Stránka 1 z 5

Nové vrtulníky pro AČR

PříspěvekNapsal: 7/3/2017, 13:39
od Rase
Obrázek

Nové vrtulníky pro AČR

"Moderní víceúčelové vrtulníky jsou schopné naplnit široké spektrum misí a úkolů, a to při podpoře všech druhů operací ve dne i v noci, včetně ztížených povětrnostních podmínek. Jde zejména o úkoly z oblastí podpory pozemních sil, vzdušného průzkumu, podpory velení a řízení, podpory speciálních operací a posílení protivzdušné obrany."
- Jiří Caletka z tiskového odboru ministerstva obrany

"Debata je nyní o tom, jak velký vrtulník potřebujeme, co všechno má umět. Z toho vychází, že armáda nepotřebuje ani transportní stroj, ale vrtulník s řadou zbraňových systémů, který přepraví několik vojáků. Vypadá to, že se určitě vejdeme pod deset miliard a koupíme dvanáct vrtulníků. Není to tak, že bychom měli pevný finanční strop a podle něj se rozhodovali"
- politický náměstek MO Daniel Koštoval


2011 - Bílá kniha MO mluví o tom, že by se vrtulníky měly dát využít nejen k vojenským účelům, ale i pro integrovaný záchranný systém.
MO chce vyřadit zánovní bitevní vrtulníky Mi-24V (Mi-35) a koupit víceúčelové transportní helikoptéry (dále LMH/MMH – Light/Medium Multi-purpose Helicopter).
2013 - "Koncepce dopravního a vrtulníkového letectva s výhledem do roku 2025": místo 17 bitevních Mi-24V a 10 záchranných/transportních (6/4) W-3A, které čekaly generální opravy, se pořídí 12+6 lehkých víceúčelových strojů pro bojové operace, resp. LZS/SAR. Přitom ale životnost Mi-24V, do generálky, je 20 let tzn. do 2026, po generálce lze stoje provozovat ještě mnoho let. Výhledově je v plánu i náhrada Mi-8/17 - patrně stejným typem v transportní, resp. VIP úpravě.
2015 - "zmrtvýchvstání" Sokolů (10 ks) smlouva o servisní podpoře všech deseti exemplářů s PZL-Świdnik (včetně provedení generální opravy osmi strojů) v celkové hodnotě do 991 mil.Kč. Smlouva má platnost do roku 2021 a umožní provoz Sokolů podle potřeb armády po dobu až 10 let. Bitevní Mi-24V však mají být nahrazeny 12 lehkými ozbrojenými stroji pro bojovou podporu pozemních sil. MO Martin Stropnický chce v tomto roce vyhlásit tendr na 12 nových vrtulníků. Dle jeho slov jde o minimálně 4,2 mld.Kč. Tato investice se pohybuje v řádu celkových ročních investičních výdajů AČR. Ministerstvo obrany v polovině roku rozeslalo žádosti o nabídky do vybraných zemí.
2016 - nabízené vrtulníky jsou oproti předpokladům (5-8 miliard) podstatně dražší. Výjimkou je nabídka 12 strojů H145M za 5,7 mld.Kč, což Airbus pasovalo do role favorita.
2017 - zástupci MO odprezentovali poslancům plán, pořídit 12 strojů střední váhové kategorie UH-1Y Venom za 14 mld.Kč od Bell Helicopter. Původní cenu činila 19,3 mld.Kč. W-3A (10 ks) a Mi-24V (10 ks) zůstávají v provozu. Ředitel státního podniku LOM Praha má v plánu nahradit výcvikové vrtulníky Mi-2.
2018 - končí životnost vrtulníků Mi-2
2021 - končí životnost vrtulníků W-3A Sokol
2022 - končí životnost vrtulníků Mi-8/17
2026 - končí životnost vrtulníků Mi-24V
2028 - končí životnost vrtulníků Mi-171š
ps. po generálce lze tyto stoje provozovat ještě mnoho let


