L159 ALCA a její předchůdci

Odpovědět
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Haness »

Na palbě, jakožto československém vojenském portálu chybí jedno letadlo, samozřejmě že tedy jeho popis = článek. Snad všichni co se alespoň trošku zajímají o vojenství v ČR, především tedy o AČR znají rodinu letadel od firmy Aero Vodochody – touto rodinou myslím letouny L39, L59 a především L159 ALCA, jakožto nejnovějšího letounu této firmy. ALCA je také nejpoužívanějším bitevníkem v letectvu AČR.

Obrázek

L-159 je posledním z řady původně, výhradně cvičných letounů (L39,L59) Než začnu psát o samotném L159, napíšu něco o jeho předchůdcích.

L39 Albatros
Letounem L39 to vše začalo. ČSSR jakožto republika s možností vyrábět kvalitní cvičné proudové letouny dostávala zakázky od mnohých spřátelených zemí a tak se letouny L39 používají v obrovském množství všude po světě, odhadem to je 30 zemí na všech kontinentech!. Tyto letouny se staly velice oblíbenými pro své výborné letové vlastnosti. Pro své další vlastnosti jako jsou snadná údržba a možnost vzletu z nezpevněných ploch si také získal další značnou oblibu.
L39 je určen pro základní úkoly kterým je výcvik pilotů pro let a pro střelbu na cíle, především pozemní. Lehkou alternativou jsou ostré bojové úkoly.
Společnost AERO Vodochody už tyto stroje nevyrábí pouze se stará o jejich údržbu u stávajících uživatelů.
L39 Albatros byl vyráběn v těchto verzích
- L39 C = základní letový výcvik
- L39 V= vlekání leteckých cílů
- L39 ZO = základní zbraňový výcvik, tento letoun je opatřen 4-mi podvěsy pod křídly.
- L39 ZA = letoun s určením pro bojové operace, je vybaven pouzdrem pro kanon a podvěsy pro zbraně pod křídly – jedná se o rozšířenou verzi L39 ZO
Letouny Albatros jsou stále používány pro výcvik pilotů v AČR.

L59
U českého letectva je tento letoun používán pod označením L39 MS. Jedná se o hodně rozšířenou verzi L39 která vznikla na základě zkušeností s L39 a technici se snažili ještě více rozšířit možnosti tohoto stroje. Proto je L59 určena také pro úkoly jako L39, ale má pokročilejší zařízení pro ostré bojové lety. Tento letoun je vybaven po západním vzoru průhledovým displejem HUD a různými zdokonalenými vychytávkami na draku, jako jsou hydraulické systémy, vystřelovací sedačky aj.
L59 Super Albatros, jak zní jeho exportní označení se vyrábí ve 3 verzích
- L59 MS = základní cvičný a lehký bojový letoun AČR
- L59 T = exportní letouny které byly vyváženy do Tuniska
- L59 E = exportní letouny které byly vyváženy do Egypta
I tento letoun není ve výrobním programu AERA Vodochody.

Tak a konečně L159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft). Stíhačka L159 bylavytvořena jako jeden z adeptů pro nahrazení dosluhujících sovětských útočných, bitevních strojů které měly dosloužit za pár let od plánovaného vytvoření a zavedení do výroby L159. L159 měla být tedy takovou náhražkou, ale také měla být strojem pro zaučení nových pilotů, tedy dalším cvičným strojem.
Měla se také stát dalším dobrým vývozním artiklem a navázat tak na exportní úspěchy svých „starších sourozenců.“

Pro splnění daných dvou úkolů jsou vyráběny 2 verze L159:

L159A ALCA
Tedy pokročilý, lehký bojový letoun. L159A je verze stroje která má být používána jen na bojové operace, není to cvičný letoun. Proto je také uzpůsoben, jedná se totiž o jednomístnou verzi.
Verze A je vybavena systémy po vzoru západních letadel, pravidlem je tedy palubní průhledová deska HUD, multifunkční ovládaní stroje HOTAS aj. Letoun je vybaven řídícím systém který je napojen na radar, takže letoun může létat za každého počasí a ve kterékoliv denní době. Samozřejmě, že základem je také systém navigace GPS a INS.

