Aero L-39NG

Odpovědět
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Starlight »

Skeptik píše:... Aha. Já myslel, že pořád ještě paralelně L-39 resp L-159T1 létají.
Pokud ne, tak se omlouvám za mystifikaci :(
Tak s na ty svoje „mystifikace“ dávej lepší pozor. Nemám tolik času, abych ti tvoje pohádky pořád opravoval, zejména rady ostatním. A přitom potřebuješ poradit sám.

Například. L-39ZA v Čáslavi stále létají. Jejich hlavním úkolem je pokračovací výcvik pilotů, kteří přijdou z CLV Pardubice. Instruktoři jsou jediný, kteří létají souběžně L-159 a L-39. Tak jako tak L-39ZA v létě končí a v 213. letce je konečně nahradí zpožděné 3 kusy L-159T2.

A pro jistotu to napíšu ještě jednu - L-39 k žádnému udržovacímu výcviku čáslavských pilotů JAS-39 a L-159 nesloužily (od okamžiku plného přezbrojení jejich letek). Létání nadzvuků a udržování na L-39 byla hlavně 90. léta a počátek tisíciletí. To jest éra MiGu-23 a MiGu-21.

Po přezbrojení 42. taktické letky na L-159 poslední L-39ZA v říjnu 2003 odlétly z letecké základny v Čáslavi do Náměště nad Oslavou. A o dekádu později v říjnu 2013 se naopak poslední zbytky provozuschopných L-39ZA do Čáslavi vrátily. A tam už toho tolik nenalátaly z důvodu problémů s dodavateli motorů a nedostatku kvalifikovaného personálu, který z Náměště masově nepřešel nebo brzo odešel do zálohy.
Skeptik píše: Co se budoucnosti L-39NG týče, to je těžké dnes odhadovat.
Osobně si myslím, že pro naprostou většinu letectev je dostatečně výkonnou alternativou k dražším letounům ... trefa tomu Masteru či tomu T-X. Ale uvidíme :wink:
Ale na rozvinutých trzích to žádná alternativa k výkonnějším a dražším letounům není. To by samo Aero nebásnilo o nové výrobě L-159 respektive F/A-259.

AČR L-39NG bude používat jen pro základní výcvik v rámci CLV Pardubice. Jak asi Aero bude někoho přesvědčovat o opaku? Na pokračovací a taktický výcvik AČR má/bude mít L-159T. Celkem 8 kusů, tedy dvakrát tolik, než je dnes plánováno L-39NG v CLV.

Podobně to mají Italové s M-345. Přestože je to o trochu výkonnější letadlo než L-39NG, tak ve výcviku u Italského letectva bude jen před M-346. A opět M-345 ve vyšších úlohách je cílená hlavně na rozvojové a méně rozvinuté trhy (myšleno z pohledu vojenského letectví).
Naposledy upravil(a) Starlight dne 1/3/2019, 15:53, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Starlight »

Nesher píše:Pravda, úplně jsem na ně zapomněl. Slouží pro základní výcvik. Nicméně ani tak to údajně nevypadá s M 346 příliš nadějně, tedy vojáci by chtěli, ale ti o tom nerozhodují. A politici a experti z MF to nechtějí platit, bylo by to značně dražší než současný systém, což je údajně pro MF červený hadr. Takže buď někde seženou něco olétaného (ale kde?) nebo to skončí buď u M 345 nebo L 39 NG a v tom případě by mělo NG slušnou šanci právě kvůli zapojení rakouského průmyslu.
Velení rakouského letectva není padlí na hlavu a své politiky znají a vědí jak v tom chodit (třeba počkat na další volby). Rakousko to bude cvičné stroje řešit jako komplexní problém společně s nadzvukovým letectvem.

Budou muset zajistit protivzdušnou obranu 24/7/ + nějaké krátkodobé národní posílení při velkých kulturních/sportovních/politických akcích. Budou muset zajistit základní podporu pozemních sil a průzkum. Budou muset zajisti výcvik nových stíhacích pilotů.

Zda to bude Eurofighter (nebo jiný nadzvukový stíhač) v kombinaci s cvičně-bojovým typem nebo jen nadzvuk sám, v jakých počtech a schopnostech se uvidí. Případný nákup cvičného stroje, který ani nedožene dopravní letadlo, bude mít za následek, že budou muset dát více na nadzvukové stíhačky, atd.

