Stránka 1 z 4

Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

PříspěvekNapsal: 24/1/2017, 11:56
od Rase
Obrázek

Vozidlo AJBAN 440A 4x4 pro AČR ?
Spolupráce VOP CZ a společnosti NIMR

"Strategické partnerství mezi státním podnikem VOP CZ a společností NIMR, je zásadním úspěchem pro celý český obranný průmysl.
Potvrzuje se, že naše firmy mají v zahraničí dobrý zvuk"
- ministr obrany Martin Stropnický

Výrobce vojenských vozidel NIMR Automotive, součást Emirates Defence Industries Company, sídlící ve Spojených arabských emirátech, hodlá v příštích letech proniknout na evropské trhy. Na začátku roku 2017 byla na International Armoured Vehicles conference (IAV 2017) v Londýně, dohodnuta spolupráce se státním podnikem VOP CZ. Český výrobce bude spolupracovat na prodeji a výrobě obrněných vozidel v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Dohodu o strategické spolupráci při zavedení na trh, výrobě a poprodejní podpoře kompletní řady obrněných vozidel NIMR do zemí Visegrádské čtyřky, byla oficiálně podepsána na únorovém mezinárodním veletrhu bezpečnostní a obranné techniky IDEX ve Spojených arabských emirátech. Společnost NIMR předpokládá, že spolupráce s VOP CZ jí pomůže získat evropské zákazníky a přizpůsobit její vozidla chladnějšímu evropskému počasí. NIMR se zajímá o vstup na evropské trhy v době, kdy evropští členové Severoatlantické aliance (NATO) posilují výdaje na obranu. Firma zde ale bude muset soupeřit s řadou konkurentů, jako jsou General Dynamics, Nexter či Patria. Ambice rozhodně nejsou malé. V příštích třech až pěti letech by měl NIMR a VOP CZ vyrobit více než 1000 vozidel. Vozy budou mít dohromady hodnotu převyšující 500 milionů amerických dolarů, tedy více než 12,7 mld.Kč. Cena jednoho vozidla Ajban by se tak mohla pohybovat pod 13 mil.Kč. Nyní něco k oboum podnikům.
Společnost NIMR Automotive je dceřiná firma státní společnosti Emirates Defence Industry Company (EDIC) a je předním výrobcem vojenských vozidel na Blízkém východě. Byla založena v roce 2000 a sídlí ve Spojených arabských emirátech. Zaměřuje se na výrobu lehkých 4x4 a středních 6x6 kolových modulárních vozidel, určených pro operace v náročném terénu. Vozidla slouží v celém regionu MENA a mají dobrou pověst především díky univerzálnosti, odolnosti a výkonnosti. Moderní kolová vozidla, která firma produkuje, jsou určena pro použití v nejnáročnějším prostředí. Vozidla NIMR v provedení 4x4 a 6x6 jsou k dispozici v obrněné nebo neobrněné verzi, nabízí modulárně konfigurovatelnou kapacitu posádky a užitečného zatížení, a to vše s ohledem na požadovanou ochranu a pohyblivost. Vozidla nabízejí například nejlepší výkon a spolehlivost v pouštním prostředí.
VOP CZ je státní podnik z Šenova u Nového Jičína. Byl založený ministerstvem obrany a jeho hlavním cílem je zabezpečovat potřeby české armády. Zabývá se především vývojem, výrobou, opravami, servisem a modernizacemi pozemní vojenské techniky. Má přes 870 zaměstnanců. V roce 2016 vytvořil tržby přesahující 1,3 miliardy korun, což byl oproti roku 2015 více než třicetiprocentní nárůst. Státní podnik VOP je již dva roky je dodavatelem pancéřových kabin na vozidla Ajban a díky tomuto úspěšnému projektu, bude spolupráce rozšířena i na obchodní zastoupení především pro země Visegrádské čtyřky. Dodám, že podvozky k těmto vozidlům dodává společnost Talosa z Kopřivnice, která vypracovala i původní prototyp vozidla Ajban.

