Nové vrtulníky pro AČR

Odpovědět
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od skelet »

však ať nesouhlasí, jejich právo. Pochopitelně, že pro takto vyzbrojené vrtulníky se musí vypracovat taktika nasazení apod. Nelze je nasazovat jako AH-1/AH-64 a jiné bitevní vrtulníky. Jejich nasazení se bude spíše blížit těm kolumbijským Harpyjím. Tedy palebná podpora výsadku. Což není žádné novum, ale přes 40let používaná taktika.

A cenu už máme odsouhlašenou, teď to záleží na politicích, jak se k tomu postaví. Já preferuju 8xUH-1Y + 4x AH-1Z (ale opět je to o tom jakou přepravní kapacitu mají vrtulníky plnit)
ObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

Pro odlehčení...z filmu "Shin Godzilla"... AH-1S a AH-64D live.... v "soutěži" o to kdo dřív zastaví Godzillu (spolu s vrtulníky soutěží i tanky, houfnice, Mitsu F-2)... , souboj o vrtulníků s Godzillou začíná po 3/4 hodině. Ukážou rotační kulomet, 30 mm kanón, rakety, JDAM,...
R.I.P.
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od arten »

skelet píše:však ať nesouhlasí, jejich právo. Pochopitelně, že pro takto vyzbrojené vrtulníky se musí vypracovat taktika nasazení apod. Nelze je nasazovat jako AH-1/AH-64 a jiné bitevní vrtulníky. Jejich nasazení se bude spíše blížit těm kolumbijským Harpyjím. Tedy palebná podpora výsadku. Což není žádné novum, ale přes 40let používaná taktika.

A cenu už máme odsouhlašenou, teď to záleží na politicích, jak se k tomu postaví. Já preferuju 8xUH-1Y + 4x AH-1Z (ale opět je to o tom jakou přepravní kapacitu mají vrtulníky plnit)

No. Vaša (ponuková) cena je 66,6 mil. USD za kus. A to tam nemáte Helfire. Trochu pridrahá palebná podpora, nemyslíš? :eek:
A 4x AH-1 ani nebudem komentovať. :mrgreen:
Celý ten tender je strašná fraška...
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

arten píše:
skelet píše:však ať nesouhlasí, jejich právo. Pochopitelně, že pro takto vyzbrojené vrtulníky se musí vypracovat taktika nasazení apod. Nelze je nasazovat jako AH-1/AH-64 a jiné bitevní vrtulníky. Jejich nasazení se bude spíše blížit těm kolumbijským Harpyjím. Tedy palebná podpora výsadku. Což není žádné novum, ale přes 40let používaná taktika.

A cenu už máme odsouhlašenou, teď to záleží na politicích, jak se k tomu postaví. Já preferuju 8xUH-1Y + 4x AH-1Z (ale opět je to o tom jakou přepravní kapacitu mají vrtulníky plnit)

No. Vaša (ponuková) cena je 66,6 mil. USD za kus. A to tam nemáte Helfire. Trochu pridrahá palebná podpora, nemyslíš? :eek:
A 4x AH-1 ani nebudem komentovať. :mrgreen:
Celý ten tender je strašná fraška...
Proc se nemůžeš vyjadřovat k 4x AH1Z ? Já bych se klidně vyjádřil i k 2x AH1Z a 4x UH1Y. Nebo 2+6!
Ona se ta sestava s největší pravděpodobností z mise vrátí a tuto bude moci i opakovat ,což nelze říci o ostatních variantách v misích dopravních,, speciálu,, bez podpory bitevniku ze vzduchu.

Máme kolem 500ks Spíke lr střel . Když jsme je kupovali měly být použitelné z vymetnice Pandurú ale i ze stacionarnich a leteckých prostředků. V případě nutnosti a ohrozeni tedy i z vrtulníku. Ještě tedy jednou pro Artena máme jich zatim 500 KS,!,,
Naposledy upravil(a) HONZIK11 dne 3/6/2019, 21:28, celkem upraveno 1 x.
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od arten »

Honziku, že 4 bojové vrtuľníky pre AČR je úplne, celkom, totálne nedostatočné? To aký má zmysel prevádzkovať typ so 4mi kusmi? :-?
(to už všetci fakt stratili rozum? ako môže toto niekto príčetný vôbec predložiť? :shock: )
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

