Modernizace vozidel Pandur

tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 642
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Modernizace vozidel Pandur

Příspěvek od tomas.kotnour »

Právě na tu C-2 (raději) a A400 narážím. Když se koupí jedno z nich, tak dokážeme přepravit cokoliv kolového, co bude AČR výhledově mít, to je podle mě ta perspektiva, o kterou bychom měli usilovat.

Edit: Koukám, že jsem s KOLTem na stejné vlně.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Modernizace vozidel Pandur

Příspěvek od skelet »

U KOT bychom hlavne meli pohlizet na to jestli ti tezci mastodontove typu Boxer vubec k necemu budou. Teoreticky jsou super, ale jaka bude jejich relana hodnota se zatim moc nevi. Ale samo sebou chapu na co narazite. Ale to se netyka modernizace Panduru a ani nakupu Boxeru. To se tyka dopravniho letectva, a tam nas zpetna vazba na tento letoun u modernizace netrapi. Ovlivnovat vyber modernizace nebo nakupu desitek az stovek kusu pozemni techniky kvuli dvoum az trem letounum je nesmysl.
ObrázekObrázekObrázek
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Modernizace vozidel Pandur

Příspěvek od Nesher »

tomas.kotnour
Skelet má pravdu, v tom počtu dvou, v nejlepším případě tří kusů je to vážně jedno. Pokud bychom chtěli někam vzduchem vozit Pandury či cokoliv jiného ve větším počtu, tak budeme stejně odkázaní na pomoc spojenců, kteří disponují skutečně strategickými transportními letadly a těch moc není, USA, GB, Kanada a společná letka NATO v Maďarsku.
Taktické transportní letadlo typu C 130J bude v podmínkách VS AČR sloužit skutečně jako podpůrná záležitost, případně k výcviku toho připravovaného výsadkového pluku. To "nejakčnější" co si dovedu představit je nějaká evekuační mise spojená s výsadkem speciálních sil. Vše ostatní je prostě mimo naše možnosti.

Kolt

C2 je rozhodně o hodně dražší než prodloužená herka a A 400 je pro nás zbytečně velký a i poněkud problematický systém. Takže nakonec zbyde C 130J a KC 390 a tam bych preferoval Embraer, částečně si ho vyrobíme doma, Aero pravděpodbně zvládne komplet údržbu, provoz bude také levnější a pokud se MO plácne přes kapsu, tak koupí i kit na tankování ve vzduchu, což je u A 400 poněkud problém, obzvlášť pro vrtulníky a lehčí letadla a C 2 to neumí vůbec
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 642
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Modernizace vozidel Pandur

Příspěvek od tomas.kotnour »

Jedna věc je hmotnost a druhá rozměry. Pokud bych chtěl řešit stabilitu a prostupnost terénem (což by se mělo), tak se bude muset sáhnout do zavěšení a vnitřní rozměry C-130J by mohly být problém. A KC-390 zase nemá dolet. Já s nějakými hurá akcemi typu zasazení mechanizované roty ze vzduchu také nepočítám. Navíc je tu pořád otázka, co bude s 44. lmopr, taky by mohl skončit na Titusech, které už beztak v AČR budou, a to je neřešitelný problém pro obě výše uvedená letadla. Když se podíváme na transportní kapacitu NATO, tak Air Mobility Command je v jednom kole, bez volných velkých letadel. Na ruské AN-124 také můžeme zapomenout, takže zbývají ukrajinské AN-124, 16 kanadsko-evropských C-17 a pak už jenom průběžné dodávané A400 při minimálním udržitelném tempu výroby. Komerční Il-76 mají také jenom rusové, prostě transportní kapacita v Evropě chybí.

Jinak k tomu tankování. VzS AČR už mají ve svém inventáři dvojici letounů, které dokáží do svých útrob pojmout 32 600 kg paliva. To je sice neporovnatelné s velkými tankery, ale už to není tak daleko od KC-130J či KC-390. Navíc když se podíváme na kapacitu nádrží stíhacích letounů, tak JAS-39 C - 2 300 kg, JAS-39 E - 3 700 kg, F-16 V - 4 500 kg (včetně konformních), F-35 A - 8 500 kg, Rafale 4 700 kg, Typhoon 4 500 kg, či C-295M 5 800 kg, tak by se jich pár nechalo dotankovat (ve stylu nasazení tankerů z palub LL US NAVY). Problém je, že při tomto objemu paliva má A-319CJ nosnost 800 kg (při neznámé palubní konfiguraci). Tankovací pod má hmotnost 632 kg (přečerpá 1300 kg/min), podobnou hmotnost má i samotný závěsník. Takže celá úprava by mohla být do 3 600 kg (ať se to dobře počítá), takže KA-319CJ na startu s 29 000 kg paliva, každá hodina letu -2 000 kg. A ty HH-101 speciálních sil by mohly natankovat KC-295W. Co bych pro ty C-2 v letectvu nevymyslel. :lej:
Ale teď vážně, Airbus chce militarizovat řadu A320 a na výcvik a létání po Evropě na Air Policing by nám ta přestavěná 319 a C-2 přepravující lidi a vybavení stačila. Navíc jestli se jednou zvýší počet Gripenů nebo L-159 dostanou nástavce, tak ten výcvik už nepůjde řešit příležitostně, když cizí tanker zavítá do našeho vzdušného prostoru. Navíc by se tím dal zdůvodnit nákup třetí 319, která ve Kbelích chybí. Ale o tom když tak na vhodnější místě, ať to tady neplevelíme.
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Re: Modernizace vozidel Pandur

