Avia S-199, CS-199

Odpovědět
rominus
desátník
desátník
Příspěvky: 59
Registrován: 7/11/2011, 19:52

Příspěvek od rominus »

Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Tak jak to vypadá to asi bude ono.Toby jeden netušil co na Palbě máme. Musím se ozvat sapíkovi zdalipak bych mu mohl pár obrázků a dat šlohnout.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Pátrači, jak píše Rominus, jedná se zcela jednoznačně o české označení standardních německých zbraní. Všude možně se o nich válí obrovské množství informací, kdybys hledal něco konkrétního, napiš :)
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Stačili by mi jedna a jedna pěkná fotka, nejlépe barevná a TTD. Doplním si tím prezentaci. Jinak asi tak za měsíc celá nosná práce o Izraeli projde zásadní rekonstrukcí a navíc bude připravena na převedení do PDF.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Příspěvek od Flogger G »

Letadlo CS-199 je pravděpodobně nejlépe zvládnutou přestavbou Bf-109 na cvičné provedení. Z kabiny instruktora bylo vidět mnohem lépe než na Bf-109 G-12. Konstruktéři zde použili řešení z letadla Ar-96B.
Stroje CS-199 létaly většinou s podvěšenou přídavnou nádrží. Letouny, které jsou na fotografiích bez podvěšené nádrže, sloužily pro první seznamovací lety nebo první sólové lety pilotních žáků, popř. k nácviku letecké akrobacie a také ke školním střelbám. Podtrupová přídavná nádrž měla negativní vliv na chování letadla při obratech.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od Flogger G »

Snažím se o letadle S/CS-199 zjistit nějaké konkrétnosti od lidí, kteří jej létali a dožili dnešních dnů. Moc toho není, zatím většina již byla napsána.

Podle oficiálních čísel na tomto typu přišlo o život 53 čs. pilotů. Mezi nimi byl i velmi zkušený zalétávací pilot továrny Avia n. p. pan Antonín Kraus (osobní nálet víc než 3 500 hodin), který jako první čs. letec pilotoval již v r. 1946 S-92.
Ke katastrofě letounu v. č. 219/1948 (nálet 37 hod. 10 min.) došlo 5.4. 1951 v 10:22 hodin seč.. Její přímé příčiny byly dvě:
První se jevilo selhání motoru M 211, kdy zbytky čistící vlny ucpaly mazací otvory dvou čepů klikové hřídele, která se zadřela a způsobila přetržení ojnice.
Druhou bylo vnikání výparů glykolu poškozenou klikovou skříní do kabiny. Protože si pilot nevzal na let dýchací masku, po vdechnutí jedovatých výparů upadl během několika málo vteřin do bezvědomí a pravděpodobně na následky otravy zemřel ještě před dopadem letadla na zem. Nedodržení předpisu o létání s úplnou výstrojí zaplatil vynikající pilot životem
Prvotní problém však vyšetřovací komise nalezla v továrně Motorlet n. p., kdy motory Jumo 211F válečné produkce nebyly vůbec kontrolovány a továrna je expedovala po naplnění provozních kapalin a krátkém chodu na zkušební stolici. Tento konkrétní motor měl před osudným letem pana Krause "naběháno" jen necelých pět a půl hodiny.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od Kouzelnik »

Na idnes.cz vyšel článek o Avii S/CS-199 v poWW2válečném Česko-Slovensku (od Radek Folprecht)
https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/ ... enstvi_erp

Článek jsem prozatím podrobně nečetl (bo jsem se o článku dověděl během pokecu o oběda a nyní nebudu mít čas pročítat).


Nicméně v článku mi chybí 2 IMHO důležité věci:

1. Důvody proč ČSR objednala několik set S-199
autor, patrně s ohledem na rozsah článku, vypustil popis poválečné letectva ČSR/leteckého průmyslu v ČSR, takže čtenář se nedozví, že rozhodnutí o masivních objednávkách S-199 pro ČSR defacto vyplývalo z předchozí situace - IMHO dominantní důvod byl existující letecký vybavení letectva ČSR ohledně cvičných letadel (což zejména vyplývá z možností leteckého průmyslu v ČSR, které po WW2 pokračovaly ve stejném či navazujícím sortimentu dodávek a to pro ČSR):
https://www.valka.cz/Aero-C-104-t8921
https://www.valka.cz/Zlin-Z-381-t8922
https://www.valka.cz/Avia-C-2-t128498
Jasně, že v ČSR létala i spousta jiných letadel, nicméně ty 3 výše uvedené typy byly těch pár roků po 1945 patrně nejvíce rozšířené (možná jim z hlediska rozšířenosti konkuroval C-8 (Piper importovaný z poválečných přebytků)) https://cs.wikipedia.org/wiki/Ozna%C4%8 ... v%C3%A1lce