Každý typ bojového bitevního vrtulníku je účelný a přínosný pro plnění bojového úkolů.I kdyby byl jen jeden nebo dva .
Co se Bellu týká tak je to prvek,,YZ,, zesilujici účinek a navzájem se doplňující. A NEZAPOMEN ZE I JEJICH PREDCHUDCI BOJOVALI SPOLU A UDRZOVALI SE U JEDNE JEDNOTKY V JEDMOM HANGARU vzájemnĕ ZAMENITENYMI DILY.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Juraj Tichý »

TO NIC NEMENI NA FAKTE, ZE 4KS BOJOVYCH VRTULNIKOV JE AKURAT TAK NA OCHRANU SUMAVY. :razz:
Ved aspon 12 kebyze ich je.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Zemakt »

Lepší čtyři než holá řiť. Podstata je v udržení schopnosti. Je to podobné jako těch 30 T72M4.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od arten »

Tak ako kvitujem, že pribrali do výberu AH1Z, ale tie počty sú jednoducho smiešne... :???:
To už sa ani nikto nehrá, že tu ide o nejakú systémovú obnovu vrt. letectva, to už je čisto len o tom, kúpiť hocičo od Američanov (hoc aj za 3x väčšiu cenu)... :sad:
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Zemakt »

A tak jistě že jsou na trhu ekvivalenty, za půlku že :roll:
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 642
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od tomas.kotnour »

arten píše:Tak ako kvitujem, že pribrali do výberu AH1Z, ale tie počty sú jednoducho smiešne...
Taky těma 4x AH-1Z (205 mil. $) jenom dorovnali 12x UH-1Y (575 mil. $) na cenu 12x UH-60M (800 mil. $)

Kdo přišel s tím, aby USA nabídly i ty Vipery? To je zajímavější otázka. Bylo to MO (AČR), nebo někdo z USA (Bell)?
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 642
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od tomas.kotnour »

Ještě mě napadlo, pro zajímavost, na jakém stupni útvarů provozuje (bude) USMC 4x AH-1Z
Obrázek
podpora pro cca 1300 příslušníků Ground Combat Elementu
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

Dobrý den,

Protože jsem na fóru nováček, tak pro jistotu se dopředu všem omlouvám, pokud by se cítili dotčení týkáním. Protože už několikrát mi někteří místní přispěvatelé dali najevo, že s tykáním počítají, tak začnu tykat všem. Jestli je někdo proti, ať napíše a hned se vrátím k vykání.

Ahoj Artene,
i) Myslels těch 66,6/ks (bez Hellfire) jako nevýhodný poměr cena/výkon?
arten píše:
skelet píše:však ať nesouhlasí, jejich právo. Pochopitelně, že pro takto vyzbrojené vrtulníky se musí vypracovat taktika nasazení apod. Nelze je nasazovat jako AH-1/AH-64 a jiné bitevní vrtulníky. Jejich nasazení se bude spíše blížit těm kolumbijským Harpyjím. Tedy palebná podpora výsadku. Což není žádné novum, ale přes 40let používaná taktika.

A cenu už máme odsouhlašenou, teď to záleží na politicích, jak se k tomu postaví. Já preferuju 8xUH-1Y + 4x AH-1Z (ale opět je to o tom jakou přepravní kapacitu mají vrtulníky plnit)

