Nové vrtulníky pro AČR

Odpovědět
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od KOLT »

V tuhle chvíli se hraje o to, která koncepce zvítězí. Podle toho se bude dál vytvářet i taktické vrtulníkové letectvo. Obě mají něco do sebe a vlastně by nejlepší bylo mít obě, ale finance nepustí. Čili kombinace všech tří typů moc (minimálně zatím) nehrozí.

Ohledně dalších nákupů platformy UH-1 (pokud ji koupíme) se ani polooficiálně nic neříká.
Náhrada Sokolů má čas, navíc se bude řešit podle toho, zda Armádě zůstane LZS. Pokud ne, lze předpokládat, že místo nich koupíme skutečně lehké průzkumné mixéry typu H145M nebo dokonce Little Birdy.
Jak to bude s náhradou Mi-17 by mě také zajímalo. Každopádně AČR má rozhodně zájem o těžký vrtulník. Nevím, jak moc to je oficiální, ale tuším se to někde i objevilo v prohlášení někoho z GŠ. Logicky se nabízí CH-47, NH90 či AW101 (H225 by sice asi stačil, ale nemá rampu, což je IMHO dost chyba).
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3821
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Armádě do budoucna zůstane LZS v Plzeňském kraji, o tom je minimálně do roku 2029 rozhodnuto.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

KOLT píše:V tuhle chvíli se hraje o to, která koncepce zvítězí. Podle toho se bude dál vytvářet i taktické vrtulníkové letectvo. Obě mají něco do sebe a vlastně by nejlepší bylo mít obě, ale finance nepustí. Čili kombinace všech tří typů moc (minimálně zatím) nehrozí.

Ohledně dalších nákupů platformy UH-1 (pokud ji koupíme) se ani polooficiálně nic neříká.
Náhrada Sokolů má čas, navíc se bude řešit podle toho, zda Armádě zůstane LZS. Pokud ne, lze předpokládat, že místo nich koupíme skutečně lehké průzkumné mixéry typu H145M nebo dokonce Little Birdy.
Jak to bude s náhradou Mi-17 by mě také zajímalo. Každopádně AČR má rozhodně zájem o těžký vrtulník. Nevím, jak moc to je oficiální, ale tuším se to někde i objevilo v prohlášení někoho z GŠ. Logicky se nabízí CH-47, NH90 či AW101 (H225 by sice asi stačil, ale nemá rampu, což je IMHO dost chyba).
Zajímavé, že podle Tebe není koncepce dosud hotová. Chápu, že není zveřejněná, bo nepatří v detailní či kompletní verzi není ke zveřejnění.

Jenže ty základní obrysy bych čekal, že budou diskutované. Např.
Když podle závěrů Tomáškovy komise, tak jak unikly do médií (finální text jsem nikdy neviděl), Letecká služba Policie je naddimenzovaná (protože pro ni není dost úkolů, tak letecké hodiny "vnucovala"), tak by mě zajímalo jestli se chystá nějaká změna, notabene nyní když AČR řeší svoji koncepci.

Model LZS tedy nedozná změny? Myslím a) načerpat dotace z EU fondů na jednotný typ vrtulníků a získat množstevní slevu a nalákat víc servisních firem, aby se ucházeli o servisní kontrakt, b) jednotlvé Kryštofy provozovat formou franšízy s tím že podstatná část (např. 4 až 5 ze současných cca 10) by byly provozována státní firmou - např. firmou kam by přešli nadbyteční lidé od Policie a to samé (franšíza) se zajištěním SAR.

Drony - ???, proč je o nich ticho ???

Redukovat státní vrtulníkové aerotaxi ať už jej nyní provozuje AČR nebo Policie pod pláštíkem tréninku pilotů - redukovat ve prospěch sdílení kapacit s komerčními provozovateli vrtulníků. Praha, kde patrně oba státní provozovatelé sídlí s vrtulníky pro aerotaxi, je dostatečně velký trh, aby se komerční provozovatelé vrtulníky uživili nejen ze státních zakázek na aerotaxi. Namísto Mi-17 s lidmi z IKEM ať létají privátní firmy se současnými vrtulníky, pokud se to ukáže ekonomicky výhodnější.

