Zlín Z-26 „Trenér“ a jeho následovníci

Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Zlín Z-26 „Trenér“ a jeho následovníci

Příspěvek od sa58 »

Zlín Z-26 „Trenér“ a jeho následovníci

Obrázek Obrázek
Kdysi dávno jsem se pustil do kratšího přehledu počátků vývoje a výroby letadel v Otrokovicích. Skončil jsem poválečnými konstrukcemi, o té asi nejslavnější bude dnešní krátký přehled. Jedná se o školní letoun používaný k elementárnímu výcviku jak v armádě, tak i v civilním sektoru. Tím typem je Z-26 „Trenér“ a jeho další vývojové varianty. Asi bychom v historii nenašli mnoho podobných sérií letounů jako je Trenér, vyráběného od konce 40. let do poloviny 70. let v počtu 1457 kusů.

V roce 1946 vypsalo MNO soutěž na nový školní a akrobatický letoun, určený pro vojenské i civilní použití. Letoun měl mít dvě sedadla za sebou, měl být schopen dosáhnout rychlosti 200 km/h a měl být poháněn motorem Walter Minor 4-III. Letoun měl mít smíšenou konstrukci s dřevěným křídlem a trubkovým rámem. Soutěže se zúčastnil Z-26 „Trenér“ ing. Tomáše a Praga E-112 ing. Šlechty. Jako vítěz vyšel v roce 1947 Z-26.
Jelikož se rodina „Trenérů“ poněkud rozrostla, budu se snažit napsat něco málo o každém typu

Z-26
První z řady „Trenérů“ byl zalétán 20.10.1947. Jeho konstruktér, ing. Tomáš, ho pojal podobně jako své předešlé konstrukce. Trup měl kostru svařenou s ocelových trubek, jeho potah byl na přídi odnímatelný plechový, zbytek byl potažen plátnem. Křídlo bylo celodřevěné se vztlakovými klapkami. Podvozek byl nezatažitelný záďový, piloti seděli v prosklené kabině za sebou. Pohon zajišťoval motor Walter „Minor“ 4-III o výkonu 77 kW, pohánějící pevnou dvoulistou dřevěnou vrtuli Moravan
Sériová výroba začala v Otrokovicích v roce 1949, celkem bylo vyrobeno 163 strojů. Vojenské letectvo je používalo pod označením C-5.

technická data Z-26 (C-5)
délka – 7,59 m
rozpětí – 10,26 m
hmotnost prázdná - 505 kg
hmotnost vzletová – 750 kg
max. rychlost – 203 km/h
dolet – 600 km
osádka – 2

Obrázek

Z-126
8.11.1953 byl zalétán Z-126 „Trenér 2“ , pokračovatel předchozího typu. Problémy s celodřevěným křídlem u Z-26 (nejakostní lepidlo) určily další směr vývoje. Z-126 dostal celokovové křídlo a později i celokovové pevné ocasní plochy. Motor Minor měl vylepšenou olejovou instalaci, podvozek měl místo hydraulických brzd mechanické. Mezi léty 1954 – 1956 bylo vyrobeno 169 strojů, z toho 32 bylo vyrobeno pro zahraničí. Vojenské letectvo je používalo pod označením C-105.

technická data Z-126 (C-105)
délka – 7,49 m
rozpětí – 10,26 m
hmotnost prázdná - 510 kg
hmotnost vzletová – 765 kg
max. rychlost – 201 km/h
dolet – 600 km
osádka – 2