No. Vaša (ponuková) cena je 66,6 mil. USD za kus. A to tam nemáte Helfire. Trochu pridrahá palebná podpora, nemyslíš? :eek:
A 4x AH-1 ani nebudem komentovať. :mrgreen:
Celý ten tender je strašná fraška...
1.) Jestli jsem tě pochopil správně, tak si dovolím upozornit, že na vyhodnocení nemáš (a ani já) dost informací. Když už odhlédneme od přímých provozních nákladů (mzdy, PHM, munice), nebo průběžné upgrady, tak se opomíjí možná několik desítek procent z ceny vrtulníků, které spolknou např.
-vyvolané investice (např. úpravy budov, komunikační/navigační/radarové odpovídače atd. umístěné na základně atd.)
-zázemí letové přípravy přímo na AFB
-vybudování vč. udržovacích certifikací (od výrobce) servisního zázemí u firmy která bude provádět údržbu (MRO)
V neposlední řadě bude mít na cenu MRO jaké jsou alternativy servisu - když má firma v regionu monopol tak dost často sáhne ke zneužívání vendor locku (možná je tímto případem nedávná GO Sokolů v AČR). Na příkladu Mi-8/17 dřívějších verzí je vidět že ceny servisních prací můžou být pro uživatele příznivé, ale na druhé straně ceny ND pro MiLy prý bohužel v poslední době nabraly negativní směr.
Vcelku je jedno jestli to co popisuju nazveme TCO, LCC nebo si AČR vytvoří vlastní metodiku. Když si pročteš např. moje posty v tomto threadu, tak já kritizuji, že to vypadá, že bohužel MOČR kašle na řízení nákladů (viz hrubá chyba při servisních nákladech u A-319,odkaz je výše). V kombinaci s "ekonomicky negramotným" premiérem, kterého zajímají akorát fotky a povrchní kecy takže tlačí na zbrklé objednání před dalšími volbami. Takže nelze vyloučit, že obranný rozpočet MOČR bude "vyplácaný" na akvizici a nebude na provoz/MRO/upgrady. Zvláště, když se bavíme o nákupů na desítky let dopředu
To co popisuji je v nějaké zjednodušené podobě popsané na příkladu B2C osobních aut, které jsou obvykle na roky narozdíl od B2B vrtulníků.
https://www.idnes.cz/auto/autoservis/tc ... tomoto_fdv

2.) A protože to vypadá, že máš znalost i slovenských reáliích. A proto si dovolím otázku "what if". Co bránilo (nebo by bránilo v budoucnu), aby MOSR a MOČR u akvizic a MRO drahých technologií postupovali společně.
Mám na mysli např. scénář, že by byla v obou armádech stejné platformy a to do r. 2025-2030 (a poté nakoupit vše nové = tj. nekombinovat starší a nové mašiny)
a) transportní/aeromobilní - využít existující Mi-17/Mi-171 - perspektiva provozu v obou OS není krátká - za ČR je popis odhadu roků provozu na http://czechairforce.com/vzdusne-sily/ - pozor to je neofiko stránka=údaje bez záruky
b) útočné/aeromobilní - s ohledem na zčásti vyčerpanou životnost Mi-17 nekupovat nové, ale koupit secondhandové, tak aby se sjednotila DOBA společného provozu obou platforem. Např. AH-1W, které jsou/budou vyřazované kvůli nástupu AH-1Z a jestli chápu správně, tak USA chtějí prodat. Mají za sebou 25-30 let = čili hrubým odhadem by měli asi podobnou délku provozu jako by asi byla zbývající doba provozu Mi-17/171 v OSSR/OSČR. Klíčovým faktorem by byla CELKOVÁ částka za akvizici těchto second-handových, kterou jsem se nikde nedočetl = ale s ohledem na velmi nízké částky za velmi olétané Kiowy Warrior by snad nemusela být částka za AH-1W prudce vyšší.
c) pro nově zaváděnou platformu sjednotit servis. A to tak, že současně se second-handovými vrtulníky koupit i (co nejvíc secondhandové) servisní zázemí, které by pro OSSR/OSČR provozovala jedna firma = kvůli "úsporám z rozsahu"/vytížení kapacit. A vysoutěžit ať vyhraje ten kdo nabídne lepší podmínky - ATE, LOTN nebo české opravárenské firmy. Notabene u AH-1W mají podobné stroje i Turci kteří je chtějí nahradit jejich T-129, čili servisní zázemí pro olétané AH-1W by asi mohlo být k mání nejen z USA (USMC), ale i Turecka. Neumím posoudit jestli by mělo nějaký příznivý efekt na náklady na servis, že nejmladší AH-1W ve velkém (přes 50 kusů) provozuje Taiwan.
d) až dožijí obě platformy, tak pořídit vše nové/anebo mírně ojeté. Např. H-1 (z podstatné části prý životnost 10.000 let. hodin, čili i případném intenzivním provozu by nemělo dojít k vyčerpání životnosti dříve než za pár let). Neumím odhadnout perspektivu rozšíření Venomů mimo USMC. Ale u Viperů je přece už jeden zahraniční zákazník z Perského záliv (neumím posoudit dopadne-li Pákistán) a ve hře jsou možná i Rumuni, těžko říct jestli by opět byla licenční výroba v Japonsku.
https://theaviationgeekclub.com/surplus ... ters-sale/
https://www.thedrive.com/the-war-zone/1 ... pter-fleet

