Nové vrtulníky pro AČR

Odpovědět
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Skeptik »

jistě, přeci nebudeme vrtulníky posílat do misí.. sakra vlastně my je tam posíláme. Ale ne, naše armáda přeci bojovala naposledy na Bílé Hoře
Jó mise. My je kupujeme kvůli misím? Proč?
Tak by mě zajímalo kolik toho mají konstrukčně společného UH-1A s UH-1Y
UH-1Y je modernizace UH-1N z roku 1969, a UH-1N je zas nová motorizace zpevněného draků UH-1H ... a od toho vede přímá linie k UH-1A.
Takže co mají společného? Koncepci a většinu draku.
a co teprve s Mi-171, která má padesát let
Souhlas, však taky zakladatel linie, Mi-8, vznikl jako reakce na UH-1 ... deset let po ní.
no jooo.. jsou to jen blbé bojem ověřené vrtulníky, které nepotřebujeme, protože naše armáda naposledy bojovala na té Bílé Hoře
To jsi v mém vyjádření našel?
Jen podotýkám, že kupujeme, po tvrdém a několikaletém lobbingu, něco, co z nějakého důvodu nekupuje nikdo jiný než ten, co si to vymyslel ... a i ten koupil jen 100 kusů.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od skelet »

My je kupujeme pro armadu, ne pro hasice, ne pro policii, ne pro zachranku. A armada je urcena k valce. Tot vse
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Zemakt »

Proč misím? Protože se jich účastníme, no

Y oproti N je klasická evoluce osvědčené koncepce draku, ovšem de facto je to nová mašina. Su třicetpět taky přece není Su dvacetsedm.

Jakých sto kusů?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od arten »

skeptik:
kúpili by ste stroj, ktorý prevádzkuje len štvrtá najmenšia ozbr. zložka jedného štátu. Superdrahý námorný špeciál. A brutálne si predražili náklady na prevádzku ...
AD: misie - koľko a kam chceš akože poslať strojov z prevádzkovaných 12 ks?
AD: Mi-171 - no ale tie majú príslušnú cenu a náklady...
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od skelet »

No ta ctvrta nejmensi bojova sila ma vic bojovych zkusenosti, nez vetsina statu EU. Takze asi tak
ObrázekObrázekObrázek
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od arten »

Bezpochyby. A teraz - aký to má vzťah k prevádzkovanej technike?
Že by ste kúpili superdrahý námorný špeciál? A brutálne predražili náklady na prevádzku?
(na úlohy ktoré aj tak nebudete zabezpečovať? Za cenu neporovnateľnú s Mi-171 ?)
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od skelet »

Jaky to ma vztah? No asi ten, ze je to vrtulnik, ktery je vojensky. Ne prekopavka civila. A k tomu vojensky vyvinuty nekym kdo rozumi sve profesi.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Zemakt »

Recyklujeme již několikrát diskutované. Marně :D . Mi 171, UH, plus do budoucna sest osm Bellů kategorie Kiowi. Po vyrazeni ctyriadvacitek dokoupit osm Viperu a dat je do letky s Venomy, mozna do dvou letek rovnomerne a vytvořit smisene combatteamy. A mozna rotovat piloty, toť otazka. Potom by jsme měli vrtulníkáře jak fik :razz:
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od skelet »

Víceméně souhlas.. ono je hlavně jedno jestli se nakoupí UH-1 nebo AW139m. Jsem hlavně rád, že se nenakupují H145 a UH-60
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Skeptik »

skelet píše:Jaky to ma vztah? No asi ten, ze je to vrtulnik, ktery je vojensky. Ne prekopavka civila. A k tomu vojensky vyvinuty nekym kdo rozumi sve profesi.
Proti 107 UH-1Y (a podotýkám, že UH-1Y vznikla tak trochu omylem, protože původní záměr byl "levný" upgrade UH-1N) provozuje "hlavní vrtulníková síla" USA Armáda cca 1.500 UH-60 a 340 UH-72 ... tedy "překopávka civila" jak píšeš.