Obrázek

Z-226
Další letoun ze série má více variant. Jako první byl zalétán 5.4.1955 Z-226B „Bohatýr“, vyvinutý jako vlečný letoun. Letoun poháněl motor Walter „Minor“ 6-III o výkonu 118 kW. Letoun měl řízení jen v zadní kabině, přední sedačka byla jen pro cestujícího.
12.4.1956 byla zalétána varianta Z-226T „Trenér 6“. Při testech Z-226B se přišlo na velmi dobré vlastnosti stroje při akrobacii. Tento typ měl již dvojí řízení, při obsazení jedním pilotem byl letoun schopen omezené akrobacie. Od roku 1957 do konce roku 1961 bylo vyrobeno 283 strojů Z-226T. Vojenské označením stroje byloC-205.
22.9.1956 byla zalétána akrobatická verze Z-226A „Akrobat“. Jednomístný stroj byl určen pro přetížení -3g až +6g. V roce 1963 byla vyvinuta verze Z-226AS „Akrobat Speciál“, od verze A se lišila použitím stavitelné vrtule V-500, poslední verze dostaly modernější verzi V-503.
Celkem bylo vyrobeno 366 strojů všech verzí Z-226.

technická data Z-226T (C-205)
délka – 7,83 m
rozpětí – 10,28 m
hmotnost prázdná - 570 kg
hmotnost vzletová – 820 kg
max. rychlost – 220 km/h
dolet – 480 km
osádka – 2

Obrázek

Z-326
12.8.1957 poprvé vzlétl první prototyp letounu Z-326 „Trenér Master“. Oproti předchozím verzím měl letoun zatahovací podvozek, zvětšilo se rozpětí a plocha křídla. Bylo zdokonaleno přístrojové vybavení, letoun mohl být využit pro nácvik létání podle přístrojů. I v této verzi vznikl jednomístný akrobatický speciál, byl jím Z-326A „Akrobat“ a Z-326AS „Akrobat Speciál“
Výroba probíhala v období let 1959 až 1968 a vzniklo 420 strojů. Většina z nich byla určena pro export, jen do Sovětského svazu odešlo 259 letounů. Několik letounů používalo i naše vojenské letectvo pod označením C-305.

technická data Z-326 (C-305)
délka – 7,83 m
rozpětí – 10,59 m
hmotnost prázdná - 650 kg
hmotnost vzletová – 910 kg
max. rychlost – 243 km/h
dolet – 650 km
osádka – 2

Obrázek

Z-526
První letoun Z-526 „Trenér Master“ vzlétl 3.9.1965, jednalo se o úpravu předchozí verze 326. Hlavní pilot seděl na zadním místě, byla použita vrtule V-503 a změnilo se přístrojové vybavení. Vzniklo 61 letounů mezi lety 1966-1969.
Akrobatický verze Z-526A „Akrobat“ poprvé vzlétla 16.4.1966, dalšími úpravami vznikla verze Z-526AS „Akrobat Speciál“. První zálet stroje verze AS je datován na 29.3.1968.
Změna pohonné jednotky nastala u další verze, Z-526F. Místo motoru Minor 6-III byl použit motor M-137A o výkonu 132 kW. Ten poháněl vrtuli V-503A. První prototyp vzlétl 24.4.1969. Letoun byl opravdu víceúčelový, byl používán pro základní i pokračovací výcvik a vlek větroňů. V letech 1969 – 1974 bylo vyrobeno 172 strojů této verze.
Pro export na „západ“ měla být určena verze s americkým motorem Lycoming AIO-360 a vrtulí Harzell. Výroba měla probíhat ve Francii. S toho však sešlo, bylo vyrobeno jen šest kusů dodaných do Rakouska.
Jako u předchozích verzí se vyráběla i jednomístná akrobatická verze s motorem M-137A. Šlo o verze Z-526AF „Akrobat“ a Z-526AFS „Akrobat Speciál“.
Celkem bylo vyrobeno 294 letounů řady Z-526.

technická data Z-526F
délka – 8 m
rozpětí – 10,59 m
hmotnost prázdná - 665 kg
hmotnost vzletová – 940 kg
max. rychlost – 244 km/h
dolet – 840 km
osádka – 2

ObrázekObrázek

Z-726
Poslední sériovou verzí řady 26 je Z-726 „Universal“, zalétaný 7.3.1973. Jak název napovídá, jednalo se o universální dvoumístný letoun poháněný motorem M-137AZ. Bylo vyrobeno 32 strojů, výroba byla ukončena v roce 1974.