L159 je podzvukový bitevník! Je vybaven motorem F124-GA-100 o tahu 28kN který dokáže letounu udat rychlost maximálně 936 km/h v hladině m. výšce. Motor je napojen na systém FADEC jehož součástí je i EMS, tedy Engine Monitoring Systém což je systém který se stará o chod a neustálou kontrolu motoru i tehdy když je letadlo na zemi.
L159 je v základní verzi vybavena avionikou, která lze měnit podle požadavků potenciálních zákazníků. Tato základní avionika je na vysoké úrovni a proto její nahrazení za jinou ani není moc potřeba. Dokáže při režimu vzduch-vzduch sledovat až 8 cílů a to v 5 režimech zaměření.
Při režimu vzduch-země lze letoun sledovat až 9 pozemních/námořních cílů.

ALCA jako bitevník je vybavena velkým počtem systémů pro vlastní výstrahu, především výmetnicemi klamných cílů, výstražným radarem RWR, větší ochrana je poté založena na krytu kabiny a jejím okolí. Stejně je tomu u pevných koncových nádrží které jsou také zesíleny tak, aby dokázaly odolat silnému výbuchu. Letoun je vybaven vystřelovací sedačkou VS-2C.
Údržba letounu lze provádět velice jednoduše, letoun je vybaven systémem pro monitorování poškození a únavy stroje který tak mechanikům přesně udá místo a druh dané poškozené, nebo unavené součástky kterou je nutné vyměnit, technici tak jdou na jistotu.

L159A je podzvukový bitevník určený především pro protipozemní boj, tzn. Boj proti námořním, obrněným a pěchotním cílům = podpora pozemních vojsk (to je také hlavní úkol L159). Letoun dále může působit jako stíhačka ve vzdušném boji. Jako další může ALCA být nasazena jako letoun pro průzkum nebo pro vedení radio-elektronického boje. K tomu mu slouží systém ECM.
Jakožto bojový stroj je ALCA vybaven 7-mi závěsníky na které lze umístit široké spektrum výzbroje, především výzbroje podle standardů NATO. Jsou to tedy například střely Maverick, řízené, nebo neřízené pumy, bloky s neřízenými raketami, kanonová pouzdra (20 mm kanon Plamen), palivové nádrže, nebo pouzdra pro provádění průzkumných nebo radioelektronických operací. Pouzdra s těmito technickými prostředky jsou většinou připevněna na pod trupovém závěsníku, stejně jako pouzdro s kanonem.

L159B je proudový bitevník určený také pro výcvik, má tu změnu že je to dvoumístné letadlo. Pro své cvičné úkoly je zadní kokpit vybaven také deskou HUD na které může instruktor prohlížet a opakovat záznam z letu. Žádné větší rozdíly pak mezi sebou stíhačky L159 A a B nemají.

Technické údaje: AERO L159A/B

Rozpětí: 9,54 m / 9,54 m
Délka: 12,72 m/ 12,72 m
Max. rychlost: 936 km/h / 936 km/h

Obrázek Obrázek
Naposledy upravil(a) Haness dne 2/6/2006, 15:22, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Tak jsem si to přečetl a mám k tomu pár připomínek:

Stíhačka L159? To snad slyším poprvé....

Podle mě si měl raději věnovat článek L-39, Albatros je totiž překrásné letadlo. L-159 je sice technologicky někde jinde, ale mě furt připadá jako "nastavovany" Albatros.

Jelikož bydlím v Otrokokovicích, zkusím někdy v budoucnu udělat přehled typů Zlínů co se zde vyráběly a doufám že ještě nějaké v budoucnu budou :cry:
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Mám také připomínku k tomu čím to začalo. Všechno to začalo L 29 Delfín. To byl původní cvičný proudový letoun v ČSSR.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

michan píše:Mám také připomínku k tomu čím to začalo. Všechno to začalo L 29 Delfín. To byl původní cvičný proudový letoun v ČSSR.
Delfín a ALCA toho kromě výrobce asi moc společného nemají, ale Delfín je krásné letadlo. Ještě začátkem 90. let jsem jej viděl na vojenském letišti, byl tam snad používán pro zjišťování počasí před létáním.

