Vozidlo PERUN od SVOS

redy
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 246
Registrován: 12/7/2011, 14:30

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od redy »

Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od Rase »

Vzhledem k rozjednaným objednávkám ze strany zahraničních klientů se odhaduje, že bude firma nakonec produkovat až sto vozidel ročně.
http://autoroad.cz/profi/89102-cesky-pe ... i-jednotky
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od Rase »

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
honzase
vojín
vojín
Příspěvky: 16
Registrován: 5/5/2018, 00:13
Bydliště: Praha

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od honzase »

Hezké auto, ale prosím vysvětlete mi proč Oskosh má jen 6.5 tuny a Perun jednou tolik? Přeci obojí jsou stejná kategorie. Proč??
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od Rase »

tak pokud zůstane jen u pár kusů pro speciály, tak je to v celku jedno. Pokud by se měl Perun zavádět i pro Armádu, tak už v té hmotnosti a podobně vidím taky hodně velký problém. Osobně doufám že zůstane jen u první možnosti a po odsloužní pár let na misích, zůstanou v nějaká Afgánské škarpě u cesty (nebo na základně), případně je odvezou domů do vojenského muzea (jako dřív seřízlé Tatrovky). Takže tak. Osobně jsem k Perunovi a celé rodině vozidel z něj (co mají v plánu) velice skeptický
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
honzase
vojín
vojín
Příspěvky: 16
Registrován: 5/5/2018, 00:13
Bydliště: Praha

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od honzase »

Které vozidlo JLTV vozidlo z místní produkce je s hmotností konkurenceschopné? Je vůbec nějaké? Perun, Gerlach, Master, ..., všechno je to stejně těžké. Američani mají asi Svatý grál.
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 642
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od tomas.kotnour »

Nebo mají amíci vozidlo, které může být 2 - 4místné, a my máme vozidla (kromě Gerlachu), která mohou být s 2-8 nebo možná ještě více sedadly.
Uživatelský avatar
honzase
vojín
vojín
Příspěvky: 16
Registrován: 5/5/2018, 00:13
Bydliště: Praha

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od honzase »

No problém či řešení bude asi někde jinde. Protože to jsou vozidla stejené kategorie a mají tyto parametry, pokuň čtu správně TTD:
Patriot 12 t - 6
Gerlach 12 t - 2+2, 2+3
Master 12 t - 2+9
Oskosh - 6.5 t - 2, 4, 6,
Takže znovu se ptám, čím to je že je mezi tím takový rozdíl? Vývoj a lepší technologie konstrukce? Šetří váhu tím, že Oskosh je vždy pick-ip? Měl by to být obrněnej džíp, proto mi ta váha přijde dost podstatná.
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 642
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od tomas.kotnour »

Mohl bych vidět to JLTV pro šest s udávanou hmotností.
Já jenom že JLTV Needs Bigger Gun, More Seats for Scout Mission: Maneuver Leaders
Vzhledem k tomu, jak je řešena konstrukce JLTV, aspoň dle fotek z výrobní linky, tak mě napadá řešení, ve kterém bude pancéřová karosérie zúžena v prostoru mezi zadními koly, kde by se mohla převážet výstroj a munice, a bude vytvořen prostor pro dvě sedala za zadními koly bokem nebo proti směru jízdy. To bude vyžadovat zesílení nosného rámu, zesílení odpružení zadní nápravy a s tím spojený nárůst hmotnosti. Nebo bude střelec jezdit pouze ve věži a jedno sedadlo se dá zády proti směru jízdy mezi kola zadní nápravy.