V každém případě Rakouské letectvo moc dobře ví, že letouny jako L-39NG a M-345 nemají výkony (viz můj předchozí příspěvek Skeptikovi) na zabezpečení adekvátního výcviku stíhače před přechodem na moderní nadzvukový typ.

Mimochodem PC-7 jsou z počátku 80. let, takže budou muset řešit i základní výcvik. Ono se také může stát, že nejlépe vyjde varianta, že prioritně zabezpečí 2-3 taktické letky víceúčelovými nadzvuky (třeba nějak modernizovaný Eurofighter + navíc budou k odprodeji dostupná letadla Tranche 1 současných evropských uživatelů). Pak mohou také výcvik stíhacích pilotů nebo jeho část zabezpečit outsoursingem do ciziny.

Ostatně taková akce už běží - rakouští stíhací piloti už absolvovali 9 měsíční taktický výcvik na M-346 italského letectva: https://www.blogbeforeflight.net/2018/0 ... ilots.html
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Nesher »

Jo, ale zapomínáš na jednu důležitou věc, Bundesheer je naprostá Popelka, žádná z relevantních politických stran nemá zájem na nějakém masivnějším investování, speciálně do letectva. A vojáci dostanou to co jim politici koupí. Takže na 3 taktické letky s nadzvukovými stíhačkami můžeš rovnou zapomenout, buď zůstanou u EF u jedné letky (proti nimž je silně nepřátelsky naladěná veřejnost), nebo koupí Gripeny (opět u jedné letky), na cvičná letadla kategorie M 346 prostě nikdo v Rakousku peníze nedá. A volby v tom nic neřeší, buď zůstane u moci současná koalice Lidovců a Svobodných (což je pro Bundesheer ještě to lepší, ti aspoň nějaké to Euro občas pustí), nebo se do vlády vrátí socialisté. A ti mají úplně jiné priority. Takže nakonec, pokud budou chtít vojáci udržet vlastní výcvikové kapacity (a to už kvůli neutralitě chtít budou), se spokojí s něčím kategorie M 345 nebo L 39 NG. Ostatně na to co potřebují, jak ostatně dokazuje současný stav, jim méně výkonný stroj (o L 39 NG mě nemusíš poučovat, já vím co dovede, pracuji pro jednoho z dodavatelů Aera) naprosto stačí. A jinak, závěrečný pokračovací výcvik si klidně outsourcovat mohou.
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2452
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Lynx »

Tiež som zvedavý ako sa situácia Aero/OSSR vyvynie. Môj predpoklad je, že sa nechajú dožiť staré L39(rôzne verzie), kúpi sa čas a následne bude rozhodovať politická reprezentácia, ktorá bude pri kormidle a lobing. Samozrejme ze náznaky, rokovania musia byť, ale to ešte o ničom nevypoveda okrem snahy výrobcu udať svoj produkt. Iste náznaky ale tvrdia:svojho času sa mi dostal do rúk zoznam pozvaných na slávnostný roll-out L39NG - kolónka Slovensko bola prázdna(co sa mohlo postupom času zmeniť) , neboli tam uvedené ani OSSR ani s akákoľvek súkromná spoločnosť - na rozdiel od rôznych africkych(nielen) krajín. Ďalej sa šírili šumy, že L39NG je pre VzS výkonov nedostatočná. Naozaj, parametre odvíjajúce sa od "hrubej" sily sú pri NG len na úrovni Ccka. Bojaschopnosť NG bude obmedzená z dôvodu malej nosnosti - slabého motoru, najmä pri vysokých teplotách. Netreba zabúdať, že NG nebude mať zabudovaný ani kanon, aj keď bude možnosť niesť kanonove púzdro pod trupom. Ako to ovplyvní letové výkony si netrúfam odhadovať,smerom k lepšiemu to bude asi ťažko :)
Co sa týka spomenutých výletov cez ua-sk hranicu, ten problém naozaj existuje a jeho riešenie je v dnešnej dobe naozaj obtiažne. Zo Sliača je to ďaleko a naozaj štartovať hotovostné Migy alebo F16 nedáva celkom racio. Za minulého režimu na tento ucel slúžili mi24, kde tie ale sú - tuším v Angole. Na túto úlohu by sa naozaj najlepšie hodili presunuté L159 v Ke/Po, ale keďže nie sú k dispozícii, tak je zbytočné o tom špekulovať a triestit sily ich akvizíciou je tiež asi nie celkom rozumne.
Uvidíme ako sa k celej problematike postaví CSG, ako vieme vybudovali kapacity v KE a pri ich apetít by som nebol prekvapený keby rozšírili svoju flotilu aj o L39. Stačí si zobrať za vzor fy Draken, pozrite sa na com lietajú oni a v akých počtoch, od mig21, cez a4 až po mirage a samozrejme L159E.
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Starlight »

