Nové vrtulníky pro AČR

Odpovědět
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od klingy »

Zemakt píše:Jo a protože porovnavas a nevidis rozdil mezi civilem a vojakem :wink:
Zemakt: Starlight napisal, ze MIcka neboli certifkovane podla zapadnych noriem, no nekonkretizoval ci ide o vojenske alebo civilne normy...

Ak si dobre pamatam, tak tu prebehla diskusia ohladne vojenskej/civilnej normy a niekto pisal, ze poziadavky civilnej su prebrate z vojenskej

Mimochdom, prax v poslednych rokoch Ruskych organov a vyrobcov je taka, ze preberaju zapadne normy prakticky doslovne, ma to dva dovody naco vymyslat nieco, co uz bolo vymyslene, + pri exportne sa mozu zakaznici lepsie orientovat, prikladom je nova norma balistickej ochrany OTT, ktora je prakticky kompletne prebraty STANAG 4569
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Skeptik »

Aaron Goldstein píše:Takže pan Mackovík zase až takový expert zřejmě nebude... :D
Proč myslíš?
Naopak, to co uvedl Starlight jeho slova potvrzuje.
Podle dat z roku 2009 by vrtulník UH-1Y neměl létat v podmínkách známé námrazy. Pokud do nich vletí, měla by posádka učinit všechna rozumná opatření, aby tyto podmínky co nejdříve opustila. Díky odmrazovacímu vybavení ale pochopitelně vrtulník nespadne – motory šlapu a piloti vidí přes čelní sklo. Podle provozních postupů se na rotorech námraza (zatěžuje motory) po 15-20 minutových cyklech vlastní vahou a odstředivou silou sama odlomí a postupně odletí, což způsobí vibrace rotoru.
Podmínky "známé námrazy" jsou ty, kdy je tvorba námrazy potvrzena - jinou posádkou nebo tvorbou ledu na letadle. Za takové situace tedy UH-1Y dle výše uvedeného nesmí létat. (Neříkám, že nemůže, ale že nesmí - zvýšené riziko havárie.)
Jinak námraza na rotorových listech nezpůsobuje pouze vibrace rotoru. Nejzávažnějším dopadem je to, že námraza (tvoří se na náběžné hraně) mění profil rotoru - viz obrázek.
To snižuje vztlak a v krajním případě může vést k pádu vrtulníku.
Obrázek
Samozřejmě námraza na rotoru je "až ten poslední problém" s námrazou.
Mnohem dříve nastane:
- zamrznutí pitotky = ztráta informace o rychlosti letu
- námraza na sklech = ztížený až nulový výhled
- námraza vstupního ústrojí proudového motoru = utrhnutý kus ledu může být nasát motorem a způsobit jeho zastavení

To že Venom může létat až do -32°C nemá s námrazou až tak moc společného - to je spojeno hlavně s odolností / konstrukcí mechanických částí a elektroniky.
Naopak podmínky pro tvorbu námrazy vznikají hlavně při "mírně" záporných teplotách ... od -0 do nějakých -7°C. Důležitá je totiž hlavně vlhkost. Pokud jsou teploty nižší, pak je vzduch suchý a námraza se přízemních výškách (kde se vrtulníky pohybují) netvoří.

Nicméně uznávám, že požadavek AČR na vrtulník s protinámrazovým systémem "proti všem hrozbám námrazy" (pokud takový požadavek opravdu existuje - já zadávačku nečetl) je trochu podivný.
Podle mne svědčí buď o:
- snaze eliminovat UH-1Y, protože tvůrcům zadávací dokumentace muselo být známo, že Venomy odmrazování rotorových listů nemají, nebo
- maximální snaze MO ČR "vyvinit" se z případné havárie vrtulníku z důvodu námrazy :?:

