Ruské říční obrněné čluny

Lodě, ponorky

Moderátor: jarl

Odpovědět
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Ruské říční obrněné čluny

Příspěvek od Mirek58 »

Ruské říční obrněné čluny

Historie těchto obrněných člunů má své kořeny ve zprávě plukovníka Negovského ze dne 18.2. 1915 podané GVTU (Hlavní vojensko-technická správa) tehdy ještě carské ruské armády. Ta upozornila na potřebnost flotily vojenských lodí konstruovaných pro specifické hydrologické podmínky řek tehdejšího západního Ruska - Neman, Bobr-Narew, Visla. Ministerstvo války rozhodlo vytvořit tři oddíly říčních obrněných člunů pod správou GVIU (Hlavní vojensko-inženýrská správa - dnešní ženijní vojsko) pro jmenované řeky.

Oddíl měly tvořit:
3 ks dělových člunů
6 ks obrněných hlídkových člunů
6 ks obrněných průzkumných člunů
6 ks průzkumných člunů (rychlost 16uzlů)
4 ks člunů s přívěsnými motory
12 ks těžkých mostových souprav
30 ks otevřených pancéřovaných člunů na povozech

Všechny lodě musely být přepravitelné po železnici bez rozebrání. Vzhledem k požadovanému ponoru - 0,61m byla tímto zadáním vytvořena nová třída říčních vojenských lodí.

Říční obrněné čluny typ D

Všech 18 ks obrněných hlídkových lodí bylo zadáno do výroby USA f. Mulling and. Co a v březnu 1916 byly přepraveny lodí do Ruska a po železnici z Vladivostoku do Petrohradu.

Výtlak - 6,5 t , 1933 - 10 t
Délka - 9,21 m
Šířka - 2,47 m
Ponor - 0,61 m , 1933 - 0,85 m
Pancíř - 7 mm boky ,nástavba , 8 mm kul. věž.
Paluba nepanceřovaná.
Palná výška kul. věže - 1,52 m
Výzbroj r.1916 - 1x7,62 mm kul.( Maxim vz.1910) panc. věž (2000 nábojů)
r. 1917 - 2x7,62 mm kul. Maxim , zadní na otevřené pivot. lafetě , přední panc. věž (4000 nábojů )
r. 1920 - 1x7,62kul. věž, 1x37 mm kanon PL , kanon na pivotu ( 2000 + 200 nábojů)
r. 1940 - 1x7,62 kul.věž , 1x12,7 DŠk

Člun mohl při přetížení nést dvě miny typu "D" s kotevním zařízením.
V listopadu 1938 se na člunech zkoušela intalace aut. granátometu AG - 2 40,8 mm (konstruktér Taubin) , kde vadila nízká rychost praktické střelby a bylo požadováno zásobování zbraně nábojovým pásem .
Pohon - zážehový motor "Stirling" 85 hp , později "Scribs" 100 hp
Rychlost - 14- 16 km/h po proudu Dněpru , 9-11km/h proti proudu Dněpru
Posádka - 2+5 mužů

Do bojových akcí bylo posláno 16 ks těchto člunů , 2ks byly ponechány v Petrohradu jako školní.

Obrázek

ObrázekObrázek

Druhé sv. války se dožilo pět těchto člunů, č. D1, D2, D3, D4, D17 , kdy člun D 17 byl rozebrán ve 20. letech na náhradní díly.
Lodím byly 4.3.1939 přiděleny taktická čísla - 132 , 133 , 134 , 135 a po rozpuštění Dněperské flotily byly zařazeny do Pinské flotily.
V sestavě této flotily lodě absolvovali úvodní boje s Německem a na podzim 1941 zde jejich historie končí.
Článek doplněn 2.7.2013

Říční obrněné průzkumné čluny typ - N

Zakázka na stavbu obrněných průzkumných člunů typu N , byla zadána dvěma domácím výrobním podnikům.Tato zakázka měla naplnit stavy oddílů obrněných říčních lodí GVIU (r. 1915).
Větší část člunů byly zadána loděnici K.O. Revenského v Oděse - 14 ks a Technické kanceláři " Výbor Vega" v Borgu (Finsko) - 4ks.
Loděnice v Borgu zakázku splnila do poloviny roku 1916 a loděnice v Oděse ji plnila až do r. 1918.

