Robotický prostředek TAROS V2

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Robotický prostředek TAROS V2

Příspěvek od Rase »

Obrázek

TAROS V2 od VOP CZ

V současné době často narážíme na různé typy pozemních bojových robotů, nebo dálkově řízených zařízení, které zastávají jak funkci bojovou, tak podpůrnou. Příkladem mohou být různí robotičtí "soumaři", jako je SMSS (Squad Mission Support System) nebo MUTT od General Dynamics, LYNX od čínské společnosti Norico, ruský MARS A-800 nebo estonský THeMIS ADDER. Pozadu však nezůstávají ani tuzemští konstruktéři. Státní podnik VOP CZ, se sídlem v Šenově u Nového Jičína, zkonstruoval v roce 2012 robotický technologický demonstrátor TAROS 4×4 TCX G2 a v následujícím roce představili vylepšený model TAROS 6×6 FURBO. Na výstavě Future Forces 2014 představili jejich následovníka, projekt kolového vojenského robota TAROS 6×6 V2, který spadá do kategorie UGV (Unmanned ground vehicles). Od svých předchůdců se liší v tom, že se již jedná o prototyp, na jehož základě lze postavit produkční, tedy sériovou verzi vojenského prostředku. Systém TAROS 6×6 V2 je především robotickou platformou pro specializované nástavby všeho druhu. Od svých konkurentů se ale dramaticky liší přístupem ke konstrukci vozidla. Základní stavebním blokem je kolová část s integrovaným elektrickým motorem, převodovkou a závěsným mechanismem, každé kolo je výkonově a směrově řiditelné. Každý elektromotor disponuje výkonem 10 kW při 1 000 n.m. Výhodou takového řešení jsou mimo jiné nízké nároky (finanční, organizační) na logistiku a servis v polních podmínkách. V případě poškození robota lze jednoduše, s běžným montážním vybavením, vyměnit celý poškozený blok s kolem. Srdcem robota TAROS 6×6 V2 je samostatný modul 4×4 s lithium-fosfátovými akumulátory, veškerou řídicí a komunikační elektronikou a s modulární senzorickou nástavbou. V případě přání zákazníka lze postavit robota pouze na základě modulu 4×4, případně přidávat další jednotlivé moduly 2x2, čímž se prodlouží nosná plocha, zvýší průchodnost v terénu atd. Výsledkem pak může být konfigurace 8x8, 10x10 atd. Díky samotné konstrukci se tak dokáže otočit na prostoru jen o délce vozidla. Elektronika robota je schopná následovat vedoucího člena skupiny a pohybovat se po okolí zcela autonomně. Komunikace a přenos řídících signálů je řešen pomocí bezdrátových modulů. V případě problémů lze stiskem jediného tlačítka poslat robota zpět na základnu, třeba se zraněným vojákem. Projekt TAROS je realizován v úzké spolupráci s Centrem pro pokročilou outdoorovou robotiku - CAFR (Center for Advanced Field Robotics), jehož je podnik zakládajícím členem. V centru kromě VOP CZ působí univerzity - Univerzita obrany v Brně, VŠB-TU Ostrava, VUT Brno a ČVUT Praha. Centrum si klade za cíl sdružovat odborníky z oboru a také přenášet výsledky výzkumu z akademického prostředí do praxe. Ve spolupráci s VŠB Ostrava, vznikl modul 2×2 s robotickým ramenem, kdy kromě klasického robotického ramena pro uchopování nejrůznějších předmětů, lze rameno vybavit nejrůznějším účelovým zařízením – detektorem kovů, radlicí, bagrovací lžící nebo zařízením pro odběr vzorků. S Univerzitou obrany v Brně, pak pracují na vývoji modulárního robotického manipulátoru pro umístění variace senzorů nebo zbraňovou stanici pro osazení širokého spektra zbraní. Při vývoji robota spolupracuje VOP CZ také s designery, kteří pomáhají zhmotňovat představy o možnostech robotů. Prostředek je určen pro nasazení a manévrovou činnost v rizikových prostorech, například pokrytých palbou nepřítele, nebo s pravděpodobným výskytem, případně aktivaci nebo deaktivaci nepřátelského IED, kde realizuje rizikové aktivity, včetně bojové činnosti a váže na sebe pozornost nepřátelských vojsk, čímž šetří životy vlastních vojsk, poskytuje okamžitou informační převahu nad nepřítelem a okamžitou bojovou podporu v operacích. Uvažuje se například o evakuační verzi vozidla TAROS V2, verze pro dekontaminaci, ženijní, záchranné nebo bojové činnosti. Vozidlo lze vybavit jak projektilovými zbraněmi od těžkých kulometů (teoreticky i rychlopalnými malorážovými kanony), tak granátometem, případně raketovou výzbroji. Raketová výzbroj může být pro střelbu na vizuální nebo dokonce mimo vizuální dohlednost (za horizont). Zbraňovou stanici lze spárovat s útočnou puškou jednotlivce (s laserovým značkovačem a polohovým senzorem), následně tam kam míří voják, střílí zbraňová stanice robota. Možností je nepřeberné množství. Tento prostředek není určen jako absolutní náhrada vojáka v plném spektru jeho operačního nasazení, ale jak již bylo řečeno, má se jednat o podpůrný nástroj pěších jednotek
Zajímavostí je, že se původně uvažovalo o vývoji těžkého robotického prostředku postaveného na podvozku kolového bojového vozidla (snad robotický Pandur II).
Vývoj takového systému se však odchyluje od požadavků jak AČR tak i jiných armád. VOP CZ se tedy soustředil na menší a univerzálnější robotickou platformu.