A s ohledem na masivní počet pilotů nováčků školených od 1945, bylo sehnat masové množství letadel, tak aby vyškolení nováčci mohli z cvičných plynule přejít na bojové letadla.
http://www.vrtulnik.cz/mil/lu.htm
https://www.valka.cz/Letecka-vojenska-a ... 951-t90986

Takže o masivní objednávce S-199 de facto rozhodla IMHO jistá míra kompatibility tohoto "bojového" letadla s "cvičnými" letadla německé konstrukce.
edit: upraven text, neboť původní verze obsahovala tvrzení, které nejsem schopen konkrétně dokázat (a současně jde o tvrzení, která při hlubším zamyšlení a v kontextu daného období vyvolávají pochybnost o věrohodnosti mého tvrzení. Děkuji všem hloubavým, kteří se nad mým tvrzením zamysleli. A omlouvám se těm, které jsem mystifikoval původní verzí svého tvrzení.... Konec hlášení.
A to v kombinaci s ekonomickými možnostmi ČSR a s ohledem na využití kořistních zásob po Třetí říši (munice,...)


2. (ne)kvality S-199 z pohledu pilota - pokus o statické zhodnocení skutečné (ne)kvality S-199 z pohledu skutečného množství nehod S-199 v kontextu ČSR po WW2 a v období 50.-tých let:
jako laik si netroufnu hodnotit kvality S-199 z pohledu uživatele, nicméně o něčem svědčí statistika, kdy
za období služby S-199 nebylo těch havárií až tolik jak by se mohlo zdát s ohledem na (ne)kvality S-199, tj. velmi zjednodušeně: za cca 7 roků bylo několik desítek vážných havárií S-199 (zhruba 50). Následník S-199 v letectvu ČSR, tj. MiG-15 za porovnatelné období (tj. za 7 roků od r. 1952) zaznamenal rovněž několik desítek (snad cca 90) vážných havárií... srovnání asi není úplně vypovídající, bo přechod pilota z cvičeného C-2 na S-199 patrně byl teoreticky snazší než přeškolení pilota z S-199 na MiG-15. orientační seznam: https://cs.wikipedia.org/wiki/Leteck%C3 ... _republiky

Závěr: Z mého subjektivního pohledu bylo S-199 patrně nejlepší možné řešení v situaci těsně po WW2 v ČSR - bohužel šlo o rozhodnutí nikoliv ideální, ale bylo to rozhodnutí typu "nejmenší zlo"... Z pohledu ekonomického rozhodování státu (poměr "cena/užitná hodnota") patrně šlo o nejvíc výhodné řešení. Ovšem je mi líto té spousty lidí, kteří se zabili na tomto letadle.

P.S. Po rychlém a povrchním pročtení odkazované článku, autor podle mě věrně nepopsal, to jak se jednotlivé části Messerschmittů dostaly do ČSR (tj. nemyslím kořistní (draky/vybavení) Messerschmittů, které už bylo v ČSR, ale myslím poválečný import do ČSR pro potřeby "výroby" S-199). V té souvislosti doporučuji např. tématickou knížku o S/CS-199 od M. Irra.
Naposledy upravil(a) Kouzelnik dne 29/1/2020, 11:46, celkem upraveno 1 x.
R.I.P.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od hydrostar »

Kouzelnik píše:Na idnes.cz vyšel článek o Avii S/CS-199 v poWW2válečném Česko-Slovensku (od Radek Folprecht)
https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/ ... enstvi_erp

Článek jsem prozatím podrobně nečetl (bo jsem se o článku dověděl během pokecu o oběda a nyní nebudu mít čas pročítat).

Nicméně v článku mi chybí 2 IMHO důležité věci:
Proboha, ty si odporuješ hned v prvních větách. Nečetls to, ale už víš, co tam chybí.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od Tempik »

Tak mohl jen proletět obsah, ale nečist podrobně.

