Nové vrtulníky pro AČR

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Nové vrtulníky pro AČR

"Moderní víceúčelové vrtulníky jsou schopné naplnit široké spektrum misí a úkolů, a to při podpoře všech druhů operací ve dne i v noci, včetně ztížených povětrnostních podmínek. Jde zejména o úkoly z oblastí podpory pozemních sil, vzdušného průzkumu, podpory velení a řízení, podpory speciálních operací a posílení protivzdušné obrany."
- Jiří Caletka z tiskového odboru ministerstva obrany

"Debata je nyní o tom, jak velký vrtulník potřebujeme, co všechno má umět. Z toho vychází, že armáda nepotřebuje ani transportní stroj, ale vrtulník s řadou zbraňových systémů, který přepraví několik vojáků. Vypadá to, že se určitě vejdeme pod deset miliard a koupíme dvanáct vrtulníků. Není to tak, že bychom měli pevný finanční strop a podle něj se rozhodovali"
- politický náměstek MO Daniel Koštoval


2011 - Bílá kniha MO mluví o tom, že by se vrtulníky měly dát využít nejen k vojenským účelům, ale i pro integrovaný záchranný systém.
MO chce vyřadit zánovní bitevní vrtulníky Mi-24V (Mi-35) a koupit víceúčelové transportní helikoptéry (dále LMH/MMH – Light/Medium Multi-purpose Helicopter).
2013 - "Koncepce dopravního a vrtulníkového letectva s výhledem do roku 2025": místo 17 bitevních Mi-24V a 10 záchranných/transportních (6/4) W-3A, které čekaly generální opravy, se pořídí 12+6 lehkých víceúčelových strojů pro bojové operace, resp. LZS/SAR. Přitom ale životnost Mi-24V, do generálky, je 20 let tzn. do 2026, po generálce lze stoje provozovat ještě mnoho let. Výhledově je v plánu i náhrada Mi-8/17 - patrně stejným typem v transportní, resp. VIP úpravě.
2015 - "zmrtvýchvstání" Sokolů (10 ks) smlouva o servisní podpoře všech deseti exemplářů s PZL-Świdnik (včetně provedení generální opravy osmi strojů) v celkové hodnotě do 991 mil.Kč. Smlouva má platnost do roku 2021 a umožní provoz Sokolů podle potřeb armády po dobu až 10 let. Bitevní Mi-24V však mají být nahrazeny 12 lehkými ozbrojenými stroji pro bojovou podporu pozemních sil. MO Martin Stropnický chce v tomto roce vyhlásit tendr na 12 nových vrtulníků. Dle jeho slov jde o minimálně 4,2 mld.Kč. Tato investice se pohybuje v řádu celkových ročních investičních výdajů AČR. Ministerstvo obrany v polovině roku rozeslalo žádosti o nabídky do vybraných zemí.
2016 - nabízené vrtulníky jsou oproti předpokladům (5-8 miliard) podstatně dražší. Výjimkou je nabídka 12 strojů H145M za 5,7 mld.Kč, což Airbus pasovalo do role favorita.
2017 - zástupci MO odprezentovali poslancům plán, pořídit 12 strojů střední váhové kategorie UH-1Y Venom za 14 mld.Kč od Bell Helicopter. Původní cenu činila 19,3 mld.Kč. W-3A (10 ks) a Mi-24V (10 ks) zůstávají v provozu. Ředitel státního podniku LOM Praha má v plánu nahradit výcvikové vrtulníky Mi-2.
2018 - vyhlášení výběrového řízení
2019 - vyjednávání
2020 - podpis smlouvy
2022 - dodávka prvního stroje
2023 - dokončení dodávek

2018 - končí životnost vrtulníků Mi-2
2021 - končí životnost vrtulníků W-3A Sokol
2022 - končí životnost vrtulníků Mi-8/17
2026 - končí životnost vrtulníků Mi-24V
2028 - končí životnost vrtulníků Mi-171š
ps. po generálce lze tyto stoje provozovat ještě mnoho let


