Obrněné vozidlo TITUS

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13214
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vozidlo Titus

Příspěvek od Rase »

TITUS (Tactical Infantry Transport & Utility System). Mě osobně se "s Titem" nelíbí, jelikož to úplně zničí význam zkratky.
Používám radši s TITUSem. Nebo to obchází a píšu "s vozidly TITUS" :D
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17795
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Vozidlo Titus

Příspěvek od skelet »

tak ty zkratky se většinou skládají tak dlouho, aby z toho vzešlo nějaké jméno (viz Alca). Tu zkratku si stejně nikdo nepamatuje. Viz. naše Dana
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
danny1691
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1451
Registrován: 20/10/2005, 19:24

Re: Vozidlo Titus

Příspěvek od danny1691 »

Ta rampa! proboha jak dlouho se to otvírá?
Obrázek
Fraška života letí kupředu jak splašená herka - a diváky už pranic nezajímá zápletka prvního aktu.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11570
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Vozidlo Titus

Příspěvek od Dzin »

Antická jména zakončená na -us se skloňují tak, že se v nepřímých pádech tato zakončení odtrhávají a pádové koncovky vzoru pán se přidávají k základu jména. Tedy Titus, Tita, Titovi/Titu atd.

Ovšem také platí, že patří-li jména tohoto typu novodobým nositelům a nechceme-li záměrně zdůraznit jejich antický původ, nebo jde-li o jména jiného než latinského či řeckého původu, která však mají zakončení obdobné jako jména antická, neodtrháváme v nepřímých pádech zakončení -us. Takže potom Titus, Titusa, Titusovi/Titusu atd.

Pokud striktně budeme mluvit o zkratce, potom ty zůstávají neskloné. Ovšem někdy se dají zkratky i skloňovat a toto nám v češtine signalizuje pravopis, tedy že pouze první písmeno zkratky se píše velké a ostatní malé. Pokud se rozhodneme zkratku skloňovat, postupuje se tím způsobem, že se ke zkratce končící na souhlásku připojí pádová koncovka, v případě, že je zkratka psaná velkým písmem, je tato koncovka psána malím.

Takže si myslím, že můžeme používat všechny tři varianty. :-)
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
mrfelix
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 220
Registrován: 30/10/2012, 08:43

Re: Vozidlo Titus

Příspěvek od mrfelix »

Doplnil bych Dzina, že jméno TITUS je spíš vlastním jménem, než zkratkou. Vždyť většina z nás by slova té zkratky ani nedala dohromady. Zkratka pouze působí sofistikovaně a rádoby znalecky, dělá se to tak nejen u vojenských vozidel, ale například ve vědě (zkratky vědeckých projektů tvořící slovo), v dotačních projektech i jinde. Taky říkáte PALBA a málokdo z vás si uvědomí, že to je zkratka: Pisálkové amatérští a labilní blouznivci armádní.

A teď je otázka, jestli se vozidlo odkazuje vyloženě na nějakého známého antického Tita, nebo je zesoučasněno původní starořímské jméno. Spíš to druhé, takže Tituse, k Titusovi, s Titusem.
Obrázek
Uživatelský avatar
wildesau
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 420
Registrován: 5/3/2006, 09:05
Bydliště: Otrokovice

Re: Vozidlo Titus

Příspěvek od wildesau »

To jsem netušil, že se Titus účastní letošní Barum rallye, ale zrovna mi prohučel před okny hospody....černý na francouzských značkách
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 643
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Vozidlo Titus

Příspěvek od tomas.kotnour »

Díky vstřícnému přístupu i profesionálnímu jednání pořadatelů legendární „Barumky“ bude mít podvečerní část prezentace dynamický charakter. Diváci se tak můžou těšit na oba speciály v akci, tedy na vůz TATRA JAMAL ze stáje BONVER DAKAR PROJECT a obrněnec TITUS, které uvidí na trati v průběhu úvodní městské rychlostní zkoušky.

