Bezpilotní letoun CQ-100 Courier

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Bezpilotní letoun CQ-100 Courier

Příspěvek od Rase »

cq-100-uav_01.jpg

Bezpilotní letoun CQ-100 Courier

Bezpilotní prostředky dnes zažívají ohromný rozmach a v kategorii UAV (Unmanned Aerial Vehicle) vzniká nepřeberné množství různých letounů. Poněkud stranou hlavního proudu stojí bezpilotní systémy primárně určené k přepravě materiálu. Byť i zde vzniklo několik operačně způsobilých letadel, šlo ale o technologicky složité prostředky, v důsledku čehož se náklady na vývoj i případná pořizovací cena často vyšplhaly na úroveň, která by byla neadekvátní plánovanému způsobu využití. Příkladem zásobovacího dronu může být americký CQ-10 Snowgoose, který již od roku 2005, využívá Americké velitelství pro speciální operace SOCOM (U.S. Special Operations Command), k zásobování svých jednotek. Tento letoun od kanadské firmy MMIST existuje v provedení CQ-10A, který je v podstatě robotickým motorovým padákovým kluzákem, nebo modernější robotický vírník CQ-10B, který startuje sám pouze pomocí tlačné vrtule. O původní CQ-10A a nejnovější CQ-10B se zajímá také námořnictvo, konkrétně Kancelář pro námořní výzkum ONR (Office of Naval Research). Americké námořnictvo například uvažuje o použití vírníku jako vyvýšené senzorické platformy pro bojové lodě, které mohou z výšky několika stovek metrů nebo jednotek kilometrů nad lodí, poskytovat mnohem větší senzorický rozhled. Jednotková cena za CQ-10B je 650 000 dolarů a letová hodina stojí několik stovek dolarů.
Určité mezery na trhu si v roce 2014 všimli v malé české společnosti ARDENT Brno, která se až dosud zabývala především obchodem s pozemním logistickým vybavením pro letadla a letištními bezpečnostními prostředky. Asi největším impulzem k zahájení vlastního projektu se pak stal ozbrojený konflikt na východě Ukrajiny, kde se malé pozemní jednotky často ocitaly odříznuté od zásobování a po krátkém čase přišly o bojeschopnost. Vznikl tedy koncept bezpilotního letounu CQ-100 Courier, který má být schopen pronikat do prostoru hájeného raketami typu MANPAD a bez rizika ztráty drahých letadel a vycvičených osádek zásobovat malé jednotky v obklíčení nebo během bojů. Tento letoun je koncipován jako přepravní UAV, s maximálním důrazem na nenáročnost provozu a výrobní cenu. Letoun má mít schopnost operovat za všech povětrnostních podmínek, což jej předurčuje i do role prostředku pro akutní zásobování a dopravu materiálu v krizových situacích, např. živelných pohromách. Podstatnou součástí každého moderního bezpilotního systému je pochopitelně také jeho avionika a řídicí systémy. Jak již bylo řečeno, společnost Ardent koncipuje svůj CQ-100 jako efektivní prostředek, který tedy musí být konstrukčně co nejjednodušší. I proto se rozhodla nevyvíjet vlastní avioniku, ale využít již existující a ověřené komponenty. Jejich integraci se nakonec podařilo dohodnout s izraelských společností, která dnes patří mezi celosvětově významné firmy v oblasti bezpilotních strojů. Zájem předního izraelského výrobce o český projekt tak lze považovat i za určitý důkaz správného směřování celého programu. Pokud jde o koncept operačního nasazení Courieru, počítají jeho tvůrci s tím, že systém bude tvořit jedno nákladní vozidlo s dvoučlennou posádkou, které bude přepravovat minimálně jeden složený letoun CQ-100 a bude vybaveno také pneumatickým startovacím katapultem, v tomto případě rovněž zahraniční výroby. Ten umožňuje start letounu mimo pevné plochy letišť, dálnic a silnic. Start se může uskutečnit z naprosto nepřipravených prostorů. Obsluha bude mít k dispozici jednoduchou řídicí konzoli v podobě zodolněného přenosného počítače, jehož prostřednictvím bude naprogramována trať letu. Ta bude moci být stanovena s ohledem na aktuální taktickou situaci tak, aby se vyhýbala oblastem s prostředky protivzdušné obrany. Letoun by se měl při přeletu pohybovat ve výšce cca do 1 000 m cestovní rychlostí do zhruba 400 km/h, pro samotný shoz nákladu se počítá se s klesáním do výšky řádově kolem 300 m. Náklad umístěný v kontejneru pak bude odhazován v rychlostech nižších než 200 km/h (pádová rychlost letounu je vypočtena na 109 km/h), což má s využitím automaticky vytahovaného padáku umožnit přesnost shozu do 150 m. Zvažována byla pochopitelně také možnost použití řiditelných, přesně naváděných padáků, podle tvůrců letounu by ale zvýšení přesnosti nebylo takovým přínosem, který by vyvážil zvýšenou cenu a snížení přepravní kapacity.
O pohon se stará malý proudový motor TJ100 od PBS Velká Bíteš. Tento motor byl vyvinut pro lehké letecké prostředky, jako lehká a ultralehká sportovní letadla, větroně vybavené přídavným motorem, pilotované prostředky ve třídě EXPERIMENTAL a různé bezpilotní létající prostředky. Motor TJ100 je v současné době prodáván v několika variantách a od roku 2008 bylo dodáno cca 600 jednotek. Při vývoji TJ100 byly uplatněny nejnovější poznatky a technologie z oblasti turbínových motorů a v kategorii malých proudových motorů se řadí TJ100 s tahem až 1300 N mezi nejlepší na světě.
Díky vysoké rychlosti bude letoun schopen dosáhnout svého cíle zhruba za 25 minut, což je doba, během níž by se taktická situace v oblasti shozu neměla nijak zásadně měnit, míněno ve vztahu k ohrožení stroje palbou ze země. Navíc díky tomu, že letoun nebude sám nic vysílat a nebude ani závislý na žádných řídicích signálech (k navigaci bude použit inerciální systém INS s korekcí pomocí satelitní navigace GPS), nebude v zásadě nijak ohrožen prostředky elektronického boje. Absence systému pro přímé řízení navíc výrazně zjednodušuje vývoj a konstrukci a tím pádem také pořizovací cenu. CQ-100 je určen nejen pro dopravu potřebných zásob munice, potravin či zdravotnického materiálu, ale je schopné realizovat další činnosti, např. útoky dronů v hejnech (swarm capabilities) t.j. vysazení mini UAV, nano UAV či speciálních čidel v prostoru protivníka, realizovat fotoprůzkum či pomocí prostředků REB nacházet slabá místa v protivníkově PVO. Po splnění mise se Courier automaticky vrací zpět na místo startu nebo jiného určeného místa k dalšímu opakovanému použití. Projekt CQ-100 Courier je primárně v režii tuzemských firem, ale zapojena je i jedna společnost z Finska a jak již bylo zmíněno, o avioniku se stará společnost z Izraele. Vývojový tým spolupracuje také s bývalým velitelem českého letectva brigádním generálem Ing. Janem Vachkem. Zapojeni jsou též pracovníci University obrany Brno např. pplk. doc .Ing .Jan Mazal, Ph.D. z katedry taktiky a mjr. Ing. Daniel Fabian příslušník Veliteľstva vzdušných síl OS SR Zvolen. Program je v současnosti ve fázi ověřování konceptu, které již prokázalo, že výkonové parametry jsou dosažitelné, nicméně se mohou v průběhu dalšího vývoje měnit. Vzlet prvního prototypu lze očekávat do roku 2019.