Jak známo, již několik let se řeší na MO nákup nových lehkých vrtulníků. Již Bílá kniha ministerstva obrany z roku 2011 mluví o tom, že by se vrtulníky měly dát využít nejen k vojenským účelům, ale i pro integrovaný záchranný systém. Což by zvýhodňovalo evropské výrobce, kteří nabízejí vojenské verze svých civilních vrtulníků, naopak americký Sikorski Black Hawk je čistě vojenský stroj. Svoji roli mohou hrát i náklady na údržbu a náhradní díly. Transakci ještě může ovlivnit současný spor o provoz Letecké záchranné služby. Ministr financí Andrej Babiš chce, aby provoz přešel pod stát a zajišťovala ho armáda s policií. Podle ministra obrany Martina Stropnického však armáda nemá dost vrtulníků a personálu. Podobný výběr za sebou má slovenská armáda. Ta se nakonec rozhodla pro americké Black Hawky od firmy Sikorski.
Ministerstvo obrany v polovině roku 2015 rozeslalo žádosti o nabídky do vybraných zemí, ve kterých poptává nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Stát si původně na vrtulníky v prvním materiálu vyčlenil 8,6 miliardy korun. Ministerstvo obrany počítá s tím, že zakázku zadá ve spolupráci s vládou jiného státu. Podobný systém naposledy Česko využilo v případě pořízení gripenů. V médiích se skloňují nejčastěji tři typy Bell UH-1Y Venom, Airbus Helicopters H145M, AgustaWestland AW139 a korejský Korean Airspace KUH-1 Surion. Ještě na konci roku 2016 se zdálo definitivní, že armáda si kvůli nedostatku peněz pořídí dvanáct vrtulníků H145M německé divize Airbus Helicopters za 5,7 miliardy korun, teď je všechno jinak. Překvapivou změnou prošla nabídka společnosti Bell Helicopter. Z outsidera se v posledních týdnech stal hlavní favorit. Mimo jiné díky pomoci bývalého náčelníka generálního štábu Jiřího Šedivého. Ten má blízko nejen k americkému výrobci vrtulníků, ale i k vedení ministerstva obrany. Ve čtvrtek 9.února 2017 zástupci ministerstva obrany odprezentovali poslancům plán, podle nějž si české vojsko nakonec za dvanáct miliard pořídí tucet víceúčelových strojů UH-1Y Venom z dílen Bell Helicopter. Na překvapivé otočce se údajně podepsal i Jiří Šedivý. Bell Helicopter sice musel osekat svou původní nabídkovou cenu 19,3 miliardy korun, ovšem své udělaly i Šedivého přímluvy a setkání. Ředitelka komunikace v Bell Helicopter, Virginie Brizardová, tvrdí: "Pan Šedivý nám radí, aby nám pomohl pochopit nákupní proces českého ministerstva obrany".

Víceúčelový vrtulník

Pořízením víceúčelových vrtulníků (náhrada Mi-35/24V) včetně výzbroje a munice bude vrtulníkové letectvo postupně rozvíjet schopnosti pro plnění úkolů bojové podpory jednotek pozemních a speciálních sil na území ČR i v zahraničních operacích a plnění úkolů protivzdušné obrany ČR.

Specifikace:
Dvoumotorový víceúčelový vrtulník
Osádka: 2x pilot, 2x palubní personál (technik/střelec)
25-30 let životnosti
Celkem 12 vrtulníků

Požadavky na plněné úkoly:
Palebná podpora jednotek pozemních sil
Ozbrojený doprovod vojsk na přesunu, doprovod transportních vrtulníků
Podpora operací speciálních sil
Působení proti pomalu a nízko letícím vzdušným cílům
Letecká služba pátrání a záchrany a bojová záchrana osob
Letecký odsun raněných - CASEVAC
Vzdušná přeprava osob a materiálu
Taktické vzdušné výsadky
Spolupráce s IZS

Všeobecné požadavky:
Schopnost plnění úkolů ve dne a v noci
Přeprava min. 8 vojáků (pozemní síly) s výstrojí a výzbrojí
Schopnost CASEVAC – min. 2 ks nosítek v nákladové kabině
Celková hmotnost pro přepravu v nákladové kabině min. 960 kg
Palivové nádrže zabezpečeny proti úniku paliva a výbuchu následkem bojového poškození, nebo při nehodě
Ochrana proti střetu s dráty - Wire Strike Protection Systém.

Výkonové a letové charakteristiky
Min. dolet 550 km
Min. cestovní rychlost 260 km/h
Operační dostup min. 4000 m.

Výzbroj
Střelecká výzbroj: Kanón nebo kulomet ovládaný pilotem a kulomet ovládaný palubními střelci
Raketová výzbroj: Protizemní řízené střely, neřízené rakety a laserem naváděné rakety
Systémy aktivní a pasivní ochrany.