Palivo tu po Němcích určitě nezůstalo. Ale jinak asi ok závěr. 109 se u nás pro Němce vyráběly, takže zázemí tu na to bylo.
Že to mělo letové výkony jako letadlo z roku 41 a přetížené to bylo jako letadlo z roku 45 bylo druhořadé. Byly skoro zadarmo a oproti Lavočkam vydržely několikrát více provozních hodin. Západní stroje nepřicházely už moc v úvahu.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od skelet »

Nevi nekdo jestli se neuvazovalo o sovetskych motorech VK-105 nebo VK-107?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od Hans S. »

skelet píše:Nevi nekdo jestli se neuvazovalo o sovetskych motorech VK-105 nebo VK-107?
Pokud ano, tak rozhodně ne nijak vážně. Šlo o to mít to letadlo co možná nejlevnější, tzn. využít přebytky, které po sobě zanechala válka. Když došly DB 605 (Krásné Březno), tak jeho místo zaujal Jumo 211. No a jak se to povedlo, je všeobecně známé :)
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od skelet »

No to jo, ale Spanele a Jugoslavci si s tim poradili jinak a asi o dost lip.
Tohle ceskoslovenske reseni je takove na pul cesty.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od Zemakt »

Na půl cesty, ale také za půl groše.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od hydrostar »

Tak jen v rychlosti. Hlavním důvodem k použití motoru Jumo 211 byl jejich velký počet na našem území. V březnu 1946 to mělo být 4270 kusů. Odborníci ale už v té době poukazovali na nízký výkon, ale hlavně na fakt, že se jednalo o válečnou výrobu. Tyto motory byly na našem území za války servisovány a už tehdy se projevovala nízká životnost. Každopádně tento motor neměl být primárně montovaný do letounu vycházejícího z Bf-109. Původně probíhal vývoj letounu Letov L 501 a Avia Av 43.V jejich konstrukcích měly být dle primárního zadání v co největším měřítku zakomponovány technologie a součásti německých strojů, jejihž součásti se u nás vyráběly nebo se na našem území nacházela částečná výkresová dokumentace. Tyto letouny ve výsledku vycházely finančně i časově nevýhodné a na podzim 1947 došlo k zastavení jejich vývoje. Během tohoto období došlo k obnovení kompletace letounů Bf-109 v Avii jako C-10 nebo S-99. Bohužel sklad, ve kterém byly motory DB 605 uloženy vyhořel už v létě 1945. Ale kompletace nebo možná opravy Bf-109 probíhaly až do roku 1947. Poté se řešilo, co dál, protože draků a křídel byl relativní dostatek. No a v Avii se na něj podařilo naroubovat prakticky zamítnutý motor Jumo 211.

Edit:
skelet píše:No to jo, ale Spanele a Jugoslavci si s tim poradili jinak a asi o dost lip.
Tohle ceskoslovenske reseni je takove na pul cesty.
Španělé a Klimovy? Já sem měl za to, že tam do draku Bf-109 montovali Merliny.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od Kouzelnik »

hydrostar píše:
Kouzelnik píše:Na idnes.cz vyšel článek o Avii S/CS-199 v poWW2válečném Česko-Slovensku (od Radek Folprecht)
https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/ ... enstvi_erp

Článek jsem prozatím podrobně nečetl (bo jsem se o článku dověděl během pokecu o oběda a nyní nebudu mít čas pročítat).

Nicméně v článku mi chybí 2 IMHO důležité věci:
Proboha, ty si odporuješ hned v prvních větách. Nečetls to, ale už víš, co tam chybí.

@Hydrostar - díky za zpětnou vazbu.... článek jsem proletěl a nečetl jsem jej podrobně. A poctivě jsem to přiznal, ve 2. větě... viz:
Kouzelnik píše: (...)Článek jsem prozatím podrobně nečetl (bo jsem se o článku dověděl během pokecu o oběda a nyní nebudu mít čas pročítat). (...)
Protože u oběda jsme probírali jak přesně se myslí "výroba" (protože Bf-109 se v poválečné ČSR myslím nevyráběly, spíše to lze označit buď za montáž nebo za repasi) ... tak při čtení článku jsem se zásadě soustředil pouze zaměřil na to, jak autor článku popsal zdroje polotovarů/částí stodevítek ze kterých vznikaly S-199... Proto jsem si jistý, že autor tento aspekt popsal (dost) nepřesně.

