Stránka 1 z 1

Vozidlo Arm 7-Soft Top

PříspěvekNapsal: 8/3/2017, 12:50
od Rase
Obrázek

Vozidlo pro speciální síly - Arm 7-Soft Top

"Od vozidla jsme požadovali zejména protiminovou a balistickou ochranu, zabezpečující ochranu osádky, a vysokou užitnou hmotnost vozidla umožňující vedení vícedenních operací. Vozidlo odpovídajících parametrů dosud nebylo do výzbroje české armády zavedeno, proto jsme přistoupili k výběru nového typu"
- mluvčí generálního štábu Jan Šulc


Speciální síly - 601. SkSS, budou mít od roku 2018 ve výzbroji čtyři nová bojová vozidla Arm 7-Soft Top. Dodá je společnost SVOS Přelouč. Ministerstvo obrany objednávku čtyř vozidel podepsalo na začátku března 2017. Technici v Přelouči na nich už ale pracují několik měsíců. Na vývoji speciálu Arm 7-Soft Top se podílí i samotní členové prostějovské 601. skupiny speciálních sil, pro jejichž utajené zahraniční mise jsou nová otevřená auta určena. To znamená, že speciál Arm 7-Soft Top s motorem Mercedes musí kromě vojáků uvézt i dostatek pohonných hmot a munice. Jednotka 601. SkSS dříve uvažovala o Supacat Jackal, případně Supacat Extenda a LRV400 Mk2, byla ale upřednostněna výroba unikátního vozidla. K příslušníkům 601. skupiny speciálních sil by se všechna čtyři nová vozidla měla dostat v průběhu roku 2018. Celková cena činí 94,5 mil.Kč s DPH, což je výrazně méně, než resort očekával. Kromě vozidel zahrnuje také logistickou podporu a zácvik personálu. Jednatel SVOS Přelouč Jan Černý: "Je to pro nás v první řadě reference pro zahraniční trhy. Vozidla jsou postavena na unikátním českém podvozku a jsme rádi, že první kusy budou sloužit v české armádě. Vozidlo má pohon všech kol. Je to otevřená verze na ochranu území, je to verze, která se dá používat na ochranu hranic a pro boj s agresorem" Smlouvy za Ministerstvo obrany podepsal náměstek pro řízení Sekce vyzbrojování a akvizic Pavel Beran. Společnost SVOS se sídlem v Přelouči, je společnost zabývající se přestavbou běžných silničních vozidel na "bezpečná" (security), výrobou vozidel pro převoz peněz a cenin (cash carriers) a vývojem i výrobou speciálních vozidel pro vojenské a policejní použití. Vozidla jsou po přestavbě odolná proti útokům z ručních palných zbraní v několika stupních balistické odolnosti dle několika typů mezinárodních norem. Vozy splňují balistické stupně B1, B2, B3, B4, B5, B6 i B7. SVOS je členem Asociace obranného průmyslu. Společnost nabízí pancéřování pro limuzíny značek Mercedes Benz, Audi, Volvo, Lexus a Škoda, terénní vozy Toyota, Chevrolet a Mitsubishi atd. Výrobky SVOS jezdí v mnoha zemích světa včetně Česka a jejich uživateli jsou jak soukromé osoby, tak i mezinárodní společnosti, vlády a mezinárodní organizace.

601. skupina speciálních si

601. skupina speciálních sil "Generála Moravce", zkráceně 601. skss, je elitní jednotka, přičemž v Armádě České republiky je jedinou tohoto typu a je dislokována je ve městě Prostějov. Mezi úkoly této jednotky patří přímé akce, strategický průzkum, nekonvenční válčení, boj s terorismem, průzkum a záchrana na bojišti a činnost stanovená vládou. Jednotka se podobá obdobným jednotkám zahraničních armád, jako jsou americké SEALs nebo britské SAS. Oficiální motto jsou slova Dum spiro spero (Dokud dýchám, doufám).
Historie jednotky se začíná utvářet za druhé světové války ve Velké Británii, kde se příslušníci exilové zpravodajské služby československého odboje pod vedením Františka Moravce začínali specializovat na diverzní činnost na území protektorátu Čechy a Morava. Většina vysazených skupin byla zpravodajsky zaměřena. Po válce vznikl na území Československa 71. výsadkový prapor. Na jeho vzniku se podíleli lidé, jako je Karel Paleček, Rudolf Krzák. Prapor se zaměřoval na diverzní činnost. Jako výsadková brigáda vznikl útvar v říjnu 1952 ve východoslovenském Prešově. V roce 1960 byl přesunut do moravského Prostějova. Následkem přebudování a přemístění 7. výsadkového pluku v Holešově a 1. a 4. výsadkové průzkumné roty v Chrudimi vznikl v roce 1969 prostějovský 22. výsadkový pluk. Od roku 1969 se skládal výsadkový pluk již pouze z výsadkového průzkumného praporu a dvou výsadkových průzkumných rot. Další reorganizací v roce 1976 se pluk zaměřil na výcvik malých průzkumných skupin trénovaných pro diverzní a průzkumnou činnost. V roce 1988 se stala z výsadkového pluku 22. výsadková brigáda s dále se vyvíjející strukturou. V roce 1995 vznikla 6. speciální brigáda, jejíž struktura se o tři roky později velmi přiblížila strukturám jednotek speciálních sil Severoatlantické aliance. Po vstupu České republiky do NATO se struktura jednotky nadále přibližovala jeho standardům, až v roce 2001 vznikla 6. skupina speciálních sil. Ta byla v rámci reformy AČR přebudována na 601. skupinu speciálních sil.
Příslušníci této jednotky působili v mnoha zahraničních misích. První nasazení příslušníků útvaru v zahraničí bylo působení v rámci operace Pouštní Bouře v Saudské Arábii v roce 1990. V následujících letech se příslušníci jednotky podíleli na zahraničních operacích na území bývalé Jugoslávie v misích IFOR, SFOR a KFOR. 6. rota speciálních sil byla v roce 1999 první jednotkou AČR na území Kosova. Svoji činností položila vynikající základy pro další činnost kontingentů AČR na tomto teritoriu. V roce 2004 byla 601. skupina speciálních sil nasazena do bojové operace Trvalá Svoboda na území Afghánistánu. Tato mise byla první bojovou operací Armády České republiky od konce II. světové války. Na tuto průlomovou bojovou operaci navázalo další nasazení kontingentů speciálních sil v operaci Trvalá Svoboda v letech 2006, 2008 a 2009. Působení příslušníků 601. skss v těchto operacích bylo vysoce oceněno nejvyššími představiteli státu, AČR i koaličních partnerů. 601. skss zaujala tímto pevné místo v elitní skupině speciálních sil světa.