Technické parametry

Základní podvozková platforma vozidel AJBAN má jednotný podvozek 4x4 o nosnosti až 9000 kg. Nástavba je volitelná a může být tvořena otevřenou konstrukcí, nebo pancéřovou kabinou chránící osádku před ručními zbraněmi tak před výbuchem IED. Podle katalogu společnosti Nimr zahrnuje rodina vozidel Ajban několik různých variant. Typ předvedený ve Vyškově nese označení Ajban 440A. Prezentovaný je jako chráněné vozidlo se speciální úpravou zajišťující zvýšenou odolnost proti minám a IED. Dle prospektů výrobce je prázdná hmotnost Ajban 440A 9,55 t a nosnot 1,2 t. Lehčí typ Ajban 440 má hmotnost 6,5 t a nosnost 2,5 t. Nejvyšší možná ochrana korby Ajban 440A dosahuje stupně 4 dle normy NATO STANAG (náboje 14,5×114mm vystřelené z 200 m), ochrana podvozku pak stupně 3a a 3b (8kg nálož kdekoliv pod vozidlem). Vůz je poháněn naftovým motorem Cummins ISBe 300 o obsahu 6,7 l s výkonem 221 kW a automatickou šestirychlostní převodovkou Allison 3000SP. Maximální rychlost je 110 km/h, dojezd 700 km (180l nádrž). Výzbroj vozidla je variabilní, nejčastěji prezentovaná je lafeta s těžkým 12,7mm kulometem. Vozidlo lze osadit i robotickou zbraňovou stanicí. Osádku vozidla 440A tvoří čtyři lidé. Další vyráběná vozidla jsou na podvozkové platformě HAFEET, Nimr nebo N35, které jsou již volitelné jako 4x4 nebo 6x6. Obě společnosti předvedou na konci února během Industry Days ve Vyškově zástupcům českého ministerstva obrany a armády vozidlo NIMR AJBAN440A 4x4. Dle mluvčího VOP CZ Petra Bohuše, je cílem nabídnout české armádě moderní lehké obrněné vozidlo se špičkovými parametry, které může sloužit také jako platforma pro chemické, průzkumné, logistické, zdravotnické a další varianty.

Vojskové zkoušky na začátku roku 2017

Na konci února 2017 proběhnou dvoudenní vojskové zkoušky ve vojenském újezdu Březina u Vyškova. Budou zde testována vozidla od Toyoty, Jeepu, Land Roveru, Škoda auto a NIMR, jejichž vozidla řady Ajban by se montovala ve státním podniku VOP CZ v Šenově u Nového Jičína. Velení armády zde bude hledat vozidlo, které v příštích letech nahradí vozidla UAZ, Land Rover a Land Rover Kajman. Vozidla UAZ byla do výzbroje tehdejší Československé lidové armády postupně zaváděná od 70.let minulého století. Přestože se novější verze nakupovaly ještě v 90.letech, v současnosti jsou už morálně a technicky zcela zastaralá. Land Rovery začala armáda nakupovat v roce 1995. Řada vozidel se účastnila zahraničních misí na Balkáně, v Afghánistánu nebo Iráku. Nejstarší Landrovery mají proto věk více než 20 let. Plánovanému nákupu dalších Landroverů zabránilo ukončení jejich výroby v prosinci roku 2017. Podle zveřejněných údajů používá AČR v současnosti asi 1500 lehkých terénních vozidel s hmotností do 4 t. Z celkového počtu je Landroverů 740, UAZů 630 ks a vozidel značky Toyota 115 ks. Lehkých obrněných vozidel o hmotnosti mezi 7-9 t má Armáda 230, z toho 115 kusů jsou stroje Iveco LMV. AČR má stále ve výzbroji i letité 7t sovětské průzkumné transportéry BRDM-2. Krom již zmíněného vozidla Ajban, byla překvapením i účast militarizovaného SUV Kodiaq od automobilky Škoda Auto. Osobně mi ale přijde, pro potřeby armády, vhodnější právě čístě vojenské vozidlo Ajban, které patrně nabídne VOP CZ. V tomnto případě je ale jisté, že cenou nebude moct konkurovat sériově vyráběným automobilům, jakým je Kodiaq atd. Teoreticky by mohli stihnout i tendr na nákup 40+40 lehkých obrněných vozidel CBRN (protichemických vozidel). Více o záměru MO, tedy budeme vědět již velmi brzy.

Zdroj:
http://www.euro.cz/byznys/skodovka-chce ... n=copylink
viewtopic.php?f=323&t=7311
http://www.monch.com/mpg/news/14-land/6 ... op-cz.html
http://defence-blog.com/army/nimr-autom ... mpany.html
http://www.nimr.ae/catalogs/ajban-440a.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Nimr_(veh ... nufacturer)
http://www.mocr.army.cz/informacni-serv ... ny-130107/

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Re: AJBAN 440A pro AČR ?