http://www.tatra.cz/o-spolecnosti/tisk- ... zlin-2016/

Takže bude k vidění dokonce i to, kolik má dakarských genů.
Uživatelský avatar
Expert 009
vojín
vojín
Příspěvky: 15
Registrován: 26/8/2016, 18:10

Re: Vozidlo Titus

Příspěvek od Expert 009 »

danny1691 píše:Ta rampa! proboha jak dlouho se to otvírá?
Dolu může spadnout rychle, ale dost dlouho se bude zavírat.
Uživatelský avatar
Expert 009
vojín
vojín
Příspěvky: 15
Registrován: 26/8/2016, 18:10

Re: Vozidlo Titus

Příspěvek od Expert 009 »

Vysoký podvozek pomůže jen proti improvizovaným náložím, jaké dělají hadráci v Afghánistánu. Moderní protitanková mina vystřeluje několik projektilů formovaných explozí, které prorazí pancíř i na 10 metrů. V moderní válce by vysoký podvozek přinesl akorát nevýhody - vozidlo by se snadno převracelo, špatně by se schovávalo atd.

Souhlasím s Franzem. AČR 300 takových vozidel nepotřebuje, zvlášť když nemá peníze na důležitější věci.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17795
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Vozidlo Titus

Příspěvek od skelet »

Podvozek je z T815-7. A to ani nemluvím o tom, že 300ks je konečřně počet, který vůbec nemusí být zakoupen. Protože se jedná o opční nákup.
ObrázekObrázekObrázek
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Vozidlo Titus

Příspěvek od arten »

Dobre, kacírska otázka - načo kupuje AČR MRAPy, keď môže z prebytkov USArmy odkúpiť ich? Keď majú "výpredaj?"
(Chorváti napr. ich nakúpili toľko, koľko by AČR potrebovala)

Viem, väčšina z nich mala mizerné schopnosti pohybu v teréne, ale niektoré z tých nasadených 50tich konštrukcií sa osvedčili aj v Afganistane. MATV atď.

Ak je peňazí málo (a to je), nie je efektívnejšie nakúpiť za cenu odvozu MRAPy od USA? Aj keď asi nie sú úplne na 100% ako Titus? A ušetrené peniaze investovať inde? Je kam...
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Vozidlo Titus

Příspěvek od Skeptik »

Otázka spíše stojí: "K čemu AČR vůbec potřebuje vozidla typů MRAP?"
K obraně území České republiky určitě ne.
Hlavním posláním ozbrojených sil České republiky je a vždy bude co nejefektivnější a nejlepší zabezpečení obrany území České republiky s využitím zásad kolektivní obrany dle článku 5 Washingtonské úmluvy, NATO.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 643
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Vozidlo Titus

Příspěvek od tomas.kotnour »

Proč chce armáda tolik vozidel TITUS.

Nahlížet na Titus jako na MRAP je chyba. Armáda definovala maximální hrozby, kterým musí být schopna čelit kolová obrněná technika. V tomto případě je to ochrana proti munici ráže 14.5 mm a proti výbuchu 8 kg TNT pod vozidlem, kterou splňuje s patřičným typem přídavného pancéřování jak platforma Pandur, tak platforma TItus, jakápak to náhoda. Hlavním rozdílovým faktorem těchto dvou platforem je tedy prostupnost terénem dána počtem náprav a schopností překonávat vodní toky (leteckou přepravitelnost ignoruji do té doby, dokud nebude mít naše armáda pod velením aspoň část U.S. Air Force Air Mobility Commmand.) Tyto schopnosti platformy Pandur II jsou vykoupeny vyšší cenou vozidla. Tady si dovolím svůj odhad ceny podvozku vozidla při výrobě Panduru II ve režii CSG na úrovni cca 43 mil. Kč, aby se to dobře počítalo. (Ano vím, poslední objednávka polských Rosomáků 8x8 se pohybovala v ceně za kus kolem 36 mil. Kč. pokud počítáme tehdejší kurz, avšak nesmíme zapomínat na to, že náš Pandur je díky konstrukci podvozku výrobně složitější, avšak lépe překonává tzv. kritické překážky jako jsou velké kameny, padlé kmeny stromů, pařezy, a že vozidla z této poslední objednávky by neměla být schopna plavby (jenom z jednoho zdroje).