U vrtulníků pro SAR tento požadavek chápu - létat se musí vždy, jde o život.
U vojenského vrtulníku už moc ne. V míru se může cvičit tehdy, kdy podmínky s tvorbou námrazy nejsou (jde o prd, je to "jen" výcvik), a za války jde o život vždy. Námraza možnost ztráty vrtulníku a posádky zvyšuje jen nepatrně (ve srovnání s hrozbou PVO).
Protože AČR jednoznačně a dlouhodobě protlačuje Bell, tak bych takovýto požadavek chápal spíše jako alibismus úředníků MO ... ostatně pamatujete první verzi tendru, kdy zadávačka požadovala vrtulník, který fakticky neexistuje?
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Zemakt »

klingy promiň, reagoval jsem na Raseho. Moje chyba.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Skeptik píše:
Aaron Goldstein píše:Takže pan Mackovík zase až takový expert zřejmě nebude... :D
Proč myslíš?
Protože v nabízené konfiguraci stěží bude FIPS,
FIPS je totiž pěkně drahý a těžký systém na přání. Potřebuje například instalovat dva elektrické generátory o výkonu 45kW a 20 kW a údajně snižuje přepravní kapacitu o 1-2 pasažéry. Umožnuje provoz ve známých námrazových podmínkách asi do úrovně mírná námraza/moderate icing.
s největší pravděpodobností tam bude LIPS
Omezená verze je bez odmrazování-ohřevu listů rotorů.
což značí, že onen "protinámrazový systém" který Bell nenabízí ve skutečnosti má jako standard
Provoz vrtulníku UH-1Y přitom v chladném nebo arktickém prostředí nezpůsobuje žádné neobvyklé problémy. Systémy ochrany proti ledu brání poškození indukce motoru, konstrukčních prvků i čelního skla. Při letu v mrazivých podmínkách se chrání také přívodní vstupy do motoru. Tento systém poskytuje ochranu proti nasátí ledu do motorů z proudů před vrtulníkem.
takže operovat, že AW139 nabízí v ceně "protinámrazový systém" a UH-1Y nikoliv je zavádějící a experta nehodno...
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17709
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od skelet »

Skeptik: neměl nerovná se nesmí, pokud tedy vycházíš ze Starlightova textu. Pokud vycházíš z jiných informací, tak pochopitelně omluva dopředu. Ze Starlightova textu vychází spíše "nedoporučuje se let v takových podmínkách, a když už tak co nejkratší dobu"
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Skeptik »

skelet píše:Skeptik: neměl nerovná se nesmí, pokud tedy vycházíš ze Starlightova textu. Pokud vycházíš z jiných informací, tak pochopitelně omluva dopředu. Ze Starlightova textu vychází spíše "nedoporučuje se let v takových podmínkách, a když už tak co nejkratší dobu"
Jo, tak to bylo myšleno.
Nicméně, pokud je v provozní příručce napsáno: "Neměl a když už do nich vlítne, tak co nejdřív vypadnout", tak to de-facto pro pilota znamená, že "nesmí" ... Pokud tedy má na výběr. A pokud v nich přesto létá, tak by měl mít sakra dobré dobré vysvětlení.

Aaron: Ano, v tomto smyslu máš pravdu.
Detailisto :lej:
Nicméně je otázka, zda ten odmrazovací systém Venomu slouží k tomu, aby ochránil vrtulník když už do prostoru s tvorbou námrazy vlítne, a nebo zda mu umožňuje v něm reálně působit = vědomě do něj letět. Tak jako dnes mohou Mi-171 a Sokoly, a jak může AW-139
Z té citace jsem pochopil, že A) je správně.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Skeptik píše: Nicméně je otázka, zda ten odmrazovací systém Venomu slouží k tomu, aby ochránil vrtulník když už do prostoru s tvorbou námrazy vlítne, a nebo zda mu umožňuje v něm reálně působit = vědomě do něj letět. Tak jako dnes mohou Mi-171 a Sokoly, a jak může AW-139
Z té citace jsem pochopil, že A) je správně.
Jenže AW-139 s LIPS do něj může vědomě vletět asi tak stejně jako Venom... Protože LIPS v AW-139 a protimrazová ochrana Venomu (byť není nazývána "protinámrazový systém" jako u AW-139) poskytují stejnou ochranu a stejnou odolnost...

