Obrněný transportér ZUBR

Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Obrněný transportér ZUBR

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Obrněný transportér ZUBR

Již uplynulo hodně času od doby, kdy byl na IDETu 97 představen obrněný transportér ZUBR, jehož autorem byly Přerovské strojírny, Přerov, a.s. Vozidlo pochází z konce 90.let a dá se říct, že se jedná o moderního nástupce OT-64, upraveného dle Západních standardů ve variantě 6x6 nebo 8x8. V osmdesátých letech probíhala neúspěšná jednání s polskou stranou o modernizaci OT-64 Skot. Polsko návrhy odmítlo a armáda se do modernizace sama nepustila. Velení AČR se tedy rozhodlo, že původní kolová technika je již nedostačující a ozbrojené síly potřebují nový, menší, rychlejší, silněji pancéřovaný a silněji vyzbrojený kolový obrněný transportér. Kořeny zakázky jdou až do 90.let, kdy prosadil tehdejší ministr průmyslu a obchodu Miroslav Grégr vizi, že by se měl vytvořit ryze český vojenský vůz. Do projektu investovala, tehdejší socialistická vláda Miloše Zemana, desítky milionů korun. Od počátku se na vývoji podílel i Pavel Musela - vlivný zbrojař ze společnosti Pamco napojený na ČSSD. Pro zajímavost, původně se hovořilo o nákupu až 440 vozidel (!) Když vláda padla a moci se chopil Vladimír Špidla, změnilo se i zadání. Již začátkem roku 2003 zveřejnilo ministerstvo obrany záměr nahradit dosluhující OT-64 některým ze zahraničních strojů. Maketa OT Zubr vznikla jako soukromá iniciativa Přerovských strojíren a. s. ( PSP ). Projekt se nedostal dál než do fáze nákresů a makety 1:1. Z dnešního pohledu je jasné, že tento projekt byl příliš ambiciózní (jako všechny tuzemské projekty z této doby), ale hodí se jej porovnat s vozidly Pandur II 8x8, které již několik let úspěšně slouží v AČR.

ZUBR PSP se mělo stát rodinou víceúčelových kolových vozidel v provedení 6x6, 8x8 a případně i 10x10. U vozidel měla být zajištěna zaměnitelnost většiny součástek, což by zjednodušilo logistické zabezpečení, školení posádek a údržbu. Konstrukce měla být stavebnicová, díky čemuž bylo možno podvozky osadit jednoduchou věží s lehkým kulometem, nebo i kanónem ráže 105mm. Základem měla být společná korba i podvozek. Úroveň balistické ochrany by bylo možno upravovat pomocí přídavného pancéřování. Oproti předchozím transportérům pěchoty, byl kladen velký důraz na humanizaci vozidla, čímž by se zvýšila užitná hodnota vojáka a i samotného bojového vozidla. V tom je jasně viditelný rozdíl od konceptu OT-64, OT-90, BTR a BMP. Rodina vozidel měla mít nezávisle řešené zavěšení kol, rozvod typu H s možností zmenšení poloměru zatáčení přibrzděním, pohon všech kol, centrální huštění a možnost dojezdu po úplném úniku vzduchu. Co se týče komunikačních prostředků a elektronických systémů, tak měly být standardní dle norem NATO.
Konstrukce vozidel řady ZUBR měl umožňovat širokou škálu nejrůznějších zástaveb, což umožňovalo vznik celé řady specializovaných variant. Kromě obrněného transportéru nebo bojového vozidla pěchoty přicházel v úvahu i stíhač tanků s protitankovými řízenými střelami, vozidlo palebné podpory s otočnou věží a kanónem až do ráže 105mm, protiletadlový komplet, průzkumné, velitelské, vyprošťovací, spojovací nebo dílenské vozidlo. Z dnešního pohledu by bylo vhodnější koncipovat vozidlo i na vyšší zátěž. Příkladem mohu uvést VBM Centauro 8×8 (od Finmeccanica Oto Melara SpA), který lze osadit věží HITFACT 105mm/52 nebo 120mm/45, ale i houfnicí 155mm/39. Celkově mi přijde vozidlo Zubr, velice inspirovaný italským VBM Freccia (ze kterého vychází i zmíněný Centauro). U některých návrhů konstruktéři použili věž identickou s italskými věžemi Hitfist Plus (použité i u vozidel Dardo). Byť v této době bylo velmi oblíbené i švýcarské vozidlo MOWAG Piranha.