Jak známo, již několik let se řeší na MO nákup nových lehkých vrtulníků. Již Bílá kniha ministerstva obrany z roku 2011 mluví o tom, že by se vrtulníky měly dát využít nejen k vojenským účelům, ale i pro integrovaný záchranný systém. Což by zvýhodňovalo evropské výrobce, kteří nabízejí vojenské verze svých civilních vrtulníků, naopak americký Sikorski Black Hawk je čistě vojenský stroj. Svoji roli mohou hrát i náklady na údržbu a náhradní díly. Transakci ještě může ovlivnit současný spor o provoz Letecké záchranné služby. Ministr financí Andrej Babiš chce, aby provoz přešel pod stát a zajišťovala ho armáda s policií. Podle ministra obrany Martina Stropnického však armáda nemá dost vrtulníků a personálu. Podobný výběr za sebou má slovenská armáda. Ta se nakonec rozhodla pro americké Black Hawky od firmy Sikorski.
Ministerstvo obrany v polovině roku 2015 rozeslalo žádosti o nabídky do vybraných zemí, ve kterých poptává nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Stát si původně na vrtulníky v prvním materiálu vyčlenil 8,6 miliardy korun. Ministerstvo obrany počítá s tím, že zakázku zadá ve spolupráci s vládou jiného státu. Podobný systém naposledy Česko využilo v případě pořízení gripenů. V médiích se skloňují nejčastěji tři typy Bell UH-1Y Venom, Airbus Helicopters H145M, AgustaWestland AW139 a korejský Korean Airspace KUH-1 Surion. Ještě na konci roku 2016 zdálo definitivní, že armáda si kvůli nedostatku peněz pořídí dvanáct vrtulníků H145M německé divize Airbus Helicopters za 5,7 miliardy korun, teď je všechno jinak. Překvapivou změnou prošla nabídka společnosti Bell Helicopter. Z outsidera se v posledních týdnech stal hlavní favorit. Mimo jiné díky pomoci bývalého náčelníka generálního štábu Jiřího Šedivého. Ten má blízko nejen k americkému výrobci vrtulníků, ale i k vedení ministerstva obrany. Ve čtvrtek 9.února 2017 zástupci ministerstva obrany odprezentovali poslancům plán, podle nějž si české vojsko nakonec za dvanáct miliard pořídí tucet víceúčelových strojů UH-1Y Venom z dílen Bell Helicopter. Na překvapivé otočce se údajně podepsal i Jiří Šedivý. Bell Helicopter sice musel osekat svou původní nabídkovou cenu 19,3 miliardy korun, ovšem své udělaly i Šedivého přímluvy a setkání. Ředitelka komunikace v Bell Helicopter, Virginie Brizardová, tvrdí: "Pan Šedivý nám radí, aby nám pomohl pochopit nákupní proces českého ministerstva obrany".

Bell UH-1Y Venom

Z technického i politického hlediska je horkým kandidátem americký víceúčelový typ UH-1Y Venom – nejnovější verze legendárních víceúčelových vrtulníků Bell UH-1 Iroquois. Vrtulníky UH-1Y v současné době provozuje pouze americká námořní pěchota. S čistě bitevním strojem AH-1Z Viper, sdílí UH-1Y až 84 % stejných dílů. Například avionika a elektronická výzbroj je u obou strojů prakticky na stejné (špičkové) úrovni. Americká námořní pěchota využívá UH-1Y Venom jako nosič neřízených raket Hydra 70 nebo laserem naváděných APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) stejné ráže. Na závěsné body lze připevnit také velkorážní kulomety, či jinou výzbroj. Tyto vrtulníky mají integrovaný FLIR a ochranný systém před PLŘS. Pro UH-1Y Venom mluví především jeho ověřenost v bojí a perfektní servisní a logistické zázemí (např. dostupnost náhradních dílů). UH-1Y Venom je připravený certifikovaný vrtulník, které lze okamžitě využívat pro daný účel. Osobně mi nevadí plán, aby byly tyto vrtulníky osazené zbraněmi (i řízenými střelami) a to i v případě, pokud by byly pořízeny čistě bitevní Vipery. Navíc Viperů by mohlo být relativně málo a pořád by mělo smysl je pořídit, právě kvůli shodným dílům (80%). V podstatě, i kdyby ten Viper stál to co AH-64E, tak ho má smysl pořídit. Hlavní problém ale vidím v tom, že bysme byli jediní, kdo má takto řešené vrtulníkové letectvo. Nešlo by se spoléhat na asistenci jiného státu s Venomy a Vipery. Můžeme tedy jen doufat, že tyto stroje koupí i nějaký jiný stát v Evropě, pak by to bylo úplně v pohodě. Výhodou UH-1Y Venom v připravovaném tendru jsou rovněž vazby americké společnosti Bell na Českou republiku. V Praze má Bell již několik let své hlavní regionální sídlo a chce zde společně s českou firmou LOM Praha vybudovat servisní a výcvikové centrum. Montáž, zákaznické úpravy a údržbu vrtulníků by měla tuzemská společnost zajišťovat nejen pro Českou republiku, ale i pro oblast střední a východní Evropy.