Název: CQ-100 Courier
Výrobce: Ardent Brno
Rozpětí: 4,60 m
Délka: 5,30 m
Hmotnost prázdného stroje: 230 kg
Max. vzletová hmotnost: 540 kg
Nosnost nákladu: 200 kg
Cestovní rychlost: 400 km/h
Max. rychlost: 480 km/h
Pádová rychlost: 109 km/h
Stoupavost: 3,9 m/s
Akční rádius: 180 km
POHON:
Pohon proudový: TJ100
Výrobce: PBS Velká Bíteš
průměr: 272 mm
délka: 625 mm
Hmotnost (suchá): 19,5 kg
Tah: až 1300 N
Palivo: JET-A1, JP5, JP8
Spotřeba paliva: 1,12 kg/daN/h
Mazací olej: 3 cST nebo 5 cSt
Elektrický výkon: 750 W
Výškovost pro funkci: 0 až 10 000 m
Rychlost: < Mach 0,8
Výškovost pro start: 0 až 8 000 m
Rychlost pro start: < Mach 0,6
Teplota pro start: -40 až +50 °C
kompresor: jednostupňový radiální
difuzor: radiální a axiální
spalovací komora: prstencová
turbína: jednostupňová axiální
uložení rotoru mazáno autonomním olejovým systémem
řízení motoru: elektronický systém
start motoru: elektrický,
čerpadlo: elektrické palivo-olejové
napájení: vestavěný generátor a DC-DC převodník
zapalovací systém: nízkonapěťový


