Brennanova gyroskopická jednokolejka (1910)

Moderátoři: Pátrač, kacermiroslav, Bleu

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Brennanova gyroskopická jednokolejka (1910)

Příspěvek od Rase »

Einschienerp.jpg

Brennanova gyroskopická jednokolejka

Jedná se o označení pro pozemní vozidlo, které využívá gyroskopu k vyvažování jízdy na jedné koleji. Velkou výhodou byla schopnost zatočit na velmi krátké vzdálenosti, oproti klasicky řešeným vlakům, nevýhodou pak, že samotný gyroskop musel být nepřetržitě poháněn, aby se vozidlo udrželo ve vzpřímené poloze. Jednokolku stabilizovanou gyroskopem, v úvodním snímku, navrhl irsko-australský inženýr Louis Philip Brennan (1852-1932), první patent si nechal přihlásit již v roce 1903. Svůj model představil oddělení Britské armády, která se pro něj nadchla a doporučila vynálezci udělení 10 000 Liber na výrobu prototypu, leč finanční oddělení armády svých kolegů nesdílelo a udělení finančních prostředků zamítlo. Přesto se podařilo vybrat 2 000 Liber pro výrobu zmenšeného prototypu, který se zachoval až do dnešních dnů. Byť prototyp fungoval, znamenaly zlom volby v roce 1906, kdy se k vládě dostali Liberálové prosazující úspornou politiku. Zdroj financování tak vyschl, ale našel se jiný. Tím byla vláda v Indii, která roku 1907 schválila Brennanovi zálohu ve výši 6 000 Liber k vybudování jednokolejné tratě v kašmírském Durbaru. Zmíněné finanční prostředky byly vyčerpány do ledna 1909 a tak byla záloha navýšena o dalších 2 000 Liber. Patnáctého října téhož roku, byl sestrojen jednokolejný vlak od délce 12,2 m a šířce 3 m, který poháněl motor o výkonu 20 koní a dosahující rychlosti až 35 km/h. Na zkušební trati kolem továrny, vlak dokázal přepravit 32 lidí. U tohoto prototypu byl gyroskop stabilizovaný pneumatickým servem usazen v kabině, byť výhledově měl být mechanismus ukryt v podlaze. V roce 1910 byl vlak představen v Londýně, získal si velký zájem diváků a vozil jich až 50, mezi nimi i Winston Churchill. Byť Brennanův prototyp fungoval, nepodařilo se získat další finanční prostředky, jeden vlak byl sešrotován a druhý sloužil jako posouvadlo v parku až do roku 1930. Souběžně s britským protějškem zkonstruoval vlastní gyroskopicky stabilizovanou jednokolejku, německý konstruktér August Scherl (1849-1921), který menší vláček představil v roce 1909. Výrobou vlastní jednokolejky se zabýval britský aristokrat ruského původu – Pjotr Schilowskij (1871-1957), leč vozidlo bylo představeno až roku 1913, navíc při ostrých levotočivých zatáčkách se převracelo. Myšlenka jednokolejky ale nezapadla ani po první světové válce, ale to je již jiný příběh.

Zdroj:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gyro_monorail
https://en.wikipedia.org/wiki/Louis_Brennan
http://www.monorails.org/tMspages/History.html
http://adb.anu.edu.au/biography/brennan-louis-3048
http://gutenberg.net.au/ebooks15/150072 ... l#brennan2
http://www.catskillarchive.com/rrextra/odgyro.Html

Obrázek
irsko-australský inženýr Louis Philip Brennan (1852-1932)

1481214103_3.jpg
brennan-gyro-monorail-1.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „ostatní“