e) pro hrubý odhad zbývající životnosti slovenských Mi-17 vycházím z případného prodloužení životnosti, které tipuji, že OSSR zvažovalo:
"Konec životnosti se ale pomalu blíží také u pěti transportních vrtulníků Mi-17 ev. č. 0825, 0828, 0832, 0836 a 0837. Stroje sice odlétaly jen asi polovinu z celkového resursu 8000 hodin, byly ale vyrobeny v létech 1987-1988 a již vyčerpaly svoji základní dobovou životnost stanovenou na 26 let. Výrobce nicméně umožňuje prodloužit životnost rodiny strojů Mi-17 podle posledních bulletinů až na 35 let, s tím že následně je možné tuto hranici ještě posunout max. o 1-2 roky a tak s ním podnik LOM Praha již o tomto kroku jedná." zdroj: http://czechairforce.com/vzdusne-sily/.
Tj. jestliže text o českých Mi-17 adaptuji na slovenské podmínky tak 35+2 = 37 letPodle wiki 5 Mi-17 OSSR jsou z r. 1989,tj. čistě teoreticky rok ukončení životnosti 2026 (životnost podle let. hodin nekomentuji, neboť nemám zdroj o nalétaných hodin u slovenských mašin) https://sk.wikipedia.org/wiki/Zoznam_li ... #Mil_Mi-17

Proč to píšu? Protože si asi nikdo z nás neumí představit se radikálně změní servisní náklady (=nemyslím ani tak částku jako způsob predikce/dobu čerpání) Jsem v oboru laik, ale jestli chápu správně, tak se v AČR se nákupem nových vojenských vrtulníků (odhaduji že podobný dopad bude ať přiletí Sikorsky nebo Belly) radikálně změní koncept údržby.

citace z referátu o článku pana Fojtíka (dlouhá léta v LOMu) http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=298 ... Dk#p252501
"Změní se koncept údržby. Dosavadní praxe byla zaběhlá domácí údržba s možností generálních oprav v místních opravárenských závodech. Ty by musely hledat jiný způsob zapojení. U Mi-17 byla zajištěna kompletní možnost opravy všech součástí, zatímco u UH-1Y by se mohl opravovat jen drak, zatímco pro většinu agregátů servis zajišťuje přímo výrobce. Mohlo by tak dojít k útlumu některých schopností domácího průmysl a tak i přes zavedené nejmodernějšího vrtulníku by poklesla úroveň technologické vyspělosti domácích opravárenských závodů. Část prvků podléhá regulaci exportní kategorii ITAR což by mohlo být omezující pro transfer technologií. Samozřejmě jako možnou nevýhodu uvádí i pořizovací cenu."
R.I.P.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11489
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Dzin »

tomas.kotnour
Pokud mě paměť neklame, v rámci MEU už svého času Clancy psal (ve svojí monografii o tomto celku -24th MEU, u nás vyšlo jako Námořní pěchota), že ikdyž je základ 4 x AH-1 (a 4x CH-53) realita nasazení ukázala nutnost zdvojnásobit počty zmíněných strojů a běžně operují se stavem 8 x AH-1 a 8 x CH-53 oproti tabulkovému počtu.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
petres
vojín
vojín
Příspěvky: 13
Registrován: 9/5/2019, 14:21

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od petres »