@Nesher

No vida, závěrečný výcvik outsourcovat mohou. Tak to jsem rád, že se schopnostmi L-39NG vs. výcvikové potřeby vyspělého letectva dostáváme trochu do reality.

Ty máš kontakty s Aerem, a já mám zase za sebou pár oficiálních i neoficálních jednání s Rakušany o jejich a našem letectvu a tak dokola.

Jen tak mimochodem - oni mají v Zeltwegu už dnes tři letky. Nebo správněji v němčině jedno křídlo (Überwachungsgeschwader) a v něm tři letky (Staffeln). Dvě s Eurofightery a jednu se Saaby 105. Takže můj návrh genericky počítal jak se stávajícím 15 nadzvuky ve dvou letkách, tak případně původně požadovanými 18. Stejně tak nechávám otevřenou možnost, že tu třetí letku jen tak nezruší.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Skeptik »

Starlight
Tak s na ty svoje „mystifikace“ dávej lepší pozor. Nemám tolik času, abych ti tvoje pohádky pořád opravoval, zejména rady ostatním. A přitom potřebuješ poradit sám.
Závidím lidem, kteří vždy všechno vědí.
Já k nim bohužel nepatřím, a proto se vždy rád něco nového dozvím.
Diskuse, jako tato na Palbě, bývají dobrým zdrojem informací. Pokud někdy "ujedu" jako v tomto případě, prostě proto, že jsem nezaregistroval změnu, pak jsem vždy rád, když mne někdo vyvede z omylu a vysvětlí mi nový stav. Já k takovým informacím jako Ty evidentně přístup nemám.
Proto jsem poděkoval a omluvil se. "Kopat" zato do mne netřeba :(

-------------------------------
Co se existence výcvikových letek v jednotlivých letectvech (nebo domácí výcvikové základna s vlastními cvičnými letadly) versus plný outsourcing výcviku do zahraničí týče, jsem stále přesvědčen, že něco cvičných letadel, které jdou v případě nouze použít i jako pomocná bojová, je stále plus pro jakékoli letectvo ... zvláště pak ta menší.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Juraj Tichý »

Starlight: ďakujem za presne informacie.

A na ich zaklade, som naďalej presvedceny, ze dalsi rozvoj platformy L-39 v OSSR sú vyhodené peniaze. (rozvoj a udrzovanie su rozdielne zalezistosti)

To tých 100mil€ z planu radsej pouzit na nakup relevantneho mnozstva vyzbroje pre F-16.
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1440
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Flader »

Juraj Tichý píše:Ak chceme mat 2tl. tak ju majme poriadne. Radsej 300mil za 10x FA-50, ktore su schopne na bojisku aj nieco odviest, ako "usetrit" a kupit 10x L-39NG za 120mil€ s mizivou bojovou hodnotou = vyhodiť von oknom 120mil€.
Prečo potom vymýšľať vymyslené a neísť ako Poliaci do M-346? Oni s nimi počítali (počítajú) ako náhradu aj za Su-22.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4103
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od niko »

Flader píše:Prečo potom vymýšľať vymyslené a neísť ako Poliaci do M-346? Oni s nimi počítali (počítajú) ako náhradu aj za Su-22.
Podpisujem Flader. To je to, co hovorim od zaciatku. Kupme AJT typu M-346, alebo FA-259 a budeme mat ako advanced jet training, tak aj bitevne letectvo. Zakladny vycvik nam urobi v Kosiciach Mikus a STA. No a do USA budeme posielat pilotov uz len na specialne takticke kurzy, ala "top gun" atd.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Juraj Tichý »

Sice za tu istu cenu ako M-346, poskytuje FA-50 lepsie vykony, ale budis. Ved preco nepodporit radsej aliancneho partnera...
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od HONZIK11 »

Stejné dilemata máte jako Rakušani . Ti se také ještě nerozhodli ačkoli jim v přístím roce končí technická životnost Sabu.