Technická data:
Typ: TAROS 6×6 V2
Délka: 2 740 mm
Šířka: 1 770 mm
Výška: 1 410 mm
Rozvor: 800 + 800 mm
Počet náprav: 3 všechny řiditelné
Pohon: elektrický / hybridní 6x6
Akumulátory: lithium-fosfátové
Výkon: 6 x 4,8 kW
Maximální rychlost: 29 km/h


Zdroj:
http://www.cafr.cz/projects.html
http://www.securitymagazin.cz/technolog ... 53407.html
http://www.armadninoviny.cz/cesky-vojen ... edat=Taros
http://www.armadninoviny.cz/cesky-bojov ... edat=Taros

Obrázek

Naposledy upravil(a) Rase dne 3/2/2017, 09:18, celkem upraveno 2 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Robotický prostředek TAROS V2

Příspěvek od Rase »

Pro lepší představu o konkurenci vozidla TAROS a jaké jsou možnosti kooperace vozidel spolu s pěchotou. Estonský THeMIS ADDER od Milrem a ST Kinetics:

Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Robotický prostředek TAROS V2

Příspěvek od Rase »

Tyhle robotické prostředky (a drony) doporučuju sledovat. Včera jsem si četl koncept rozvoje armády ČR a s větším zapojením těchto prostředků se doslova počítá. Můžeme tedy čekat, že do roku 2020 dojde k nějakému menšímu nákupu, případně 2020-25 většímu nákupu, aby v tomto období byly u bojových jednotek. Řekl bych, že momentálně nákupu robota TAROS nebo dronu CANTAS nebrání ani tak technická nevyzrálost (prakticky jsou připravené k výrobě), ale spíš vojáci nevědí co od těchto strojů chtít a na MO mají problém formulovat zadání. Přeci jen se stačí podívat na chaos kolem vrtulníků. Jak by tedy vypadalo sepsání zakázky na nákup prostředku, se kterým nemá AČR žádnou zkušenost...
Otázkou je i jak stroj jako TAROS dostat na bojiště (nějaký upravený Pandur, nebo Tatra), jací vojáci by s ním operovali atd. Přeci jen klasickou pěchotu snad ani nemáme a vojáci se vozí ať již v Pandurech, nebo BVP. Převoz batohů nebo palebnou podporu zajišťují tato pancéřovaná vozidla a aby si vojáci vezli v upraveném Panduru Taros, je asi zbytečný luxus (byť Pandur má podporovat sesednuvší pěchotu z dálky). Pro výsadkáře nebo jiné speciální jednotky by byl Taros moc velký (a pomalý?). V případě dronu Cantas je to podobné, byť zde věřím v reálnější možnost nasazení. Přeci jen s nasazením dronů nějaké zkušenosti máme, byť se jedná jen o průzkumné stroje. Paradoxem tedy je, že jak Taros, tak i Cantas, ať už budou sebelepší, by asi víc využily jiné, modernější armády, než je ta naše (USA, možná Britové a Francouzi).
ps. o projektu CANTAS více zde: http://palba.cz/viewtopic.php?f=298&t=7285