Protože USMC provozuje AH-1Z i UH-1Y vzhledem k jejich shodnosti 85% dílů ve společných jednotkách, bych neviděl problém v množství "pouze" 4 ks Viperů. Poukážu ale na jeden "detail" v odsouhlaseném rozsahu US nabídky viz známý odkaz: https://www.dsca.mil/major-arms-sales/c ... elicopters a to jsou instalované motory. Zatím všude byl uváděn pro oba typy shodný motor GE T-700 GE 401C, ale v nabídce jsou výkonnější GE T700-GE-701D (stejné jako UH-60M nebo AH-64), u Venomů je uveden GE T-700 GE 401C. https://www.dsca.mil/major-arms-sales/c ... elicopters Je to chyba z přepsání? Vzhledem k oficiálnosti zdroje si chybou nejsem úplně jist. Samozřejmě vyšší výkon motorů by svedl výkon celého stroje, to je pozitivní, ale o kolik se tím zhorší logistika, i když oba motory jsou prakticky totožné, je otázka. Pokud si dobře vzpomínám Bell nabízel, že pokud by se účastnil tendru pro náhradu starých UH-1N pro jednotku pro ochranu jaderných sil USA, instaloval by tyto výkonnější motory i u UH-1Y pro zvýšení požadované rychlosti (nakonec vítěz MH-139).
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Skeptik »

tomas.kotnour píše:Ještě mě napadlo, pro zajímavost, na jakém stupni útvarů provozuje (bude) USMC 4x AH-1Z
Obrázek
podpora pro cca 1300 příslušníků Ground Combat Elementu
Nicméně pro podporu těch 1.300 příslušníků Ground Combat Elementu je tam o trochu více techniky než 4x AH-1Z a 4x UH-1Y, že?
Nemyslím si, že by toho byla kdy AČR schopna dosáhnout (a teď nemám na mysli ty výsadkové lodě).

Nicméně rozhodnutí koupit americké vrtulníky (jakékoliv) padlo, a nemá cenu se v tom dále hrabat.

Ostatně nikdo již nikdy neposoudí, zda bude pro AČR lepší koupit:
8x UH-1W + 4x AH-1Z od Bella nebo třeba 16x AW139M + 6x T129 od AgustaWestland (což by vyšlo na +/- stejné peníze),
prostě jen proto, že Česká republika na jakýkoli tendr rezignovala :(
Navždy tedy již zůstanou jen pochybnosti, jako v případě Gripenů, Pandurů a CASA.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

Skeptik píše:
tomas.kotnour píše:Ještě mě napadlo, pro zajímavost, na jakém stupni útvarů provozuje (bude) USMC 4x AH-1Z
Obrázek
podpora pro cca 1300 příslušníků Ground Combat Elementu
Nicméně pro podporu těch 1.300 příslušníků Ground Combat Elementu je tam o trochu více techniky než 4x AH-1Z a 4x UH-1Y, že?
Nemyslím si, že by toho byla kdy AČR schopna dosáhnout (a teď nemám na mysli ty výsadkové lodě).

Nicméně rozhodnutí koupit americké vrtulníky (jakékoliv) padlo, a nemá cenu se v tom dále hrabat.

Ostatně nikdo již nikdy neposoudí, zda bude pro AČR lepší koupit:
8x UH-1W + 4x AH-1Z od Bella nebo třeba 16x AW139M + 6x T129 od AgustaWestland (což by vyšlo na +/- stejné peníze),
prostě jen proto, že Česká republika na jakýkoli tendr rezignovala :(
Navždy tedy již zůstanou jen pochybnosti, jako v případě Gripenů, Pandurů a CASA.
Navázal bych... A zeptal se do publika: netuším z jakého důvodu se diskutuje kombinace transportních a bitevních/útočných vrtulníků v poměru cca 2:1. Jde mi o to, že když jsem dohledával info k AH-1W pro případnou "what if" diskusi (jako přechodový typ k dožití spolu s Mi-8/17/171 a potom zgruntu oboje nové), tak jsem narazil že současný uživatel obou vrtulníků H-1 má v jednotku o této síle "Light/Attack Helicopter (HMLA) - 18 AH-1 and 9 UH-1" Tj. opačný poměr než je nyní v rámci naší diskuse pro cílovou situaci AČR.

Současně bych si dovolil dotázat se Skeptika proč v možnosti b) TAI/AW uvádí kombinaci transportních a bitevních/útočných v ještě větším poměru transportních (je to cca 2,7:1). Kvůli menšímu množství transportovaných vojáků k výsadku v AW-139M než se transportuje v UH-1Y? Nebo kvůli něčemu jinému.