technická data Z-726
délka – 7,97 m
rozpětí – 9,87 m
hmotnost prázdná - 590 kg
hmotnost vzletová – 1000 kg
max. rychlost – 244 km/h
dolet – 790 km
osádka – 2

Existovaly i jiné úpravy letounů této řady, to by však stačilo na celou knížku. Pro mě je téma letounů Zlín poněkud srdcovou záležitostí, první letadlo, které jsem asi kdy viděl bylo právě na letišti Moravanu. Nebylo zase tak špatné chodit do školky hned vedle letecké továrny…


Použité zdroje:
Václav Němeček – Československá letadla 2
Encyklopedie letadel světa
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »


Obrázek
C-5

Obrázek Obrázek
C-5 a C-105

Obrázek
Z-126 - Finsko

Zdroj: www.airliners.net
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »


Obrázek Obrázek
Z-226B a Z-226T

Obrázek Obrázek
Z-326T

Obrázek
Z-326 používaný coby Bf-109 ve filmech

Zdroj: www.airliners.net
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »


Obrázek Obrázek
Z-526 a Z-526AFS

Obrázek Obrázek
přední a zadní kabina Z-526F

Obrázek
Z-526L

Zdroj: www.airliners.net
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Konečně mě někdo vyvedl z omylu. Vždycky sem si myslel, že trenér měl zatahovací podvozek od počátku.

A otázku, jak moc je toto letadlo podobné čmelákovi?
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
mechoš
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 181
Registrován: 5/10/2005, 08:45

Příspěvek od mechoš »

Podobné jsou si použitýma materiálama - trup příhradová konstrukce z ocelových trubek potažená plátnem,křídla z duralového plechu.Jinak asi nic.
Uživatelský avatar
wildesau
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 420
Registrován: 5/3/2006, 09:05
Bydliště: Otrokovice

Příspěvek od wildesau »

hydrostar píše:Konečně mě někdo vyvedl z omylu. Vždycky sem si myslel, že trenér měl zatahovací podvozek od počátku.

A otázku, jak moc je toto letadlo podobné čmelákovi?
No Z-37 se nepodobá,spíš bych viděl podobu s Bu-181 Bestmann, hlavně v ocasní části.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

O Z-37 tu snad nic psát nebudu, přece jen práškovací letadlo na web o vojenské technice nepatří. Jinak původní Z-37 s licenčním motorem Ivčenko původně vyvíjel Moravan, posléze ale vývoj přešel do Letu Kunovice. V roce 1977 se produkce zastavila, o "zeměděláky" se mělo postarat Polsko.

Obrázek

Časem vznikla verze Z-37T "Agro Turbo" s upraveným turbovrtulovým motorem M-601.

Obrázek


Možná časem něco o českoslovenkých vrtulnících, takový Z-35 se mě moc líbí. Bohužel výroba vrtulníků doplatila na špatný stav vývoje motorů u nás a definitivní hřebíček bylo rozhodnutí o "optimalizaci" výroby v rámci východního bloku...
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
pepah
rotný
rotný
Příspěvky: 82
Registrován: 27/11/2008, 13:14

Příspěvek od pepah »