Jen tak mimo téma, poláci stále používají TS-11 Iskra?
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

To letadlo bylo ale první v řadě zmiňovaných cvičných a sloužilo i jako lehký bitevník. Takže řada zní L 29, L39, L 159 (59). A to je fakt. Ještě snad taková kuriozita v 70. a počátkem 80. let se dokonce uvažovalo, že by byly vhodné pro svou rychlost používat L 29 Delfín k boji s vrtulníky.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Sa: ano stíhačka, L159 je také s určením pro boj vzduch-vzduch, takže by se tak dala nazvat, ikdyž jí tak nikdo neříká pže je to jednak podzvukové letadlo a jednak je to především bitevník, nevím jak by obstála v boji s klasickými stíhačkami. Možná jsem to měl věnovat Albatrosu, ale chtěl jsem popsat především poslední z řady = stroj který je používán teď. Je pravda že ALCA má opravdu velice hodně společného s Albatrosem. Už jen ten tvar a celkový styl letounu. Já sám jsem L159 měl a mám možnost vídat celkem dost, pže se tu hodně objevují, je to vzhledově hezké letadlo.

Michan: Máš pravdu, na Delfína jsem úplně zapoměl :oops:

TS-11 Iskra je stále v Polsku používána, i přes to jak je to starý letoun, zřejmě pro své výborné letové vlastnosti, které jsou pro výcvik tím nejlepším.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
trimin
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 153
Registrován: 26/8/2004, 13:38
Bydliště: doma a nebo někde jinde

Příspěvek od trimin »

No já nevím rozhodně bych souhlasil z Sa-58 Delfín a Albatros jsou jiná letadla. Takže bych je spolu moc nespojoval.
V následovníkách L-39 vám chybí L-139.
Jinak bych řekl že L-39MS/L-59 nebyla zrovna moc velká výhra podle mě to letadlo naprosto zbytečně znemožnilo vývoj nové generace cvičných letounů a bohužel vedlo k pozdější likvidaci výroby proudových cvičních letadel u nás :(
Národu, který si neváží svých hrdinů hrozí, že nebude žádné mít, až je bude potřebovat.
Martin23

Příspěvek od Martin23 »

Já si nemyslím,že L-39MS by bylo špatné letadlo,jeho obrovskou nevýhodou však bylo,že přišlo až příliš pozdě a navíc jeho vybavení a avionika byla poplatná tehdejším možnostem,takže už neodpovídala světovým trendům.Také změny po roce 1989 se podepsali na rozšíření tohoto stroje.Málo se například ví,že v plánech socialistické armády,se počítalo s tímto letounem,i ve stíhacích plucích,např. u 5.SLP
Uživatelský avatar
trimin
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 153
Registrován: 26/8/2004, 13:38
Bydliště: doma a nebo někde jinde

Příspěvek od trimin »

Martin23 píše:Já si nemyslím,že L-39MS by bylo špatné letadlo,jeho obrovskou nevýhodou však bylo,že přišlo až příliš pozdě a navíc jeho vybavení a avionika byla poplatná tehdejším možnostem,takže už neodpovídala světovým trendům.Také změny po roce 1989 se podepsali na rozšíření tohoto stroje.Málo se například ví,že v plánech socialistické armády,se počítalo s tímto letounem,i ve stíhacích plucích,např. u 5.SLP
No jeho nevýhodou byl příliž dlouhý vývoj, pokud se nepletu (píši to z hlavy a literaturu k tomu bohužel už nemám), ten začal někdy počátkem 80.let 20.stol. a na to že šlo o pouhý upgrade už existujicího stroje trval příliž dlouho (kdysi jsem slyšel něco o 12letech). Navíc velice problematickou částí letounu byl motor. Původně sovětská konstrukce se měla vyrábět v Povážských strojírnách v Povážské Bystrici, ale právě najetí této výroby se mnohokrát odložilo a nejsem si jist zda vůbec někdy došlo k zahájení sériové výroby(šlo o motor DV-2). Právě toto vidím jako problémy spojené z L-39MS/L-59.
Co se týká k zařazení u stíhacích pluků, tak u těch byla tabulkově zařazena i L-39 a vlastně i L-29.
Národu, který si neváží svých hrdinů hrozí, že nebude žádné mít, až je bude potřebovat.
Uživatelský avatar
Foxbat
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 289
Registrován: 30/3/2006, 20:36