http://www.acr.army.cz/assets/informacn ... -01508.pdf

Obrázek

Bell UH-1Y Venom

Z technického i politického hlediska je horkým kandidátem americký víceúčelový typ UH-1Y Venom – nejnovější verze legendárních víceúčelových vrtulníků Bell UH-1 Iroquois. Vrtulníky UH-1Y v současné době provozuje pouze americká námořní pěchota. S čistě bitevním strojem AH-1Z Viper, sdílí UH-1Y až 84 % stejných dílů. Například avionika a elektronická výzbroj je u obou strojů prakticky na stejné (špičkové) úrovni. Americká námořní pěchota využívá UH-1Y Venom jako nosič neřízených raket Hydra 70 nebo laserem naváděných APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) stejné ráže. Na závěsné body lze připevnit také velkorážní kulomety, či jinou výzbroj. Tyto vrtulníky mají integrovaný FLIR a ochranný systém před PLŘS. Pro UH-1Y Venom mluví především jeho ověřenost v bojí a perfektní servisní a logistické zázemí (např. dostupnost náhradních dílů). UH-1Y Venom je připravený certifikovaný vrtulník, které lze okamžitě využívat pro daný účel. Osobně mi nevadí plán, aby byly tyto vrtulníky osazené zbraněmi (i řízenými střelami) a to i v případě, pokud by byly pořízeny čistě bitevní Vipery. Navíc Viperů by mohlo být relativně málo a pořád by mělo smysl je pořídit, právě kvůli shodným dílům (80%). V podstatě, i kdyby ten Viper stál to co AH-64E, tak ho má smysl pořídit. Hlavní problém ale vidím v tom, že bysme byli jediní, kdo má takto řešené vrtulníkové letectvo. Nešlo by se spoléhat na asistenci jiného státu s Venomy a Vipery. Můžeme tedy jen doufat, že tyto stroje koupí i nějaký jiný stát v Evropě, pak by to bylo úplně v pohodě. Výhodou UH-1Y Venom v připravovaném tendru jsou rovněž vazby americké společnosti Bell na Českou republiku. V Praze má Bell již několik let své hlavní regionální sídlo a chce zde společně s českou firmou LOM Praha vybudovat servisní a výcvikové centrum. Montáž, zákaznické úpravy a údržbu vrtulníků by měla tuzemská společnost zajišťovat nejen pro Českou republiku, ale i pro oblast střední a východní Evropy. Podle Lidových novin ještě zdaleka není rozhodnuto o nových vrtulnících pro AČR. Údajně je pravda, že armáda chce jednoznačně UH-1Y, ale ministr Stropnický má strach vybrat mimo klasický tendr nejdražší řešení (obchod by se řešil v rámci FMS přímo s americkou vládou). Další problém je údajně i to, že Zemanovo přijetí na nejvyšší úrovni při plánované cestě do USA není jisté a Pentagon nedávno zrušil cestu náměstka MO do USA, kde se mělo o vrtulnících jednat. Důležité je i to, že stroje Venom by mohly být dodány prakticky ihned - výroba UH-1Y byla ukončena a nabízené vrtulníky jsou ty, které si USMC objednala, ale nevyužívá je. Tedy nadbytečné stroje a dodávku by zdržela jen úprava dle požadavků AČR. Je to ale také vstřícný krok vůči nové americké administrativě ve smyslu "zvyšujeme rozpočet MO a ještě za ty peníze kupujeme americké zbraně", což to staví do trochu jiného světla.

Koncem října 2017 schválilo ministerstvo zahraničí Spojených států zamýšlený prodej dvanácti vrtulníků UH-1Y české armádě. Dne 23. října o tom informovala Agentura pro obrannou spolupráci (DSCA), která je součástí amerického ministerstva obrany. Pokud se Kongres proti vývozu zbraní nepostaví, budou se USA moci po 26. říjnu přihlásit do českého tendru. Hodnota zakázky je podle tiskové zprávy DSCA odhadována na 575 mil dolarů (12,6 mld korun). Konečná částka, za kterou vláda USA stroje k odkupu nabídnou, by ale měla být nižší. Vyšší částka byla zvolena kvůli tomu, aby Kongres prodej nemusel znovu posuzovat, pokud by se při domlouvání tendru cena změnila. Podle mluvčího českého ministerstva obrany Jana Pejška je termín na podání nabídky do českého tendru stanoven do konce října. O vítězi soutěže by tak měla rozhodovat již příští vláda.

UH-1Y (Bell Helicopter)
• Pořizovací cena: 12,5 miliardy Kč
• Provozní náklady (20 let, 3000 letových hodin ročně): 6,3 miliardy Kč
Obrázek

AW139M od AgustaWestland

Co se týče mediální bitvy, pozadu za Bellem nezůstává ani Itálie, s jejich vrtulníkem AW139M. AgustaWestland je italsko-britský výrobce civilních i bojových vrtulníků. Společnost vznikla roku 2001 rozhodnutím italského koncernu Finmeccanica a britského koncernu GKN o sloučení jimi vlastněných výrobců Agusta a Westland Helicopters (obě firmy už dříve dlouhodobě spolupracovaly). Koncerny si podíl v nově vzniklém leteckém výrobci AgustaWestland rozdělily na půl. Od prosince 2004 je jediným majitelem Finmeccanica. Od roku 2010 AgustaWestland ovládá majoritu polského výrobce vrtulníků PZL-Świdnik. Italský výrobce AgustaWestland podepsal, v druhé polovině roku 2015, memorandum o spolupráci s vojenským podnikem LOM Praha. Pokud Italové armádní zakázku získají, státní firma bude pro dodané vrtulníky poskytovat servisní služby. Podobnou dohodu uzavřel LOM téhož roku s americkým Bell Helicopter. Služby poskytované společností LOM by podle memoranda zahrnovaly údržbu, servis, školení a výrobu dílů pro stroje AW139.Z podpisu memoranda s LOM lze ale usuzovat, že AgustaWestland se nevzdává. Za její zájmy navíc lobbuje italská vláda. První viceprezident společnosti Gianfranco Sottotetti jednal s vedením českého podniku už v červenci 2015 a této schůzky se účastnil také italský velvyslanec v Praze.

