OSSR - nový stíhací letoun

Odpovědět
segal7
praporčík
praporčík
Příspěvky: 341
Registrován: 26/11/2014, 18:21
Bydliště: Vysočina

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od segal7 »

Arten píše
Lenže na druhej strane tam máte drvivú väčšinu nákladov (okrem paliva a pilotov) :wink:[/quote]

Ne nemáme, třeba všechny upgrady a modernizace platíme my a to na letadlech, které máme v podstatě na operativní leasing :shock:
Nejhorší je nebýt...
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Starlight »

niko píše:Arten: U zakladneho pilotneho vycviku urcite nie je 200 hodin beznych. Ak to tak robia v USA, fakt super. Skor si ale pleties rozne stupne vycviku.

Starlight: Myslim, ze asi nikto nemoze zpochybnovat vysku kvality vycviku v ramci ENJJPT v USA. Bez debaty nieco podobne v nasich krajinach nevieme dosiahnut. No pre Slovensko a vlastne aj Cesko ma vycvikove letectvo svoju pridanu hodnotu a jeho zrusenie ja skutocne otazne. Osobne vidim hlavne tieto dovody:

1. Zakladny vycvik. Ak by sme riesili vycvik pilotov uz od stupna CPL je potrebne kriticky porovnat naklady na vycvik u nas, ako aj v USA. Resp. ako by vychadzal kombinovany vycvik CPL+ typovka na Albatrosa-sukromnik, nasledne AJT a nadzvuk na Sliaci, nasledne pokrocily bojovy vycvik v USA vezus vsetko v USA.
.....
Ak si vezmeme vsetky tie naklady a porovname s investiciou planovanych 100, realne mozno 150 mil. € na 10 L-39 NG, nepride mi rusenie Albatrosov ako nejaky super biznis. Osobne si teda nemyslim, ze rusenie cvicnych lietadiel by nejako vyrazne usetrilo prostriedky. Urcite by ale znizilo sposobilosti nasho letectva.
niko píše:Joool jasne. Kludne ma oprav ale: zakladny vycvik 40 hodin, dalsi nalet az do 150 (podmienka na CPL) a 30 hodin CPL. Cize dokopy 180 hodin. Vsetko na vrtulakoch. Nasledne Albiky na Sliaci, kde to urcite nie je 200 hodin. Preto som aj pisal, ze si arten pletie jednotlive fazy vycviku. Ale to je dneska v podstate aj jedno. V USA budu mat nasi urcite inu strukturu vycviku. Ak budu mat na ekvivalentoch Albikov 200 hodin za rok a pol, bude to len super. :up:
Nechci brát nikomu iluze o slovenském (a českém) výcviku stíhacích pilotů. Ale pro jistotu raději popíši standartní výcvik zcela nového stíhacího pilota USAF, včetně přeškolovacího výcviku na F-16. Nebudu sem dávat jen odkazy, ale raději to popíšu celé ve stručnosti s důrazem na program ENJJPT. To není jiná liga, to je spíše jiný sport. Nemá cenu srovnávat ceny. Za 100 mil EUR nelze pořídit nic ani vzdáleně srovnatelného.

Nejdříve opět rozšířím výčet zemí, které se vzdaly „vlastního“ výcviku stíhacích pilotů. Belgie od roku 2019 ukončí provoz svých cvičných letounů Alpha Jet, které od roku 2004 provozovalo ve společném francouzsko-belgickém výcvikovém středisku "Advanced Jet Training School" na francouzské základně Cazaux. Výcvik belgických pilotů, které čeká přechod na F-35, bude nově zabezpečovat právě program ENJJPT v americkém Texasu.

Obrovský rozdíl je pochopitelně v počtech – jen USAF každý rok vycvičí okolo 1 200 nových pilotů.

0) Vstupní kvalifikace stíhacího pilota USAF

Potencionální budoucí stíhací pilot USAF se musí nejdříve stát důstojníkem. Základní podmínkou je kromě zdravotního stavu také ukončené vysokoškolské bakalářské studium (4 roky). Preferovaně v technických a vědeckých (science) oborech.

Jednou cestou je projít vojenským vysokoškolským vzděláním – tedy dostat se na výběrovou a státem placenou vojenskou akademii USAF v Coloradu (cca 1000 absolventů ročně). To je ale kombinace technické a sportovní vojenské školy, kde studenti nemají čistě vojenský a u vůbec žádný letecký výcvik. To si mohou studenti dobrovolně zajistit v letních kurzech místo prázdnin. Absolventi školy jsou vyřazeni jako důstojníci s příslušným víceletým závazkem služby (u USAF se jich velká část pochopitelně stane piloty).

