L-410 Turbolet

Odpovědět
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od klingy »

Nie je to celokpozit, existovala skusobna verzia, kde bol trup povodny a kridla kompozitne
http://ruslet.webnode.cz/technika/ruska ... /tvs-2dts/
https://www.aeroweb.cz/clanky/5461-komp ... -maks-2017
Toto liedalo nieje primarne urcene pre Armadu, ale pre civilistov

Motor Sic tiez pracoval na remotorizacii

Rovnako dotycna firma (istitut) postupuje aj pri JAKu, kde zacala remotorizaciu a kridlami, a postupne nahradi jednotlive casti trupu a agregaty az vznikne nove lietadlo, mozna sa za 10. rokov dozijeme maleho bizjetu made in Russia, kam ten svet speje :roll:
Naposledy upravil(a) klingy dne 25/12/2017, 23:32, celkem upraveno 1 x.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od Nesher »

[quote="niko"]Pekne lietadlo. Mne pride, ze kridla ma kompozitove, no wingbox je povodny. Tak isto ako casti trupu. Typujem, ze ruska armada to lietadlo s motorom Honneywell nechce a Rusi podobny motor nerobia. Neboli nejake pokusy urobit variantu s motorom Sic ? Nieco take sa mi mari.[/quote
Myslím, že s motorem problém Rusové nemají, když jim nevadí motor používaný v L 410, který vyrábí americká firma GE v Praze, tak jim těžko bude vadit motor od jiné americké firmy ( zvláště v situaci kdy prostě sami nic podobného nevyrábí), spíše je AN 2 přes veškerou modernizaci už přeci jen za zenitem a navíc dvoumotorové letadlo je přeci jen bezpečnější.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4103
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od niko »

Nesher: AN 2 pristane v podstate hocikde a sadne na kdeaku oraninu. Na rozdiel od L 410. Takze v ramci bezpecnosti je to urcite jedno. Je to ale uz lietadlo pre primarny ucel na co sa vyuzivalo u nas - vysadky nepostacujuce. Zla stupavost, pomale atd. atd. Vytlacili ich L 410 a tie nasledne vytlacili Pilatusy. Cize dnes je AN 2 uz len lietajucy veteran.

Ale s tymi motormi je to dobra pripomienka. Ocividne si pri malych lietadlach Rusi nemozu dovolit tak tancovat, ako napr. u SSJ a spoliehaju sa na zapadne dodavky.
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od klingy »

Nesher, o tom by sa dalo diskutovat obcas na MO RF panuje schizofrenia odmietlo kupit SJ 100 a MS 21 kvoli zapadnym suciastkam namiesto toho kupuju TU-204/214

Na druhej strane SJ 100 doplatili na americke suciastky (USA odmietlo dat povolenie na vyvoz) pri predajido Iranu (Iran chel kupit 100 ks SJ 100)

Ak by chceli Rusi svoj motor pre L410 alebo potomka AN-2, tak by tam museli dat TVD-1500B (nic slabsie nerobia alebo vyvinut silnejsiu verziu na zaklade dieslu od RED
Na druhej strane pouzitie motoru zapadneho motoru a avioniky od Garminu v pripade potomka AN-2 je tak trochu predpokladom pre pokusenie sa preniknut na zapadne trhy (ono fakt nema zmysel vyvijat vlastny skleneny kokpit atd. pre tuto kategoriu lietadiel ked mas komercne dustupne a hlavne certifikovane riesenia za par tisicok dolarov)...
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4103
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od niko »

Klingy ta AN 2 nebude mat ani glas cockpit.

Inak cela ta ruska snaha mat lietadla na 100 % z ruskych suciastok mi pride trochu prehnana. Nemusim mat predsa vlastny zdroj nd. Staci ked mozem mat viacero dodavatelov a mozem diverzifikovat.
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od klingy »

No minimalne prototyp TVS-2DTS ma avioniku postavenu okolo Garmin G3X Touch + vidim tam dalsiu Garminacku avioniku


Avioniku od Garminu pouziva aj L-410
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4103
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od niko »

Klingy: Uprimne povedane, myslel som ze tie lcd su len mapy a navigacia. No pozeram, ze na tom maju aj horizonty a udaje. Ok. Berem spät.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od Nesher »

