Bojové vozidlo pěchoty WOLFDOG

Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Bojové vozidlo pěchoty WOLFDOG

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Bojové vozidlo pěchoty WOLFDOG

Za tímto projektem stojí známá, brněnská výrobna traktorů Zetor. Firma právě dokončuje projekt pásového obrněného vozidla, které by ráda nabídla evropským armádám včetně té české. Exportní název by tedy byl IFV Wolfdog, česky pak BVP Vlčák. Transportér Wolfdog bude stavěný pro osmičlenný vojenský výsadek a tříčlennou posádku. Existenci projektu potvrdila Isabela Vršková, jednatelka firmy Zetor Engineering. "Aktuálně prochází revizí a společně s partnery finalizujeme jeho dvě varianty" upřesňuje Vršková. Zetor Engineering, dceřinka slavného výrobce traktorů, zatím svoje plány nikde nezveřejňuje. Na oficiálních stránkách se mi podařilo nalézt, že Společnost Zetor Engineering, s.r.o. vznikla v roce 2014 jako 100% vlastněná dceřiná společnost ZETOR TRACTORS a.s. Jejím hlavním cílem je rozšíření současného zaměření společnosti, tj. výroby traktorů, o možnosti rozvíjet se i v oblasti vojenského průmyslu. Předpokladem pro zabezpečení úspěchu v této oblasti rozvoje jsou nejen dlouholeté zkušenosti v oblasti těžké off-road techniky, ale také samotné historické předpoklady vzniku společnosti ZETOR TRACTORS a.s. v roce 1946, jako dceřiné společnosti Zbrojovky Brno. Prvotním plánovaným krokem společnosti Zetor Engineering v oblasti vojenského průmyslu je vyvinout speciální mobilní podvozek – nosič MMBS (mobile military base station) schopný v třídě IFV (Infantry fighting vehicle) bojových vozidel pěchoty splnit nové nároky vyplývající ze souhrnu zkušeností a analýz z nasazení v současnosti existujících bojových vozidel tohoto typu v bojových operacích a prognóz budoucích konfliktů. Ukazuje se, že bezpečnost vozidel v aktuálních konfliktech je nedostačující, a že ani výrazná modernizace dnes používané vozové techniky není schopna splnit vysoké požadavky na ochranu posádky. Zetor Engineering, s.r.o. rozvíjí speciální projekty v oblasti vojenského průmyslu, při kterých vychází ze schopností a zkušeností ze stavby těžkých strojů – traktorů, kde je hlavním cílem zaměření se na motorizované podvozky – mobilní základny a nosiče speciálních vojenských nadstaveb specifických podle jednotlivých vojenských strategií. Již v květnu (2016) vstoupila společnost Zetor Engineering do Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR. To by jí případně vyjednávání s ministerstvem obrany mohlo ulehčit. Resort nyní finalizuje přípravné práce na zakázce, v rámci níž by vojáci v horizontu několika let získali náhradu za stárnoucí vozidla BVP-2. Mluví se až o 210 nových obrněncích za 50 miliard korun. I to je důvod, proč vzniká IFV Wolfdog. "Projekt cílí na trhy, kde probíhá, či bude probíhat výměna BVP za vozidla, jež odpovídají moderním armádním požadavkům," souhlasí Vršková. Dle mého, je ale problém v již etablované konkurenci, která může potencionálním zákazníkům nabídnou mnohem lepší podmínky, dá se říct offsety, než malá firma s žádnou tradicí v oboru bojových vozidlech nebo výrobě vojenských vozidel. Jedinou možností je tedy uspět na tuzemském trhu, a pokud se vozidlo osvědčí, získat tak renomé i v okolních státech, což usnadní vývoz na světové trhy. Přeci jen i menší státy v současnosti vyrábí vlastní konstrukce pásových vozidel (zmiňme Gruzii, Singapur atd.), tak by neměl být problém zkonstruovat pásovou platformu v soukromém podniku v ČR. Očekávám že zbraňové systémy, elektronika a možná i celá věž by byly zakoupeny od většího zahraničního výrobce. V této věci je totiž tuzemská výroba příliš drahá a nerentabilní.