V zásadě jsou mi nejasné 2 otázky:
a) montáž S-199 probíhala z nových draků a součástech/agregátů?

Nebo šlo o repasi, kdy Bf-190 nejrůznějších verzí G (Gustava) byly zčásti rozmontovány, velmi opotřebované součástky (např. podvozuku) byly vyměněny za méně opotřebované takže výsledné S-199 se od sebe vzájemně lišily podle toho jaké konkrétní olétanin verze Gustava dodalo MNO do fabriky... tj zdroj součástek byl ve stylu "co dům dal"?

Chápej, IMHO mimo Třetí říši probíhala výroba/montáž (z nových) dílů Gustava myslím v Maďarsku nebo v Rumunsku nebo u
A současně spousta Gustavů byla dodána do Maďarska i do Rumunska do tamních ozbrojených... takže když autor článků tvrdí, že draky pro S-199 byly z Maďarska nebo z Rumunska, tak je řeč o nových dílech určených pro rumunskou/maďarskou montáž stodevítek nebo šlo o kořistní stodevítky (olétané) z výzbroje tamních ozbrojených sil.

A samostanou kapitolou je dodávka z Bulharska (kde žádná montáž Gustavů neprobíhala ovšem je zřejmé, že Bulhaři nějaké stodevítky pustili do světa - viz jugoslávské letectvo)... o barteru (díly na montáž stodevítek za palné zbraně) píše i @Hans S v úvodu článku.

A to hlavní - jak byly využity stodevítky ukořistěných po kapitulaci, zejména v Rakousku? IMHO já bych čekal, že tam byla v závěru války největší koncentrace stodevítek a protože Rakousko (Ostmark v rámci Třetí říše) byla předmětem kořistění (v rámci reparací), tak já tipuji, že část dílů pro česko-slovenské stodevítky můžou být z kořisti na území Rakouska ... Ovšem připouštím, že tahle teorie je do jisté míry na vodě bo ARLZ, který se pokoušeli dodržovat zejména na východní frontě.



b)Druhou nejasností je Bf-109K (Kurfürst) - byly díly z Kurfürstů použity na S-199 nebo na CS-199? Nikde jsem nenašel jestli v tom zavedlo česko-slovenské MNO nějaký systém, anebo jestli tlačilo na urychlené zahájení dodávek, takže souhlasilo, aby fabrika montovala z toho jakou verzi MNO dodalo. Tj. je možné, že pod označením S/CS-199 se chápaly mašiny bez rozlišení jestli šlo o Gustava nebo Kurfürsta.

Měj se.





Tempik píše:Palivo tu po Němcích určitě nezůstalo.
Jestli jsem se sekl, tak se omlouvám.

Já si byl jistý, že jsem to četl. Na 99,9% v některé z těchto knížek:
https://www.kosmas.cz/knihy/210075/vyzb ... 950-1.dil/
https://www.kosmas.cz/knihy/239535/vyzb ... 950-2.dil/
https://biblio.hiu.cas.cz/documents/102215?locale=cs
nebo v tomto
https://www.booktook.cz/p/spitfajr-supe ... -letectvu/
Šlo o to, že palivo po němcích dělalo problémy s palivovou soustavou (jestli si dobře vzpomínám, tak rozleptávalo nádrž ze vnitř, ale je možné že jsem to popletl a problém vznikl u palivového vedení) letadel ze zahraničí v česko-slovenské výzbroji.
Vůbec nebudu mít čas to hledat, takže Ty @Tempik mě v tomto bodu klidně považuj za kecala.
Tempik píše: 109 se u nás pro Němce vyráběly, takže zázemí tu na to bylo.
Ono velice záleží co se myslí pojmem výroba. Diana byla mimo provoz (=vyrabovaná, zničené (vybombardované) sklady) a v leteckých fabrikách v Protektorátu se myslím nevyrábělo Bf-109 jako kompletní letadlo. Ohledně dílů/ucelených částí stodevítek bych s Tebou @Tempik souhlasil viz http://www.vrtulnik.cz/ww2/protektorat2.htm




@Skelet... vůbec nic o tom nevím. Nicméně pokud by někde byl předpoklad že o této kombinaci se uvažovalo, tak bych přemýšlel o Finsku, kde zbývající stodevítky (myslím, že vesměs šlo o Gustavy dodané za války) sloužily ještě v padesátých letech... A dřívější varianty motorů M-105 přece Finové použili... Jako laik v tomhle oboru si vůbec netroufnu odhadnout jestli by šlo uvedené motory použít ve Gustavech.

