L159 ALCA a její předchůdci

Odpovědět
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4117
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od niko »

O slovenskych letcoch historicka literatura z cias komunizmu pisala. Ved nejako museli vysvetlit, ze aj v 1. cs stihacom pluku na Zolnej posobili aj byvali stihaci Slovenskeho statu. Pisalo sa o nich ale ako o flakacoch, ktori neposluchali nemecke rozkazy a vymyslali si zostrely a ktori precitli az pocas SNP a chopili sa zbrane proti Nemcom. Inak paradox je, ze stacilo napisat pravdu, ze to boli apoliticki blazni do lietania a bolo by to tiez koser.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3956
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od HONZIK11 »

DNES 14:45. Dny NATO CT24. Rozhovor s sefkonstrukterem Aera.
Je to osobnost. Doporučuji. Málo je takovych.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3956
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od HONZIK11 »

Můj dotaz. Proč létají naše L159 stale se zbranovymi pylony, neobsazenymi podvesy? Prispivaji významne k stabilitě letounu. Mění charakteristiku celého letounu.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od zzz »

Juraj Tichý píše:Neboli L-159T vyrábané z dvoch L159A?
Juraj, ano i ne. 8-) ...vysvětlím.

Existuje 11x L-159T - ve smyslu dvousedadlových:
8x v AČR, z toho 5x T1+ a 3xT2. V případě T1 bylo byly použity díly 2xjednosedalových L-159A na 1x dvousedadlovou L-159T... Zatímco v případě T2 bylo pro přestavbu použito pouze jedna L-159A
2x v Iráckém letectvu - z toho 1x je T1 (nebo možná T1+, nevím), provedení druhé dvousedadlové irácké Alca (IQAF-5902) je poněkud nejasné, např. se různí zprávy jestli šlo o kompletní novostavbu nebo jestli šlo o přestavbu jedné L-159A.
1x v Aeru jako L-159T2X

Tj. na 11x dvousedadlových L-159Txyz bylo spotřebováno 11x celých L-159A plus 6x L-159A které jsou skoro kompletní (zůstalo křídla, motor, podvozek, radar,...), protože se braly díly zejména z kokpitu = sedačka, avionika, ....

Pokud jde o skorokompletních 6xL-159A
- by 3x Alcy být jako stacionární na některých základnách AČR (viz foto Alcy č. 6016 v Náměšti n. O.).
- Čtvrtá nekompletní L-159A asi byla prodána na náhradní díly do Iráku.
- Osud zbývajících 2x skoro kompletních L-159A mi není znám
Obrázek
zdroj: demobbed.org.uk


skelet píše:Výroba neprobíhá, skladovky nejsou. (...)
Skelete, otázka co si člověk představí pod pojmem výroba a pojmem "skladovka".

IMHO nevyužité Alcy existují. Podle stupně kompletnosti se bavíme asi o několika kompletních a několika skorokompletních. Ale určitě by to chtělo generálku a možná modernizaci.... Pokud jde o výrobu, tak při dodávkách AERa do Iráku asi cosi jako výroba probíhala. Ale týkalo se to asi jen dodělávek na pár kusech...



Jestli je pravda, že bylo vyrobeno 72+1 L-159A/B (bez obou prototypů), tj. nikoliv 72+1+1 L-159A/B/T2, tak víme, že:

a) v AČR slouží
16x jednosedadlových L-159A
3x dvousedadlové L-159T2
2x Alcy vyřazeny kvůli poškození
5x dvousedadlových L-159T1+ (na jejichž přestavbu byly použity díly z dalších L-159A tj. zůstalo 5 nekompletních Alca, z toho 3 nekompletní jsou jako stacionární v AČR a asi jedna nekompletní byla prodána do Iráku na náhradní díly. Osud 5.-té nekompletní Alca mi není znám.
Tj. celkem 31 ( z toho ta jedna nekompletní L-159A jejíž osud si netroufnu odhadnout)


b) V Iráku slouží
10x jednosedadlových L-159A
1x L-159T1 či T1+ ( z toho vyplývá, že existuje další - skorokompletní - Alca L-159 ze které byly díly z kokpitu atp. použity na přestavbu pro L-159T)
1x L-159T2
(plus jedna nekompletní L-159A na náhradní díly kterou jsem započetl již výše)
Tj. celkem 13 L-159A, z toho jedna skorokompletní L-159A jejíž osud mi není znám

