Bezpilotní letoun CANTAS

Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Bezpilotní letoun CANTAS

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Bezpilotní platforma CANTAS UAV

2012 04.04. Začínají realizovat vývoj vlastního projektu bezpilotního prostředku s charakteristikou VTOL
2016 02.02. Dokončen vývoj a vyroben funkční prototyp CANTAS A
2016 10.09. Dohoda na finalizaci a zastřešení celkého projektu CSG a.s.
2016 02.11. Na výstavě Indo Defence v Jakartě představen CANTAS A
2017 20.2. Na výstavě IDEX v Abu Dhabi představen CANTAS E


Jedná se o originální český výrobek vyvinutý malým týmem českých inženýrů ve společnosti KRILL Design se sídlem v Kunovicích. Jde o technologický start-up podpořený holdingem CSG. Firma KRILL Design pracuje na projektu od roku 2012. Letoun se vyznačuje unikátním poměrem cena vs výkon. Vyrábí se v České republice a od konkurenčních produktů se liší nejen svým osobitým vzhledem, ale zejména jedinečnou kombinací dvou způsobů pohonu, které mu dávají schopnost rychlého dopředného letu a zároveň schopnost vertikálního vzletu a přistání (VTOL). V rámci projektu vznikají tři letouny a jejich konstrukce vychází z kachní koncepce se zadními delta křídly. Na křídlových gondolách jsou umístěny svislé ocasní plochy. Široké použití kompozitů údajně snižuje riziko odhalitelnosti/zaměřitelnosti dronu radiolokátory protivníka. CANTAS (CANard-Tail-Sitter) je vybaven velmi výkonným datalinkem, jenž umožňuje i přenášení videa v reálném čase do vzdálenosti přesahující 100 kilometrů. Mohou létat i v automatickém režimu na základě předem naprogramované trajektorie bez zásahu operátora, ten ji však může během letu kdykoliv přeprogramovat, nebo cantas přepnout do manuálního režimu a řídit přímo. Operátor může řídit a kontrolovat z jedné řídící konzole dokonce několik letadel naráz, přijímat z nich data, a to v reálném čase. Operátor má k dispozici plnohodnotnou pracovní stanici, kde se zobrazuje 3D poloha letounu v prostoru, poloha letounu na digitální mapě, výstupy ze senzorů/čidel a také všechny nezbytné letové údaje nutné k řízení. Tuto technologii bude možné využít v širokém spektru misí pro vojenské, ale i civilní účely. Jak pro letecké, tak pro pozemní mise. Nejsou známy informace z testů a ani kdy se můžeme dočkat prvního sériového, operačně nasaditelného dronu.

CANTAS A (ADVANCED) - Jedná se o dron s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing). Konstrukce CANTAS A vychází z předchozího typu s tím, že je použitá kombinace proudového motoru a elektrických motorů pohánějící rotory v zadní části křídlových gondol. Letoun startuje pomocí elektrických motorů kolmo vzhůru s podporou proudového motoru. Následně dojde k překlopení do horizontálního letu, kdy letoun pohání pouze proudový motor. Díky této koncepci dron operuje ve výrazně širším rozsahu rychlostí a letových manévrů než běžný konvenční letoun. Dron je určen pro situace, kdy je vyžadována rychlá reakce - díky vlastnostem VTOL je letoun okamžitě schopen odstartovat, vysokou cestovní rychlostí se dostat do oblasti zájmu a pomocí palubních senzorů monitorovat situaci.

CANTAS E (ENDURANCE) - Tento letoun má velkou výdrž ve vzduchu a je určen pro dlouhodobé pozorování, sledování nebo průzkum - například při ochraně hranic. Má hybridní pohon, kdy dron přímo pohání dvojice elektrických motorů MVVS E100. Proudový motor je ale nahrazen malým spalovacím motorem, který přes malý generátor dobíjí trakční akumulátory. Disponuje schopností VTOL - po dosažení potřebné výšky přechází do horizontálního letu.