... Jak si stojí konkurenti L-39NG? Hawk je letoun ze 70. let, a jak podotýká rakouský deník, je otázkou, jak dlouho ještě budou k dispozici náhradní díly. Naopak M-346 je oblíbený výkonný proudový letoun, který může nést bohatou paletu zbraní vzduch-vzduch a vzduch-země.

Odhlédneme-li od ceny samotného letounu ,tak letová hodina M-346, podle Pierpaola Spera, obchodního ředitele firmy Leonardo pro Evropu, stojí 10 000 euro (letová hodina L-39NG stojí údajně méně než 2500 dolarů). Dle objemu článků v rakouských médiích přitom italská firma Leonardo svůj stroj M-346 propaguje v Rakousku nejintenzivněji.

Bude to zajímavé sledovat jak se rozhodne vaše vláda a samozřejmě vojáci , na Palbě čtu , jste to již rozhodli. :rotuj:
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Juraj Tichý »

Honziku, pekne zhrnutie. Aj s poznamkou na konci :D :lol:
Ak je pravda, ze nasi zastupci neboli na roll-out-e L39NG, tak bude nateraz rozhdnute.
Ale mozte sa pochlapit, kupit 50 Zuzan2 a podmienit to nakupom Brenov a L-39NG. ;-)
Uživatelský avatar
Arthur
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2249
Registrován: 26/9/2017, 21:52

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Arthur »

Juraj Tichý píše:Ale mozte sa pochlapit, kupit 50 Zuzan2 a podmienit to nakupom Brenov a L-39NG. ;-)
Už som sa bál, že swap resp. bátrový obchod tu nikto nespomenie. :idea:
Som zvedavý ako niečo podobné dopadne medzi Španielskom a Južnou Kóreou pri 6 ks španielskych Airbus A400M Atlas medium transport aircraft za 30 ks juhokórejských KAI KT-1 a 20 ks juhokórejských KAI T-50 Golden Eagle. To aj na margo podpory aliancneho partnera ...

Mať najmodernejšie F-16 a na pre výcvik a pre druhú taktickú letku FA-50 block 20 by nemuselo byť naškodu, ostatne v regióne Poliaci už plánujú nákup 32 ks letadel F-35A Lightning II pričom i v Maďarsku sa začína šuškanda o F-35A.
Ale to si zrejme SK pri počte 14 ks F-16 nemôže dovoliť jedine že by sa počet F-16 dodatkom znížil, ale zrejme by to nebolo bez sankcie. Treba to jednoducho hneď v 2020 zaditovať aké budú možnosti.
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Zemakt »

ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od HONZIK11 »

Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Rase »

Aero má před potenciálními prohlubujícími se hospodářskými problémy zachránit prodej čtyř cvičných letounů L-39NG státnímu podniku LOM Praha. Jenže vedení podniku se zdráhá kontrakt za víc jak miliardu podepsat bez souhlasu vlády. Vláda ale ke zmíněnému nákupu jasný signál, například svým usnesením, nedala. Enormní tlak na nákup L-39NG byl prý jedním z důvodů, proč státní firmu LOM opustili v poslední době klíčoví manažeři. Byť to oficiální místa popírají. Podle posledních zpráv se snad vláda ke schválení této transakce nakonec chystá.

https://ekonomicky-denik.cz/cekani-pomo ... -internetu
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Kouzelnik »

Hezký večer,

z odkazu od Raseho, z článku pana Hrbáčka jsem nepochopil tuto pasáž:
"Problém ale spočívá v tom, že management státní firmy nechtěl kontrakt podepsat bez schválení vládou a ta dosud k popisovanému nákupu jasný signál, například svým usnesením, nedala. Enormní tlak na nákup L-39NG byl přitom podle informací Ekonomického deníku jedním z důvodů, proč státní firmu LOM opustili v poslední době klíčoví manažeři. I když to oficiální místa popírají. Podle posledních zpráv se snad vláda ke schválení této transakce nakonec chystá."

Proč je potřeba "jasný signál" od vlády pro nákup? Chápu-li správně, tak dle této logiky by vláda ČR měla posuzovat nejen nákup letadel letadel, ale taky aut, kancelářských sponek atd v LOM Praha.