Draken má celkem 23x L-159 A. Draken z ČR koupil 21x L-159A a další 2x odkoupil od jiných vlastníků v USA

Lewis Fighter LLC
(fanoušek do airshow) má registrovanou 1x L-159A

Aero by mělo mít 1x L-159T2X
A spekuluji, že existuje nějaká Alca použitá pro AJT - tj. myslím některou z L-159, které Aero odkoupilo od AČR
viz Alca v majetku Aero používána jako modernizační testovací mula - zde viz zkoušky Alcy s tankovacím nástavcem
Obrázek
zdroj: CzechAirforce.com



SHRNUTÍ:
Tj. AČR 31+Irák 13+Draken 23+Aero 1+ Lewis Fighter 1 = 69. Rozdíl mezi 73 vyrobenými a 68 L-159A teoreticky dělá až 4x L-159 které by měly být kompletní.

Aero by asi rádo prodalo svoje funkční L-159 T2X v rámci větší dodávky.

Plus cca 5x L-159 skorokompletních, které jsou/byly v majetku AČR.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1441
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Flader »

Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4961
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Juraj Tichý »

Rad by som sa opytal, k RWR Alcy.
Inštalovaný ma typ SG-200. Reaguje aj na hrozby IČ navadzanych rakiet a po lasery navadzanych rakiet?
SG200 je z doby predinternetovej a teda sa mi moc o ňom nájsť nepodarilo.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od zzz »

zzz píše:
Juraj Tichý píše:Neboli L-159T vyrábané z dvoch L159A?
Juraj, ano i ne. 8-) ...vysvětlím.

SHRNUTÍ:
Tj. AČR 31+Irák 13+Draken 23+Aero 1+ Lewis Fighter 1 = 69. Rozdíl mezi 73 vyrobenými a 68 L-159A teoreticky dělá až 4x L-159 které by měly být kompletní.

Aero by asi rádo prodalo svoje funkční L-159 T2X v rámci větší dodávky.

Plus cca 5x L-159 skorokompletních, které jsou/byly v majetku AČR.

1. Objevila se informace o odhadovaných nákladech na zprovoznění L-159 ze zakonzervovaného stavu. Jde o odhad cca z roku 2010, kdy AČR prodala 3x L-159A a 2x dvousedadlové L-159T. Tuším, že ty 3x L-159A byly prodány v zakonzervovaném stavu.... a proto si myslím, že odhadované náklady 80 mil. Kč jsou částkou za zprovoznění 3x L-159A. Patrně se jedná o revize, kapaliny, výměny zpuchřelých atp. částí
z rozsudku soudu cituje ceska-justice.cz, Petr Dimun píše:Část letounů předaných společnosti EADS navíc byla v neletuschopném stavu, kdy jejich pouhé zprovoznění vyžadovalo náklad 80 milionů Kč.




2. Ve výše citovaném textu jsem vycházel z předpokladu, že jako neletuschopné jsou na základnách AČR 3x L-159A (=po jednom letadle v Čáslavi, Náměšti, Vyškově). Ovšem dle webu CzechAirForce.cz jsou jako neletuschopné v Čáslavi nikoliv 1x L-159A, ale 2x.
http://czechairforce.com/news/vyrazena- ... ovy-kabat/
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17791
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od skelet »

Ze života našich letek, aneb rivalita mezi letkami (v tom igelitovém pytli je koňský trus). Předtím Alkáči odcizili maskota Gripeňákům.