Příspěvek od Foxbat »

koncom devedesiatych rokoch som stretol L29 Delfína aj nad východným slovenskom, pravdepodobne z Košíc, no je docela možné, že pristával na Prešovskom vrtuľníkovom letisku a čo je asi moja nepotvrdená myšlienka-lebo som to na vlastné oči nevidel ) Kamenici nad Cirochou, kde chodia veľmi radi lietať na ULL a bezmotorákoch aj piloti z ČR..
brat žil istý čas v Amerike s českým pilotom, ktorý učil arabov lietať na L39/59...v amerike aj lieta par kuskov týchto veľmi obľúbených strojov, neviem, či sa podarilo predať L159 ďalším nadšencom...už trošku nesledujem L+K :roll:
hore možeš dole musíš
su aj taký, ktorým netreba krídel a kde žiadny stroj nedoletí...
Janni
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 114
Registrován: 31/10/2005, 00:33
Bydliště: Brünn

Příspěvek od Janni »

L-29 byly nasazeny proti vrtulníkům, podvěšeno pouzdro s kulometem a raketnice. Mi-24 bázující v Moravských Budějovicích nedokázaly vrtulníky z Rakouska dostihnout a Delfíny z Náměště několikrát donutily rakouskou posádku k přistání.

L-39 byl v době vzniku naprostou bombou, nic obdobného neexistovalo. L-59 pohřbil katastrofální DV-2 a protahování vývoje.

L-159 vzpadá popdobně jako L-39, vnitřek je ale komplet překopaný. Kromě úlohy bitevníku se dokáže i účinně bránit, viz výsledky posledního cvičení NATO v Norsku, kde dosáhly dvou "sestřelů" bez vlastních ztrát.

Ačkoliv se nechci dotknout "soudruhů z PLR" :-) , Iskra rozhodně žádná výhra nebyla, což potvrzují i Indové, kteří je zrovna nemilovali. Když se je Polský PZL snažil vtáhnout do problémy zahlceného projektu Irida, byli odmítnuti s tím, že jednou stačilo...
Neexistují zoufalé situace, existují pouze zoufalí lidé.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Tady když byly zhruba před týdnem na cvičení Britové tak L159 sloužily jako spíš cíle, a to nebylo poprvé... Je to zajímavý pohled na Tornado ženoucí se nad sídlištěm v zatáčce za L159 :wink:
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
pepah
rotný
rotný
Příspěvky: 82
Registrován: 27/11/2008, 13:14

Příspěvek od pepah »

Možná bych mohl uvést pár informací na pravou míru. L-29 Delfin je předchůdcem L-39 Albatros, který je jeho přirozeným nástupcem. Konstrukční tým měl za úkol při vývoji L-39 odstranit nectnosti jeho předchůdce, což se beze zbytku podařilo. Polská Iskra není považována za dobré letadlo, nakonec Delfin jí ve srovnávací soutěži při výběru standartního letadla Varšavské smlouvy téměř ve všech ohledech porazil. Dodnes mají Poláci a Indové (jediný stát, kam byly vyvezeny) za sebou spousty nehod s tímto letadlem.