Mířím na jinou akvizici v minulosti. A to cvičné vrtulníky Enstrom. Proč nerezignoval management při nákupu těch 6 vrtulníků v roce 2017? V čem je rozdíl?

Uznávám, rozdílem asi je, že vrtulníky nekupoval LOM Praha s.p., ale jeho propojená společnost LOM Praha Trade a.s. A jestliže důvodem pro rezignaci by mělo být, že L-39NG se málo prodává, tak jaký je rozdíl mezi Enstromem 480? Podle oborové statistiky se citelně propadly dodávky těchto vrtulníků Enstrom 480B - loni 8 kusů, předloni 4. Přičemž průměrná roční dodávka byla cca 14 kusů ročně - počítáno od roku 2012 (tj. od polelování následků krize) do loňska

O jaký šlo tendr na vrtulníkách v roce 2017? Podle níže uvedeného porovnání jsou konkurenti na trhu tréninkových/školních vrtulníků (abecedně): Airbus Helo 120, Bell 505, MD500E a Robinson R66

Jestliže by kritériem měla být cena, tak fakt je Enstrom 480 levnější než R66? Pokud by kritériem měla být počet dodaných vrtulníků v řekněme 3 letech před objednávkou v roce 2017 (tj. počítáno celkem za 4 roky 2014-2017), tak:
EC120 bylo dodáno 12, tj. průměrně 3 ročně
Bellů 505 bylo dodáno 27 (na trh začal být dodáván v r. 2017, pro zajímavost v roce 2018 bylo dodáno 118 kusů)
Enstromů 480 bylo dodáno 36, tj. průměrně 9 ročně
MD 500E statistika neuvádí (a ani neuvádí dodávky ostatních produktů MD), poslední údaj ve statistice je z roku 2010, kdy celkové výroba všech typů od MD Helicopters byla 12, o rok předtím 40.
Robinson R66 bylo dodáno 331, tj. průměrně něco přes 80 ročně

http://digitaledition.rotorandwing.com/ ... -trainers/
https://www.flyingmag.com/aircraft/heli ... son-specs/

A dovolil jsem si ocitovat část jednoho z dřívějších příspěvků v tomto threadu:
Starlight píše:
Nesher píše:To ano, ale ne primárně pro CLV LOM a výcvik pilotů VS AČR. Je to zatím idea a závisí na tom jak se bude dařit komerčním aktivitám lokalizovaných do společnosti LOM Trade. Mimochodem, koncem roku dodané 2 vrtulníky Enstrom 480B jsou určeny také pro LOM Trade. Od strojů, které provozuje CVL se liší čistě bílým nátěrem. Kdežto ty 4 vrtulníky v CLV mají standardní kamufláž VS AČR doplněnou o žlutý nátěr některých částí
S L-39NG to LOM nemůže v budoucnosti udělat. Popíšu proč.

1)

LOM PRAHA TRADE a.s. je účelově založené dcera LOM PRAHA s.p, jejíž jediným účelem je obejít legislativní omezení státního podniku při nákupu a prodeji čehokoliv: https://www.euro.cz/byznys/sef-lom-prah ... ci-1335514

V posledních letech s nárůstem zahraničních kontraktů na výcvik LOM PRAHA TRADE rozšířil záběr a úzce spolupracuje se společností DSA a.s. (sídlo v pražských Kbelích, hlavní pracoviště na letišti v Hradci Králové). LOM PRAHA TRADE je dnes majitelem dvou letounů Cessna 208B Caravan (OK-LOM a OK-LOK) a dvou vrtulníků Enstrom 480B-G (OK-LPT s OK-CLV). Všechny tyto letouny jsou civilní, mají civilní certifikaci FAA a EASA. V ČR jsou registrovány v civilním leteckém rejstříku. Protože ale LOM PRAHA TRADE nemá oprávnění k provozu letecké techniky (civilní nebo vojenské), tak civilním provozovatelem je společnost DSA z hradeckého letiště.