Celý projekt byl odložen a postupem času zapomenut. Neúspěch tohoto stěžejního projektu znamenal i konec Přerovských strojíren a. s. ( PSP ). Podklady pro projekt (projektová dokumentace, model atd.) byly součástí majetku dceřiné společnosti PSP Bohemia a.s., která v roce 2003 zkrachovala, dokumentace přešla do konkurzní podstaty a poté byla skartována. Kopie je patrně v archivu ministerstva obrany. Jak již bylo řečeno, OT Zubr byl inspirován italským vozidlem
VBM Freccia a dalším horkým kandidátem bylo švýcarské vozidlo MOWAG Piranha. Vlastník práv na toto vozidlo, General Dynamics, raději přihlásil svou další společnost, Steyr (nabízející Pandur II 8x8), kterému hrozily existenční problémy a českou zakázku nutně potřeboval. Podpora rakouského Steyru na úkor Přerovských strojíren se z tehdejšího pohledu zajisté zdálo být chybou, ale co si budeme nalhávat, obě společnosti měly neporovnatelný potenciál a zázemí, k čemuž se chci ještě vrátit.
Projekt Zubr vypadal velice dobře, ale vývoj z ničeho, by byl hodně drahý a nejspíš by dřív nebo později skončil. I pokud by byla vozidla zavedena, je třeba si vzpomenout na projekty z této doby, jako byl T72M4CZ, L-159 Alca, PL-20 Plamen atd. kterým byl předpovídán exportní úspěch, ale skončilo to u malé série, drahého vývoje a celkového zklamání. Navíc by se jednalo o nevyzkoušený stroj, který by se na trhu nejspíš neprosadil, oproti dravé konkurenci. I u Poláků je pěkně vidět, že z Patrie AMV postupně vytvářejí vlastní stroj – Rosomák II atd. U Panduru II je to podobné - časem může vzniknout nové "OT Zubr" který bude mít s Pandurem II společného jen předka.

Zdroje:
http://forum.worldoftanks.eu/index.php? ... t-ot-zubr/
http://palba.cz/viewtopic.php?f=297&t=576&start=200
http://domaci.ihned.cz/c1-40683980-naku ... i-politiku

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) Rase dne 27/2/2017, 14:48, celkem upraveno 5 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Obrněný transportér ZUBR

Příspěvek od Rase »

ObrázekObrázek

ObrázekObrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Obrněný transportér ZUBR

Příspěvek od skelet »

No s inspirací u Freccia si moc jistý nejsem. Oba typy víceméně vznikaly současně, takže se ovlivňovat nemohly. V té době to spíše vypadalo na výraznou inspirací švýcarskou Piranha III. Rovněž porovnání s Centauro je lehce nešťastné, přeci jen to je vozidlo,které bylo od počátku projektováno jako nosič těžké výzbroje. Zubr, stejně jako ostatní české zbrojní programy, zabila především rychle se měnící politika s minimální snahou o jejich podporu venku.
V oněch letech jsem například "žral" design Sa58 s granátometem M203 nebo marksmanskou verzi téže zbraně.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Obrněný transportér ZUBR

Příspěvek od Rase »

Vozidla VBM chápu jako dvě varianty jednoho vozidla (lehkou a těžkou), ale možná se mýlím. Mě zarazilo, že na nákresu a animaci, je prakticky jen upravená italská věž (možná s grafikou pomáhali italové). Tady bych rád zmínil, že věž od Oto Melara (Hitfist-30P) používá i polský Rosomák - náhoda ? :)
Švýcarský MOWAG a jejich Piranha, byl očividně dlouho favoritem. Celkově mi přijde fascinující paralela hledání nového OT s dnešní náhradou za BVP. U OT se původně hledala náhrada až za 440 vozidel. V případě BVP jsem slyšel i počet 220 kusů, tak uvidíme.
Narážku na tehdejší politickou situaci berte s odstupem, přišlo mi to zajímavé, tak jsem to zapracoval do článku.
Zubr vznikal v době, kdy se úloha armády razantně měnila a krom snižování stavů, byly krácené i finance + politická podpora byla taky hodně nestálá
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Re: Obrněný transportér ZUBR

Příspěvek od kopapaka »

Jé, první článek ve kterém někdo použil moje fotky :)
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Obrněný transportér ZUBR

Příspěvek od Rase »

kopapaka :up: nemáš těch fotek víc ? Ta maketa vypadá hodně futuristicky.
Nebo nějaké osobní poznatky ? Přeci jen se toho na inernetu víc najít nedá
Pro mě jsou ty 90.léta už hluboká historie :D
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Obrněný transportér ZUBR

Příspěvek od skelet »

Jelikož v té doby byly ony věže hodně propagované, tak to bude rozhodně náhoda. Poláci například používali její derivát Hitfist 60, pro svůj prototyp BWP-2000. Což v té době s dvěma střelami TOW a rychlopalným kanónem ráže 60mm byla extratřída. Tedy co se palebné síly týkalo.
Zubr měl potenciál, ale měl přijít o deset let dříve.
ObrázekObrázekObrázek
stetula
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 154
Registrován: 25/7/2014, 17:52