V zásadě mi jde o to, že současná struktura v AČR má rovněž odlišný poměr než je to co se diskutuje a nevím proč má dojít ke změně. Nebo se pletu a ke změně po akvizici nedojde? V bitevním roji je cca 8 (nicméně chápu-li správně tak ne všechny jsou nyní v provozu), zatímco v transportním roji jsou cca 4 vrtulníky:
"Ve výzbroji 221. vrtulníkové letky se v současné době nachází „papírově“ 17 bitevních vrtulníků Mi-24V/Mi-35, dále 4 transportní vrtulníky Mi-171Š ve verzi s vraty a 1 starší stroj Mi-17, který je dlouhodobě zapůjčen od 243. vrtulníkové letky ze Kbel. Organizační struktura letky se proti minulosti poněkud změnila, neboť má méně rojů, které jsou ale větší než dříve. Létající personál tak tvoří dva roje bitevních vrtulníků Mi-24 a jeden roj transportních vrtulníků Mi-171Š s tím, že početně vychází přibližně jedna posádka na jeden vrtulník."
222. vrt. letka "Ve výzbroji letky se v současné době nachází 11 vrtulníků Mi-171Š** dvou variant, s vraty a sklopnou rampou. Zatímco stroje s vraty zatím zůstávají ve stejném standardu, v jakém byly dodány, „rampové“ vrtulníky postupně procházejí výraznými modernizačními programy. Organizační struktura 222. vrtulníkové letky má standardní podobu, takže letku tvoří tři pilotní vrtulníkové roje"

zdroj:http://czechairforce.com/vzdusne-sily/.

Vůbec nechci "kecat" do řemesla, kteří umí koncepci organizace a nasazení.

Jde mi o výši (servisních) nákladů na UDRŽITELNOST provozu. Pokud vyjdu z hypotézy, že budou pořízeny nové vrtulníky, a další hypotézu, že bude zaveden prediktivní způsob servisu, tak chápu-li správně servisní, diagnostické atd. přístroje u jednotky by byly ve stejném počtu jako u současných uživatelů.
Tj. v případě Bellů u USMC u konkrétní Marine Group popř. Marine Squadron (vyjdu z hypotézy, že v rámci Marine Wingu každá Marine Group má svoje samostatné údržbářské zázemí ve formě tzv. "Marine Aviation Logistics Squadrons".

Zjednodušeně řečeno - servisní zázemí pro (prediktivní) údržbu u Bellů je ten seznam zařízení, proškolených lidí, obsah skladu,... který má příslušná "Marine Aviation Logistics Squadrons" = samozřejmě nekupovat zařízení, které MALS má výhradně pro squadrony s jinou výzbrojí (tj. například MA Group 24 pouze to potřebuje ta první squadrona v seznamu https://en.wikipedia.org/wiki/Marine_Aircraft_Group_24). A druhá změna oproti inventuří MALS by bylo ubrat přípravků/zařízení/lidí určených výlučně pro ZuluCobru (?M197) a na druhé straně navýšit to co je potřeba výlučně pro Venom. Dává to smysl? Nebo ne, a bylo by lepší zvolit jinou cestu jak zjistit co je nutné koupit pro servisní zázemí?

V případě varianty kterou diskuje Skeptik nevím, neb jsem nedokázal ověřit zda-li (a pokud ano jaké konkrétně) existuje současné nasazení obou typů v rámci jedné formace - s dopadem do jednotného servisního zázemí., u italských OS slouží v jedné jednotce AW-139 a A-129 ale tuším odděleně v rámci Letectva a v rámci Armády italských OS).

V případě varianty UH-60M nevím, neb ten rozpor v poměru transportních a bitevních/útočných jsem si všiml v rámci hledání pro "what if" ohledně akvizice přebytkových AH-1W a teďka nemám čas dohledávat.
R.I.P.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Skeptik »