Obrázek

Výtlak: 15/20/26,5 t
Délka: 15,2 m
Ponor: 0,61 - 0,9 m
Výška: 2,76 m
Pancíř: 6/8 mm (boky,paluba/ věže) / druhé zdroje - 5/7 mm
Výzbroj:
Projekt - 2x7,62 kul. Maxim (vz 1910) věže /4000 nábojů/
1917 - 1x7.62 mm kul. Maxim věž , 1x76,2 mm horský kanon (vz.1909) na pivot. lafetě místo zadní kul. věže (2000 +160 nábojů)
1928 - 1x7,62 mm kul. Maxim věž , 1x76,2 mm kanon na pivot. lafetě (vz.1913) , 1x47 mm kanon Hotchkiss na pivot. lafetě
1938 - 1x7,62 mm kul. Maxim věž , 1x45 mm kanon na pivot. lafetě , 1x12,7 kul. DŠK PL , 1x7,62 mm kul. Maxim PL na střeše pal. nástavby.
Max. pět kusů min P 1
Pohon: zážehový motor "Scribs" 95 hp , později "Komsomolec" 95 hp
Rychlost: 13/11 km/h
Posádka: 2+6(8) mužů, mírový /válečný stav

O člunech postavených v Borgu není dnes reálná zpráva, předpokládá se ,myslím oprávněně, že dopadly stejně jako 12ks typu D , že byly zničeny ,nebo ukořistěny Němci v Moziru počátkem r. 1918.
Čluny stavěné v Oděse byly využity počínaje rokem 1918 "bílými" v minimálním počtu 4 ks.
U těchto člunů byla zadní kul věž nahrazena dělem ráže 76,2 mm vz.1909.
Po dobytí Oděsy (1920) RA ukořistila z celkového počtu vyrobených člunů - 11 ks.
Z tohoto počtu byly čluny č. 3, 4, 5, 6, 15, a 17 (původní označení) zařazeny do stavu Černomořské flotily (MSČM) roky 1920 - 1925 a sloužili v sestavě
Ust - Dněprovské flotily a po jejím rozpuštění byly vyřazeny ze stavu (1925)
Dalších pět člunů sloužilo v říčních flotilách Sov. Ruska . Čluny č. 10, 11, 12, 13, 14. V letech 1929 - 1931 tyto prošly generální opravou v Kievské loděnici.
Po celou dobu služby se celkem často měnilo označení jednotlivých člunů a proto zde jen to první a poslední z 15.4.1937-
č. 10 - č.81
č. 11 - č.82
č. 12 - č.83
č. 13 - č.84
č. 14 - č.136

Po ukončení gen. opravy byly čluny č. 81, 82 , 83 , 84 převezeny po železnici do Sretensku na Dálný Východ a zařazeny do sestavy Amurské flotily (11.3.1934).
24.4.1940 byl vydán rozkaz k jejich vyřazení ze sestavy flotily a likvidaci . Likvidací prošly čluny č.82 a 83.
Druhé dva čluny č. 81 a 84 si ještě zabojovaly v závěrečných bojích s Japonskem v srpnu 1945 . Kdy tvořily 2. oddíl zvláštní Sretenské brigády Amurské flotily.
Člun č. 136 byl po GO převelen do oddílu dělových člunů GVIU a po odstranění výzbroje sloužil k testům 76 mm BZK Kurčevského.
Po ukončení testů (1934) byl člun č. 136 znovu vyzbrojen a zařazen do sestavy Dněperské flotily, po jejím rozpuštění v roce 1940 do stavu Pinské flotily a v podzimních bojích s Německem zničen.


Říční obrněné dělové čluny GVIU

Stavbu devíti kusů tohoto typu realizovala loděnice "Becker and Co" as. v Revelu (Tallin) podle zadání GVTU z r. 1915.
Výtlak: 21/30 t
Délka: 20,4 m
Šířka: 3,2 m
Ponor: 0,55/0,75(Dněpr)/1 m (Amur)
Výzbroj:
2x7,62 mm kul. Maxim vz 1910 panc. věž , 2x7,62 mm kul. Maxim vz 1910 na pivot. na otevřené palubě PL
2x76,2 mm kanon vz. 1909 -horský (vz.1913, vz.1904), s věžovými štíty (pouze 10 ks, ostatní klasické rovné, čelní štíty ), na pivot. lafetách
Náměr: +30st
Odměr: 270/300 st
Kanony byly v zimě 1918/1919 u části člunů měněny za 47 mm Hotchkiss
Zás. munice: kulomety - á 2000 ks , kanonová - 500 ks ( tříštivý 200 ks, šrapnel 300 ks)
Pancíř: 4-6 mm
Pohon: 2x zážehový "Buffalo" 75-80 hp (palivo - petrolej 70%, benzin 30%) , po modernizaci 2x GAM34BP 800 hp, 2x lodní šroub
Rychlost: 10,7/12,5/21 (po modernizaci) uzlů
Posádka: 2+18 mužů
Čluny obdržely slabší pancíř, než předchozí dva typy , protože byly určeny k dělostřelecké podpoře. Tedy zde měl hlavně funkci jako protistřepinový.