Varianta HH-139A italského letectva by se mohla stát základem verze pro české letectvo. Společnost Leonardo nabízí pro české vzdušné síly nabízí prostřednictvím italské vlády stroj AW139M. Jde o vojenskou ozbrojenou variantu středního dvoumotorového vrtulníku řady AW139, který už byl objednán zákazníky z více než 70 zemí v celkovém počtu převyšujícím 1000 kusů, z nichž zhruba 900 už bylo dodáno a zařazeno do provozu. AW139 je vrtulník klasické koncepce s pětilistým nosným rotorem a čtyřlistým vyrovnávacím rotorem. Je využíván jak pro civilní, tak pro vojenské účely. Výrobce nabízí řadu specializovaných verzí, například k přepravě osob (včetně VIP), vojenskému transportu, hašení požárů, misím SAR či k námořnímu hlídkování. K červenci 2015 výrobce prodal celkem 770 vrtulníků AW139 zákazníkům z 60 zemí. Do srpna 2016 bylo objednáno celkem 960 strojů tohoto typu. V roce 2011 byla představena nová vojenská verze AW139M (Military), která byla posléze nabídnuta USA do programu CVLSP (Common Vertical Lift Support Program). Prvním uživatelem verze AW139M se stalo italské letectvo, které objednalo 10 kusů označených HH-139A. Vrtulníky slouží primárně k misím SAR. Přestože prim hrají především civilní provozovatelé, stále častěji se pro tento vrtulník rozhodují také různé ozbrojené složky. Vrtulník AW139 byl od počátku navrhován s cílem dosáhnout maximální víceúčelovosti a nabídnout co nejširší možnosti přizpůsobení jeho výbavy individuálním požadavkům jednotlivých uživatelů. V základu jde o klasický střední vrtulník poháněný dvojicí turbohřídelových motorů PT6C-67C, řízených elektronickým systémem FADEC. Stroj je vybaven pětilistým nosným rotorem s titanovou rotorovou hlavou a kompozitovými listy a čtyřlistým vyrovnávacím rotorem. Má tříbodový kolový zatahovací podvozek příďového typu konstruovaný tak, aby při nouzovém nebo příliš tvrdém přistání absorboval část energie z nárazu. Maximální vzletová hmotnost stroje dosahuje 7000 kg a je vybaven protinámrazovým systémem umožňujícím provoz za všech povětrnostních podmínek. Zesílen byl podvozek, který navíc poskytuje také větší takzvanou světlou výšku nad zemí a nově přibyla také balistická ochrana, sestávající z pancéřování sedadel, samosvorných palivových nádrží a rotorových listů lépe odolávajících poškození střelbou. Samozřejmostí je v případě AW139M možnost integrace několika druhů elektro-optické hlavice systému FLIR a vojenskými komunikačními systémy. Stroj má k dispozici také sofistikovaný systém vlastní ochrany, zahrnující všechny základní prvky jako je laserový a protiraketový výstražný systém, stejně tak výletnice klamných cílů. Kromě toho lze nainstalovat chladiče výstupních plynů od motorů. Vrtulník AW139M je schopen nést také externí výzbroj, a to na dvou pylonech, uchycených k trupu nad bočními posuvnými dveřmi. Ty jsou vybaveny datovou sběrnicí vojenského standardu MIL-STD-1553 a dovolují nést a odpalovat všechny hlavní druhy vrtulníkové výzbroje, tedy kulometné a kanonové kontejnery ráží 7,62 mm až 20 mm, neřízené rakety či jejich naváděné varianty a protizemní/protitankové řízené střely. Při integraci zbraňového systému chce společnost Leonardo využít svých zkušeností v této oblasti z vrtulníků AW129, AW149 či AW159. Samozřejmou je i možnost použití lafetovaných střelných zbraní v kabině. Výrobce deklaruje, že v případě přepravy plně vyzbrojených vojáků se do ní vejde celkem deset osob. Přesná konfigurace stroje vždy závisí na specifikacích konkrétního zákazníka.
O tom, že to Leonardo myslí se svou nabídkou do českého tendru vážně, pak svědčí uzavřené memorandum o porozumění se státním podnikem LOM Praha, které bylo podepsáno v září 2015 a které by v případě pořízení AW139M českou armádou bylo základem pro spolupráci v oblastech údržby, oprav, výcviku a mimo jiné také návrhu a výroby vrtulníkových systémů. Dle slov výrobce probíhají jednání o možné spolupráci i s dalšími českými společnostmi, konkrétnější však být nechtěl. Je docela zajímavé, že se společností AgustaWestland by ráda navázala spolupráci česká firma Zenit, která je propojená s mnohem známějším Omnipolem, jehož jméno poškodilo především zprostředkování nákupu armádních letadel CASA. Společnosti Zenit šéfuje Kryštof Hon, jinak také syn ředitele Omnipolu Michala Hona a člen jeho dozorčí rady. Nicméně Zenit nezačíná od nuly. S firmou AgustaWestland jej historicky pojí poměrně vážný vztah. Hon spolupracuje s její polskou dceřinou firmou PZL Swidnik, kde se vyrábějí a opravují dopravní vrtulníky W-3A Sokol.Několik jich provozuje i české letectvo a Zenit v minulosti zprostředkovával opravy mezi českou armádou a polskou fabrikou. Nejde přitom o žádné malé peníze, generálka jednoho sokola vychází na sto milionů korun. Ministerstvo obrany ovšem nyní Zenit obchází a servis si v Polsku domlouvá přímo. Nákup víceúčelových strojů tak může Kryštofu Honovi a jeho kolegům otevřít k armádě nové cesty. Bohužel je tento text z druhé poloviny roku 2016, tedy netuším, jak se vzájemné vazby posunuly a zda došlo k ujednání zmíněné smlouvy. Současným vedením podniku je generální ředitel Stanislav Výborný a obchodní ředitel Vladimír Machatka.