Takže napřed je tu otázka zda-li v nabízené konfiguraci pro AČR disponuje AW-139 LIPS a nebo FIPS... A pokud (jak z logiky věci předpokládám) pouze s LIPS, tak je tebou položená otázka zcela irelevantní, protože se opírá o vlastnost systému, který AW-139 mít nebude....

Navíc už je téměř jisté, že nové vrtulníky pro AČR (bez ohledu na to jaké jsou k nim sympatie, či antipatie na Palbě) nebudou ani Mi-171 a ani Sokol, tak je celkem jedno, co tyto vrtulníky uměly, či neuměly...
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Rase »

Proč by neměla mít Augusta FIPS ?
Na Venom má více než velkou finanční rezervu, tak může mít i dražší systém než LIPS a pořád bude levnější než UH-1Y
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Rase píše:Proč by neměla mít Augusta FIPS ?
Na Venom má více než velkou finanční rezervu, tak může mít i dražší systém než LIPS a pořád bude levnější než UH-1Y
Vycházím z tohoto:
FIPS je totiž pěkně drahý a těžký systém na přání. Potřebuje například instalovat dva elektrické generátory o výkonu 45kW a 20 kW a údajně snižuje přepravní kapacitu o 1-2 pasažéry
Takže tak jako ty se domníváš, že ho mít bude, tak já se domnívám, že ho mít nebude... (pokud tedy nemáš nějaké potvrzení FIPS v ruce a potom se omlouvám...)
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Skeptik »

Aaron: Asi bude lepší si počkat :)
Jinak já vycházel z toho, tuším Tvého postu, vyjádření toho Maco..., Macko..., no prostě toho komunisty, že AW-139 odmrazovací systém pro létání v podmínkách námrazy má a Venom ne.
Tedy že AW-139 má něco vic než UH-1.
Odmrazování pitotky a skel je standard snad i všeho co lítá. Odmrazování nasávacího ústrojí u vrtulníků s turbínovými motlry je taky standard. Jediný nadstandard je tedy odmrazovací systém rotorových listů.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Skeptik píše:Aaron: Asi bude lepší si počkat :)
Jinak já vycházel z toho, tuším Tvého postu, vyjádření toho Maco..., Macko..., no prostě toho komunisty, že AW-139 odmrazovací systém pro létání v podmínkách námrazy má a Venom ne.
Tedy že AW-139 má něco vic než UH-1.
Odmrazování pitotky a skel je standard snad i všeho co lítá. Odmrazování nasávacího ústrojí u vrtulníků s turbínovými motlry je taky standard. Jediný nadstandard je tedy odmrazovací systém rotorových listů.
Jenže (opřu se o Starlightův post) u AW-139 je nazýváno protinámrazovým systémem i LIPS ( Limited Ice Protection System )- tedy odmrazování pitotky, odmrazování nasávacího ústrojí a odmrazování skel... (ostatně proto jsem vzpomenul, že to tvrzení toho "experta"může (a dle mého i je) zavádějící (a tedy Augusta (v nabízené konfiguraci) ve skutečnosti nemá něco víc než Venom)...

Ale souhlasím, že teď a tady to nevyřešíme a dokud nebude něco někde zveřejněno, tak jsme na poli dohadů... :lej:
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Rase »

