Vozidlo AJBAN 440N pro AČR ?

segal7
praporčík
praporčík
Příspěvky: 332
Registrován: 26/11/2014, 18:21
Bydliště: Vysočina

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od segal7 »

JLTV : 7,7 - 9,2 mil. Kč cena pro US Army ( psal Starlight na AN)
Nejhorší je nebýt...
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od Rase »

průměrná cena za vozidla od NIMR co nabízejí přes VOP CZ má být cca 13 mil.Kč. viz NIMR a VOP CZ chtějí vyrobit více než 1000 vozidel, které budou mít hodnotu převyšující 500 milionů amerických dolarů, tedy více než 12,7 mld. když si vezmeme, že se nejedná o masovou výrobu jako v případě JLTV, tak je to docela v pohodě cena. Osobně vlastně ani nemám problém s tím, pokud by MO nakoupilo pro AČR cca 1000 vozidel Ajban v různých verzích, za těch cca 13. miliard. Přijde mi to jak odocela dobrá cena za dobrou kvalitu. Pokud je potřeba auto pro vojenské úředníky, tak ať klidně přikoupí Kodiaq jako doplněk Ajbanů.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
segal7
praporčík
praporčík
Příspěvky: 332
Registrován: 26/11/2014, 18:21
Bydliště: Vysočina

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od segal7 »

Pokud chce AČR kvalitu za dobrou cenu, tak ať nakoupí JLTV :wink:
Nejhorší je nebýt...
Uživatelský avatar
kozlustechnykus
poručík
poručík
Příspěvky: 769
Registrován: 9/3/2014, 20:24

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od kozlustechnykus »

Co je na NIMRu tak super, aby se vyplatilo priplatit si oproti JLTV?
„Je to skutečně tak, že Česká televize má určený úhel pohledu. Má ho určen na základě doporučení Evropské komise, která povoluje veřejnoprávním médiím fungovat z poplatků, nebo z daní jenom za předpokladu, že budou prosazovat, obhajovat a dívat se na všechno z úhlu pohledu tradic evropského humanismu a kritického myšlení."
Michal Jankovec clen rady CT
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od Zemakt »

Obávám se, že nic. Možná snad lobby. Jako já proti němu moc nemám, vcelku se mi líbí, ale ve světle ceny JLTV pro US složky, pokulhává a to jako že dost. Otázka ohledně Američana, pakliže ceny by byla podobná, zní jak, kde a kdy.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17709
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od skelet »

No zapomínáte na 10% clo a zřejmě i DPH (21%) a hlavně, kde máte jistotu, že JLTV bude stát pro nás stejně jako pro americké ozbrojené složky? :wink:
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od Zemakt »

No tak to bys byl baj vočko na těch 13 mega. V případě ceny obdobné.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od Rase »

Ajban byl z nemalé části navrhnut u české firmy, státní podnik VOP CZ už dlouho vyrábí pancéřové nástavby a patrně se na něm výrobě podílí i menší české firmy jako subdodavatelé. Protože se spolupráce daří a Arabové jsou spokojení, tak byla dohodnutá užší spolupráce mezi NIMR a VOP CZ. Nikdo nám nic nenutí a Ajbany se budou v ČR montovat pro Evropu, i kdyby je ČR nechtělo. JLTV je hodně fajn, ale je to Americké vozidlo primárně pro US Army, tak by bylo potřeba upravit na metrický systém nebo jinak řešit zázemí a údržbu (amerika daleko). Na mě je taky možná až moc velké a hlavně nijak to nepodpoří náš průmysl a žádné peníze se nevrátí v podobě daní atd. jak zmiňuje skelet
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
juhelak
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 185
Registrován: 28/2/2017, 15:08

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od juhelak »

Ještě u té ceny zapomínáte ze USA v rámci programu na vývoj nového vozidla poskytla i dotace na výzkum..to taky ovlivní cenu..s dph a clem..bych se nedivil kdyby nás JLTV vyšlo i na nejakých 20 mil za kus. Dovoz ND na takovou dálku taky není zrovna levná zalezitost..za desítky let provozu by by to byl strašný ranec oproti Ajbanu.. JLTV by bylo fajnové v misích, ale nevím jak by se s nim jezdilo po českých cestách třeba v lesích atd..je dost velky..
segal7
praporčík
praporčík
Příspěvky: 332
Registrován: 26/11/2014, 18:21
Bydliště: Vysočina