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Robotický prostředek TAROS V2

Příspěvek od Rase »

Na mezinárodní výstavě IDEX-2017 mají Ukrajinci představit svoji obdobu Tarose, pojmenovanou Fantom, no tuzemský výtvor mi přijde mnohem vymazlenější.
Fantom ale nese úctyhodnou výzbroj a to jak klasickou, tak i protitankovou.

http://defence-blog.com/army/spetstechn ... -2017.html
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Robotický prostředek TAROS V2

Příspěvek od Rase »

Dynamická ukázka s vozidlem TAROS V2 na Future Forces Forum 2016. Přijde mi skvělé, že vývoj je u nás na velmi vysoké úrovni a možná i trochu dál, pokud jej porovnáe se světovou konkurencí. Taros je ale překonává modulární koncepcí, což mi přijde super. Prostě mi chybí, že tohle vozítko nemá nějaký lehký kanón pro přímou podporu pěchoty - ať již ráže 57 / 105mm nebo alespoň nějaký bezzákluzový kanónek. Takový novodobý Marder III :D

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 642
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Robotický prostředek TAROS V2

Příspěvek od tomas.kotnour »

TAROS V2 jako nový UGV-Pz
Projekt Automatizovaný bezosádkový průzkumný pozemní prostředek

Předmětem řešení vývojového projektu „UGV-Pz" je vývoj, následné praktické ověření a zavedení do výzbroje AČR, modulárního bezosádkového pozemního průzkumného systému (dále jen UGV-Pz), včetně dodání technické, provozní a průvodní dokumentace a aplikačního programového vybavení, který bude splňovat schválené takticko-technické požadavky na vývoj (dále jen „TTP"). V souladu s TTP bude předmětem řešení tohoto vývojového projektu prototyp modulárního bezosádkového průzkumného pozemního prostředku (tj. průzkumného bezosádkového pozemního systému: UGV-Pz). Tento prototyp se bude skládat ze dvou v základu (na úrovni bezosádkové platformy a její pozorovací nástavby) identických bezosádkových průzkumných vozidel (UGV), určených jako nosiče různých průzkumných senzorů, systémů a zařízení, určených k vedení optoelektronického a radiolokačního průzkumu bojiště (terénu), s možností budoucího osazení v AČR již zavedenými systémy elektronického boje a dvou identických souprav řídícího stanoviště (ŘS) UGV-Pz. Každé výnosné řídící stanoviště UGV-Pz se bude sestávat ze dvou dílčích, v rámci ŘS UGV-Pz samostatných pracovišť operátorů UGV a pracoviště velitele UGV-Pz. Toto stanoviště bude realizováno jako modulární, výnosné, v rámci prototypu s možností uložení a převozu v AČR již zavedeném obrněném automobilu IVECO LMV, který bude současně sloužit jako tažné vozidlo přepravního přívěsu (vždy s jedním UGV). Každé UGV se bude sestávat ze samostatně řízené, bezosádkové podvozkové platformy (předpokládá se použití podvozkové platformy TAROS 6x6, výrobce VOP CZ).