Druhá a velmi běžná cesta je projít civilním vysokým školstvím (v USA se pochopitelně platí školné). Student se už za studia může přihlásit do sboru záložních důstojníků a během školy (hlavně o letních prázdninách) absolvuje vstupní testy a přípravné vojenské kurzy a důstojnický přijímač. Pokud se zaváže k aktivní službě po skončení školy, letectvo mu bude hradit školné nebo jeho část.

Pokud se absolvent civilní vysoké školy rozhodně pro důstojnickou/pilotní kariéru až po vysoké škole, tak musí po složení vstupních testů nastoupit do důstojnické školy USAF na 9,5 týdnů dlouhý přijímač/důstojnický vojenský kurz zaměřený na dril, disciplínu a velení. Po jeho absolvování se stává důstojníkem a začne mu platit závazek.

Do tohoto okamžiku student vysoké školy nebo vojenské akademie/mladý důstojník nenalétal u USAF ani hodinu! Protože ale bývá zájemců více než volných míst, tak přednost mají ty přihlášky, kde žadatel už absolvoval soukromě pilotní výcvik a je držitelem licence soukromého pilota (PPL).

Celkově tedy tento systém umožnuje vybírat z mnohem větší populace kandidátů. Není potřeba se rozhodovat o budoucí kariéře už v 18 letech hned po střední škole, ale je mnohem více času. To dává letectvu možnost „lovit“ v mnohem větší části populace (v USA pochopitelně stále více i ženské). USAF stanovuje věkový limit na 18 až 29 let pro okamžik, kdy se musí zahájit řádný vojenský letecký výcvik.

1) První fáze – screening (Initial Flight Training)

V první výcvikové fázi budoucí piloti začnou důkladným screeningem, kde je běžnou praxí 10 hodin přednášek denně a hodina fyzické přípravy k tomu.

Jeho součásti je i tzv. Initial Flight Training (IFT) pro ty studenty, kteří nemají vlastní civilní pilotní licenci. Ten provádí letectvem řízený civilní kontraktor na civilním letišti v Coloradu na levných jednomotorových pístových letounech Diamond DA20. To je naposledy, kdy budoucí stíhací pilot USAF létá ve výcviku na pístovém letounu s maximální cestovní rychlostí pod 140 uzlů.

Po teoretické části v rozsahu 58 hodin studenti USAF skládají standartní civilní testy na úrovni PPL. Letový výcvik je ale omezen jen na cca 25 letových hodin zakončených přezkoušením s examinátorem. Část letů je už sólo. Letový výcvik neslouží k udělení licence, ale jen pro ověření schopnosti žadatele pilotovat letadlo, komunikovat a navigovat v reálném prostředí.

Poznámka: DA20 je stejný typ letounu, na kterém mohou létat až cca 180 prvních hodin budoucí stíhací piloti OSSR v rámci komerčního leteckého výcviku zařizovaného košickou TUKE.

2) Druhá fáze – základní výcvik (Primary Aircraft Training)

Všechny další fáze (2,3, 4), které popisuji, jsou tak, jak jsou aktuálně prováděny v rámci ENNJPT na základně Sheppard AFB v Texasu.

Teoretický a letecký výcvik je v délce 26 týdnů. Létá se na výkonném turbovrtulovém stroji Beechcraft T-6A Texan II, který díky vyššími poměru tahu k hmotnosti je výkonnější (s výjimkou maximálních rychlostí) a obratnější než L-39 albatros (všech verzí včetně NG). T-6A má maximální cestovní rychlost 270 uzlů. Na rozdíl od letounů jako DA-20 je akrobatický až do +7,0 g.

Osnovy zahrnují cca 120 hodin tělocviku a důstojnické přípravy, 230 hodin leteckých přednášek, 58 letů/50 hodin na různých simulátorech a 78 letů/103 letových hodin v reálném letounu.

Během tohoto kurzu se rozhoduje, zda pilot USAF bude pokračovat na směr bojové letouny (stíhací F-xx, bombardéry B-xx, bitevní A-xx) nebo bude pilotem dopravních/transportních/tankovacích letounů (C-xx). U zahraničních studentů programu ENJJPT z menších letectev je to pochopitelně známo dopředu.

3) Třetí fáze – pokračovací výcvik (Advanced Aicraft Training)

Teoretický a letecký výcvik budoucího pilota bojových letounů je v délce 20 týdnů. Létá se na výkonném nadzvukovém proudovém cvičném letounu T-38C Talon, který je výkonnější než letouny L-159 nebo i Hawk.