PříspěvekNapsal: 24/1/2017, 13:08
od skelet
jen tak pro zajímavost. Na vývoji první generace vozů Nimr se podílel ruský GAZ, a z něj pak odvodil svůj vůz GAZ Tiger. A co je ještě zajímavější, tak na vývoji, jak Nimr, tak GAZ Tiger se podílela kopřivnická Talosa s.r.o.
mé starší dílko: http://t613.blog.auto.cz/2008-05/rusky-obr-2-gaz-tiger/

Re: AJBAN 440A pro AČR ?

PříspěvekNapsal: 24/1/2017, 13:31
od Rase
Nechceš ten GAZ Tiger přepsat i sem, přeci jen tady na Palbě tak nějak chybí.
Ono je vidět, že ta vozidla nevznikají jen tak z ničeho, jak se říká na "zelené louce" ale jejich vývoj je hodně spletitý. Bylo by hodně pěkné, pokud by se ta vozidla vrátila oklikou přes VOP CZ. Přeci jen tento podnik momentálně nic nového pro AČR nevyrábí, tak touto licenční výrobou by si upevnili pozici na trhu. Pokud by tedy šlo o licenční výrobu, ale teoreticky proč ne, pokud by to mělo smysl. Vedle vozidla Titus, Pandur, by to Ajbanovi slušelo, ať už ho bude VOP CZ nabízet pod jakýmkoliv názvem (něco počeštěného by mu slušelo). Přeci jen konstrukčně není nepodobný americkému JLTV nebo vozidlům této generace. Těžká pancéřovaná verze by mohla doplnit Iveca (časem třeba nahradit), odlehčená by mohla zastat GAZy nebo LandRovery. Potenciál rozhodně má. Přeci jen Tatra obdobné vozidlo 4x4 nenabízí, což je trochu škoda (T-KAT je jen skládačka), tak bude lepší hledat v zahraničí.

ps. dodám, že NIMR dost spolupracuje i s BAE, viz zmíněná řada RG35 kterou nabízí NIMR.
BAE jim totiž prodalo licenci na RG35 od Denel Vehicle Systems (DVS):


Obrázek

Re: AJBAN 440A pro AČR ?

PříspěvekNapsal: 24/1/2017, 20:22
od tomas.kotnour
Jednou když byl Stropnický v Tatře, byl na fotce kousek Mowagu Eagle V a CSG ho pak ukazoval i na Dnech NATO a ten se dělá i jako lehká 6x6

Re: AJBAN 440A pro AČR ?

PříspěvekNapsal: 24/1/2017, 20:33
od skelet
řekl bych, že to lehké vozidlo bude vyrábět Avia. Můj osobní tip..

Re: AJBAN 440A pro AČR ?

PříspěvekNapsal: 25/1/2017, 10:19
od Rase
Teoreticky by u VOP CZ mohli stihnout i tendr na nákup 40+40 lehkých obrněných vozidel CBRN (protichemických vozidel). Tam čekám, že CSG nabídne Iveco LMV + Eagle V (4x4 nebo 6x6), proti nim by VOP CZ mohlo nabídnout právě AJBAN a HAFEET (4x4 nebo 6x6) případně NIMR N35 (4x4 nebo 6x6). Dodám, že v roce 2015 odkoupili Saudové (NIMR) od Jihoafrického Denelu (BAE) výrobní práva na RG35 za 63 000 000 USD. Výsledkem je právě vozidlo N35, které očividně chtějí udat i v Evropě, proto ta domluva s VOP CZ. Rozhodně bych u AČR velice rád viděl jak Ajban a klidně i N35 6x6, jako takový lehký doplněk Pandurů. Přeci jen i ministr tvrdil, že nákup pouze Pandurů 8x8 byla pitomost a vojákům by se hodilo lehčí vozidlo 6x6. N35 má balistickou odolnost Level 4A a protiminovou ochranu na Levelu 4A a 4B, dle normy STANAG 4569.
ps. Koukám že protichemické Iveco LOV-CBRN vytvořil VOP CZ (2013) :D

Včera o té spolupráci psali i jinde:
http://quwa.org/2017/01/24/nimr-automot ... rket-push/
http://www.ejercitos.org/2017/01/24/nim ... ica-checa/

Obrázek
Obrázek
Hafeet 6x6 a Eagle 6x6

Re: AJBAN 440A pro AČR ?