Dále se bude každé UGV sestávat z pozorovací nástavby. Pomocí pozorovací nástavby bude realizována okamžitá, celokruhová vizuální orientace operátora UGV v terénu v blízkém okolí UGV, automatizovaná ostraha blízkého okolí UGV a akusticky průzkum blízkého okolí UGV. Předpokládá se, že informace z tohoto subsystému UGV budou na pracoviště operátora přenášeny samostatným komunikačním kanálem (předpokládá se datová radiostanice MPU-5).

Každé UGV bude dále osazeno modulárním, integrovaným, multispektrálním, průzkumným systémem (IPzS), což bude funkčně nezávislý subsystém, který bude určen k dálkové řízenému multispektrálnímu průzkumu zájmových oblastí. IPzS se bude sestávat z primárního průzkumného subsystému (přehledového), dále sekundárního průzkumného subsystému (zaměřovacího), manipulátoru polohy, palubního řídícího subsystému a komunikačního subsystému IPzS (MPU-5, je možné i využití komunikačního systému platformy s přepínáním signálů).

Primárním průzkumným subsystémem IPzS pro realizaci pozemního průzkumu terénu bude na základě konkrétního požadavku bojišťový radiolokátor SQUIRE, včetně vyhodnocovacího a sledovacího SW, integrovaného v terminálu operátora. Radiolokátor SQUIRE, pracující v pásmu 1/.1 je schopen detekce ozbrojené osoby na vzdálenost až 9,0 km, detekce vozidla na vzdálenost 15 km, při rychlostech cílů od 1,7 kmih do 300 km/h. Radiolokátor bude fyzicky osazen pouze na jednom UGV, druhé UGV bude jeho instalaci umožňovat.

Sekundárním průzkumným subsystémem IPzS, určeným pro realizaci pozemního průzkumu terénu bude optická senzorová hlava (SI-I), umístěná na dvouosém manipulátoru směru (MS). Tato SH bude obsahovat denní TV kameru, 1Č kameru (termokameru), laserový dálkoměr a subsystém pro měření polohových úhlů. Sekundární Pz systém bude fyzicky osazen na obou UGV. Předpokládá se jeho umístění na stejný manipulátor polohy, jako bojišťový radiolokátor (totožná osa otáčení v azimutu). Díky parametrům svého IPzS bude UGV z hlediska pozemního průzkumu schopné pině nahradit klasická (osádková) průzkumná vozidla (například KBV-Pz, LOV-Pz, budoucí POV-Pz,...).

Etapa Č. 1: do 15. 06.2017 - Předběžný projekt - Výstup: Zápis z oponentního řízení k předběžnému projektu;
Etapa Č. 2: do 15. 12.2017 - Konečný projekt - Výstup: Zápis z oponentního řízení ke konečnému projektu;
Etapa Č. 3: do 30. 04. 2018 - Výrobní dokumentace prototypu - Výstup: Výrobní dokumentace prototypu UGV-Pz;
Etapa Č. 4: do 31. 12. 2018 - Výroba prototypu - Výstup: Vyrobený prototyp UGV-Pz;
Etapa Č. 5: do 25. 02. 2019 - Průvodní a provozní dokumentace - Výstup: Průvodní a provozní dokumentace prototypu UGV-Pz;
Etapa Č. 6: do 31. 05. 2019 - Podnikové zkoušky, úprava prototypu po podnikových zkouškách - Výstup: Závěrečná zpráva po podnikových zkouškách;
Etapa č. 7: do 15. 09.2019 - Kontrolní a schvalovací zkoušky, úprava prototypu po kontrolních a schvalovacích zkouškách - Výstup: Závěrečná zpráva po kontrolních a schvalovacích zkouškách upravený prototyp po kontrolních a schvalovacích zkouškách;
Etapa Č. 8: do 30. 11. 2019 - Vojskové zkoušky, úprava prototypu po vojskových zkouškách - Výstup: Závěrečná zpráva po vojskových zkouškách, upravený prototyp po vojskových zkouškách;
Etapa Č. 9: do 15. 12. 2019 - Návrh na zavedení prototypu do užívání v rezortu MO - Výstup: Návrh na zavedení prototypu do užívání v rezortu MO;
Etapa Č. 10: dle plánu zadavatele (2020) - Závěrečné oponentní řízení do 60 dnů po ukončení řešení projektu - Výstup: Zápis z oponentního řízení k závěrečné zprávě;
Etapa č. 11: dle plánu zadavatele (2020) - Odevzdání výsledků vývoje do 30 dnů po závěrečném oponentním řízení - Výstup: Protokol o odevzdání výsledků vývoje prvotnímu příjemci.
Více ve smlouvě https://smlouvy.gov.cz/smlouva/1489010 nebo na IDETu 2019
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Robotický prostředek TAROS V2