CANTAS S (SPEED) - Jedná se proudový, vysokorychlostní, víceúčelový dron určený pro vzdušné mise vyžadující velkou rychlost. Dron pohání malý proudový motor TJ40-G1 tuzemské výroby. Tento motor byl vyvinut jak pro bezpilotní letouny tak i pilotované kluzáky. Do vzduchu se CANTAS S dostane díky mechanickému katapultu. Maximální startovací hmotnost je 63 kg a rozměrově přibližně odpovídá americkému stroji RQ-21 Blackjack. Veškerý náklad - elektro-optické senzory a další speciální vybavení - je umístěn do oddělitelného příďového kontejneru. Lze jej využít i jako cvičný cíl pro stíhací piloty a pozemní jednotky protivzdušné obrany. Na základě CANTAS S lze také případně vyvinout tzv. kamikadze dron s bojovou hlavicí, tedy koncept který známe u IAI Harop. Klasický dron pak přistává pomocí vstřelovacího padáku.

CANTAS A
Rozpětí: 3.3 m
Délka: 2.4 m
Pohon elektrický: MVVS E100
Pohon proudový: TJ40-G1
Hmotnost´: 75 kg
Nosnost: 10 kg
Rychlost: 380 km/h
Výdrž: 80 min
Dostup: 3000 m


CANTAS E
Rozpětí: 5 m
Délka 2.4 m
Pohon elektrický: MVVS E100 (2x)
Přídavné APU
Hmotnost´: 63 kg
Nosnost: 10 kg
Rychlost: 160 km/h
Výdrž: 18 h
Dostup: 3000 m


CANTAS S
Rozpětí: 2.8 m
Délka 2.4 m
Pohon proudový: TJ40-G1
Tah: až 395 N
Hmotnost´: 63 kg
Nosnost: 10 kg
Rychlost: 460 km/h
Výdrž: 80 min
Dolet: 150 km
Dostup: 3000 m


Zdroj:
http://czechoslovakgroup.cz/
http://www.krill-design.com/cz/projekt-cantas/
http://www.armadninoviny.cz/cesky-bezpi ... antas.html

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Naposledy upravil(a) Rase dne 21/3/2017, 10:14, celkem upraveno 5 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bezpilotní letoun CANTAS

Příspěvek od Rase »

Dost obsáhlý článek, doplněný o pěkné fotografie:
http://zoom.iprima.cz/novinky/zaostreno ... e-tatrovky

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Naposledy upravil(a) Rase dne 21/2/2017, 16:07, celkem upraveno 2 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bezpilotní letoun CANTAS

Příspěvek od Rase »

Na veletrhu IDEX 2017 se prezentuje celá řada společností náležejících do předního českého strojírenského holdingu CZECHOSLOVAK GROUP. Mezi nimi je i společnost EXCALIBUR INTERNATIONAL, která ve světové premiéře představuje bezpilotní multifunkční letoun CANTAS E se schopností vertikálního startu a přistání (kategorie VTOL). Spolu s ním byla prezentována i verze CANTAS A, která měla premiéru na veletrhu obranné techniky Indodefence 2016.
http://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/t ... S-E-476374

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bezpilotní letoun CANTAS

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Dron CANTAS E slaví na IDEXu v Abu Dhabi úspěchy a dostalo se mu zasloužené pozornosti.
Dnes o něm vyšel článek na nejprestižnějším defence magazínu na světě - janes.com.
http://www.janes.com/article/67986/tail ... v-idex17d3

Obrázek
příští rok se snad dočkáme již proudové verze letounu - CANTAS S
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bezpilotní letoun CANTAS

Příspěvek od Rase »