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od segal7 »

Tak Clo a DPH by šlo obejít montáží u nás, pokud by byl zájem...Rase myslím, že JLTV a Ajban jsou + - velikostně stejně - Ajban je těžší,má menší výkon motoru a když vezmu přes rok trvajíci testy než američani vybrali oshkosh, tak jsem přesvědčený, že strčí araba do kapsy :)
Nejhorší je nebýt...
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17709
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od skelet »

Vyroba u nas znamena taky narust ceny. Ta cena bude ve vysledku +- stejna. V kazdem pripade se Oshkosh muze stale do vyberka prihlasit
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od Starlight »

Rase píše:průměrná cena za vozidla od NIMR co nabízejí přes VOP CZ má být cca 13 mil.Kč. viz NIMR a VOP CZ chtějí vyrobit více než 1000 vozidel, které budou mít hodnotu převyšující 500 milionů amerických dolarů, tedy více než 12,7 mld. ...
Rase, rozumí tomu dobře, že jsi cenu 13 mil. Kč odvodil sám z PR čísel VOP CZ o výrobě 1000 vozidlech v hodnotě 500+ mil USD?

Teoreticky tedy exportní ceny také bez českého DPH?
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od Rase »

Přiznám se, že to jediné číslo které můžeme nějak použít, ono nic víc se k tomu zkrátka nedá dohledat. Obecně je hodně velký problém zjistit jednotkovou cenu čehokoliv .)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od Starlight »

1)

Ohledně amerického JLTV. Na Armádní noviny jsem k tomuto vozidlu dával velkou řadu komentářů (včetně například porovnání s českým Perunem ST): http://www.armadninoviny.cz/prvni-takti ... ml#diskuze

A další obecné info o JLTV na stejných stránkách: http://www.armadninoviny.cz/jltv-nastup ... broje.html

2)

Zopakuji tady jednoduché shrnutí řady různých taktických vozidel 4x4 (a jeden český MRAP):

Typ vozidla / pohotovostní hmotnost / maximální hmotnost / výkon motoru / měrný výkon (při maximální hmotnosti) / systémová cena bez DPH:


- JLTV Combat Tactical Vehicle / cca 6 350 kg (asi včetně kit B) / cca 8000 kg (asi včetně B) / 300+ kW/ 37,5 kW/t / 7,7-9,2 mil Kč (US ARMY)

- M1151 HMMWV/ 3 310 kg / 5 220 kg / 142 kW / 27,2 kW/t / 4,8 mil Kč (US ARMY, 2008)

- Dingo 2 (KMW + MPI Group) / CZ 10 000 kg / 12 500 kg / 163 kW / 13 kW/t / 27 mil Kč (AČR, není to systémová cena, ale jednicová cena samotného vozidla bez navijáku a rušičky)

- LOV B (IVECO + Praga-Export) / cca 5 980 kg / 7 100 kg / 140 kW / 19,7 kW/t / 33 mil Kč (AČR, systémová cena bez radiostanic, GPS a rušiček, ale se zbraňovými stanicemi / cena bez zbraňové stanice Protector odhadem 21 mil Kč)

- VEGA MRAP (SVOS Přelouč) / 15 000 kg / 19 000 kg / 306 kW / 16,1 kW/t / ???