Tím se mimo jiné řeší problém, že CLV Pardubice (divize LOM PRAHA a.s.) podléhá jako provozovatel vojneské techniky nikoliv pod civilní ÚCL, ale pod vojenské ODVL MO ČR. Všechna jím provozovaná letecká technika určená k výcviku příslušníku AČR je zapsaná do vojenského rejstříku MO ČR. To se týká i civilní techniky přetřené na zeleno jako je Enstrom 480B-G v CLV, která se naopak musela nejdříve zlegálnit pro vojenský provoz v ČR. To platí i pro personál i výcvikové osnovy. Toto je sice jediná cesta, jak to použít pro výcvik vojenského personálu AČR, ale v podstatě to komplikuje komerční výcvik se standardní mezinárodní uznatelností. CLV je mimochodem také civilním provozovatelem, který vlastní a provozuje Z-142 (OK-PNE) a Z-43 (OK-WOI), ale omezení státního podniku nahrávají DSA.

Poznámka: Česko je malá země, tak už nikoho nepřekvapí, že prodejním zástupcem jak Enstromu tak i Cessny není nikdo jiný než DSA. A naopak není neobvyklé, že letecký personál CLV v Pardubicích může mít druhé zaměstnání právě u DSA v Hradci.

Čímž se částečně i vysvětlí skutečnost, že přestože vyspělá západní letectva k základnímu výcviku vojenských vrtulníkových pilotů používají větší a výkonnější malé vrtulníky (zpravidla dvoumotorové) s lepším přístrojovým vybavením, které se co nejvíce podobají operačním typům. Naopak MO ČR/AČR odsouhlasila použití tohoto typu jednoduššího typu vrtulníku, kterou budou muset kompenzovat větším náletem na drahých dvoumotorových operačních vrtulnících. Což CLV nevadí, protože pro pokračovací vrtulníkový výcvik provozuje Mi-17 poskytnuté a placené MO ČR. Uvidíme, až někdy AČR dostane nové drahé západní víceúčelové vrtulníky, s čím přijdou.


2) (...)
R.I.P.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3507
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od seabee »

Mimochodem vlastníkem "americké" Enstrom Helicopter Corporation" je čínská společnost Chongqing Helicopter Investment. O jejím zázemí nic neví ani slavný Bloomberg.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3507
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od seabee »

Kouzelnik píše:Hezký večer,

z odkazu od Raseho, z článku pana Hrbáčka jsem nepochopil tuto pasáž:
"Problém ale spočívá v tom, že management státní firmy nechtěl kontrakt podepsat bez schválení vládou a ta dosud k popisovanému nákupu jasný signál, například svým usnesením, nedala. Enormní tlak na nákup L-39NG byl přitom podle informací Ekonomického deníku jedním z důvodů, proč státní firmu LOM opustili v poslední době klíčoví manažeři. I když to oficiální místa popírají. Podle posledních zpráv se snad vláda ke schválení této transakce nakonec chystá."

Proč je potřeba "jasný signál" od vlády pro nákup? Chápu-li správně, tak dle této logiky by vláda ČR měla posuzovat nejen nákup letadel letadel, ale taky aut, kancelářských sponek atd v LOM Praha.

Nevím, čemu se divíš. Státní podnik má vlastníkem (státem) schválený rozpočet. Jeho překročení, třeba i pro nákup kancelářských sponek je dobrým důvodem pro odvolání, nebo rovnou podání trestního oznámení na § 220 TZ. Při životnosti ministrů a dobrém zvyku těch nových prověřovat všechny kroky předchůdce a rozdávat odvolání a TO, není divu, že nikdo nechce nic podepsat. Od doby podání paralelních žalob na primátory Prahy za:
1/ zastavení výstavby tunelu Blanka
2/ pokračování ve výstavbě tunelu Blanka
nelze spoléhat ani na zdravý rozum orgánů činných v trestním řízení.

A vláda? Ta ke schválení nákupu a odsouhlasení změny rozpočtu potřebuje rozbor se závěrem ekonomické výhodnosti kroku. A to zřejmě nikdo z hochů z LOMu nebyl ochoten dát a následné "přesvědčování" nervově nevydrželi.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Aero L-39NG

Příspěvek od Kouzelnik »

2 seabee: Já reagoval na článek od pana Hrbáčka. Protože mi není jasné vyznění článku. Pan Hrbáček uvádí konkrétní věci k řešení (akvizice L-39NG, otázky finanční, otázky využití atd.) a pak uvádí (podivný) závěr, že rezignoval management protože nechce TENTO ZPŮSOB AKVIZICE. A proto jsem připomenul dřívější patrně dost podobnou akvizici (=vrtulníky pro CLV a doplnil o nejasnosti/potencionální chyby při akvizici), o které v článku není ani písmeno.
R.I.P.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“