Aero L-29 „Delfín“

Uživatelský avatar
argus123
svobodník
svobodník
Příspěvky: 27
Registrován: 18/12/2015, 20:16
Bydliště: Slovensko

Re: Aero L-29 „Delfín“

Příspěvek od argus123 »

Obrázek

Obrázek správně vložil Jarl.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Aero L-29 „Delfín“

Příspěvek od Flogger G »

O zkouškách nových typů barev maskovacích nátěrů letadel ČSLA psal lamada v diskusi o MiG-21. Zmiňuje tam i letadla L-29.
Uživatelský avatar
argus123
svobodník
svobodník
Příspěvky: 27
Registrován: 18/12/2015, 20:16
Bydliště: Slovensko

Re: Aero L-29 „Delfín“

Příspěvek od argus123 »

Flogger G píše:O zkouškách nových typů barev maskovacích nátěrů letadel ČSLA psal lamada v diskusi o MiG-21. Zmiňuje tam i letadla L-29.
Nemožem najsť tu diskusiu :(
Uživatelský avatar
danny1691
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1417
Registrován: 20/10/2005, 19:24

Re: Aero L-29 „Delfín“

Příspěvek od danny1691 »

Obrázek
Fraška života letí kupředu jak splašená herka - a diváky už pranic nezajímá zápletka prvního aktu.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Aero L-29 „Delfín“

Příspěvek od Flogger G »

Co se dá s letadlem L-29 zalétat - https://www.youtube.com/watch?v=16burewRFd8
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Aero L-29 „Delfín“

Příspěvek od Zemakt »

To tedy zírám :up:
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Aero L-29 „Delfín“

Příspěvek od Flogger G »

Teď jsem koukal na titulky dole v tom posledním videu a uviděl údaj Vmax. 820 km/h. Zřejmě překlep, protože Vmax. byla vždy na úrovni 620 km/h. Maximálně dosažitelná rychlost ve střemhlavém letu byla okolo 850 km/h. Při rychlosti asi 820 se automaticky otevíraly brzdící štíty, při 855 nebo 875 se zavíraly - to už si přesně nepamatuji. L-29 s přídavnými nádržemi v horzontálním letu dosahoval rychlosti 588 km/h maximálně, stejné to bylo i s kulometnými podvěsy.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Aero L-29 „Delfín“

Příspěvek od Flogger G »

Původním zámyslem upotřebení letounu L-29 byl kompletní bojový výcvik, tedy, bombardvání, střelba raketami a střelba palubní rychlopalnou zbraní (kanon nebo kulomet v podvěsu). U pum to bylo vcelku jasné, na závěsy místo přídavných nádrží byly namontovány opěrky pum + podvěšena puma do 100 kg. Pro střelbu raketami byl montován pod každou půlku křídla čtyřhlavňový raketový blok RB-57/4M s raketami S-5. Pro střeleckou výzbroj se počítalo s dvojicí podvěsných kontejnerů vybavených kulometem puškové ráže. Od počátku byl zvažován skvělý kořistní německý letecký kulomet MG 17 ráže 7,92 mm, u nás značený jako kulomet vz. 17/7,9N. Projekt běžel a v roce 1964 již existovaly první funkční prototypy. Avšak v r. 1966 byl nápad opuštěn. Zda z iniciativy naší generality nebo z vůle velkého bratra, nevím.
Když na přelomu let 1969/70 končily službu poslední letouny MiG-17PF, používané proti pomalým cílům, zjistila čs PVOS, že nemá nijaký stroj, který by "Sedmnáctku" nahradil ( v té době ještě 30. sbolp potřeboval všechny své MiGy-15 bis SB). MiG-21 se na takové úkoly vůbec nehodil, asi jako F-104G na západ od naší hranice. Tehdy si někdo na utlumený vývoj vzpoměl a začalo se jednat.V r. 1971 došlo ke zkouškám a ještě tentýž rok v létě se začalo silami 7. LVO v č. Budějovicích s úpravami pravděpodoně 13 letadel L-29
Podle vzpomínky mého kamaráda (tehdy VZS letecký zbrojíř u 7. LVO) trvaly práce na jednom stroji dva dny. Nejdříve technici odmontovali křídla od centroplánu a uložili je na podstavce spodní stranou vzhůru, aby se mohlo ihned přistoupit k pracem - klempířina, tahání drátů apod. První den končil zpětnou montáží křídel a podvěšením kontejnerů. Druhý den došlo k nastřelení zbraní se zbíhavostí na vzdálenost 400 m. Stejně se o této problematice ve svých knihách rozepisuje také pan M. Irra.
Co se dokončení vývoje týka, pan Irra píše, že do května 1971 v LOK připravili pracovníci opraven jeden funkční zkušební komplet. Zkouška na letounu proběhly ve dnech 12.5. až 15.5. 1971. První den byly tři lety věnovány ověřením vlastností ve vzduchu, další čtyři proběhly již s ostrou střelbou na PC. Druhý den pilot VZS-031 pplk. Štefan Antal provedl šest startů proti PC, 15.5. pak tři lety s palbou proti KVT. V prúběhu zkoušek bylo vypáleno 4 391 nábojů. Tolik tedy o zkoužkách z knih uznávaného autora.

Takto vyzbrojené stroje však už nesloužily k výcviku nových pilotů, ale byly zařazeny do systému ostrahy vzdušné hranice republiky v sestavě 1. 8. a 11. slp.

Palebný průměr na jednu zbraň ..... 180 nábojů
Hmotnost kontejneru bez munice ... 36 kg
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Aero L-29 „Delfín“

Příspěvek od Zemakt »

Existuje nějaká fotečka?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Aero L-29 „Delfín“

Příspěvek od Flogger G »

Fotka kulometného kontejneru umístěna kolegou "kopapaka" zde v tématu na 1. a 2. straně.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Aero L-29 „Delfín“

Příspěvek od Flogger G »

Jak předchozí diskuse naznačila, v soutěži o jednotý cvičný proudový letoun byl lepší Jak-30, ale užitnou hodnotou cvičného letadla byl nakonec lepší L-29. Výběru L-29 hlavní zákazník v budoucnu nikdy nelitoval. Na základě zkušeností s odběrem licenčních strojů UTI MiG-15 pro svoje VVS, věděl hlavní zákazník, že z Československa dostane skvěle dílensky vyvedené letouny, které se budou vyznačovat vysokou provozní odolností a pevností konstrukce.

Je velmi pravděpodobné, že i při neúspěchu L-29 v soutěži, by Československo dostalo licenci na výrobu cvičného letounu pro nesovětské uživatele, protože letecké továrny v SSSR nestíhaly výrobu bojových letadel. Příkladem je neschopnost uspokojit poptávky bojových nadzvukových strojů různého určení čs. vojenského letectva.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Aero L-29 „Delfín“

Příspěvek od Rase »

Ruské ostřelování zničilo starožitný letoun československé výroby Aero L-29 Delfín, namontovaný na pomníku ve Vovčansku v Charkovské oblasti. Z pohledu Kremlu to byl jistě důležitý, strategicky významný cíl.

FvhQW2AWAAM6h-o.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Aero L-29 „Delfín“

Příspěvek od Zemakt »

Starožitnost je věc z let 1945 snad i 1950. Historický je pojem přiléhavější.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“