Představení demonstrátoru v roce 2018

Pokud vše půjde podle plánu, do konce roku 2016 má vzniknout první demonstrátor vozidla Wolfdog, pro interní zkoušky. Osobně jsem hodně zvědavý na výsledky testů a doufám, že proniknou i na veřejnost. Později se můžeme těšit i na oficiální zkoušky, které se snad dostanou na veřejnost. Na veletrhu IDET 2017 firma vystavila maketu vnitřku, kde ukazuje prostorové možnosti. "Jde o velkorysé řešení, vejdou se do něj vojáci do výšky 195 centimetrů. Do současných vozidel se často vyšší vojáci nevejdou," řekl Bořil. Vnitřní prostor pro vojáky by měl být konkurenční výhodou. Už v roce 2018 by měl být hotový takzvaný demonstrátor, což je předchůdce prototypu, vozidla Wolfdog. Vozidlo může být ve verzi OT, BVP nebo střední tank / vozidlo palebné podpory (ráže 105 až 120mm). Co se týče bojové věže, tak ta bude osazena podle přání zákazníka. Jedná se o novou koncepci bojových vozidel, které by měly odpovídat vojenským předpokladům až do roku 2050. "Ochrana posádky odpovídá prognózám budoucích konfliktů a ničivosti balistických zbraní či min. Řada ostatních vozidel je starší koncepce a přestávají požadavkům stačit," uvedl Bořil. Pokud nedojde ke zdržení, u tendru MO na nové BVP, Wolfdog již bude moci cílit pouze mimo ČR. Dojde li ke zdržení, je možné, že v roce 2018 bude vozidlo nabídnuto i AČR. Zetor ale necílí jen na AČR, zastaralá bojová vozidla pěchoty, BMP 1/2, jejichž konstrukce odpovídá standardům studené války, má dodnes ve výzbroji řada evropských armád a všechny připravují nákupy nových transportérů. Potenciál zde tedy je. Zpráva o pracích na novém tuzemském bojovém vozidle je pro mě zjevením a ohromným překvapením. Přeci jen se doposud skloňovaly jen zahraniční konstrukce a neúspěšný Šakal. V případě úspěšných testů bych Vlčákovi přál úspěch, přeci jen by se tak omezil zbrojní monopol Czechoslovak group, nebo výroba licenčních typů. Minimálně vozidlu přeji, aby svými schopnostmi překonal neúspěšnou psovitou šelmu, která se mohla stát novým BVP pro AČR, snad si zaslouží obdobně masivní reklamu.

Osádka - 3+8
Výzbroj - 30 až 120 mm
Délka - 7,8 m
Šířka - 3,2 m
Světlá výška - 0,5 m
Brodivost - 1,2 m
Překážka - kolmá stěna 895 mm
Hmotnost - až 44 t
Rychlost - až 70 km/h
Dojezd - 600 km
Odolnost dle STANAG:
Balistická - 4-5
Protiminová - 4a až 4b


Zdroj:
http://zpravy.e15.cz/fleet-special/zeto ... el-1333192
http://defence-blog.com/army/zetor-engi ... -2017.html
http://www.armadninoviny.cz/idet-2017-z ... lfdog.html
http://www.zetorengineering.com/cz
http://www.euro.cz/byznys/zetor-chce-do ... er-1298031

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) Rase dne 4/6/2017, 20:11, celkem upraveno 6 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bojové vozidlo pěchoty Wolfdog