Výcvik pilota T-38 na centrifuze:

https://www.youtube.com/watch?v=2eVLakE05FE

Osnovy zahrnují cca 120 hodin leteckých přednášek a odborné přípravy (včetně povinné zvládnutí odolnosti na přetížení na centrifuze), 36 letů/46 hodin na různých simulátorech a 79 letů/90 letových hodin v reálném letounu.

Po úspěšném ukončení tohoto kurzu se důstojník USAF student stává pilotem, dostane svůj odznak „křídla“ a je povýšen. V tomu okamžiku se začne počítat jeho pilotní závazek (je vyšší než u důstojníka nepilota).

Po tomto kurzu se piloti USAF dozvědí, na jakém typu bojového letounu a základně budou pokračovat v další kariéře. Výběr je na základě zhodnocení jejich schopností, potřeb letectva doplnit stavy a někdy také vlastních přání (studenti s lepšími výsledky si mohou přednostně vybírat, pokud bude letectvo souhlasit). U zahraničních studentů programu ENJJPT z menších letectev je to pochopitelně známo dopředu.

Americká FAA tento výcvik uznává a stačí podat pouze přihlášku a pilot obdrží licenci obchodního pilota CPL (A) s doložkou IR a rozšířením na vícemotorová letadla (ME) díky létání na T-38. ME rozšíření je ovšem omezeno jen na letouny s motory v blízkosti trupu (center-line thrust). Toto omezení lze odstranit provedením specializovaného kurzu.

Je to pochopitelně jedním z bonusů, kterými USAF (ale i ostatní složky ozbrojených sil) podporují nábor nových pilotů. Vláda tak může zaplatit zájemci o práci pilota nejen školné, ale také výcvik potřebný pro získání (minimálně) licence obchodního pilota.

FAA obecně připouští hodně specializovaných soukromých kurzů pro americké vojenské piloty, dokonce i dokud jsou ještě ve službě. Dokonce prý je možné, že u některých dopravních typů letadel v inventáři USAF, které mají civilní certifikaci FAA, může na cvičném vojenském letu letět civilní examinátor FAA a přezkušovat piloty pro získání nejcennějších civilních licencí dopravního pilota ATPL.

4) Čtvrtá fáze – bojový výcvik (Introduction to Fighter Fundamentals)

Piloti stíhacích, stíhacích-bombardovacích a bitevních letounů (F-xx a A-xx) pokračují dále do specializované fáze, kde se poprvé seznámí s bojovým použitím stíhacího letounu. Tato fáze se ale už liší podle konkrétního bojového letounu. Výcvik piloti strategických bombardérů se od tohoto okamžiku vydává zcela jiným směrem a budoucí bombardovací piloti dále už na T-38 nepokračují.

Dále proto popíšu jen kurz ENJJPT určený pro piloty víceúčelových stíhacích letounů jako je F-15E, F-16, nebo F-35. Teoretický a letecký výcvik budoucího pilota víceúčelových stíhacích letounů je v délce 9 týdnů. Opět se létá na výkonném nadzvukovém proudovém cvičném letounu T-38C Talon, který je vybaven palubními simulacemi zbraní A-A a A-G a je schopen manévrovat s přetížení až +5,5 g v ustálených zatáčkách v operační výšce.

Osnovy zahrnují cca 79 hodin leteckých přednášek, 10 letů/13 hodin na simulátoru a 41 letů/35 letových hodin v reálném letounu.

Nácvik manévrového vzdušného boje s HUDem v režimu EEGS-Enhanced Envelope Gun Sight (výška 13 tisíc stop, rychlost 350 uzlů, přetížení až +4,6 g):


https://www.youtube.com/watch?v=5m56TD6_m5s

Nácvik zteče na pozemní cíl v nízké výšce v režimu CCIP při rychlosti 400 uzlů:


https://www.youtube.com/watch?v=70lOk-hOVWc

Na koci tohoto kurzu tedy budoucí stíhací pilot letounu F-16 má za sebou více než rok intenzivního výcviku, během kterého nalétal 228 (!) letových hodin a odlétal 109 hodin na simulátorech. Podle typu je to 103 hodin na T-6A (+50 hodin na simulátorech) a 125 letových hodin na T-38C (+ 59 hodin na simulátorech).

Poznámka: Bude jistě zajímavé sledovat, zda a jaký přípravný výcvik absolvuje v následujících letech 22 slovenských pilotů před zahájením přeškolení na F-16. 180 hodin na civilním letounu jako je DA20 nebo podobný je z pohledu USAF (a nejen jeho) obtížně „skousnutelné“ jako výcvik vhodný pro stíhacího pilota. A staré L-39 také není žádná sláva a jsou výkonově blíže spíše T-6 než výkonným T-38.