Charakteristika:
Posádka: 1 nebo 2 piloti
Kapacita: až 3 020 kg (10 pasažérů)
Délka: 17,78 m
Průměr rotoru: 14,88 m
Výška: 4,5 m
Plocha rotoru: 168,0 m2
Prázdná hmotnost: 5 370 kg
Užitečný náklad: 3 020 kg
Maximální vzletová hmotnost: 8 390 kg
Motory: 2 × General Electric T700-GE-401C turbohřídelový,
1360 kW (1 828 shp) po 2,5', 1,150 kW (1546 shp) kontinuální pro každý motor
Výkony:
Nepřekročitelná rychlost: 366 km/h
Maximální rychlost: 304 km/h
Cestovní rychlost: 250 km/h
Bojový dolet: 241 km s 990 kg nákladu
Vytrvalost: 3,3 h
Dostup: 6 100 m
Stoupavost: 12.8 m/s
Výzbroj:
2 externí raketnice 70 mm (2.75 in)
- neřízené rakety Hydra 70
- laserem naváděné rakety APKWS II
- případně protitankové střely AGM-114 Hellfire
2 závěsy pro 7.62×51 mm M240D kulomet,
.50 in (12.7 mm) GAU-16/A kulomet,
7.62×51 mm NATO GAU-17/A Gatling kulomet


Pro lepší představu přikládám orientační ceny nekterých vrtulníků:

AW109 - 6,3 mil.$
AW139 - 12 mil.$
AW169 - 8,5 mil.$
A129 Mangusta - 22 mil.$
CAIC Z-10 - 17 mil.$
Ka-50 Black Shark - 16 mil.$
Mi-28 Havoc - 15-16 mil.$
Rooivalk - 40 mil.$
AH-64A - 21 mil.$
AH-64D - 65 mil.$
AH-64E - 32,9 mil.$
AH-1Z Viper - 34 mil.$
UH-1Y Venon - 26 mil.$
UH-72A Lakota - 6,7 mil.$
UH-60M Black Hawk - 24,5 mil.$
HH-60G Pave Hawk (CSAR) - 35-36 mil.$
OH-58D Kiowa - 6,7 mil.$
CH-47 Chinook - 38,5 mil.$
CH-47F Chinook - 29,8 mil.$
CH-53K King Stallion - 195,0 mil.$
CV-22B Osprey (SOF/CSAR) - 81,9 mil.$
MV-22B Osprey - 82,7 mil.$
MH-60R Seahawk - 40,3 mil.$
MH-60S Seahawk - 26,9 mil.$


Zdroj:
http://www.mocr.army.cz/informacni-serv ... y-55817/#1
http://www.euro.cz/politika/eminence-v- ... ho-1332802
http://ekonomika.idnes.cz/ceska-armada- ... nomika_san
http://www.armadninoviny.cz/tri-mozne-v ... du-cr.html
http://www.flymag.cz/article.php?id=11050
http://www.radiodixie.cz/clanek/bude-be ... -armady-cr

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Re: Nové vrtulníky pro AČR

PříspěvekNapsal: 7/3/2017, 18:00
od kozlustechnykus
"Pan Šedivý nám radí, aby nám pomohl pochopit nákupní proces českého ministerstva obrany".