Aarone, pořád podsouváš, že Augusta má jen LIPS, což je jak název napovídá, jen omezený protinámrazovým systémem. Mě osobně přijde, že když zmiňují protinámrazový systém, tak to je snad jen FIPS, tedy full verze a né jen osekaný systém. Pokud je LIPS na úrovni protinámrazové ochrany Venomu, tak by patrně nevyzdvihovali protinámrazový systém u Augusty. Pokud bude mít jen LIPS, tak pak to opravdu nebude hitparáda, ale furt je to docela v pohodě...
ps. stejně si ale myslím, že z toho tendru nakonec nic nebude
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Nic nepodsouvám... Vycházím z postu Starlighta.... Augusta má dvě verze protinámrazového systému - LIPS a FIPS... FIPS je drahý a natolik těžký, že snižuje přepravní kapacitu... Takže běžný bude LIPS... A někdo udělal aférku z toho, že Augusta má systém, který Bell nemá... Že má Bell totožnou ochranu, jen to nenazývá "protinámrazový systém" už je věc druhá....
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Starlight »

Pár poznámek:

Co chce přesně AČR, to nikdo neví. A možná ani řada lidí na MO ČR a v AČR. Přeci jen původní idea nákupu 12+6 vrtulníků kategorie LUH, které by „nahradily“ Mi-24/35 a W-3A Sokol vzala v původní podobě za své.

Sem tam někdo pustí jen chaotické střípky z požadavků. Jedinou jistotou je, že MO ČR požádalo o nabídky jen dva potencionální kandidáty – AW139 a UH-1Y.

1)
Co se týče odmrazování. Jak přesně zní požadavek AČR nevíme. Aby to ale někoho nemátlo, tak certifikace odmrazovacích systémů podle západních stavebních předpisů (jako je FAR Part 29) řeší námrazu jen do úrovně mírná námraza/moderate icing.

Systémy nejsou navrhovány na silnou námrazu /severe icing nebo na mrznoucí déšť. Oba jevy jsou totiž staticky (na území USA podle údajů NACA z roku 1955) vzácné. Pokud ale vrtulník vletí do těchto podmínek, musí být posádka schopná jev rozpoznat a příslušně reagovat.

2)
Skeptik píše: Odmrazování pitotky a skel je standard snad i všeho co lítá. Odmrazování nasávacího ústrojí u vrtulníků s turbínovými motlry je taky standard. Jediný nadstandard je tedy odmrazovací systém rotorových listů.
Právě že většina vrtulníků žádné odmrazování v základu nemá (mimo sond pitot-statického systému) a proto mají zakázáno létat v námrazových podmínkách. To se týká například jak Bellu 412 (vyhřívaná čelní skla jsou systém na přání), tak i AW139 (vyhřívaná čelní skla, odmrazování vstupů vzduchu do motoru je až součástí odmrazovacího systému na přání)

3)
klingy píše:Minimalne Brazilske MI-171A1 (boli vykonavane aj prislusne zmeny, elektorinstalcie, hydrauliky) maju certifikaciu podla FAR-29 rovnako pre MI-171 v roku 99 podla FAR-29 vydavala certifikat Čínská autorita
http://www.businessaviation.com/article ... mt-mi-171/
http://www.airwar.ru/enc/uh/mi8mtv.html
Použití amerického stavebního předpisu FAR Part 29 pro národní certifikaci Mi-171/171A1 v Brazílii a Číně nikdo ve světě nebere moc vážně.

Vrtulníky Mil totiž nebyly podle stavebního předpisu FAR Part 29 (oficiálně Title 14, Code of Federal Regulations Part 29) certifikovány autorem tohoto předpisu = americkým federálním úřadem pro civilní letectví FAA. Obdobně to platí pro evropské stavební předpisy CS-29 a evropský úřadu pro civilní letectví EASA.

Bez těchto certifikací je prakticky vyloučené, aby se civilní vrtulníky řady Mi-17/171 prodávaly v USA nebo EU, ale i dalších západních zemích. To proč ty exotické certifikace nebere nikdo vážně, je ale hlavně to, že je desetiletí známým faktem, že Mi-17/171 by certifikací u FAA a EASA neprošel.

