Transportní letouny CASA pro AČR

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

Musíme brát, že L159A sice stojí tolik (nás, daňové poplatníky), ale za tu cenu je v podstatě neprodejné.
Takže je nutné to brát jako "akční" cenu, která má pomoci jeho možnému prodeji, že bude mít reference i z jiného státu.

Je to taktika (možná příliš odvážné tvrzení na naše poměry), která se okoukala od Číňanů, kteří díky své kontinuální kultuře jsou v pronikání na trhy jedinečnými odborníky (Čína byla v podstatě až do přelomu století uzavřená, tak se spíše prosazovala benátská obchodní škola různých provizí a stabilních obchodních kanálů).
Mrkni např. na Polsko, tam začali třetinovou cenou u dálnice, a už staví novou linku metra ve Varšavě.
Samozřejmě, čínský stát na takovéto startovací projekty velkoryse půjčuje, však také co mají dělat s více než biliónem dolarových rezerv.
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Jo, těch asi 67 milionů USD mi vyšlo taky, když jsem to počítal - a to mi připadá podstatně realističtější, než těch 110 melounů, které de facto zahrnují i vývojové náklady. Ale cenu CASA jsem viděl okolo 48mil. USD - takže je to "jen" o třetinu předražené - nicméně na C-17 s flyaway cenou okolo 150 mil. USD to zdaleka nemá.
(ta 1/3 ceny navíc je ale u nás standard - nové škodovky taky stojí o 30% víc, než srovnatelná konkurence)
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

A je tady. První ze čtyř zakoupených strojů C-295M přistál 11.1.2010 na základně dopravního letectva Praha - Kbely.
Nyní se uvidí,jak užitečná bude spolupráce se španělským koncernem a jak bude smluvní strana plnit offsetový program v minimální výši 100 % ceny zakázky.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Má .. místo toho, aby byl Brusel rád, že všechny peníze skončily ve Španělsku, respektive EADS, tak chce radši půlku narvat Lockheedu .. a to se EU vyplatí :lol:
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od Rase »

Další dva letouny CASA pro AČR

Ministerstvo obrany rozhodlo o realizování plánu na dokoupení další dvojce středních transportních letounů CASA - Airbus C-295M, jako náhradu za letouny Jak-40. Dohromady tak má AČR provozovat šest strojů. Nákupčí začali v březnu 2017 připravovat specifikaci zakázky a v květnu mají dokončit zadávací dokumentaci. V červenci má pak kontrakt projednat kolegium ministra obrany a v září vláda. Mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek ale uvedl, že definitivní rozhodnutí ještě nepadlo. Na nákup je vyčleněno 2,4 mld.Kč a výrobce by měl první stroj dodat v roce 2019 a druhý do konce roku 2020. Nové stroje vycházejí jednotkově dráž o 30 mil.Kč, než v případě původního nákupu C-295, kdy tři letouny stály 132 mil.euro (cca 3,5 mld.Kč). Nyní by se ale měly nakupovat stroje ve vylepšení verzi C-295M a patrně budou přikoupeny i sedadlové moduly. Tyto moduly umožňují rychlou přestavbu interiéru z čistě nákladní varianty do varianty VIP. C295M má srovnatelné parametry jako Jak-40, s výjimkou delšího doletu. O nákupu dalších dvou letounů uvažoval již v roce 2015, tehdejší náčelník generálního štábu Petr Pavel.

http://zpravy.e15.cz/domaci/politika/ob ... la-1332632 https://airbusdefenceandspace.com/our-p ... raft/c295/

Obrázek
Naposledy upravil(a) Rase dne 19/5/2017, 11:44, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od Zemakt »

Dalším důvodem může být i to, že MO nedokáže, již delší dobu, absorbovat přidělované rozpočtové prostředky a výdaje na obranu stagnují kolem 1% HDP
Tahle zmínka je blbost, a zavání klasickým "kdo chce psa bíti, klacek si vždycky najde. Letadel této kategorie je jednoduše málo, ty dvě éra tu měly být hned od počátku. Letouny mají být ve verzi W, větší výkon a winglety.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od Rase »

Díky za upřesnění. Tu zmínku o rozpočtu jsem tam nechal, jen kvůli tomu, že je v původním článku z E15 (radši to vyškrtnu)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od skelet »

Teď už jen s Poláky udělat společnou letku s C295 Awacs/Elint :razz:
ObrázekObrázekObrázek
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 642
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od tomas.kotnour »

Pplk. Zelinka se ve svém komentáři ke způsobu zasazení výsadkového praporu zmínil o problému s přepravou techniky letouny CASA C-295M
4. S vozidly pro Výsadkový pluk je to komplexnější otázka, než by se mohlo zdát. Musíte totiž řešit dost protichůdné požadavky - mobilitu, palebnou sílu, balistickou ochranu a přepravitelnost. A manévrovací prostor pro to, vyřešit to jedním vozidlem, máme v AČR dramaticky užší než v US Army. Proč? Díky nesrovnatelně nižším schopnostem dopravního letectva (výška nákladového prostoru C-295M CASA společně s nájezdovým úhlem rampy je primární limitující faktor).
Já bych měl k tomuto problému pár postřehl, ke kterým jsem došel, když jsem se pokoušel o návrh obrněnce přepravitelného jak letounem CASA, tak uvnitř vrtulníku Chinook.
Problém s přejezdovým úhlem se týká především vozidel s nízkou světlou výškou, ještě umocněnou delším rozvorem podvozku. S tímto problémem se setkávají všichni provozovatelé transportních letounů jakékoliv velikosti, protože se vždycky najde břemeno, pro které to bude problém. Řešením je použití nájezdové rampy, která se může použít jako prodloužení samotné rampy nákladního letounu, nebo pro vytvoření zcela nového nájezdu.
DAMAS Modular Aircraft Loading Ramp System with Pooched Surface
https://image.shutterstock.com/image-ph ... 364422.jpg