Příspěvek od Mantra »

pěkně jdete od modernizace pindourů k doplňování paliva v AČR!!!

jinak KOTy už byly za limitem když je dodávali, se svým obráceným V podvozkem, věž, neplaval s osádkou a zároveň naložený municí. Jojo to je to pokřivené vměšování politiky do armády,

jak říkal tatíček Masaryk: "kdo chce mít dobrou armádu, nesmí koukat na to, co stojí!!" současná garnitura toto heslo úplně otočila.

ale nebojte, nejsme v tom sami, celé NATO je na tom úplně stejně. Podle prohlášení ze summitu v Bruselu se musíme více starat o funkčnost civilního sektoru na kterém jsou armády závislé z 90%. Komunikace přes satelity - 60% komerce atd.atd.

jenom pro zajímavost
https://www.bbc.co.uk/news/resources/id ... t_carriers

moc pěkné
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Modernizace vozidel Pandur

Příspěvek od KOLT »

Jsme tedy úplně mimo téma :-) Nevýhodu C-2 bych viděl spíš v malém rozšíření než v ceně. Ona skutečně stojí cca jako A-400M. A u toho bych problém zase viděl spíš v jeho problémech, než v ceně či v tom, že je moc velký. Jinak Airbus budou mít skoro všichni spojenci, takže podpora bude veliká a vývoj modernizací se rozpustí v mnoha kusech.

C-130J-30 je levnější, ale hodně záleží na tom, co v ceně letadla je. USAF je pořizuje tuším pod 70 M$, ale ti k tomu už všechno mají. Jenže třeba Mexičani koupili 2 letadla za 412 M$! Protože je nově zaváděli, takže k tomu bylo i zázemí pro provoz a dva motory navíc. Japonská armáda by měla platit za jeden C-2 podle různých zdrojů 150-210 M$ (také při zavádění do služby, včetně všeho kolem), čili stejně jako Mexičané za SuperHerku. Otázkou je, kolik by ovšem C-2 stála pro někoho jiného... Ale jak jsem psal, 4-6 miliard Kč jen tak nikdo na strategická dopravní letadla dneska nikdo AČR nedá, takže jen teoretizujeme. Co bude za minimálně 7 let, než se to bude řešit, to se teprve uvidí.
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Modernizace vozidel Pandur

Příspěvek od KOLT »

Vrátím-li se k tématu, tak pokud jsem správně vyrozuměl, nebylo by od věci nahradit tu malou elktrooptickou "věžičku" (jakjensetokrucijmenuje). Údajně je dost poruchová, opravy jsou nákladné a dělají se až v Izraeli. Ale Meopta tuším nic takového vyrobit momentálně nedokáže, snad jedině, že by získala know-how ve spojení se zakázkou na BVP.

tomas.kotnour, udělá těch 12 mm na šířce pneumatiky velký rozdíl?
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 642
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Modernizace vozidel Pandur

Příspěvek od tomas.kotnour »

Ten hlavní rozdíl není v šířce ale v průměru.

Pandur jezdí na pneumatikách 365/80 R20 XZL™ MPT 152 K. To znamená průměr 1 096 a šířka 372 mm. Styčná plocha 1 628 cm2, a tlak 1,58 kg/cm2 při 20 600 kg samotného vozidla. Pro 14 R20 by pak platilo 1 260 x 386 mm, styčná plocha 1 945 cm2, tedy o 20% více. Navíc Pandur hlavně trpí na světlou výšku, ta je udávána téměř 450 mm, ale to je pouze pod středem vozidla. U kol je díky zesílení podlahy pouze 290 mm, takže Pandur když vjede (si udělá) hluboké koleje, tak si lehne na břicho a hotovo. S pneumatikami 14 R20 by se tyto hodnoty zvedly o 80 mm. Kvůli tomu by se muselo upravit zavěšení/dorazy, takže když už by se do toho sahalo, bylo by vhodné zvýšit i příčnou stabilitu, kterou zvednutí vozidla ještě dále zhorší. Rozchod kol je v současnosti 2 200mm, takže šířka přes pneumatiky je necelých 2 600 mm, Šířka přes korbu je se současným pancéřováním 2 670mm, ale stejně jezdí ověšen jak vánoční stromeček, takže zvýšit rozvor kol na 2 400 mm a celkovou šířku přes pneumatiky na 2 800 by nemělo omezit průjezdný profil. Problémem této úpravy jsou přední nápravy včetně podběhů. Udělat portálovou nápravu pro Tatru 810 trvalo 4 měsíce. Za jak dlouho by tatrováci zvládli tuhle? Avšak zvýšení průchodnosti není jediným benefitem. 365/80 R20 váží bez disku a dojezdové vložky 73 kg (150 kg s), má objem cca 280 dm3 tedy přispívá k nosnosti na vodě 130 kg. Pro 14 R20 platí 104 kg (220), objem 400 dm3 a + 180 kg na vodě. Přezutím by tedy Pandur získal dalších 400 kg nosnosti na vodě (-mínus něco na úpravy).
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Modernizace vozidel Pandur