5) Pátá fáze – přeškolení na bojový operační typ (Operational Conversion Training)

Piloti F-16 USAF jsou přeškolování na F-16 na základně Luke AFB v Arizoně. Teoretický a letecký výcvik budoucího pilota F-16 je v délce cca 52 týdnů. Osnovy (data 2007) zahrnují cca 265 hodin leteckých přednášek a odborné přípravy, cca 55 hodin na simulátoru a 80 letových hodin v reálném letounu.

Zjednodušeně řečeno od okamžiku, kdy pilot zahájil screening do ukončení přeškolení na F-16 uplyne doba okolo 2,5 roku. Takto vycvičený nový pilot F-16 odchází k bojovému útvaru s kvalifikací „(Limited) Combat Ready“ a je schopen v případě potřeby ostrého bojového nasazení na pozici vedeného (wingman). To se skutečně stalo a piloti F-16 USAF po pár týdnech na bojovém útvaru už byly v rozsáhlých bojových operacích zahrnující velké seskupení aliančních letadel COMAO, tankování za letu, používání střeleckého kontejneru a přesně naváděné munice, práci s datalinkem.

Poznámka: Bude jistě zajímavé sledovat, jaký přeškolovací výcvik na F-16 absolvují slovenští piloti


6) Šestá fáze – další navazující výcvik u bojové letky podle její specializace
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od niko »

Starlight urcite ti nerozporujem, ze vycvik ENJJPT je kvalitativne ovela lepsi ako to, co mozeme ponuknut nasim pilotom na Slovensku, alebo v Cechach. Tento vycvik je exkluzivny klub desiatich krajin, ktory skoli dobrych pilotov ale za nie malu cenu. V samotnom videu, co si tu zavesil je formulka, ze sa jedna o luxusny hotel, ktory poskytuje luxusne sluzby a za tomu primeranu cenu. Je to klub krajin, ktore si to mozu dovolit. Belgicko s 5-krat väcsim HDP ako Slovensko si to urcite dovolit moze. Bolo by to treba porovnat, ale slovensky vycvik typu CPL na Zlinoch, L-39, pripadne hoci aj advanced training v USA by bola urcite lecnejsia varianta, aj ked asi menej kvalitna.
- Okrem toho ako poriesime udrziavacy vycvik pilotov nadzvukov ? Budeme vsetko riesit iba na F-16 ? Tym narastu naklady na udrziavacy vycvik o desiatky milionov. Budeme aj v tomto platit zahranicne skoly ? Najlepsie asi LOM, nie ? Cize zase, kto tento narast zaplati ? Chapem ale, ze pre bohate Belgicko to je mensi problem ako pre Slovensko.
No a tretia vec je priama letecka podpora pozemnych vojsk. Slovensko ako jedina krajina V4 nema ziadne realne prostriedky na CAS. Takze bud si povieme, ze bitevniki mat nebudeme, alebo budeme musiet nakupit napr. bojove vrtulniky.

Podciarknute spocitane. Ak zrusime cvicne letectvo, neusetrime na zakladnom vycviku nic, udrziavacy vycvik nas bude stat viac a stratime sancu mat realnu moznost CAS. Urcite tym pomozeme sukromnym a statnym vycvikovym zariadenia nasich susedov a USA, ale sami zaplatime vyrazne viac. Ak sa teda zrusi cvicne letectvo, dojde k dalsej degradacii slovenskeho letectva z ktoreho uz dneska ostal len tien.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od kenavf »

Len tak pre upresnenie.
Koľko by bol teda nejaký optimálny kompromis v nalietaných hodinách ročne u tej slovenskej stíhačky F-16.
Koľko pilotov je počítaných na jedno lietadlo?
Koľko by mal ročne taký pilot nalietať hodín.
Ak je tam rozdiel voči F-16, tak by ten rozdiel mal nalietať na cvičných lietadlách.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od niko »

kenavf: Ak mate niekto lepsie info, kludne ma opravte. Nalet nasich 22 pilotov F-16 by mal byt minimalne 100 hodin. U niektorych ale viac-combat ready piloti (140). Nalet nadzvukovych pilotov na cvicnych lietadlach moze byt tak zhruba 20 %. Pri nakladoch 80 az 100 milionov € na rocnu prevadzku F-16 narastu teda naklady na udrziavacy vycvik ak vy sme nemali cvicne lietadla a lietali vsetko na F-16, o 16 az 20 milionov €. Za 30 rokov teda 480 az 600 mil. €. To tam este namame zakladny vycvik a stratu lahkeho bitevneho lietadla.
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Starlight »

Niko,

OSSR ale žádné cvičné letectvo v pravém slova smyslu nemá. Většinu nových výcviku máte komplikovaných způsobem outsourcované do TUKE, které vlastní letový výcvik outsourcuje dál do souktomých leteckých škol pro obchodní piloty. U stíhacích pilotů vám další výcvik zabezpečuje 2. taktická letka s letouny L-39CM/ZAM.