Zdroj:
časopis A-REPORT

http://www.pbsvb.cz/zakaznicka-odvetvi/ ... tor-tj-100
http://www.pbsvb.cz/PBS/media/content/D ... nology.pdf
http://www.armadninoviny.cz/cq-10b-snowgoose.html
http://www.mocr.army.cz/assets/multimed ... 0_2016.pdf
http://www.ardentbrno.eu/uav.php
http://zoom.iprima.cz/novinky/zaostreno ... i-i-zasoby

cq-100-uav_02.jpg
Naposledy upravil(a) Rase dne 22/5/2023, 19:17, celkem upraveno 8 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
J.J.
četař
četař
Příspěvky: 72
Registrován: 8/7/2015, 11:38
Bydliště: Rijnland (NL), Sudety

Re: Bezpilotní prostředek CQ-100

Příspěvek od J.J. »

Nákladní drony jsou IMHO zajímavé pokud zvládají přistávat a evakuovat raněné. Pro samotné zásobování mi to přijde jako zbytečné plýtvání zdroji.

Pro deklarovaný účel mi jako výrazně smysluplnější přijde JPADS s řiditelnými padáky a shozem z velkých výšek. Dají se tak dopravovat výrazně větší a těžší náklady na vzdálenost podstatně delší. Jedna C-130 (nebo i nějaký rychlejší bombardér) nabere na dobře vybavené základně v zázemí spoustu takových zásilek a doručí je během jednoho letu více jednotkám, vzdáleným od sebe i stovky kilometrů. To vše nejspíš rychleji, než se podaří dopravit ty zásoby k předsunutým vypouštěcím zařízením CQ-100.

Pokud by byl požadavek na vypouštění z větší vzdálenosti od místa určení, neměl by při dnešním stavu techniky být zásadní problém zkonstruovat bezpilotní nákladní kluzák. Na těch 150 km, srovnatelných s CQ-150 by při vypouštění v 10 tisících metrech stačila klouzavost 1:15, tedy hodnota, nad kterou by ohrnuli nos už naši otcové a dědové v padesátých letech. Naváděcí systém by se v principu nelišil od toho naváděných leteckých pumách. A pokud by to mělo nést jen 200 kg, mělo by to být možno vypouštět z velmi široké řady letadel, včetně jednomístných stíhacích.

Má-li drone zajistit přijatelnou přesnost doručení odhozem na padáku, bude muset náklad shazovat z relativně malých výšek a nejspíš i při rychlostech nižších než 400 km/hod. Pokud nebude zásobovaná jednotka držet poměrně velké území, bude muset drone zpomalovat už nad územím nepřítele, kde bude zranitelný i palbou z lehkých zbraní. (Pokud takové území držet bude, nejspíš ji dva metráky zásob nevytrhnou.) Samozřejmě je možné i dronem shazované náklady vybavit řiditelným paádkem a naváděním, ale to zase jen zvedne náklady a sníží podíl užitečného nákladu na vzletové hmotnosti dronu.
Laßt uns fest zusammenhalten - In der Eintracht liegt die Macht - Mit vereinter Kräfte Walten - Wird das Schwere leicht vollbracht
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bezpilotní prostředek CQ-100

Příspěvek od Rase »