Kouzelník píše:Současně bych si dovolil dotázat se Skeptika proč v možnosti b) TAI/AW uvádí kombinaci transportních a bitevních/útočných v ještě větším poměru transportních (je to cca 2,7:1). Kvůli menšímu množství transportovaných vojáků k výsadku v AW-139M než se transportuje v UH-1Y? Nebo kvůli něčemu jinému.
Ne, nic z toho.
To byl jen nástřel pro porovnání, kolik AW139M by se +/- dalo koupit za cenu 8-mi UH-1Y a kolik T129 za cenu 4 AH-1Z (při "standardních cenách"). Ten poměr Univerzální versus Bitevní vrtulník může být jiný.
Uvedl jsem ta čísla jen proto, abych ukázal, že když už chceme zaplatit takové prachy, tak prostě můžeme mít více jiných vrtulníků.
Tedy opak k úvaze, že když koupíme italské vrtulníky, bude nás to stát cca polovinu (byť jejich schopnosti budou pravděpodobně menší než v případě dvojice od Bellu … i když je otázkou, že i tak to nebude pro AČR dostačující).

Ale to je to, kolem čeho se tady točíme pořád dokola. Ono neexistuje JEDINÉ správné řešení potřeb AČR.
Vždy je těch řešení několik, a to nejsprávnější se dá zjistit pouze z nabídek ve férovém tendru … tedy pokud ten tendr připustíme.

Tendr je nástroj jak získat za své peníze to nejlepší, nikoli problém, který je nutné překonat.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

Skeptik píše:
Kouzelník píše:Současně bych si dovolil dotázat se Skeptika proč v možnosti b) TAI/AW uvádí kombinaci transportních a bitevních/útočných v ještě větším poměru transportních (je to cca 2,7:1). Kvůli menšímu množství transportovaných vojáků k výsadku v AW-139M než se transportuje v UH-1Y? Nebo kvůli něčemu jinému.
Ne, nic z toho.
To byl jen nástřel pro porovnání, kolik AW139M by se +/- dalo koupit za cenu 8-mi UH-1Y a kolik T129 za cenu 4 AH-1Z (při "standardních cenách"). Ten poměr Univerzální versus Bitevní vrtulník může být jiný.
Uvedl jsem ta čísla jen proto, abych ukázal, že když už chceme zaplatit takové prachy, tak prostě můžeme mít více jiných vrtulníků.
Tedy opak k úvaze, že když koupíme italské vrtulníky, bude nás to stát cca polovinu (byť jejich schopnosti budou pravděpodobně menší než v případě dvojice od Bellu … i když je otázkou, že i tak to nebude pro AČR dostačující).

Ale to je to, kolem čeho se tady točíme pořád dokola. Ono neexistuje JEDINÉ správné řešení potřeb AČR.
Vždy je těch řešení několik, a to nejsprávnější se dá zjistit pouze z nabídek ve férovém tendru … tedy pokud ten tendr připustíme.

Tendr je nástroj jak získat za své peníze to nejlepší, nikoli problém, který je nutné překonat.

Souhlas s Tvojí tezí, že konkurence mezi dodavateli je (resp. obvykle bývá) blahodárná pro zákazníka. Háček je v tom, že aby se konkurence projevila příznivě v peněžence zákazníka by neměl nakupovat "nazdařbůh" podle pocitů (=nejnižší cena, která má však "ale", nebo nejsrozumitelnější nebo nejvíc např. odhalený dekolt).

Zákazník by měl nakupovat rozumem. U nákupů složitého zařízení s předpokladem dlouhodobého provozu by měl kalkulovat nejen s pořizovací cenou a provozními náklady, ale i servisními náklady.

To o čem mluvím, že MOČR kvůli zanedbané přípravě udělalo nesmyslnou akvizici se přece už stalo. viz simulátor na Su-22 nakoupený v 07/2000. Poslední Su-22 vyřazeno z AČR v 2002. Simulátor prý za 100 mil. Kč a jestli si dobře vzpomínám, tak v té době neměla armáda na rozhazování. https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/arma ... domaci_itu
R.I.P.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12972
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Rase »

nechci se do toho tady motat a snad to ještě nezaznělo, ale když koukám na ty počty vrtulníků na lodi, tak mi to připomnělo, že MO neřeší jen 4 Vipery, ale ve vzdálenějším plánu jsou i 4 těžké vrtulníky. bylo by vtipné kdybysme pořídily CH-53K. Pak by si už AČR fakt mohla hrát na plnohodnotné Mariňáky :D
rovnou si můžeme pořídit a zakotvit jednu vrtulníkovou výsadkovou loď v Hamburku :D
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“