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Obrázek

Moc šancí tomuto vozidlu nedávám, byť tajně věřím v úspěch, přeci jen celý projekt silně připomíná tuzemské OT ZUBR, které se mohlo stát nástupcem OT-64 SKOT, místo vozidel Pandur II: http://palba.cz/viewtopic.php?f=297&t=7103 Na druhou stranu si říkám, že kdy můžou vlastní pásový podvozek konstruovat Gruzinci, Srbové, Singapurci, Korejci a mnozí další, mohla by to zvládnout i brněnský Zetor. Pokud se uskromní a budou vyvíjet pouze pásový podvozek, je zde šance na reálné dokončení. Pokud budou chtít vyvíjet i vlastní věž, tak zde vidím potenciál velkého zádrhelu. I jen samotné usazení zbraní, elektroniky a všech systémů do věže, je poměrně velkým problémem a nemusí se podařit bez problémů (viz slovenské věže Turra). Přeci jen i u samotné věže, britského bojového vozidla Ajax, spolupracuje Lockheed Martin UK s německým Rheinmetallem. Nejspíš ne proto, že by to nedokázali sami, ale důvodem je ušetření nákladů - vývoj nové věže je problematický (v tomhle je Rheinmetall opravdu dobrý). Navíc je na trhu velký výběr již existujících a ověřených věží (většinou i s integrovanými systémy a elektronikou). Nákup věží v zahraničí by vozidlo hodně prodražil (věže bývají obecně vlice drahé), ale přeci jen je to nejdůležitejší část vozidla, u které je lepší nehledat "originální řešení". V dnešní době potencionální zákazník stejně osadí vozidlo věží jaká se mu hodí.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
stetula
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 154
Registrován: 25/7/2014, 17:52

Re: Bojové vozidlo pěchoty Wolfdog

Příspěvek od stetula »

musím Zetoru gratulovat , Pustit se do tak náročného úkolu. tajně doufám že uspějí. to přirovnání s PSP je trošku mimo . PSP mělobrovské ekonomické problémy a neměl s vozidly zkušenosti. Kdežto zetor vydělal loni cca 0,5 mld. čistý zisk ( to znamená peníze na vývoj ) a zkušenosti
Obrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bojové vozidlo pěchoty Wolfdog

Příspěvek od Rase »

Pokud bude Wolfdog fungovat a bude mít vlastnosti alespoň trochu lepší než Šakal (což není tak těžké), tak doufám že bude mít v médiích stejnou oporu jako Šakal. Potenciál má ohromný. Na pohled se zdá být taky v pohodě, takový klasický moderní design. Kompaktní tvar s prostorným prostorem pro výsadek. Podle počtu kol je hodně vysoký a dlouhý, což se hodí. Navíc uveze o dva vojáky víc než Puma nebo krátký Lynx, stejně pak jako ASCOD, dlouhý Lynx nebo CV90.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
stetula
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 154
Registrován: 25/7/2014, 17:52

Re: Bojové vozidlo pěchoty Wolfdog

Příspěvek od stetula »

na tom podvozku není co zkoumat , vezmete obdobné vozidla co jsou ve světě a mírnými odlišnostmi je zkopírujete . To zvládne každá lepší konstrukční kancelář horší je motor ( tam si umí Zetor poradit i s převodovkou ) a materiál korby ( tam bude hrát roli Slovenský vlastník který má přístup k tamějším zbrojařům )
co se týče elektroniky tak není problém oslovit Izraelské zbrojovky ti prodají cokoliv

co se týče pancíře existuje v česku firma která vyvíjí vrstvený pancíř : La composite a VVÚ Brno
ale nikde zmínka o Zetoru
Obrázek
Argonantus
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 417
Registrován: 13/12/2013, 15:13

Re: Bojové vozidlo pěchoty Wolfdog

Příspěvek od Argonantus »

na tom podvozku není co zkoumat , vezmete obdobné vozidla co jsou ve světě a mírnými odlišnostmi je zkopírujete .
Nesdílím tento názor.
Řeklo by se, že máloco je za sto let tak prozkoumané, jako podvozek auta. A každý nový model je při tom jiný; řeší jemné rozdíly hmotnosti, jízdních vlastností, možností umístění jiných zařízení, spotřeby materiálu, ceny, atd.
Tím spíš, že novodobá BVP docela drsně nabrala sílu pancířů a s tím i tuny, takže jde o hodně. A plno z nich se nedostalo za brány prototypu; vlastně to nikdo pořádně nenakoupil.