Ta kromě plnění úloh výcviku „CAS“, plní roli školení nových stíhacích pilotů a také udržovací výcvik. O tom není sporu. Ti lepší se časem odtud dostali na MiG-29. Samozřejmě několik letounů L-39ZAM a jejich „CAS“ má jako zbrań reálnou nulovou bojovou hodnotu pro mise CAS. Nehledě na počty u OSSR, kdy současně nevzlétne ani čtyřčlenný roj.

Už okolnosti stávajícího F-16 kontrakt ukazují, že kvalita výcviku neodpovídá standardům v NATO. Stačí jen přiznání OSSR, že po cca 15 letech v NATO vojenští piloti nedají angličtinu na požadované úrovni.

Co vás čeká. Zavedete víceúčelové F-16V Block 70. Takže kromě nahrazení stíhacích MiGů-29 v roli A-A dostanete skutečnou platformu na A-G včetně misí CAS. Předpokládám optimisticky, že OSSR začnou tyto letadla ždímat na obě úlohy a tomu odpovídat roční nálet na pilota okolo 180 LH, nejhůře 150 LH.

Sice se bude hovořit o „přezbrojení“ 2. taktické letky 8 letouny za 100 mil EUR, ale osobně tipuji, že po rozběhnutí F-16 programu z toho nic nebude, protože za tyto peníze vznikne jen výcvikový nesmyl. Rozpočet sice někdo utratit může, ale to pilotům určeným na F-16 moc nepomůže.

Předpokládám, že praxe, kdy se piloti nadzvukových stíhaček MiG-29 se „udržují“ na L-39 bude po zavedení F-16 opuštěna. Letoun L-39 všech verzí je k tomuto účelu naprosto nevhodný. A cvičný letoun kategorie T-X kupovat určitě nebudete. Stíhací piloti ve štábních funkcí, kteří nebudou mít kvalifikaci na F-16 a nebudou se moci na něm udržovat, postupem doby tak jako tak vymizí. Případně zde je právě prostor pro jejich kondiční létání formou outsousingu u sousedů nebo v nejhorším na civilních letounech (pokud ovšem budou mít platné PPL).

Co se týče volby zahraničního výcvikového střediska, nejste limitování jen na americké ENJJPT (pozor už tam jsou i Rumuni a Bulhary teprve uvidíme), tak budete mít možnost v podobě českého CLV v Pardubicích (jak jsem psal žádný zázrak), nebo mnohem větší a lépe vybavený polský výcvikový systém (modernizované 16x PZL-130 Orlík + plánovaných 16 x M346, celkem jeden Wing se dvěma základnami a vlastní vysokou školou. Kdo to tady v okolí má?), který Poláci ladí podle svých amerických zkušeností na letouny F-16. Do Radomi a Deblinu to máte geograficky a jazykově blíže než my, i když Poláci už ve výcviku a provozu budou mluvit jen anglicky.
Hall
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 267
Registrován: 30/10/2018, 23:31

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Hall »

Starlight píše:Stačí jen přiznání OSSR, že po cca 15 letech v NATO vojenští piloti nedají angličtinu na požadované úrovni.
K uvedenému výroku by som poprosil citáciu.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od niko »

Starlight: Kombinovany system TUKE- letectvo u nas funguje uz dlho. Ani pocas fungovania leteckej akademie sme sa bez sukromnikov a vycviku CPL nezaobisli. Na Slovensku to nikdy vlastne inak nefungovalo. Inak stvorclennu formaciu L-39 ZA nad Slovenskom fakt neuvidis. Mame ich totiz len 3. :lol:
Takto. Ci nase letectvo opusti prax udrziavacych letov a pojde cestou draheho lietania len na F-16 moze spekulovat. Podla mna je to krok spät, nehovoriac o nakladoch. Ci sa Slovensko zbavi, resp ani nezavedie lahke bitevniky mozeme tiez len spekulovat. Neexistuje ziadny iny plan na CAS, takze by slo opätovne o stratu jednej zo schopnosti letectva. Nechame komplet CAS na F-16 ? 6 zmobilizovanych brigad + specialne sily bude podporovat dokopy 5-6 lietadiel ?
Co sa tyka vycviku. Je podla mna lepsie mat vycvikovu kapacitu na Slovensku, aj ked slabsiu, ako kupovat ju vonku. Hlavne ked by sa tym nic neusporilo.
Podciarknute spocitane. Povedat, ze nekupime 10 L-39 NG za nejakych 150 mil. € a namiesto toho ist trnitou cestou rusenia odborov na TUKE, rusenia 2.tl, vzdania sa lahkych bitevnikov, zvysenia nakladov na F-16 a nakupovania vycviku v zahranici, len preto lebo v Europe uz jedna krajina urobila a druha zvazuje mi pride ako posledny klinec do truhly slovenskeho letectva. Kvoli takymto experimentom je nase letectvo tam, kde je. Hlavne jeho vrtulnikova cast.
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Starlight »