Edit: bohužel už zdrojové články nejsou dostupné, ale myslím, že titulek je dostatečně výstižný: JLTV Still Too Heavy, Changing Schedule and Losing Six-Man Variant

Joint Light Tactical Vehicle (JLTV): Background and Issues for Congress
Information in this section is taken from the Army Product Manager, Joint Light Tactical Vehicle website, http://peocscss.tacom.army.mil/pmJLTV.html, last visited March 2, 2011, and Marine Corps PEO Land Systems Joint Light Tactical Vehicle website, http://www.marcorsyscom.usmc.mil/peolan ... /jltv.aspx, last visited March 2, 2011, and Tony Bertuca, “PMs: JLTV Still Too Heavy, Changing Schedule and Losing Six-Man Variant,” InsideDefense.com, February 11, 2011.
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od KOLT »

Jestli je ovšem JLTV "too heavy", tak co jsou potom ta "naše" vozidla... JLTV bylo zadané především pro dvě varianty – klasická bojová/průzkumná pro 4 členy osádky, nákladní pro 2 členy. Pokud má USMC pocit, že potřebuje variantu pro 6 lidí, musí si ji nechat vyvinout. Ale i kdyby to vedlo k nárustu hmotnosti (jako že povede), hodně bych se divil, kdyby to bylo na prakticky dvounásobek, což je hmotnost Gerlachu, Patriotu i Peruna... Ono stěžovat si, že má malou zbraň je fakt sranda. Jestli si někteří spíš nepletou jeho úlohu se Strykery. Vždyť to je schopné používat M230 v dálkově ovládané věži!
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 642
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od tomas.kotnour »

KOLT píše:JLTV bylo zadané především pro dvě varianty – klasická bojová/průzkumná pro 4 členy osádky, nákladní pro 2 členy.
O tom tady celou dobu mluvím. Proč se v tom případě porovnává s vozidly, které jsou od začátku navržené s pěti a více sedadly? A proč může být JLTV takové? Protože s ním bude sloužit M-ATV, které už je na úrovni tuzemské produkce. Proto bych byl spíše pro diskuzi o tom, kdo všechno by měl mít v AČR opancéřovaný dopravní prostředek, jaký typ by byl minimální pro operační nasazení a následně jak zredukovat množství typů.

Jinak můj osobní odhad pro mou první variantu modifikace JLTV je do 10 tun.
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od Starlight »

Jsem zvědavý, jak to nakonec s Peruny ST (dle smlouvy BVSpecS „ARM 7 - Soft Top“) po jejich zavedení k 601. skupině speciálních operací dopadne. Dle smlouvy by dodávka (včetně vojskových zkoušek) měla být realizována do listopadu 2018.

1)

601. skss si původně vybrala britské vozidla HMT Supacat (asi verzi 4x4 Jackal): http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci ... om-u-konce. Nicméně nákup bez výběrového řízení měl probíhat přes českého překupníka MPI, který za 3 vozidla chtěl 99 mil kč s DPH (81, 8 mil bez DPH). Celá transakce zřejmě moc čistá nebyla, tak nákup v lednu MO ČR zrušilo: https://domaci.ihned.cz/c1-54466320-eko ... h-obrnencu

Pro srovnání v roce 2010 britská armáda objednala další dávku 140 vozidel 4x4 Supacat HMT 400 (ve finální vylepšené verzi Jackal 2A) za 45 mil GPB (67 mil USD). Tedy jedno vozidlo za 321 tisíc GBP (systémová cena, 478 tisíc USD). MPI chtěla dodat jedno vozidlo z systémovou cenu 27,2 mil Kč bez DPH, tedy v kursu z konce roku 2011 za cca 1,45 mil USD! Tuto vysokou cenu pro MO ČR nejde zdůvodnit jinak než jako zlodějinu ze strany MPI a téměř dokonanou hloupost nebo spíše záměr někoho na MO ČR.

Vozidla řady Supacat řady HMT 400 /600/ Extenda (Jackal, Coyote,..), které jsou ověřeny bojovým nasazením v drsných klimatických podmínkách, jsou dnes něco jako západním standardem vrtulníkem CH-47 přepravitelných bojových vozidle pro lehké a speciální jednotky. Do dnešního dne se jich vyrobilo/bylo objednáno přes 800 kusů v řadě různých verzích. Uživateli jsou kromě domácí Velké Británie i speciální jednotky Austrálie, Dánska, Norska, Nového Zélandu a dokonce americké Delta force.