Ovšem na otázku jestli se v 1946 seriozně uvažovalo pro S-199 používat masové množství sovětských motorů, tak bych si troufnul vyloučit že by se počítalo s dodávkami motorů ve stovkách kusů ze SSSR pro montáž do draků stodevítek (detaily jsou např. popsány ve výše odkazovaných knížkách od M. Irra) = Sovětský svaz příliš nechtěl dodávat a co malé množství co chtěl dodat, tak byl problém, aby Česko-Slovensko bylo schopné zaplatit - tj. z česko-slovenského pohledu šlo vyloženě o ekonomickou otázku.)



@hydrostar... zajímavé tvrzení - můžu se zeptat na zdroj tvrzení o čtyřech tisících Jumo 211 v ČSR?
[quote="Hydrostar]Hlavním důvodem k použití motoru Jumo 211 byl jejich velký počet na našem území. V březnu 1946 to mělo být 4270 kusů. [/quote]




Zítra (teda dneska) vstávám takže musím končit. Dobrou noc všem.
R.I.P.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od hydrostar »

Kdybych byl svině, tak to napíšu, že to je dle Vojenského ústředního archivu Praha z fondu MNO 1945-50, ale jinak je to z odkazu níže.
https://www.databazeknih.cz/knihy/od-bo ... ace-107332

Mimochodem, kde se používá zavináč? Teda kromě emailu a lahůdek? Vypadá to jako pěst na oko.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od skelet »

Hydrostar: psal jsem jinak, tedy zastavbou vhodnejsich motoru. U Spanelu to byl Hispano Suiza 12Z a nasledne Merlin. V Jugoslavii si sehnali VK-107. Jugoslavsky typ nebudu dal rozvadet, protoze je to takovy hybrid vseho. Spanelska prestavba byla vykonnejsi, nez nase.
My jsme sice usetrili, ale vykony uz byly na tu dobu mimo. Takze de facto vyhozene penize.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od hydrostar »

No vysloveně za vyhozené peníze bych to neoznačoval. Už Hans v sekci pancéřování pilotní kabiny naznačuje, že se s ním vysloveně s jako bojovým moc nepočítá. Ono už označení přechodový naznačuje jistá omezení. Musíš to brát i z toho pohledu, že v roce 1946 se vysloveně s novou válkou nepočítalo, ale současně se musely získat nové letouny pro udržení kondice stávajících pilotů a k vycvičení nových pilotů do doby, než se u nás zavedou proudové stroje, které se mimo jiné vyvíjely i u nás. Stejně tak se muselo ušetřit, kde se dalo, ale stejně tak se musel udržet v provozu náš průmysl. Prostě dle mého, to sice byla z nouze ctnost, ale za málo peněz docela dost muziky.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od Alfik »

hydrostar píše: Mimochodem, kde se používá zavináč? Teda kromě emailu a lahůdek? Vypadá to jako pěst na oko.
V angl. se celkem běžně používá jako zkratka dvou slov - slova "about" - typicky např. "dosahuje rychlosti 650 km/h @ 5000m", čímž se myslí "asi, okolo, přibližně v té výšce", nebo jako zkratka slova "at" což by v toto případě znamenalo "nad tou výškou, přesně v té výšce", apod.
Ostatně, v e-mailové adrese se také používá ve smyslu "na (serveru)", tedy adresa (např.) priklad@priklady.cz znamená "uživatel "priklad na serveru priklady".
Z té nejednoznačnosti plyne, že je to nesmírně debilní zkratka, kdy pak netušíš, zda letadlo dosahuje té rychlosti "okolo", nebo "nad", a v diskusi netušíš, zda tě pisatel oslovuje, reaguje na tebe, nebo tě má u dupy...
Tyto zkratky zavedli už staří Římané - latinské texty se jimi hemží. No a národy, co se od Římanůl nechaly ojet do prdele, tj. Britové, Francouzi a Germáni, to převzaly. Pravdou ovšem je, že slovní stavba těchto jazyků je pro to lepší než slovanské - např. zkratka "rcpt" (z lat.) je srozumitelná, zkratka "vdl" by byla nesrozumitelná, a to jsou to obyčejné vidle :)
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Avia S-199, CS-199