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Nové vrtulníky pro AČR

PříspěvekNapsal: 7/3/2017, 18:34
od arten
Tak uprednostniť viac ako dvakrát drahšiu ponuku, bez konkrétnej dohody na dodávku Viperov a/alebo dohody na velmi vyznamnych ofsetoch, znie ako mimoriadne šialený nápad... :shock: Smrdí tam korupcia. Silno... :sad:

Re: Nové vrtulníky pro AČR

PříspěvekNapsal: 7/3/2017, 21:10
od Zemakt
Prečo? Venom je prakticky jediný primárně bojový vrtulník se skoro tuzemským zázemím, armádě poskytne možnost ponechání bitevní možnosti v podobě Viperu. O výhodách provozu takovéto dvojice nemluvě. Konkurence nic takového nenabízí. Je to drahé, je, ale dobré. 6 vs 12 miliard vůči H145 , ovšem podrobnosti neznáme. Ofsety jsou trapárna. Jde o to, chci to a mám na to.

O veletočích provázejících volbu kategorie se nemá cenu bavit, to ještě do dneška nikdo nepochopil.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

PříspěvekNapsal: 8/3/2017, 07:59
od Rase
Vipery ale zatím nejsou součástí dohody (!) Pokud by byly součástí dohody i Vipery, tak bych to rozhodně chápal, ale obhajovat cenu Venomu jen tím, že má stejné součástky jako Viper není ideální. Přeci jen příští vláda, může za X let mít jiný názor (jiná loby) a pořídí místo Viperu třeba Tigery, Mangusty nebo Apache, pak to bude k ničemu. Vzhledem k rychlosti výběrových řízení, by bylo vhodné, ty Vipery (cca 10ks) nakoupit rovnou, stejně nebudou u jednotek hned a Mi-24 můžou v poklidu dosloužit i po modernizaci, která stejně nebude nic světoborného.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

PříspěvekNapsal: 8/3/2017, 09:15
od Zemakt
Právě proto se mi to jeví jako dobré, i pro budoucí argumentaci co se týče typu bit. vrtulníku. Jinou volbu proste neobhajis. Neměl bys tedy. Ale o tom, že to pujde v jednom baliku, na to bych zapomenul, snad obce.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

PříspěvekNapsal: 8/3/2017, 14:34
od arten
Rase píše:Vipery ale zatím nejsou součástí dohody (!) Pokud by byly součástí dohody i Vipery, tak bych to rozhodně chápal, ale obhajovat cenu Venomu jen tím, že má stejné součástky jako Viper není ideální. Přeci jen příští vláda, může za X let mít jiný názor (jiná loby) a pořídí místo Viperu třeba Tigery, Mangusty nebo Apache, pak to bude k ničemu. Vzhledem k rychlosti výběrových řízení, by bylo vhodné, ty Vipery (cca 10ks) nakoupit rovnou, stejně nebudou u jednotek hned a Mi-24 můžou v poklidu dosloužit i po modernizaci, která stejně nebude nic světoborného.

Presne tak. Ak je argumentom dvojnásobnej ceny budúce šetrenie pri budúcich útočných vrtuľníkoch tak potom by to malo byť v jednom balíku.V normálnej krajine - celý tender by mal byť potom na oba typy nech majú možnosť aj ostatní výrobcovia ponúknuť "balíček."

Ináč to vyzerá ako "dvojitý Kaliňák-Glváč" u nás, teda že vysúťaži sa sám Venom (pretrože spol. súčiastková základňa a servis s Vipermi) a potom sa bude kupovať ešte predraženejší Viper - lebo však spol. súčiastková základňa a servis s Vipermi a iná možnosť nie je...
:razz:

Re: Nové vrtulníky pro AČR

PříspěvekNapsal: 8/3/2017, 15:14
od Zemakt
Ak bude argumentem nejnižší cena, bez ohledu na přání provozovatele, tak jsem pro zakoupení R 44 protože to sklepneme ještě minimálně o půlku. A zároveň můžeme přiobjednat pár R 22. Poplatník ušetří co vic si přát a vše bude křišťálově čisté. Nádhera
:razz:

Re: Nové vrtulníky pro AČR

PříspěvekNapsal: 8/3/2017, 16:04
od tomas.kotnour
Když už jsme u toho nákupu vrtulníků, tak jsem možná špatně koukal, ale tuto informaci jsem v žádném topicu nezaregistroval.
https://www.airzone.tv/news/vrtulniky-mi-2-pro-zakladni-vycvik-pilotu-armady-cr-nahradi-jine-stroje/

Re: Nové vrtulníky pro AČR

PříspěvekNapsal: 8/3/2017, 16:19
od skelet
Zemakt: radši bych byl pro R66, ale je pravdou, že je dražší :D
arten: pravdou je, že ten Venom dává smysl. Tento vrtulník by měl nahradit Mi-17 (nikoliv Mi-171) a v budoucnu W-3 Sokol. A na rozdíl od ostatních to není derivát civilního stroje. "601" bude asi prskat, ale to je holt život.

btw.: nemá LZS do budoucna zajišťovat státní letecký podnik? Jaká si obdoba Slovair?

Re: Nové vrtulníky pro AČR

PříspěvekNapsal: 8/3/2017, 17:16
od arten
Zemkat - nie. Dôležité je aby sa riešil pomer cena/výkon (resp. efektivita)

Skelet: Tak H145M (to je vlastne Lakota nie?) nemá nejaké zásadne iné parametre ako Venom - myslím, že len nákladu unesie menej.
Civil/vojenský dnes už tiež nehrá žiadnu úlohu - keď sa u nás riešil tender, tak vyplynulo, že AW139 má nielen lepšie parametre, ale dokonca aj ochranu môže mať lepšiu ako Blackhawk.

LZS - neviem. Tu je hlavne problém ten, že Mi-17LPZS akosik nie je čím nahradiť - keďže sa kúpili holé Blackhawky. Skrátka chaos...

Re: Nové vrtulníky pro AČR

PříspěvekNapsal: 8/3/2017, 17:50
od skelet
UH-1Y má i silnější motory, lépe přístupný nákladový prostor (větší dveře) a širší trup (259cm vs 173cm). Tj. Uh-1Y má širší trup, než-li Mi-17, kterou má nahradit.

LZS řeším v ČR, v ČR lítají pro ministerstvo zdravotnictví Mi-171 pouze s transplantačními týmy, a speciálními přístroji. Jinak ne.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

PříspěvekNapsal: 8/3/2017, 18:30
od Nesher
Ano, uvažuje se, že by leteckou záchranku převzal komplet, po polském vzoru, státní podnik (pravděpodobně ve vlastnictví Ministerstva zdravotnictví). Prosazuje to hlavně, po té co se mu už pod heslem "úspor " podařilo prakticky rozložit funkční systém letecké záchranky, Babiš. Pokud by to tak skutečně dopadlo, padl by tak hlavní argument pro pořízení polo civilního stroje, kterému se ostatně VzS AČR braní jak mohou. Samozřejmě argument ohledně úspor, pokud by se někdy v budoucnu koupil i Viper je hodně na vodě. Ono je totiž vůbec nejisté zda má provoz tak drahého systému jako je bitevní vrtulník v tak malých počtech, v kontextu AČR nějaký smysl. Osobně se domnívám, že ne, pouze by konzumoval peníze, které by se daly využít podstatně efektivněji.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

PříspěvekNapsal: 8/3/2017, 19:40
od Zemakt
Jeli tomu tak, tak dnešní provoz Mi 24 je ztracená investice. Nemyslím si, že CR je tak chudá země, aby při současných politických proklamacích neutáhla v budoucnu tandem VV. Zvláště typů V a V. Zdali má či nemá být bitevní letectvo je jiná otázka. Dle mého názoru, určitě má.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