Dalo by se říci, že není co řešit, ale české MO v červnu 2016 vyhlásilo nové výběrové řízení. Nabídky na dodávku 4 vozidel předložily jen dva subjekty - SVOS Přelouč s modelem "ARM 7 - Soft Top“ za 78,2 mil Kč bez DPH a státní VOP CZ dal nabídku za 133,5 mil. Kč bez DPH (typ vozidla není znám, ale tipuji, že to bylo něco ve spolupráci s firmou NIMR Automotive z SAE).

Zda nabízená vozidla v době podání nabídky existovaly nevím, ale žádné fyzické srovnávací zkoušky se nekonaly. VOP CZ vyloučily ze soutěže pro neplnění specifikací a SVOS vyhrál v podstatě kontumačně. Jedno vozidlo i s lafetovanou výzbrojí dle smlouvy z března 2017 bude stát 19,55 mil Kč bez DPH (systémová cena, v tehdejším kurzu 770 tisíc USD, v dnešním kurzu dokonce 968 tisíc USD!).

2)

Bude jistě zajímavé, kdy se přijde na to, že vozidlo Perun ST není díky velmi vysoké hmotnosti a velkým rozměrům schopné přepravy vrtulníkem CH-47 (jak uvnitř tak i v podvěsu), což je požadováno smlouvou.

Pro srovnání: Supacat HMT je letecky skutečně přepravitelný uvnitř CH-47 (prokázáno nakládacími zkouškami). Má kvůli tomu omezenou šířku na 2050 mm (a v kombinaci s vysokým těžištěm to působí omezení/problémy s boční stabilitou/povoleným náklonem) a nakládací výšku 1885 mm (demontovaná výzbroj a podvozek spuštěný do spodní polohy). Nákladový prostor vrtulníků CH-47D/SD/F nebo MH-47E/G je široký maximálně 90 palců (2 286 mm) a najede do něj prokazatelně vozidlo o výšce menší než 78 palců (1 980 mm), které už při nájezdu ale moc rezervy nemá. Perun ST má ale šířku 2300 mm a výšku 2600 mm bez střešního příslušenství).

Ještě větší rozdíl je v hmotnostech. Supacat HMT (Jackal a další verze) je skutečně úplně jiná kategorie vozidla. Supacat HMT má pohotovostní hmotnost 5 500 kg (4x4) nebo 6 600 kg (6x6). Maximální hmotnost je pak 7 600 kg (4x4) respektive 10 500 kg (6x6). Perun ST má pohotovostní hmotnost 10 400 kg a maximální hmotnost 13 000 kg. Supacat HMT 4x4 a 6x6 je přepravitelný vrtulníkem CH-47. Český Perun ST v žádném případě není.

3)

Bude také zajímavé sledovat, jak dopadnou Perun ST z hlediska mobility a spolehlivosti. Pouhé 4 sériové kusy (a minimálně jeden tovární prototyp) by všude ve světě označili za prototypu nebo v lepším případě za ověřovací sérii.

Kontrakt specifikuje, že vozidla mají být dodány v pouštní kamufláži. To naznačuje možné předpokládané místo působení vozidel. Je tu ale několik ale. MO ČR požaduje ve smlouvě klimatickou odolnost v rozsahu teplot -32°C až +44°C.

„Tradičně“ se naše MO ČR uspokojuje jen s průkazem v klimatické komoře automobilové zkušebny (vozidlo stojí v komoře bez posádky). Opět jsem zvědavý, jestli si někdo všimne, že například v řadě zemí, kde už dnes působí na misích AČR, mohou teploty v létě přesahovat +50°C ve stínu. To vše v kombinaci s přímým slunečním zářením (teplota je ještě vyšší) a prachem jsou podmínky, které není šance v ČRvyzkoušet. Vojskové zkoušky (6 týdnů) s pouhým jedním vozidlem pouze v rámci výcvikových prostoru AČR v tomto směru neprokáží vůbec nic. Bude to v poušti fungovat?