Ví to i výrobce, a proto už minimálně před 5 lety začal vyvíjet nový civilní model označovaný jako Mi-171A2. Mi-171A2 je první vrtulník řady Mi-817/171, který je navržen s ohledem na plnění západních stavebních předpisů Part 29/CS-29. Mi-171A2 je tedy skutečně už 3. generace vrtulníku řady Mi-8 a oproti předchůdci Mi-171A1 byl doslova celý předělán – údajně bylo více než 100 hlavních změn, hlavně v systémech. Ruskou certifikaci dle ruského stavebního předpisu AP-29 získal letos v létě.

Původní záměrem bylo vrtulník certifikovat v USA i EU, ale podle všeho byl tento plán zatím v tichosti opuštěn. Certifikace (zejména u EASA) je poměrně nákladná záležitost i bez dalších pozemních a letových zkoušek.

Navíc pokud by chtěli certifikovat vrtulník i pro provoz v námrazových podmínkách, tak by funkčnost systému museli prokázat letovými zkouškami v umělém námrazovém mraku. I velký evropský výrobce jako je Leonardo (Augusta-Westland) tyto zkoušky provádí v USA s použitím létajícího rozprašovače CH-47 US ARMY. Ten je na videu, které jsem se dal v minulém příspěvku. A to není levná záležitost. Plný odmrazovací systém pro AW139 se vyvíjel a zkoušel cca 3 roky, než byl certifikován a i pak měli již mnou zmíněné problémy se spolehlivostí.
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od klingy »

Ok. a potom podla akej normy dostali schvalenie civilne MI-8/17/171 pre pouzitie v ramci EU?
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Skeptik »

Pokud jsem to správně našel, tak Mi171A1 dle FAR Part 29 certifikovala:

Agência Nacional De Avição Civil-ANAC Gerência Geral de Certificação de Produtos Aeronáuticos Av. Cassiano Ricardo, 521 – Bloco B – 2º. Andar - Jd. Aquarius 12246-870 – São José dos Campos-SP Brazil

Tedy stejná agentura, která certifikuje dopravní Embraery na základě pověření FAA, a jejíž certifikáty jsou akceptovány jak FAA, tak EASA.
Je sice možné, že Mi-171A1 certifikovala nějak pokoutně / podvodně, riskovala by tím ale ztrátu důvěry a nejspíš i odebrání akreditace.
Takže nejspíš ne, a důvodem certifikace v Brazílii nejspíš budou:
A) finanční podmínky
B) snaha vyhnout se obstrukcím ze strany FAA

Zajímalo by mne, kdo že nebere ten brazilský certifikát dle FAA-29 vážně. Fakt. V neděli mám letět Embraerem, takže bych to rychle změnil na vlak :wink:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Starlight »

1)
klingy píše:Ok. a potom podla akej normy dostali schvalenie civilne MI-8/17/171 pre pouzitie v ramci EU?
Civilní vrtulníky řady Mi-8 jsou v ČR provozovány na základě odchylky „Zvláštní specifikace letové způsobilosti“ na základě které mají vrtulníky českých civilních provozovatelů vydáno "Zvláštní osvědčení o letové způsobilosti (ZOLZ)" v kategorii RESTRICTED. http://www.caa.cz/file/5581

Jinými slovy vrtulníky řady Mi-8 nepodléhají jednotné evropské certifikaci u EASA, ale pouze národním úřadům – v případě České republiky pak Úřadu pro civilní letectví (ÚCL). Tato národní certifikace není přenosná do dalších států EU.

Tyto civilní vrtulníky Mi-8 nesmí být použity k tzv. „letecké obchodní dopravě“. Některé varianty mohou vykonávat jen tzv. „letecké práce“, některé varianty dokonce ani to.

Vojenské vrtulníky Mi-8/17/171Š ve výzbroji AČR (a CLV LOM Praha) nepodléhají EASA a ÚCL a jejich certifikace je v pravomoci Odboru vojenského letectví (OVL) na GŠ AČR.