Aircraft Industries zahájily sériovou výrobu L 410 NG. Zajímavé je, že přesto, že první stroj půjde do Ruska, tak AI vidí trhy jinde (Indonésie, Papua - Nová Guinea, Indie). Zřejmě se skutečně chystá přesun výroby do Ruska, otázka je zda se to vyplatí (pokud české firmy neprodají licence, tak se spousta komponentů bude muset vyvíjet znova v Rusku a motory stejně budou muset dovážet). Navíc tomu může ČR snadno zabránit s ohledem na sankce.
https://zlin.idnes.cz/letadlo-l-410-ng- ... zpravy_ras
https://byznys.ihned.cz/c1-66067570-air ... n=mediafed
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od Nesher »

Možný problém pro AI do budoucna, majitel ruské společnosti UGMK, která od roku 2013 vlastní Aircraft Industrie je na sankčním seznamu ruských oligarchů, zatím to zřejmě znamená jen zvýšenou kontrolu na obchody lidí z tohoto seznamu.
https://www.novinky.cz/ekonomika/465178 ... tries.html
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od Nesher »

Rusové se snaží co nejvíce lokalizovat výrobu L 410 UVP-E20 v Rusku, od roku 2020 je v plánu používat v ruské produkci ruské motory. Kunovícím by pak zůstala jen NG a produkce standardní L 410 pro neruské trhy.
Podle mě by měla vláda zasáhnout a zakázat transfer technologie do Ruska (třeba v rámci zákazu exportu výrobků a technologie dvojího použití).
Další otázka je jak by Rusové dokázali nahradit další komponenty, které nevyrábí přímo AI, ale jiné české společnosti (Aero, Mesit, Jihlavan.....), zda budou jednat o licenci anebo se to pokusí obejít vlastním vývojem (což znamená certifikaci).
http://zdopravy.cz/majitele-aircraft-in ... ske-10558/
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od Skeptik »

Chápeš, ale, že to by pro L-410 znamenalo finální STOP, že?
Takže v tomto případě raději něco, než nic.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od Nesher »

Aircraft Industries (ex Let Kunovice) seriózně zvažuje obnovu projektu L 610. Aktuálně firma dokončuje audit dokumentace a zvažuje další možnosti.
Osobně si myslím, že je to nesmysl, a to hned z několika důvodů. Aby se projekt rozběhl, byly by nutné velké investice ze státního rozpočtu (bylo tomu tak i v případě L 410 NG) a velice snadno by se mohlo stát, že by si hotový a certifikovaný projekt (zaplacený z nemalé části daňovými poplatníky) ruský vlastník odvezl na Ural. Ostatně to už částečně udělal u L 410 UVP-E20 a v případě NG tato možnost stále nebyla zažehnána.
A i ekonomická stránka mi nepřijde jako zcela racionální. L 610 byl konstruován výhradně pro potřeby bývalého SSSR. S trochou nadsázky je to v podstatě zvětšená L 410, tj. "bush plane". A na to je prostě L 610 příliš velká, navíc (je to dáno konstrukcí a určením pro méně civilizované části světa) její provozní ekonomika nemůže soutěžit s nejrozšířenější konkurencí, tj. ATR 42. Takže klient buď potřebuje "bush plane" typu L 410 anebo už větší dopravní letadlo a tam L 610 nebude logicky stačit. Zdá se, že po letadlech tohoto typu prostě není velká poptávka. Stačí se podívat jak dopadla západní konkurence (Dornier, Saab, Fokker) nebo jak živoří východní (Antonov, Iljušin). Takže krom specifických Číňanů je na trhu skutečně jen ATR 42 a pak už jen Indonésani s CN-235 (což je v podstatě kusová výroba).
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/v-kun ... 10/1695083
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od Skeptik »

Aircraft Industries je sice česká firma, ale 100% vlastněná Uralskou důlní a metalurgickou společností (Уральская горно-металлургическая компания)
Ta zakoupila zbývajících 49% akcií v roce 2013 a již tehdy její představitel prohlašoval, že po stabilizaci společnosti a výroby L-410 (L-410 NG) bude chtít, někdy po roce 2016, oprášit i L-610.