PříspěvekNapsal: 26/1/2017, 11:50
od Rase
Arabský výrobce vojenských vozidel NIMR che proniknout do Evropy. Spolupracovat má s českou VOP CZ

Výrobce vojenských vozidel NIMR Automotive sídlící ve Spojených arabských emirátech hodlá v příštích letech ve spolupráci s českým státním podnikem VOP CZ proniknout na evropské trhy.
Informovala o tom podle agentury Reuters společnost NIMR. Konečnou dohodu s VOP CZ očekává arabský podnik v příštích měsících.
VOP CZ se zabývá mimo jiné údržbou, modernizací a výrobou vojenské techniky a již nyní je dodavatelem firmy NIMR. Podnik z Šenova u Nového Jičína zaměstnává přes 870 lidí.
NIMR je divizí státní společnosti Emirates Defence Industries Company a předním výrobcem vojenských vozidel na Blízkém východě.
Firma předpokládá, že spolupráce s VOP CZ jí pomůže získat evropské zákazníky a přizpůsobit její vozidla chladnějšímu evropskému počasí.
NIMR se zajímá o vstup na evropské trhy v době, kdy evropští členové Severoatlantické aliance (NATO) posilují výdaje na obranu.
Firma zde ale bude muset soupeřit s řadou konkurentů, jako jsou General Dynamics, Nexter či Patria, píše agentura Reuters.

Zdroj:
http://byznys.ihned.cz/c1-65600950-arab ... kou-vop-cz

Re: AJBAN 440A pro AČR ?

PříspěvekNapsal: 14/2/2017, 15:14
od Rase
Obrázek Obrázek

Vojskové zkoušky již na konci února

Na konci února 2017 proběhnou dvoudenní vojskové zkoušky ve vojenském újezdu Březina u Vyškova. Budou zde testována vozidla od Toyoty, Jeepu, Land Roveru, Škoda auto a NIMR, jejichž vozidla řady Ajban by se montovala ve státním podniku VOP CZ v Šenově u Nového Jičína. Velení armády zde bude hledat vozidlo, které v příštích letech nahradí vozidla UAZ, Land Rover a Land Rover Kajman. Překvapením je krom zmíněného vozidla Ajban i militarizované SUV Kodiaq od automobilky Škoda Auto. Již 14.února proběhla v Mladé Boleslavi předváděcí akce, které se kromě vybraných poslanců zúčastnili i příslušníci vojenské policie a Vojenského zpravodajství. Mluvčí společnosti Škoda Auto, Vítězslav Pelc, dodal: "Oslovili jsme několik zástupců integrovaného záchranného systému, Policie ČR nebo Armády ČR s cílem představit nový model Kodiaq a jeho využití, včetně možnosti testovacích jízd. Pokud v budoucnu vznikne požadavek na speciální úpravu, je Škoda Auto připravena jednat. Náš zájem je účastnit se každého transparentního výběrového řízení na dodávku osobních automobilů." Do Boleslavi dorazil i Bohuslav Chalupa (ANO), místopředseda sněmovního výboru pro obranu, který tuto událost komentoval: "Škoda Kodiaq je moderní vozidlo do středně těžkého terénu, pro ozbrojené složky jde o zajímavou možnost, navíc Škoda je připravena na modifikaci vozidel, například dovybavit pancéřováním či jinou potřebnou technikou." Můžeme tedy očekávat, že v případě zájmu by prošel vůz Kodiaq obdobnou militarizační přestavbou jako pick-up Amarok od Volkswagenu, který upravila pro potřeby armády společnost Rheinmetall MAN Military Vehicles GmbH (RMMV) a řadí se do kategorie lehkých víceúčelových vozidel – LMPV (light multi-purpose vehicle). Osobně mi ale přijde, pro potřeby armády, vhodnější právě čístě vojenské vozidlo Ajban, které patrně nabídne VOP CZ. V tomnto případě je ale jisté, že cenou nebude moct konkurovat sériově vyráběným automobilům, jakým je Kodiaq atd. Více o záměru MO, tedy budeme vědět již velmi brzy.

Zdroj:
http://www.euro.cz/byznys/skodovka-chce ... n=copylink
viewtopic.php?f=323&t=7311

Re: Vozidlo AJBAN pro AČR ?

PříspěvekNapsal: 14/2/2017, 15:27
od klingy
No prirodzenou nahradou za UAZ a Defika je Toyota LC serie 70, NImr je auto predsa len na urovni LMV a Skodovka je SUV

Navyse pri Toyote je k dispozicii nahrada za Kajmany od Jankelu

Re: Vozidlo AJBAN pro AČR ?