Niko,

Já samozřejmě chápu tvoje obavy o ztráty určitých schopností, ale z mého pohledu tyto vaše schopnosti jsou v podstatě jen „papírové“, které nemají žádný reálný přínos pro skutečnou bojeschopnost OSSR. To samé ti klidně napíšu o AČR.

Nákup letounů F-16V přináší možnost změny – to je dramatický nárůst schopností letectva OSSR, výhledově dokonce přeskočí AČR zaseknuté na platformách JAS-39C/D a L-159. To nelze finančně srovnávat se stávajícím stavem, protože některé schopnosti, které přinese F-16, vůbec nemáte.

Šetření bude ale znamenat, že tyto nově získané schopnosti zakrní. Bojeschopné vojenské letectví prostě není pro chudé. Bude na Slovensku, jestli bude chtít mít tyto nové schopnosti nebo šetřit, aby to celé nestálo více než dnes nebo dokonce ještě méně. Pak samozřejmě je provozně nejlevnější takové letadlo a pilot, kteří vůbec nelétají.

Tím se dostaneme k výcviku a jazykové přípravě. Tímto dotazem si mě překvapil, protože i vaše MO SR už přestalo lakovat věci narůžovo a natvrdo se přiznalo:
Hall píše:
Starlight píše:Stačí jen přiznání OSSR, že po cca 15 letech v NATO vojenští piloti nedají angličtinu na požadované úrovni.
K uvedenému výroku by som poprosil citáciu.
Cituji oficiální dokument MO SR: https://www.mosr.sk/data/files/3669_nav ... tadiel.pdf

9. Výcvik lietajúceho personálu pre viacúčelové taktické lietadlá JAS-39 C/D a F-16 Block 70/72

9 .1. JAS -39 C/D

Ponúknutý výcvik vo Švédsku je v trvaní 6-8 mesiacov. Vo výcviku je zahrnuté len preškolenie na iný typ lietadla. Lietadlo poskytuje nové možnosti oproti súčasnosti (LINK-16, kontajner AN/AAQ-28 LITENING III), ale taktické používanie daných zariadení nie je súčasťou základného výcviku. Pilot dokáže dané zariadenia zapnúť a vypnúť, možnosti ich využitia vo vzdušných operáciách a taktiku ich použitia výcvik nezahŕňa. Lietadlo takisto poskytuje možnosť tankovania za letu, tento výcvik nie je v rámci preškolenia zahrnutý. Tankovanie za letu je pritom dnes základnou spôsobilosťou pri vedení vzdušných operácií. Takisto je možné konštatovať, že výcvik v pôsobení proti vzdušným cieľom je nepostačujúci (BFM 1 v 1 a BVR dvojica). Najväčšou slabinou poskytnutého programu výcviku je absencia výcviku v pôsobení na pozemné ciele.

Veľkou nevýhodou a zároveň problémovou oblasťou sú vstupné požiadavky pre pilotov, ktorí majú absolvovať preškolenie. Prvou problémovou oblasťou je požiadavka na 500 letových hodín na prúdových lietadlách. Túto požiadavku spĺňa len 5 pilotov (zvyšných 6 pilotov má nálet na prúdových lietadlách menej ako 250 hodín). Druhým vážnym problémom je požiadavka jazykovej spôsobilosti – STANAG 6001, Level 3. Túto požiadavku nespĺňa žiadny pilot. Dosiahnutie Levelu 3 je pritom v krátkom časovom horizonte nereálne.