- Perun ST (SVOS Přelouč) / 10 400 / 13 000 / 240 kW / 18,4 kW/t / 19,5 mil Kč (včetně kulometu M2 QCB, granátometu AGL Mk19 ráže 40 mm, zadýmovacího systému, vozidlového zesilovače 50W pro radiostanice, rušičky STAR Light 3 a GPS systému)

- Eagle V (jeden z kandidátů, GDELS/Mowag + CSG) / 7 000 kg / 10 000 kg / 185 kW / 18,5 kW/t / 16 mil Kč (cena pro Bundeswehr, není to systémová cena, ale jednicová cena 603 tisíc EUR při 176 vozidlech, pravděpodobně bez ceny zbraňové stanice. Nevím, jestli německé ceny jsou publikovány včetně DPH. Beru ji jako bez DPH)

- AJBAN 440A (jeden z kandidátů, NIMR + VOP CZ)/ 9 500 kg? / 10 750 kg / 221 kW / 20,6 kW/t / ??? (Raseho cenu 13 mil Kč sem dávám jen proto, že nic lepšího není)

3)

Mě osobně z toho vychází několik závěrů:

1. JLTV je zcela nová generace taktického pancéřovaného vozidla 4 x 4, které kombinuje velký přebytek výkonu a důkladně odzkoušené pancéřování na úrovni MRAPu, ale stále si zachová schopnost transportu vrtulníky CH-47. Je to takový ekvivalent projektu JSF mezi taktickými vozidly. To je vozidlo budoucnosti.

2. AJBAN 440A je skutečně dost těžký, ale hlavně má na svoji hmotnost malé užitečné zatížení. Buď má super pancéřování, nebo je to neoptimálně navržená konstrukce.

3. Ve stejné hmotnostní kategorii 10 tun exceluje švýcarský Eagle V, který uveze 3 tuny. Podle mne je to evropská hvězda trhu – 176 vozidel pro Bundeswehr a 36 vozidel pro Dánsko, je reference, která by neměla být v ČR opomenuta. Obzvláště s přihlédnutím ke sbližování AČR s 10. obrněnou divizí Bundeswehru.

4. Cenové výkony českých prostředníků jako jsou Praga-Export, MPI Group, Omnipol (ale i VOP-025/VOP CZ má jisté máslo na hlavě za podíl na hře při realizaci offsetů) nelze nazvat jinak než výsměch daňovým poplatníkům. Proto by vozidla JLTV, ale i německé Eagly V, měly být použity v rámci tendru AČR minimálně jako cenové etalony.
Naposledy upravil(a) Starlight dne 3/7/2017, 00:20, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od Rase »

On neni spatny ani ten Renault, byt je dost prehlizeny. Co se tyce JLTV, tak je to skvela masina, ale na Evropu je moc velky. Me sem zkratka nesedi a v regionu o ne ocividne neni zajem, tak bych byl zdrzenlivy. Eagle je hodne top, s tim nemam sebemensi problem. Osobne bych vybiral mezi nim a Ajbanem. Pro ACR mi prijde tak akorat a hlavne se mi libi ten pribeh s Ceskou stopou + potencial v okoli. Za me tedy vitezi Ajban, byt mozna neni tak cool jak Eagle
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od Starlight »

1) Rozměry vozidel

Přikládám tabulku základních rozměrů:

Typ vozidla / pohotovostní hmotnost / maximální hmotnost / délka / šířka / výška
- JLTV Combat Tactical Vehicle / cca 6 350 kg (asi včetně kitu B) / cca 8000 kg (asi včetně B) / 6 250 / 2 500 mm / 2 600 mm (předpokládám maximální světlou výšku)
- M1151 HMMWV / 3 310 kg / 5 220 kg / 4 930 mm / 2 180 mm / 2 010 mm
- Dingo 2 (KMW + MPI Group) CZ / 10 000 kg / 12 500 kg / 6 080 mm / 2 390 mm / 2 550 mm (bez zbraňové stanice)
- LOV B (IVECO + Praga-Export) / cca 5 980 kg / 7 100 kg / 4 800 mm / 2 200 mm / 1 950 mm (bez zbraňové stanice)
- Perun ST (SVOS Přelouč) / 10 400 / 13 000 / 6 030 mm / 2 300 mm / 2 600 mm (bez střešní nástavby, předpokládám maximální světlou výšku)
- Eagle V (jeden z kandidátů, GDELS/Mowag + CSG) / 7 000 kg / 10 000 kg / 5 400 mm / 2 200 mm / 2 380 mm
- AJBAN 440A (jeden z kandidátů, NIMR + VOP CZ) / 9 500 kg? / 10 750 kg / 5 600 mm / 2 350 mm / 2350 mm

Ano, JLTV vychází (pokud ta číslo jsou pravda) veliký jako Dingo 2, ale zrovna AJBAN 440A už tolik rozměrově odlišný není. Výšku vozidel je lepší nehodnotit, vzhledem k rozdílům ve světlé výšce spodku korby, kde je JLTV králem.