AW139M (Leonardo)

• Pořizovací cena: 5,5 miliardy Kč
• Provozní náklady (20 let, 3000 letových hodin ročně): 2,4 miliardy Kč

Obrázek

H145M od Airbus Helicopters

Německá strana se ale očividně nevzdává. V polovině letošního března se uskutečnilo teprve první setkání zástupců českého a německého obranného průmyslu. Do Prahy dorazili představitelé třinácti německých firem. Berlín se, krom nových obrněnců zajímá i o modernizaci českého vrtulníkového letectva. Dlouhou dobu se zdálo, že favoritem miliardového tendru je německá divize Airbus Helicopters se strojem H145M. Ovšem ministr Martin Stropnický začal v poslední době upřednostňovat americké stroje Bell Helicopter. "Vlády České republiky a Německa jsou pro Airbus strategickými partnery. Jsme si jisti, že naše produkty přesně zapadají do plánovací strategie České republiky," tlumočí postoj společnosti Airbus Helicopters jeho česká mediální zástupkyně Libuše Bautzová. Novější Airbus Helicopter H145M vychází z civilního stroje EC145 (resp. nejnovějšího provedení EC645 T2), který se poprvé dostal do vzduchu v roce 1999. Maximální startovací hmotnost H145M je 3700 kg. Vrtulník dokáže přepravit až 1769 kg (1500 kg v podvěsu) nákladu nebo až deset pasažérů. V MEDEVAC verzi vrtulník nabízí prostor pro dva ležící pacienty a tři záchranáře. H145M je poháněn dvěma motory Turbomeca Arriel 2E jež jsou řízeny systémem FADEC. Má zdokonalenou transmisní soustavu a do ocasní části začleněný částečně zakrytý Fenestron pro lepší řízení a kompenzaci kroutícího momentu. Stroj je vybaven moderním digitálním skleněným kokpitem, brýlemi pro noční vidění a Airbus Helicopters Helionix avionikou se 4-osým digitálním autopilotem. Pro ozbrojené operace vrtulník H145M nese mission computer, dva tuhé víceúčelové zbrojní pylony, které jsou snadno demontovatelné, infračervenou / TV elektro-optický systém (FLIR) a laserový dálkoměr / značkovač. Má prostornou kabinu, která je přístupná přes boční a zadní dveře. Vrtulník H145M má pokročilý systém ochrany: samosvorné palivové nádrže, balistická ochrana a snížené infračerveného vyzařování, zvýšená odolnost proti nárazu trupu a nárazuodolné sedadla posádky. Může být vyzbrojen širokou škálou výzbroje: kanón 20 mm nebo 12,7 mm kulomet, raketnice pro neřízené nebo řízené rakety vzduch-země. Právě osazení řízenými střelami požaduje i AČR. V USA slouží vojenský verze H145M pod označením UH-72A Lakota, již odebráno 250 ks UH-72A ze 300 objednaných. Poslední nabídka Airbusu je zatím 476 mil. za kus. Za tuto cenu nabízí velmi dobře vybavenou helikoptéru včetně logistiky, výcviku, balíku náhradních dílů, setu pro evakuaci zraněných MEDEVAC a výzbroje. Arzenál v podvěsech čítá kulomet, dvacetimilimetrový kanon, odpalovač neřízených raket i řízených střel včetně protitankových Spykeů, jak požaduje česká armáda - popisuje Dietmar Strohofer.