No není úplně pravda, že sem Čmelák nepatří. V Egyptě létal minimálně jeden Z-37, který měl v bandách kulomety a sloužil u pohraniční stráže. Také probíhal vývoj bitevní verze Z-137 T pro armádu NDR a byl hned na počátku zastaven.
A i v dnešní době slouží naše Zliny v armádách světa a to především k výcviku a kurýrní službě ( Z-43, Z-142C, Z-142 CAF, Z-242L, Z-143L ). Není bez zajímavosti, že se vyráběly Zliny-142 licenčně v Alžíru pro jejich armádu pod označením Firnas-142
http://www.aeronautique.ma/photo/495525-606185.jpg
http://img178.imageshack.us/img178/7/bbbbbbbbbxz7.jpg
a Zliny-43 pod označením Safir-43
http://www.aeronautique.ma/photo/495525-606199.jpg
http://img140.imageshack.us/img140/5599 ... aaaxu5.jpg
Ještě v roce 2000 byl nabízen Z-43 pod označením Safir-43 jako nové letadlo na leteckých výstavách v Africe,existoval také projekt Safir-143,což byla sanitní verze. I u nás létal prototyp Z-43 v sanitní verzi.
http://i43.servimg.com/u/f43/11/43/45/77/8c2d3110.jpg
Na přelomu roku 1996 - 97 bylo postaveno na zakázku egyptského vojenskeho letectva pět kusů specialních letounů s označením Zlin Z-143LEAF s vyrobními cisly 0015 - 0019 (OK-BON az OK-BOR) Tato verze Z-143 je pouze dvousedadlová, na mistě zadních sedadel je instalována další nádrž o objemu 170 litrů. Celková zásoba paliva se zvýšila na 400 litrů a vytrvalost na 9 hodin. U egyptskeho letectva létají s civilními poznavacími značkami jako hlídkové u pohraniční služby. Pohonná jednotka i rozměry letounu Z-143LEAF zůstaly stejné jako u Z-143L.
http://i132.photobucket.com/albums/q35/ ... buSimb.jpg
A možná jste to už někde tady řešili, že byly Zliny-143L použity Tamilskými tygry k útokům na pozemní cíle na Sri Lance.
http://www.tamilnet.com/art.html?catid=13&artid=21668
http://www.tamilnet.com/art.html?catid=79&artid=15023
Dokonce byl již jeden Zlin-143L sestřelen, viz.
http://www.letectvi.cz/letectvi/Article66626.html
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

pepah píše:No není úplně pravda, že sem Čmelák nepatří. V Egyptě létal minimálně jeden Z-37, který měl v bandách kulomety a sloužil u pohraniční stráže.
Tybláho, tohle bych strašně rád viděl, nenašel by se nějakej snímek? :mrgreen:
válka je vůl
pepah
rotný
rotný
Příspěvky: 82
Registrován: 27/11/2008, 13:14

Příspěvek od pepah »

Fatale píše:
pepah píše:No není úplně pravda, že sem Čmelák nepatří. V Egyptě létal minimálně jeden Z-37, který měl v bandách kulomety a sloužil u pohraniční stráže.
Tybláho, tohle bych strašně rád viděl, nenašel by se nějakej snímek? :mrgreen:
Bohužel, také jsem se pídil. Možná se dá něco najít v googlu,ale já to fakt přes rozsypanej čaj neumím. Tyhle informace máme od pamětníků z fabriky.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

pepah píše:
Fatale píše:
pepah píše:No není úplně pravda, že sem Čmelák nepatří. V Egyptě létal minimálně jeden Z-37, který měl v bandách kulomety a sloužil u pohraniční stráže.
Tybláho, tohle bych strašně rád viděl, nenašel by se nějakej snímek? :mrgreen:
Bohužel, také jsem se pídil. Možná se dá něco najít v googlu,ale já to fakt přes rozsypanej čaj neumím. Tyhle informace máme od pamětníků z fabriky.
Už jsem gůglil, ale bez výsledku, respektivě s výsledkem, že jsem narazil na další různý články, kde tohle bylo zmiňováno s dodatkem, že nikdo ty fotky taky nemůže najít. Takže máme asi smolíka :)
válka je vůl
Uživatelský avatar
wildesau
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 420
Registrován: 5/3/2006, 09:05
Bydliště: Otrokovice

Příspěvek od wildesau »

Před 20-ti lety bych u nás v Otrokovicích hlavu k nebi kvůli letadlu ani nezvedl, protože tu toho lítalo tolik až to bylo otravné a teď čučím jak puk když něco letí(naposledy Il-76 asi z Přerova).
pepah
rotný
rotný
Příspěvky: 82
Registrován: 27/11/2008, 13:14

Příspěvek od pepah »

Ještě vám přidám pár Zlinů ve vojenských službách (i když filmových)