Ale nízká hmotnost JLTV spolu s fotkami tvaru korby ukazuje, že u JLTV dělají rozměry rozchody a rozteče podvozku. JLTV je „lehké“, výkonné, terénem „létá“ jako drak. Proč šli u JLTV do větší šířky/rozchodu než auta předchozích generací? Podle mě z technického úhlu pohledu to je klíčová otázka.

Odpověď nevím, ale bude to zřejmě souviset s velkým zdvihem tlumičů, obecně průchodností těžkým terénem a zejména stabilitou ve sklonech a náklonech. A asi nejen v ideálních zkušebních podmínkách malých rychlostí při zkouškách, ale i během dynamické jízdy v reálném terénu. Navíc JLTV je odzkoušené včetně pancéřovaného stropního střeliště s kulomety M2 nebo PTŘS TOW.

Bylo by asi zajímavé porovnání JLTV a ostatních vozidel na reálné terénní trati.

2) Systémový přístup


O Eaglu V se občas uvádí, že vznikl na požadavek Bundeswehru na zlepšení modelu Eagle IV, který už provozovali a chtěli větší užitečný náklad. Bohužel netuším, jak jsou v rámci Bundeswehru Eagly začleněny a jaké jsou jejich úkoly.

Podobně to nevím u ostatních vozidel na trhu. Jakoby si výrobci řekli, tato kategorie je nyní v kurzu, pojďme něco nabídnout.

A zde je podle mne americký přístup v podobě programu JLTV zcela odlišný. Od začátku chtěli auto, které bude tvořit prvoliniovou výzbroj lehkých pěchotních brigádních týmu (IBCT), kde nahradí pancéřovaná vozidla HMMWV. Tedy mají koncepci, pro jaké účely budou auta sloužit. Auto tak postavili přesně pro své už vybudované IBCT jednotky, jejich strukturu a úkoly. S tím také souvisí, že pro začátek vyvinuli 4 různé verze a přívěsný vozík, které potřebují, aby jim IBCT fungoval. Proto kromě 4místného transportéru, mají nosiče zbraní a 2místnou logistickou verzi s velkou korbou. Stejně jako u HMMVW.

Z hlediska koncepce nasazení pěchoty ale stále dodržují zásadu, že JLTV jsou jen přepravní prostředek (dobře pancéřovaný kvůli IED po cestě), ale boj vede sesednutá pěchota a vozidla se zbraněmi poskytují jen podpůrnou palbu.

Za pozornost stojí, že u střelišť zvolili koncepci pancéřovaných polootevřených střelišť s obsluhou a nikoliv dálkově ovládané stanice (US ARMY je ale jinak největší uživatel zbraňových stanic na světě). Je to dáno snahou snížit jen cenu? Nebo mají zkušenost, že pro pěchotní boj na krátké vzdálenosti je situační přehled ze střeliště k nezaplacení a že pěchota, co se sedí zalezlá v autě pod pancířem, kouká na 2D monitor a hraje si s joystickem, boj také nemusí vyhrát?

Mimochodem zbraňová verze s PTŘS TOW a tedy schopnost lehkých IBCT vést mobilní boj s tanky/obrněnými vozidly nebo bunkry na velké vzdálenosti je schopnost, kterou AČR u svých lehkých jednotek postrádá (ale asi se na to přijde až se těmi tanky a bunkry skutečně utká).

Program JLTV ale opravdu nevznikl přes noc. Postupně se k vozidlu JLTV dopracovali přes pancéřované HMMWV, MRAP I, MRAP II až po M-ATV. 25 let zkušeností amerických ozbrojených sil ve válkách proti méně či více vyspělým protivníkům, v různých terénech a klimatických podmínkách je něco, co jiné ozbrojené síly nemají. A rozhodně ne AČR.