Taky mám z tohoto stroje dost smíšené pocity. Důležité by bylo znát vnější rozměry - asi to bude dost malý stroj, vzhledem k nosnosti 200 kg. Taky hodně záleží na výkonu motoru. Ten je totiž hodně malinký, tak nevím jestli pracují s reálným typem, nebo jde jen o něco co připomíná motor. Celkově mi CQ-100 přípomíná raketu s úložným prostorem, což se mi líbí. Oproti tomu design se mi rozhodně nelíbí. Nepřináší žádné zajimavé řešení. Osobně bych rád viděl odmontovatelná, nebo sklápěcí křídla a oddělitelnou příď (s kamerami a řízením) aby v případě poškození, šlo celou část snadno odepnout a vyměnit. To samé s pohonem. Nějaké originálnější řešení bych hledal i u samotných křídel, přeci by bylo možné využít jednoho velkého křídla, aby šlo zrušit ocasní část atd.
Tedy rád bych viděl něco ve stylu velkého trojůhelníkového křídla s podvěšeným tubusem na náklad, nad křídly připnutým motorem a na přídi přicvaklou řídící část se senzory. Zkrátka stavebnicové letadlo (tedy ne ideální aerodynamické tvary ocucaného bombónu). :D
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Bezpilotní prostředek CQ-100

Příspěvek od skelet »

Pro jistotu se podívám do ATM5/2016, ale pro tento koncept je počítáno s českým proudovým motorem TJ100, od společnosti PBS Velká Bíteš. Tento motor má výkon 1,3kN a v současnosti se používá jako přídavný pohon větroňů nebo velkých RC modelů.
Jinak tento dron je určen pro zásobování "kotlů" nebo jinak odříznutých jednotek, ke kterým by bylo vyslání klasických logistických prostředků příliš rizikové a nákladné.
Konstrukce bude nejspíše řešena jako stavebnice a lá velké RC modely.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bezpilotní prostředek CQ-100

Příspěvek od Rase »

Takhle to zní dobře. Jen je otázka jaký zvolí výrobní postup a samotnou vnitřní konstrukci, aby byl CQ-100, výrobně co nejjednodušší (materiálově nenáročný).
V podstatě by šel použít i jako levný nosič pro bombu - 200 kg ovladatelné výbušniny se hodí.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
J.J.
četař
četař
Příspěvky: 72
Registrován: 8/7/2015, 11:38
Bydliště: Rijnland (NL), Sudety

Re: Bezpilotní prostředek CQ-100

Příspěvek od J.J. »

skelet píše:Jinak tento dron je určen pro zásobování "kotlů" nebo jinak odříznutých jednotek, ke kterým by bylo vyslání klasických logistických prostředků příliš rizikové a nákladné.
Letová hodina výše zmíněné C-130 nebo jiného letadla, ze kterého se dá vypustit řízený padák, je sice poměrně drahá, ale dle mého názoru pořád výrazně lepší zaplatit občas drahou letovou hodinu existujícího a universálnějšího prostředku, než kvůli tomu do výzbroje zařazovat úplně nový nosič. Navíc je tam ta nutnost přesunout jak vlastni CQ-100, tak potřebný náklad, do blízkosti odříznuté jednotky.

I pokud bych uznal smysluplnost koncepce malého prostředku s malým doletem, tak by mi daleko větší smysl dávala jednorázově použitá levná nákladní raketa - místo paliva na cestu zpátky se tam dá naložit větší náklad.
Rase píše:V podstatě by šel použít i jako levný nosič pro bombu
Armády levné věci nekupují ;-)
Laßt uns fest zusammenhalten - In der Eintracht liegt die Macht - Mit vereinter Kräfte Walten - Wird das Schwere leicht vollbracht
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bezpilotní prostředek CQ-100

Příspěvek od Rase »

J.J. píše: I pokud bych uznal smysluplnost koncepce malého prostředku s malým doletem, tak by mi daleko větší smysl dávala jednorázově použitá levná nákladní raketa - místo paliva na cestu zpátky se tam dá naložit větší náklad.
Transportní raketa a velké letadlo beru jako jinou kategorii (každá transportuje něco trochu jiného), uznávám ale, že tohle je takový doplňkový článek s omezenou možností nasazení. CQ-100 vznikl pro případ zásobení kotlů, obklíčeného nepřítelem. Oproti transportní raketě je jeho výhoda v možnosti návratu na základnu i v době letu (pokud dojde ke změně), případně snažší ovladatelnosti díky menší rychlosti letu. Problém vidím hlavně v doletu, hodilo by se něco s kolmým startem, nebo start pomocí katapultu (případně pomocné raketky pro vertikální start). Zkrátka chtělo by to něco jako redesignovaný, bezpilotní Natter :D (Bachem Ba-349 A Natter) odpalovaný z rampy na náklaďáku (Tatra) :)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Bezpilotní prostředek CQ-100

