Výběr lehkého vozidla 4x4 pro AČR
Napsal: 9/3/2017, 09:43
Výběr lehkého vozidla 4x4 pro AČR
Na konci února 2017 proběhly dvoudenní vojskové zkoušky ve vojenském újezdu Březina u Vyškova. Na Průmyslových dnech ve vojenském prostoru Dědice u Vyškova, se představilo 12 firem 20 značek možných nástupců současných vozů armády v 50 modifikacích. Ve statických i dynamických ukázkách na polygonu se představily například Jeep, Mercedes Benz, Toyota, Dacia, Renault, Škoda nebo Volkswagen. Tak vypadala prezentace konaná pod záštitou Ministerstva obrany a Armády České republiky s cílem transparentně prozkoumat trh a jeho možnosti v podobě aktuální nabídky terénních a lehkých obrněných vozidel, tedy techniky, která by v budoucnu mohla nahradit nyní používanou a zastarávající techniku. Armáda tedy ukázkami zkoumá trh. Česká armáda předběžně plánuje kolem roku 2020 výměnu asi 700 terénních aut. Nová vozidla mají nahradit především staré vozy UAZ a dosluhující Land Rovery. Zmíněných 700 kusů nových vozů by mělo být rozděleno na dvě kategorie.
Lehká terénní vozidla do 4 tun
Tato kategorie bude univerzálnější a nepředpokládají se nějaké výrazné bojové prvky. Česká armáda zde hledá náhradu za zastaralá vozidla UAZ 469. Osobní terénní automobil UAZ 469 je původně ruské výroby, bylo vyvinuto jako následník vozu GAZ v roce 1960. Později se licenčně vyráběly i v Československu a do výzbroje, tehdejší Československé lidové armády, byla postupně zaváděná od roku 1974. Novější verze byly nakupovány ještě v 90.letech, stále jich jezdí 630 vozidel, v současnosti jsou již morálně a technicky zastaralá. Od roku 1995 je začala nahrazovat vozidla Land Rover Defender, kterých je dnes 570, později pak i vozidla Land Rover Kajman, celkem tedy Armáda provozuje 740 vozidel této značky. Řada vozidel se účastnila zahraničních misí na Balkáně, v Afghánistánu nebo Iráku. Nejstarší vozidla tak mají věk více než 20 let. Plánovanému nákupu dalších Landroverů zabránilo ukončení jejich výroby v prosinci roku 2017. Podle zveřejněných údajů používá AČR v současnosti asi 1500 lehkých terénních vozidel s hmotností do 4 t, přičemž provozuje i 115 vozidel značky Toyota.
Ač se vojskových zkoušek zúčastnily i civilní automobilky jako Dacia se svým Dusterem či Škoda s Kodiaqem, hlavní pozornost mířila na osvědčené vojenské výrobky. V této kategorii se Armáda bude rozhodovat mezi vozidly jako Jeep model Wrangler, nebo Jeep J8, který provozují třeba i izraelské ozbrojené síly. Legendárním vozem je pak Mercedes-Benz třídy G, který se zde také objevil. Protože hned v první vlně nákupu půjde o stovky vozidel, hodnota obchodu přesáhne jednu miliardu korun. Do souboje mezi dvěma zavedenými značkami by rád zasáhl i podnik SVOS Přelouč, který se tentokrát spojil s velkou čínskou automobilkou BAIC a představili automobil S80, exportní variantu původního modelu BJ80. Překvapením byla účast militarizovaného SUV Kodiaq od automobilky Škoda Auto. Již 14.února proběhla v Mladé Boleslavi předváděcí akce, které se kromě vybraných poslanců zúčastnili i příslušníci vojenské policie a Vojenského zpravodajství. Do Boleslavi dorazil i Bohuslav Chalupa (ANO), místopředseda sněmovního výboru pro obranu, který tuto událost komentoval: "Škoda Kodiaq je moderní vozidlo do středně těžkého terénu, pro ozbrojené složky jde o zajímavou možnost, navíc Škoda je připravena na modifikaci vozidel, například dovybavit pancéřováním či jinou potřebnou technikou." Můžeme tedy očekávat, že v případě zájmu by prošel vůz Kodiaq obdobnou militarizační přestavbou jako pick-up Amarok od Volkswagenu, který upravila pro potřeby armády společnost Rheinmetall MAN Military Vehicles GmbH (RMMV) a řadí se do kategorie lehkých víceúčelových vozidel – LMPV (light multi-purpose vehicle). Vojsková zkouška ve vojenském újezdu Březina u Vyškova, ale odhalila, že v těžkém terénu jsou tato civilní vozidla použitelní jen problematicky. Tvrzení o tom, že je Kodiaq určený do středně těžkého terénu, vzalo za své, když vozidlo přišlo, při dynamické zkoušce, o kovový kryt vany motoru, který se utrhl. Kromě samotného chování vozidel a jejich ovládání v náročných situacích vojáci zjišťovali třeba i to, jak se do nich vměstnají v plné výzbroji s přilbou na hlavě.