3) MO ČR / AČR

Dosavadní výkony MO ČR a AČR v oblasti akvizice a schopnosti vybrat taktické vozidlo nelze označit ani za průměrné. Masová přítomnost UAZů vyrobených před 25+ lety ve výzbroji útvarů, garážový původ Land Roverů, prostředníky negativně ovlivněný výběr a nákup platforem Dingo 2 a IVECO LMV by měla vést k zamyšlení, jestli se situace v ČR / MO ČR / AČR dnes už změnila a něco podobného se nestane znovu.

Nelze také přehlížet, že když došlo na reálnou válku, kde „prohnaný“ protivník „zákeřně" nasadil IED a RPG, tak to byli Američané, kdo vytahoval trn paty AČR za nepovedené nebo pozdní akvizice MO ČR. Všechny ty půjčené/darované HMMWV, MRAPy ukazují, že máme spojence, který se v problematice vyzná. Tak proč se tentokráte alespoň nepoučit. Na dráze ve Vyškově se během několika dní demo předvádění mnoho (většina?) věcí neukáže.

Proto by určitě stálo za námahu, kdyby MO ČR/AČR vyrazili také za spojenci – za Bundeswehrem ohledně zkušeností s Eagly V a za Američany ohledně JLTV. Mimochodem Oshkosh nám JLTV přímo nenabídne (i kdyby věděl kde ČR leží). To zatím může jen americká vláda prostřednictvím FMS programu. Ale to musí nejdříve naše MO projevit alespoň zájem.

Zcela otevřeně přiznám, že vůbec netuším, k jakému účelu AČR chce nová taktická obrněná vozidla. Chce přezbrojit lehké (pěchotní) motorizované prapory (i ten výsadkový, jehož dnešní Kajmany LR130 stejně naše letectvo neuveze, a podobně ironicky to platí i pro průzkumný prapor)? Nebo i vozidla pro další specializované útvary (dělostřelci, protiletadlovci, ženisti, chemici,…) a bude chtít naopak schopnost přepravy těžšího nákladu nebo specializovaného vybavení?

Budou to vozidla, které budou tvořit páteř vozidlového parku lehkých bojových praporů (výhledově lehké brigády, zřejmě budované plus/mínus po vzoru amerických IBCT) nebo to budou spíše vozidla vyhrazená pro mise (třeba strážní rota v Bagramu, které má dnes právě ty půjčené americké MRAPy)?

Bez tohoto základu je podle mne velmi těžké hodnotit jednotlivé kandidáty pro AČR.
Naposledy upravil(a) Starlight dne 2/7/2017, 23:54, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od Zemakt »

Díky pane :up:
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od arten »

Cena Eagle V. je podľa army-guide 850 ti. USD, http://www.army-guide.com/eng/product4533.html sedí to aj podľa tohto zdroja: http://www.army-technology.com/projects/eagle/. To by mala byť systémová cena.

Cena Dingo 2 je podľa army-guide od 600 tis. USD po 1 mil. USD. http://www.army-guide.com/eng/product1280.html. Výrazne predražene ho kupovala len ČR.
Starlight píše:
Zcela otevřeně přiznám, že vůbec netuším, k jakému účelu AČR chce nová taktická obrněná vozidla.
No práveže pokiaľ viem, tak AČR taktické obrnené vozidlá v najbližšej dobe vôbec obstarávať nechce. Má sa riešiť náhrada UAZov, čiže v podstate civilné Toyoty, Nisany a pod.
Napríklad keď som sa bavil na IDETe s ľuďmi z SVOS, tak idú do tendra s týmto:
Obrázek
čo je nejaká Čína...
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od Rase »

Jop to je BAIC a je zde o nem clanek. Vojaci si jej chvalili a kdyz jsem se ptal na facelift, tak pry bude, ale zalezi na zajmu. Ocividne hraji na nizkou cenu. Zatim je to jen takovy nastrel co by mohlo byt. Za sebe ne, ale tohle si musi rozhodnout vojaci.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?