Příspěvek od skelet »

Kolt: nabízí se jedna věžička. Vyráběná nedaleko na východ od nás.
Tomas.kotnour: problém nebude ve vývoji. Nemělo by to být nic s čím by si Tatra neměla umět poradit. Problém je v tom, kdo by to zaplatil.
ObrázekObrázekObrázek
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 642
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Modernizace vozidel Pandur

Příspěvek od tomas.kotnour »

Když E15 loni vypustila armádní nákupní seznam, který pak MALI dementoval, bylo u položky modernizace Pandurů 2,1 mld. Kč. To nám dává nějakých 20 mil. na vozidlo.

Pro porovnání, kanadská armáda řeší seznam 700 nedostatků jejich vozidel LAV III modernizací 616 vozidel za necelých 30 mld. Kč, tedy na vozidlo téměř 49 mil. Kč. Z jejich Kodiaků jim zbudou samotné zbraně, svařenec korby a věže, její pohon, systém topení a protipožární systém. Vše ostatní je aspoň modernizované. Bohužel i u nás je tam ale ta položka "Spojovací a informační systémy".
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Re: Modernizace vozidel Pandur

Příspěvek od Mantra »

myslím že update KOTů (armádně nazývaných "road fuckers" ) se dělá hlavně kvůli systému velení a řízení, tak aby zabudované RF zmizely a byly nahrazeny lepšími americkými. Určitě do toho přijdou i rušičky a různé hardwary pro lepší přenos dat apod.
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Modernizace vozidel Pandur

Příspěvek od Rase »

zajímavé, že s tou věží má plavat. Celé vozidlo vypadá tak nějak pěkně masivně. Ta věž na obrázku je UT30MK2 od Elbit Systems
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Modernizace vozidel Pandur

Příspěvek od klingy »

Minimalne na celnom spodnom plate je istalovany plavak
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Modernizace vozidel Pandur

Příspěvek od HONZIK11 »

tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 642
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Modernizace vozidel Pandur

Příspěvek od tomas.kotnour »

A konečně správce fb profilu AČR potvrdil, že v rámci plánované modernizace vozidel Pandur II dojde k instalaci systému AO.
Díky za dotaz. Součástí modernizace Pandurů, (Pandur NG, new generation), bude i aktivní ochrana. Naše "čtyřka" a "sedmička" budou vyspělé brigády, rovnající se jednotkám moderních armád.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Modernizace vozidel Pandur

Příspěvek od Nesher »

tomas.kotnour píše:A konečně správce fb profilu AČR potvrdil, že v rámci plánované modernizace vozidel Pandur II dojde k instalaci systému AO.
Díky za dotaz. Součástí modernizace Pandurů, (Pandur NG, new generation), bude i aktivní ochrana. Naše "čtyřka" a "sedmička" budou vyspělé brigády, rovnající se jednotkám moderních armád.
Takže třikrát hurá. Asi není ještě jasné co za systém to bude, nebo se pletu? Stále doufám, že to bude český systém "Kosa"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Modernizace vozidel Pandur

Příspěvek od Rase »

Cokoliv jiného by bylo pro mě zklamání, zvlášť když vývoj dal takové úsilí a prakticky vznikl kvůli Panduru. Osobně bych ho rád viděl i na novém BVP (na korbě) jako doplněk Iron Fistu (na věži)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Modernizace vozidel Pandur

Příspěvek od arten »

Hodím to aj sem, lebo v inom vlákne nikto nezareagoval:
Patria zase (na IDETEe) prezentovala minomet NEMO. Že cielia český nákup. Tak neviem, mal som za to, že tá verzia od GD na Pandúroch je hotová vec. Viete o tom niekto niečo?
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Modernizace vozidel Pandur

Příspěvek od Nesher »

arten píše:Hodím to aj sem, lebo v inom vlákne nikto nezareagoval:
Patria zase (na IDETEe) prezentovala minomet NEMO. Že cielia český nákup. Tak neviem, mal som za to, že tá verzia od GD na Pandúroch je hotová vec. Viete o tom niekto niečo?
Je to v plánu (cca 80 kusů) někdy po roce 2025. Určitě bude tendr. Navíc, přes všechen tlak z Hradu, není CSG zrovna velkým oblíbencem našeho MO. Např. kontrakt na Titusy se zase posunul z dubna někdy na léto (to už, ale takto praktikují několik let).
Jinak Pandur údajně Nemo neunese, onehdy to myslím na AN tvrdil tomas.kotnour a zrovna v tomto směru myslím ví co říká.
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika a dělostřelectvo“