Zvážit využití civilních vrtulníků. Např. Robinsonů R44 je v v ČR registrována cca 70 kusů, míněno v letuschopném stavu. Z toho více než 90% mladších než 15-let (počítáno od registrace v ČR, tj. reálný údaj bude o něco nižší) https://helidat.cz/DB.php?stav=1&uziti=1. Formou daňových úlev lákat provozovatele civilních mašin, aby se zapojili do aktivních záloh i se svojí technikou. Vycházím z trendu, kdy náš národ stárne a jen pomalu se daří aby se rodilo víc dětí (tj. aby rodina se 2-mi dětmi se nebála pořídit si 3. dítě atp.). Tj. naše země zákonitě musí chudnout, protože vymírá a vraždit nemohoucí/staré doufám nikdy nebudeme. Tj. na spoustu dalších vrtulníků (např. Tebou zmiňované OH-6 nebo MH-6 předpokládám nebudou peníze.
R.I.P.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3821
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Kouzelnik
Koncept LZS zůstane takový jako byl před rokem 2017. To jest Plzeň pro AČR, Praha pro PČR a osm dalších středisek se bude soutěžit mezi soukromými provozovateli na roky 2021-2029. Celý nápad ministra Vojtěcha o státní LZS se rozpadl jak domeček z karet, jediné co se mu povedlo je likvidace české firmy Alfa-Helicopter a to že teď platíme za LZS rakouské a slovenské firmě. Prostě silné Česko....
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17791
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od skelet »

Kouzelnik: Videl jsi nekdy fotky vrtulniku, ktere letaji pro Ikem? Armada to ma jako vyplnovku, u soukromnika to budes muset hodne draze zaplatit. Neusetris vubec nic, spise naopak.
Robinsony? K cemu? Policie je pouzivat nemuze, protoze jsou jen jednomotorove a armade jsou vhodne jen k vycviku.
Obecne predavani prace externim firmam dost casto financni ulevu neprinese. Jen je to pohodlnejsi.
Kolt: little bird to nejspise nebude. Ten je vhodny jen pro specialni jednotky a ozbrojeny pruzkum. Ale jinak souhlasim, ze Sokoly nejspise nahradi H145 nebo H135.

Btw. Koncept statni firmy provozujici LZS byl jen drahy nesmysl, respektive dobra trafika pro politiky. Smysl by to melo jen v pripade, ze by LZS spadlo pod jedno ze dvou ministerstvech, a to vnitro (Policie, hasici) nebo obranu.
ObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

2 Scotty 87: Díky za reakci. Bohužel neznám detaily toho plánu pana VOjtěcha. Upřímně - od něj nic nečekám. Jednak jeho šéf má střet zájmů (bo investice do zdravotnictví), druhak dosud nic neudělal k tomu, aby šlo porovnávat jestli je výhodnější posílat pacienty do té či oné nemocnice - jednak z hlediska kvality léčby, jednak z hlediska placení. Ale v tomto není o nic lepší než jeho předchůdci na MinZd... např. o DRG se mluví o spoustu roků a skutek utek - skutečné DRG dosud nikdo nechtěl zavést http://www.rozhlas.cz/cro6/stop/_zprava ... u--1073686.