Příspěvek od Starlight »

arten píše:Cena Eagle V. je podľa army-guide 850 ti. USD, http://www.army-guide.com/eng/product4533.html sedí to aj podľa tohto zdroja: http://www.army-technology.com/projects/eagle/. To by mala byť systémová cena.
Na těch odkazech mají pomotané různé verze Eaglu. Cena pro Bundeswehr byla 115 mil EUR za 176 vozidel Eagle V. Tedy systémová cena za vozidlo Eagle V byla 653 tisíc EUR. Dodávky proběhly ve dvou dávkách (100 +76). Původně to mělo být v jedné objednávce, ale německý parlament schválil peníze nejdříve jen na 100 kusů. Výrobce GDELS/Mowag ale podržel jednicovou cenu 603 tisíc EUR (přesně 602 970 EUR) z první dávky i pro druhou.

Z toho je vidět, že vlastní vozidla byla za 106 mil EUR a věci okolo byly jen za 9 mil EUR (Bundeswehr provozuje celkem cca 500 vozidle Eagle různých verzí).

Pro MO ČR z toho plyne jediné doporučení – zapomenout na všechny prostředníky a bavit se přímo s OEM výrobci.
arten píše:No práveže pokiaľ viem, tak AČR taktické obrnené vozidlá v najbližšej dobe vôbec obstarávať nechce. Má sa riešiť náhrada UAZov, čiže v podstate civilné Toyoty, Nisany a pod.
Napríklad keď som sa bavil na IDETe s ľuďmi z SVOS, tak idú do tendra s týmto ... čo je nejaká Čína...
Jak jsem napsal MO ČR / AČR stále asi neví, co chce. Nebo to neumí prezentovat.

Nesmysly o náhradě 630 vozů UAZ 469, 730 vozů Land Rover a 115 dalších vozidel různých značek (Toyota) jednotnou podvozkovou platformou o třech variantách – „kombi“, „skříňová“ a „pancéřovaná“ jsme nepochopili nejen já, ale asi i všichni dodavatelé vojenské techniky.

Pokud pominu komerční SUV a terénní vozy (offroady), které se na průmyslových dnech ve Vyškově 27-28. února 2017 ukázaly, tak se nikoliv náhodu ukázaly i pancéřované speciály 4x4, včetně AJBANa 440A, o kterém je toto vlákno.

A pokud připustíme, že v únoru to byla pouhá zbraklá soukromá iniciativa ze strany dodavatelů, tak na výstavě IDET 2017 ve dnech 31.5-2.6. už nemohlo být pochyb, kam myšlení všech směřuje. IDET byl totiž doslova přehlídka vojenských taktických pancéřovaných vozidle 4x4. A nepancéřované terénní vozy jako byl čínský BAIC SJ80 (SVOS Přelouč přeznačený na S80, čínská kreace na motivy Mercedesu G) se tam spíše jen skromně krčily.

Jinak souběžně probíhá v AČR panická honba za pancéřováním kolových vozidel – bojové jednotky se snaží dostat alespoň něco. Dinga 2 byla nakonec přidělena protiletadlovému praporu, dále se vyvíjejí a kupují pancéřované Tatry jak pro protiletadlovce, minomety, atd. IVECO LOV už mají dělostřelečtí návodčí, průzkumníci, atd.

A stále je to málo. Toto je fotka z přípravy přesunu kolony 131. oddílu 13. dělostřeleckého pluku z roku 2014: http://www.13dp.army.cz/aktuality/brdy- ... -kilometru
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
V čele UAZy 469 rekognoskační skupiny (ty vytyčují trasu a palebná postavení samohybným houfnicím na bojišti) a kdo se dobře podívá, tak najde i V3S, které veze pracoviště velení palebné čety. Samá technika „hodná“ 21. století. Kromě cvičení si nedokážu představit, že by je někdo při smyslech poslal s tímto na moderní bojiště.

Jak jsem již napsal, AČR by si měla dobře definovat, které jednotky a jejich auta jsou pro vojenské operace v poli (rozuměj kdekoliv, kde to platné závazky ČR budou vyžadovat) a která jen pro mírovou službu doma mimo bojové zóny (vzhledem k nelineárnosti dnešních konfliktů nepancéřované vozidlo nemá co dělat ani v zadních liniích na bojišti/válečné zóně).
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika a dělostřelectvo“