L-39MS (L-59E a T)

L-39MS se oproti L-39C/ZO/ZA vyznačuje řadou odlišností. Už na pohled jej lze rozpoznat podle delší a ostřejší přídě. Pohání jej ruský motor Lotarev DV-2 (licenčně vyráběný slovenskými Povážskými strojárnami) o tahu 21,6 kN. Naprosto se změnil kokpit, v němž je nainstalován velký víceúčelový displej (MFD) a průhledový displej (HUD). Kokpit má nový jednodílný překryt a je v něm i více místa. Podélné a příčné řízení je opatřeno hydraulickými posilovači. Drak je zpevněn a přídavné nádrže na koncích křídla mají větší objem. Vystřelovací sedačky VS-2A umožňují záchranu i při nulové výšce a nulové rychlosti. Hlavňovou výzbroj tvoří opět 23mm kanon GŠ-23 v podtrupovém pouzdru. Je však málo známou skutečností, že původně měl být L-39MS vyzbrojen 23mm čtyřhlavňovým rotačním kanonem VKP-G3, který zkonstruovaly brněnské Závody všeobecného strojírenství (ZVS). Podvěsná výzbroj L-39MS je identická jako u L-39ZO/ZA a je nesena na čtyřech podkřídlových závěsnících, z nichž vnitřní mají nosnost 500 kg a vnější 250 kg. Stejně jako u L-39ZO/ZA patří do výzbroje L-39MS protiletadlové řízené střely R-3, ale v československém letectvu opět nikdy L-39MS s těmito raketami normálně nesloužily. Aero dokonce provedlo tovární zkoušky protiletadlových řízených raket R-60, ale ani tato zbraň se do standardní výzbroje L-39MS nedostala.
Šest letounů L-39MS v roce 1990 odebralo československé letectvo. Počítalo se s daleko větší objednávkou, kterou ale zmařil rozpad federace. Česko si ponechalo čtyři letouny, které však byly v letech 1999-2000 z výzbroje Armády České republiky vyřazeny. Naproti tomu dva slovenské letouny L-39MS stále létají. Pro export byl typ označen jako L-59. 49 kusů koupil Egypt pod názvem L-59E a 12 kusů verze L-59T odebralo Tunisko, kde nesou Super Albatrosy místní označení Fennec. Egyptské a tuniské letouny jsou vybaveny elektronikou západních firem Allied Signal, Flight Visions a Litton. Thajské letouny byly u nás nedávno generálkovány.

L-139
Počátkem 90. let bylo evidentní, že letoun L-39 Albatros s východoevropským vybavením není příliš lákavým exportním artiklem. Proto byla zkonstruována verze L-139 Albatros 2000, což je vlastně L‑39ZA s americkým motorem Allied Signal / Garrett TFE 731-4 o tahu 18,15 kN. Tato jednotka má vyšší výkon než původní motor AI-25 (i když nižší než DV-2) a kromě toho má o cca 15 % nižší spotřebu paliva. L-139 má také další vybavení západního původu, např. průhledový displej Flight Visions, ploché obrazovky EFIS a avioniku Bendix-King. Jediný vyrobený letoun poprvé vzlétl 8. května 1993. Byl intenzivně testován a předváděn na mnoha zahraničních akcích. Nyní plní pouze roli továrního statického exponátu, ale ještě před tím posloužil při vývoji typu L159 ALCA.
Na základě spolupráce s americkou firmou Allied Signal se firma Aero rozhodla nabídnout letoun L-139 americkým ozbrojeným silám, které v té době vyhlásily výběrové řízení na nový cvičný letoun pro letectvo a námořnictvo JPATS (Joint Primary Advanced Training System). Na tento program se v té době soustředila většina výrobců cvičných letadel. K podmínkám patřila i účast americké firmy a konečná montáž v USA. Mezi účastníky byly např. letouny FMA/LTV IA-63 Pampa 2000, EMBRAER/Northrop EMB-312H Super Tucano nebo SIAI-Marchetti/Grumman S.211A. L-139 splnil všechny požadavky a byl vyhodnocen jako kvalitní, ale v roce 1994 byl vítězem vyhlášen typ Pilatus/Raytheon/Beech PC-9 Mk II, který dostal oficiální název T-6 Texan II. V rámci nabídky letounů L-139 pro USA byla v roce 1991 navržena palubní verze L-39N (Navy). Kromě nezbytného přistávacího háku měla být vybavena americkým motorem a avionikou. Přední a střední částy trupu měly být zesíleny, aby vydržely namáhání při startu a přistání.