PříspěvekNapsal: 8/3/2017, 21:28
od Rase
Z mého pohledu, jediný důvod, proč jsem ochotný akceptovat Venom, je ten, že je zde šance koupit Viper. Ten stroj se mi hodně líbí a nová "nosatá" verze je velice cool. Pokud jde o LZS, tak pokud vznikne nějaký státní podnik, částečně podléhající armádě a nakoupí několik strojů H145M, tak je to v pohodě. Tedy tak trochu obráceně než to bylo plánované doposud - armáda může v případě nouze přebrat stroje jinak používané k civilní službě. Stejně to mají třeba v Rakousku. Ale aby armáda zajišťovala i LZS mi přijde taky divný - armáda má primárně bojovat.
Co se týče bitevního vrtulníkového letectva, tak když už se rozhodlo, že si jej zachováme tak provoz smysl očividně má. Dokoupit těch 10 bitevních vrtulníků je už jen otázkou času. Nemám problém v tom, pokud by někdy v budoucnu tvořily vrtulníkové letectvo AČR jen Venomy, Vipery, lehké neozbrojené H145M + pár těžších strojů třeba NH90. Celkově se mi NH90 hodně líbí, ale bylo by vhodné, provozovat jen tak 3, maximálně čtyři typy strojů, víc určitě ne.
tomas.kotnour: Na to jsem taky docela zvědavý, přeci jen opět nepůjde jen o jeden stroj - výcvikové stroje ale nejsou dost "mediálně lákavé" oproti "bitevníkům"

Re: Nové vrtulníky pro AČR

PříspěvekNapsal: 8/3/2017, 21:51
od Nesher
No já nevím, za cenu těch 8-10 bitevních vrtulníků můžeme kompletně přezbrojit dělostřelectvo včetně moderních raketometů, a to bude mít v případné válce rozhodně větší efekt než pár vrtulníků. Ostatně jediná země naší velikosti (na počet obyvatel) v civilizované části Evropy, která má bitevní vrtulníky je Řecko, Belgie, Dánsko, Norsko atd. ne.
Případě by se za ty peníze dala modernizovat celá flotila L-159.
Rase, ten státní podnik by nebyl pod armádou, ale pod ministerstvem zdravotnictví. Samozřejmě, že v případě války by je armáda, stejně jako stroje všech ostatních provozovatelů ať už státních či soukromých, zabavila.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

PříspěvekNapsal: 8/3/2017, 22:04
od Rase
Mno ten koncept co má rakouská armáda funguje i v době míru, prostě když je armáda potřebuje na cvičení, tak si je může "vypůjčit", oplátkou se částečně podílí na jejich provozu. Většinu času jsou ale nasazovány pro civilní potřeby - LZS.
Co se týče bojeschopnosti, tak bych neměl problém v tom, pokud by měla AČR jen lehké vrtulníky pro výsadky několika vojáků + bitevní stroje pro případ palebné podpory a taktickou zálohu. V případě ostré akce by stejně nebyly rychlé přesuny pěchoty proveditelné.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

PříspěvekNapsal: 9/3/2017, 08:39
od Zemakt
Predpoklad z ktereho vychazim je deklarovane postupne navysovani arm. rozpoctu. Pak budou penize i na delostrelectvo atd., k nakupu a zavedeni bit. vr. by stejne doslo v case. Jehoz nejzassi hranice by mela byt ohranicena doletanim/prodejem Mi 24. K prikladu evropskych statu: ano mas jiste pravdu, ale pridana hodnota bitev. vrtulniku je proste prilis velka, nez bych se ho vzdaval. Je to jen o penezich a ty by snad meli byt.

Re: Nové vrtulníky pro AČR

PříspěvekNapsal: 9/3/2017, 09:36
od Polarfox
Nesher píše:Ostatně jediná země naší velikosti (na počet obyvatel) v civilizované části Evropy, která má bitevní vrtulníky je Řecko, Belgie, Dánsko, Norsko atd. ne.

Takhle se to nedá brát. Každý stát a jeho ozbrojené síly mají svou historii a specifika. Dle identické logiky - kdo z nich má raketomety a proč bychom je tedy potom měli mít i my?

Re: Nové vrtulníky pro AČR

PříspěvekNapsal: 9/3/2017, 11:01
od johnytapia
Já bych se bavil spíš o tom, co bude. Doteď celá Evropa na nějaké výdaje na obranu kašlala. Jednotlivým armádám zanikaly určité schopnosti nebo je utlumovaly. V nejbližších letech se tento trend obrátí. Takže i země, co bojové vrtulníky odepsaly se jich můžou zpátky dočkat.