Z-37 A2 jako Štuka
Obrázek

Z-526AS jako P-51D Mustang
Obrázek

Z-526 AFS jako Me-109 (film natáčený u nás "Boj o Moskvu")
Obrázek

L-200A Morava jako Me-110 (Boj o Moskvu)
Obrázek

Z-526F jako M.S.406 nebo M.S.420 (francousko-polská koprodukce, film z II. svět. války, účastnily se tři Zliny, r.1995, Polsko)
Obrázek
pepah
rotný
rotný
Příspěvky: 82
Registrován: 27/11/2008, 13:14

Příspěvek od pepah »

K sestřelu Z-143L letounem F-7 na Sri Lance
http://www.idrw.org/2008/09/12/f7_super ... n_143.html
pepah
rotný
rotný
Příspěvky: 82
Registrován: 27/11/2008, 13:14

Příspěvek od pepah »

Opět další sestřelený Zlin-143L, tentokrát i se dvěma videi před havárií a po ní. Jedna z verzí je, že šlo o sebevražedný útok.
Odkaz
Odkaz
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Když na přelomu 70. a 80. let min. stol. přecházel Aeroklub Svazarmu ČSSR v rámci základního motorového výcviku z letadel řady ,,Trenér" na modernější Z-42 / 142, všichni se těšili na změnu. Ale, většina tehdejších adeptů leteckého řemesla mi asi dá za pravdu, nadšení vydrželo jen do nácviku vynuceného přistání do terénu. Z-142 šel dolů velmi ochotně a čas na výběr víhodné plochy se značně zkrátil. Na takový fofr nebyli piloti Trenérů zvyklí. Když instruktor stáhl plyn takové C-105. letadlo klouzalo skoro jako školní větroň LF-109 Pionýr.

Na dobu vzniku vytvořil ing. Tomáš úžasný letounek s velkým vývojovým potenciálem. Díky tomuto stroji mnozí z nás získali své pilotní dovednosti a ti nejlepší i titul Mistra světa v letecké akrobacii.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Ony ty Z-42 a 142 mají z pohledu aeroklubů i další nevýhodu - nejsou vůbec vhodné k vlekání starých větroňů. Vlečný stroj letí až příliš rychle.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Vzal jsi mi to od úst, Hansi S.. Něco jsem se nalétal ve vleku a Trenér je určitě příjemnější vlečný letoun něž Z-42 / 142. Ale , buďme upřímní, český pilot na českém letadle za českým vlečným strojem, toť předpoklad úspěchu a národní hrdosti. Plachtaři jsou rádi, že vůbec něco mají a nemohou si vybírat. Určité potíže jsou patrné v elementárním výcviku. Avšak naši letečtí elévové jsou obyčejně chápaví a přičinliví.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Ještě krátký výčet úspěchů, na kterých se podílel Trenér.


Rok 1956 Z-126 2. místo na Lockheed Trohy
R. 1957 Z-226A 1. místo na Lock. Trophy - Vilém Krysta
R. 1958 Z-226T 1. místo na Lock. Trophy - Léon Briancotto ( Francie ), 2. místo Z. Beseda Z-226T
R. 1960 Z-226T 2. J. Šouc Z226T

R. 1960 Z-226A 1. místo na prvním MS v let. akrobacii - L. Bezák, 2. místo J. Bláha, 3. m. F. Skácelík - všichni Z-226A

R. 1962 Z-226T 1. místo na MS - L. Toth ( Maďarsko ), 3. m. J. Hůlka - Z-226A. Soutěž družstev: 1. Maďarsko - Z-226T, 3. ČSSR - Z-226A.

R. 1964 Z-326 1. m. MS - T. Castano ( Španělsko ), 2. L. Bezák, 3. L. Třebatický - oba ČSSR - Z-226AS. V kategorii žen: E. Kaprasová 3. m. Z-226AS.

V letech 1963 - 65, kdy Lockheed Trophy končila, se naši vždy prosadili na 1. místo se stroji Z-226AS.
Od roku 1960 pořádá FAI MS v letecké akrobacii. Na výsledném umístění pilotů s letouny Trenér je poznat, že od poloviny 60. let min. st. jejich hvězda ustupovala speciálním akrobatickým konstrukcím.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“