Překopávka civila, navíc evropského, která nahrazuje ten americký "vojenský speciál". PROČ?
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Starlight »

arten píše:skeptik:
kúpili by ste stroj, ktorý prevádzkuje len štvrtá najmenšia ozbr. zložka jedného štátu...
skelet píše:No ta ctvrta nejmensi bojova sila ma vic bojovych zkusenosti, nez vetsina statu EU. Takze asi tak
Rád doplním :wink: :

USMC je možná co do velikosti až čtvrtá největší ozbrojená složka USA, ale i tak to znamená, že aktuálně má 221 tisíc plně profesionálních mariňáků v aktivních a reservních silách. To je velikostí na úrovni ozbrojených sil Francie (aktivní i rezervní síly pozemních sil, letectva a námořnictva, ale bez četnictva) nebo Velké Británie. V Evropě má početnější síly v NATO asi už jen Turecko s braneckou armádou.

USMC je ale letecká supervelmoc, které má dnes ve službě okolo 1 200+ pilotovaných letounů, konvertoplánů a vrtulníků a další stovky bezpilotních prostředků různých kategorií. Jenom vrtulníků a konvertoplánů má USMC cca 800 kusů. To je druhé nejsilnější vrtulníkové letectvo v NATO hned po US ARMY! Ostatně USMC je historicky otcem řady inovativních konceptů nasazení vrtulníků jako prostředku pro manévrový boj.

Už jsme to zde psal, USMC objednala 160 kusů modelu UH-1Y (drtivá většina už je vyrobena, s UH-1N toho má společného jen málo, je to regulérně zcela nový vrtulník) a 189 kusů příbuzného modelu AH-1Z. To sice není na úrovni řady UH-60/S-70 (poslední generace) ale už se to blíží řadě NH-90. To, že je používá jen jediný uživatel je irelevantní – právě vzhledem k počtům u USMC, její organizaci logistiky a rozsahu výcviku, rozsahu operačního nasazení v globálním měřítku včetně reálného bojového nasazení v nejdelší válce, kterou kdy USA vedly a stále vedou.
arten píše:...AD: Mi-171 - no ale tie majú príslušnú cenu a náklady...
arten píše:...Že by ste kúpili superdrahý námorný špeciál? A brutálne predražili náklady na prevádzku?
(na úlohy ktoré aj tak nebudete zabezpečovať? Za cenu neporovnateľnú s Mi-171 ?)
Arten,

na Palbě pořád strašíš s provozními náklady u amerických vrtulníků. Jak tady s UH-1Y, tak v jiném vlákně se slovenskými UH-60M a naopak pořád vyzdvihuješ výhodnost Mi-171. :?: Máš ale opravdu nějaká konkrétní čísla o provozních nákladech? Nebo máš nějakou osobní zkušenost s náklady na údržbu letecké techniky, zejména u středoevropských vojenských uživatelů? :?:
Naposledy upravil(a) Starlight dne 14/10/2017, 14:23, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Skeptik »

Už jsme to zde psal, USMC objednala 160 kusů modelu UH-1Y (drtivá většina už je vyrobena, s UH-1N toho má společného jen málo, je to regulérně zcela nový vrtulník)
Starlight, jak může mít UH-1Y s konstrukcí UH-1N "jen málo společného", myslím tím konstrukce draku nikoli avionika nebo rotor, když původně měly vzniknout přestavbou UH-1N?
Teprve zjištění, že mariňátské UH-1N jsou příliš olétané vedlo k rozhodnutí, že se koupí stroje nové.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Starlight »

Skeptik píše:
Už jsme to zde psal, USMC objednala 160 kusů modelu UH-1Y (drtivá většina už je vyrobena, s UH-1N toho má společného jen málo, je to regulérně zcela nový vrtulník)
Starlight, jak může mít UH-1Y s konstrukcí UH-1N "jen málo společného", myslím tím konstrukce draku nikoli avionika nebo rotor, když původně měly vzniknout přestavbou UH-1N?
Teprve zjištění, že mariňátské UH-1N jsou příliš olétané vedlo k rozhodnutí, že se koupí stroje nové.
Zkus si najít zdroj svých informací, protože to bylo úplně jinak.