Obrázek
Obrázek

O jejich účinkování v bojích s jejich primárním protivníkem, německou armádou, nejsou konkretní zprávy.
Pouze se dá dedukovat ,že zvládly ústup z Revelu do Petrohradu v plném počtu vyrobených tj. 9 ks.
Doložené bojové nasazení se datuje rokem 1918 , kdy byly čtyři čluny č.1,2,5,9 přiděleny postupně k flotilám Seligrské, Ilmenské, Oněžské a Ladožské pro zajištění obrany Petrohradu. A velmi aktivně se účastnily bojů s bílými Finy na severozápadním směru.
Po ukončení bojů byly zbylé čluny včleněny do Baltské flotily (1,2,9), člun č. 5 byl ztracen na Ladožském jezeře v boji s Bílými
Čluny č. 3, 4, 6, 7, 8 byly v létě r. 1918 převezeny po železnici do Nižného Novgorodu a včleněny do Volžské flotily.
Zde obdržely taktické označení - 310 , 307 ,311 , 308 , 309 a utvořily 5.divizi Volžské flotily . Součástí této divize byly tři říční parníky -Michael , Kašin , Irtyš jako skladová, dílenská a nemocniční lod.
Zde došlo k výměně 76,2mm kanonů za 47 mm kanony.

V sestavě Volžské flotily byly lodě využívány v bojích s bílými na jižním( Caricyn) a východním směru ( řeka Kama).
Čluny č. 310 a 311 byly 9.5.1919 převezeny po železnici( Saratov - Lisky na Donu) a včleněny do vznikající Donské flotily.
Zde se "vyznamenaly" odstřelováním vzbouřených vesnic chemickým střelivem - Martušenskoje, Rubežnoje.
29.6.1919 byly opět po kolejích vráceny do Saratova a do podřízenosti Volžské flotily.
V roce byly opět dělové čluny rozděleny.
Čluny č. 310 a 309 byly po železnici převezeny do Střední Asie na řeku Syr-darja a čluny č. 307, 311, a 308 na řeku Amu -darja, kde byl ztracen člun č. 307 po srážce s děl. lodí "Taškent " dne 22.4.1921.
Lodě na Syr-darje byly posíleny čluny ze sestavy Baltské flotily č. 1 a 2.(22.3.1921).
Lodě z řeky Amu-darja byly tranportovány po železnici do Krasnovodska a včeněny do Kaspické flotily - 27.10.1912 č. 308 , 309 a 311.
V srpnu 1922 byly po kolejích čluny transportovány do Petrohradu na gen. opravu, která nebyla možná v prostoru dosavadního nasazení ( č. 1,2,308,309,310,311).

Po provedení oprav se opět čluny rozdělily. Obrněné dělové čluny č.308,309,310 byly podřízeny Finsko-Ladožské flotile a čluny č.1,2 a 311 byly zakonzervovány.
15.8.1929 v souvislostí a aktivací flotily na Dněpru byly čluny ( č.1,2,308,311) reaktivovány po provedené rekonstrukci v Kronštadu a odvezeny do Kieva na řeku Dněpr.
Zde utvořily - Zvláštní lodní oddíl Dněpr, kde byly v aktivní službě do r. 1934. S označením K1, K2, K3, K4.
V roce 1934 se cesty obrněných dělových člunů GVIU opět sbíhají tentokrát na řece Amur v sestavě Amurské flotily - K1, K2, K3, K4 a pohraničních vojsk - OGPU č. 308 a 310.
Zde se označení lodí Amurské flotily opět mění na č.71, 72 , 73 , 74 ke dni 15.4.1937.
Označení lodí OGPU zůstává shodné.
Čluny na Amuru prošly modernizací, která obsahovala hlavně výměnu pohoných jednotek za typ motorů GAM 34 BP o síle 800 ks, díky čemuž se rychlost zvedla na velice úctyhodných 21uzlů.
Člun č. 72 byl 15.6.1937 silně poškozen Japonci děl.palbou a o jeho osudu existují dvě rozporuplné verze . První, že byl opuštěn na mělčině , druhá, že byl vyproštěn a použit při překočení Amuru v r. 1945 jako ponton.Jako náhradu za člun č. 72 byl poskytnutý jeden ze člunů OGPU a obdržel číslo -75-.
Číslo 72 se již v Amurské flotile neobjevilo.
K definitivnímu konci obrněných dělových člunů GVIU došlo 2.4.1951 kdy byly definitivně vyřazeny ze stavu .