Lehká obrněná vozidla 7 až 9 tun
Do vojenského újezdu Březina u Vyškova, dorazily i lehké obrněnce. Tato kategorie by měla mít možnost instalace balistické ochrany nebo lafetace zbraní. Lehkých obrněných vozidel o hmotnosti mezi 7-9 t má Armáda 230, z toho 115 kusů jsou stroje Iveco LMV. AČR má stále ve výzbroji i letité sedmi-tunové sovětské průzkumné transportéry BRDM-2. Ministerstvo obrany potřebuje rychle najít speciály pro chemické vojsko, konkrétně 40+40 lehkých obrněných vozidel kategorie CBRN. Problematickými jsou totiž i vozidla Iveco LMV, kterých Armáda provozuje 90, postupně zastarávají a rozhodně nepatří k nejlevnějším. Iveco LMV je lehké víceúčelové, pancéřované vozidlo nové generace od italské firmy Iveco. První prototyp vozidla byl dokončen v roce 2001 na základě zkušeností a potřeb z operací v různých geografických oblastech světa. Prvních 19 vozidel Iveco LMV zavedla Armáda České republiky do své výzbroje v roce 2008. V prosinci 2009 ministerstvo obrany objednalo dalších 79 vozidel se zbraňovou stanicí PROTECTOR M151 A2 a 11 vozidel se zbraňovou stanicí česko-slovenské výroby ZSRD-07 s kulometem ráže 7,62 mm. Více než tři desítky vozidel byly v rámci českého kontingentu bojově nasazeny v Afghánistánu. Armáda České republiky odebrala celkem 120 vozidel LMV dvanácti verzí, přičemž početně nejvíce zastoupená je bojová verze LOV 50 B (72 kusů). Původní nákup z roku 2009 vyšel na 3,62 mld.Kč, tedy v průměru 38,5 milionu za kus. Později se ale provalilo, že je zprostředkovatelská firma PragaExport pořizovala za něco málo přes sedm milionů korun. Finální cena razantně vyskočila nejen kvůli bohaté výbavě, kterou si armáda vyžádala, ale roli sehrálo i zapojení dalších prostředníků. Kromě firmy Praga-Export se na zakázce podílel Omnipol i MPI Group. Zkušenosti s provozem vozidel Iveco LMV jsou také dost sporné. V případě většího mrazu vypovídá elektronika službu, v případě průjezdu blátem se zanáší chladič a motor se pak přehřívá. Motor IVECO F1D Common Rail EURO 3 má nedostatečný výkon (140 kW/182 hp) a tedy i horší vlastnosti v terénu. Automatická převodovka je velice problematická až otřesná. Brzdy jsou poddimenzované a je potřeba s nimi zacházet obezřetně. Druhá generace LMV již některé tyto nedostatky odstraňuje, bohužel to ale není případ AČR. Po zkušenostech s nákupem vozidel Iveco LMV, chce nyní mít ministerstvo obrany v záloze i další varianty. Do bahnitého terénu s řadou překážek se tak pustil Mowag Eagle V od zbrojovky General Dynamics European Land Systems, zastoupený společností CSG. Ze Spojených arabských emirátů (SAE) dorazilo vozidlo AJBAN 440A, která by dodával státní podnik VOP CZ v Šenově u Nového Jičína. Dle prospektů výrobce je prázdná hmotnost Ajban 440A 9,55 t a nosnot 1,2 t. Lehčí typ Ajban 440 má hmotnost 6,5 t a nosnost 2,5 t. Koncern Renault Trucks Defense představil mohutný vůz Sherpa, a dalším francouzským vozidelm byl "krabičkovitý" vůz PVP (Petit Véhicule Protégé), která vyrábí společnost Panhard. Která značka na cvičišti uspěla nejlépe, odpoví analýza Generálního štábu. Hotová bude během několika týdnů, tedy snad již do dubna 2017.
