z roku 2017 s dodávateľmi Bell Helicopter Textron a Leonardo nebude zadávať zákazky. Podľa rezortu nezodpovedá aktuálnym potrebám z hľadiska ponúkaných parametrov a výkonov. Pre TASR to uviedla Petra Friese z tlačového oddelenia kancelárie MV SR.
Takže Lakota je opäť v hre aj u MVSR.

https://www.teraz.sk/slovensko/mv-sr-pl ... lanok.html
To je dobrá správa.
Lebo aby vyhrali obe 2 fy, ktoré medzi sebou súťažili, len preto, lebo niekto si myslel, že vyhrá tá "jeho" a druhá ju podbehla cenou, to je taký nezmysel ako kupovať policajtom 2 značky osobných zbraní len preto, že jedni sú v teréne a druhí v kancelárii, ale v podstate sú to všetci policajti. Logika a logistika jak lusk...

P.S. Páči sa mi ten ilustračný obrázok, mohli by obstarať aj také, potom by ich vymenili s OSSR a bolo by vymaľované. :-? :D
Naposledy upravil(a) mikojan29 dne 13/8/2020, 08:25, celkem upraveno 1 x.
"Alea iacta est"
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4964
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Vrtulníky pro OSSR

Příspěvek od Juraj Tichý »

Tak si môžeš vypýtať úplatok dvakrát :lol:
Ked nakupujes aby si zarobil, su parametre výberu uplne iné.
mikojan29
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 907
Registrován: 27/1/2019, 22:51

Re: Vrtulníky pro OSSR

Příspěvek od mikojan29 »

Úplne s tebou súhlasím. :lej:
Čo tam po tých, čo to budú používať...
"Alea iacta est"
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Vrtulníky pro OSSR

Příspěvek od zzz »

mikojan29 píše:Tiež som nepochopil Enstrom alebo Robinson, ale nechcel som to rozpitvávať.
Tak či tak, v hre je LUH - každý si môže pozrieť, ktoré značky a tomu zodpovedajúce typy sa vyrábajú v USA, prípadne pre USAF, podľa toho si môžete urobiť obraz, čo sa bude obstarávať. Nechajme tomu ešte trochu času, všetko sa postupne dozvieme.
Mikojan29
Smyslem bylo podívat pro jaké zákazníky mají smysl jednomotorové vs. jací zákazníci preferují dvoumotorové vrtulníky. Výrobci dvoumotorových jsou si vědomi konkurenční nevýhody ... 2 motory = 2x náklady na MRO motorů ... a nějakým způsobem tomu čelí (např. snahou o prodloužení TBO).

Pro fanoušky výrobce Black-Hawků jsem mohl zařadit i Sikorski 433, kdyby se ještě vyráběl. Tj. nic jiného za tím nehledej, než vhled do rozhodování zájemců o vrtulníky, když zvažují náklady na MRO motorů.




Skelet
K disputaci o stěhování servisu z ČR do SR .... Já bych pracovité lidi na Slovensku nepodceňoval. Je klidně možné, že část z těch necelých 100 lidí v pražské pobočce Bellu by přišla o práci kvůli přestěhování části aktivit Bellu jinam. Např. na Slovensko ... dovedu si představit stěhování části týmu Textronu z PRG pokud budoucí akvizice OSSR dopadnou dobře pro Textron...
- např. nějaké Belly plus
- např. něco z produkce letadel (?TexanII, ?Scorpion)

Na druhé straně - moc nerozumím tomu čím by se např. v Popradu živila širokosortimentní servisní firma letadel, vrtulníků (=v nabídce servisu všechny Belly, nějaké Cessny plus Beechcraft Texan II pro OSSR). ... možná by to totiž dopadlo citelným prodražením MRO pro OSSR, neboť investice do servisního zázemí, lidí, ND by v širokosortimentní servisní firmě byly dost velké, ale já nevidím moc dalších zákazníků pro např. servisní firmu v Popradu ... buďto by šli pod cenu (minimálně několik let) anebo nevím...
Tj. jednoznačně vidím proveditelné, že pokud by OSSR koupil typ lehkých užitkových vrtulníků typu xyz, tak že se uživí (v rámci nějaké existující servisní firmy) nějaký nový menší tým, který bude umět servisovat jen a pouze vrtulníky typu xyz v OSSR/MVSR. A třebas za 10 roků bude tento nový tým mít tak skvělé renomé, že rozšří servisní sortiment na další typu vrtulníků (třebas stejného výrobce).