Klíčové je totiž slovo přestavba, v originále tam bude „remanufacturing“ a „modified and reused componets“. Američané to prostě chápou jinak, než je u nás zvykem. Ostatně udržení označení UH-1 bylo dáno spíše snahou usnadnit schvalování programu než technickými aspekty.

Ve skutečnosti se při přestavbě z původního draku UH-1N beze změny převzaly jen přední nákladové dveře (ty úzké, co nejsou moc vidět). Jako původní, ale upravené se dále přibíraly: všechny ostatní dveře, stropní potahové panely v nákladovém prostoru a část konstrukce kabiny pilotů. Tedy z hlediska draku vrtulníku nekritické části.

To se použilo jen u 10 sériových strojů UH-1Y. Zbylých 150 strojů UH-1Y byl čisté 100% novostavby. Technicky to ani nelze jinak udělat – UH-1Y má delší nákladovou kabinu, je těžší, má mnohem výkonnější motory, unese více užitečného zatížení a má větší únavou životnost.
Naposledy upravil(a) Starlight dne 14/10/2017, 14:25, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Rase »

Osobne beru Venom a Viper jen jako provizrni reseni, nez budou mit marinaci k dispozici jejich nahradu. Preci jen oni do cca 10ti let prejdou na novy stroj s kolmym startem, nam ale zustanou Venomy dalsich 50 let. Venom vznikal v obdobi uspor, dnes se urychluje zavadeni nove vyzbroje. Az Marinaci nahradi V+V, treba je nam a Pakistancum prodaji se slevou. Tim chci rict, ze at je Augusta jakakoliv, tak vydrzi ve vyzbroji statu dyl nez Venom u marinaku
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Skeptik »

In 1996, the Marine Corps launched the H-1 upgrade program by signing a contract with Bell for upgrading 180 AH-1Ws into AH-1Zs and upgrading 100 UH-1Ns into UH-1Ys. While the original contract called for upgrading existing airframes, it was later modified in 2008 to manufacture completely new aircraft.
V roce 1996 zahájilo Marine Corps modernizační program H1 podpisem smlouvy s Bell, který se týkal modernizace 100 UH-1N na verzi UH-1Y. Původní kontakt zahrnoval modernizaci existujících draků, následně byl ale v roce 2008 změněn na výrobu kompletně nových letadel.

Takže při vývoji - původní draky ... byť zesílené a před hlavními dveřmi prodloužené o 21 palců (56 cm). To se samozřejmě dělá vložením "prstence" mezi existující trupové přepážky. Konstrukce se nemění. Následně se zjistilo, že cena za takovou úpravu se, vzhledem k opotřebení draků nevyplatí, a tak se objednaly draky nové.
To ale nic nemění na faktu, že konstrukce těch draků je 60 let stará.
Já netvrdím, že ten vrtulník není použitelný, ostatně to netvrdím ani o modernizaci T-72. Ostatně ráno jsem koukal na reportáž o 65 výročí Prahy V3S ... taky by asi šla modernizovat komponenty 21. století ... ale pořád to bude jen stará konstrukce s moderním vybavením. Ale neříkám, že nepoužitelná.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Zemakt »

Takže při vývoji - původní draky ... byť zesílené a před hlavními dveřmi prodloužené o 21 palců (56 cm). To se samozřejmě dělá vložením "prstence" mezi existující trupové přepážky.
Konstrukce se nemění
Takže konstrukce se de facto mění, viz zesílení a to vzhledem k nárůstu hmotnosti dost podstatné. Vložením segmentu dochází k překonstruování kabiny. Dále nové motory vč. změny uložení a vzájemné vzdálenosti a osy, transmise. O elektronice mluvit netřeba.