U Cantase to bylo na IDEXu hodně zajímavé. Pro AČR ještě dlouho nebudou, jelikož mají problémy s legislativou (s provozem takto velkého dronu se nejspíš nepočítalo a tak nejsou zákony). Tohle je ale problém Evropy obecně, létat by tak zatím mohly jen na misích mimo Evropu. Podobné to asi bude i u Tarosu. V případě války by se sice na předpisy kašlalo, ale teď se musí striktně dodržovat. Cantas se už podařilo prodat do jedné země. Do které radši neřeknu, nebo mě opravdu zabijou. Na veletrhu jsem to ale, ke slečnině překvapení trefil :D Prezentován byl i v Peru, Indonésii, SAE. Američané by chtěli holý drak bez elektroniky, což se moc nelíbí zase CSG, která chce prodat kompletní balíček. Jedná se ale s nějakým prostředníkem. Prakticky veškerá elektronika a díly jsou od českých firem, jen pár věcí je koupené venku (stále ale v EU), což mě dost překvapilo (software je myslím z Pardubic). Celkově, všude kam Cantas přišel, tam vzbudil minimálně zájem, což je skvělý úspěch pro CSG. Brzy by měl být vyrobený i CANTAS S s proudovým pohonem z Bíteše.

Obrázek

Obrázek
CANTAS E
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
royal
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 118
Registrován: 19/4/2017, 15:21

Re: Bezpilotní letoun CANTAS

Příspěvek od royal »

Co je za problém říct kam to prodali? To prodali IS nebo co? :)
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bezpilotní letoun CANTAS

Příspěvek od Rase »

Ne, jdou do Indonésie, ale očividně o tom teď nechtěli mluvit, asi to mělo být překvapení... už není :D
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Bezpilotní letoun CANTAS

Příspěvek od Zemakt »

A jaký je problém s legislativou. Drony používá AČR, PČR, CS a kein problem :shock:
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
kozlustechnykus
poručík
poručík
Příspěvky: 769
Registrován: 9/3/2014, 20:24

Re: Bezpilotní letoun CANTAS

Příspěvek od kozlustechnykus »

Nejde o rozmery toho UAV, dolet a letovou hladinu?
„Je to skutečně tak, že Česká televize má určený úhel pohledu. Má ho určen na základě doporučení Evropské komise, která povoluje veřejnoprávním médiím fungovat z poplatků, nebo z daní jenom za předpokladu, že budou prosazovat, obhajovat a dívat se na všechno z úhlu pohledu tradic evropského humanismu a kritického myšlení."
Michal Jankovec clen rady CT
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Bezpilotní letoun CANTAS

Příspěvek od Skeptik »

Zemakt píše:A jaký je problém s legislativou. Drony používá AČR, PČR, CS a kein problem :shock:
Problém je v této větě.
Stávající legislativa má pro dřiny stejná pravidla jako pro modely.
Létat mohou jen ve vzdušném prostoru třídy G tj. od země do 1.000 ft / 300 metrů a navíc za stálého vizuálního kontaktu operátora. Výjimku tvoří provoz vojenských dronů v aktivovaném vojenském vzdušném prostoru (třeba Brdy).
Tenhle dron má ale operační dostup 10.000 ft / 3.000 m a operuje mimo vizuální kontakt operátora (jinak by ani nedával smysl) To ale znamená provoz ve vzdušném prostoru třídy E, a to legislativa zatím neumožňuje.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bezpilotní letoun CANTAS

Příspěvek od Rase »

Skeptiku díky moc za upřesnění.
Dokud se tedy nezmění legislativa, tak tady bezpilotní letouny neuvidíme - bohužel.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Bezpilotní letoun CANTAS

Příspěvek od Skeptik »

Rase píše:Skeptiku díky moc za upřesnění.
Dokud se tedy nezmění legislativa, tak tady bezpilotní letouny neuvidíme - bohužel.
No, ono vidět ho pak na zemi spolu s dopravním letadlem se kterým se potkal, taky není žádná výhra.
Zvláště jsi-li na palubě toho dopraváku :wink:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bezpilotní letoun CANTAS

Příspěvek od Rase »

Armáda již údajně vypracovala studii o začlenění bezpilotních prostředků do výzbroje. V roce 2019 je v plánu pořídit nový komplet dronů ScanEagle, který obsahuje deset strojů za cenu zhruba 200 mil korun. Po roce 2020 by měly být zakoupeny bojové drony, přičemž do těchto nákupů má být do roku 2025 investována 1 miliarda Kč. Zda se najde politická vůle k nákupu nebo podpořed projektu CANTAS se ještě uvidí. Patrně si ale najdou nový domov v zahraničí dříve než v tuzemsku. Na veletrzích si totiž získává zaslouženou pozornost - tak uvidíme co z toho bude.