H145M (Airbus Helicopters)
• Pořizovací cena: 5,7 miliardy Kč
• Provozní náklady (20 let, 3000 letových hodin ročně): 1,5 miliardy Kč


Pro lepší představu přikládám orientační ceny nekterých vrtulníků:

AW109 - 6,3 mil.$
AW139 - 12 mil.$
AW169 - 8,5 mil.$
A129 Mangusta - 22 mil.$
CAIC Z-10 - 17 mil.$
Ka-50 Black Shark - 16 mil.$
Mi-28 Havoc - 15-16 mil.$
Rooivalk - 40 mil.$
AH-64A - 21 mil.$
AH-64D - 65 mil.$
AH-64E - 32,9 mil.$
AH-1Z Viper - 34 mil.$
UH-1Y Venon - 26 mil.$
UH-72A Lakota - 6,7 mil.$
UH-60M Black Hawk - 24,5 mil.$
HH-60G Pave Hawk (CSAR) - 35-36 mil.$
OH-58D Kiowa - 6,7 mil.$
CH-47 Chinook - 38,5 mil.$
CH-47F Chinook - 29,8 mil.$
CH-53K King Stallion - 195,0 mil.$
CV-22B Osprey (SOF/CSAR) - 81,9 mil.$
MV-22B Osprey - 82,7 mil.$
MH-60R Seahawk - 40,3 mil.$
MH-60S Seahawk - 26,9 mil.$


Zdroj:
http://www.defensenews.com/articles/cze ... -helo-deal
http://flymag.cz/article.php?id=11053
http://www.euro.cz/byznys/airbus-odtajn ... n=copylink
http://www.euro.cz/politika/bez-nemecka ... n=copylink
http://www.mocr.army.cz/informacni-serv ... y-55817/#1
http://www.euro.cz/politika/eminence-v- ... ho-1332802
http://ekonomika.idnes.cz/ceska-armada- ... nomika_san
http://www.armadninoviny.cz/tri-mozne-v ... du-cr.html
http://www.flymag.cz/article.php?id=11050
http://www.radiodixie.cz/clanek/bude-be ... -armady-cr
Naposledy upravil(a) Rase dne 10/4/2017, 14:30, celkem upraveno 16 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
kozlustechnykus
poručík
poručík
Příspěvky: 769
Registrován: 9/3/2014, 20:24

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od kozlustechnykus »

"Pan Šedivý nám radí, aby nám pomohl pochopit nákupní proces českého ministerstva obrany".
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
„Je to skutečně tak, že Česká televize má určený úhel pohledu. Má ho určen na základě doporučení Evropské komise, která povoluje veřejnoprávním médiím fungovat z poplatků, nebo z daní jenom za předpokladu, že budou prosazovat, obhajovat a dívat se na všechno z úhlu pohledu tradic evropského humanismu a kritického myšlení."
Michal Jankovec clen rady CT
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od arten »

Tak uprednostniť viac ako dvakrát drahšiu ponuku, bez konkrétnej dohody na dodávku Viperov a/alebo dohody na velmi vyznamnych ofsetoch, znie ako mimoriadne šialený nápad... :shock: Smrdí tam korupcia. Silno... :sad:
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Zemakt »

Prečo? Venom je prakticky jediný primárně bojový vrtulník se skoro tuzemským zázemím, armádě poskytne možnost ponechání bitevní možnosti v podobě Viperu. O výhodách provozu takovéto dvojice nemluvě. Konkurence nic takového nenabízí. Je to drahé, je, ale dobré. 6 vs 12 miliard vůči H145 , ovšem podrobnosti neznáme. Ofsety jsou trapárna. Jde o to, chci to a mám na to.