Na základe dvoch problémových oblastí týkajúcich sa vstupných požiadaviek švédskej strany na lietajúci personál je možné konštatovať, že v súčasnosti (ani v blízkej budú cnosti) by bolo veľmi náročné zabezpečiť splnenie požadovaných podmienok a absolvovať výcvik vo Švédsku

9.2. F-16 Block 70/72

Ponúknutý program výcviku v USA predstavuje časovo náročný proces (3–4 roky s prestávkami medzi blokmi výcviku), zahŕňa v sebe rokmi overenú kvalitu a kontinuitu a spolu s výcvikom je poskytnutá aj taktika. V rámci výcviku budú piloti cvičený vo všetkých druhoch leteckých operácií, vrátane tankovania za letu. Kvalita výcviku lietajúceho personálu v USA niekoľkonásobne prevyšuje výcvik vo Švédsku. Na úspešné a efektívne vedenie vzdušných operácií je totiž nutné okrem kvalitnej platformy (lietadla) a zbraní aj kvalitný výcvik lietajúceho personálu. Zásadnou výhodou sú pritom vstupné požiadavky pre výcvik, ktoré umožňujú všetkým vybraným pilotom daný výcvik absolvovať. Ak kandidát nedosiahne požadovaný stupeň aktuálnej znalosti anglického jazyka (ECL 85), je mu poskytnutý základný kurz angličtiny (GET) v rozsahu 25 týždňov. Jazykový kurz (GET) v rámci preškolenia na nový typ leteckej techniky by pritom nemal byť vnímaný ako problém ale skôr ako bonus.
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od arten »

Hall píše:
Starlight píše:Stačí jen přiznání OSSR, že po cca 15 letech v NATO vojenští piloti nedají angličtinu na požadované úrovni.
K uvedenému výroku by som poprosil citáciu.
Bolo to na tlačovke. Že prečo sú Švédi horsí ako Američania - lebo Švédi požadujú angličtinu, kdežto Američania nám ponúkajú aj jazykový kurz :rotuj: (treba brať v kontexte ďalších účelových vyhlásení).

Konkrétne materiál MO k tomu hovorí toto:
"Ak kandidát nedosiahne požadovaný stupeň aktuálnej znalosti anglického jazyka (ECL 85), je mu poskytnutý základný kurz angličtiny (GET) v rozsahu 25 týždňov. Jazykový kurz (GET) v rámci preškolenia na nový typ leteckej techniky by pritom nemal byť vnímaný ako problém ale skôr ako bonus." :mrgreen:
(EDIT: tak ma Starlight predbehol a je to dokonca aj v tom materiáli :roll: )


K 100 mil. na nákup cvičných lietadiel - ak sa to zruší, tak rátajme že sa uvoľní 3,3 mil. ročne. (rátam s 30 roč. životnosťou) + náklady na prevádzku, ktoré kľudne môžu byť aj 2 násobné. Koľko stojí kompletný výcvik jedného pilota? Na 100% podstatne menej.

Výcvik prvých 22 pilotov máme v cene za F-16, koľko potom potrebujeme vycvičiť pilotov ročne? 0,25 pilota? 0,5 pilota? :D (neviem povedzte múdrejší).

Pointa - myslím, že z toho čo tu bolo napísané je asi dosť jasné, že udržiavať u nás cvičné letectvo je drahý nezmysel... :wink:
Hall
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 267
Registrován: 30/10/2018, 23:31

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Hall »

Švédsko nie je členom NATO, prečo by ich vstupné jazykové požiadavky mali byť etalónom pre potrebnú znalosť angličtiny NATO pilotov?

Naopak, polročné šlokenie v US z nikoho angličtinára na urovni spomenutého Stanag L3 nespraví. Skutočné jazykové požiadavky, ako pre výcvik, tak aj pre operačné pôsobenie v rámci NATO, sú zrejme nižšie..
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od niko »

Starlight: Plne by som s tebou suhlasil, ak by sme povedali, ze OK zrusime cvicne letectvo, namiesto toho kupime vycvik v zahranici a zvysime pocet F-16 povedzme na 18. Alebo nechame 14, ale zaobstarame 10 bojovych vrtulnikov. Takto je to len dalsia degradacia schopnosti letectva. Inak ak by sme zrusili cvicne letectvo a namiesto neho by sme kupili vycvik v zahranici, zvysili nalet hodin na F-16 a posilnili ich AG vlastnosti bol by to narast schopnosti aj tak. Suhlasim. Urcite sa ale zhodneme na tom, ze by sme tym ziadne peniaze neusetrili. Stalo by to v lepsom pripade rovnako, najskor ale o vela viac. Pisem to len preto, lebo miestni chytraci uz spekuluju kolko vela penazi by sa tym dalo usetrit.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od niko »

arten píše:Pointa - myslím, že z toho čo tu bolo napísané je asi dosť jasné, že udržiavať u nás cvičné letectvo je drahý nezmysel... :wink:
Naklady na kupu L-39 NG = 110 mil. €. Podla tvojho pravidla su naklady na prevadzku po dobu zivotnosti dojnasobne=220 mil. €. Cize 220+110= 330 mil. € na 30 rokov.
Prevzatie uloh cvicneho letectva nadzvukovym tu Starlight odghadol na navysenie letovych hodin zhruba na 180 rocne na pilota. Dnes mame naplanovane 100 az 140. Budem k tebe zhovievavy a poviem, ze sa jedna o navysenie nakladov len o 20 %. Aj ked vsetci vieme, ze to bude pravdepodobne viac. 20% z 80 az 100 mil. € je 16 az 20 mil rocne a teda 480 az 600 mil. € za 30 rokov. Zhrnutie:
Prevadzka L-39 NG na 30 rokov podla tvojho pravidla - 330 mil. €
Navysenie letovych hodin F-16 na 30 rokov - 480 mil. € - 600 mil. €