Takže to rozhodně není snadný úkol, ale dlouhodobě a strategicky by bylo naprosto skvělé, kdyby se to povedlo. Dobrý podvozek je základ celé řady navazujících mašin.
Zrovna jsme tu vedle třeba řešili, že vlastně není k dispozici malé PL zařízení na jediné vozidlo, které může do terénu, není ho snadné rozmlátit a je pohotové prakticky ihned, nemusí se sundávat z podvozku a montovat. A to je dnes jedna z nejpotřebnějších mašin ze všeho.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17687
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Bojové vozidlo pěchoty Wolfdog

Příspěvek od skelet »

Teoreticky maji odkud brat. Inzenyri ze Slovenska, Srbska, Ukrajiny apod. Spolupraci se zapadnimi firmami moc nepredpokladam. Ti co v tom maji praxi nebo know how sami neco takoveho nabizeji.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bojové vozidlo pěchoty Wolfdog

Příspěvek od Rase »

skelet píše:Teoreticky maji odkud brat. Inzenyri ze Slovenska, Srbska, Ukrajiny apod. Spolupraci se zapadnimi firmami moc nepredpokladam. Ti co v tom maji praxi nebo know how sami neco takoveho nabizeji.
Navíc, pokud by byl s nějakou částí problém, můžou zadat návrh nějaké součástky, nebo celého segmentu nějaké firmě třeba v Německu. Rheinmetall má v tomto bohaté zkušenosti. Ale nemusíme se dívat jen na velké firmy typu Rheinmetall nebo KMW. Když zůstanu v Německu, tak pro mě byl velkým překvapením výrobek společnosti FFG Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft mbH, která se zůčastnila s pásovým vozidlem PMMC G5, dánského tendru na náhradu transportérů M113. Vozidlo sice není moc pěkné, za zmínku stojí modulární řešení nákladového prostoru. Tedy i málo známé firmy (střední velikosti) můžou vyrobit zdařilou konstrukci. Výhodou ZETORu je, že na nás není uvalené žádné embargo, tak můžeme najímat lidi a nakupovat technologie po celém světě (všichni vám za peníz rádi pomůžou). Stačí jen investovat finance.
O firmě: https://en.wikipedia.org/wiki/Flensburger_Fahrzeugbau
PMMC G5: http://below-the-turret-ring.blogspot.c ... -m113.html

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Bojové vozidlo pěchoty Wolfdog

Příspěvek od klingy »

Dnesny (zapadny) zbrojarsky priemysel je velmy podobny automobilovemu, je par firiem od ktorych beru automobilky riesenia....
Takze napr. v pripade pasoveho podvozku najma odpruzenia sa obratite napr. na firmu Horstman http://www.horstman.co.uk/new_demonstra ... index.html
v pripade pancierovania IBD Deisenroth Engineering (dovolim si tvdit, ze ma 50% rhu co sa tyka pancierovania na zapadnych vozidlach), a takto by sa dalo pokracovat....
Rovnako motory a prevodvky prakticky vsetko na zapade bere Renk a Alisson motory robi asi 5-6 firiem...
Takze stredny pasovy podvoz z produkcie Zetoru nie je nezmysel a da sa vyprodukovat solidne riesenie, pre potreby ACR/OSSR za lepsie peniaze, nez stroje vyrobene v zapadnej Europe...