O veletočích provázejících volbu kategorie se nemá cenu bavit, to ještě do dneška nikdo nepochopil.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Rase »

Vipery ale zatím nejsou součástí dohody (!) Pokud by byly součástí dohody i Vipery, tak bych to rozhodně chápal, ale obhajovat cenu Venomu jen tím, že má stejné součástky jako Viper není ideální. Přeci jen příští vláda, může za X let mít jiný názor (jiná loby) a pořídí místo Viperu třeba Tigery, Mangusty nebo Apache, pak to bude k ničemu. Vzhledem k rychlosti výběrových řízení, by bylo vhodné, ty Vipery (cca 10ks) nakoupit rovnou, stejně nebudou u jednotek hned a Mi-24 můžou v poklidu dosloužit i po modernizaci, která stejně nebude nic světoborného.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Zemakt »

Právě proto se mi to jeví jako dobré, i pro budoucí argumentaci co se týče typu bit. vrtulníku. Jinou volbu proste neobhajis. Neměl bys tedy. Ale o tom, že to pujde v jednom baliku, na to bych zapomenul, snad obce.
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od arten »

Rase píše:Vipery ale zatím nejsou součástí dohody (!) Pokud by byly součástí dohody i Vipery, tak bych to rozhodně chápal, ale obhajovat cenu Venomu jen tím, že má stejné součástky jako Viper není ideální. Přeci jen příští vláda, může za X let mít jiný názor (jiná loby) a pořídí místo Viperu třeba Tigery, Mangusty nebo Apache, pak to bude k ničemu. Vzhledem k rychlosti výběrových řízení, by bylo vhodné, ty Vipery (cca 10ks) nakoupit rovnou, stejně nebudou u jednotek hned a Mi-24 můžou v poklidu dosloužit i po modernizaci, která stejně nebude nic světoborného.
Presne tak. Ak je argumentom dvojnásobnej ceny budúce šetrenie pri budúcich útočných vrtuľníkoch tak potom by to malo byť v jednom balíku.V normálnej krajine - celý tender by mal byť potom na oba typy nech majú možnosť aj ostatní výrobcovia ponúknuť "balíček."

Ináč to vyzerá ako "dvojitý Kaliňák-Glváč" u nás, teda že vysúťaži sa sám Venom (pretrože spol. súčiastková základňa a servis s Vipermi) a potom sa bude kupovať ešte predraženejší Viper - lebo však spol. súčiastková základňa a servis s Vipermi a iná možnosť nie je...
:razz:
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Zemakt »

Ak bude argumentem nejnižší cena, bez ohledu na přání provozovatele, tak jsem pro zakoupení R 44 protože to sklepneme ještě minimálně o půlku. A zároveň můžeme přiobjednat pár R 22. Poplatník ušetří co vic si přát a vše bude křišťálově čisté. Nádhera
:razz:
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 642
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od tomas.kotnour »

Když už jsme u toho nákupu vrtulníků, tak jsem možná špatně koukal, ale tuto informaci jsem v žádném topicu nezaregistroval.
https://www.airzone.tv/news/vrtulniky-m ... ne-stroje/
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od skelet »

Zemakt: radši bych byl pro R66, ale je pravdou, že je dražší :D
arten: pravdou je, že ten Venom dává smysl. Tento vrtulník by měl nahradit Mi-17 (nikoliv Mi-171) a v budoucnu W-3 Sokol. A na rozdíl od ostatních to není derivát civilního stroje. "601" bude asi prskat, ale to je holt život.

btw.: nemá LZS do budoucna zajišťovat státní letecký podnik? Jaká si obdoba Slovair?
ObrázekObrázekObrázek
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od arten »

Zemkat - nie. Dôležité je aby sa riešil pomer cena/výkon (resp. efektivita)

Skelet: Tak H145M (to je vlastne Lakota nie?) nemá nejaké zásadne iné parametre ako Venom - myslím, že len nákladu unesie menej.
Civil/vojenský dnes už tiež nehrá žiadnu úlohu - keď sa u nás riešil tender, tak vyplynulo, že AW139 má nielen lepšie parametre, ale dokonca aj ochranu môže mať lepšiu ako Blackhawk.

LZS - neviem. Tu je hlavne problém ten, že Mi-17LPZS akosik nie je čím nahradiť - keďže sa kúpili holé Blackhawky. Skrátka chaos...
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od skelet »

UH-1Y má i silnější motory, lépe přístupný nákladový prostor (větší dveře) a širší trup (259cm vs 173cm). Tj. Uh-1Y má širší trup, než-li Mi-17, kterou má nahradit.

LZS řeším v ČR, v ČR lítají pro ministerstvo zdravotnictví Mi-171 pouze s transplantačními týmy, a speciálními přístroji. Jinak ne.
ObrázekObrázekObrázek
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Nesher »

Ano, uvažuje se, že by leteckou záchranku převzal komplet, po polském vzoru, státní podnik (pravděpodobně ve vlastnictví Ministerstva zdravotnictví). Prosazuje to hlavně, po té co se mu už pod heslem "úspor " podařilo prakticky rozložit funkční systém letecké záchranky, Babiš. Pokud by to tak skutečně dopadlo, padl by tak hlavní argument pro pořízení polo civilního stroje, kterému se ostatně VzS AČR braní jak mohou. Samozřejmě argument ohledně úspor, pokud by se někdy v budoucnu koupil i Viper je hodně na vodě. Ono je totiž vůbec nejisté zda má provoz tak drahého systému jako je bitevní vrtulník v tak malých počtech, v kontextu AČR nějaký smysl. Osobně se domnívám, že ne, pouze by konzumoval peníze, které by se daly využít podstatně efektivněji.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Zemakt »