Ohledně jednotné mašiny pro LZS já se inspiroval např. v Polskuatd. Akorát na rozdíl od Polska, myslím, je třeba reagovat že už nyní část lidí v AČR/Policii dělá LZS, tj. kdyby AČR/Policie úplně skončila s LZS, tak by tito lidé ztratili práci, a v koši by skončili jejich zkušenosti. Proto jsem navrhoval, aby přešli do státem vlastněné firmy, které by soutěžila o jednotlivé Kryštofy spolu se soukromníky - tj. cílem je, aby soukromní prozovatelé nemohli uzavřít kartel a vydírat stát (protože stát by mohl nařídit své státní firmě, aby expandovala). A na druhé straně státní firma provozující LZS by neměla nic jistého a musela by šetřit na režiích, a hledat úspory, tak aby obstála v cenové konkurenci se soukromníky.
Je to nesmysl?


2 Skelet:
skelet píše:Kouzelnik: Videl jsi nekdy fotky vrtulniku, ktere letaji pro Ikem? Armada to ma jako vyplnovku, u soukromnika to budes muset hodne draze zaplatit. Neusetris vubec nic, spise naopak.
Moc ti nerozumím. A máš pravdu, fotku vrtulníku s týmem IKEMu jsem neviděl. O co jde?

Chápej, já mířím k tomu, jestli nově kupované vojenské vrtulníky (chápu-li správně, tak některý z UH-1Y nebo UH-60M) budou sloužit jako aerotaxi. Tj. bude se opakovat dnešní situace, že piloti aspoň nalétají hodiny a byla by škoda ty vrtulníky nevyužít.... No, tak ať náš stát nekupuje vojenské vrtulníky, pokud pro ně bude hledat využití v roli aerotaxi (např. pro IKEM), na kterou jsem zbytečně "vojenské". Nemá pravdu např. Skeptik, když neustále mluví o AW-139M?
skelet píše: Robinsony? K cemu? Policie je pouzivat nemuze, protoze jsou jen jednomotorove a armade jsou vhodne jen k vycviku.
Než jsem se na to ptal, tak jsem hledal jestli jsou uživatelé podobní tomu co asi chce AČR. Moc úspěšný v hledání jsem nebyl (a pokud jo, tak mám pocit, že kurýrní lety či výcvik viz Jordánsko). Např. mají hodně špatný payload a ani možnost redukce paliva ve prospěch cestujících moc nepřinese, bo paliva veze málo. Taky jsou kritizovány že příliš často dochází k nehodám, ale naproti tomu jsem našel laicky zpracovanou statistiku, že na tom R44 nejsou nadprůměrně špatně.

Na druhé straně, to obrovské množství mašin provozovaných v ČR (sice R44 má více generací, ale minimálně z pilotního pohledu nejde o příliš rozdílné mašiny) by měli armádní plánovači nějakým způsobem vyhodnotit. Třebas jim vyjde výsledek jako Tobě, Skelete. Třebas plánovačům vyjde, že se sice vrtulníky jsou téměř nevyužitelné, ale piloti by měli být lákáni do AZ, tak aby si osvojili vojenský dril a fungování v rámci jednotky. Takže pro případ přicházející války by bylo odkud brát piloty pro mašiny, které by třebas náš stát sehnal.

skelet píše: Obecne predavani prace externim firmam dost casto financni ulevu neprinese. Jen je to pohodlnejsi.
Máš pravdu, že velice záleží na ekonomickém řízení outsourcingu, jednak krátkodobě, mít schopný controlling, jednak dlouhodobě=vyhnout se vendor-locku. Čistě z makroekonomického pohledu si myslím, že mám pravdu, že naše armáda nebude mít luxus se věnovat věcem na které není určena (anebo bude zanedbávat bojový výcvik). Ale v případě např. u MO ČR si nejsem jistý, jsou-li schopni si spočítat (a hlavně pak to dlouhodobě udržovat, když se tam náměstci střídají jak svatí na orloji) co se vyplatí zajišťovat vlastními silami a co se vyplatí soutěžit mezi (domácími) firmami.