Příspěvek od Kouzelnik »

Doplnění k výzbroji:
Hans S. píše:(...)
Pozdější série letounů C 210 (mezitím přeznačeného na Avia S-199) (...)
Výzbroj tvořená dvojicí 13 mm kulometů MG 131 ale byla v druhé polovině 40. let již de facto nepoužitelná. V křídle tak opět našla své místo dvojice 7,92 mm kulometů MG 17, nebo mnohem častěji pod křídlem instalovaný pár 20 mm kanonů MG 151/20, což se ale samozřejmě negativně projevilo jak na výkonech, tak i obratnosti.

Vedle výroby jednomístných stíhacích S-199 bylo přikročeno po vzoru Bf 109 G-12 k výrobě cvičného letounu Avia C 210C (resp. později CS-199). Trup prošel značnou rekonstrukcí, v jeho zadní části našel své místo kokpit instruktora. Celý prostor byl opatřen rozměrným krytem kabiny odvozeným od cvičných letounů Arado.
Vzhledem k tomu, že @Hans S. článek publikoval v r. 2008, tak logicky nemohl čerpat např. z tématické dvoudílné publikace o S/CS-199 od M. Irra (první díla v 2010, druhý ve 2012).

O to víc mě překvapilo, že v odkazovaném článku na idnes.cz, publikovaném ve 2020, autor (R. Folprecht) tu výzbroj popsal povrchně.

1) CS-199 patrně byla dodávána bez palné výzbroje ... ale pokud si dobře vzpomínám, tak M. Irra s průměrnou mírou jistoty tvrdil, že s výjimkou prvních pár desítek kusů Avií S/CS-199 byly všechny dodané letadla s fotokulometem a všechny (tj. i CS-199) měly vnitřní instalace připraveny na montáž hřbetních kulometů). Akorát do CS-199 fabrika ty kulomety, a patrně taky předělala i kryt motoru, aby zakryla otvor... když se dívám na fotky CS-199, tak já tam nevidím ani vpravo a ani vlevo na hřbetu motoru "díru" kudy by mohl střílet hřbetní kulomet
http://www.vhu.cz/avia-cs-199/
Radek Folprecht, technet.idnes.cz píše:Dvoumístná cvičná Avia CS-199 hlavňovou výzbroj postrádala
2) kanonová výzbroj pod křídly jako nejčastější výzbroj S-199
pokud si dobře vzpomínám z knížky od M. Irra, tak těsně po válce celkově mělo MNO k dispozici 380 kanonů ráže 20 (a IMHO žádné další nezískalo, myslím tím např. nezískalo z případné výroby česko-slovenských zbrojovek)... Plus info, že Mosquita ve výzbroji česko-slovenského letectva měly být přezbrojeny těmito kanony, což dává smysl, neboť Mosquita byly ve výzbroji ČSR tuším do poloviny 50.let (celková dodávka z Velké Británie bylo 24 bojových a 2 cvičné, britské bojové Mosquita nosily 4 kanony)
https://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=57&t=52590
Tj. pokud bylo řekněme 20 Mosquit přezbrojeno kořistními kanony, tak zbývá cca 300 kanonů pro S-199... Při dvou kanonech pod křídly, to teoreticky dělá zhruba 150 S-199 s kanonovou výzbrojí, tj. 1/3 z celkových zhruba 450 S-199.
Radek Folprecht, technet.idnes.cz píše: Výzbroj prvních S-199 tak tvořila pouze dvojice synchronizovaných kulometů Rheinmetall MG 131 (ráže 13 mm) umístěných v trupu nad motorem. U dalších strojů přibyly dva kulomety Rheinmetall MG 17 (ráže 7,92 mm) v křídle. Nejčastější variantu ovšem představují dva 20mm kanony Rheinmetall MG 151v aerodynamických pouzdrech pod křídlem s již obligátními 13mm kulomety nad motorem
zdroj: https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/ ... enstvi_erp

Popravdě - vzhledem k přetížení letadla S-199 mi moc nedává smysl proč montovat podkřídlové kanony (i kdyby teoreticky MNO někde sehnalo další stovky leteckých kanonů).