Inak Zetor vlastni J&T?
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bojové vozidlo pěchoty Wolfdog

Příspěvek od Rase »

Od roku 2002 je jediným akcionářem slovenský HTC Holding. Hledal jsem jestli mají nějaké viditelné vazby na J&T, ale nic jsem nedohledal. Pokud by byly vazby na J&T, tak opět narazíme na slováky (především Jozef Tkáč a Ivan Jakabovič), ale jsou zde i vazby na čínskou CEFC China Energy Company Limited (což by nabízelo spoustu možností). Podle toho, že vlastníci ZETORu jsou Slováci (HTC), tak je opravdu velice pravděpodobný skeletův scénář, že se na návrhu Vlčáka podíleli primárně inženýři z "východu". Přeci jen, Zetor už není Česká firma, tak jsem docela zvědavý, jak budou zápolit s Czechoslovak group, která nabízí licenční ASCOD2. Řekněme že sázky jsou vysoké a docela bych se divil, pokud by zde byl prostor na společnou výrobu s Poláky.

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17687
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Bojové vozidlo pěchoty Wolfdog

Příspěvek od skelet »

Důležité je, kde bude výroba. Což je v případě Ascodu kopřivnice, v případě CV-90 asi Nový Jičín, a v případě Zetoru?
ObrázekObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Bojové vozidlo pěchoty Wolfdog

Příspěvek od Mirek58 »

Zetor a nové BVP?
No, potěš koště!!!!!
Jakpak jsou na tom borci s traktorama?

(kdo si jednou koupí Zetora, po pěti letech prohlásí - už mi nesmí na dvůr a jde koupit jinou značku)
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bojové vozidlo pěchoty Wolfdog

Příspěvek od Rase »

Zetor má výhodu v tom, že může hrát na "tuzemskou" kartu, že je to český výrobek (což není uplně pravda), že lidé budou mít práci (otázka kde - Brno, Slovensko ?), podpora tuzemského stroje pro export a ušetří se za licenční poplatky, daně atd. možná i nižší cenu. Výsledkem by byl unikátní stroj s možností libovolných úprav, ale neověřené konstrukce, nejspíš by bylo dobré počítat s dodatečnými úpravami (zase bysme platili "vývoj", asi jako u BRENu). Navíc ani ZETOR není státní podnik, tak by finance šly do soukromých rukou (majtelé jsou Slováci). Mohou si sami určit tržní cenu - spíš podle konkurence, než reálnou. ASCOD2 by znamenal prohloubení vazeb s Generaly Dynamics Europe, je zde možnost vyjedat levně ojeté Leopardy 2A4, možná i něco ve stylu Offsetů se Španělskem, tedy že se vložené finance částečně vrátí (v exportu do Španělska). Stroje by se částečně vyráběly ve Španělsku a montovaly v ČR (Kopřivnice), obdobně jako u Pandurů, což zvládáme. V tomto případě by čeští lidé měli taky práci, navíc v regionu, kde je o práci nouze (více než v Brně). CV90 nabízí prohloubení vztahů s BAE, oproti GDE bych s offsety nepočítal, patrně nabídnou nižší cenu. Jinak by se jednalo o stejný výsledek jako u kontraktu s GDE. Nový Jíčín je hned vedle Kopřivnice. Pro vozidla Puma, Lynx a jiné zatím není nic známo, výrobci a ani německá strana se neangažují. Nebo zatím není nic známo. Vzhledem k množství financí si ale myslím, že se zapojí (s nějakým strojem), přeci jen Puma byla nabízena Izraelcům, v USA atd. Lynx by měl být běžně nabízen zájemcům. Patrně se zapojí až po oficiálním zadání soutěže.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bojové vozidlo pěchoty Wolfdog

Příspěvek od Rase »