Zdroje:
http://www.euro.cz/byznys/v-cesku-vznik ... n=copylink
http://www.mocr.army.cz/informacni-serv ... kc-131107/
http://zpravy.e15.cz/domaci/udalosti/no ... dy-1329658
http://www.601skss.cz/
https://cs.wikipedia.org/wiki/601._skup ... 3%ADch_sil

Obrázek

Obrázek

Re: Bojové vozidlo Arm 7-Soft Top

PříspěvekNapsal: 8/3/2017, 13:16
od johnytapia
Páni to čumím. To vypadá, že by do budoucna všechny kolová vozidla mohla být vyráběna v ČR. Ono taky proč ne, když jsem automobilová velmoc. :))

Re: Bojové vozidlo Arm 7-Soft Top

PříspěvekNapsal: 8/3/2017, 13:57
od Rase
Taky hodně hledím, přeci jen o podobné vozidlo se poměrně dlouho pokoušela Tatra ale výsledkem bylo vozidlo výrazně větší - viz Tatra 815 SOT (vozidlo speciálních sil) 4x4
Tohle ale vypadá jako hodně dobrý konkurent středních speciálních vozidel Supacat Jackal 4x4 nebo LRV 400 4x4, které i 601. SkSS původně chtěla. Patrně není úplně potřeba vozidlo exportovat, ale mohl by o něj být větší zájem než o MRAP VEGA, zvlášť když obdobná vozidla si vyrábí dnes kdejakí "rozvojová země". Minimálně jako "speciál" vypadá hodně dobře a pěkně ukazuje, co všechno SVOS dovede když chce. Pěkně se jim rozrůstá portfólio :)

Re: Bojové vozidlo Arm 7-Soft Top

PříspěvekNapsal: 8/3/2017, 14:14
od skelet
Tatra se o nic nepokoušela, ta prostě udělala modifikaci "815", dle požadavků SOGu..
jsem zvědavý na ten podvozek..

Re: Vozidlo Arm 7-Soft Top

PříspěvekNapsal: 8/3/2017, 15:24
od klingy
No pockaj Skelete, pre SOT dodala Tatra nahodou len "komercne" podvozky a samotnu modifikaciu robil LOM Praha?

Re: Vozidlo Arm 7-Soft Top

PříspěvekNapsal: 8/3/2017, 15:28
od skelet
Ty jo. Vis, ze presne uz ani nevim? V kazdem pripade se nejednalo o zadny pokus, ale o cilenou prestavbu dle pozadavku a prani zakaznika

Re: Vozidlo Arm 7-Soft Top

PříspěvekNapsal: 10/3/2017, 12:03
od Rase
Je docela sranda, že chvíli po představení Arm 7-Soft Top, pracují nedaleko na obdobném vozidle. Společnosti Supacat a Rheinmetall MAN Military Vehicles Netherlands (RMMV NL) - tedy holandská pobočka Rheinmetallu, se spojily aby nabídly holandské armádě lehká obrněná vozidla pro speciální operace, která budou splňovat požadavky programu Defence-wide Wheeled Vehicle Replacement Programme (DVOW). Supacat vozidlo navrhne a místní výrobce - RMMV NL jej vyrobí. Jde o velkou zakázku, jelikož jde o náhradu 500x 12kN AASLT a 900X 12kN lehkých chráněných vozidel. Společnost Supacat se zaměřuje na vývoj a výrobu speciálních vozidel na bázi velice kvalitních podvozků s vysokou mobilitou v terénu. RMMV NL v současnosti pracuje na výrobě vozidel Boxer 8x8 pro holandskou armádu. Rheinmetall a Supacat spolupracují v řadě programů, od varianty na modernizaci britských Challengerů po australský program Land 400 Phase 2. Zdroj: http://defence-blog.com/army/supacat-wi ... -army.html

Obrázek
LRV 400 od společnosti Supacat