Obrněné dělové čluny GVIU se jeví jako nejlepší konstrukcí ze zadání GVTU z r. 1915.
Lodě byly na svou velikost velice silně ozbrojené, což se nedá říci o předchozích typech D a N , rychlé a odolné . Ani slabší pancíř se nejeví jako nedostatek.
O čemž svědčí že za celou dobu působení tohoto typu byly v boji ztraceny jen dvě lodě - č. 5 na Ladoze a č.72 na Amuru.
Lodě č. 9 byla odepsána ve stavu Baltské flotily a č. 307 potopena taranem vlastní lodí.

Základní podmínka z r. 1915 a sice přepravitelnost po železnici umožnovala velení RA rychle a operativně vytvářet silné flotily podle potřeby , bez zbytečné ztráty času s demontáží a montáží člunů.
Konstrukce člunů byla odolná a čluny aktivně transportovány co celém území SSSR.
Dá se říci , že lodě aktivně působily ve všech koutech země od severu k jihu a od západu na východ.
Typy D a N byly už v zadání slabě vyzbrojené a velice specializovanou konstrukcí pro řeky s velice nízkými břehy.
Kdy vlivem událostí byly přinuceny působit na tocích s rozdílnými podmínkami proti zadání.

Zdroje:
A. Širokorad - Lodě ruské armády
www. russrivership. ru
http://www.sovnavy-ww2.narod. ru
www. skachate.ru
Naposledy upravil(a) Mirek58 dne 3/7/2013, 22:30, celkem upraveno 8 x.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Říční obrněné hlídkové čluny typ - D

Příspěvek od kacermiroslav »

Příjemně mě překvapilo to logické umístění kulometné věže s plným odměrem 360 stupňů. Na tak malou loď/člun to byla poměrně účinná výzbroj.
ObrázekObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Říční obrněné hlídkové čluny typ - D

Příspěvek od Mirek58 »

Ono celkové řešení výzbroje u těchto "dědečků" je překvapivě účelné.
Jeden kulomet v otočné věži , druhý (zadní ) na pivotu , s možností vysokého náměru použitelného k PL obraně lodě. A to vše na přelomu let 1915-1916.
Technická invence a předvídavost.
Pokud toto řešení srovnáte s řešením výzbroje tehdejšího tanku co tenkrát předváděli konstruktéři , tak před američany smekám.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Říční obrněné hlídkové čluny typ - D

Příspěvek od skelet »

Spíše než kvůli protiletadlové obraně to bylo kvůli možnosti postřelovat pozemní cíle na vyvýšeném místě. Takových míst se v okolí řek najde dost a dost.
ObrázekObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Říční obrněné hlídkové čluny typ - D

Příspěvek od Mirek58 »

Skelet:
Pokud si vemeš do úvahy řeky pro které byly lodě určeny tak tam se moc vysokých břehů nevyskytuje. Takže potřeby pokryje klasická věž s běžným náměrem.
Polské toky nejsou Dněpr , kde se lodě ocitly jen vlivem událostí.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Říční obrněné hlídkové čluny typ - D

Příspěvek od jarl »

Tyto jednotky jsou označované jako obrněné hlídkové čluny, ale v článku není uvedena síla jejich pancířů. Dá se to někde dohledat? Předpokládám, že pancíře měla jenom otočná věž a zajímalo by mě, jak byly silné a případně i kolik vážily.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Říční obrněné hlídkové čluny typ - D

Příspěvek od Mirek58 »

Omlouvám se, hned to napravím.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Říční obrněné hlídkové čluny typ - D