Zdroj:
https://www.euro.cz/udalosti/armada-inv ... je-1384602

Obrázek
CANTAS A
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 642
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Bezpilotní letoun CANTAS

Příspěvek od tomas.kotnour »

Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Bezpilotní letoun CANTAS

Příspěvek od KOLT »

To kolmé přistání bere dech. Jak jsou na tom s tou proudovou versí?
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Bezpilotní letoun CANTAS

Příspěvek od HONZIK11 »

Bezva na sekání travních důlků s tou vrtulí . Na tomto videu je ,,bezpilotní letoun,, řízen pilotem s RC vysílačem na krku.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bezpilotní letoun CANTAS

Příspěvek od Rase »

Sériově vyráběné verze by měly mít vrtuli poháněnou elektromotorem. Tohle vypadá jako klasický malý motorek pro RC letadélka. Jsem hodně zvědavý na plně proudový a vrtulovo-proudový CANTAS. Tohle je pěkné, ale nic z čeho by si měl člověk sednout na pjordel
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Bezpilotní letoun CANTAS

Příspěvek od HONZIK11 »

Aerodynamicky je to skvěle vymyšlená futuritická konstrukce. Já bych se obával dvou věcí a to návrhu systému stabilizace např . při vzletu a přistání v silnem větru . A pak návrhu motoru , ten bude muset překonat gravitaci .Dřív než se překlopí moc toho vztlaku ani na tak parádním vztlakovém trupu nevznikne. Takže motor bude obzvláště výkonný. Ten motor měl být lépe ošetřen ,třeba nějakou válcovou dýzou- dmychadlovým prstencem na ten by se dalo i přistát.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Bezpilotní letoun CANTAS

Příspěvek od kenavf »

Páni, pozrite si nejaké modelárske videa, pristátie "do ruky" pomocou sklesania na vrtuli je štandardný výkon. To všetko čo je na tých videách sa dá zautomatizovať na pokyn tlačítka na vysielačke(návrat na štartovaciu pozíciu GPS a pristátie). Problém by asi bol keby sa do toho mal vložiť prúdový motor u ktorého budú asi pomalé reakcie na ovládač. Možnosť by bola že prúdový motor by urobil "základný ťah" a elektromotory by to vyvažovali. Ale myslím že prúdový motor má aj veľkú spotrebu tak možno klasický piestový spalovák.


Pozrite čo dokáže taká elektronika a elektromotor.
https://www.youtube.com/watch?v=l5FqYiZb_5s
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Bezpilotní letoun CANTAS

Příspěvek od HONZIK11 »

No jednoho takoveho mam. https://www.cmc-versand.de/Robbe/Millen ... nr-1-S2875
Jeho versi Milenium 2000 na 10cm OS Max nitro. Dnes bych to uz neuridil.
Ale to je vrtulnik kde mam vyrovnavaci vrtulku tak velkou jako ten, bezpilotnik vrtuli tlacnou. :rotuj:
Kluci si proste dle meho zvolili strasne narocnou koncepci k realizaci. Vytvořit model je jen prvnim krokem.Dnes se vakuovane kevlarove nekolikavrstve skorepiny vyrabi v domacim prostredi. Ale do robota to ma saaakra daleko.Kluci s drony uz litaji i v lese na,, ocni video projekci.. Ale robot to neni.Dle toho videa bych si doved predstavit tak jen nekolik tisic hodin prosedelych na trenazeru. Protoze:,,Typical flight times are 4–12 minut,,
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“