Předběžné nabídky
Někdy v červenci 2017 proběhla poslední jednání s potencionálními dodavateli nových lehkých terénních vozidel 4x4 pro AČR. Tyto schůzky byly posledním setkáním mezi producenty, budoucím uživatelem a zpracovateli marketingové informace v rámci fáze průzkumu trhu. Nyní bude v řádu týdnů vypracován materiál shrnující zjištěná fakta. Následně bude předán managementu resortu pro další plánování a rozhodování v zahájeném modernizačním programu. Během schůzek byly řešeny detaily ze zaslaných informací a technických specifikací, z jednání vznikla řada podnětů, které je nutné dále rozpracovat. Některé společnosti v rámci nabídek přišly i s různými doplňkovými programy, nad rámec samotné akvizice vozidel. Armádě nabízí například vzdělávací programy specialistů, velmi ceněná je nabídka některých subjektů vytvořit speciální programy pro válečné veterány. Na oslovení zúčastnit se průzkumu trhu a nabídnout armádě svá řešení zareagovalo 16 společností, předběžné nabídky pak podalo 8 společností:
Dajbych, s.r.o.
FORD MOTOR COMPANY, s.r.o.
Mercedes-Benz Česká republika s.r.o.
MPI Group, s.r.o.
Renault Česká republika, a.s.
Renault-Trucks Defense
STV Group a.s.
SVOS Automotive, spol. s r.o.
VOP CZ, s.p.
Požadavky AČR na nákup pick-upů. Rámcová dohoda je na částku 2 005 500 000,- a má platit do 15.10.2024. Žádosti o účast nají být podány do 24.07.2020. Karoserie je požadována celokovová, čtyřdveřová a jedny zadní dveře (víko), min. pětimístní automobil typu pickup – Double cap s Hard Top (u Hard Top přípustná plnohodnotná alternativa k plechovému provedení). Podvozek s pohonem 4x4 trvale nebo s pohonem 4x4 s možností odpojení jedné z náprav se zařízením umožňující jízdu po silnici tak i těžkém terénu, podvozek s rámem podle ČOS 051637, 3. vydání, Změna 1 a zavěšením zadní nápravy na listových perech nebo vinutých pružinách, případně kombinací obou provedení. Nepřipouští se samonosná karoserie nebo kombinace rámu a samonosné karoserie. Motor vznětový, vícepalivový (základní palivo F-54, alternativní palivo F-34), min. výkon 110 kW. Převodovka automatická s redukcí / nebo manuální (silniční a terénní chod). Pohon 4x4 nebo připojitelný pohon př. nápravy.
Další požadovaná výbava:
• klimatizace, nezávislé topení, přední a zadní mlhová světla,
• elektrické zásuvky 12 V u místa řidiče, v prostoru pro cestující a v zavazadlovém prostoru,
• zástěrky, sněhové řetězy, sada nářadí; doplňková výstroj a vybavení vojenského vozidla dle vyhlášky č. 100/2018 Sb.;
• tažné lano, zakládací klín;
• tažné zařízení s maximálním možným zatížením 3 000 kg (bržděný);
◦ tažné zařízení s pevnou kulovou hlavou s možností odpojení;
◦ možnost montáže standardního háku NATO;
• universální držáky pro uchycení osobních zbraní (dle max. počtu přepravovaných osob) pro kategorii zbraní - dlouhá ruční zbraň (útočná puška);
• 1 ks práškového hasicího přístroje (1 kg) umístěného v každém vozidle v držáku řádně připevněném ke karoserii vozidla;
• startovací kabely se svorkami („krokodýl“) v provedení, které bude odpovídat kapacitě akumulátoru a jeho proudovému výkonu;
• přední ochranný rám neomezující přístup k motoru, světlometům;
• volná kladka k navijáku s příslušenstvím (třmen, textilní úvazec);
• zvedák hydraulicky 2t;
• k vozidlu dodat sadu vyjímatelných pryžových koberců vpředu i vzadu, min. u sedadel vpředu se zajištěním proti pohybu, přesné obložení nákladového prostoru (plast/pryž);
• integrované úchyty v nákladovém prostoru a na střeše vozidla;
• pevná nástavba se zadním proskleným výklopem (hardtop), uzamykatelná s vnitřním LED osvětlením;
• reflexní vesty na počet míst (podle zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů);
• označení národními rozlišovacími znaky ČR na vozidlo umístit v souladu s vyhláškou č. 387/2010 Sb., o vojenských znacích a stejnokrojích, ve znění pozdějších předpisů.
Zdroj:
http://www.vyzbrojovani.army.cz/aktuali ... -do-finale
http://www.euro.cz/archiv/vojensky-auto ... n=copylink
http://www.mocr.army.cz/informacni-serv ... ve-130912/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Iveco_LMV
http://www.armadninoviny.cz/acr-hleda-n ... ban3f.html
http://zpravy.idnes.cz/armada-vymeni-st ... ntent=main
http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/armada ... rh/1455600