skelet píše: Kolt: little bird to nejspise nebude. Ten je vhodny jen pro specialni jednotky a ozbrojeny pruzkum. Ale jinak souhlasim, ze Sokoly nejspise nahradi H145 nebo H135.
Proč nemůžou pro AČR být použity nynější policejní EC-135, když Policie nemá dostatek využití pro část vrtulníků?
R.I.P.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3821
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Kouzelnik
Pokud by armáda přišla o LZS tak by se pro posádky vrtulníků v podstatě nic nezměnilo. To že létají LZS je jen jejich další výcvik, bez letecké záchranky by dál lítali SAR a MEDEVAC pro armádu. Navíc současný stav kdy armáda provozuje dvě krajské stanoviště je na hraně jejich možností. Lidé schopní létat LZS opravdu nerostou na stromech a to byl jeden z důvodů proč zkrachoval projekt státní LZS.
Jako "aerotaxi" UH-1/UH-60 sloužit nebudou to je jeden z úkolů kbelské základny. Univerzální vrtulníky půjdou do Náměště nad Oslavou. Skelet s lety pro IKEM nejspíš narážel na to že armáda v MI-17 dokáže převážet celý transplantační tým a jejich vybavení. Což by u soukromníka s menším vrtulníkem byl problém.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17791
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od skelet »

Kouzelnik: tak jak napsal Scotty87. Ony Mi-17 převážejí pro IKEM a v rámci ECMO maximum možného vybavení, které Mi-17 (alternativně C295) pojme. Takže pokud tuto službu chceš armádě odejmout, tak buď budeš platit stejně velké mašiny s malým náletem u soukromníka nebo snížíš úroveň zdravotnictví. A ani v jednom nevidím úsporu.
http://www.acr.army.cz/informacni-servi ... u--140812/
http://www.acr.army.cz/informacni-servi ... ta-141111/

K EC135.. k čemu by byly armádě civilní vrtulníky? K tvému oblíbenému aerotaxi (alias kurýr), výcviku a LZS. Tedy k tomu čeho chceš armádu zbavit. Pokud bys chtěl cokoliv jiného, tak je musíš předělat, což je sice možné, ale ..

Byť jsem tady brojil proti užívání AČR pro LZS, ale i já vím, že každá mince má dvě strany. Pokud ministerstvo obrany nezanedbá své povinnosti (viz.Stropnického administrativa), tak AČR službu pro LZS nepocítí, ale spíše naopak. Piloti středních vrtulníků mohou získat zkušenosti, které jinde nezískáš. Pokud ovšem někdo zanedbá své povinnosti, tak se LZS stává zátěží, které blokuje výcvik, což jsme díky stropnického administrativě zažili.
ObrázekObrázekObrázek
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1762
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Nesher »

Ohledně LZS, poté co Babiš léty prověřenou koncepci z čistě politických důvodů zničil, se vracíme k původnímu stavu. Tj. ve státních rukou zůstanou jen stanoviště v Praze (LS PČR) a v Plzni (VS AČR), zbytek, na základě výběrových řízení, obsadí soukromí provozovatelé.


https://www.zdravotnickydenik.cz/2019/0 ... ukromnici/
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

Článek z Economie. Psal jej Martin Ehl (píše obecně o zahraničí, jak Evropa, tak celý svět) a Benedikt Lederer (obecné české politické zpravodajství)

https://archiv.ihned.cz/c1-66597770-arm ... e-vyzbroje

Článek hojně cituje PR od Bellů.

Ohledně BlackHawků je relevantní pouze, zdá se, toto info:
"Víceúčelové vrtulníky Black Hawk od Lockheed Martin se vyrábějí od 70. let minulého století. Podle některých informací model přizpůsobený požadavkům českých vojáků neodpovídá výzbrojí ani vybavením žádnému modelu, který provozuje americká armáda, a vyžadoval by proto některá dodatečná americká povolení."

Článek mlčí o otázce MRO, kde a kdo a za kolik ji bude zajišťovat. Mlčí také o fázování jak budou vrtulníky případně dovybavovány/dozbrojovány podle toho jak postupně bude postupovat dosažení IOC. Rovněž mlčí o otázce případné opce na další kusy.