Příspěvek od Rase »

Tak tohle bude ještě zajímavé. on to nemusí být tak úplně klasický TAROS co převáží batohy. Ve výsledku tuto schopnost ani nemusí armáda chtít. Na bojovou verzi možná použijí dálkově řízené zbraňové stanice řady ZSRD od VTÚ. To by bylo asi hodně v pohodě. Teoreticky i nějakou věž s PTŘS, ale to už by asi bylo přehnané. Výsledkem možná bude něco spíš ve stylu MM UGV P co nabízí Rheinmetall (viz obrázek dole).

Obrázek

Obrázek
The Unmanned Ground Vehicle Solution for Force Protection (MM UGV P)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Robotický prostředek TAROS V2

Příspěvek od Rase »

Obrázek
Starlight píše:
České UGCV. V tomto článku na armádních novinách je v závěru zmíněn projekt Automatizovaného bezosádkového průzkumného pozemního prostředku (UGV-Pz). A už je známo pár podrobností. Vývojový projekt bude realizovat v letech 2017-2019 opět Vojenský technický ústav (VTÚ), odštěpný závod Vojenský technický ústav výzbroje a munice (VTÚVM) ve Slavičíně. Rozpočet 81,7 mil Kč plně hradí MO ČR. AČR navíc poskytne radiostanici AN/ARC-117G, GPS DAGR a mapové podklady z Dobrušky
V rámci projektu budou postaveny prototypy průzkumného vozidla (dva kusy). Projekt primárně řeší integraci senzorového vybavení na UGV platformu, která není předmětem vývoje. Podvozková platforma je TAROS (na bázi 6x6), kterou už dříve za státní peníze vyvinul státní podnik VOP CZ (Šenov u Nového Jičína). http://www.armadninoviny.cz/cesky-vojen ... 76-v2.html
Jeden podvozek TALOS stojí 9,5 mil Kč a jeden přepravníkový vlek (za LOV IVECO) stojí 0,6 mil Kč. Bude se kupovat dvojice od každého. První TALOS má být dodán do konce srpna 2018. pohyb vozidla řídí operátor UGV (posádka na řídicím stanovišti je celkem tříčlenná), který ho v terénu řídí manuálně sledování video obrazu nebo v automatickém režimu podle GPS trasy (jen komunikace, rovinný terén, musí stále přes video sledovat neznámé překážky v cestě). Je požadována vzdálenost, na kterou bude fungovat datový přenos mezi řídícím stanovištěm a vozidlem minimálně 1 km při zachování přímé optické viditelnosti mezi anténami (terén nebo budovy to mohou tedy zkrátit).
Průzkumné senzory budou na výsuvném teleskopickém stožáru, 2 metry nad terénem. Senzorová sestava budou EO čidla (barevná, černobílá TV kamera, FLIR, laserový dálkoměr do 7 km), průzkumný radiolokátor (dosah min. 15 km na vozidlo) a laserový značkovač. Dále akustický detektor výstřelů, systém REB a GPS a INS. Data se pošlou na řídící stanoviště a po jejich zpracování dále do integrovaného systému velení a řízení (ISVŘ) PozS AČR, neboli anglicky C4ISTAR (Command, Control, Communication, Computers, Intelligence Surviellance, Targets Acquisition & Reconnaissance) AČR (tedy asi ISWM C4ISTAR od firmy URC Systems).
Průzkumný radiolokátor bude typ SQUIRE od firmy THALES. Dodavatelem je firma Omnipol a za oba kusy si účtuje 831 tisíc EUR (21+ mil Kč) bez DPH. To je cena za posedlost AČR průzkumnými radiolokátory na průzkumných vozidlech. Druhou cenou je, že radar papá rychle elektřinu. Stejně tak i i další senzory. Požadavkem je, že UGV-Pz má ujet 5 km na stanoviště (kvůli přenosu dat bude ale dok 1 km vzdušnou čarou), 2 hodiny vést průzkumnou činnost a pak se vrátit. 2 hodiny na stanovišti je ale podle mě na UGV hrozně málo.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: AČR kampak kráčíš?