PříspěvekNapsal: 14/2/2017, 15:36
od Rase
Umím si velice dobře představit nákup jak vozidla Ajban tak i Kodiaq. První jako náhradu Land Roverů a druhé na "takové to běžné ježdění". Snad bych si i vsadil na tato vozidla od "tuzemských" výrobců (Škoda a VOP CZ). Přeci jen zástupci AČR a MO velice často mluví o potřebě mít výrobní kapacity v ČR. Toyoty, Jeepy nebo Land Rovery by se nemontovaly v ČR. U Škodovky vidím problém v tom, že to není sériové, vyzkoušené vozidlo a ještě není ani na trhu. Možná je skvělý, možná ne. Rozhodně bude levný, možná nejlevnější ze všech uchazečů.

Obrázek
Tady je ta Toyota upravená Jankelem: LRPV Fox (Long Range Patrol Vehicle)

Re: Vozidlo AJBAN pro AČR ?

PříspěvekNapsal: 14/2/2017, 16:52
od klingy
No neviem ci militarizovana skodovka bude lacnejsia nez LC 70, ked pozeram ceskeho dovozcu tak civilna verzia vychadza na nejakych 1. mil kus bez dph

Re: Vozidlo AJBAN pro AČR ?

PříspěvekNapsal: 14/2/2017, 18:04
od Rase
To je hodne slusna cena, diky za info. V obou pripadech bude ona cena militarizace urcujici. Je skoda ze se neucastni Amarok, ale jak rikam, Ajbanu by to u ACR sluselo.

Re: Vozidlo AJBAN pro AČR ?

PříspěvekNapsal: 14/2/2017, 18:15
od klingy
No len podla mna sa Ajban prekryva s LMVckom, co nieje pre logistiku najlepsie
Toyota serie 70 sa nemilitarizuje, tojota je od podstaty vojenske vozidlo preverene v mnohych konfliktoch :razz:

Ale samozrejme nejake pevnostne narazniky, navijak atd. vyhou je, ze vdaka rozsireniu serie 70 sa aj s komercnymi dielmy sa da "militarizovat"

Stranka dovozcu http://www.dajbych.cz/toyota/land-cruiser-70-series

Re: Vozidlo AJBAN pro AČR ?

PříspěvekNapsal: 14/2/2017, 18:26
od Zemakt
Souhlasím s Klingim. Zdá se mi to trochu jiná kategorie, ovšem když by jsme se plácli přes kapsu tak proč ne. Toyota bude o dost lacinější a na rozdíl od Kožaka má rám. Nicméně souhlasím, že i pro SUV je v AČR místo. Místo pro takové to běžné silniční, třebas 70 - 80 % silnice zbytek terén.

Re: Vozidlo AJBAN pro AČR ?

PříspěvekNapsal: 14/2/2017, 20:41
od skelet
Kožak se hodí leda pro vojenskou policii, ale jinak?

Re: Vozidlo AJBAN pro AČR ?

PříspěvekNapsal: 14/2/2017, 21:14
od Zemakt
Auto na poštu, úřady a lampasáckej bufet naprosto dostatečné. Navíc by to mělo zmáknout i nějakou tu inspekci v poli. Takže pár ks proč ne. :wink: Pro bojové jednotky blbost.

Re: Vozidlo AJBAN pro AČR ?

PříspěvekNapsal: 14/2/2017, 21:20
od skelet
tohle ti zvládne i octavia za menší cenu :D
ale už se těším, až se proti Koďákovi přihlásí Hyundai s Tucsonem :mrgreen:

Re: Vozidlo AJBAN pro AČR ?

PříspěvekNapsal: 14/2/2017, 21:26
od Zemakt
No to sice jo, ale blbě by v tom vypadali. :D A s tím hjundé nestraš, mohl bych ti vyprávět jeden příběh vypečeného výběrového řízení.

Re: Vozidlo AJBAN pro AČR ?

PříspěvekNapsal: 14/2/2017, 21:31
od skelet
Nestraším. POchybuju, že by Hyundai nevyzval na souboj Škodu, když jsou taky "domácí"

Re: Vozidlo AJBAN pro AČR ?

PříspěvekNapsal: 14/2/2017, 21:33
od Rase
klingy: ono tech Ajbanu je spousta verzi, jsou i verze otevrene bez strechy a dveri, nebo ruzne specialy. Kdyz kouknu na americky Hawkey, tak v nem nevidim problem - proste dalsi vetsi vojenske auto. Navic Iveca u nas nemusi slouzit vecne, pomalu zastaravaji, tak bych se na ne nefixoval