Článek nepsal Dan Anýž - v Economii píše o Americe. Škoda, v článku chybí jakkékoliv vyjádření, jak bude americký stát, např. americké OS, spolupracovat se zaváděním vrtulníků do AČR.
R.I.P.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11605
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Zemakt »

Mlčí také o fázování jak budou vrtulníky případně dovybavovány/dozbrojovány podle toho jak postupně bude postupovat dosažení IOC. Rovněž mlčí o otázce případné opce na další kusy.
Mám za to, že Belly budou ve full power, tedy v mariňáckém standartu. Tedy jaké pak dovybavování?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

Ahoj, Zemakt.

Vycházím z těchto faktů/informací, když předpokládám, že pro účely PR vůči českým voličům bude rozsah dodávky "ořezán", aby to vypadalo hezky (a dokupování nezbytných věcí proběhne až později až vrtulníky v masmédiích = "sejdou z očí, sejdou z mysli"):

1.Pokud to bude 12xUH-60M:
jaro 2019 - Největší nabízený rozsah výbavy/dodávky pro ČR= teoreticky možný nákup, bo schválen americkou vládou:
800 mil. USD https://www.dsca.mil/major-arms-sales/c ... elicopters
(taky následující částky budou v USD)

Aktuální - Po dalším kole upřesňování dodávky pro ČR - aktuální nefinální částka
590 mil. https://www.euro.cz/politika/uz-to-pris ... ry-1456494, tj. někam "zmizela část dodávky za cca 26%"

Pro porovnání:
2014 - nabídka pro Tunis na 12xUH-60M
700 mil. https://www.dsca.mil/major-arms-sales/t ... elicopters

2018 - nabídka pro Lotyšsko 4xUH-60M (nepochopil jsem jak to mají s vyzbrojí)
200 mil. https://www.dsca.mil/major-arms-sales/l ... elicopters


2. Pokud to budou Belly H-1: 8xUH-1U Venom a 4xAH-1Z Viper
jaro 2019 - Největší nabízený rozsah výbavy/dodávky pro ČR= teoreticky možný nákup, bo schválen americkou vládou:
205mil. 4xAH-1Z https://www.dsca.mil/major-arms-sales/c ... elicopters +
575 mil za 12xUH-1Y https://www.dsca.mil/major-arms-sales/c ... elicopters (myslím, že není možné matematicky přepočítat cenu balíčku za těchto 12 kusů na cenu za 8 kusů)

Aktuální - Po dalším kole upřesňování dodávky pro ČR - aktuální nefinální částka
646 mil. https://www.euro.cz/politika/uz-to-pris ... ry-1456494. Pouze pro velmi hrubý odhad přepočtu z 12 Venomů na 8 Venomů. Plus další nepřenost - přičtu 4x Viper... Reálně bych čekal, že součet cen 8 Venomů a 4 Viperů nedává 100%, ale míň, bo by se měla nějak projevit údajná synergie/85% vysoká záměnost agregátů obou Bellů H1.
Přepočt: 205 + 0,66*575 = 588 mil. USD tj. upřesněná cena je vyšší o cca 10% než teoreticky přepočtená nabídková cena z jarních nabídek.

Pro porovnání:
2018 - nabídka pro Bahrain za 12xAH-1Z Viper
911 mil https://www.dsca.mil/major-arms-sales/b ... elicopters
dle napůlPR rozhovoru z letošní zimy chápu, že byla nabídka přijata v plném rozsahu (tj. za 911 mil.) https://www.defenceiq.com/air-forces-mi ... -contracts

2015 - nabídka pro Pakistán za 15xAH-1Z Viper
952 mil https://www.dsca.mil/major-arms-sales/p ... i-missiles
Pro zajímavost - z uvedeného rozhovoru na defenceiq.com chápu, že Vipery pro Pakistán jsou (minimálně z části) již vyrobeno, avšak jsou uskladněny mimo Pakistán (patrně v USA) - čili je možné spekulovat komu budou Vipery dodány, pokud to s Pákistánem fakt nedopadne.