Pro někoho stará konstrukce, pro někoho evoluce v boji osvědčené konstrukce. Podstatné je, že se jedná o velmi výkonný a již v boji osvědčený bojový vrtulník (Venom), nikoli zajíce v pytli.
Ostatně v historii letectví není tento směr, kdy namísto razantních změn se na základě postupných méně dramatických evolucí postupuje dále, nijak neznámý. Viz třeba linie Dassault Ouragan, Mystere, Super Mystere například.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Skeptik »

Ouragan ... Konstrukce 1947
Super Mystere ... Výroba ukončena 1959 a nahrazena modernější konstrukcí
Takže ve výrobě 12 let od zahájení konstrukčních prací. To nebyl zrovna dobrý příklad :(

Zesílení konstrukce či její prodloužení konstrukci nemění. Výměna motoru a elektroniky také ne ... to by rumunský MiG-21 LanceR byl ekvivalentem Gripeny ... což není.
Svoji práci při air policingu ale udělá.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Zemakt »

To byl příklad konstruktérské filozofie. Samozřejmě s ohledem na možnost plně vyhovět reálné potřebě a požadavkům budoucího zákazníka.
Zesílení konstrukce či její prodloužení konstrukci nemění. Výměna motoru a elektroniky také ne
Věc názoru, tady bych to za sebe utnul.
to by rumunský MiG-21 LanceR byl ekvivalentem Gripenu
zde se obávám je ten špatný příklad, viz výše "potřeba a požadavky budoucího zákazníka".

Ale nemá cenu se v tom dále pitvat. Jak říkám, věc názoru. Přeji pěkný víkend :wink:
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Skeptik »

Souhlas, věc názoru a budoucnost ukážě. :)
I Tobě příjemný víkend
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Starlight »

Skeptik píše:
In 1996, the Marine Corps launched the H-1 upgrade program by signing a contract with Bell for upgrading 180 AH-1Ws into AH-1Zs and upgrading 100 UH-1Ns into UH-1Ys. While the original contract called for upgrading existing airframes, it was later modified in 2008 to manufacture completely new aircraft.
V roce 1996 zahájilo Marine Corps modernizační program H1 podpisem smlouvy s Bell, který se týkal modernizace 100 UH-1N na verzi UH-1Y. Původní kontakt zahrnoval modernizaci existujících draků, následně byl ale v roce 2008 změněn na výrobu kompletně nových letadel.

Takže při vývoji - původní draky ... byť zesílené a před hlavními dveřmi prodloužené o 21 palců (56 cm). To se samozřejmě dělá vložením "prstence" mezi existující trupové přepážky. Konstrukce se nemění. Následně se zjistilo, že cena za takovou úpravu se, vzhledem k opotřebení draků nevyplatí, a tak se objednaly draky nové.
To ale nic nemění na faktu, že konstrukce těch draků je 60 let stará.
Já netvrdím, že ten vrtulník není použitelný, ostatně to netvrdím ani o modernizaci T-72. Ostatně ráno jsem koukal na reportáž o 65 výročí Prahy V3S ... taky by asi šla modernizovat komponenty 21. století ... ale pořád to bude jen stará konstrukce s moderním vybavením. Ale neříkám, že nepoužitelná.
Skeptiku,

tak jsem si našel ten tvůj zdroj (Wikipedia?) a v něm zdroj, ze kterého čerpali = oficiální prohlášení NAVAIR (organizace zodpovědná za letecké programy US NAVY/USMC) z roku 2005. Tady je v plném znění CELÉ zdůvodnění proč opustili od pokračování přestaveb ve prospěch zcela nové výroby: :arrow: https://web.archive.org/web/20090206153 ... 1332&cat=5

Mimo jiné: USMC své vrtulníky UH-1N potřebovala na bojišti, nikoliv na dlouhé přestavbě v továrně. Také počet ztrát (bojové, nebojové) a počet vrtulníků ve velké údržbě (z důvodu rychlého opotřebování na bojišti) by způsobil, že by nebyl dostatek vrtulníků pro modernizační program.