To samé platí o druhém extrému, velmi nízké teploty a provoz ve velmi chladných/subarktických podmínkách není něco, co by se dalo v ČR plánovitě ověřovat. Také mám pochybnosti o ověřování mobility tohoto vozidla. V ČR je asi nemožné ověřovat typické terény pouštních oblastí, jak písečných, tak i těch kamenitých. Osobně se obávám, že výrobce vozidla SVOS Přelouč nemá sílu na to, aby zkoušky v pouštních a severských klimatických podmínkách a terénech uskutečnil sám (ostatně nemá ani sílu zmínit existenci vozidla Perun na svých webových stránkách). MO ČR o zahraničních polních zkouškách asi vůbec neuvažuje.

Pro srovnání. Dosud jediné publikované záběry jedoucího vozidla Perun ST pochází z roviny v Polabí okolo Přelouče: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1 ... vozu-perun

Naopak jen britská armáda dávám svým Jackalům pravidelně zabrat v náročných terénech (poznámka: HMT 400 Jackal má mírně vyšší světlou výšku než Perun ST a těžký motor je v těžišti mezi nápravami):


https://www.youtube.com/watch?v=vJoPRzw3VOc

a toto video a komentáře britských vojáků o náročnosti pouštního a horského prostředí a terénu stojí rozhodně za pozornost:


https://www.youtube.com/watch?v=mxMSIzx-j18
Naposledy upravil(a) Starlight dne 20/5/2018, 00:35, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od Starlight »

tomas.kotnour píše:
KOLT píše:JLTV bylo zadané především pro dvě varianty – klasická bojová/průzkumná pro 4 členy osádky, nákladní pro 2 členy.
O tom tady celou dobu mluvím. Proč se v tom případě porovnává s vozidly, které jsou od začátku navržené s pěti a více sedadly? ..

Jinak můj osobní odhad pro mou první variantu modifikace JLTV je do 10 tun.
Dovolím si upozornit, že Perun ST má stejnou sedací kapacitu jako JLTV, M-ATV, HMMWV se střelišti. Tedy 4 regulérní sedadla a jedno místo pro střelce.

Poslední platná data pro JLTV: Vozidlo má pohotovostní hmotnost cca 6 350 kg (pancéřování kit A), maximální hmotnost 9 980 kg (pancéřování kit B) nebo 10 900 kg (verze Close Combat Weapons Carrier Vehicles s velkým pancéřovaným stropním střelištěm pro střely TOW-2). Pro vrtulníkovou přepravu v podvěsu je hmotnost cca 7 400+ kg (bez nákladu a posádky). Motor má výkon 254 kW (záměrně redukovaný z 322 kW).
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 642
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od tomas.kotnour »

To páté sedalo Perunu ST nad levým zadním kolem není bráno jako plnohodnotné?
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od Starlight »

tomas.kotnour píše:To páté sedalo Perunu ST nad levým zadním kolem není bráno jako plnohodnotné?
MO požaduje osádku 5 osob. 4 trvale a 1 osoba na sklopné, závěsné či snadno demontovatelné sedačce v prostoru stanoviště střelce hlavní zbraně). Výrobce zvolil zřejmě klopnou sedačku pro střelce, pokud nestojí ve střelišti: https://forum.valka.cz/attachments/121/ ... G_0037.JPG
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od KOLT »

Vozidlo by se snad mělo kupovat podle toho, co od něj potřebujeme. Takže když řekneme, že chceme s šesti plnohodnotnými sedadly, pak OK, musíme počítat s vyšší váhou (ale 12 t je i tak moc). Jenže je otázka, zda to má smysl. To je to, co musíme nejdřív rozhodnout. Jasně, naše družstva jsou tradičně šestičlenná. U bigošů to má asi smysl ponechat, neb nová BVP budou mít pravděpodobně 6 standardních míst + 1-2 pro VČ, ZVČ či specialisty. Ovšem jak u výsadkářů tak u lehké pěchoty (která stejně se vznikem nového pluku bude aeromobilní) bych se ptal, zda by nebylo lepší přejít buď na britský model 8 členných nebo americký model 9 členných družstev. Pak nemá smysl řešit jedno šestimístné vozidlo, nýbrž dvě až tři čtyřmístná. Ano, je to o něco dražší řešení, ale je pružnější, má o poznání větší palebnou sílu a je "bezpečnější" – dnes stačí k likvidaci čety výsadkářů sejmout čtyři vozidla (nepočítáno velení čety), po reorganizaci by to bylo minimálně šest (při zachování počtu lidí) či osm (ponechání počtu družstev v četě).