Tj. nejčastější variantou výzbroje S-199 IMHO byly dva hřbetní kulomety ráže 13mm s fotokulometem. Což dává smysl, vzhledem k tomu, že MNO přidělilo materiál pro dokončení zhruba 15 tisícům rozpracovaných kulometů vz. 131/13N - označení pro německé MG 131 (četl jsem v uvedené knížce od M. Irry) ... ale bohužel úplně přesně si nepamatuji , jestli poválečné dokončení rozpracovaných MG131 bylo ve Strakonicích, Brně, Povážské Bystrici, Vsetíně, Uh. Brodě. IMHO další fungující zbrojovky (např. v Plzni či v Dubnici n. Váhom se IMHO věnovaly dělům)... tj. dostatek kapacity pro pokračování výroby/dokončení rozpracovaných leteckých kulometů IMHO byly jedním z faktorů proč S-199 a nikoliv nějaké olétaniny lepších typů, které by bylo nutné kompletně kupovat ze zahraničí.




Můj osobní názor, proč považuji S-199 za dobré řešení (nejméně špatné řešení):


a) Důvodem proč S-199 byla spousta použitelného vybavení, draků, součástek a agregátů z kořisti. A taky fakt, že o Bf-109 v zemích okupovaných/osvobozených Sovětských svazem takřka nebyl zájem (kromě Finska jsem kdysi zachytil info, že snad nějaké Bf-109 byly provozovány v Rumunsku). Tj. z Maďarska, Polska, Bulharska, Rakouska a Německa teoreticky šlo sehnat spousty kořistních dílů či celých letadel a to za pakatel.

Takže já tvrdím, že v období poválečné bídy bylo správné, že se Česko-Slovensko vydá cestou "vrakoviště", kdy bude rozebírat kořistní letadla (nebo odkoupené kořistní z uvedených zahraničních zemí), kombinovat je s nepoužitými kořistní díly a sestavovat z nich jakés-takés použitelné letadla, tak aby stovky pilotů cvičených v jednotlivých letech 1946 a následujících mohli přejít na bojové letadla. Tj. zvolená cesta "vrakoviště" zaručila, že největší díl z česko-slovenského státního rozpočtu se vrátila formou mezd k jednotlivým lidem (tak aby měli živobytí)... tj. nebylo nutné utrácet velké částky za nakupované suroviny (plech,...) pro výrobu stíhaček nebo za nakupované provozní náplně, munici,... pro provoz stíhaček


b) Plus fakt, že volbou S-199 navázalo MNO na zavedené cvičené letadla produkované česko-slovenskými leteckými fabriky těsně po WW2 - tj. de facto Česko-Slovensko převzalo linii provozovanou v Luftwaffe pro jednomístné stíhací/stíhací-bombardovací - od letadel pro (základní) výcvik (C-4/104, C-6, C-2) až k bojovým


c) Plus bonus - že Česko-Slovenské letectvo, vyzbrojované tak (ne)kvalitními letadly jako S-199, nebylo velkou hrozbou pro tehdejší obvyklé stíhačky... tj. stovkami S-199 objednanými v 1946/47 jsme neodstartovali velké "závody ve zbrojení" se sousedními zeměmi (např. s ohledem na poválečné územní spory ČSR a Polska) . Ovšem s ohledem na předpoklad česko-slovenských politiků těsně po WW2, že poválečné Německo/Rakousko/Maďarsko se do pár let (?do 10?) opět pokusí ohrožovat Česko-Slovensko, tak byly položeny základy pro to, aby bylo k dispozici dostatek kvalifikovaných pilotů... Naštěstí proběhla denacifikace takže strach z opakované agrese Německa se nenaplnil.



@Hydrostar... díky za info.

Souhlas s Tvým zhodnocením. Akorát bych vypíchnul, že objednávkami S-199 maximum česko-slovenských daní se utratilo za mzdy, tj. nikoliv za nákup (zahraničích) surovin, polotovarů ... je IMHO rozdíl, když se kupuje použitý díl za šrotovou cenu nebo když se kupuje za cenu nového dílu).



@Skelet ... možná Ti úplně jasně nerozumím ... tvrdíš, že v Jugoslávii zkombinovali drak Messerschmittu (patrně Gustava) se sovětským VK-107? Pokud jo, tak mohl bys prosím postnout link/bližší info? Třebas do vlákna o Bf-109? Díky.
R.I.P.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“