2)
Skeptik píše:Pokud jsem to správně našel, tak Mi171A1 dle FAR Part 29 certifikovala:

Agência Nacional De Avição Civil-ANAC Gerência Geral de Certificação de Produtos Aeronáuticos Av. Cassiano Ricardo, 521 – Bloco B – 2º. Andar - Jd. Aquarius 12246-870 – São José dos Campos-SP Brazil

Tedy stejná agentura, která certifikuje dopravní Embraery na základě pověření FAA, a jejíž certifikáty jsou akceptovány jak FAA, tak EASA.
Je sice možné, že Mi-171A1 certifikovala nějak pokoutně / podvodně, riskovala by tím ale ztrátu důvěry a nejspíš i odebrání akreditace.
Takže nejspíš ne, a důvodem certifikace v Brazílii nejspíš budou:
A) finanční podmínky
B) snaha vyhnout se obstrukcím ze strany FAA

Zajímalo by mne, kdo že nebere ten brazilský certifikát dle FAA-29 vážně. Fakt. V neděli mám letět Embraerem, takže bych to rychle změnil na vlak :wink:
Zase děláš z komára velblouda. Jakýmkoliv dopravním Embraerem smontovaným v Brazílii poletíš, tak bude certifikován nejen brazilskou ANAC, ale i u FAA a EASA.

My se ale bavíme o brazilské certifikaci importovaného ruského vrtulníku Mi-171A1, který v Brazíli nikdo nenavrhoval, nevyráběl a nezkoušel. A to je prostě jiná. Certifikační papíry to říkají jasně – vrtulník Mi-171A1 je brazilským leteckým úřadem ANAC certifikován pro použití na brazilském trhu. Certifikace byl vydána v roce 2005 a do roku 2013 se týkala celkem čtyř (!) kusů vrtulníků tohoto typu. Tyto čtyři vrtulníky jsou speciálně a značně upraveny pro plnění bezpečnostních požadavků brazilského leteckého úřadu ANAC a pravděpodobně nikdo jiný všechny tyto zdražující úpravy v celém rozsahu nepoužívá.

Certifikace je založena na brazilském certifikačního předpisu RBHA 21 a byly použity následující podklady – originální ruská certifikace + požadavky brazilského stavebního předpisu RBHA 29. Ten je sice normálně jen prostou kopií amerického předpisu FAR Part 29, ale v případě Mi-171A1 byl jako základ vzat text FAR Part 29 ve stavu z roku 1991 (!) s tím, že se neaplikují požadavky na průkaz havarijní odolnosti konstrukce (známí slabina řady Mi-8, že při pádu je hodně měkká). Plus byl použity další brazilské národní předpisy, včetně předpisu na certifikaci pohonného systému. Proto je třeba brát ruská tvrzení o plnění FAR Part 29 u tohoto typu vrtulníku s velkou rezervou. Ostatně příběh s nástupcem Mi-172A2 je toho důkazem.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Rozhovor s poslankyní Janou Černochovou

Security magazín se zeptal poslankyně Jany Černochové (ODS), co si myslí o právě probíhajícím tendru na několik víceúčelových vrtulníků pro českou armádu. http://www.securitymagazin.cz/defence/v ... 58108.html
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Zemakt »

Škoda že neexistuje rozhovor s nějakým zástupcem strany zelených. To by jsme teprve zírali na drát. Myslím, že povolební agitka kohokoliv, by měla zůstat na k tomu přístupných webech, jako jsou třeba AN. Jinak je to balancování na hraně. Už teď se musím sakra přemáhat, abych tuhle rádoby odbornici na bezpečnost státu a tu, která si na laciném plkání vybudovala kariéru, neposlal do řiti.

Toť můj skromný názor na výše uvedenou snůšku keců, poplatných barvě stranické legitimace. Paradoxně té modré :sad: , to mne poser
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Rase »

Tak jsem to tedy ukryl do spoileru, osobně s ní v některých věcech hodně souhlasím. Především v tom, že výběr vrtulníků by se měl řešit komplexně a samotný tendr probíhal hodně zmateně.
Snad to ale nová vláda nějak dotáhne a nerozjede výběr nanovo
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“