Udrziavat cvicne letectvo je drahy nezmysel ? :roll:
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od klingy »

Nielen to ale NGcko bude poskytovat taku aku schopnost CAS
Otazne je, ci prevadzkove naklady bojove vrtulniky by nemali vyssie prevadzkove naklady nez L-39
Hall
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 267
Registrován: 30/10/2018, 23:31

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Hall »

Dobrý článok o Gripenoch AČR, množstvo informácií o upgradoch a cenách..
http://czechairforce.com/news/moznosti- ... h-sil-acr/
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11567
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Zemakt »

Bezva :up:
Pokud by se ČR rozhodla v pokračování provozu modernizované platformy C/D, je velice pravděpodobné, že by tak bylo realizováno ve větším počtu 24ks a došlo by k přezbrojení i druhé letky.


Osobně bych preferoval toto řešení. Rychlé, bezbolestné, únosné a stále s nemalým potenciálem.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Hall
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 267
Registrován: 30/10/2018, 23:31

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Hall »

Zemakt píše:Bezva :up:
Pokud by se ČR rozhodla v pokračování provozu modernizované platformy C/D, je velice pravděpodobné, že by tak bylo realizováno ve větším počtu 24ks a došlo by k přezbrojení i druhé letky.


Osobně bych preferoval toto řešení. Rychlé, bezbolestné, únosné a stále s nemalým potenciálem.
Ak by sa Saab zaviazal dotiahnuť vývoj AESA radaru aj pre C/D, dokúpenie ďalšej letky a zotrvanie pri súčasných lietadlách by bola pre ČR najlepšia voľba.

Nízky počet (napr. 14ks) F-35 nie je alternatíva. Na vybojovanie a udržanie vzdušnej nadvlády to nestačí. Ak by to chcel niekto predsa len skúsiť sám, mal by si dokúpiť aj nejaký ten AWACS, tanker, veľké množstvo A-A munície, investovať do záložných vzletových dráh, vrátane infraštruktúry.. Pre všetky ostatné úlohy je to drahšie riešenie, schopnosť pôsobiť v oblasti so silnou PVO to asi nevyváži.

Z môjho pohľadu je lepšie (prakticky pre celý náš región s výnimkou Poľska) zamerať sa na CAS pozemných jednotiek, A-G útoky na väčšie vzdialenosti, REB a posilniť schopnosti vzdušného navádzania a prieskumu. A vybudovať silnú PVO stredného dosahu.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17771
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od skelet »

osobně bych preferoval, kdyby jsme si sedli s Poláky a koordinovali s nimi naše kroky. V jejich nákup F-35 nevěřím, takže spíše předpokládám F-16.
Jinak pokud bychom se s nimi nedokázali domluvit, tak odkoupit "naše" Gripeny a přikoupit k tomu švédské olítanky je asi nejrozumnější. Samo sebou, kdyby Švédové dali dobrou cenu
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11567
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od Zemakt »

Skelet:

- F35 drahé je řešení, bota současnou i budoucí armádu tlačí, bude tlačit jinde. Než se odstraní, a zdali se vůbec začne s odstraňováním dlouhodobého zanedbávání armády, toť je běh na dlouhou trať
- F 16 s Polákami? Pomineme-li, že ve středoevropském prostoru (v jakém vůbec, že?!) se společné akvizice vůbec nenosí. Pak je Gripen s radarem modernizovaným na Mk 5 pro nás jednoznačně nejlepší možná a logická varianta. Oč bude horší než Viper? Přičemž zázemí, výcvikové osnovy, a to nejen pro piloty, atd. atd. to už vše máme! A možná by i zbylo na nějaký ten Leo 3 :wink: . A to pomíjím možnost pořízení dalších kusů, přičemž dle obsahu článku by šlo jednotlivé letky výce specializovat, tj. AESA nemusí mít všechny éra.
- JAS 39, viz výše
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17771
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR

Příspěvek od skelet »

Máme stejné myšlenkové pochody. :wink:
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“