Příspěvek od skelet »

J.J.: problém s tvým plánem je, že jednak musíš mít onen C-130 (případně CASA C-295), ale také ho musíš dotáhnout v poměrně vysoké letové hladině k frontě. Tedy dostává se do dosahu protivzdušné obrany protivníka. Výše uvedený koncept dovezeš v nákladním voze, a z nákladního vozu jej také katapultuješ (a lá Sojka III, například). Plus teoreticky se to dá používat i k bojové činnosti jako rušič, průzkumný prostředek, ale i k zaminovávání.
Nákladní raketa již zde byla, ale prostě je příliš drahá.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
J.J.
četař
četař
Příspěvky: 72
Registrován: 8/7/2015, 11:38
Bydliště: Rijnland (NL), Sudety

Re: Bezpilotní prostředek CQ-100

Příspěvek od J.J. »

C-130, jakož i jiných letadel schopných vysazovat HAHO výsadky o hmotnosti jednotek tun, jsou (skoro) všude kvanta.

Ano, s nosičem toho padáku či jednorázového nákladního kluzáku bych se musel přiblížit ca na těch 100-150 km k cíli ve výšce dejme tomu 10.000 m, kde ho mohou některé prostředky PVO dalekého dosahu ohrozit - ale takto výkonných systémů PVO není zase tolik. Když budu mít CQ-100, musím jeho vypouštěcí zařízení přisunout tak blízko frontě, že ho při nepatrné troše smůly bude ohrožovat i dělostřelectvo. Na náklaďáku ten přesun nebude nejrychlejší. K tomu tam musím lifrovat palivo, ty náklady k dopravě atd. A samozřejmě držet náhradní díly, cvičit obsluhu apod. Samotný prostředek v letu je pak zranitelný i palbou z pěchotních zbraní.
Laßt uns fest zusammenhalten - In der Eintracht liegt die Macht - Mit vereinter Kräfte Walten - Wird das Schwere leicht vollbracht
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Bezpilotní prostředek CQ-100

Příspěvek od skelet »

No nevim, pri porovnani nakladu dvou Tater a jednoho C-130 ;) Plus rozdil mezi potencionalnim sesrotovanim Tatry a C-130. O vycviku jejich posadek ani nemluvim. Tim nerikam, ze tva koncepce je zla, ale vice se hodi na akce typ Afghan, nez Ukrajina
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Re: Bezpilotní prostředek CQ-100

Příspěvek od kopapaka »

J.J. píše:Letová hodina výše zmíněné C-130 nebo jiného letadla, ze kterého se dá vypustit řízený padák, je sice poměrně drahá, ale dle mého názoru pořád výrazně lepší zaplatit občas drahou letovou hodinu existujícího a universálnějšího prostředku, než kvůli tomu do výzbroje zařazovat úplně nový nosič. Navíc je tam ta nutnost přesunout jak vlastni CQ-100, tak potřebný náklad, do blízkosti odříznuté jednotky.

I pokud bych uznal smysluplnost koncepce malého prostředku s malým doletem, tak by mi daleko větší smysl dávala jednorázově použitá levná nákladní raketa - místo paliva na cestu zpátky se tam dá naložit větší náklad.
CQ se vyplatí poslat třeba i kvůli odříznuté četě nebo dokonce družstvu - jsou sice pilotovaná letadla, která by šla použít místo velkého transporťáku, ale CQ neriskuje posádku. Při maximální přepravní vzdálenosti 150 km dokáže jedna základna obsloužit téměř 300 km fronty. Hádám, že i skutečných letišť bude podél fronty víc...