Re: Obrněný transportér ZUBR

Příspěvek od stetula »

pokud mi dáte návod jak sem umístit obrázek tak Vám sem vložím naskenovanou stránku z firemního katalogu s TTD Zubr
Obrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4077
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Obrněný transportér ZUBR

Příspěvek od jarl »

Návod na vkládání obrázků najdeš zde: http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=1&t=5875
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
stetula
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 154
Registrován: 25/7/2014, 17:52

Re: Obrněný transportér ZUBR

Příspěvek od stetula »

ted jsem si všim že ten obrázek má rase v odkazu.

v PSP jsem strávil 3 roky jako učeň a potom mechanik seřizovač a trošku jsme se kolem toho nachomejtl :)

podvozek dodávala TATRA včetně motoru a převodovky . byly vyrobeny 2 prototypy
první viz katalogový list sedadla na krajích vojáci seděli naproti sobě
druhý měl střílny pro vojáky a sedadla uprostřed zády k sobě ( byla vyrobena jenom korba nebyla ani na kolech )

jinak ve školící místnosti byli vystavené makety asi 5 verzí v perfektní kvalitě. docela škoda že nikdo neví kam zmizeli
Obrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Obrněný transportér ZUBR

Příspěvek od Rase »

Tady jsou ty kompletní skeny, než jsem si je upravil (rozřezal).
Nemůžu si pomoct, ale ty modely a maketa, mi hodně připomínají BTR-90 (takový ten nízký, široký vzhled)
stetula - díky za doplnění

Obrázek Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Obrněný transportér ZUBR

Příspěvek od skelet »

Stetula: Tatra dodávala podvozek? Zubr přeci nebyl položený na rouře?
ObrázekObrázekObrázek
stetula
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 154
Registrován: 25/7/2014, 17:52

Re: Obrněný transportér ZUBR

Příspěvek od stetula »

skelet.
pokud vím tak se v PPS svařovala jenom korba a podvozek s motorem přijel z tatrovky. jestli byl na rouře nebo nebyl to nepovím, ale v PPS se nikdy žádný podvozek nevyráběl
zaprvé to tam nikdo neuměl a nebyli na to vybavení
Obrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Obrněný transportér ZUBR

Příspěvek od skelet »

Kontaktoval jsem p.Hynka Obroučka, což je velmi dobrý znalec Tatry a dění v ní. Dle něj Zubr neměl skutečný podvozek. Z toho mi vychází, že PSP si zakoupilo podvozek pro maketu, aby s ní mohli manipulovat. Ale je to jen můj názor, klidně mohla konstrukce PSP nakonec dojít k tomu, že místo výše popsaného podvozku použije tatrovácký podvozek. To už ví jen konstruktéři PSP.
ObrázekObrázekObrázek
Adamicz
vojín
vojín
Příspěvky: 14
Registrován: 12/10/2010, 14:16

Re: Obrněný transportér ZUBR

Příspěvek od Adamicz »

jedno zajímávé info k osudu jednoho z prototypů z jednoho staršího A-reportu:
Nově vyvíjený KOT Zubr 6x6 a 8x8 z Přerovských strojíren PSP Bohemia nebyl přijat do výzbroje a jeden z prototypů se nakonec zachránil ve Vojenském technickém muzeu Lešany.
zdroj: http://www.mocr.army.cz/assets/multimed ... r52011.pdf
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Obrněný transportér ZUBR

Příspěvek od Rase »

Některé varianty OT Zubr (ona maketa), mi hodně připomínají, svoji hamatností (dlouhé, nízké a široké) připomíní projekt Pars 8x8 od turecké společnosti FNSS. Tak nějak takhle by asi mohl vypadat modernizační projekt (nebo druhá série) vozidel Zubr :D Možná je to blbost, ale já tam tu podobu vidím.
ps. počítačový model už vypadá ale víc jako Pandur nebo Iveco

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Obrněný transportér ZUBR

Příspěvek od Rase »

Autor: Doc. Ing. Milan Vašíček, CSc, plukovník v záloze, který vyučoval na Vojenské akademii. Je autorem koncepce architektury bojového prostoru s čelním pancéřováním lafetace minometného kompletu a samočinného nabíjecího ústrojí 120 mm samohybného minometu vz.85 PRAM-S a autorem ideového projektu minometné věže pro OT ZUBR. Originální článek naleznete zde: http://www.armadninoviny.cz/ceskosloven ... mpion.html