Koukal jsem na ony počítačové modely, a zaujaly mě ony poklopy pro výsadek, ve střeše korby. Přeci jen je to prvek, který zeslabuje konstrukci (podobně jako boční střílny).
V podstatě u žádného BVP se toto řešení nepoužívá a většinou na to není kolem věže místo. Moc se mi ten nápad nelíbí, přeci jen je to zbytečný nápad, který zákazníkovi omezuje výběr z dostupných věží (aby šly poklopy otevřít a nezavazely). navíc jich je přehnaně moc - sedm. Z historie byl použit třeba u MT-LB (což by naznačovalo na spolupráci s Poláky), kteří toto vozidlo rozpracovávají do moderní podoby. Hledal jsem dál a podobně řešený je strop u Kamazu Typhoon. Tak nevím, jestli je to náhoda, nebo je zde nějaká souvislost. Pochybuji že mají nějaký jiný význam, jako třeba úložný prostor nebo něco podobného. Vozidlo je taky nápadně široké, konkurence je většinou široká jen na velikost věže (!), zároveň je stroj i hodně dlouhý (o pojezdové kolo delší než jiné stroje). A to nemá ani osazený pořádný přídavný pancíř (!)
K výzbroji: jsou zde vidět dva automatické otočné vrhače granátů (celkem 12 granátometů). Na bocích věže je zařízení pro odpal dvou raket (asi protiletadlových) a na druhé straně zařízení pro odpalování protitankové rakety. Na věži je pak usazená dálkově ovládaná věžička s velkorážovým kulometem. Na korbě pak i ručně ovládaný kulomet. Další kulomet je patrně spřažený s kanónem ve věži. Celkově mi to přijde jako až moc masivní, a tedy i drahá, výzbroj. Navíc moc různorodá a na věži by byl potřeba i prostor pro různá čidla, elektroniku a jiné systémy, které zabírají nemálo místa na věži. Na první pohled je to pěkné vozidlo, ale při bližším zkoumání vidím netradiční pojetí, se kterým by mohly být problémy. Možná radši měli jen upravit koncept CV90 (jako to udělali poláci u Anderse, korejci u K-21, nebo turci u Kaplan-20 atd.)

Obrázek
Kamaz Typhoon
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17687
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Bojové vozidlo pěchoty Wolfdog

Příspěvek od skelet »

No moderní BVP mají spíše mohutnou věž, než že by byla malá. Jejich šířka se pohybuje mezi 3,2 až 3,6metru. Ascod má rovněž sedm pojezdových kol.
No a dle mého je na prezentaci varianta s přídavným pancířem.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bojové vozidlo pěchoty Wolfdog

Příspěvek od Rase »

Ještě mě napadlo, jestli ty poklopy na stranách stropu, které jsou i na sešikmené korbě, nemají nějakou funkci k doplňování segmentů přídavného pancéřování (nějaké naskládané pláty). Přeijde mi, že ten Wolfdog je široký tak 5 metrů :D
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
stetula
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 154
Registrován: 25/7/2014, 17:52

Re: Bojové vozidlo pěchoty Wolfdog

Příspěvek od stetula »

stejné poklopy má i nad předními světly takže to nemá s výsadkem nic společného
Obrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bojové vozidlo pěchoty Wolfdog

Příspěvek od Rase »

Co by to ale mohlo být? Nějaký úložný prostor? Přeci jen pokud by se do toho vkládalo nějaké pancéřování, byly by otvorů víc a v souvislé řadě (navíc užší).
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17687
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Bojové vozidlo pěchoty Wolfdog

Příspěvek od skelet »

To nemusi byt na pancerovani, ale ulozne prostory nebo servisni dekly
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bojové vozidlo pěchoty Wolfdog

Příspěvek od Rase »

Šéfredaktor časopisu ATM Michal Zdobinský:
"Vývoj pásových vozidel je velmi náročný a drahý. Oproti traktoru mají složitý podvozek, který potřebuje ochranu proti minám. V devadesátých letech chtěly zbrojařské firmy všechnu techniku dávat na kola. Ale třeba Afghánistán má pro ně těžký terén. Brněnskou firmu handicapuje i fakt, že nemá ve zbrojním průmyslu známé jméno." Zatím není jasné, jestli chce firma vyrábět obrněná vozidla v Brně a nabídne zde pracovní místa.

Zdroj: http://brnensky.denik.cz/podnikani/zeto ... 60718.html
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika a dělostřelectvo“