L-610 v žádném případě není "zvětšená L-410". Je to zcela jiné letadlo, byť aerodynamicky se L-410 podobá. Přetlaková kabina pro cca 50 cestujících - ekvivalent drahého ATR-42 resp. ukrajinského AN-140.
Ostatně An-140 měl být náhradou za tu ohromnou flotilu An-24 / 26 / 32 které ještě v Rusku (i jinde) létají.
Rusko si nejprve jako náhradu vybralo "spřátelený" An-140, ale dnes už je jasné, že toto letadlo je passé.
Gap na trhu se tedy otevírá pro Aircraft Industries … pokud se jim podaří projekt oprášit a rozběhnout, může to pro ně být velká šance …
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od Nesher »

Skeptik píše:Aircraft Industries je sice česká firma, ale 100% vlastněná Uralskou důlní a metalurgickou společností (Уральская горно-металлургическая компания)
Ta zakoupila zbývajících 49% akcií v roce 2013 a již tehdy její představitel prohlašoval, že po stabilizaci společnosti a výroby L-410 (L-410 NG) bude chtít, někdy po roce 2016, oprášit i L-610.

L-610 v žádném případě není "zvětšená L-410". Je to zcela jiné letadlo, byť aerodynamicky se L-410 podobá. Přetlaková kabina pro cca 50 cestujících - ekvivalent drahého ATR-42 resp. ukrajinského AN-140.
Ostatně An-140 měl být náhradou za tu ohromnou flotilu An-24 / 26 / 32 které ještě v Rusku (i jinde) létají.
Rusko si nejprve jako náhradu vybralo "spřátelený" An-140, ale dnes už je jasné, že toto letadlo je passé.
Gap na trhu se tedy otevírá pro Aircraft Industries … pokud se jim podaří projekt oprášit a rozběhnout, může to pro ně být velká šance …
Účelem, tj, obhospodařováním nějakých sibiřských pr...., to je obdobné jako L 410. Samozřejmě s větší kapacitou a přetlakovou kabinou. Navíc, Rusové by možná chtěli, ale nemají peníze, určitě by to chtěli vyrábět doma (což je OK, ale nevidím důvod proč jim to sponzorovat) a za třetí, ten projekt (i kdyby ho platili Rusové ze svého, o čemž se dá po zkušenosti s L 410 NG pochybovat), tak stejně budou potřebovat komponenty ze Západu, např. původní český motor je passé a Rusové nic srovnatelného a zároveň trochu moderního nemají. Což bude problém a za třetí, stavět produkt pro jednoho (a velmi problematického zákazníka) je celkem risk.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od Skeptik »

Ani jedno z toho není tak úplně pravda.

Původní An-140 pro Rusko pohánějí ruské motory TV3-117VMA-SBM1 … není důvod aby nebyl použit i pro případný L-610NG (pokud by vypadly PW či GE nebo co bude v základu). Nabízí se také odpovídající úprava moderního VK-2500.

Primární odběr by asi byl do Ruska, jako náhrada za dosluhující Antonovy 24/26/32 … ale ty nelétají jen tam. I Afrika a Asie bude potřebovat obnovu - a pokud se podaří udržet cenu na rozumné úrovni kolem 10 - 12 milionů USD (An-140 byl za cca 9 mil. USD) :up:
Takže ve finále by to nemuselo být nezajímavé ani pro ČR a Kunovice.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od Nesher »

Afrika nová letadla v podstatě nekupuje, raději koupí 20 let staré ATR než nové letadlo. Ostatně to je i důvod proč se tato letadla už moc nevyrábí a pokud už by chtěli nové letadlo, tak se na cenu Číny nedostaneme. Takže zbývá Rusko.
Ty motory opravdu nejsou (speciálně ve srovnání s celosvětovým etalonem PW) žádná hitparáda. Navíc, kolik bych ji asi dokázali ročně koupit? Když mnohem menší a levnější L 410 je vyráběno v počtu okolo 12-15 ročně. Byla by to kusovka a taková výroba je (ve srovnání se sérií) drahá.
Prostě, pokud tu Rusové chtějí, ať se to vezmou a my jim případně budeme dodávat komponenty. Ale dávat na to státní granty (jako u L 410 NG) by byl zločin.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od Skeptik »

Ale o státním grantu snad nikdo nemluví.
Každá dotace je ekonomický zločin, s tím souhlas ... Bez peněz do hospody nelez.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od skelet »

jsem zvědav jestli zamýšlejí vyvíjet "klasickou" L-610 nebo verzi s nákladovou rampou, která byla avizována začátkem století.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od Skeptik »

Nákladní myslím nikdo nepotřebuje. Tipuju klasickou pasažérskou.
Tedy pokud vůbec ten projekt reaktivují.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od Julesak »

Náhradou An-140 (ktorý mal byť náhradou za An-24/26/32) je Il-112.
Nie som si istý či má "nový" L-610 šancu.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“