Jeli tomu tak, tak dnešní provoz Mi 24 je ztracená investice. Nemyslím si, že CR je tak chudá země, aby při současných politických proklamacích neutáhla v budoucnu tandem VV. Zvláště typů V a V. Zdali má či nemá být bitevní letectvo je jiná otázka. Dle mého názoru, určitě má.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Rase »

Z mého pohledu, jediný důvod, proč jsem ochotný akceptovat Venom, je ten, že je zde šance koupit Viper. Ten stroj se mi hodně líbí a nová "nosatá" verze je velice cool. Pokud jde o LZS, tak pokud vznikne nějaký státní podnik, částečně podléhající armádě a nakoupí několik strojů H145M, tak je to v pohodě. Tedy tak trochu obráceně než to bylo plánované doposud - armáda může v případě nouze přebrat stroje jinak používané k civilní službě. Stejně to mají třeba v Rakousku. Ale aby armáda zajišťovala i LZS mi přijde taky divný - armáda má primárně bojovat.
Co se týče bitevního vrtulníkového letectva, tak když už se rozhodlo, že si jej zachováme tak provoz smysl očividně má. Dokoupit těch 10 bitevních vrtulníků je už jen otázkou času. Nemám problém v tom, pokud by někdy v budoucnu tvořily vrtulníkové letectvo AČR jen Venomy, Vipery, lehké neozbrojené H145M + pár těžších strojů třeba NH90. Celkově se mi NH90 hodně líbí, ale bylo by vhodné, provozovat jen tak 3, maximálně čtyři typy strojů, víc určitě ne.
tomas.kotnour: Na to jsem taky docela zvědavý, přeci jen opět nepůjde jen o jeden stroj - výcvikové stroje ale nejsou dost "mediálně lákavé" oproti "bitevníkům"
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Nesher »

No já nevím, za cenu těch 8-10 bitevních vrtulníků můžeme kompletně přezbrojit dělostřelectvo včetně moderních raketometů, a to bude mít v případné válce rozhodně větší efekt než pár vrtulníků. Ostatně jediná země naší velikosti (na počet obyvatel) v civilizované části Evropy, která má bitevní vrtulníky je Řecko, Belgie, Dánsko, Norsko atd. ne.
Případě by se za ty peníze dala modernizovat celá flotila L-159.
Rase, ten státní podnik by nebyl pod armádou, ale pod ministerstvem zdravotnictví. Samozřejmě, že v případě války by je armáda, stejně jako stroje všech ostatních provozovatelů ať už státních či soukromých, zabavila.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Rase »

Mno ten koncept co má rakouská armáda funguje i v době míru, prostě když je armáda potřebuje na cvičení, tak si je může "vypůjčit", oplátkou se částečně podílí na jejich provozu. Většinu času jsou ale nasazovány pro civilní potřeby - LZS.
Co se týče bojeschopnosti, tak bych neměl problém v tom, pokud by měla AČR jen lehké vrtulníky pro výsadky několika vojáků + bitevní stroje pro případ palebné podpory a taktickou zálohu. V případě ostré akce by stejně nebyly rychlé přesuny pěchoty proveditelné.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Zemakt »

Predpoklad z ktereho vychazim je deklarovane postupne navysovani arm. rozpoctu. Pak budou penize i na delostrelectvo atd., k nakupu a zavedeni bit. vr. by stejne doslo v case. Jehoz nejzassi hranice by mela byt ohranicena doletanim/prodejem Mi 24. K prikladu evropskych statu: ano mas jiste pravdu, ale pridana hodnota bitev. vrtulniku je proste prilis velka, nez bych se ho vzdaval. Je to jen o penezich a ty by snad meli byt.
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Polarfox »

Nesher píše:Ostatně jediná země naší velikosti (na počet obyvatel) v civilizované části Evropy, která má bitevní vrtulníky je Řecko, Belgie, Dánsko, Norsko atd. ne.
Takhle se to nedá brát. Každý stát a jeho ozbrojené síly mají svou historii a specifika. Dle identické logiky - kdo z nich má raketomety a proč bychom je tedy potom měli mít i my?
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
johnytapia
rotný
rotný
Příspěvky: 96
Registrován: 7/12/2016, 23:24

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od johnytapia »

Já bych se bavil spíš o tom, co bude. Doteď celá Evropa na nějaké výdaje na obranu kašlala. Jednotlivým armádám zanikaly určité schopnosti nebo je utlumovaly. V nejbližších letech se tento trend obrátí. Takže i země, co bojové vrtulníky odepsaly se jich můžou zpátky dočkat.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“