Ale i kdybychom zůstali u 6 lidí v družstvu, bylo by lepší použít model dvou vozidel na družstvo, protože vám pak 4 místná vozidla umožňují spolu s družstvem přepravit i (Z)VČ, tlumočníka, pyrotechnika, atp. Kajman s šesti výsadkáři mi přijde jako spíše odrazující zkušenost...

Já se prostě nemůžu zbavit toho dojmu, že lehká – a v případě AČR to brzy bude znamenat zároveň aeromobilní – pěchota by neměla jezdit kolovými vozidly, které svou vahou atakují sovětská BVP. Od toho je lehká mechanizovaná pěchota s Pandury. Výsadkáři budou potřebovat něco, co je relativně snadno přepravitelné letecky, ideálně v C-130 a CH-47 (byť kvůli rozměrům jen v podvěsu).
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od Rase »

Já si říkám, že by bylo hodně super, pokud by ta lehká brigáda měla třeba ty Jackaly (jak mají Britové). Váží 6,6 tuny a osádka je 1+4, ale přijde mi hodně zajímavý. Všude se vleze a myslím že vojáci v AČR moc dobře věděli, proč chtěli zrovna tyhle vozidla
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od KOLT »

Pokud by měli mít jedno "unverzální" vozidlo, proč ne. Pokud bychom byli ochotní se praštit přes kapsu a koupit jim jedno lehké, otevřené a jedno těžké, uzavřené a pancéřované, byl bych pro něco lehčího (jako Flyer). A k tomu JLTV nebo Gerlach, ale v tom případě ať ČR zainvestuje a podpoří výrobce ve vývoji lehčího vozidla.
redy
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 246
Registrován: 12/7/2011, 14:30

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od redy »

KOLT píše: Jasně, naše družstva jsou tradičně šestičlenná. U bigošů to má asi smysl ponechat, neb nová BVP budou mít pravděpodobně 6 standardních míst + 1-2 pro VČ, ZVČ či specialisty. Ovšem jak u výsadkářů tak u lehké pěchoty (která stejně se vznikem nového pluku bude aeromobilní) bych se ptal, zda by nebylo lepší přejít buď na britský model 8 členných nebo americký model 9 členných družstev. Pak nemá smysl řešit jedno šestimístné vozidlo, nýbrž dvě až tři čtyřmístná. Ano, je to o něco dražší řešení, ale je pružnější, má o poznání větší palebnou sílu a je "bezpečnější" – dnes stačí k likvidaci čety výsadkářů sejmout čtyři vozidla (nepočítáno velení čety), po reorganizaci by to bylo minimálně šest (při zachování počtu lidí) či osm (ponechání počtu družstev v četě).
Britská armáda údajně nedávno testovala novou organizaci čety se čtyřmi šestičlennými družstvy (https://ukarmedforcescommentary.blogspo ... -army.html, část Platoon structure). USMC zase nedávno přešel na dvanáctičlenná družstva (4x tříčlenný fireteam), možná tedy ta česká šestka není až tak zastaralá.
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Vozidlo PERUN od SVOS

Příspěvek od KOLT »

Neříkám, že je nutně zastaralá. Jen, že by nebylo od věci v rámci reorganizace lehkých praporů se zamyslet i nad tímto. Nicméně i kdybychom zůstali u šesti členných družstev, oprostil bych se od zažité představy mnohých v AČR, že jedno družstvo patří na jedno vozidlo. Pochopil-li jsem vyjádření kupříkladu maj. Ivo Zelinky, nepovažovali to za šťastné ani u těch Kajmanů... Navíc to neumožňuje do vozidla přibrat třeba specialistu či tlumočníka. Dvě auta pro 4 lidi není na družstvo o šesti lidech zas tak přehnané přehnané.
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika a dělostřelectvo“