Zjednodušeně řečeno - servis zvažovaných nových vrtulníků může určitě vzniknout na Slovensku v rámci úzké specializace servisu jen a pouze na tento typ užívaný v OSSR/MVSR, otázkou je nákladnost tohoto servisu. ... to je stejné jako když servis Škodovek buď:
- opravuje jen Octavie, Superby a Fabie (ovšem nedělá servis na dožívající verze jako např. Octavie I, Superb I)
NEBO
- opravuje všechny škodovky (včetně např. plynových či PHEV verzí)... v tomto druhém případě je nově vzniklý servis ve svízelné ekonomické situace, aby přežil (anebo servis zdraží své služby, pokud ví, že zákazník servisu nechce servisovat jinde).
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17794
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Vrtulníky pro OSSR

Příspěvek od skelet »

Hlavně sis vybral typy, které mají minimální využitelnost pro armády. Výrobci dvojmotorových vrtulníků si jsou také vědomy toho, že jednomotorové vrtulníky nemohou působit nad městy (alespoň ne v EU). Čímž netvrdím, že armády třeba nemají výjimku, to vskutku netuším. Takže pokud chceš dávat do pozornosti jednomotorové vrtulníky, tak je to MD530, AW-119, H125 a H130, Bell 407, Bell 505.

Já nepodceňuji pracovitost Slováků, jen jsem podotkl, že Bell zde má 600 milionů důvodů se nikam nestěhovat. To že servis až do nějaké úrovně vznikne na Slovensku, a že si budou provádět výcvik sami nijak nezpochybňuji. A jelikož má MD Helicopters má v Evropě jen prodejce v Maďarsku, tak může přesun spustit ihned, aniž by jí to bolelo. Víc výrobců LUH v USA nenajdeš, takže pak by ses musel bavit o evropských výrobcích, kde ovšem neuplatní těch 50mil.USD.
ObrázekObrázekObrázek
mikojan29
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 907
Registrován: 27/1/2019, 22:51

Re: Vrtulníky pro OSSR

Příspěvek od mikojan29 »

zzz

Jednomotorové vrtuľníky nemajú pre OSSR a MVSR zmysel, max. na výcvik a ten majú zatiaľ dodávateľským spôsobom (OSSR). Tým je povedané všetko.
"Alea iacta est"
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Vrtulníky pro OSSR

Příspěvek od zzz »

mikojan29 píše:(...) Tým je povedané všetko.
ANO

skelet píše:(...)Takže pokud chceš dávat do pozornosti jednomotorové vrtulníky, (...)
Když jsem na předchozí stránce psal některé typy jedno-/dvoumotorových vrtulníků... tak jsem psal příklady z nabídky. Ostatně ani jiného napsat nelze, neboť neznám konkrétní požadavky MVSR/MOSR na vybíraný LUH. Tj. nešlo mi o to jestli na Slovensku vyberou jedno-/dvou-/trojmotorový vrtulník xyz. Svým názorem jsem mířil na:
1. TCO motorů/dynamických částí.

2. Incentivy pro zákazníka, neboť k těmto pobídkám se začala soustřeďovat diskuze:
Jestli je důležitým kritériem otázka MOSR/MVSR na dodavatele vrtulníků "co dostane Slovensko, když od Vás koupíme typ xyz"... tak pochybuji, že by bylo rentabilní drobná výroba jednodušších dílů pro výrobu v USA skrz logistické náklady a skrz náklady na certifikaci dodavatelů pro současné typy vrtulníků... Pokud MOSR/MVSR by nechtěl "nejistý" slib "co by kdyby" až vývoj budoucích vrtulníků pokročí do fáze výběru dodavatelů (=tj. šance pro slovenské firmy)... tak se nabízí otázka servisu motorů který by mohl přinést na Slovensko obživu z regionu části Evropy.. Tj. mohlo by potencionálně dávat smysl zbudování servisu motorů na Slovensku.

Ono totiž zhruba platí, že na jeden typ motor připadá cca 5 až 10 různých typů vrtulníků. A protože řada lidí na Slovensku je velmi inteligentních, pracovitých a ochotných cestovat za prací, tak bych se vůbec nedivil kdyby pro výrobce motorů dávalo smysl vyjít vstříc naléhání slovenské vlády a v rámci nákupu vrtulníků poskytnout např. diagnostické nástroje (včetně databáze) ... protože by to výrobci motorů xyz mohlo dávat komerční smysl aby investoval do nějaké slovenské firmy.


Závěr:
Konkrétní otázka: Přihlíží MOSR/MVSR při výběru LUH také ke konkrétnímu způsobu servisování toho či onoho pohonu (tj. nejen motoru) ve zvažovaných vrtulnících? Např. u motorů viz má narážka na prodlužování TBO
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4117
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Vrtulníky pro OSSR

Příspěvek od niko »

My mame aj nejake ine ponuky na LUH ? Nieco mi uslo ? Doposial bola v hre len Lakota a Bell 429, ci ?
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Vrtulníky pro OSSR

Příspěvek od zzz »

Niko, netuším.

Na předchozí stránce tohoto vlákna jsem se nechal zmást, že se nyní předjednává Bell 429 a výběr se blíží k finále ... tj. analogicky jako je fáze: "budoucí ženich se byl oficiálně představit rodičům budoucí nevěsty a požádat o jejich formální souhlas"... Jenže pak vyrozuměl, že výběr LUH je zatím ve fázi "na prvním rande dostal telefon a přidala si jej do přátel na FB".
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“