Příspěvek od Lord »

Mirku, sleduji Tvé příspěvky jako témata. Na článek na portál to ještě není, ale i takové příspěvky o nových věcech musím do určité míry ocenit :up: , šlo by to ovšem více rozkošatit. V pravěku Palby by to bylo možná dobrý, dneska už to na úvod nestačí. Chybí třeba podrobnosti o bojových akcích, hodnocení nedostatky x přednosti, apod.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Říční obrněné hlídkové čluny typ - D

Příspěvek od Mirek58 »

Jarl:
Tak jsem chvíli hledal , ale jen jsem narazil na zmatek, síla pancíře se liší až o dva mm. Ale podle mého je správný údaj 7/8 mm, protože rusové provozovali obrněný auto - Austin se sílou pancíře 5mm a tato byla vyhodnocena jako nevyhovující už před vypuknutím ww1 a skončilo jako drezina na východočínské železnici.
Asi se dost podepisuje převod předválečných jednotek na dnešní.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Říční obrněné hlídkové čluny typ - D

Příspěvek od Alchymista »

Mirek58 píše:Asi se dost podepisuje převod předválečných jednotek na dnešní.
Pravdepodobný je napríklad prevod z ruských jednotiek "čiarka" ("linejka") - tj. z desatín palca ~2,54mm
potom "5mm" -> dve čiarky = 5,08mm, "7mm" -> 2 3/4 čiarky = 6,985mm, "8mm" -> 3 1/8 čiarky -> 7,9375mm
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Říční obrněné hlídkové čluny typ - D

Příspěvek od jarl »

Mirek58 píše:Jarl:
Tak jsem chvíli hledal , ale jen jsem narazil na zmatek, síla pancíře se liší až o dva mm. Ale podle mého je správný údaj 7/8 mm, protože rusové provozovali obrněný auto - Austin se sílou pancíře 5mm a tato byla vyhodnocena jako nevyhovující už před vypuknutím ww1 a skončilo jako drezina na východočínské železnici.
Asi se dost podepisuje převod předválečných jednotek na dnešní.
Jo, protiřečící si zdroje, to já znám moc dobře. Když člověk chce něco napsat o takových okrajových záležitostech, tak se musí smířit s tím, že nebude schopen dojít k jednoznačnému závěru. A s těmi převody je vždy problém. Co mě už natrápil ten starý ruský kalendář. Jak si na to autor nedá pozor, tak se v datování sekne skoro o dva týdny a ani neví jak.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Ruské říční obrněné čluny

Příspěvek od Lord »

Článek autorem po domluvě doplněn o říční obrněné průzkumné čluny typ - N a říční obrněné dělové čluny GVIU, carská říční flotila je tak skoro kompletní.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Ruské říční obrněné čluny

Příspěvek od Mirek58 »

Lord:
"skoro kompletní ", je dost odvážné tvrzení.
Je toho ještě dost zajímavého ,co není na Palbě z oboru -malého lodstva-.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Ruské říční obrněné čluny

Příspěvek od Lord »

Do toho ... klidně napiš na co se ještě chystáš ? Co důležitého chybí ... jaký všechny řeky, lodičky chceš dělat apod. Chybí mi trošku pro neznalého úvod do problematiky. Zatím myslím, že jsi se strefil do "bílého místa" co na Palbě ještě nemáme.

Každá armáda potřebuje mít pro svoji funkčnost v boji zabezpečené zásobování veškerými potřebnými druhy materiálu a vyžaduje také průběžné doplňování živé síly. K těmto účelům lze využít veškeré druhy pozemních komunikací, vodní i leteckou dopravu. Když v roce 1919 vypukla v tehdejším Rusku občanská válka, její boje probíhaly nejčastěji podél železnic a vodních toků, jelikož silniční síť byla řídká, navíc velmi zanedbaná a měla převážně nezpevněný povrch náchylný k naprosté nesjízdnosti v době rasputice...
Něco i na http://www.fronta.cz/volha-a-jeji-vojen ... ni-flotila

Vidíš to je dobrá vomáčka, ne? :lol:
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Ruské říční obrněné čluny

Příspěvek od Mirek58 »

No na západě ruska chybí kupodivu ponorky pod velením poz. armády ( jako kuriozita!), ale hlavně Dálný východ např. Monitory Škval.
ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Ruské námořní síly“