3. Kromě toho - nezapomeň na aktivitu našeho premiréra, který jako nejdůležitější považuje snížit částku zálohy. Tj. jestliže se soustřeďuje na tak málo podstatou věc, tak bych se vůbec nedivil, že finální dohoda bude seškrtaná a to tak, aby částka byla na úrovni dřívějšího odhadu 12,5 miliard Kč, přepočet na USD v roce dodávky si odhadni sám. Neptej se mě jestli je rozumné nekupovat to co potřebuji, a dráže to dokupovat až následně, opakoval bych svoji kritiku.
R.I.P.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11605
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Zemakt »

To ale nevylučuje co tvrdím. To vše co zmiňuješ může být na úkor pořízené munice, raket apod.,či smluvních závazků.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

Zemakt píše:
Mlčí také o fázování jak budou vrtulníky případně dovybavovány/dozbrojovány podle toho jak postupně bude postupovat dosažení IOC. Rovněž mlčí o otázce případné opce na další kusy.
Mám za to, že Belly budou ve full power, tedy v mariňáckém standartu. Tedy jaké pak dovybavování?

Když už je řeč o "mariňáckém standardu" tj. Bell H1 v USMC, co to je? Připomínám, že obvyklý poměr USMC AH-1Z a UH-1Y je výrazně odlišný než česká kombinace 4 Vipery+8 Venomů. Přičem doplním, že kromě UH-1Y USMC používá ještě těžké Sikorski a Ospreye (které jsou však výrazně rychlejší než Vipery).
Například je odlišný taky poměr, o kterém se píše pokud jde o údajný zájem Rumunska - 21xVenomů + 24xViperů. Nevím hraje-li v tomto poměru nějakou roli zbytek vrtulníků v rumusnkých OS - např. výrazný počet starých/starších SuperPum/Pum z rumunské výroby, nebo případná akvizice modernizovaných SuperPum opět z rumunské výroby- tuším že jejich aktuální označení je H215M.
https://global-def.com/2019/06/13/elico ... ardian-19/
http://aeronews.ro/video-romania-analiz ... -si-uh-1y/
https://www.flightglobal.com/news/artic ... rs-450005/

Konkrétní nejasnost - má být Viper v AČR používán s nějakými PLŘS? Já žádné Sidewindery v nabídce pro ČR nevidím. Ale ani je nevidím v tom co by zveřejněno v dodávce pro Paki nebo Bahrajn. A ani nevím jestli v USMC Vipery běžně létají se Sidewindery. Rovněž PLŘS nevidím v nabídce UH-60M pro AČR. Jestli jsem se přehlédnul, tak dejte vědět, je to možné.

Další otázka případného dovybavení je jestli bude v ČR něco na způsob využití domácího řešení - není mi jasné jak to dopadlo http://www.euro.cz/byznys/tendr-na-heli ... en-1347624.

Nebo otázka budoucích upgradů - např. o kterých byla diskuse v rámci Palby - http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=298 ... 8&t=287658
R.I.P.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11605
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Zemakt »

Celý ten článek mi přijde jako blbost. Někde jsem i četl, že Plamen je pro integrování na vrtulníky již ze samotné podstaty nevhodný. Možná to bylo i zde.

K dalším upgradům. Jo ták, no může být, ale už aktuální vybavení mi přijde jako hi tech. Možná ten Link 16 by za to stál.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

2 Zemakt: Pořád mi není jasné co si představuješ pod tím "Belly budou ve full power, tedy v mariňáckém standartu".
Konkrétně jsem se ptal na PLŘS, které asi AČR chtěla (nejsem si jistý, jestli to neskončilo v minulém kole, že poptávali vrtulník s větším množství pylonů/křidelék, než byly nabídka). Ale klidně napiš celou svoji představu. Za pár roků si můžeme odškrtnou jestli to fakt AČR letos objednala anebo jestli to doobjedná za pár roků.