Minometná věž pro OT ZUBR

V případě Obrněného Transportéru ZUBR, se krom základního vybavení věží s malorážovým automatickým kanónem, předpokládala řada dalších zbraňových nástaveb, mimo jiné s minometnou věží ráže 81/82mm a 120mm. Na základě požadavku Přerovských strojíren Přerov, a.s., byl v roce 1997 zpracován "Ideový návrh samohybného minometu s automatickým nabíjením na vozidle ZUBR". Východiska řešení byly následující: lafetace minometu ráže 81/52m a 120mm s automatickým nabíjením s možností přímé a nepřímé střelby do otočné věže pro platformu OT ZUBR s možností aplikace do jiné kolové či pásové platformy vhodných rozměrů a nosnosti. Do řešení minometné věže ZUBR byly vloženy zkušenosti z vývoje, zkoušek a výroby projektu PRAM-S. U všech variant minometných věží jsou použity stejné osvědčené konstrukční principy. Zbraňový systém minometných věží ZUBR se skládá z náměrových částí a samočinného nabíjecího ústrojí. Náměrové části, tvořené hlavní se závěrem, klínovým nebo šroubovým, brzdovratným ústrojím a kolébkou, jsou kolébkovými čepy uloženy do čela věže. Minometná hlaveň je nabíjena ze zadu.Udělování náměru je prováděno mechanickým náměrovým ústrojím. Samočinný nabíjecí mechanismus se skládá z řetězového zásobníku s minovými lůžky a podávacího ramene se zasouvačem. Před nabitím miny se hlaveň natočí do nabíjecí polohy. Podávací rameno vyjme minu z lůžka řetězového zásobníku, překlopí ji za hlaveň v nabíjecí poloze a zasouvač minu zasune do hlavně. Po nabití se hlaveň vrátí do zamířené polohy a dojde k odpálení. Z důvodu možnosti přímé střelby, mina musí být opatřena nábojnicí, nasunutou na stabilizátor miny. Parametry minometných věží odvisejí od ráže minometu a průměru ložiska věže. Byly analyzovány možnosti zástavby do věže s průměrem ložiska věže 1 300 mm a 1 700 mm (BVP-1 - BVP-2). U minometné věže ráže 81/82 mm je možno teoreticky dosáhnout rychlost střelby 50 až 60 ran/min. U věže o průměru ložiska 1 700 mm může kapacita řetězového zásobníku činit 60 kusů min, věž o průměru ložiska 1 300 mm 40 kusů min. Hmotnost věží je v rozsahu 1 500 až 1 800 kg. Vezená palebná zásoba minometného střeliva závisí na řešení zadního - muničního prostoru vozidla, může dosáhnout hodnoty 200 až 260 kusů min. Minometná věž ráže 120 mm má průměr ložiska 1700 mm s kapacitou řetězového zásobníku 30 min s teoretickou rychlostí střelby 30 až 40 ran/min. Hmotnost věže je v rozsahu 1 800 až 2 000 kg. Vezená palebná zásoba minometného střeliva může dosáhnout hodnoty 80 až 100 kusů min. Z hlediska vnější konfigurace tvar věží s automaticky nabíjeným minometem se prakticky neliší od běžných věží OT či bojových vozidel pěchoty s malorážovou kanonovou výzbrojí. Celková výška samohybného minometu jak na kolovém, tak pásovém podvozku nepřekročí standardní výšky kolových a pásových obrněných transportérů. Tím, že se vnější konfigurací samohybný minomet se nebude odlišovat od běžných bojových vozidel, nebude zbytečně na bojišti na sebe upozorňovat a tak se vystavovat soustředěné palbě protivníka. To povede ke zvýšení přežití samohybných minometů na bojišti.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Padouch
praporčík
praporčík
Příspěvky: 364
Registrován: 12/9/2008, 22:07
Bydliště: Bystřec City

Re: Obrněný transportér ZUBR

Příspěvek od Padouch »

MO investuje téměř 2,5 milionů Kč do renovace prototypu OT Zubr.
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/14031580
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Obrněný transportér ZUBR

Příspěvek od Nesher »

Padouch píše:MO investuje téměř 2,5 milionů Kč do renovace prototypu OT Zubr.
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/14031580
V Lešanech mu to bude ve společnosti OT 64 slušet :wink:
Uživatelský avatar
Padouch
praporčík
praporčík
Příspěvky: 364
Registrován: 12/9/2008, 22:07
Bydliště: Bystřec City

Re: Obrněný transportér ZUBR

Příspěvek od Padouch »

jo to bude, za pár let k zubrovi přibude Vega a Perun a můžou založit expozici neúspěšných projektů českého zbrojního průmyslu.
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika a dělostřelectvo“