Vrtulník Mi-8, Mi-17 a MI-171 ve službách ČR a SR

Odpovědět
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Vrtulník Mi-8, Mi-17 a MI-171 ve službách ČR a SR

Příspěvek od skelet »

Vlákno o široké rodině Mi-8 zde již máme, ale jejich působení v ČSLA, AČR a OSSR si zaslouží i samostatné vlákno.
Pro začátek dvě fotky pana Miroslava Fouse, které mi dovolil zveřejnit i na Palba.cz

Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
[/url]
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
[/url]
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
IgorT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1467
Registrován: 25/6/2014, 12:48
Bydliště: BA

Re: Vrtulník Mi-8, Mi-17 a MI-171 ve službách ČR a SR

Příspěvek od IgorT »

Dva vrtuľníky Mi-17 prejdú generálnou opravou: Ministerstvo obrany zaplatí takmer 10 miliónov

Obrázek

BRATISLAVA - Dva vojenské vrtuľníky Mi-17 prejdú generálnou opravou. Ministerstvo obrany (MO) SR za ne zaplatí takmer desať miliónov eur. Vyplýva to zo zmlúv, ktoré rezort uzavrel vo februári s Leteckými opravovňami Trenčín.


Tretia generálna oprava vrtuľníka vyrobeného v roku 1987 bude stáť maximálne 4.999.999 eur. Dokončiť ju majú do 15. marca 2022. Druhý vrtuľník z roku 1989 absolvuje rovnako III. generálnu opravu za sumu 4.399.999 eur. Sfinalizovaná má byť do 30. mája 2022. Opravy majú predĺžiť technický život vrtuľníkov o 1000 hodín alebo sedem rokov.

"Aktuálne Ozbrojené sily (OS) SR disponujú 12 vrtuľníkmi Mi-17, z ktorých prevádzkujeme štyri, ostatné sú po uplynutí technickej životnosti. Počet prevádzkyschopných kusov sa mení na dennej báze podľa vykonávaných prác a príprav leteckej techniky," doplnila hovorkyňa MO SR Martina Kovaľ Kakaščíková.

Ozbrojené sily SR podľa hovorkyne predpokladajú použitie týchto vrtuľníkov do konca ich technickej životnosti. Využívajú sa najmä na prepravné úlohy v prospech jednotiek OS SR, úlohy domáceho krízového manažmentu, napríklad hasenie požiarov, a zároveň plnia úlohy leteckej pátracej a záchrannej služby.

Rezort obrany disponuje tiež deviatimi vrtuľníkmi UH-60M Black Hawk. Minister obrany Jaroslav Naď (OĽANO) koncom minulého roka avizoval nákup ďalších dvoch aj s výbavou a dovybavenie dvoch, ktoré už vlastní. Využiť by na to chcel aj financie z fondu USA vo výške 50 miliónov dolárov, od SR sa očakáva dofinancovanie jedna k jednej.
https://www.topky.sk/cl/10/2060449/Dva- ... 0-milionov
Obrázek
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Vrtulník Mi-8, Mi-17 a MI-171 ve službách ČR a SR

Příspěvek od Juraj Tichý »

Ešte jeden článok k teme oprav Mi17.
https://www.letectvosr.sk/armadne-vrtul ... GYqaXa3ADY
Zaujímavy je však celý web.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Vrtulník Mi-8, Mi-17 a MI-171 ve službách ČR a SR

Příspěvek od Scotty87 »

LOM PRAHA
Modernizované vrtulníky pro SOATU
Státní podnik LOM PRAHA s.p. dokončil další etapu modernizace vrtulníků Mi-171 ŠM určených pro jednotku speciálních vzdušných operací (SOATU – Special Operation Air Task Unit). Po prototypové zástavbě na stroji p. z. 9781 byly Armádě České republiky předány další sériové kusy. Realizace úprav a zástaveb bude probíhat i v následujícím období.
Projekt pojmenovaný SOATU II byl prováděn na „stosedmdesátjedničkách“, které již prošly několika modernizačními programy. Z hlediska avioniky jsou tyto vrtulníky plně interoperabilní s aliančními jednotkami, a ne neprávem jsou označovány jako nejlépe vybavené Mi-171Š na světě.
Z hlediska letové bezpečnosti došlo v první části projektu k úpravě indikace letových přístrojů z metrických na imperiální jednotky. V druhé, rozsahem podstatně větší části projektu, se jednalo primárně o dovybavení drakovými prvky, které významným způsobem rozšíří portfolio misí vrtulníku, dále zjednoduší manipulaci s nákladem a zvýší pasivní bezpečnost posádky, zejména palubního inženýra.
V reálu se jedná o náhradu palubního jeřábu LPG-150 (s nosností 150 kg) za jeřáb Breeze-Eastern 29900-59 s nosností 600 liber (272 kg) a podstatně vyšší rychlostí navíjení. Tento jeřáb nahradí i druhý původní jeřáb SLG-300 s nosností 300 kg, ovšem s hmotností téměř 180 kg a zabírající velkou část nákladní kabiny. V nosníku nového jeřábu je navíc integrován i hák Tyler sloužící k zavěšení lana fast-rope nebo horolezeckého lana určených pro výsadky. Součástí montáže jeřábu je i stupačka pod levé dveře, která zjednoduší vtažení nákladu nebo zachraňovaného do kabiny.
Do nákladní kabiny byl instalován systém kolejnic určených k upínání nákladu, válečkových drah a dalšího vybavení, včetně pancéřování. Tento systém výrazně zjednoduší práci s nákladem a umožní upevnění standardizovaným způsobem využívaným v NATO včetně možnosti jednoduché práce s používanými paletami. Do tohoto systému jsou také upínány nově zkonstruované desky palubních zbraní M-134DH „Minigun“, které jsou lehčí a díky novému upínání umožňují jednoduší instalace než předchozí.
Posledním prvkem, avšak ne nejméně důležitým, je unikátní poutací systém palubního inženýra, který mu umožňuje práci v kokpitu, ale v případě havárie neumožní volný pohyb palubního inženýra po kabině, což v minulosti vedlo ke zranění jeho, ale i ostatních členů posádky. Původní poutací systém byl používán velmi omezeně, protože znemožňoval pohyb palubního inženýra a tím i výkon jeho úkolů. Nyní jsou použité samonavíjecí pásy od firmy Schroth, která je renomovaným výrobcem leteckých bezpečnostních prvků.
Text: Jan Kalita
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Vrtulník Mi-8, Mi-17 a MI-171 ve službách ČR a SR

Příspěvek od Juraj Tichý »

Staršie video o modernizacii Mi-17LPZS od Elbit Systems.
Ani sa nečudujem, ako sa ich OSSR držia.

seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3503
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Vrtulník Mi-8, Mi-17 a MI-171 ve službách ČR a SR

Příspěvek od seabee »

Podle serveru DefenseNews objednala AČR pro své Mi-17 systém detekce přiblížení PLŘS (MACS) od izraelské firmy Bird Aerosystems. Účinnost systémů na vrtulnících Mi-17 byla v minulosti ověřená při jejich nasazení v humanitárních misích v Africe. MACS je poloaktivní potvrzovací radar, který pracuje na dopplerovském principu a eliminuje falešná hlášení běžných detektorů.

Obrázek
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Vrtulník Mi-8, Mi-17 a MI-171 ve službách ČR a SR

Příspěvek od Juraj Tichý »

Pekný záber našej SARky
V pozadí zrekonštruovaný hangár
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Vrtulník Mi-8, Mi-17 a MI-171 ve službách ČR a SR

Příspěvek od Zemakt »

ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“