Příspěvek od Scotty87 »

Armáda převzala první dva prototypy automatizovaného pozemní průzkumného prostředku UGV-Pz.
Umí detekovat či identifikovat pozemní cíle, provádět optoelektronický a radiolokační průzkum a dá se osadit dalšími systémy elektronického boje.

Obrázek

Obrázek
Do Armády České republiky míří další projekt obranného vývoje z Vojenského technického ústavu, s. p. V odštěpném závodu Vojenský technický ústav výzbroje a munice Slavičín převzali ve středu 17. června 2020 příslušníci AČR automatizovaný bezosádkový pozemní průzkumný prostředek UGV-Pz.
Prototyp pozemního průzkumného prostředku UGV-Pz tvoří dvě v podstatě identické dílčí soupravy UGV-Pz. Každá z těchto dílčích souprav je tvořena bezosádkovým průzkumným vozidlem (UGV, postaveném na bázi platformy TAROS 6x6), určeným jako nosič účelové (zde průzkumné) nástavby senzorů a zařízení k vedení optoelektronického, radiolokačního průzkumu, detekce, rekognoskace, identifikace a akvizice pozemních cílů, s možností osazení dalšími systémy elektronického boje.
Další součástí soupravy prototypu prostředku UGV-Pz je pozemní řídící stanice (GCS), sestávající se ze dvou pracovišť operátorů (operátor řízení platformy a operátor průzkumu) a z pracoviště velitele prostředku UGV-Pz. Pozemní řídící stanice UGV-Pz je modulární, je řešena výnosná, její subsystémy jsou uložené v kufrech PELI, nebo v transportních látkových obalech. Subsystémy GCS jsou beze zbytku přepravitelné buď na platformě UGV, nebo ve vozidle LOV 50 B, které současně slouží pro přepravu tříčlenné obsluhy UGV-Pz a jako tažné vozidlo přepravníku UGV-Pz (postaveného na bázi přívěsu CL ARM 35 KV).
Text: Libor Marčík
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Robotický prostředek TAROS V2

Příspěvek od Nesher »

O něco detailnější popis nových bezosádkových průzkumných systémů UGV-Pz:
https://www.armadninoviny.cz/ugv-pz-ces ... du-cr.html
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Robotický prostředek TAROS V2

Příspěvek od Rase »

tady ta nízká verze se mi i docela líbí:

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Robotický prostředek TAROS V2

Příspěvek od Zemakt »

Být armádou, objednám ještě pět mul. Bigoši, padáčkáři, ženisté, logistika, letectvo a další..
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Robotický prostředek TAROS V2

Příspěvek od Rase »

nacpat na to moderní lehký kanón ráže 105 mm a máme hned parádní vozidlo palebné podpory. Pro představu, tak Američané takové kanóny zkouší pro JLTV.
Případně by byl zajímavý i Izraelský minomet Spear MK2 ráže 120 mm. Trochu přeháním, ale stejně je v tom budoucnost.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika a dělostřelectvo“