BTW... Tebe "netrká" do očí, že když USMC objednali Venomy a Vipery, tak to bylo v poměru 5:6 (část možná kupovali jako rezervní kusy jako rezervní kusy... nevím jestli poměr uloženek byl stejný jako při objednávce, laicky bych čekal větší % ztrát u AH-1Z)? Zatímco u nás jsou PR řeči o objednávce 2:1? To přece musí mít nějaký dopad do výzbroje mašin, ne? Nota bene, když další PR řeči tvrdí, že AČR chce adaptovat taktiku od USMC.

https://www.euro.cz/byznys/druha-kapito ... je-1377524
R.I.P.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17791
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od skelet »

Plamen byl zkousen na Mi-24 a na H135 (H145?)
ObrázekObrázekObrázek
segal7
praporčík
praporčík
Příspěvky: 341
Registrován: 26/11/2014, 18:21
Bydliště: Vysočina

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od segal7 »

Zemakt - s tím Plamenem to bylo na AN( teda myslím...)

Kouzelník - PLŘS nosí AH 1 na konci pylonů z boku a nic jiného než PLŘS tam dát nejde, AH 1 umí Sidewindery, Stingery a izraelské myslím, že i Pythony 5
Nejhorší je nebýt...
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17791
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od skelet »

Segal: tehda se mluvilo o tom, ze zkouseli dvacitku umistit na rampu Mi-171, ale kvuli vibracim to nevyslo. Nicmene tam nebyl upresnen typ.
ObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

2 Skelet - to s tím integrováním/zkoušením Plamene na H135 mě docela překvapilo. Šlo o nějakou vývojovou verzi jejich řešení https://www.airbus.com/helicopters/mili ... force.html (myslím, že kanónem myslí některou variantu od Nexteru M621)?
A taky mě překvapila případná proveditelnost/využitelnost kanonu na bočním pylonu na vrtulníku této velikosti. Na druhé straně, když jsem pátral jak řeší vrtulníky podobné státy, tak přes rumunský upgrade Pum - 330SOCAT - jsem se dostal na M261 na SA 341F (F2) Gazelle ve francouzských OS.
http://www.airport-data.com/aircraft/ph ... 39086.html
I na mašinách této velikosti komusi přišlo rozumné integrovat kanón (plus Mistraly)
Předpokládám, že s nástupem Tigre do francouzských OS došlo k odzbrojování nebo rovnou vyřazování těchto verzí Gazelle viz 341M. Dle fr. wiki v roce 2012 byly kanónové Gazelly poslány do Nigeru. Což patrně se týká tohoto: https://www.reuters.com/article/us-mali ... OD20130124.

2 Segal7 např. zde na Palbě je taky info o Plamenech na vrtulnících. Vzpomínám si, že to psal Starlight, popisoval a komentoval Plamen a proveditelnost integrace, tuším, na UH-1Y. Zmiňoval v té souvislosti M621 a na tomto příkladu komentoval proč se Plamen nehodí.

Ad PLŘS - díky za upřesnění. Takže to není: buď PLŘS a nic jiného.... nebo jiná výzbroj, ale bez PLŘS?
Nicméně ta základní otázka zůstává. Rozpočet. Bude dost peněz v budoucnu (tj. za 10-15 let) na výcvik vrtulníkářů. A bude na ostatní aktuální akvizice pro ostatní složky českých OS? Chápu správně, že "účet" za vrtulníky zdaleka není konečný? Moje hypotéza je, že jsou zbytečné disputace jestli je fajn nabídka vrtulníků x nebo y nebo.. za 7 nebo 12 nebo ... miliard. Protože na dokupy vybavení vrtulníků "padnou" další velké peníze? Plus peníze za další položky kalkulace za nové vrtulníky, jak jsem odhadoval pár stránek z5?
R.I.P.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“