Obrázek Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4961
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Juraj Tichý »

Armádnímu L-159 odpadl za letu kryt kabiny, piloti bezpečně přistáli
Hlavne, že sú piloti v poriadku, ale niekto si zarobil na priekak.

https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/l-15 ... domaci_bur
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4961
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Juraj Tichý »

Podobná nehoda sa už stala a rovnako na dvojmiestnom stroji.
V roce 2016 odpadl kryt kabiny taktéž u dvoumístného stroje. Nikdo tehdy nebyl zraněn, letouny kvůli incidentu čtyři dny nelétaly.
„Společnost Aero Vodochody plně spolupracuje na vyšetření incidentu a jsme připraveni poskytnout plnou součinnost. Zatím není jasné, zda se jednalo o technickou závadu. Je potřeba počkat na závěry komise,“ řekl mluvčí Tobiáš Tvrdík
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/ne ... 261252_gak
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4961
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Juraj Tichý »

Kryt našli na poli, našťastie nič a nikoho netrafil.
Raketové motory, ktoré spustené neboli, takže nedošlo k oddeleniu z tohto dôvodu.

http://czechairforce.com/news/dvoumistn ... -pristali/
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4961
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Juraj Tichý »

RTAF vyradili z prevádzky poslednych päť kusov L39ZA z 40 kusovej dodavky z roku 1993.

https://www.janes.com/defence-news/news ... a-aircraft
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2529
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Lynx »

Tak som si pozrel (aspon prvú polovicu) rozhovoru so skúšobným pilotom Aera.
https://www.airzone.tv/semafor-7-vladimir-kvarda/
Odhliadnuc od toho, že postava moderátora a vôbec spracovanie relácie ma mimoriadne drazdili, zaznela v ňom jedna podstatná informácia.
Aero je v súčastnosti neschopné naštartovat výrobu (vrátane dodávateľského reťazca) L159,... ALE... V prípade objednávok cca 40 kusov by ta výroba bola možná. A to je cesta, ktorou sa asi v horizonte 5 rokov aj pôjde.
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1441
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Flader »

Kedysi dávnejšie som zaznamenal číslo 24 kusov. Už to sa mi zdalo trochu na hrane. Ale 40 kusov nových L-159 je asi nereálnych. Škoda :(
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2529
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Lynx »

Záleží od obchodníkov - v prípade ak by SR zobrala 10ks, ČR 10 ks, tak 20ks pre ďalších zákazníkov by už nemusel byť taký nezmyselný počet. V prvom rade treba upraviť L159T2X (kus co je v Aere) do podoby demostratoru, napr aj to mokré krídlo(odstránenie nádraží na koncoch krídiel)+úprava palivovej sústavy a podobne...
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1441
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Flader »

a, potrebuješ tých zákazníkov "zajednať" naraz. Stačí ak sa jeden "trhne", prehodnotí počet, alebo len odloží nákup a celý projekt sa zosype
b, AČR pokiaľ viem nemá v pláne nakupovať ďalšie stroje v tejto kategórii
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4961
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Juraj Tichý »

C, nedokázali by podliezť cenu lietadiel M-346, KAI T-50, T-7 takže tender pre OSSR by prehrali.
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2529
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Lynx »

Cena-predpokladám, že cena by mala byť nižšia ako zavedená konkurencia (KAI T-50 tam neradim), keďže M346 ma 2 motory a je celkovo výkonnejší ako akýkoľvek produkt AVA a T-7 ma motor pôvodom z F18 vrátane prídavného spaľovania. Oba stroje sú už transsonicke, M346 M1.2 a T-7 ľahko cez M1. Také stroje sú už podstatne náročnejšie na prevádzku vid tresk pri prekročení M1 a podobne.
Ale ano, ked sa ma celá táto vývojová vetva uzatvoriť, že to nemá zmysel, je to konečná pre celú fabriku, ktorá si práve na stavbe celých lietadiel a nie len ich komponentov postavila svoju budúcnosť.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11605
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Zemakt »

Fabrika zcela evidentně spojila svoji budoucnost s jinou vývojovou větví. Nutno dodat že mnohem perspektivnější. Uvidíme co dál s Alcou, minimálně v AČR je budeme vídat ještě nějaký pátek.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2529
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Lynx »

Poznámku o perspektivnosti beriem ako vás názor, nie celkom správny a podložený.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“