Původním záměrem bylo pořídit 234 obrněných vozidel různých kategorií pro několik praporů trojkové struktury (3x3x3) bojové části. Některé výčtem:
63 ks – kolové bojové vozidlo pěchoty, 10 ks – velitelská varianta, 7 ks – průzkumné s radiolokátorem , 8 ks – průzkumné bez radiolokátoru, 4 ks – průzkumné ženijní, 10 ks – spojovací R8p, 4 ks – spojovací VOV, 3 ks – dělostřelecké KPP, 2 ks – spojovací MPP40, 10 ks - „chemická“ verze, 4 ks – ženijní EOD, 7 ks – ženijní verze, 5 ks - zdravotní verze, 6 ks – policejní SP verze, 2 ks – průzkumná EB verze, 10 ks – protiletadlová verze, 25 ks – minometná varianta, 7 ks – dělostřelecké DP,, 8 ks – logistická varianta, jak je uvedeno v úvodním příspěvku tématu Obrněný transportér PANDUR II 8x8 pro AČR. Pokud budeme vycházet z předpokladu, že tento neúplný výčet (195 vozidel) odpovídá skutečným potřebám armády pro tyto prapory a AČR má v úmyslu tyto jednotky dobudovat, bude potřeba doplnit stavy těchto vozidel dle následující tabulky.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Jak je zřejmé, bylo dodáno KBVP pro 8 (3x3) rot místo původních 7 (rota navíc je pravděpodobně mechanizovaná rota 74. lmopr.), pro potřeby další logické úvahy budeme počítat s původním plánem, ve kterém armáda postrádá 99 vozidel. Když se na ně podívám podrobněji, jedná se o vozidla, která jsou spíše podpůrného charakteru, tedy která se nebudou pohybovat v součinnosti s KBVP výlučně na linii dotyku s nepřítelem, ale mohou se na ni dostat. Prostorem, ve kterém se tyto jednotky budou pohybovat, už před tím prošly bojové síly a budou se zde nejspíše už pohybovat logistická vozidla, v případě naší armády varianty vozidel Tatra. Nyní se dostávám k jádru mé myšlenky, je opravdu nutné mít všechny plánované varianty vozidel na podvozku Pandur II, který je o 20 mil. Kč. dražší než TITUS? Na podvozku, který v zásadě pro úkoly vozidla nepřináší žádnou výhodu? I kdyby se pro tato provedení vozidel objednal plavbyneschopný Pandur, Pořád bude finanční úspora díky platformě TITUS značná.

Edit: Korektura ke spokojenosti čtenářů
Naposledy upravil(a) tomas.kotnour dne 28/8/2016, 20:14, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17795
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Vozidlo Titus

Příspěvek od skelet »

tomas.kotnour díky. Snad už to některým dojde
ObrázekObrázekObrázek
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Vozidlo Titus

Příspěvek od arten »

OK, aby sa nekomplikovala diskusia, neoznačujme to MRAPy ale
tomas.kotnour píše:vozidla, která jsou spíše podpůrného charakteru, tedy která se nebudou pohybovat v součinnosti s KBVP výlučně na linii dotyku s nepřítelem, ale mohou se na ni dostat.
A to len potvrdzuje čo píšem a síce:
tomas.kotnour píše:je opravdu nutné mít všechny plánované varianty vozidel na podvozku... TITUS
- nestačili by podobné vozidlá z prebytkov USA? Pretože:
tomas.kotnour píše:Pořád bude finanční úspora díky platformě TITUS značná.
- úspora bude ešte dramaticky nižšia ako pri TITUSe (za odvoz)

Skrátka, keď má armáda XY rozvojových projektov, ale len Y peňazí, nie je jednoduchšie potrebu podporných vozidiel riešiť najlacnejšou dostupnou cestou a prostriedky radšej dať inde?
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13214
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vozidlo Titus