Když se podíváme na některé parametry letounu C-295M, jeho nosnost činí 9 250 kg, délka podlahy nákladového prostoru činí 12 690 mm při šířce 2 360 mm a výšce nákladového prostoru 1 900 mm. Podlaha je konstruována na přepravu vozidla se zatížením 2 100 kg na nápravu. Samotná nákladní rampa je dlouhá 3 040 mm a sklápí se z výšky 1 180 mm a po doteku na zem má stoupání 17 stupňů. Po jejím sklopení vzniká 320 mm vysoký schod, pro jehož zdolání potřebuje běžné vozidlo pneumatiky o průměru skoro 800 mm. Toto vytváří problém, o kterém se zmiňuje pan podplukovník a který zažívá personál kbelské základny díky přepravě koní do Mongolska. Ten se tento problém rozhodl vyřešit vytvoření vlastní rampy.
https://www.zoopraha.cz/images/phocagal ... 5db36e.jpg
https://www.zoopraha.cz/images/phocagal ... 5db36e.jpg

Když jsem hledal co nejpodrobnější průřez nákladního prostoru tohoto letounu, narazil jsem na tuto publikaci BLM National Aviation Office EADS CASA CN-235 Preliminary Aircraft Evaluation for SASEB
A zde jsem narazil na následující fotografii.
http://www.palba.cz/album/albums/userpi ... 235VBL.png

Ta zachycuje vozidlo Panhard VBL (3 700 x 2 020 x 1 700 mm, 3 600 kg) na nákladové rampě. Tato rampa je vybavena prodloužením nájezdu a podle povrchové úpravy se zdá, že je dodáváno výrobcem letounu. Navíc to vypadá, že rampa není ničím podepřena, a tedy nosnost hydrauliky sklápění rampy stačí pro udržení hmotnosti tohoto obrněnce.
Když se podrobně podíváme na nákladní rampu,
http://www.zdl.army.cz/sites/zdl.army.c ... 6530_2.jpg
http://www.zdl.army.cz/sites/zdl.army.c ... k=XBwlmlbW

zjistíme, že na její hraně je několik zářezů, o kterých jsem si původně myslel, že slouží k zajištění spojení spodní a horní části nákladové rampy. Podle fotografie z nakládání vozidla tyto zářezy slouží k zajištění nájezdových ramp proti ujetí.
Když se podíváme na ceny komerčních přenosných nájezdových ramp, které se používají pro nakládání techniky na korbu nákladních automobilů, zjistíme, že se pohybují v cenovém rámci desítek tisíc korun (v závislosti na nosnosti) a pro manipulaci s nimi stačí dvojice vojáků. Navíc nikdo neříká, jak dlouhá rampa, může být a že musí svírat s nákladní rampou úhel 180 stupňů. Podle mě by tedy bylo možné si objednat sestavu nájezdů, které by umožnily najetí vozidla do letounu a tak by jediným omezením pro velikost vozidla byl průřez nákladového prostoru.

Otázkou tedy je, na základě jakých informací dospěl pan podplukovník k tomuto závěru a zda nás možný další příklad šetření / nekompetentnosti MO při akvizici letounů CASA nepřipraví o poměrně zajímavé schopnosti, které bychom získali například pořízení vozidel Flyer 72 od GD, která jsou k dispozici i v šestimístném provedení a CASA by díky délce trupu dokázala pojmou dokonce dva tyto stroje.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od Zemakt »

ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
snooper
desátník
desátník
Příspěvky: 47
Registrován: 23/3/2018, 16:05

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od snooper »

Španělský výrobce letounů CASA C-295M nabízí Armádě ČR výhodně dva už vyrobené letouny

http://czechairforce.com/news/spanelsky ... e-letouny/
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 723
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

Na KC-390 sa teda čakať nebude?
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od Zemakt »

Tento typ letounu by měl být jiná akvizice.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1440
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od Flader »

Zemakt píše:Tento typ letounu by měl být jiná akvizice.
Dúfam, Nevyužiť možnosť nakúpiť podobný stroj, keď na ňom spolupracujú aj české firmy by bola škoda. Najmä keď podobné stroje pre váš výsadkový pluk potrebovať budete.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Střední dopravní letounu se téměř jistě nebude pořizovat před rokem 2025. Vzhledem k ostatním plánovaným akvizicím, ale nevěřím v jejich nákup dřív než v roce 2030.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od Rase »

Na KC-390 nemá smysl spěchat, zatím se zdá že potřebuje ještě dovychytat mouchy - pěkný ale je, to zas jo.
Pokud jde o to přikoupení C-295M, tak nedávno nějaké nabízelo Jordánsko. Byla by docela sranda, kdyby šlo o tyto stroje - jen repáslé u španělského Airbusu, ale vlastně proč ne.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od skelet »

tak tyhle stroje nahradí v armádě Jak-40, takže budou určeny především pro VIPky.. vsadil bych se, že jich časem nakonec budeme mít osm
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od Skeptik »

No, nechtěl bych být tím VIPem co se kodrcá tímto "kostitřasem" rychlostí 260 kts déle než hodinu. :wink:
Jak-40 sice taky není žádnej "fofrník", ale komfort v něm je s C-295M nesrovnatelný.
C-295M fakt není žádný salónní letoun pro VIPky. Je to vojenský náklaďák.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“