L-159
Ve finální fázi je příprava materiálu pro vládu, podle něhož vojáci vymění jedno transportní letadlo španělské společnosti Casa C-295M za šest jednomístných a dva dvoumístné bitevníky L-159 a následně koupí další tři letouny C-295M údajně za 3,62 miliardy korun. Prvním zahraničním uživatelem českých bitevníků L-159 by se měla stát Bolívie.
Obchod by se měl uskutečnit do konce příštího roku, ale nebude to česká vláda, kdo bude mít poslední slovo. S transakcí musí souhlasit USA, protože podzvukové bitevníky jsou doslova prošpikovány americkými vojenskými technologiemi. V každém případě to vypadá, že Bolívie bude prvním zahraničním uživatelem L-159. Na internetu už jsou fotomontáže Alec v Bolívijských barvách. Zatím jediným zahraničním státem, který používá L-159B k výcviku svých pilotů je Maďarsko, které využívá firemního letounu Aera Vodochody k cvičným letům svých pilotů při přechodu z klasických přístrojů na skleněný kokpit Gripenu. Není bez zajímavosti, že o Alcu mají zájem také Poláci do budoucího společného výcvikového centra, ale ještě není nic uzavřeno a i se řeší zda L-159T1 či snad L-159B budou naším vkladem do tohoto centra nebo je Poláci přímo koupí.

L-39 N
Obrázek

L-159A Bolívie
Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) pepah dne 27/11/2008, 16:43, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Nebyla verze "N" pouhým výmyslem?
ObrázekObrázekObrázek
pepah
rotný
rotný
Příspěvky: 82
Registrován: 27/11/2008, 13:14

Příspěvek od pepah »

skelet píše:Nebyla verze "N" pouhým výmyslem?
Částečným. V případě úspěchu Aera v soutěži JPATS by její vývoj přicházel v úvahu. Samozřejmě, že tento bokorys je fikce a vyšel myslím kdysi v ABC, ale ne fikce nepodložená. Dal jsem to sem spíše pro zajímavost. Málokdo i dnes tuší, že se L-139 účastnil soutěže na standartní cvičný letoun USA.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Boha jeho, co ty obrázky? To už je na gulag...
Na Portálu se se** s návodem a na druhý den tu jsou zase špatně...

Pepahu, zkus je převekslovat podle návodu, je to otázka chvilky. Díky
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

skloňování některých přezdívek je úžasný :D
válka je vůl
pepah
rotný
rotný
Příspěvky: 82
Registrován: 27/11/2008, 13:14

Příspěvek od pepah »

sa58 píše:Boha jeho, co ty obrázky? To už je na gulag...
Na Portálu se se** s návodem a na druhý den tu jsou zase špatně...

Pepahu, zkus je převekslovat podle návodu, je to otázka chvilky. Díky
Se učím :)
Uživatelský avatar
cayman
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 276
Registrován: 2/6/2005, 22:56
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od cayman »

pepah píše: skelet:Nebyla verze "N" pouhým výmyslem?
Částečným. V případě úspěchu Aera v soutěži JPATS by její vývoj přicházel v úvahu. Samozřejmě, že tento bokorys je fikce a vyšel myslím kdysi v ABC, ale ne fikce nepodložená. Dal jsem to sem spíše pro zajímavost. Málokdo i dnes tuší, že se L-139 účastnil soutěže na standartní cvičný letoun USA.
Ono to sa len autor v ABC-cku hodne vyburil. Aj keby nahodou, tak by ta kamuflaz L-139N vypadala podobne ako u T-45 Goshawk, vid fotka.

Obrázek
T-45 Goshawk v standardnej kamuflazi cvicnych lietadiel US Navy.
pepah
rotný
rotný
Příspěvky: 82
Registrován: 27/11/2008, 13:14

Příspěvek od pepah »

Podle schválené koncepce Ministerstva průmyslu a obchodu by měl v roce 2020 vzlétnout nástupce L-159. Takto nějak by měl následovník vypadat.
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“