Příspěvek od Rase »

Arten: armada nepotrebuje MRAP, ale hleda modularni vozidlo. To ojeta americka vozidla nesplnuji. Navic co usetris na cene, zaplatis na oprave a udrzbe. Uz jen dovoz nahradnich dilu z USA. Z naseho pohledu to je blbost.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11610
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Vozidlo Titus

Příspěvek od Zemakt »

Pokud si myslíš, že nejlacinější cesta jsou americké přebytky, tak snad. Já jsem zcela opačného názoru. Sice nejsme žádní boháči, ale ani žebráci. Když pominu, že ty přebytky jsou přebrané MRAPY, bo US si ty lepší nechali, tudíž s diskutabilním technickým stavem a TTD. Tak ti musí nutně vyjít, že nejsme tak bohatí, aby jsme kupovali levné věci. Na těch avizovaných šedesát kousků do začátku snad máme, ne? Současný problém AČR je zcela opačný.

A na víc, jsou to MRAPY, auta k hovnu o ty někdo nestojí.

Edit: Rase blesk
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Vozidlo Titus

Příspěvek od arten »

Rase píše:Arten: armada nepotrebuje MRAP, ale hleda modularni vozidlo. To ojeta americka vozidla nesplnuji.
V čom? Na tie spojovacie, chemické, zdravotné a ďalšie podporné funkcie?
Zemakt píše: A na víc, jsou to MRAPY, auta k hovnu o ty někdo nestojí.
Chorváti prevzali o.i. 170 M-ATV. To nie sú "tie nahovno," naopak. A ASR prevádzkuje napr. RG-32.
Rase píše:Navic co usetris na cene, zaplatis na oprave a udrzbe. Uz jen dovoz nahradnich dilu z USA. Z naseho pohledu to je blbost.
Toto by bol argument. Vieš nejako podložiť, že ich prevádzka a údržba by bola v živ. cykle drahšia ako nákup + prevádzka a údržba TITUSov?
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11610
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Vozidlo Titus

Příspěvek od Zemakt »

V čom? Na tie spojovacie, chemické, zdravotné a ďalšie podporné funkcie?
Přesně tak, a zapomenul jsi ještě na minometnou verzi a do budoucna jakoukoliv jinou dle přání.
To nie sú "tie nahovno," naopak.
ale jsou, vzhledem k potřebě tebou výše uvedených podpůrných verzí jsou na prd
Toto by bol argument. Vieš nejako podložiť, že ich prevádzka a údržba by bola v živ. cykle drahšia ako nákup + prevádzka a údržba TITUSov?
vím že se to nedělá, ale nedá mi to. A ty víš jaký je životní cyklus vyřazených vozidel než vozidel z novovýroby? Nebo jinak, máš za to, že generálkovat motor vyrobený za velkou louží je lacinější než v Kopřivnici, a tak dále a tak dále...
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Vozidlo Titus

Příspěvek od arten »

Zemakt píše: Přesně tak, a zapomenul jsi ještě na minometnou verzi a do budoucna jakoukoliv jinou dle přání.

ale jsou, vzhledem k potřebě tebou výše uvedených podpůrných verzí jsou na prd
?? Veď práve pre tie podporné funkcie (o.i.) M-ATV slúži! https://en.wikipedia.org/wiki/Oshkosh_M-ATV
(TITUS má byť v minometnej verzii?? To je asi hlúposť, nie?)
Zemakt píše:vím že se to nedělá, ale nedá mi to. A ty víš jaký je životní cyklus vyřazených vozidel než vozidel z novovýroby? Nebo jinak, máš za to, že generálkovat motor vyrobený za velkou louží je lacinější než v Kopřivnici, a tak dále a tak dále...
Neviem, pýtam sa. Stále rátaj s tým, že aj pri drahšej údržbe máš k dobru kúpnu cenu...
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika a dělostřelectvo“