Raketa musí mít na startu pořádné přetížení aby fungovala a byla přitom levná - což vylučuje velkou část nákladů. O balení a dovažování ani nemluvě...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
J.J.
četař
četař
Příspěvky: 72
Registrován: 8/7/2015, 11:38
Bydliště: Rijnland (NL), Sudety

Re: Bezpilotní prostředek CQ-100

Příspěvek od J.J. »

Jistě, CQ-100 se vyplatí poslat na pomoc malé jednotce. Ovšem má to dva háčky:
- musí být poměrně blízko té jednotky. Než se ta Tatra (v praxi spíše kolona) s CQ-100 přesune o 100 km, může být pozdě, takže fronta by musela být pokryta vypouštěcími zařízeními ve stálé pohotovosti docela hustě
- u vypouštěcího zařízení musí být k disposici potřebné zásoby. Pokud bude mít obklíčená jednotka nějaké specifické potřeby, bude je nutno nějak přisunout, což je další ztracený čas.

Obsluha 300 km fronty jedním stanovištěm je nesmysl. Už proto, že vypouštěcí zařízení je potřeba umístit alespoň 25-30 km v zázemí - v menší vzdálenosti to s přehledem rozstřílí houfnice z druhé světové války, kterou někdo vytáhne z musea či sundá z pomníku a uschopní. A ani ta obklíčená jednotka asi nebude přímo na linii fronty.

Jak se tak na to koukám, tak by něco podobného možná mohlo mít daleko větší smysl, kdyby se to dalo vypouštět z nízko letících letadel. Ta by mohla startovat z lépe vybavených a zásobených letišť hlouběji v týlu, pokud by drone nemusel nést palivo kvůli startu, mohl by mít buď vyšší užitečné zatížení nebo větší dolet...

Pořád se mi ale moc nelíbí ta koncepce znovu použitelného prostředku. Chápu, že v nějaké presentaci na ministerstvu to vypadá cool, ale nesouhlasím s tím. Já to beru tak, že podpora obklíčené jednotky je nejvyšší prioritou. A požadavek na opětovnou použitelnost celý systém velmi komplikuje. Můj názor je, že je lepší postavit UAV spotřební, které v cílové oblasti přistanou a doručí zásoby, než jedno UAV, které se umí vrátit, ale na úkor užitečného nákladu musí vézt palivo na cestu zpátky a kvůli sofistikovaným systémům stojí tolik, jako tři ty primitivní.
Laßt uns fest zusammenhalten - In der Eintracht liegt die Macht - Mit vereinter Kräfte Walten - Wird das Schwere leicht vollbracht
satanik
Příspěvky: 6
Registrován: 25/9/2014, 14:35

Re: Bezpilotní prostředek CQ-100

Příspěvek od satanik »

No mě se to docela líbí. Kdyby to bylo na nějaké nízké úrovni rota/prapor v nějaké skříňové nástavbě, kde jsou jeden dva kusy plus ajnclík pro naprogramování/řízení plus rozkládací rampa katapultu - jo, to vidím docela životaschopné. Dva maníci to za hodinu smontují, mezitím další dva jdou někam naspížovat potřebný proviant, potom další hodinka letu a do dvou hodin po požadavku je doručeno. Pomíjím tedy hlášení, rozkazy, papírování, ale předpokládám, že v situacích, ve kterých by to bylo použitelné, by se na administrativu až tak nehledělo :)
Obrázek

"Ať měl pravdu nebo lhal, stejně se dál jak na hřbitov nedostal!" Stáník
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bezpilotní letoun CQ-100 Courier

Příspěvek od Rase »

Už je k dispozici docela dost informací o tomto stroji, tak jsem původní text přepracoval.
Velkým zdrojem informací byl časopis A-REPORT (10/2016), odkaz ve zdrojích.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bezpilotní letoun CQ-100 Courier

Příspěvek od Rase »

Konkurenční drony Zipline ve Rwandě

Koncept dronu Courier má dosti velký potenciál i mimo armádu. Například americký start-up Zipline, provozuje ve Rwandě zásobovací vrtulové drony, které využívají koncept podobný CQ-100. Maximální rychlost dronu je 100 km/h, v cílové zóně letadlo zpomalí a poklesne, poté balíček odhodí na malém padáku. Tyto drony již několik měsíců rozvážejí zdravotnický materiál po celé Rwandě a úspěšně zkrátily zásobovaní odlehlých nemocnic z několika hodin na několik desítek minut. CQ-100 je oproti dronům Zipline větší, unesou větší náklad a jsou rychlejší. Koncept je ale identický.

Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“