A teď to klíčové. Já čerpám z oficiálních technických materiálů Bellu z roku 2004 (!) :!: , kde se uvádí ten malý rozsah skutečně převzatých dílů z původních UH-1N. Převzetím starších dílů se ušetřilo jen 100 tisíc USD na výrobních nákladech na jeden vrtulník, což potvrzuje, že i přestavba byla vlastně nový drak. Přesně tak, jak jsem už napsal v minulém příspěvku.

Tady my budeš muset věřit, jestliže někdo dodává vrtulník, který má mít únavový život dalších 10 tisíc letových hodin, tak to musí být funglovka :!: (o mnohem výkonnějším pohonném systému, větší nosnosti, modernějších stavebních předpisech ani nemluvě). Žádné staré strukturální díly se převzít nemohou. Proto jen ty nekritické části jako jsou dveře a podobně. Také to znamená, že nové draky se musí vyrobit ze současných materiálů (včetně kompozitů) a stávajícími moderními výrobními technologiemi (ty staré už ani v moderních továrnách nejsou). Proto UH-1N a UH-1Y vypadají drakově sice stejně (ano koncept vrtulníku UH-1 je zachován), ale z pohledu použitých technologií je to rozdíl několika desetiletí.
Rase píše:Osobne beru Venom a Viper jen jako provizrni reseni, nez budou mit marinaci k dispozici jejich nahradu. Preci jen oni do cca 10ti let prejdou na novy stroj s kolmym startem, nam ale zustanou Venomy dalsich 50 let. Venom vznikal v obdobi uspor, dnes se urychluje zavadeni nove vyzbroje. Az Marinaci nahradi V+V, treba je nam a Pakistancum prodaji se slevou. Tim chci rict, ze at je Augusta jakakoliv, tak vydrzi ve vyzbroji statu dyl nez Venom u marinaku
Rase,

já sice nevím, co ti Bell a typ UH-1Y udělal, ale to, že USMC přejde "do cca 10 let" od řady H-1 na nové stroje prostě není pravda. :!: Zrovna u amerických programů není potřeba vymýšlet fantasmagorie, ale stačá se podívat do obrovského počtu veřejně dostupných dokumentů US NAVY/USMC.

Vrtulníky řady AH-1Z/UH-1Y bude USMC používat ještě minálně pár desetiletí. Už jsem to v tomto vlákně jednou psal, tak to napíšu ještě jednou: UH-1Y pro USMC je v současnosti stále ve výrobě. To, že poslední ze 160 kusů UH-1Y byl objednán v FY2016 znamená, že tyto vrtulníky jsou nyní právě ve výrobě a odhad je, že budou pravděpodobně dodány ve FY2019-2020. Současně ale běží výroba modelu AH-1Z, které má 85% společných dílů. Poslední ze 189 strojů AH-1Z budou objednány ve FY2019. Tedy výrobní linka Bellu na program UH-1Y/AH-1Z pro USMC se uzavře někde v roce 2021. Klíčová je tedy stále běžící výroba společných hlavních komponentů – pohonného sytému (motor, převodovky, rotory), avioniky a dalších palubních systémů (hydraulika, elektrický systém,..).

Není tedy důvod, proč by USMC měla „do cca 10 let“ přecházet na jiný vrtulník místo řady H-1. Plány USMC jsou jasné. Peníze na letectvo USMC nyní směřují stále více do programů F-35, KC-130 a CH-53K. Podle stávajících plánů má být poslední letka USMC s F-35 přezbrojena někdy v FY 2032. Výroba drahých CH-53K také poběží přes rok 2030. USMC už konvertoplány má (MV-22 a má jich zhruba 360), tak si může v klidu počkat, co vypadne z programů US ARMY.

A i pak to potrvá desetiletí, než zase USMC přezbrojí. H-1 Program Upgrade běží od roku 1996 do cca 2021, tedy 25 let. Prvních AH-1Z v sériovém standardu byl vyroben v roce 2005, poslední bude vyroben cca v roce 2021, tedy rozpětí 16 let. S těmito časy je potřeba počítat ne přezbrojení USMC od okamžiku, až se někdy v budoucnu rozhodne, co nahradí řadu H-1.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“